Trap

De Wikipedia
Múltiples colaes de basaltu superpuestes nel macizu basálticu del ríu Columbia (Moses Coulee, Washington, EE. XX.).

En xeoloxía, trapp o trap (del suecu trappa, escalera)[1] ye una denominación internacional pa describir les formaciones de basaltu que fluyeron como resultáu d'erupciones volcániques qu'anubrieron grandes superficies de tierres o fondos oceánicos con llava. Tamién se llamen traps basálticos o hinchentes basálticos (flood basalt).

Esti fenómenu asocedió n'escala continental en tiempos xeolóxicos xenerando grandes rexones ígnees con pandos y cordals basáltiques. Les erupciones que xeneraron traps asocedieron a intervalos variaos al traviés de la historia xeolóxica, y son clara evidencia de que la tierra sufrió periodos de fuerte actividá xeolóxica alternaos con otros de relativu aselu.

Una esplicación pa la esistencia de los traps ye que fueron causaos pola combinación d'una zona rift, esto ye, una rexón con presencia de falles xeolóxiques, qu'implica la esistencia de descompresión per fusión, con una pluma del mantu que tamién tiende a la descompresión por fusión, produciendo grandes cantidaes de magma de baxa mafa, motivu pol que flúi anubriendo estenses rexones, en llugar de xenerar altos volcanes.

Los traps del Decán d'India central, los traps de Siberia y los traps de la cuenca del Paraná nel este d'América del Sur son tres rexones cubiertes por basaltu dende la prehistoria. Los dos mayores eventos d'erupción de basaltu en tiempos históricos fueron Eldgjá y Lakagigar, dambos n'Islandia. Los mares llunares tamién son estenses planicies de basaltu. Sol océanu'l basaltu no fondero marín forma pandos basálticos del tipu trap.

La superficie cubierta por una erupción puede variar dende 200 000 km² (Karoo) a 1 500 000 km² (traps siberianos). La espesura puede variar de 2000 m (traps del Decán) a 12 000 m (Llagu Cimeru). El volume ye menor al orixinal por cuenta de la erosión.

El material del trap aniciar a fondures de 100 a 400 km na astenosfera. Pa llograr una fusión tan grande, que expeliera eses cantidaes de llava, foi necesariu un gran apurra de calor. La fusión tuvo de tener llugar cerca d'un puntu caliente, resultando un amiestu de magma de les fondures con magma superficial producíu por plumes del mantu.

Petrografía[editar | editar la fonte]

Trap del Macizu etíope.

Los basaltos que formen traps son de composición toleítica y olivínica (d'alcuerdu a la clasificación de Yoder y Tilley). La composición nel casu de los basaltos del Paraná ye típica: fenocristales de piroxeno, augita, pigeonita, cristales opacos como ilmenita, y dacuando daqué de olivina. Los fenocristales suponen aproximao un 25% del volume de la roca, ente que la matriz ye de granu finu. Delles vegaes pueden reparase nes partes más elevaes de les antigües cámares magmátiques pequeñes cantidaes de dellos productos volcánicos más estremaos, como andesites, dacites o riodacites.

Estructures[editar | editar la fonte]

Los basaltos semiaéreos pueden ser de dos tipos:

  • Con superficie nidia o llevemente entemecida, bien compacta, raramente testura vesicular proveniente de burbuyes gaseoses. La degasificación tuvo llugar poles altes temperatures na cámara magmática, onde'l material atopábase confináu a alta presión antes de la erupción. La llava fluyida puede xenerar ríos soterraños: cuando les quebres por degasificación y conductos tán presentes, grandes fluxos de llava pueden algamar la superficie.
  • Con una superficie caótica: el basaltu ye bien ricu en burbuyes de gas, presentando superficies irregulares y estazaes. La degasificación foi difícil, por tratase de magma más trupu expelido d'una falla, ensin posibilidá d'espansión progresiva na cámara magmática. La degasificación tien llugar más cerca de la superficie, onde'l fluxu forma una tiez que s'estaza so la presión de los gases del sustratu y mientres un enfriamientu más rápidu.

Nel Macizu Central en Auvernia hai un bon exemplu de trap caóticu, producíu poles erupciones del Puy de la Vache y el Puy de Lassolas.

Nes fondures la roca ígnea puede cristalizar más amodo, produciéndose dixunción columnar.

Xeoquímica[editar | editar la fonte]

Socesión de múltiples colaes de basaltu nel Grupu Chilcotin, Columbia Británica, Canadá.

L'analís xeoquímicu de los principales óxidos revela una composición similar a la de les dorsales oceániques basáltiques, pero tamién similar a les islles basáltiques. De fechu trátase de toleíta con cerca d'un 50% d'Óxidu de siliciu.

Dende'l puntu de vista químicu, estrémense dos tipos de trap:

  • Aquellos probes en P2O5 y TiO2, llamaos «LPT» (baxu fósforu y titaniu)
  • Aquellos ricos en P2O5 y TiO2, llamaos «HPT» (altu fósforu y titaniu)

Les cantidaes d'isótopos de 87Sr/86Sr y 206Pb/204Pb son distintos de lo que se repara polo xeneral, demostrando que'l magma basálticu contaminar al pasar pola corteza terrestre. Esta contaminación» ye la qu'esplica la diferencia ente los dos tipos de basaltu mentaos enriba. El tipu LPT tien un escesu d'elementos de la corteza, como potasiu y estronciu.

El conteníu d'elementos incompatibles nos traps ye menor que nes islles oceániques de basaltu, pero mayor que nes roques de les dorsales.

Cuestiones rellacionaes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Deccan basalt volcanism Archiváu el 12 de marzu de 2012 na Wayback Machine., Geological Survey of India. Accesu'l 30 de xunu de 2013.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]