Allen Ginsberg

De Wikipedia
Allen Ginsberg
Vida
Nacimientu Newark[1]3 de xunu de 1926[2]
Nacionalidá Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Residencia Paterson (es) Traducir
East Village (es) Traducir
Llingua materna inglés
Muerte East Village (es) Traducir[3]5 d'abril de 1997[4] (70 años)
Sepultura BNai Israel Cemetery (en) Traducir[5]
Causa de la muerte cáncer hepáticu[6]
Familia
Padre Louis Ginsberg
Casáu con ensin valor
Pareyes Peter Orlovsky
Estudios
Estudios Universidad Estatal de Montclair (es) Traducir
Universidá de Columbia
Eastside High School (en) Traducir
Llingües falaes inglés[7]
Oficiu dramaturgu, poeta, escritor, autobiógrafu, guionista, músicu, profesor, fotógrafudiarista
Emplegadores Brooklyn College
Trabayos destacaos Aullido (es) Traducir
Premios
Nominaciones
Miembru de Academia d'Estaos Xuníos de les Artes y les Lletres
Academia de les Artes y les Ciencies d'Estaos Xuníos
Movimientu Generación beat (es) Traducir
Poesía confesional (es) Traducir
Xéneru artísticu palabra hablada (es) Traducir
Discográfica Transatlantic Records
Creencies
Relixón budismu
IMDb nm0320091
allenginsberg.org

Cambiar los datos en Wikidata

Irwin Allen Ginsberg (3 de xunu de 1926Newark – 5 d'abril de 1997East Village (es) Traducir) foi un poeta y una de les figures más destacaes de la Xeneración Beat na década de 1950. Opúnxose enérxicamente al militarismu, materialismu económicu y la represión sexual. Ginsberg ye meyor conocíu pol so poema épicu Aullíu, nel que denunció lo que consideraba les fuercies destructives del capitalismu y de la conformidá de los Estaos Xuníos.

Ginsberg yera un budista prauticante qu'estudió llargamente disciplines relixoses orientales. Vivía d'una manera modesta, mercando la so ropa en tiendes de segunda mano y morando n'apartamentos en East Village. Unu de los sos maestros más influyentes foi'l budista tibetanu, el venerable Chögyam Trungpa, fundador del Naropa Institute, agora Naropa University at Boulder, Colorado. A instancies de Trungpa, Ginsberg y la poeta Anne Waldman empezaron 'The Jack Kerouac School of Disembodied Poetics' en 1974.

Ginsberg participó nes décades de protesta política nun esforcia contra tou, dende la guerra de Vietnam a la guerra contra les drogues. El so poema "September on Jessore Road", llamando l'atención sobre la difícil situación de los refuxaos de Bangladesh, ye un exemplu de lo que la crítica lliteraria Helen Vendler describió como la incansable persistencia de Ginsberg na protesta contra la "política imperial, y la persecución de los ensin poder."

La so coleición The Fall of America ganó l'O.S. National Book Award for Poetry en 1974. En 1979 recibió la medaya d'oru del 'National Arts Club' y foi almitíu na 'American Academy and Institute of Arts and Letters'. Ginsberg foi finalista del Premiu Pulitzer en 1995 pol so llibru 'Cosmopolitan Greetings: Poems 1986–1992'.

Biografía[editar | editar la fonte]

Primeros años y familia[editar | editar la fonte]

Nacíu nel senu d'una familia xudía d'ascendencia rusa, en New Jersey, dende pequeñu Allen manifestó una sensibilidá pocu habitual y un gran interés pola poesía y la lliteratura polo xeneral. Estudió na Universidá de Columbia (New York) malapenes un cursu enantes de ser espulsáu. Foi naquel cursu onde conoció a Jack Kerouac y William Burroughs, con quien conformaría'l tridente básicu de la futura Xeneración Beat. El grupu inicial yera lideráu por Lucien Carr, quien exercía'l so influxu natural, anque desprovistu de talentu artístico. Esta "prehistoria" del grupu fundacional terminó cuando Carr cometió un asesinatu. Esti crime y les sos remortines familiares tresmanó pa siempres les vides de tolos implicaos. Carr foi a un reformatoriu y desvenceyóse asina progresivamente de la so rellación colos sos compañeros de mocedá, pero la so ausencia dexó una granible introspeición nos sos talentosos colegues, y coles mesmes fixo posible l'apuerto de Neal Cassady, elementu catalizador d'esta nueva mirada del home, la cultura y el paisaxe que foi la Beat Generation. Ginsberg, de la mesma edá que Cassady, foi'l primeru n'entender qu'esta nueva visión pasaba necesariamente por abandonar los convencionalismos académicos de la vida universitaria, y -en consecuencia- el primeru en llanzase a la carretera.

Estilu[editar | editar la fonte]

La poesía de Ginsberg taba bien influyida pol modernismu, el romanticismu, el beat y la cadencia del jazz, amás pola so práutica del budismu Kagyu y el so orixe xudíu. Considerábase herederu de William Blake, Walt Whitman y Federico García Lorca. La potencia de los poemes de Ginsberg, los sos llargos versos y la so esuberancia del Nuevu Mundu reflexaben la continuidá de la inspiración que reclamaba. Otres influyencies incluyíen al poeta d'Estaos Xuníos William Carlos Williams.

Nos sos escritos y na so vida, Ginsberg defendía la llibertá y l'autenticidá. Munchos de los sos poemes son desaxeradamente sinceros y direutos. Por casu, en "Kaddish" describe la llocura de la so madre en términos claros. En Many Loves (Munchos amores), describe'l so primer contautu sexual con Neal Cassady, que foi'l so amante y amigu. Dalgún de los sos poemes posteriores centrar na so rellación con Peter Orlovsky, el so amante de tola vida a quien dedicó Kaddish and Other Poems (Kaddish y otros poemes).

El so viaxe espiritual empezó llueu con visiones bonales y siguió con un tempranu viaxe a la India y un alcuentru casual nuna cai de Nueva York con Chögyam Trungpa, Rinpoche, un budista tibetanu maestru de meditación de la escuela Vajrayāna, quien se convirtió nel so amigu y maestru mientres tola so vida.

Allen Ginsberg con Bob Dylan (1975).

Aullida[editar | editar la fonte]

La so principal obra ye'l poema Aullíu (Howl), bien conocíu pola so frase d'apertura:

Vi a les meyores mentes de la mio xeneración destruyíes pola llocura.

La obra consideróse escandalosa pola crudeza del so llinguaxe, de cutiu bien esplícitu. Poco dempués de la so publicación en 1956 por una pequeñu editora de San Francisco, foi prohibida. La prohibición foi un casu célebre ente los defensores de la primer enmienda de la Constitución d'Estaos Xuníos; foi anulada dempués de que'l xuez Clayton W. Horn declarara que'l poema tenía importancia social redentora.

La segunda parte de Aullida tuvo inspirada y escrita principalmente mientres una visión causada pol peyote. Ginsberg intentó escribir numberosos poemes so la influyencia de dellos tipos de droga, incluyendo l'ácidu lisérgico o LSD. Esta práutica yera una manifestación específica del so enfoque esperimental de calter más xeneral; por casu, tamién «escribió» poemes recitándolos, grabándolos en casete y trescribiendo los resultaos.

Política y viaxes[editar | editar la fonte]

A la izquierda Allen Ginsberg cola so pareya mientres 40 años, el tamién poeta Peter Orlovsky (1978).

Na so vida política foi un iconoclasta, usando'l so inxeniu y el so humor pa lluchar pola causa de la llibertá personal de los otros, de cutiu arriesgándose él mesmu. Ginsberg ayudó a financiar la School of Disembodied Poetics de Jack Kerouac na Universidá de Naropa en Boulder, Colorado, una escuela formada por Chögyam Trungpa, Rinpoche. Tamién foi cofundador, xunto al poeta francés Jean Jacques Lebel, d'unu de los festivales de poesía más importantes del mundu, conocíu como Poliphonix.

En 1960, los poeta chilenos Gonzalo Rojas y Nicanor Parra, entamaron un alcuentru lliterariu na ciudá de Concepción, al que foi convidáu Ginsberg xunto a otres reconocíes figures de les lletres americanes, como'l so compatriota Lawrence Ferlinghetti l'arxentín Ernesto Sabato y los chilenos Miguel Arteche y Volodia Teitelboim. Mientres esta visita, conoz a la destacada y discutiniu poeta Stella Díaz Varín, quien lo agospia na so residencia, entablando una amistá. Ocho años dempués de dichu eventu, Ginsberg unviólu per correspondencia un poema d'agradecimientu, que dicía: "Thank you...! Viva la mariguana! ¡Viva Príapo! / Por favor amo / Por favor amo puedo tocar la so mexella / Por favor amo puedo arrodillarme a los sos pies / Por favor amo puedo afloxar los sos pantalones azules / Por favor amo puedo mirar el so banduyu de vellu doráu / Por favor amo puedo baxar selemente los sos calzoncíos / Por favor amo puedo tener les sos zanques desnudes frente a los mios güeyos / Por favor amo puedo sacame la ropa so la so siella / Por favor amo puedo besar los sos todíos y la so alma…".[10]

A fines de los años 60, Ginsberg foi convidáu a una Conferencia d'Escritores en 1965 pola ministra cubana de Cultura, Haydee Santamaría, pero foi espulsáu al poco tiempu por criticar a les autoridaes la persecución del gobiernu de Fidel Castro escontra los homosexuales. Dende Cuba, Allen foi a la Checoslovaquia comunista como convidáu d'Estáu, recibiendo una habitación gratis y dineru pa los sos gastos. Amás, en Checoslovaquia recibió royalties de los sos llibros publicaos ellí, dineru qu'aprovechó pa visitar la XRSS, onde s'axuntó con Joe Levy, un primu de la so madre que lu esplicó qu'una parte de la so familia foi deportada a la Xunión Soviética polos responsables d'Inmigración d'EE.XX. al interpretar una calva como una posible manifestación d'enfermedá. Antes de tornar a Checoslovaquia, axuntóse ellí con dellos poetes rusos, como Yevgeny Yevtushenko o Andrei Voznesensky.[11] Al tornar a Checoslovaquia foi escoyíu Rei del Festival de mayu de 1965, lo que sollertó a les autoridaes, qu'acabaron deportándolo a Londres, por orde del ministru d'Educación.[12]

A principos de los años 80, Allen visitó la Nicaragua sandinista, convidáu pol presidente Daniel Ortega. En dichu país, xunto a Yevtushenko y el poeta-sacerdote Ernesto Cardenal, fixeron un pidimientu de tolerancia estranxera y la finalización del financiamientu de la Contra, que naquellos momentos yera financiada por poderosos gobiernos como'l d'Estaos Xuníos. Dicha pidimientu conocióse como "La Declaración de los Trés"[13]

Estes y otres cuestiones, Gingsberg participara n'ensame d'ocasiones en manifestaciones contra la intervención norteamericana en Vietnam, provocaron qu'en 1984 fuera incluyíu nuna Llista de l'Axencia d'Información d'Estaos Xuníos (USIA) de ciudadanos norteamericanos que teníen prohibíu viaxar al estranxeru. Ente otros, atopábense James Baldwin, David Brinkley, Walter Cronkite, Ralph Nader y Tom Wicker.

En 1993, el Ministeriu de Cultura francés nomólu Caballeru de la Orde de les Artes y les Lletres.

L'autor apaez como personaxe de cómic, col nome de Abraham 'Abe' Greenberg na obra de Juanjo Guarnido y Juan Díaz Canales, Mariellu, de la serie BlackSad.

Delles obres[editar | editar la fonte]

Cites[editar | editar la fonte]

  • El nuesu oxetivu yera salvar el planeta y alteriar la conciencia humana. Eso va llevar enforma tiempu, si llega a pasar.
  • Quien controla los medios, controla la cultura.

Referencies[editar | editar la fonte]

  • (1992) Una antoloxía de la poesía norteamericana dende 1950. Méxicu: Ediciones del Equilibrista. ISBN 9789686285666.
  • (1992) Una antoloxía de la poesía norteamericana dende 1950. Madrid: Turner. ISBN 978-84-7506-371-3.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Library of Congress Name Authority File. Identificador d'autoridá de la Biblioteca del Congresu d'EEXX: n79109040. Data de consulta: 16 xunu 2021. Autor: Biblioteca del Congresu d'Estaos Xuníos. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. «The New York Times» (inglés). The New York Times Company. Consultáu'l 16 xunu 2021. «He was 70 and lived in the East Village, in Manhattan. He died of liver cancer at his apartment»
  4. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  5. Afirmao en: Find a Grave. Identificador Find a Grave: 7477649. Data de consulta: 18 abril 2023. Llingua de la obra o nome: inglés.
  6. «The New York Times» (inglés). The New York Times Company. Consultáu'l 16 xunu 2021.
  7. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  8. Afirmao en: Guggenheim Fellows database. Identificador Beca Guggenheim: allen-ginsberg. Llingua de la obra o nome: inglés.
  9. URL de la referencia: https://www.pulitzer.org/prize-winners-by-category/224.
  10. «Visita de Allen Ginsberg a Chile».
  11. Pekar, Harvey: "The Beats", páx. 64.
  12. Scorsese, Martin: Non Direution Home, minutu 33 del segundu DVD.
  13. Pekar, Harvey: "The Beats", páx. 76.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]