Fresadora

De Wikipedia
Fresadora universal colos sos accesorios.
Una fresadora de mano pa madera.

Una fresadora ye una máquina ferramienta pa realizar trabayos mecanizados por arranque de forgaxa por aciu el movimientu d'una ferramienta rotativo de dellos filos de corte denominada fresa.[1] Por aciu el fresado puédense mecanizar los más diversos materiales, como madera, aceru, fundición de fierro, metales non férricos y materiales sintéticos, superficies planes o curves, de entalladura, de ranuras, de dentáu, etc. Amás, les pieces fresadas pueden ser forgaes o afinaes. N'el fresadores tradicionales, la pieza muévese averando les zones a mecanizar a la ferramienta, dexando llograr formes diverses, dende superficies planes a otres más complexes.

Inventaes a principios del sieglu XIX, el fresadores convirtiéronse en máquines básiques nel sector del mecanizado. Gracies a la incorporación del control numbéricu, son les máquines-ferramienta más polivalente pola variedá de mecanizados que pueden realizar y pola flexibilidá que dexen nel procesu de fabricación. La diversidá de procesos mecánicos y l'aumentu de la competitividá global dieron llugar a una amplia variedá de fresadores que, anque tienen una base común, estrémense notablemente según el sector industrial nel que s'utilicen.[2] Coles mesmes, los progresos téunicos de diseñu y calidá nes ferramientes de fresar fixeron posible emplegar parámetros de corte bien altos, lo que trai un amenorgamientu drásticu de los tiempos de mecanizado.

Por cuenta de la variedá de mecanizados que pueden realizase n'el fresadores actuales, al ampliu númberu de máquines distintes ente sigo, tantu nel so potencia como nes sos carauterístiques téuniques, a la diversidá d'accesorios utilizaos y a la necesidá de cumplir especificaciones calidable rigoroses, l'usu de fresadores rique de personal cualificáu profesionalmente, yá seya programador, preparador o fresador.[3]

L'empléu d'estes máquines, con elementos móviles y cortantes, según líquidos tóxicos pa la refrigeración y lubricación de la corte, rique unes condiciones de trabayu que caltengan la seguridá y salú de los trabayadores y eviten daños a les máquines, a les instalaciones y a los producto finales o semielaborados.

Historia[editar | editar la fonte]

Fresadora universal antigua.

La primer máquina de fresar construyir en 1818 y foi diseñada pol estauxunidense Eli Whitney yera pa picar freses col fin d'entainar la fabricación de fusiles nel estáu de Connecticut. Caltener nel Mechanical Engineering Museum de Yale.[4] Na década de 1830, la empresa Gay & Silver construyó una fresadora qu'incorporaba'l mecanismu de regulación vertical y un soporte pal husillo portaherramientas.

En 1848, l'inxenieru americanu Frederick. W. Howe diseñó y fabricó pa la empresa Robbins & Lawrence la primera fresadora universal, qu'incorporaba un dispositivu de copiáu de perfiles. Por eses mesmes feches dar a conocer la fresadora Lincoln, qu'incorporaba un carneru cilíndricu regulable en sentíu vertical. A mediaos del sieglu XIX empecipióse la construcción de fresadores verticales. Concretamente, nel muséu Conservatoire National des Arts et Métiers de París, caltiénse una fresadora vertical construyida en 1857.

La primera fresadora universal fornida con platu divisor que dexaba la fabricación d'engranaxes rectos y helicoidales foi fabricada por Brown & Sharpe en 1853, por iniciativa y a instancies de Frederick W. Howe, y foi presentada na Esposición Universal de París de 1867. En 1884, la empresa americana Cincinnati construyó una fresadora universal qu'incorporaba un carneru cilíndricu asitiáu axialmente.

En 1874, el constructor francés de máquines-herramienta Pierre Philippe Huré diseñó una máquina de doble husillo, vertical y horizontal, que s'asitiaben por aciu xiru manual.

En 1894 el francés R. Huré diseñó un cabezal universal col que pueden realizase distintos mecanizados con variaes posiciones de la ferramienta. Esti tipu de cabezal, con llixeros cambeos, ye unu de los accesorios más utilizaos anguaño n'el fresadores universales.

En 1938 surde la compañía Bridgeport Machines, Inc. en Bridgeport, Connecticut, que nes décades posteriores faise famosa poles sos fresadores verticales de tamañu pequeñu y medianu.[5]

Introducción del control numbéricu[editar | editar la fonte]

El primer desenvolvimientu nel área del control numbéricu por ordenador (CNC) realizar l'inventor norteamericanu John T. Parsons (Detroit 1913-2007)[6] xunto col so emplegáu Frank L. Stulen, na década de 1940. El conceutu de control numbéricu implicaba usar datos nun sistema de referencia pa definir les superficies de contorna de les hélices d'un helicópteru. L'aplicación del control numbéricu abarca gran variedá de procesos. Les aplicaciones estremar en dos categoríes: les aplicaciones con máquina ferramienta, tales como taladráu, fresado, laminado o torniamientu; y les aplicaciones ensin máquina ferramienta, tales como'l ensamblaxe, trazáu, oxicorte o metroloxía.

El principiu d'operación común de toles aplicaciones del control numbéricu ye'l control de la posición relativa d'una ferramienta o elementu de procesáu con respectu al oxetu a procesar. De primeres los desplazamientos yeren de puntu a puntu, y utilizábense básicamente en taladradores. La invención de les funciones de interpolación llinial y circular y el cambéu automáticu de ferramientes fixo posible la construcción d'una xeneración de máquines-herramienta coles que se taladra, rosca, fresa ya inclusive se tornia, que pasaron a denominase centros de mecanizado en llugar de fresadores puramente felicidaes.[7]

Control numbéricu por ordenador en fresadores[editar | editar la fonte]

Consola de control numbéricu.

El fresadores con control numbéricu por ordenador (CNC) dexen l'automatización programable de la producción. Diseñar p'afaer les variaciones na configuración de productos. La so principal aplicación centrar en volumes de producción medios de pieces sencielles y en volumes de producción medios y baxos de pieces complexes, dexando realizar mecanizados de precisión cola facilidá que representa camudar d'un modelu de pieza a otru por aciu l'insertamientu del programa correspondiente y de les nueves ferramientes que se tengan qu'utilizar, según el sistema de suxeción de les pieces. L'equipu de control numbéricu controlar por aciu un programa qu'utiliza númberos, lletres y otros símbolos; por casu, los llamaos códigos G (movimientos y ciclos fixos) y M (funciones auxiliares). Estos númberos, lletres y símbolos, que lleguen a incluyir &, %, $ y " (comines), tán codificados nun llinguaxe apropiáu pa definir un programa d'instrucciones pa desenvolver una xera concreta. Cuando la xera en cuestión varia camúdase'l programa d'instrucciones. Nes grandes producciones en serie, el control numbéricu resulta preséu pa la robotización de l'alimentación y retirada de les pieces mecanizadas.

El fresadores universales modernes cunten con visualizadores electrónicos onde s'amuesen les posiciones de les ferramientes, según un sistema de coordenaes, y asina se facilita meyor la llectura de cotes nos sos desplazamientos. Coles mesmes, a munchos fresadores incorpórase-yos un sistema de control numbéricu por ordenador (CNC) que dexa automatizar el so trabayu. Amás, les fresadores copiadores incorporen un mecanismu de copiáu pa distintos perfiles de mecanizado.

Esisten dellos llinguaxes de programación CNC pa fresadores, toos ellos de programación numbérica, ente los que destaquen el llinguaxe normalizáu internacional ISO y los llinguaxes HEIDENHAIN, Fagor y Siemens. Pa desenvolver un programa de CNC davezu utilícense simuladores que, por aciu l'usu d'un ordenador, dexen comprobar la secuencia d'operaciones programaes.

Tipos de fresadores[editar | editar la fonte]

Tren de fresado.

El fresadores pueden clasificase según dellos aspeutos, como la orientación de la exa de xiru o'l númberu d'exes d'operación. De siguío indíquense les clasificaciones más avezaes.

Fresadores según la orientación de la ferramienta[editar | editar la fonte]

Dependiendo de la orientación de la exa de xiru de la ferramienta de corte, estrémense tres tipos de fresadores: horizontales, verticales y universales.

Una fresadora horizontal utiliza freses cilíndriques que se monten sobre una exa horizontal remanáu pol cabezal de la máquina y sofitáu por un estremu sobre dichu cabezal y pol otru sobre un rodamientu asitiáu na ponte esnidiosa llamáu carneru. Esta máquina dexa realizar principalmente trabayos de ranurado, con distintos perfiles o formes de les ranuras. Cuando les operaciones a realizar dexar, principalmente al realizar delles ranuras paraleles, puede aumentar la productividá montando na exa portaherramientas delles freses conxuntamente formando un tren de fresado. La fondura máxima d'una ranura ta llindada pola diferencia ente'l radiu esterior de la fresa y el radiu esterior de los casquillos de separación que la suxeten a la exa portafresas.

Fresadora vertical.

Nuna fresadora vertical, la exa del husillo ta empobináu verticalmente, perpendicular a la mesa de trabayu. Les freses de corte montar nel husillo y xiren sobre la so exa. Polo xeneral, puede movese verticalmente, bien el husillo, o bien la mesa, lo que dexa afondar la corte. Hai dos tipos de fresadores verticales: les fresadores de bancu fixu o de bancada y les fresadores de torreta o de consola. Nuna fresadora de torreta, el husillo permanez estacionariu mientres les operaciones de corte y la mesa muévese tanto horizontal como verticalmente. N'el fresadores de bancu fixu, sicasí, la mesa muévese namái perpendicularmente al husillo, ente que el husillo en sí muévese paralelamente a la so propia exa.[1]

Una fresadora universal tien un husillo principal pal acoplamientu d'exes portaherramientas horizontales y un cabezal que s'acopla a dichu husillo y que convierte la máquina nuna fresadora vertical. El so ámbitu d'aplicación ta llindáu principalmente pol costu y pol tamañu de les pieces que se pueden mecanizar. N'el fresadores universales, como nes horizontales, la ponte esnidiosa, conocíu nel xíriga como carneru, puede movese de lantre a tras y viceversa sobre unes guíes.

Fresadores especiales[editar | editar la fonte]

Amás de los fresadores tradicionales, esisten otru fresadores con carauterístiques especiales que pueden clasificase en determinaos grupos. Sicasí, les formes constructives d'estes máquines varien sustancialmente d'unes a otres dientro de cada grupu, por cuenta de les necesidaes de cada procesu de fabricación.

Les fresadores circulares tienen una amplia mesa circular xiratoria, percima de la cual muévese'l carru portaherramientas, que puede tener unu o dellos cabezales verticales; por casu, unu pa operaciones de forgue y otru pa operaciones d'acabáu. Amás pueden montase y desmontase pieces nuna parte de la mesa mientres se mecanizan pieces nel otru llau.[8]

Les fresadores copiadores disponen de dos meses: una de trabayu sobre la que se suxetar la pieza a mecanizar y otra auxiliar sobre la que s'asitia un modelu. La exa vertical de la ferramienta ta suspendíu d'un mecanismu con forma de pantógrafo que ta conectáu tamién a un apalpador sobre la mesa auxiliar. Al siguir col apalpador la contorna del modelu, defínese'l movimientu de la ferramienta que mecaniza la pieza. Otru fresadores copiadores utilicen, en llugar d'un sistema mecánicu de siguimientu, sistemes hidráulicos, electro-hidráulicos o electrónicos.[2]

Nes fresador de pórticu, tamién conocíes como fresadores de ponte, el cabezal portaherramientas vertical topa sobre una estructura con dos columnes asitiaes en llaos opuestos de la mesa. La ferramienta puede movese vertical y transversalmente, y la pieza puede movese llonxitudinalmente. Dalgunes d'esti fresadores disponen tamién, a cada llau de la mesa, de dos talos cabezales horizontales que pueden movese verticalmente nes sos respeutives columnes, amás de poder enllargar les sos exes de trabayu horizontalmente. Utilizar pa mecanizar pieces de grandes dimensiones.[2]

Nes fresadores de ponte móvil, en llugar de movese la mesa, muévese la ferramienta nuna estructura similar a un puente grúa. Utilícense principalmente pa mecanizar pieces de grandes dimensiones.

Una fresadora pa madera ye una máquina portátil qu'utiliza una ferramienta rotativo pa realizar fresados en superficies planes de madera. Son emplegaes en bricolaxe y ebanistería pa realizar ranurados, como xuntes de cola de bilanu o machihembrados; cajeados, como los necesarios p'agospiar peslleres o goncios nes puertes; y perfiles, como moldures. Les ferramientes de corte qu'utilicen son freses pa madera, con dientes mayores y más espaciados que los que tienen les freses pa metal.[9][10]

Fresadores según el númberu d'exes[editar | editar la fonte]

El fresadores pueden clasificase en función del númberu de graos de llibertá que pueden variase mientres la operación d'arranque de forgaxa.

  • Fresadora de cuatro eje. Amás del movimientu relativu ente pieza y ferramienta en tres eje, puede controlase el xiru de la pieza sobre una exa, como con un mecanismu divisor o un platu xiratoriu. Utilizar pa xenerar superficies con un patrón cilíndricu, como engranaxes o exes estriaes.
  • Fresadora de cinco eje. Amás del movimientu relativu ente pieza y ferramienta en tres eje, puede controlase o bien el xiru de la pieza sobre dos exes, unu perpendicular a la exa de la ferramienta y otru paralelu a ella (como con un mecanismu divisor y un platu xiratoriu nuna fresadora vertical), o bien el xiru de la pieza sobre una exa horizontal y l'enclín de la ferramienta alredor d'una exa perpendicular al anterior. Utilizar pa xenerar formes complexes, como'l rodete d'una turbina Francis.[11]
  • Fresadora de seis eje.

Movimientos[editar | editar la fonte]

Exes posibles nuna fresadora.
Movimientos básicos de fresado.
1.- Fresado fronteru
2.- Fresado fronteru y tanxencial
3.- Fresado tanxencial n'oposición.
4.- Fresado tanxencial en concordanza.      Movimientu de corte.      Movimientu de meyora.      Movimientu de fondura de pasada.

Movimientos de la ferramienta[editar | editar la fonte]

El principal movimientu de la ferramienta ye'l xiru sobre'l so eje. En dellos fresadores tamién puede variase l'enclín de la ferramienta o inclusive enllargar la so posición a lo llargo de la so exa de xiru. N'el fresadores de ponte móvil, tolos movimientos realizar la ferramienta mientres la pieza permanez inmóvil.

Movimientos de la mesa[editar | editar la fonte]

La mesa de trabayu puede movese de forma manual o automática con velocidaes de meyora de mecanizado o con velocidaes de meyora rápida en vacíu. Pa ello, cuenta con una caxa de meyores espresaes de mm/minutu, onde puede escoyese la meyora de trabayu fayadizu a les condiciones teunolóxiques del mecanizado.

  • Movimientu llonxitudinal: según la exa X, que correspuende davezu al movimientu de trabayu. Pa facilitar la suxeción de les pieces, la mesa ta dotada d'unes ranuras en forma de T pa dexar la fixación de mordazas o otros elementos de suxeción, y amás puede inclinase pal talláu d'ángulos. Esta mesa puede avanzar de forma automática acordies coles condiciones de corte que rica'l mecanizado.
  • Movimientu tresversal: según la exa Y, que correspuende al desplazamientu tresversal de la mesa de trabayu. Utilízase básicamente p'asitiar la ferramienta de fresar na posición correuta.
  • Movimientu vertical: según la exa Z, que correspuende al desplazamientu vertical de la mesa de trabayu. Col desplazamientu d'esti exa establez la fondura de corte del fresado.
  • Giro al respeutive de una exa llonxitudinal: según el grau de llibertá O. Llograr con un cabezal divisor o con una mesa trémbole.
  • Giro al respeutive de una exa vertical: según el grau de llibertá W. En dellos fresadores puede xirase la mesa 45º a cada llau; n'otres, la mesa puede dar vueltes completes.

Movimientu relativu ente pieza y ferramienta[editar | editar la fonte]

El movimientu relativu ente la pieza y la ferramienta puede clasificase en tres tipos básicos:

  • El movimientu de corte ye'l que realiza la punta de la ferramienta alredor de la exa del portaherramientas.
  • El movimientu de meyora ye'l d'aproximamientu de la ferramienta dende la zona cortada a la zona ensin cortar.
  • El movimientu de profundización de perforación o de fondura de pasada ye un tipu de movimientu de meyora. que se realiza p'aumentar la fondura de la corte.

Estructura, componentes y carauterístiques[editar | editar la fonte]

Estructura d'una fresadora[editar | editar la fonte]

Diagrama d'una fresadora horizontal.
1: base. 2: columna. 3: consola. 4: carru tresversal. 5: mesa. 6: ponte. 7: exa portaherramientas.
Detalle de mesa d'una fresadora.

Los componentes principales d'una fresadora son la base, el cuerpu, la consola, el carru, la mesa, la ponte y l'exa de la ferramienta. La base dexa un sofitu correutu de la fresadora nel suelu. El cuerpu o bastidor tien forma de columna y sofítase sobre la base o dambes formen parte de la mesma pieza. Davezu, la base y la columna son de fundición aleada y estabilizada. La columna tien na parte frontera unes guíes templaes y rectificaes pal movimientu de la consola y unos mandos pal accionamiento y control de la máquina.

La consola esmuzse verticalmente sobre les guíes del cuerpu y sirve de suxeción pa la mesa. La mesa tien una superficie ranurada sobre la que se suxetar la pieza a conformar. La mesa sofítase sobre dos carros que dexen el movimientu llonxitudinal y tresversal de la mesa sobre la consola.

La ponte ye una pieza sofitada en voladizu sobre'l bastidor y nél agóspiense unes lunetas onde se sofita la exa portaherramientas. Na parte cimera de la ponte suel montar unu o dellos torniellos de cáncamo pa facilitar el tresporte de la máquina.[2] El portaherramientas o portafresas ye'l sofitu de la ferramienta y tresmíte-y el movimientu de rotación del mecanismu de accionamiento agospiáu nel interior del bastidor. Esta exa suel ser d'aceru aleado al cromu-vanadiu pa ferramientes.[8]

Carauterístiques téuniques d'una fresadora[editar | editar la fonte]

Al escoyer una fresadora pa la so adquisición y pa realizar trabayos con ella, tienen de tenese en cuenta delles carauterístiques téuniques de la mesma. El tamañu de les pieces a mecanizar ta llindáu poles dimensiones de la superficie de la mesa y los percorríos de los elementos móviles. Dependiendo de les operaciones a realizar, pue ser necesaria la posibilidá de controlar delles exes al empar, como los proporcionaos por meses xiratories o por cabezales divisores, o inclusive controlar estes exes de forma automática por CNC, por casu pa realizar contorneados. En función del material de la pieza, de les ferramientes de corte y de les tolerancies de fabricación riquíes, ye necesariu utilizar distintes velocidaes de corte y de meyora, lo que puede faer necesaria la posibilidá d'operar con games de velocidaes, con velocidaes máximes y potencies abondes pa llograr flexibilidá nel sistema de producción.

Los dispositivos electrónicos de control, dende la visualización de cotes hasta'l control numbéricu, dexen aumentar la productividá y la precisión del procesu granible.

Amás, una fresadora tien de tener dispositivos de seguridá, como botones de parada d'emerxencia (coloquialmente conocíos como cogordes d'emerxencia), dispositivu de seguridá contra sobrecargues (que consiste, bien nun embrague automáticu que desacopla el movimientu de la ferramienta cuando s'algamar una llende de resfregón o se vence l'aición d'unos muelles, o bien nun sistema electrónicu) y pantalles de proteición contra la proyeición de forgaxes o partes de la pieza o la ferramienta de corte.

Otru aspeutu a tener en cuenta ye'l pesu de la máquina, qu'inflúi nel tresporte de la mesma y les necesidaes de cimentación de la nave por que les vibraciones tean controlaes en niveles almitibles. Un bon funcionamientu de la máquina rique que les sos floxures ya imperfecciones dimensionales tean controlaes y nun entepasen d'unes tolerancies determinaes, pa lo cual realícense inspeiciones periódiques. Por esta razón, les guíes de los componentes esnidiosos (como los carros de mesa o la ponte) davezu son trapezoidales o con forma de cola de bilanu[2] Los husillos de accionamiento de los movimientos esnidiosos son husillos de boles ensin xuego pa menguar les fuercies d'esfregadura y asina ralentizar la crecedera de les floxures.[8]

Equipamientu d'una fresadora de control numbéricu[editar | editar la fonte]

Husillo de boles ensin xuego del movimientu llonxitudinal de la mesa.

Los equipamientos de serie y opcionales que monten el fresadores actuales varien enforma, en función de les sos prestaciones.

Respectu al manexu de la información, hai que tener en cuenta'l tipu de llinguaxe de programación que puede utilizase, la capacidá de memoria de la máquina pa un usu posterior de los programes almacenaos, según la forma d'introducir y modificar los programes: a cuerpu de máquina, por aciu dispositivos d'almacenamientu de datos (disquete o memoria USB), o por aciu una tarxeta de rede.

La unidá central de procesu (CPU, poles sos sigles n'inglés) de la máquina controla accionamientos rotativos, pa lo cual utilícense servomotores que pueden variar la so velocidá nun rangu continuu. El movimientu llinial de los carros de la mesa llógrase tresformando'l movimientu rotacional de los servomotores por aciu husillos de boles ensin xuego.

La CPU llogra datos del programa y de los sensores instalaos, que dexen establecer una realimentación del control de les operaciones. La precisión d'estos sensores y la velocidá de procesamientu de la CPU llinden la precisión dimensional que puede llograse. El tipu de sensor utilizáu evolucionó col tiempu. Na actualidá utilícense enforma los sensores d'efeutu Hall, pa controlar los desplazamientos y xiros realizaos. Pa controlar la posición del orixe del sistema de referencia de los movimientos realizaos y la gastadura de la ferramienta, utilícense unu o dellos apalpadores o sondes de midida. Un apalpador ye un dispositivu con un renuevu que remana un pulsiador al faer contautu cola pieza o cola mesa de la máquina. Tamién puede establecese'l orixe de coordenaes realizando un contautu en movimientu de la ferramienta cola zona a mecanizar.

Amás de los movimientos de la pieza y de la ferramienta, pueden controlase de manera automatizada otros parámetros como la ferramienta emplegada, que puede camudase dende un almacén de ferramientes instaláu na máquina; l'usu o non de fluyíu refrigerante o l'apertura y zarru de les puertes de seguridá.

Accesorios principales[editar | editar la fonte]

Visualizador de les cotes de les exes.

Esisten dellos accesorios que s'instalen n'el fresadores pa realizar operaciones de mecanizado distintes o pa un usu con mayor rapidez, precisión y seguridá:[12].


  • Dispositivos de adición d'exes: cabezal multiangular (dexa empobinar la exa del portaherramientas), divisor universal con contrapuntu y xuegu d'engranes y mesa circular divisora.
  • Dispositivos pa suxeción de pieces: platu universal de 3 garres con contraplato; contrapuntu y lunetas; mordaza xiratoria graduada; mordaza hidráulica.
  • Dispositivos pa suxeción de ferramientes: exes porta-freses llargos y curtios, exa porta-pinces y xuegu de pinces.
  • Dispositivos pa operaciones especiales: aparatu de mortajar xiratoriu, cabezal de mandrinar.
  • Dispositivos de control: visualización dixital de cotes y apalpadores de midida.

Suxeción de ferramientes[editar | editar la fonte]

Adaptador CAT-40 con prisioneru.
Almacén d'exes portafresas.

Según el so mecanismu de suxeción al portaherramientas, les freses pueden clasificase en: freses con mangu cónicu, con mangu cilíndricu y pa montar n'árbol.

Les freses con mangu cónicu, sacante les freses grandes, polo xeneral móntense al portaherramientas utilizando un mandril o un manguitu adaptador entemediu, que'l so agospiamientu tien la mesma conicidad que'l mangu de la fresa. Les conicidades utilizaes suelen ser les correspondientes a los conos ISO o a los cono Morse, esistiendo tamién otros tipos menos utilizaos en fresadores como los conos Brown y Sharpe.[8]

Les freses con mangu cilíndricu afitar al portaherramienta utilizando mandriles con pinces. Dalgunes tienen un furacu nel mangu y afítense emplegando mangos que s'afaen per un sitiu a la fresa por aciu un roscado o utilizando una exa prisionera y per l'otru llau disponen d'un conu pa montase al husillo de la máquina.[8]

Les freses pa montaxe sobre árbol tienen un furacu central p'agospiar la exa portaherramientas, que'l so diámetru ta normalizáu. Disponen d'un chavetero p'asegurar la rotación de la ferramienta y evitar que patine. P'asitiar axialmente estes freses na exa, empléguense unos casquillos separadores d'anchores normalizaos. Amás, en casu de necesidá pueden montase delles freses simultáneamente no que se denomina un tren de freses. Pal cambéu manual de les exes portafresas recurrir a sistemes clásicos d'amarre con tirante roscado, pero cada vez ye más utilizáu l'apierte neumáticu o hidraúlico por cuenta de la rapidez cola que se realiza'l cambéu.

El fresadores de control numbéricu incorporen un almacén de ferramientes y disponen d'un mecanismu que dexa'l cambéu de ferramientes de forma automática según les órdenes programaes.[1]

Pa poder empobinar la ferramienta esisten dellos tipos de dispositivos, como'l cabezal Huré, el cabezal Gambin o les platinas orientables.[2]

Cabezal vertical universal[editar | editar la fonte]
Cabezal universal.

El cabezal vertical universal Huré ye un mecanismu qu'aumenta les prestaciones d'una fresadora universal y ye d'aplicación pal fresado horizontal, vertical, radial nel planu vertical, angular (inclináu) nun planu vertical perpendicular a la mesa de la fresadora y oblicuu o angular nel planu horizontal. Esti mecanismu ye de gran aplicación n'el fresadores universales y nun s'utiliza n'el fresadores verticales.

Consta de dos partes: la primera, col árbol portaherramientas, xunir cola otra parte del cabezal según una corredera circular inclinada 45º al respeutive de la horizontal, y la segunda xunir por aciu una corredera circular vertical cola parte frontera de la columna de la fresadora, onde s'acopla al husillo principal de la máquina. El cabezal ta dispuestu pa incorpora-y ferramientes de fresar, broques y escariadores por aciu pinces, porta-broques y otros elementos de suxeción de ferramientes. La velocidá de xiru del husillo d'esti accesoriu ye la mesma que la del husillo principal de la fresadora. Nun son afechos pa les operaciones con ferramientes grandes d'entamar.[13]

Suxeción de pieces[editar | editar la fonte]

Mecanismu divisor universal.

Pa consiguir una correuta fixación de les pieces na mesa de trabayu d'una fresadora utilícense diversos dispositivos. El sistema de suxeción tien de dexar que la carga y la descarga de les pieces na mesa de trabayu sían rápides y precises, garantizar la repetibilidad de les posiciones de les pieces y el so amarre con una rixidez abonda. Amás, el sistema de suxeción emplegáu tien de garantizar que la ferramienta de corte pueda realizar los percorríos mientres les operaciones de corte ensin topetar con nengún utillaje.[1]

Esisten dos tipos principales de dispositivos de fixación: les bridas d'apierte y les mordazas, siendo estes postreres les más avezaes. Les mordazas emplegaes pueden ser de base fixa o de base xiratoria. Les mordazas de base xiratoria tán montaes sobre un platu circular graduáu. Mordazas pueden ser de accionamiento manual o de accionamiento hidráulicu. Les mordazas hidráuliques dexen automatizar la so apertura y el so zarru, según la presión d'apierte.[3] Les meses circulares, los platos xiratorios y los mecanismos divisores son elementos que s'asitien ente la mesa de la máquina y la pieza pa llograr empobinar la pieza n'ángulos medibles.

Amás, hai otros dispositivos que faciliten el sofitu como ranuras en V p'afitar redondos o plaques angulares pa realizar chaflanes y utillajes de diseñu especial. Al afitar una pieza llarga con un mecanismu divisor, pueden utilizase un contrapuntu y lunetes. Pa la fixación de les pieces y los dispositivos que s'utilicen, les meses disponen d'unes ranuras en forma de T nes cualos introdúcense los torniellos qu'afiten los utillajes y dispositivos utilizaos. Tamién pueden utilizase dispositivos magnéticos qu'utilicen imanes.

El fresadores de control numbéricu pueden fornise con dos meses de trabayu, lo que fai posible cargar y descargar les pieces mientres se ta mecanizando una nueva pieza, col consiguiente aforru de tiempu. L'allugamientu o'l xiru de la mesa o de los sos accesorios a la posición de trabayu pueden programase con funciones específiques nos programes de control numbéricu.

Mecanismu divisor[editar | editar la fonte]

Un mecanismu divisor ye un accesoriu de les máquines fresadores y d'otres máquines ferramientes como taladradores y mandrinadores. Esti dispositivu afítase sobre la mesa de la máquina y dexa realizar operaciones espaciadas angularmente al respeutive de una exa de la pieza a mecanizar. Utilizar pa la ellaboración d'engranaxes, prismas, escariadores, exes ranurados, etc.

La pieza a mecanizar acoplar a la exa de trabayu del divisor, ente'l puntu del divisor y un contrapuntu. Al fresar pieces espodaes utilícense tamién lunetes o sofitos d'altor regulable por que les deformaciones nun sían escesives. El divisor direutu incorpora un discu o platillo con delles circunferencies concéntriques, en caúna de les cuales hai un númberu distintu de furacos espaciados regularmente. N'unu d'estos furacos asítiase un pasador que xira solidariamente cola rabil de la exa de mandu. Si'l divisor ta automatizado, la división realizar de forma automática, utilizando un discu apropiáu pa cada casu. Esti sistema emplegar en mecanizar grandes cantidaes d'exes ranurados por casu. La rellación de tresmisión ente la exa de mandu y l'exa de trabayu depende del tipu de mecanismu divisor que s'utilice. Hai tres tipos de mecanismos divisores: divisor direutu, divisor semiuniversal y divisor universal.

Un divisor direutu tien un árbol que, per un estremu tien una punta cónica pa centrar la exa la pieza, y pol otru remanar direutamente pol rabil. Dalgunos d'estos divisores, en llugar de tener discos intercambiables con furacos circunferenciales, tienen ranuras perifériques y el pasador de retención asítiase perpendicularmente a la exa de mandu.

Un divisor semiuniversal utilízase básicamente pa mecanizar exes y engranaxes de munchos dientes cuando ye posible establecer una rellación exacta ente'l movimientu de xiru de la pieza y el xiru de la palanca sobre'l platillo de furacos. Por que ello seya posible, esti tipu de divisor incorpora un mecanismu interior de torniellu ensin fin y rueda helicoidal que la so rellación de tresmisión (i) usualmente ye de 40:1 o 60:1, según dellos discos intercambiables. Nestos casos, el rabil de mandu tien de dar 40 o 60 vueltes pa completar una vuelta na exa de trabayu del divisor. Pa xirar la exa de trabayu una fraición de vuelta de valor determináu tien de calculase primeramente'l xiru qu'hai de realizar el rabil. Por casu, pal talláu d'un piñón de 20 dientes, el rabil tien de xirar 40/20 = 2 vueltes p'avanzar d'un diente al siguiente. Si deseyar tallar un engranaxe de 33 dientes, la solución ye 40/33 = 1+7/33, colo cual hai qu'instalar un platillo que tenga 33 furacos y va haber que dar un xiru al rabil d'una vuelta completa más 7 furacos del platillo de 33 furacos.

El divisor universal ye de constitución asemeyada al divisor semiuniversal y estrémase d'esti postreru en qu'incorpora un tren esterior de engranaxes intercambiables que dexa realizar la división diferencial y tallar engranaxes helicoidales cuando s'establez una rellación de xiru del platu divisor cola meyora de la mesa de la fresadora. La división diferencial utilízase cuando'l engranaxe que se desea tallar tien un númberu de dientes que nun ye posible faelo de forma direuta colos platillos disponibles porque nun se dispón del númberu de furacos que puedan consiguir un cociente exactu ente'l xiru de la exa del divisor y el del rabil del platillo.[13]

Pal mecanizado de grandes producciones d'exes ranurados o escariadores, esisten mecanismos divisores automáticos con discos ranurados según el númberu d'estríes de les exes. Estos discos entaínen el trabayu de forma considerable. El talláu de engranaxes con estos mecanismos apenes s'utiliza na actualidá porque esisten máquines pal talláu de engranaxes que consiguen mayores niveles calidable y productividá. Dellos fresadores modernes de control numbéricu (CNC) disponen de meses xiratories o cabezales orientables por que les pieces puedan ser mecanizadas por distintos planos y ángulos d'aproximamientu, lo cual fai innecesariu utilizar el mecanismu divisor nestes máquines.

Ferramientes[editar | editar la fonte]

Freses cilíndriques pa diverses aplicaciones.

Les ferramientes de corte más utilizaes nuna fresadora denominar freses, anque tamién pueden utilizase otres ferramientes pa realizar operaciones distintes al fresado, como broques pa taladrar o escariadores. Les freses son ferramientes de corte de forma, material y dimensiones bien variaos acordies con el tipu de fresado que quiera realizase. Una fresa ta determinada pol so diámetru, la so forma, material constituyente, númberu de llabios o dientes que tenga y el sistema de suxeción a la máquina.

Los llabios cortantes de les freses d'aceru rápido (HSS) pueden ser rectillinios o helicoidales, y les freses que monten plaquines intercambiables son de carburu metálicu como'l carburu de tungsteniu, conocíu como widia, de metalcerámica o, en casos especiales, de nitruro de boro cúbicu (CBN) o de diamante policristalino (PDC). Polo xeneral, los materiales más duros nos filos de corte dexen utilizar mayores velocidaes de corte, pero al ser menos aportunantes, esixen una velocidá de meyora menor. El númberu de llabios o plaquines de les freses depende del so diámetru, de la cantidá de forgaxa que tien d'arrincar, de la durez del material y del tipu de fresa.

Carauterístiques de les plaquines insertables[editar | editar la fonte]

Fresa d'entamar con plaquines insertables cuadraes.
Fresa de perfilar con plaquines redondes.

La calidá de les plaquines insertables escuéyese teniendo en cuenta'l material de la pieza, el tipu d'aplicación y les condiciones de mecanizado. La variedá de les formes de les plaquines ye grande y ta normalizada. Coles mesmes, la variedá de materiales de les ferramientes modernes ye considerable y ta suxeta a un desenvolvimientu continuu.[14] Los principales materiales de les plaquines de metal duro pa fresado son los que s'amuesen na siguiente tabla:

Material Símbolo
Metales duros recubiertos HC
Metales duros H
Cermets HT, HC
Cerámiques CA, CN, CC
Nitruro de boro cúbicu BN
Diamantes policristalinos DP, HC

L'adecuación de los distintos tipos de plaquines según seya los material a mecanizar indíquense de siguío y clasifíquense según una norma ISO/ANSI pa indicar les aplicaciones en rellación a la resistencia y la tenacidá que tienen.

Códigu de calidaes de plaquines
SERIE ISO Carauterístiques
Serie P ISO 01, 10, 20, 30, 40, 50 Ideales pal mecanizado d'aceru, aceru fundíu, y aceru maleable de forgaxa llarga.
Serie M ISO 10, 20, 30, 40 Ideales pa fresar aceru inoxidable, ferrítico y martensítico, aceru fundíu, aceru al manganesu, fundición aleada, fundición maleable y aceru de bona mecanización.
Serie K ISO 01, 10, 20, 30 Ideal pal fresado de fundición gris, fundición en coquilla, y fundición maleable de forgaxa curtia.
Serie N ISO 01, 10. 20, 30 Ideal pal fresado de metales non-ferriales
Serie S Pueden ser de base de níquel o de base de titaniu. Ideales pal mecanizado d'aleaciones termorresistentes y súperaleaciones.
Serie H ISO 01, 10, 20, 30 Ideal pal fresado de materiales endurecíos.
Plaquina de widia cuadrada.
Plaquina de widia redonda.

Como hai tanta variedá nes formes xeométriques, tamaños y ángulos de corte, esiste una codificación normalizada pola Organización Internacional d'Estandarización (ISO 1832)[15] que ta compuesta de cuatro lletres y seis número onde caúna d'estes lletres y númberos indica una carauterística determinada del tipu de plaquina correspondiente.[16]

Exemplu de códigu de plaquina: SNMG 160408 HC

Primer
lletra
Forma
xeométrica
C Rómbica 80º
D Rómbica 55º
L Rectangular
R Redonda
S Cuadrada
T Triangular
V Rómbica 35º
W Hexagonal 80º
Segunda
lletra
Ángulu de
incidencia
A
B
C
D 15º
Y 20º
F 25º
G 30º
N
P 11º
Tercer
lletra
Tolerancia
dimensional
J Menor

Mayor
K
L
M
N
O
Cuarta
lletra
Tipu de suxeción
A Furacu ensin ablanéu
G Furacu con rompevirutas en dos cares
M Furacu con rompevirutas nuna cara
N Ensin furacu nin rompevirutas
W Furacu avellanado nuna cara
T Furacu avellanado y rompevirutas nuna cara
N Ensin furacu y con rompevirutas nuna cara
X Non estándar

Les dos primeres cifres indiquen, en milímetros, el llargor de l'aresta de corte de la plaquina; los dos cifres siguientes indiquen, en milímetros, la espesura de la plaquina; y los dos últimes cifres indiquen, en décimes de milímetru, el radiu de punta de la plaquina. A esti códigu xeneral el fabricante de la plaquina puede añader dos lletres pa indicar la calidá de la plaquina o l'usu encamentáu.

Afiláu de freses[editar | editar la fonte]

Afiladora universal.

La forma constructiva de les freses d'aceru rápido dexa que cuando los filos de corte tán foliaos puedan ser afilaos nuevamente por aciu unes máquines d'afilar diseñaes pa esta xera. Hai un tipu de máquina, denominada afiladora universal, que, colos accesorios fayadizos y les muelas fayadices, dexa realizar l'afiláu de broques, escariadores y freses fronteres y cilíndriques por aciu el rectificáu con discos d'esmeril.[13]

Verificación y puesta a puntu[editar | editar la fonte]

Tantu na so construcción como nel caltenimientu preventivu que de forma periódica tienen de realizase a los fresadores ye necesariu controlar los siguientes parámetros:[3]

  • Cimentación y nivelación. El fresadores tienen de tar suxetes en cimientos que amortigüen de la meyor forma posible les vibraciones, según que tea correutamente nivelada p'asegurar un bon funcionamientu a la mesa nos sos desplazamientos siendo necesariu utilizar niveles de precisión.
  • Alliniación. Por aciu l'usu de comparadores hai que verificar que la mesa tea totalmente alliniada dando en la so reglaje si reparar desalliniaciones.
  • Funcionamientu de la exa portafresas. Faise necesariu verificar dacuando con un comparador el posible descentráu de la exa portafresas nel so movimientu rotatoriu.
  • Alliniación de los puntos del platu divisor y el contrapuntu. Utilizando un [gramil] fayadizu dar# en verificar l'altor y alliniación d'estos dos accesorios.
  • Comprobación de la precisión de los nonios graduaos. Verificar si los desplazamientos reales coinciden cola graduación de los tambores.
  • Verificación del xuegu de la exa portafresas na luneta del carneru. Si esiste un xuegu escesivu ye necesariu dar en la sustitución casquillo de bronce de la luneta.

Operaciones de fresado[editar | editar la fonte]

Col usu creciente de los fresadores de control numbéricu tán aumentando les operaciones de fresado que pueden realizase con esti tipu de máquines, siendo asina que'l fresado convirtióse nun métodu polivalente de mecanizado. El desenvolvimientu de les ferramientes contribuyó tamién a crear nueves posibilidaes de fresado amás d'amontar de forma considerable la productividá, la calidá y exactitú de les operaciones realizaes.

El fresado consiste principalmente na corte del material que se mecaniza con una ferramienta rotativo de dellos filos, que se llamen dientes, llabios o plaquines de metal duro, qu'executa movimientos de meyora programaos de la mesa de trabayu en cuasi cualquier direición de los trés exes posibles nos que puede movese la mesa onde va afitada la pieza que se mecaniza.

Les ferramientes de fresar carauterizar pol so diámetru esterior, el númberu de dientes, el pasu de los dientes (distancia ente dos dientes consecutivos) y el sistema de fixación de la fresa na máquina.

Nes fresadores universales utilizando los accesorios fayadizos o nes fresadores de control numbéricu puede realizase la siguiente rellación de fresados:[1]

Fresa d'entamar de plaquines de metal duro.
  • Entamáu. L'aplicación más frecuente de fresado ye'l entamáu, que tien por oxetivu consiguir superficies planes. Pal entamáu utilícense xeneralmente freses d'entamar de plaquines intercambiables de metal duro, esistiendo una gama bien variada de diámetros d'estes freses y del númberu de plaquines que monta cada fresa. Los fabricantes de plaquines encamienten como primer opción l'usu de plaquines redondes o con ángulos de 45º como alternativa.
  • Fresado n'escuadra. El fresado n'escuadra ye una variante del entamáu que consiste en dexar pasos perpendiculares na pieza que se mecaniza. Pa ello utilicen plaquines cuadraes o rómbiques asitiaes nel portaherramientas de forma fayadiza.
  • Cubicaje. La operación de cubicaje ye bien común en fresadores verticales o horizontales y consiste en preparar los tarugos de metal o otru material como mármol o granitu nes dimensiones cúbiques fayadices pa operaciones posteriores. Esti fresado tamién se realiza con freses d'entamar de plaquines intercambiables.
  • Corte. Una de les operaciones iniciales de mecanizado qu'hai que realizar consiste munches vegaes en cortar les pieces al llargor determináu partiendo de barres y perfiles comerciales d'un llargor mayor. Pa la corte industrial de pieces utilícense indistintamente sierres de cinta o fresadores forníes con freses cilíndriques de corte. Lo significativo de les freses de corte ye que pueden ser d'aceru rápido o de metal duro. Carauterizar por ser bien delgaes (del orde de 3 mm anque puede variar), tener un diámetru grande y un dentáu bien finu. Utilícense freses de discu relativamente pocu espesura (de 0,5 a 6 mm) y hasta 300 mm de diámetru coles superficies llaterales retranqueadas pa evitar la esfregadura d'estes cola pieza.[8]
Fresa de discu pa ranurar.
Freses pa ranurado de chaveteros.
  • Ranurado rectu. Pal fresado de ranuras rectes utilícense xeneralmente freses cilíndriques col anchor de la ranura y, de cutiu, móntense delles freses na exa portafresas dexando aumentar la productividá de mecanizado. Al montaxe de delles freses cilíndriques denominar tren de freses o freses compuestes. Les freses cilíndriques carauterizar por tener tres arista de corte: la frontera y los dos llaterales. Na mayoría d'aplicaciones utilicen freses d'aceru rápido una y bones les de metal duro son bien cares y polo tanto solo empléguense en producciones bien grandes.
  • Ranurado de forma. Utilícense freses de la forma fayadiza a la ranura, que puede ser en forma de T, de cola de bilanu, etc.
  • Ranurado de chaveteros. Utilícense freses cilíndriques con mangu, conocíes na xíriga como baillarines, coles que puede avanzase el tayu tantu en direición perpendicular a la so exa como paralela a este.
  • Copiáu. Pal fresado en copiáu utilícense freses con plaquines de perfil redondu con cuenta de poder realizar operaciones de mecanizado n'orografíes y perfiles de cares cambiantes. Esisten dos tipos de freses de copiar: les de perfil de media bola y les de cantar redondo o tóricas.
  • Fresado de cuévanos. Nesti tipu d'operaciones ye recomendable realizar una parafusa previa y a partir del mesmu y con freses fayadices encetar el mecanizado del cuévanu teniendo en cuenta que los radios del cuévanu tienen de ser siquier un 15% superior al radiu de la fresa.
  • Tornu-fresado. Esti tipu de mecanizado utiliza la interpolación circular en fresadores de control numbéricu y sirve tantu pal torniamientu de furacos de precisión como pal torniamientu esterior. El procesu combina la rotación de la pieza y de la ferramienta de fresar siendo posible consiguir una superficie de revolución. Esta superficie puede ser concéntrica al respeutive de la llinia central de rotación de la pieza. Si muévese la fresa escontra riba o escontra baxo coordinadamente col xiru de la pieza pueden llograse xeometríes escéntriques, como'l d'una lleva, o inclusive'l d'un árbol de lleves o un cigoñal. Col desplazamientu axial ye posible algamar el llargor riquíu.
  • Fresado de rosques. El fresado de roscas rique una fresadora capaz de realizar interpolación helicoidal simultánea en dos graos de llibertá: la rotación de la pieza respeuto a la exa de la héliz de la rosca y la traslación de la pieza na direición de dichu exa. El perfil de los filos de corte de la fresa tienen de ser fayadizos al tipu de rosca que se mecanice.
  • Fresado fronteru. Consiste nel fresado que se realiza con freses helicoidales cilíndriques qu'ataquen frontalmente la operación de fresado. N'el fresadores de control numbéricu utilícense cada vez más freses de metal duro totalmente integrales que dexen trabayar a velocidaes bien altes.
  • Fresado de engranaxes. El fresado d'engranaxes apenes se realiza yá en fresadores universales por aciu el platu divisor, sinón que se faen en máquines especiales llamaes talladores de engranaxes y col usu de freses especiales del módulu de diente fayadizu.
  • Taladráu, escariado y mandrinado. Estes operaciones realícense davezu n'el fresadores de control numbéricu dotaes d'un almacén de ferramientes y utilizando les ferramientes fayadices pa cada casu.
  • Mortajado. Consiste en mecanizar chaveteros nos furacos, pa lo cual utilícense brochadores o bien un accesoriu especial que s'acopla al cabezal de los fresadores universales y tresforma el movimientu de rotación nun movimientu vertical alternativu.
  • Fresado en rampla. Ye un tipu de fresado habitual nel mecanizado de moldes que se realiza con fresadores copiadores o con fresadores de control numbéricu.

Considerancies xenerales pal fresado[editar | editar la fonte]

Fresado a favor.

Por que los trabayos de fresado realizar nes meyores condiciones haber de cumplir una serie de requisitos. Tien d'asegurase una bona rixidez de la máquina y que tenga la potencia abonda pa poder utilizar les ferramientes más convenientes. Coles mesmes tien d'utilizase'l menor voladizu de la ferramienta col husillo que seya posible.

Respectu de les ferramientes de fresar, hai qu'afaer el númberu de dientes, llabios o plaquines de les freses procurando que nun haya demasiaos filos trabayando simultáneamente. El diámetru de les freses d'entamar tien de ser el fayadizu acordies con l'anchor de corte.

Nos parámetros de corte hai qu'escoyer la meyora de trabayu per diente más fayadizu acordies coles carauterístiques del mecanizado como'l material de la pieza, les carauterístiques de la fresa, la calidá y precisión riquíes pa la pieza y l'evacuación de la forgaxa. Siempres que seya posible, hai que realizar el fresado en concordanza y utilizar plaquines de xeometría positiva, esto ye, con ángulu de desprendimientu positivu. Tien De utilizase refrigerante namái si ye necesariu, pos el fresado realizar en meyores condiciones ensin refrigerante na mayoría de les aplicaciones de les plaquines de metal duro.[14]

Problemes habituales nel fresado[editar | editar la fonte]

Mientres el fresado pueden apaecer una serie de problemes qu'enzanquen la calidá de les operaciones de fresado. Los problemes más habituales amosar na siguiente tabla:[14]

Problemes habituales Causes posibles
Velocidá de corte Velocidá de meyora Fondura de corte Tipu de fresa
Alta Baxa Alta Baxa Alta Baxa Pocu dura Pocu aportunante Radio de punta grande Ángulu de desprendimientu
pequeñu o negativu
Alteración
de los
filos de corte
Folie de la superficie d'incidencia X X
Entallas nel filu X X
Craterización o deformación plástica X X X X
Filu d'aportación
(forgaxa soldada nel filu)
X X
Pequeños astillamientos X X X
Frayatu de dientes X X X
Forgaxes llargues X X X
Vibraciones X X X X X

Les vibraciones escesives pueden ser causaes amás por fixaciones incorreutes o pocu ríxides o porque la pieza se deforme cuando incide sobre ella cada diente de la fresa. Amás, el fresado n'oposición xenera más vibraciones que'l fresado en concordanza. Diches vibraciones afecten a les tolerancies dimensionales y a les rugosidades llograes, polo que la harmonía ente la ferramienta y el so movimientu de corte xunto cola pieza y máquina ye esencial pa maximizar el meyor acabáu. Otres causes d'imperfecciones nes superficies mecanizadas son les alteraciones de los filos de corte, la falta de caltenimientu de la máquina y l'usu incorreutu de los utillajes.

Parámetros de corte del fresado[editar | editar la fonte]

Fresado en concordanza,[17][13][8] o escontra baxo.[18]
Fresado n'oposición,[17][13][8] o escontra riba.[18]

Los parámetros teunolóxicos fundamentales qu'hai que considerar nel procesu de fresado son los siguientes:[19]

  • Eleición del tipu de máquina, accesorios y sistemes de fixación de pieza y ferramienta más fayadizu.
  • Eleición del tipu de fresado: frontal, tanxencial en concordanza o tanxencial n'oposición.
  • Eleición de los parámetros de corte: velocidá de corte (Vc), velocidá de xiru de la ferramienta (n), velocidá de meyora (Va), fondura de pasada (p), anchor de corte (Ac), etc.)

Nun hai unanimidá dientro del sector del mecanizado nes denominaciones de los procedimientos de fresado. El fresado tanxencial tamién ye denomináu fresado periféricu, fresado cilíndricu o fresado helicoidal. Los dos tipos de fresados tanxenciales tamién son conocíos con delles denominaciones:

  • Fresado en concordanza: fresado escontra baxo,[18] o fresado equicorriente.[8]
  • Fresado n'oposición: fresado escontra riba,[18] o fresado normal.[8]

Nel fresado en concordanza, la ferramienta xira nel mesmu sentíu nel qu'avanza la pieza. Esti tipu de fresado ye tamién conocíu como fresado escontra baxo por cuenta de que, cuando la exa de xiru de la fresa ye horizontal, la componente vertical de la fuercia de corte ta dirixida escontra la embaxo.[18] Nel fresado n'oposición, tamién conocíu como fresado escontra riba, asocede lo contrario, esto ye, la ferramienta xira en sentíu contrariu a la meyora de la pieza y la componente vertical de la fuercia de corte diríxese escontra riba.

Pa llograr una bona calidá na superficie mecanizada, el fresado en concordanza ye'l métodu de fresado más recomendable siempres que la máquina, la ferramienta y los utillajes dexar.[20]

Nel fresado n'oposición, la espesura de la forgaxa y la presión de corte aumenten según avanza la ferramienta, polo que se riquir menos potencia pa la máquina. Sicasí, esti métodu presenta dellos inconvenientes. Produz vibraciones na máquina y una peor calidá superficial del mecanizado. Hai que tener curiáu cola suxeción de la pieza porque l'emburrie de la ferramienta va tender a espulsala del amarre.[21]

Nel fresado en concordanza, los dientes de la fresa empecipien la corte de la pieza cola máxima espesura de forgaxa, polo que se precisa mayor esfuerciu de corte que nel fresado n'oposición. Cuando la fresa retirar de la pieza, la espesura de la forgaxa ye menor y por tanto la presión de trabayu ye menor, produciendo asina un meyor acabáu de la superficie mecanizada. Esti métodu de fresado rique máquines de mayor potencia y rixidez. Esti fresado favorez la suxeción de la pieza porque tiende a apertar escontra baxo.[22]

Al utilizar ferramientes que los sos filos de corte dexen avanzar la corte en direición axial y en direición radial, como nes freses d'entamar o les baillarines, na mayoría de los casos ye recomendable que, cuando la fresa ta cortando, realícense prioritariamente los movimientos de meyora na direición radial. Esto ye por cuenta de que la xeometría de los filos de corte, na mayoría de los casos, ta diseñada por que se folien más amodo al avanzar la corte en direición radial. Teniendo esto en cuenta, los movimientos de profundización con estes ferramientes realícense preferentemente en vacíu, llindar a una perforación inicial o felicidá perforación realizar con otres ferramientes, por casu broques o corones trepanadoras. Sicasí, cuando s'utilicen plaquines redondes en freses de perfilar ye indiferente la direición de meyora.

Velocidá de corte[editar | editar la fonte]

Defínese como velocidá de corte a la velocidá llinial de la periferia de la fresa o otra ferramienta que s'utilice nel fresado. La velocidá de corte, que s'espresa en metro per minutu (m/min), tien que ser escoyida antes d'empecipiar el mecanizado y el so valor fayadizu depende de munchos factores, especialmente de la calidá y tipu de fresa que s'utilice, de la durez y la maquinabilidad que tenga'l material que se mecanice y de la velocidá de meyora emplegada. Les llimitaciones principales de la máquina son la so gama de velocidaes, la potencia de los motores y de la rixidez de la fixación de la pieza y de la ferramienta.

Como cada filu de corte de la fresa trabaya intermitentemente sobre la pieza, cortando namái mientres una fraición de cada revolución de la ferramienta, los filos de corte algamen temperatures inferiores a les que s'algamar nun tornu y, arriendes d'ello, utilícense velocidaes de corte mayores. Sicasí, el trabayu de la fresa en xunto puede nun considerase intermitente, pos siempres hai un filu de corte en fase de trabayu.[8]

A partir de la determinación de la velocidá de corte puede determinase les revoluciones per minutu que va tener el husillo portaherramientas según la siguiente fórmula:


Onde Vc ye la velocidá de corte, n ye la velocidá de rotación de la ferramienta y Dc ye'l diámetru de la ferramienta.

La velocidá de corte ye'l factor principal que determina la duración de la ferramienta. Una alta velocidá de corte dexa realizar el mecanizado en menos tiempu pero acelera la gastadura de la ferramienta. Los fabricantes de ferramientes y prontuarios de mecanizado ufierten datos emponedores sobre la velocidá de corte fayadiza de les ferramientes pa una vida útil o duración determinada de la ferramienta, por casu, 15 minutos. N'ocasiones, ye deseable afaer la velocidá de corte pa una duración distinta de la ferramienta y optimizar la productividá, pa lo cual, los valores de la velocidá de corte multiplicar por un factor de correición. La rellación ente esti factor de correición y la duración de la ferramienta n'operación de corte nun ye llinial.[23]

Una velocidá de corte escesiva puede dar llugar a una gastadura bien rápido del filu de corte de la ferramienta, a la deformación plástica del filu de corte con perda de tolerancia del mecanizado y, polo xeneral, a una calidá del mecanizado deficiente. Per otra parte, una velocidá de corte demasiáu baxa puede dar llugar a la formación de filu d'aportación na ferramienta, a dificultaes na evacuación de forgaxa y al aumentu del tiempu de mecanizado, lo cual traduzse nuna baxa productividá y un costu eleváu del mecanizado.

Velocidá de rotación de la ferramienta[editar | editar la fonte]

La velocidá de rotación del husillo portaherramientas esprésase davezu en revoluciones per minutu (rpm). N'el fresadores convencionales hai una gama llindada de velocidaes, que dependen de la velocidá de xiru del motor principal y del númberu de velocidaes de la caxa de cambeos de la máquina. N'el fresadores de control numbéricu, esta velocidá ye controlada con un sistema de realimentación nel que puede escoyese una velocidá cualesquier dientro d'un rangu de velocidaes, hasta una velocidá máxima.

La velocidá de rotación de la ferramienta ye direutamente proporcional a la velocidá de corte ya inversamente proporcional al diámetru de la ferramienta.


Velocidá de meyora[editar | editar la fonte]

Diagrama de fresado frontera.
p: fondura de pasada
la: llargor de corte efectiva
l: llargor d'aresta de corte
Κr: ángulu de posición

La meyora o velocidá de meyora nel fresado ye la velocidá relativa ente la pieza y la ferramienta, esto ye, la velocidá cola que progresa la corte. La meyora y el radiu de la punta de la ferramienta de corte son los dos factores más importantes de los cualos depende la rugosidad de la superficie llograda nel fresado.

Cada fresa puede cortar afechiscamente nun rangu de velocidaes de meyora per cada revolución de la ferramienta, denomináu meyora per revolución (fn). Esti rangu depende fundamentalmente de númberu de dientes de la fresa, del tamañu de cada diente y de la fondura de corte, amás del tipu de material de la pieza y de la calidá y el tipu de plaquina de corte. Esti rangu de velocidaes determinar esperimentalmente y atópase nos catálogos de los fabricantes de plaquines. Amás esta velocidá ta llindada poles rixidez de les suxeciones de la pieza y de la ferramienta y pola potencia del motor de meyora de la máquina. La grosez máxima de forgaxa en mm ye l'indicador de llimitación más importante pa una ferramienta de fresado. El filu de corte de les ferramientes pruébase por que tenga un valor determináu ente un mínimu y un máximu de grosez de la forgaxa.

La meyora por revolución (fn) ye'l productu de la meyora por diente pol númberu de dientes (z) de la ferramienta.

La velocidá de meyora ye'l productu de la meyora por revolución pola velocidá de rotación de la ferramienta.

Al igual que cola velocidá de rotación de la ferramienta, n'el fresadores convencionales la velocidá de meyora escoyer d'una gama de velocidaes disponibles nuna caxa de cambeos, ente que'l fresadores de control numbéricu pueden trabayar con cualquier velocidá de meyora hasta la máxima velocidá de meyora de la máquina.

La velocidá de meyora ye decisiva pa la formación de forgaxa, el consumu de potencia, la rugosidad superficial llograda, les tensiones mecániques, la temperatura na zona de corte y la productividá. Una elevada velocidá de meyora da llugar a un bon control de forgaxa y una mayor duración de la ferramienta por unidá de superficie mecanizada, pero tamién da llugar a una elevada rugosidad superficial y un mayor riesgu de deterioru de la ferramienta por frayatos o por temperatures escesives. Sicasí, una velocidá de meyora baxa da llugar a la formación de forgaxes más llargues que pueden formar bucles y una medría del tiempu de mecanizado, lo cual fai que la duración de la ferramienta por unidá de superficie seya menor y que la producción seya más costosa.

Fondura de corte o de pasada[editar | editar la fonte]

La fondura de corte o fondura de pasada (p) ye la fondura de la capa arrincada de la superficie de la pieza nuna pasada de la ferramienta. Davezu esprésase en milímetros (mm). L'anchor de corte (s), espresáu en mm, ye l'anchor de la parte de la pieza implicada na corte. Estos parámetros hai que tenelos en cuenta pola influencia que tien nel cálculu de la seición de forgaxa y consecuentemente na fuercia de corte necesaria pa poder realizar el mecanizado.

La fondura de pasada establezse a priori y depende principalmente de crecer de material a mecanizar, del grau de precisión dimensional a consiguir, de la potencia de la máquina y de la rellación con respectu a la meyora escoyida y de parámetros propios de la plaquina de corte como'l so tamañu, el radiu de la punta y el so perfil. Al realizar mecanizados de forgue utilícense filos con mayor llargor d'aresta de corte que dexen realizar mecanizados con mayores fondures de pasada y velocidaes de meyora. Sicasí, pa les operaciones d'acabáu, ríquese una fondura de corte menor.

El llargor de corte efectiva (la), que'l so valor máximu ta direutamente rellacionáu col llargor de l'aresta del filu de corte, depende de la fondura de pasada (p) y del ángulu de posición ()

Espesura y seición de forgaxa[editar | editar la fonte]

La rellación qu'esiste ente la meyora por diente de la fresa (fz) y la fondura de pasada (p) constitúi la seición de la forgaxa. La seición de forgaxa guarda tamién rellación col tipu de fresado que se realice, la seición de forgaxa ye igual a

La espesura de la forgaxa correspuende a la meyora por diente de la fresa.

El control de la seición y de la espesura de la forgaxa son factores importantes a la de determinar el procesu de mecanizado. Cuanto menor seya la espesura de la forgaxa nel momentu del arranque, la carga del filu va ser menor y esto va dexar aplicar mayores velocidaes de meyora per diente ensin estropiar al mesmu, teniendo qu'amenorgar la fondura de corte por cuenta de los menores ángulos d'allugamientu de los filos. El poder controlar la seición de forgaxa depende principalmente de dellos factores como la potencia de la máquina, la fixación o'l sistema d'amarre de la pieza, la seición del mangu de la ferramienta lo mesmo que de la suxeción de les plaquines y la xeometría de les mesmes. L'aumentu de la seición y espesura de forgaxa, ente otres variables, implica un aumentu de la potencia necesaria por que se realice l'arranque de material.

Volume de forgaxa arrincada[editar | editar la fonte]

Nel fresado tanxencial, el volume de forgaxa arrincáu per minutu esprésase centímetros cúbicos per minutu y llógrase de la siguiente fórmula:

Onde Q ye'l volume de forgaxa arrincáu per minutu, Ac ye l'anchu de la corte, p ye la fondura de pasada, y f ye la velocidá de meyora. Esti datu ye importante pa determinar la potencia necesaria de la máquina y la vida útil de les ferramientes.

Tiempu de mecanizado[editar | editar la fonte]

Pa poder calcular el tiempu de mecanizado nuna fresadora hai que tener en cuenta'l llargor d'aproximamientu y salida de la fresa de la pieza que se mecaniza. Esti llargor depende del tipu de fresado. Por casu, nel entamáu'l llargor d'aproximamientu coincide cola metá del diámetru de la ferramienta; nel fresado de ranuras ye distintu y depende la fondura de la ranura y del diámetru de la fresa; y nel fresado por contorneado interior o esterior los llargores de mecanizado dependen del diámetru de la fresa y de la xeometría de la superficie contorneada.

El tiempu de mecanizado puede calculase a partir de la siguiente ecuación.

;

onde Tm ye'l tiempu de mecanizado y f ye la velocidá de meyora.

Fuercia específico de corte[editar | editar la fonte]

Fresado n'oposición.
Fresado en concordanza.

La fuercia de corte ye un parámetru a tener en cuenta pa evitar frayatos y deformaciones na ferramienta y na pieza y pa poder calcular la potencia necesaria pa efectuar un determináu mecanizado. Esti parámetru ta en función de la meyora de fresado, de la velocidá de corte, de la maquinabilidad del material, de la durez del material, de les carauterístiques de la ferramienta y de la espesura media de la forgaxa. Toos estos factores se engloban nun coeficiente denomináu fuercia específico de corte (kc), que s'espresa en N/mm².[14]

Potencia de corte[editar | editar la fonte]

La potencia de corte (Pc) necesaria pa efectuar un determináu mecanizado davezu esprésase en quilovatios (kW) y calcúlase a partir del valor del volume d'arranque de forgaxa, la fuercia específico de corte y del rendimientu que tenga la fresadora. Esta fuercia específico de corte (kc) ye una constante que se determina en función del tipu de material que se ta mecanizando, la xeometría de la ferramienta, la espesura de forgaxa, etc.

Pa poder llograr el valor de potencia correutu, el valor llográu tien qu'estremase por un determináu valor adimensional que tien en cuenta'l rendimientu de la máquina (ρ). Esti valor ye la rellación ente la potencia de corte efectiva, esto ye, la potencia necesaria na ferramienta; al respeutive de la potencia consumida'l motor de accionamiento principal de la máquina.

onde Pc ye la potencia de corte, Ac ye l'anchu de corte; p ye la fondura de pasada, f ye la velocidá de meyora, kc ye la fuercia específico de corte y ρ ye'l rendimientu de la máquina.

Mecanizado rápidu[editar | editar la fonte]

El conceutu de mecanizado rápido, tamién llamáu mecanizado d'alta velocidá (MAV), referir al que se produz nes modernes máquines ferramientes de control numbéricu forníes con cabezales potentes y robustos que-yos dexen xirar a munchos miles de revoluciones per minutu hasta del orde de 30.000 rpm, y meyores de trabayu bien grandes cuando se trata del mecanizado de materiales blandos y con muncho baleráu de forgaxa tal que asocede na fabricación de moldes o de grandes componentes de la industria aeronáutico. Los metales y aleaciones de bona mecanización son los más fayadizos pal conceutu de mecanizado rápidu.[24] Pal mecanizado rápidu de pieces con formes complexes úsense sistemes CAM que xeneren trayectories específiques d'alta velocidá, para forgue y para acabáu.[25]

Fresado en secu y con refrigerante[editar | editar la fonte]

Fresado d'aluminiu utilizando taladrina.

Na actualidá'l fresado en secu de ciertos materiales ye dafechu vidable cuando s'utilicen ferramientes de metal duro, por eso hai un enclín recién a efectuar los mecanizados en secu siempres que la calidá de la ferramienta déxelo. La molición pola eficiencia nel usu de refrigerantes de corte espertar mientres los años 1990, cuando estudios realizaos n'empreses de fabricación de componentes para automoción n'Alemaña punxeron de relieve'l costu eleváu del ciclu de vida del refrigerante, especialmente nel so recicláu.

Sicasí, el mecanizado en secu nun ye afechu pa toles aplicaciones, especialmente para taladraos, roscados y mandrinados pa garantizar la evacuación de les forgaxes, especialmente si utilicen freses d'aceru rápido. Tampoco ye recomendable fresar en secu materiales pastosos o demasiáu blandios como'l aluminiu o'l aceru de baxu conteníu en carbonu yá que ye bien probable que los filos de corte se embocen col material que corten, formándose un filu d'aportación que causa imperfecciones nel acabáu superficial, dispersiones nes midíes de la pieza ya inclusive frayatos de los filos de corte. Nel casu de mecanizar materiales pocu dúctiles que tienden a formar forgaxa curtia, como la fundición gris, la taladrina ye beneficiosa como axente llimpiador, evitando la formación de nubes tóxiques d'aerosoles. La taladrina ye imprescindible al fresar materiales abrasivos como'l aceru inoxidable.

Nel fresado en secu la maquinaria tien de tar preparada p'absorber ensin problemes el calor producíu na aición de corte. Pa evitar escesos de temperatura pol sobrecalentamientu de husillos, ferramientes y otros elementos, suelen incorporase circuitos internos de refrigeración por aceite o aire.

Salvo esceiciones, el fresado en secu xeneralizóse y sirvió por que les empreses cuestionárense usar taladrina namái nes operaciones necesaries y col caudal necesariu. Ye necesariu evaluar con curiáu operaciones, materiales, pieces, esixencies calidable y maquinaria pa identificar los beneficios d'esaniciar l'apurra de refrigerante.[26]

Xestión económica del fresado[editar | editar la fonte]

Cuando los inxenieros diseñen una máquina, un equipu o un instrumentu, facer por aciu l'acoplamientu d'una serie de componentes de materiales distintos y que riquen procesos de mecanizado pa consiguir les tolerancies de fabricación fayadices.

La suma del costu de la materia primo d'una pieza, el costu del procesu de mecanizado y el costu de les pieces fabricaes de forma defectuosa constitúin el costu total d'una pieza.

Dende siempres el desenvolvimientu teunolóxicu tuvo como oxetivu consiguir la máxima calidá posible de los componentes según el preciu más baxu posible tantu de la materia primo como de los costos de mecanizado.

P'amenorgar el costu de fresado y del mecanizado polo xeneral actuóse so les bones práutiques de manufactura, nos siguientes frentes:

  • Consiguir materiales con meyor maquinabilidad, de manera qu'una vegada mecanizados en blandiu son endurecíos por aciu tratamientos térmicos qu'ameyoren de forma bien sensible les sos prestaciones mecániques de durez y resistencia principalmente.
  • Consiguir ferramientes de mecanizado de meyor calidá p'aumentar de forma considerable les condiciones teunolóxiques del mecanizado, tantu la so velocidá de corte como la meyora de trabayu ensin que se deterioren los filos de corte de les ferramientes.
  • Construyir fresadores más robustes, rápides y precises que consigan amenorgar sensiblemente'l tiempu de mecanizado según consiguir pieces de mayor calidá y tolerancies más estreches.
  • Afaer los parámetros de corte a valores óptimos de productividá,[23] incluyendo movimientos y cortes d'entrada.

Pa menguar l'índiz de pieces defectuoses consiguióse automatizar al máximu'l trabayu de los fresadores, menguando drásticamente el fresado manual, y construyendo fresadores automátiques bien sofisticaes o fresadores empuestes por ordenador qu'executen un mecanizado d'alcuerdu a un programa establecíu primeramente.

Condiciones de trabayu con fresadora[editar | editar la fonte]

Normes de seguridá nel trabayu con fresadores[editar | editar la fonte]

Al manipoliar una fresadora, hai que reparar una serie de requisitos por que les condiciones de trabayu caltengan unos niveles fayadizos de seguridá y salú. Los riesgos más frecuentes con esti tipu de máquines son contactos accidentales cola ferramienta o cola pieza en movimientu, atrapamientos polos órganos de movimientu de la máquina, proyeiciones de la pieza, de la ferramienta o de les forgaxes, dermatitis por contautu colos líquidos refrigerantes y cortes al manipoliar ferramientes o forgaxes.

Pa los riesgos de contautu y atrapamiento tienen de tomase midíes como l'usu de pantalles proteutores, evitar utilizar ropes folgoses, especialmente no que se refier a mangues anches, corbates, pañuelos o bufandes y, si trabayar col pelo llargu, llevalo recoyíu.

Pa los riesgos de proyeición de parte o la totalidá de la pieza o de la ferramienta, xeneralmente pola so rotura, tienen d'utilizase pantalles proteutores y cerrar les puertes antes de la operación.

Pa los riesgos de dermatitis y cortes pola manipulación d'elementos, tienen d'utilizase guantes de seguridá. Amás, los líquidos de corte tienen d'utilizase namái cuando sían necesarios.

Amás, la mesma máquina tien de disponer d'elementos de seguridá, como enclavamientos qu'eviten la puesta en marcha involuntaria; botones de parada d'emerxencia de tipo seta tando'l restu de pulsiadores encastrados y asitiaos fora de la zona de peligru. Ye recomendable que los riesgos sían esaniciaos tan cerca del so llugar de xeneración y asina seya posible, disponiendo d'un sistema d'aspiración na zona de corte, pantalles de seguridá y un bonu llume. Estes máquines tienen de tar nun llugar nivelao y llimpio pa evitar cayíes. Nes máquines nes que, una vegada tomaes les midíes de proteición posibles, persista un riesgu residual, ésti ten de tar afechiscamente señalizáu por aciu una señalización normalizada.[27]

Normes de seguridá
1 Utilizar equipu de seguridá: gafes de seguridá, caretes, ente otros..
2 Nun utilizar ropa folgoso o bien suelta. Encamiéntense les mangues curties.
3 Utilizar ropa d'algodón.
4 Utilizar calzáu de seguridá.
5 Caltener el llugar siempres llimpiu.
6 Si se mecanizan pieces pesaes utilizar polipastos fayadizos pa cargar y descargar les pieces de la máquina.
7 Ye preferible llevar el pelo curtiu. Si ye llargu nun tien de tar sueltu sinón recoyíu.
8 Nun vistir xoyería, como collares o aniellos.
9 Siempres se deben conocer los controles y el funcionamientu de la fresadora. Tien de sabese como detener el so funcionamientu en casu d'emerxencia.
10 Ye bien recomendable trabayar nun área bien allumada qu'ayude al operador, pero'l llume nun tien de ser escesiva por que nun cause demasiada rellumada.

Perfil de los fresadores profesionales[editar | editar la fonte]

Ante la diversidá de tipos de fresadores qu'esisten, tamién esisten distintos perfiles de los profesionales dedicaos a estes máquines. Estos profesionales pueden clasificase en programadores de CNC, preparadores y fresadores.[28]

El programadores de CNC son imprescindibles cuando s'utilicen fresadores de control numbéricu, pos ye necesariu que s'ellabore'l programa de les operaciones que tien que realizar la máquina pal mecanizado de les pieces. Un programador de CNC tien de ser un bon conocedor de los factores qu'intervienen nel mecanizado; les carauterístiques y la disponibilidad de les máquines, les ferramientes de corte y de suxeción; los tipos de material a mecanizar y les sos carauterístiques de mecanización, l'usu de refrigerantes, la cantidá de pieces a mecanizar y los requisitos de tolerancies de fabricación y acabáu superficial que se riquir pa les pieces fabricaes. Amás tien de ser capaz d'interpretar correutamente de los planos de les pieces y la téunica de programación qu'utilice acordies con l'equipu que tenga la fresadora.[19][29]

Preparando la máquina. IES Politéunicu Sevilla.

Un preparador de fresadores ye un téunicu cualificáu que s'encarga de poner a puntu estes máquines cada vez que se produz un cambéu nes operaciones a realizar nel mecanizado de pieces. Nes industries onde hai instalaes dellos fresadores de gran producción o de control numbéricu, tien d'haber un profesional específicu encargáu pa estes xeres, pero cuando la producción menor, son los mesmos encargaos de les operaciones de la máquina los que preparen la máquina.[29]

Una vegada que la fresadora foi preparada pa un trabayu determináu, el control posterior del trabayu de la máquina suel encargase a una persona de menor preparación téunica que namái tien d'ocupase de que la calidá de les pieces mecanizadas se vaya cumpliendo dientro de les calidaes de tolerancia y rugosidad esixíes. Dacuando un operario ye capaz d'atender a dellos fresadores, si éstes tienen automatizados el sistema d'alimentación de pieces por aciu autómates programables.

El fresadores de máquines convencionales son operarios cualificaos que s'encarguen de realizar les operaciones qu'intervienen nel procesu de mecanización con máquines ferramientes convencionales y especializaes, comprobando pieces y acoplamientos, emplegando los equipos, máquines y preseos de midida y verificación necesarios, realizando'l caltenimientu de primer nivel y estableciendo los procesos de trabayu, introducción y axuste de parámetros, siguiendo les instrucciones indicaes nos documentos téunicos, en condiciones d'autonomía, calidá y seguridá.[30]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 MEC. «Mecanizado en fresadora.». España: Ministeriu d'Educación y Ciencia. Consultáu'l 25 de marzu de 2008.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 Ginjaume, Albert; Torre, Felipe (2005). Cengage Learning Editor: Execución de procesos de mecanizado, conformáu y montaxe. ISBN 84-9732-382-3.
  3. 3,0 3,1 3,2 Millán Gómez, Simón (2006), Procedimientos de mecanizado, Cengage Learning Editores, ISBN 84-9732-428-5
  4. Aldabaldetrecu, Patxi (2007), Historia de los fresadores, Museo Máquina-Ferramienta de Elgoibar. Guipúzcoa, España [13-3-2008]
  5. Historia de la Fresadora Museo máquina-ferramienta de Elgoibar. España [22-4-2008]
  6. National Inventors Hall of Fame Foundation (2007), John T. Parsons (n'inglés), en invent.org. [19-4-2008]
  7. Aldabaltedrecu, Patxi (2002), Evolución Téunica de la Máquina-ferramienta, en metalunivers.com [21-3-2008]
  8. 8,00 8,01 8,02 8,03 8,04 8,05 8,06 8,07 8,08 8,09 8,10 Lasheras, Jose María (2002). Editorial Donostiarra: Tecnología Mecánica y Metrotecnia, 8ª ed. ISBN 978-84-368-1663-1.
  9. Bricotodo (2003) Fresar la madera, en Bricotodo.com (2003). Conseyos. [22-3-2008]
  10. MAD-Eduforma (2006), Oficial de Caltenimientu. Temariu Xeneral Ebook, MAD-Eduforma, ISBN 84-665-5181-6
  11. MU (2006), Mecanizado en cinco eje, en Interempresas.net. Metalmecánica. Artículu téunicu. [22-3-2008]
  12. Kalpakjian, Serope; Schimd, Steven R. (2002). Pearson educación: Manufactura, inxeniería y teunoloxía, Gabriel Sánchez García (trad.), 4ª. ISBN 978-970-26-0137-1.
  13. 13,0 13,1 13,2 13,3 13,4 Larburu Arrizabalaga, Nicolás (2004). Máquines. Prontuario. Téuniques máquines ferramientes.. Madrid: Thomson Editores. ISBN 84-283-1968-5.
  14. 14,0 14,1 14,2 14,3 Sandvik Coromant (2006), Guía Téunica de Mecanizado, AB Sandvik Coromant 2005.10
  15. Organización Internacional d'Estandarización. «Indexable inserts for cutting tools -- Designation». Consultáu'l 25 de marzu de 2008.
  16. Sandvik, Coromant. «Clave de códigos pa plaquines y portaplaquitas. Estractu de ISO 1832-1991». Archiváu dende l'orixinal, el 24 de xineru de 2009. Consultáu'l 25 de marzu de 2008.
  17. 17,0 17,1 Brotons Sánchez, J. C. (2007), Procesos de fabricación. Fresado, Inxeniería de Sistemes y Automática, Universitas Miguel Hernández d'Elx. [19-4-2008]
  18. 18,0 18,1 18,2 18,3 18,4 Widia (2007), Notes téuniques en fresado, en widia.com [21-4-2008]
  19. 19,0 19,1 Cruz Teruel, Francisco (2005). Control numbéricu y programación. Marcombo, Ediciones téuniques (Madrid). ISBN 84-267-1359-9.
  20. Sandvik Coromant (2007), Corokey 2007 Archiváu el 3 de marzu de 2016 na Wayback Machine., Sandvik [21-4-2007]
  21. Vila, Carlos (2007), Procesu de fresado periféricu. Fresado n'oposición, Universidad Jaume I, Castellón, España [18-4-2008]
  22. Vila, Carlos (2007), Procesu de fresado periféricu. Fresado en concordanza, Universidad Jaume I, Castellón, España [18-4-2008]
  23. 23,0 23,1 Sandvik Coromant (2006), Productividá Archiváu el 24 de xineru de 2009 na Wayback Machine., en CoroKey 2006, Sandvik [19-4-2008]
  24. Ferran Puig y Marta Torres (2003) Mecanizado d'alta velocidá, en metalunivers.com [19-4-2008]
  25. Matribages incorpora les nueves funciones de mecanizado de WorkNC, en Revista Interempresas
  26. Capo, Guillermo (2003), Téuniques Modernes de Mecanizado Archiváu el 17 de setiembre de 2011 na Wayback Machine., Facultá d'inxeniería, Universidá de Buenos Aires, Arxentina
  27. Marzal Sorolla, J. A. (2007), Manual de Seguridá y Salú n'operaciones con ferramientes manuales, maquinaria de taller y soldadura, Serviciu de Prevención de Riesgos Llaborales de la Universidá Politéunica de Valencia, España [19-4-2008]
  28. Trabajastur (2003), Perfil profesional de los torneros y fresadores (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión)., Gobiernu del Principáu d'Asturies, España. [5-3-2008]
  29. 29,0 29,1 Ministeriu de Trabayu y Seguridá Social (1996), Real Decreto 2066/1995, de 22 d'avientu, pol que s'establez el certificáu de profesionalidá de la ocupación de preparador-programador de máquines ferramientes con CNC, BOE nᵘ 34 de 8-2-1996. [19-4-2008]
  30. Ministeriu de Trabayu y Seguridá Social (1996), Real Decreto 2065/1995, de 22 d'avientu, pol que s'establez el certificáu de profesionalidá de la ocupación de torneru fresador, BOE nᵘ 25 de 29-1-1996. [19-4-2008]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]