Tracios

De Wikipedia

Los tracios o tracianos yeren un pueblu indoeuropéu que los sos miembros compartíen un conxuntu de creencies, una manera de vida y falaben la mesma llingua con variaciones y dialeutos. La so civilización, entá mal conocida, desenvolver dende'l III mileniu e.C. hasta'l sieglu III e. C. La so cultura, oral, fecha de lleendes y de mitos estremar de la d'otros pueblos d'esta dómina pola creencia na inmortalidá (el "orfismo traciu" rellatáu por Heródoto).

Los tracios estender a lo llargo de la historia poles siguiente rexones: Rumanía, Moldavia, Bulgaria, nordeste de Grecia, Yugoslavia, Turquía (parte europea), Austria, Hungría, Alemaña, Chequia, Eslovaquia, Polonia, Ucraína (hasta'l Dnieper), el Volga inferior y Taxiquistán.

Peltasta traciu.

Distribución xeográfica[editar | editar la fonte]

Vivíen nun área bien estensa qu'entendía la parte oriental de la península balcánica más o menos hasta'l valle del Morava, les rexones allegantes al norte del Danubiu (ente los montes Cárpatos y el ríu Dniéster), y delles estribaciones n'Asia Menor. El territoriu estendíase d'un llau a otru de los Balcanes, y a la rexón de los getas al norte del Danubiu hasta más allá del ríu Bug.

Les tribus del sur, vecines de los griegos, determinaron que, más tarde, col nome de Tracia fuera llamada la rexón anguaño estremada ente Grecia, Bulgaria y Turquía. Otros nomes d'antigües rexones habitaes polos tracios yeren: Moesia, Dacia, Escitia Menor, Bitinia, Misia, Panonia, y otres.

Historia[editar | editar la fonte]

Oríxenes[editar | editar la fonte]

Espardimientu de los tracios n'Europa oriental.

Traciu nun sentíu étnicu referir a dellos pueblos antiguos que falaben traciu de la caña de familia de llingües indoeuropees. Hai quien sostién la autoctonía de los tracios y quien los considera llegaos en folaes socesives del norte mientres la Edá del Bronce. En dellos nomes de poblaciones y na mitoloxía griega quedó l'alcordanza precisa de cambeos étnicos verificaos nel sureste européu y nes rexones axacentes del Asia Anterior, onde'l pasu yera facilitáu polos estrechos.

Na Ilíada, los troyanos son llamaos dárdanos, nome d'una tribu tracia qu'ocupara'l norte de Macedonia. Los tracios apaecen participando na guerra de Troya.

Pensábase que'l nome de la rexón microasiática de Misia derivaba del de los tracios misios. Tamién yeren d'etnia tracia los bitinios establecíos nes mariñes asiátiques del mar Negru (Ponto Euxino) y del mar de Mármara, onde dieron nome a la Bitinia.

Al respective de les estructures sociales, les costumes y la vida espiritual de la Tracia primitiva, namái podemos basar en dalgunu mitos griegos que podríen reflexar una concreta realidá histórica: la función sacerdotal qu'oficiaba'l rei y el que fuera depositariu y garante de los ritos ocultos tresmitíos de padre a fíu. Suxurióse que los prototracios, dende la edá del bronce, desenvolvieron mientres sieglos nos Balcanes un amiestu de la cultura de los inmigrantes indoeuropeos y los indíxenes neolíticos.

Pal periodu entendíu ente finales del 2000 e. C. y el sieglu VI e. C., la nuesa principal fonte son les tumbes, de dolmen cubiertu con un amasijo de piedres o con un túmulu de tierra. Esta última forma siguió usándose hasta dómina romana. Heródoto, que foi'l primeru en describir les costumes de los tracios, detalló'l ritu funerariu, mentando la creencia na vida ultraterrena, impropia de los griegos de la dómina clásica.

Del sieglu VI e. C. a la fin del sieglu V e. C.[editar | editar la fonte]

Mapa de l'antigua Tracia, realizáu en 1585.

La civilización tracia evolucionó rápido por cuenta de la espansión colonial griega y al avance persa nel sureste européu. Al respective de les colonies heléniques del Mar Negru y de les sos rellaciones colos tracios, les más importantes de la mariña búlgara son les milesias de Apolonia (Sozopol) y Odeso (Varna), y la megarense de Mesembria (Nesebar), toes fundaes nel sieglu VI e. C.

Contemporáneamente, el rei persa Darío I crució'l Bósforu con un enorme exércitu y travesó les tierres de los tracios p'atacar pel costazu a los escites de l'actual Ucrania.

El so fíu y socesor Xerxes, sometió a toles tribus tracies hasta los montes Ródope. Convertida en provincia del gran Imperiu aqueménida, Tracia foi gobernada por sátrapes que llevaben una vida campanuda, en residencies principesques bien cercaes. L'aristocracia de los tracios asonsañó les sos costumes y asina s'intensificaron les rellaciones coles ciudaes griegues de la rexón, onde se producieron oxetos suntuarios pal mercáu traciu.

Según Heródoto, nel sieglu V e. C., la presencia tracia yera tan amenazadora, que los considera'l segundu pueblu más numberosu y ramificáu del mundu conocíu, detrás de los indios, y que solo pol so individualismu tribal nun llograben unificase nuna gran potencia.
Razonamientu desmentíu pola formación del reinu de los odrisios, una tribu de los montes Ródope orientales, surdida dempués de que los perses derrotaos abandonaren definitivamente Tracia. El reinu odrisio tuvo una llarga vida (formalmente hasta la constitución de la provincia romana), pero yá a finales del sieglu V e. C. taba estremáu en dos partes y depués foi amenorgándose cada vez más.

Sieglos IV y III e. C.[editar | editar la fonte]

Arqueoloxía[editar | editar la fonte]

Ayalgues tracies de Panaguiúrishte, Bulgaria. Foi topáu nuna escavación el 8 d'avientu de 1949 por trés hermanos, Pavel, Petko y Michail Deikovs.

Ente los sieglos VI adc y III e. C., la principal fonte arqueolóxica sobre los tracios sigue siendo apurrida poles tumbes:

  • Los túmulo: munchos yeren una amplia construcción circular cubierta con falsa cúpula. Col mesmu sistema taba realizada la bóveda del corredor d'accesu, dacuando precedíu por un antepar. Los bloques perfectamente llabraos y dispuestos denotan un gran progresu na téunica constructiva.
Estes tumbes empezaron a espublizase dende l'área odrisia de los Ródope orientales y la mayoría remontar al sieglu V e. C., cuando los odrisios algamaron el visu del so poder. La forma y la téunica muraria de les tumbes amuesen evidentes afinidaes coles tumbes de tholos micéniques, pero ye difícil qu'éstes fueren asonsañaes dada la diferencia cronolóxica coles tracies.f

Historia[editar | editar la fonte]

Reproducción de la Tumba tracia de Kazanlak.

Tracia, nel sieglu IV e. C., viose arreyada na política expansionista de los soberanos macedonios: Filipo II anexonó primero'l reinu estremeru de los tracios sapeos, depués el de los odrisios orientales y d'últimes les ciudaes griegues de la mariña.
Nacen como colonies macedonies les ciudaes de Plovdiv (fundada col nome de Filípopolis y a la que los tracios llamaron Pulpudeva) y de Stara Zagora (Beroe) Otros colonos macedonios establecer nos asentamientos odrisios de Kabyle y Drongilon.

Tracia convertir nuna provincia macedonia que Alexandru Magnu amplió llevando la llende al Danubiu, anque reconoció l'autoridá llocal de los reis rindíos.

Tres la muerte d'Alejandro, Tracia se disgregó ente los enclinos separatistes de los diádocos y la resistencia de los distintos pueblos sometíos.

El gobernador Lísimaco asumió'l títulu de rei nel 305 e. C., pero comprometíu nos conflictos ente diádocos, nun llogró torar a los tracios, colos cualos tuvo en continua llucha.

Nel 278, trés años dempués de morrer Lisímaco, los celtes dirixir escontra los Balcanes y, tres la derrota de Delfos, xiraron escontra Tracia, onde fundaron el reinu de Tule, d'allugamientu inciertu, nel Maritsa o nos montes Strandja. Aniquilen a l'aristocracia indíxena y la so dominación dura hasta'l 216 e. C.

La ocupación romana[editar | editar la fonte]

Provincies d'Ilírico, Macedonia, Moesia, Panonia y Tracia en tiempos de los romanos. Mapa de Droysens Historical Atles, 1886.

En dicha dómina, l'área de l'actual Bulgaria taba partida en delles provincies, con llendes modificaes en distintes ocasiones, non siempres conocíos con exactitú.

Provincia de Moesia[editar | editar la fonte]

Al norte, ente los Balcanes, el Danubiu y el mar Negru, taba Moesia, de la que formaben parte tamién les rexones allegante y asitiar ente Serbia y Bulgaria, probablemente hasta'l ríu Drina, y casi tola Dobruja rumana.

Historia[editar | editar la fonte]

Na primer metá del sieglu II, los emperadores Adriano y Traxanu, promovieron la urbanización, tamién pa reactivar la economía de rexones fértiles que les guerres dacies afararen.

Asina na Moesia Inferior, fundáronse les ciudaes de Nicópolis nel Istro (n'alcordanza de la victoria sobre los dacios al sur del Danubiu) y de Marcianópolis (vease carpianos).

Na Moesia Singidinum, correspondiente al actual Belgráu, na confluencia del Danubiu y del Sava, tuvo'l castru romanu de la lexón IV Flavia. Identificáronse tramos de les muralles rumanes sol muriu esti de la ciudá alta.

Ente les rexones de Rumanía que s'incluyeron en -y Imperiu romanu, la primera foi Dobruja, amestada nel sieglu I a la provincia surdanubiana de Moesia. De xuru, Augustu previera l'anexón, nel so proyeutu de llevar la llende al Danubiu. Sicasí, nun se realizó hasta muncho más tarde como resultáu d'un procesu gradual. Una primer intervención foi motivada por una gran migración de xermanos bastarnos a la península Balcánica, aguantada con ésitu nel 28-29.
Nesta ocasión, les tribus getas de Dobruja, que s'opunxeren a les aiciones romanes sobre'l so territoriu, fueron sometíes y asignaes al reinu odrisio de Tracia, reconstituyíu como estáu vasallu. Esta midida temporal dexó consolidar la situación de Panonia, mientres una zona amortiguadora alloñaba a les poblaciones tracies de más allá del Danubiu y a los nómades sármatas esvalixaos nes estepes septentrionales del Ponto.

Les colonies griegues, formalmente independientes, entraron na esfera de l'autoridá romana, pero la situación del baxu Danubiu siguía tirante: continues correríes calteníen el reinu odrisio y les ciudaes de la mariña nun clima de terror, del que queda ecu nos versos escritos por Ovidio mientres el so exiliu en Tomis.

Apoderada la revuelta panónica del añu 9, pasar al gradual afitamientu del poder romanu nel baxu Danubiu: dempués d'una campaña conducida pol xeneral Elio Catón, 50.000 getas de la llanura de Valaquia fueron treslladaos al sur del Danubiu y declaraos súbditos del Imperiu romanu.

Les escavaciones nes fortaleces getas de Popeşki y d'otres de la franxa riberana septentrional confirmaron que les midíes radicales de Catón despoblaron la zona por completu.

Sicasí, namái dempués de que fueron apoderaos los últimos focos de resistencia en Moldavia, el reinu odrisio foi suprimíu y xuníu al imperiu por decisión de Claudio: cola zona sur de los Balcanes constituyóse la provincia de Tracia, ente que la del norte, entendida Dobruja, foi anexonada a la provincia de Moesia, yá creada por Tiberio nel añu 15, nel territoriu de Serbia.

Más tarde, Moesia foi estremada en dos provincies por Traxanu, la Moesia Cimera y la Moesia Inferior. Esta postrera estender dende'l ríu Loms (en Bulgaria) hasta'l mar Negru.

La notoriedá de Tomis ta venceyada al nome d'Ovidio, qu'ellí pagó col exiliu perpetuu la famosa imprudencia del carmen et error.

Provincia de Tracia[editar | editar la fonte]

Al sur de los Balcanes estendíase Tracia, a la cual depués xunir el Quersoneso traciu (actual Ppnínsula de Galípoli).

Historia[editar | editar la fonte]

Tres la retirada de los celtes, les rexones costeres fueron apostaes ente los monarques helenísticos, hasta que los alcuerdos d'Apamea (188 e. C.), axustaos na conclusión de la guerra ente Roma y Antíoco el Grande de Siria, asignaron el Quersoneso traciu al reinu filorromano de Pérgamo . Asina empezó a introducise Roma, qu'estendió'l so protectoráu a les ciudaes griegues de la mariña póntica.

Na primer metá del sieglu II e. C., fundáronse les ciudaes de Plotinópolis, Trajanópolis y otres. Centros prexistentes, como Serdica (l'actual Sofía y Filípolis, son fundaos de nuevu.

Nel 133 e. C., el reinu de Pérgamo pasa per testamentu a los romanos y depués ye anexonáu el Quersoneso traciu, respetando l'autonomía de les colonies.

Quedaron independientes les rexones del interior, onde sobrevivía'l reinu odrisio, más tarde reforzáu como protectoráu romanu, p'alloñar l'amenaza de les incursiones de getas, bastanos y otres poblaciones de más allá del Danubiu.

El reinu autónomu odrisio foi suprimíu nos años 44-46, pol emperador Claudio, y nel so llugar fueron instituyíes les provincies de Moesia y Tracia, esta postrera col Quersoneso, enantes xuníu a Macedonia. La capital de Tracia foi Perinto, na Turquía europea.

Provincia de Macedonia[editar | editar la fonte]

Al oeste, los territorios ente los ríos Struma y Mesta, posesiones tracies del ríu macedoniu, taben anexonaes a Macedonia.

Historia[editar | editar la fonte]

Ye precisu citar a la ciudá de Scupi, 5 km al noroeste de l'actual Skopie. Antigua ciudá de los dárdanos sobre'l ríu Vardar (antiguu Axio), foi ocupada dende'l sieglu II e. C. polos romanos. Convertir en colonia col nome de Colonia Flavia Aelia Scupi, con Adriano.

Estinción de la etnia y l'idioma[editar | editar la fonte]

Mapa de la estensión xeográfica del idioma traciu.

La mayoría de los tracios o bien fueron helenizados (la provincia de Tracia) o romanizados (Dacia, etc.). Sicasí, ye probable que pequeños grupos de tracios esistieren inda al momentu d'aportar a los Balcanes los eslavos nel sieglu VI.

Los eruditos suxurieron que los albaneses actuales podríen ser tracios que caltuvieron el so idioma, pero ye revesosu.

Arqueoloxía[editar | editar la fonte]

Dende l'añu 2000 los arqueólogos búlgaros fixeron descubrimientos en Bulgaria Central, a los que se conoz col nome de "Valle de los reis tracios".

El 19 d'agostu de 2005, los arqueólogos anunciaron qu'atoparen la primer capital tracia y que taba asitiada cerca de Karlovo en Bulgaria. Munches pieces de cerámica apolazada (texas y vasos paecíos a los griegos) fueren descubiertes revelando la suerte que corrió la ciudá. El Ministeriu de Cultura búlgaru declaró que caltendría económicamente les escavaciones.

Tracios y micénicos[editar | editar la fonte]

Del 21 al 26 de setiembre de 1984, celebróse'l Cuartu Congresu Internacional de Tracología nel Muséu Boymans-van Beuningen de Rotterdam, (Países Baxos). El Congresu foi entamáu pola Fundación Henri Frankfort, institución privada que'l so principal propósitu ye aumentar l'estudiu de la prehistoria y protohistoria mediterránees. L'apertura del simposio foi'l 24 de setiembre y foi dirixíu pol Ministru d'Educación y Ciencia, Dr. W. J. Deetman.[1]

Nel simposio, que'l so nome foi "Tracios y Micénicos" sostuviéronse discutinios relativos a les potenciales interrellaciones, étniques, culturales, relixoses y llingüístiques ente los prototracios y los protogriegos (por casu los micénicos). Llegar a la creencia de qu'ente dambos grupos, yá que vivieron na mesma zona xeográfica, esistieron interrellaciones nel pasáu. Según Alexander Fol, el conceutu de "Tracia micénica" foi desenvueltu per primer vegada en 1973 pa esplicar la relativa unidá cultural ente los tracios y los micénicos.

Tribus tracies[editar | editar la fonte]

Mapa de la distribución de les tribus tracies.

Derseos

  • Díos
  • Dólopes
  • Droos
  • Edones
  • Getas
  • Mariandinos
  • Medos
  • Moesios
  • Odomantos
  • Paneos
  • Petos
  • Sapeos
  • Satras
  • Tinios
  • Trausos
  • Tribalos

Les siguientes tribus fueron, non con total certidume, tracios:

  • Agatirsos (tribu escita o amiestu de traco-escites)
  • Dárdanos (amiestu d'ilirios y probablemente peonios)
  • Escordiscos (o Escordistas)

Tracios famosos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Best and De Vries (1989)
  • Best, Jan and De Vries, Nanny. Thracians and Mycenaeans. Boston, MA: E.J. Brill Academic Publishers, 1989. ISBN 90-04-08864-4.
  • Cardos, G., Stoian V., Miritoiu N., Comsa A., Kroll A., Voss S., Rodewald A. "Paleo-mtDNA analysis and population genetic aspects of old Thracian populations from South-East of Romania". Romanian Journal of Llegal Medicine 12(4), páxs. 239–246, 2004. (Article)
  • Casson, Lionel. "The Thracians". The Metropolitan Museum of Art Bulletin, New Series, Vol. 35, Non. 1, (Summer, 1977), páxs. 2–6.
  • Hoddinott, Ralph F. The Thracians. Thames & Hudson, 1981. ISBN 0-500-02099-X.
  • Irwin, Y. Colour Terms in Greek Poetry. Hakkert, Toronto, 1974.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]