Historia d'Ucraína

De Wikipedia
El Hetmanato cosacu ucraín y el territoriu de los Cosacos de Zaporozhia sol Imperiu rusu (1751).

La historia del territoriu actual d'Ucraína remontar al Paleolíticu. Mientres el Neolíticu establecieron cultures con carauterístiques propies como la Cultura de Cucuteni o Cultura Tripili (6000 a 4100 antes del presente). Fai 3000 años, los pueblos cimerios ocuparon Ucraína, y fueron reemplazaos darréu polos pueblos escites hai 2700 años.

El territoriu foi invadíu polos godos.

Dende finales del sieglu IX hasta mediaos del sieglu XIII, sol reináu de la dinastía Rúrika, esistió'l primer estáu d'eslavos orientales denomináu Rus de Kiev.

Magar el primer Imperiu rusu formar en Rusia y tuvo por capital Lewinsk (sieglu X), hubo una disputa y Ucraína se autoproclamó como independiente y formóse como país independizáu. Treslladóse más tarde al norte cuando los tártarus invadieron el país. Elementos insumisos (cosacos) abellugar nes estepes y banzaos y cola ayuda de Lituania llograron espulsar a los tártaros (1590), pero viéronse sometíos a la nobleza polaca.

Reconquistada la independencia en 1648, llueu tuvieron qu'aceptar el patrociniu de Rusia (1654) y la repartición del país ente dambos Estaos vecinos. La presión rusa fíxose cada vez más fuerte y mientres el sieglu XVIII quitó al país de toa autonomía. Mientres el sieglu XIX surdieron movimientos separatistes, que la so represión dio pasu a la Revolución rusa de 1905.

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

Ukaz del Presidium del Sóviet Supremu de la URSS alrodiu de la tresferencia de Crimea a la RSS d'Ucraína, robláu pol presidente del mesmu Kliment Voroshílov.

Al españar la Revolución rusa de 1917, la República Popular Ucraína proclamóse como república independiente. La invasión alemana per una parte y les lluches civiles por otra llevaron a la formación de la República Popular Ucraína de los Sóviets con capital en Kharkiv. Victoriosos finalmente los bolxeviques en 1920, Ucraína quedó convertida na República Socialista Soviética d'Ucraína (RSS d'Ucraína), formando dende 1922 parte de la URSS por aciu la firma del Tratáu de Creación de la URSS.

Dempués de la Segunda Guerra Mundial, que causó graves daños a la economía y a la población del país, Ucraína recibió territorios que pertenecieren a Checoslovaquia, Rumanía y Polonia y viose amontada con Crimea. Crimea foi tresferida a la RSS d'Ucraína en 1.954, a pidimientu de la RSFS de Rusia, que nun tenía accesu terrestre a la península, siendo Crimea abastecida d'eletricidá, agua, carreteres y víes ferriales dende Ucraína, lo cual favorecía la xestión, alministración y contabilidá de la península por esta postrera. El Primer Secretariu del PCUS, Nikita Khrushchov, foi unu de los artífices de dicha tresferencia, sofitáu asina mesmu pol Presidente del Conseyu de Ministros de la URSS Gueorgui Malenkov. El Sóviet Supremu de la URSS ratificó la tresferencia de Crimea a la RSS d'Ucraína'l 19 de febreru de 1954, que foi confirmada por una llei específica del 26 d'abril. Nesi momentu, 1.954, nada faía abarruntar la disolución de la Xunión Soviética.

A finales de los años 1980, la crisis del Estáu soviéticu intensificó'l sentimientu nacional de la mayoría eslava, que se movilizó en busca d'una mayor autonomía. En 1986 esplotó'l reactor nuclear de Chernóbil, lo que provocó'l mayor desastre radiactivu na historia d'Europa y graves daños na población. Tres el fallíu intentu de golpe d'Estáu na Xunión Soviética contra Mikhaíl Gorbachov, el 24 d'agostu de 1991 la Rada Suprema (Parllamentu ucraín) aprobó la Declaración d'Independencia d'Ucraína. El referendu d'Independencia d'Ucraína ratificó dicha declaración el 2 d'avientu de 1991, col 90% de votos favorables. Na mesma fecha, Leonid Kravchuk foi escoyíu presidente del país. La firma del Tratáu de Belavezha polos presidentes de la RSFS de Rusia, RSS d'Ucraína y RSS de Bielorrusia el 8 d'avientu de 1991 significó la disolución de la Xunión Soviética.

Ucraína participó na constitución de la Comunidá d'Estaos Independientes (CEI), pero llueu surdieron conflictos con Rusia (moneda propia, trataos billaterales coles restantes Repúbliques en llugar d'una área común), militar (control del armamentu nuclear, repartu de la flota del mar Negru) ya inclusive territorial (Crimea). Nes eleiciones presidenciales de 1994, Kravchuk foi ganáu pol ex primer ministru Leonid Kuchma. En xunu de 1996 el Parllamentu aprobó una Constitución, la primera de la era postcomunista.

El 5 d'avientu de 1994, en Budapest, Hungría, foi robláu'l Memorándum de Budapest sobre Garantíes de Seguridá que declaraba garantíes de seguridá per parte de les sos signatarios con al respective de l'adhesión d'Ucraína al Tratáu de Non Proliferación Nuclear. El Memorándum foi orixinalmente suscritu por trés potencies nucleares: la Federación Rusa, los Estaos Xuníos y el Reinu Xuníu. China y Francia más tarde conseñaron análogues declaraciones individuales de garantía. Acordies con el memorándum, Ucraína dexó 5000 bombes nucleares y 220 vehículos de llargu algame necesarios pa usales, incluyendo 176 misiles balísticos intercontinentales y 44 aviones bombarderos de gran algame con capacidá nuclear.

El 31 de mayu de 1997, en Kiev, Borís Yeltsin y Leonid Kuchma roblaron el Tratáu d'Amistá y Cooperación ente la Federación rusa y Ucraína pol que se comprometíen a respetar la soberanía, la integridá territorial y inviolabilidad de les fronteres esistentes ente dambos países.

Sieglu XXI[editar | editar la fonte]

En 2005 producióse la revolución naranxa, serie de protestes populares contra'l fraude eleutoral realizáu a favor del candidatu gubernamental Viktor Yanukovych contra Víktor Yúshchenko. Tres el fallu del Tribunal Supremu aprobáronse unes eleiciones estraordinaries que'l so resultancia dio un 51.99% para Víktor Yúshchenko y un 44.20 para Víctor Yanucóvich.

Tres la revolución y la derrota del favoritu de Rusia a la presidencia d'Ucraína, el Gobiernu rusu empecipió la revisión de les sos rellaciones con Ucraína. Una de les consecuencies foi l'entamu en 2006 de los conflictos con Rusia pola esportación de gas natural.

Nes eleiciones parllamentaries de 2006, el Partíu de les Rexones, formación política de Víctor Yanucóvich llogró'l 33,28% de los votos; el bloque de la ex primer ministra Yulia Timoshenko, el 22,7%; ente que'l bloque Nuesa Ucraína, la principal base de sofitu del presidente Yúshchenko, allugóse terceru, col 13,53%. El Partíu Socialista d'Ucraína, miembru de l'actual coalición gobernante, consiguió'l 5,37%, siguíu del Partíu Comunista, col 3,46% y del bloque Oposición Popular, col 3,35%.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Mapes históricos d'Ucraína[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]