William Wordsworth

De Wikipedia
William Wordsworth
Poeta Llaureáu del Reinu Xuníu

6 abril 1843 - 23 abril 1850
Vida
Nacimientu Cockermouth[1]7 d'abril de 1770[2]
Nacionalidá Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda [1]
Reinu de Gran Bretaña  1r xineru 1801)[1]
Residencia Wordsworth House and Garden (en) Traducir
Grupu étnicu Pueblu inglés
Llingua materna inglés
Muerte Rydal Mount[1]23 d'abril de 1850[2] (80 años)
Sepultura St Oswald's Church, Grasmere (en) Traducir[1]
Causa de la muerte neumonía[1]
Familia
Padre John Wordsworth
Madre Ann Cookson
Casáu con Annette Vallon [3]
Mary Hutchinson (1802, 1802 – )[1]
Pareyes Annette Vallon
Fíos/es
Hermanos/es
Estudios
Estudios Saint John's College (es) Traducir
Hawkshead Grammar School (en) Traducir
Llingües falaes inglés[6]
Oficiu poeta, lletristaescritor
Trabayos destacaos The Prelude (en) Traducir
Creencies
Relixón anglicanismu[1]
Cambiar los datos en Wikidata

William Wordsworth (7 d'abril de 1770Cockermouth – 23 d'abril de 1850Rydal Mount) foi unu de los más importantes poetes románticos ingleses. Con Samuel Taylor Coleridge, ayudó al despegue de la dómina romántica na lliteratura inglesa cola so publicación conxunta de Balaes llíriques en 1798. Esta obra influyó de manera determinante nel paisaxe lliterario del sieglu XIX. Foi'l poeta llaureáu d'Inglaterra dende 1843 hasta la so muerte en 1850.

El calter fuertemente innovador de la so poesía, ambientada nel suxerente paisaxe del Lake District (la rexón de los llagos), nel norte de Cumberland, anicia na eleición de los protagonistes, personaxes d'humilde estracción, de la tema, que ye la vida cotidiana, y del llinguaxe, cenciellu ya inmediatu.

Wordsworth, Coleridge y Southey fueron conocíos como lakistas, por inspirase nel mesmu paisaxe de los llagos.

Biografía[editar | editar la fonte]

Primeros años y educación[editar | editar la fonte]

El segundu de cinco hermanos, Wordsworth nació en Cockermouth en Cumberland, parte de la pintoresca rexón de los llagos. Al morrer la so madre en 1778, el so padre unviólu al colexu de Hawkshead. En 1783 morrió'l so padre, que yera abogáu y asesor de James Lowther, primer conde de Lonsdale, un home bien despreciáu na rexón. L'heriedu consistía en cerca de £5000, gran parte d'ella reclamada al conde, el que atayó estes demandes hasta la so muerte en 1802. El socesor del conde, sicasí, pagó lo reclamao con interés. Dempués de la muerte del so padre, los neños Wordsworth quedaron baxu tutélala de los sos tíos. Anque munchos aspeutos de la so infancia fueron positivos, Wordsworth recordaba biltos de soledá y ansiedá. Tardó munchos años n'alicar tres la muerte de los sos padres y el xebramientu de los sos hermanos.

Empezó a estudiar nel St John's College, de Cambridge en 1787. En 1790, col so amigu Robert Jones, entamó un viaxe a cuerpu pol continente, visitando la Francia revolucionaria. Llegó a París xusto cuando se celebraba'l primer aniversariu de la Toma de la Bastilla, y sofitó el movimientu republicanu. Dempués tuvo n'Italia. Tornó a Inglaterra y, al añu siguiente, graduóse en Cambridge ensin honores.

Francia[editar | editar la fonte]

En payares de 1791, Wordsworth tornó a Francia, onde tuvo cerca d'un añu. L'ambiente parisino llevólo a abrazar los ideales anarquista y llibertariu de tantu pensadores rebalbu y revolucionariu de la dómina. El so viaxe per Europa qu'incluyó los Alpes ya Italia. Lleváu de les idees revolucionaries, refugó non yá la fe cristiana sinón inclusive la institución de la familia y del matrimoniu. Rellacionóse con diverses muyeres, ente elles la francesa, Annette Vallon, del que se namoró. En 1792 tuvieron una fía, Caroline. Por cuenta de la falta de dineru y a les tensiones ente Gran Bretaña y Francia, esi añu tornó a Inglaterra. En 1793, Wordsworth espresó abiertamente los sos convencimientos políticos en A Letter to the Bishop of Llandaff (Carta al obispu de Llandaff), na que defende l'ateísmu y la causa revolucionaria, allabando la execución de Luis XVI de Francia. Arreyáu nes lluches intestinas de los girondinos, la so vida tuvo en peligru cuando Robespierre reprimió con sangre a la so facción. El Reináu del Terror estremó-y del movimientu republicanu, y la guerra ente Francia y Gran Bretaña torgó-y volver a ver a Annette y Caroline mientres dellos años. Ye posible que nesta dómina sufriera depresión ya inestabilidá emocional.

Primer publicación y Balaes llíriques[editar | editar la fonte]

En 1793 publicóse la primer poesía de Wordsworth: les coleiciones An Evening Walk (Un paséu pela tarde) y Descriptive Sketches (Bocetos descriptivos). En 1795 recibió un legáu de £900, lo que-y dexó siguir escribiendo poesía. Esi mesmu añu conoció a Samuel Taylor Coleridge, lo que determinó'l so acercamientu a la filosofía d'Immanuel Kant y al romanticismu alemán. El trauma que-y supunxo la separación de la Francia revolucionaria y de Annette alcuéntrase espresáu nel drama The Borderers (1795). Coleridge y Wordsworth desenvolvieron rápido una amistá íntima. En 1797, Wordsworth y la so hermana, Dorothy, treslladáronse a Somerset, tan solo a unes milles de la casa de Coleridge en Nether Stowey. Wordsworth y Coleridge producieron Balaes llíriques (1798). Ente los sos poemes, destaquen Tintern Abbey (Versos escritos poques milles más allá de l'abadía de Tintern) y Michael, na qu'amuesa "la dignidá tráxica que se-y puede dar a la hestoria d'un pastor y el so fíu" (Ifor Evans).

Coleridge participó na coleición con cuatro poesíes, ente elles la The Rime of the Ancient Mariner (Rima del vieyu marineru); estes poesíes non desentonan, nin por el so estilu, nin pol so llinguaxe, del restu de la obra.

Les Balaes amosaron una naturaleza vibrante d'una espiritualidá y de una sensualidá bien alloñada de la fría diosa razón de los ilustraos, anque quedara en Wordsworth aquella sensibilidá democrática y una bonal simpatía escontra les clases más humildes o desaventajadas, inspirada pola revolución.

Ediciones posteriores de les Balaes incluyeron más poemes y un Preface (Prefaciu) a los poemes. Esti Prefaciu ye consideráu obra central de la teoría lliteraria romántica. Wordsworth espón lo que considera los elementos d'un nuevu tipu de poesía, una basada nel “verdaderu idioma de los homes”. Evita la dicción poética de muncha de la poesía del sieglu XVIII. Apurre la so famosa definición de poesía como la bonal llena de poderosos sentimientos, d'emociones recoyíes nel aselu”.

Alemaña[editar | editar la fonte]

Wordsworth, Dorothy, y Coleridge viaxaron a Alemaña. Mientres el duru iviernu de 1798-1799, Wordsworth y Dorothy vivieron en Goslar, y a pesar de la so estrema soledá y estrés, empezó a trabayar nuna pieza autobiográfica depués titulada The Prelude (El preludiu).

Créese qu'en 1799 escribió los cuatro primeros poemes de los cinco arrexuntaos de normal col títulu de Lucy poems (Poemes de Lucy). Tán dedicaos a una muyer muerta en mocedá, non identificada; nellos espresa'l so cultu a la mocedá, a la inxenuidá y el candor, según la visión panteísta de la naturaleza.

Los Wordsworth tornaron a Inglaterra, instalándose en Dove Cottage, Grasmere, siempres nel Lake District, y esta vegada acompañábalos el poeta Robert Southey. Nesta dómina, munchos de los sos poemes xiren en redol a la muerte, la resistencia, la separación y el dolor.

Matrimoniu[editar | editar la fonte]

Nel añu 1802 viaxó cola so hermana Dorothy a Francia a visitar a Annette y Caroline. Gracies al ésitu de les Balaes llíriques y a 4.500 llibres esterlines recibíes a la muerte del conde de Lonsdale, goció de ciertu aliviu económicu, unviando a Annette parte d'esi dineru.

Ye'l mesmu añu en que se casa con Mary Hutchinson, amiga de la infancia, del que Dorothy, que siguió viviendo con ellos, acabó faciéndose íntima amiga. Al añu siguiente, Mary dio a lluz al primeru de los sos cinco fíos, John.

En 1802 escribe dalgunos de los sos más famosos sonetos, forma que expleaba pa espresar momentos conmovedores de la so propia esperiencia: Composed upon Westminster Bridge (Compuestu so la ponte de Westminster) y (I griev’d for Buonaparte with a vain And an unthinking grief).

William Wordsworth, reproducíu del orixinal de Margaret Gillies, 1839.

Maduror: el Wordsworth conservador[editar | editar la fonte]

Mientres años, Wordsworth entamara escribir un llargu poema filosóficu en trés partes, que pretendía llamar The Recluse.

Como apéndiz al mesmu, empezó a escribir en 1798-1799 un poema autobiográficu, al que llamaba'l Poema a Coleridge". Empezó a amplialo y finalmente decidió que fora un prólogu y non un apéndiz.

Tanto la salú de Coleridge como la so rellación con Wordsworth empezaron a aparrar en 1804, añu en que tuvieron un vivu discutiniu que determinó'l final de la so collaboración. L'enfrentamientu ente dambos derivaba, per un sitiu, de la creciente adicción de Coleridge al opiu y, por otru, de les sos diverxencies ideolóxiques: Wordsworth foi adoptando posiciones más conservadores, tantu nel planu poéticu como nel políticu y social, ente que Coleridge tendía al idealismu alemán y a la busca simbólica. Esi añu Wordsworth fíxose amigu de Robert Southey.

Cola proclamación de Napoleón como emperador de Francia (1805), l'últimu restu de lliberalismu de Wordsworth cayó, y a partir d'entós identificóse a sigo mesmu como tory. Él, qu'en Francia viera l'emblema de la democracia y la llibertá, sintióse traicionáu y empezó a replegase gradualmente a posiciones moderaes, inclusive conservadores, sobremanera de 1808 d'equí p'arriba, hasta abrazar la relixón anglicana y la monarquía col compromisu victoriano.

William Wordsworth, poeta inglés.

Esi mesmu añu morrió afogáu nel mar el so hermanu John, lo cual afectólu fondamente. La so muerte, y la de Nelson, lleváron-y a faer, en Character of the Happy Warrior, un "noble resume de la vida d'aición" (Evans). Al tiempu, acabó d'escribir el so Poema a Coleridge, pero refugaba publicar un trabayu tan personal hasta que terminara The Recluse.

Poems in Two Volumes (1807), que contienen la famosa Ode: Intimations of Immortality from Recollections of early Childhood o Oda a la inmortalidá, que contién el conocíu fragmentu Though nothing can bring back the hour / Of splendour in the grass, of glory in the flower (Anque nada puede faer volver la hora / de la rellumanza na yerba, de la gloria en flor). Nesta obra recuerda la intuición mística d'una vida anterior a la nacencia, que muerre nesti mundu material, pero que puede recuperase en dellos momentos afortunaos en presencia de la naturaleza (Evans). Hasta entós, solo conocíase-y públicamente poles sos Balaes llíriques, y confiaba en qu'esta coleición encimentaríen la so reputación; sicasí, tuvo una tibia receición.

Na dómina de les guerres napoleóniques escribió dellos poemes de tema española, ente ellos, Hail, Zaragoza! If with unwet eye (1809); Ah! where is Palafox? Nor tongue nor pen (1810); The Oak of Guernica (1810); o The French and the Spanish Guerillas (1810).

Dos de los sos fíos, Thomas y Catherine, morrieron en 1812. Al añu siguiente, treslladóse a Rydal Mount, Ambleside onde pasó'l restu de la so vida, salvo dél viaxe esporádicu.

Retrato, 1842, por Benjamin Haydon.

En 1814 publicó The Escursión (La escursión) como la segunda parte de la obra en trés partes The Recluse. Nunca completó les partes primera y tercera. Escribió un poéticu Prospectus a The Recluse nel qu'espón la estructura ya intención del poema; esti Prospectus contién dalgunes de los sos más famoses frases sobre la rellación ente la mente humana y la naturaleza.

Dellos críticos modernos consideren que la so producción decayó a partir de mediaos de los años 1810. Pero esti cayente pudo obedecer más bien a un cambéu nel so estilu de vida y les sos creencies. En redol a 1820, esfrutó del ésitu de la que se produció un cambéu na opinión crítica contemporánea escontra les sos primeres obres. Esi mesmu añu viaxó a Italia, y na mesma década, a Holanda (1823) y a Bélxica (1828).

D'esta dómina de decadencia na so obra poética destaca Inside King’s College Chapel, Cambridge (Na capiya de King’s College, Cambridge, 1822).

La so hermana Dorothy careció una grave enfermedá en 1829, quedando inválida pal restu de la so vida. El gobiernu incluyó-y na llista civil, cobrando una pensión que llegaba a £300 per añu en 1842. Nel cume de la so fama y riqueza, foi estremáu col títulu de poeta laureado en 1843. Cuando la so fía Dora morrió en 1847 cesó la so producción poética.

Morrió en Rydal Mount el 23 d'abril de 1850 y foi soterráu na ilesia de St. Oswald en Grasmere.

La so vilba Mary publicó'l Poema a Coleridge, como The Prelude (El preludiu) meses dempués de la so muerte. Anque esto nun provocó enforma interés en 1850, dende entós foi reconocíu como la so obra maestra. Asina, Ifor Evans considera que quiciabes se trate “del más grande de los poemes modernos n'inglés: la memoria espiritual d'una mente singular, que recuerda con honestidá les sos propies esperiencies íntimes, a la que tenemos de xunir una estraña capacidá pa faer intelixibles les alcordances”.

Obra[editar | editar la fonte]

Significáu de les Balaes llíriques.[editar | editar la fonte]

La revolución romántica llega a Inglaterra coles Balaes llíriques. Ye ciertu qu'autores d'enclín aparentemente románticu, como Blake, precediéren-y naquel deceniu, y que la sensibilidá romántica, un pocu como tolos movimientos artísticos, nun s'estrema totalmente de la tradición darréu anterior.

La gran moda de les balaes populares” (McPherson) presentaba estes poesíes como redescubiertas o respetuoses coles tradiciones populares, pero en realidá fueren escrites o llargamente manipoliaes polos autores. Obres como les Night Thoughts (Meditaciones nocherniegues) de Young y la Elegy Written in a Country Churchyard (Oda escrita nun campusantu llabrador) de Gray amosaben l'interés por aquellos difuntos ensin nome por pertenecer a los estratos más humildes de la sociedá.

Nel Prefaciu de 1802 escribió: : «el principal oxetu propuestu con estos poemes yera escoyer incidentes y situaciones de la vida ordinaria y rellatalos o describilos dafechu y, en tanto como fuera posible, nuna seleición de llinguaxe realmente usáu polos homes, y coles mesmes vertir sobre aquéllos un ciertu coloríu de la imaxinación, pol cual les coses corrientes seríen presentaes al espíritu con inusitado aspeutu» (Gullón). Abandonó, declaradamente, el modelu clasicista del sieglu XVIII, non tantu por motivos estéticos como por razones étiques.

Sicasí, namái aparentemente trátase d'una poesía “artless”, ensin arte. Utiliza sabiamente el versu blancu tradicional, que-y dexa evitar la rima y utilizar pallabres y espresiones populares, col efeutu d'asonsañar la fala común. A diferencia de Pope y Dryden, l'arte alcuéntrase equí hábilmente disimuláu, amenorgáu a lo indispensable, porque que'l mensaxe poéticu ta más nel conteníu que na forma. Nun se dirixe a un públicu cortesanu, sinón a la sociedá polo xeneral.

En esto opónse a Coleridge, el que nun arrenuncia a los arcaísmos nin a la rima. Los dos poeta considerábense investir d'una misión espiritual: pa los románticos la poesía ye daqué “más que la pura y simple puesta en versu de la verdá filosófica: el poeta yera tamién el profeta, y nun se llindaba a trescribir la verdá recibida d'otros más yera él mesmu'l iniciador de la verdá” Anthony Burgess).

El valor de l'alcordanza[editar | editar la fonte]

Mientres Coleridge ve la poesía como fuga de la realidá, Wordsworth dialoga col presente y la sociedá.

Anque la so poesía se ambienta nel paisaxe rural de los llagos ingleses, ye tamién “recollection in tranquillity”, lliteralmente, “alcordanza na apaciguadura” d'esperiencies personales vivíes na naturaleza qu'arriquecen al que vive constreñido pola realidá de la metrópolis industrial. El remembrar pasiones y emociones yá escastaes nel tiempu impliquen al llector viviegamente.

Nenguna de les sos poesíes ejemplifica meyor esti enclín que Tintern Abbey.

La ética de la naturaleza[editar | editar la fonte]

Inmortalizando el Lake District na so poesía, Wordsworth fixo que'l mundu conociera esta rexón favorecida pola naturaleza y, amás, punxo n'evidencia los valores éticos y non puramente materiales o utilitarios de la redolada.

La naturaleza, según él mesmu dixo, empecipiólo a la vida: les llargues caminaes pelos montes de Cumberland espertaron los sos sentíos forzándolo a salir de la fonda introversión na que taba zarráu dende pequeñu por cuenta de los sos graves problemes familiares.

Esti amor a la naturaleza refléxase nel so poema Diba solitariu como una nube.

Nun tien de sorprender, pos, que la naturaleza sía esa providencial y divina: Dios identifícase con tou lo creao, ye un Dios inmanente y visible. Tal visión panteísta y neoplatónica del Universu invade la so primer poesía, como puede trate nel más famosu de los Poemes de Lucy: A slumber Did My Spirit Seal.

Tamién ye neoplatónica la creencia de Wordsworth en que los neños y los pueblos non civilizaos atópense más cercanos a Dios porque nellos permanez la memoria del mundu celeste anterior a la nacencia. Nes sos Balaes llíriques hai neños, vagamundos, discapacitaos, llocos: suxetos “inconvenientes” qu'escupuliciaron nos primeros años dempués de la publicación de óbrala pero que, col tiempu, abrieron el camín a una mayor solidaridá social, provocando que tantos victorianos llucharen por grandes reformes sociales, tantu nos sos escritos como na política.

Xuicios críticos[editar | editar la fonte]

Sieglu XIX[editar | editar la fonte]

Ye difícil imaxinar la evolución del Romanticismu inglés ensin les Balaes llíriques.

Gracies a les llimitaciones de los derechos d'autor de la dómina, que dexaben publicar parcialmente d'una coleición de parte de otros editores ensin pagar derechos, les sos Balaes acabaron per ser publicaes en millares de copies en periódicos, apurriéndo-y una fama mayor que la que tendría cola sola publicación del so llibru. La primer edición vendió quinientes copies, una bona tirada p'aquella dómina, ente que periódicos como The Critical Review y la Lady Magacín algamaben cifres ente cuatro mil y diez mil copies.

El so ésitu llegó a los Estados Xuníos, onde se publicar en revistes como la Literary Magacín.

Mientres la dómina victoriana Matthew Arnold defendió la revolución poética de Wordsworth frente a detractores que namái s'afitaben nel so aspeutu solemne de poeta laureado.

El sieglu XX[editar | editar la fonte]

A principios del sieglu XX, prodúxose un redescubrimientu de les Balaes llíriques per parte de la crítica, con numberosos estudios, como'l de Herbert Read (1930). D'aquellos años foi'l trabayu de Basil Willey, sobre la cultura inglesa del sieglu XVII y XVIII, qu'evidencia la rellación ente'l poeta y l'empirismu y la Revolución francesa.

Maxistral ye The Mirror and the Lamp de M.H. Abraham. Una voz disidente ye la de Robert Mayo (1954), que vio en munchos personaxes de Wordsworth una falta d'orixinalidá y una delda escesiva coles balaes dieciochesques. Bien interesantes son estudios más recién, como los de P.D. Sheats (1973) y John J. Jordan (1970 y 1976).

Ifor Evans alvierte que, anque la so visión de la naturaleza fuera una ilusión, al rexistrala “algamó munches esperiencies nos rincones secretos de la naturaleza humana, hasta'l puntu de que bien poques mentes sensibles van dexar d'afayar nos sos poemes daqué que respuenda a les sos propies intuiciones”.

Obres principales[editar | editar la fonte]

  • Lyrical Ballads, with a Few Other Poems (Balaes llíriques, 1798).
  • Lyrical Ballads, with Other Poems (Balaes llíriques, 1800).
  • Poems, in Two Volumes (Poemes, en dos volúmenes, 1807)
  • Memorials of a Tour in Scotland (1803), na que destaca The Solitary Reaper.
  • Elegiac Stanzas, suggested by a Picture of Peele Castle in a Storm, painted by Sir George Beaumont (1805)
  • The Excursion (La excursion, 1814)
  • The Recluse, cola so Prospectus
  • Ecclesiastical Sonnets. In Series (1821), na que destaquen Mutability y Inside of King's College Chapel, Cambridge
  • The Prelude or, Growth of a Poet's Mind: Advertisement (1850, póstumu)

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Obres xenerales[editar | editar la fonte]

  • Evans, Ifor. Curtia historia de la lliteratura inglesa. Barcelona: Ariel, 1985. ISBN 84-344-8383-1
  • VV. AA. Poetes románticos ingleses. Editorial Orixe, 1993. ISBN 84-8057-051-2
  • VV. AA. Poetes románticos ingleses: Byron, Shelley, Keats, Coleridge, Wordsworth. Editorial Planeta, 1989. ISBN 84-320-4012-6
  • VV. AA. Antoloxía billingüe: Wordsworth, Colleridge, Shelley y Keats. Universidá de Sevilla. Secretariáu de Publicaciones, 1978. ISBN 84-7405-116-9

Obres monográfiques[editar | editar la fonte]

  • Reul, Paul de. William Wordsworth. Estudiu y antoloxía (billingüe). Traducción de Santiago González Corugedo. Ediciones Júcar. Col. Los Poetes n.° 32. Barcelona, 1982. ISBN 84-334-3032-7
  • Wordsworth, W.. El preludiu en catorce llibros, 1850. Dvd Ediciones, S. L. Poesía, nᵘ 65. 2003. ISBN 84-96238-01-6
  • –. Prólogu a Balaes llíriques" = (Preface to "Lyrical ballads", 1800, 1802): edición billingüe. "Ed. d'Eduardo Sanchez Fernandez". Ediciones Hiperión, S. L. Dicho y fecho. 1999. ISBN 84-7517-612-7
  • – y Coleridge, S. T. Balaes llíriques. Ediciones Altaya, S. a. 1996. ISBN 84-487-0357-X
  • – y Coleridge, S. T. Balaes llíriques (billingüe). "Ed Santiago Corugedo". Ediciones Cátedra, S. a. Lletres universales, nᵘ 135, 1990. ISBN 84-376-0921-6
  • –. Poemes. Traducción y prólogu de Jaime Siles y F. Toa. Editora Nacional. Alfar coleición de poesía, nᵘ 15. Madrid, 1976.
  • –. Poesíes. Traducciones de Carmela Eulate Sanjurjo, Fernando Maristany y Gabriel de Zendegui. Editorial Cervantes, S. a. Barcelona, escontra 1922.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 URL de la referencia: https://www.biography.com/people/william-wordsworth-9537033. Data de consulta: 4 setiembre 2018.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Afirmao en: Kindred Britain.
  4. 4,0 4,1 4,2 Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  5. Afirmao en: The Feminist Companion to Literature in English. Páxina: 1188. Autor: Virginia Blain. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 1990.
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

N'español[editar | editar la fonte]

N'inglés[editar | editar la fonte]