Tenebrio molitor

De Wikipedia
Tenebrio molitor
cocu la fariña
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Arthropoda
Clas: Insecta
Orde: Coleoptera
Familia: Tenebrionidae
Xéneru: Tenebrio
Especie: T. molitor
Linnaeus, 1758
Consultes
[editar datos en Wikidata]

El cocu la fariña[1] (Tenebrio molitor) ye una especie de coleópteru de la familia Tenebrionidae.

Descripción[editar | editar la fonte]

Les canesbes miden alredor de 2.5 cm, o incluso más, ente que los adultos nun suelen llegar a los 2 cm de llargu. En llibertá les viérbenes de la farina alcuéntrase ente piedres y tueros o n'almacenes de granu, siendo una plaga pa les producciones de granu. Como descomponedores pueden alimentase d'inseutos muertos o fieces, amás de plantes, granes y fueyes cayíes.

Ciclu biolóxicu[editar | editar la fonte]

Como tolos coleópteros ye un inseutu holometábolos (metamorfosis completa) sigue un ciclu de cuatro estadios distintos mientres la so vida: güevu, canesba, pupa y imago.

Canesbes[editar | editar la fonte]

Viérbenes de la farina nun contenedor de salváu.

La gata, el viérbene de la farina puramente dichu, ye comúnmente utilizada como alimentu vivo en mascotes exótiques insectívores como reptiles y aves. Tamién s'usa con frecuencia como cebu de pesca. De normal viéndense en tiendes de mascotes nun recipiente llenu de salváu. Tienen un gran componente lipídico por cuenta de que precisen reserves enerxétiques mientres la metamorfosis, asina que'l so abusu na dieta puede causar desequilibrios nel metabolismu.

Esta canesba ye tamién comestible pal ser humanu, por cuenta de la so enorme cantidá de proteínes, que pueden sirvir pa dos cuesas; baxar de pesu y como esteroide natural. El consumu d'esta canesba ye la dieta de dellos deportistes y xente a réxime alimenticiu.[cita [ensin referencies]

Los criadores profesionales incorporen a l'alimentación hormones xuveniles pa caltener al viérbene de la farina'l mayor tiempu posible n'estáu larvariu y qu'algame un tamañu de más de 2 cm. Estos viérbenes de tamañu anormalmente grande son davezu vendíos como cebos de pesca.

A les canesbes gústayos la escuridá y tar suxetes a dalgún oxetu. Esperimenten hasta 15 mudes de piel, hasta que la so piel nun ye lo suficientemente amplia pa contener les sos coraes. Na so última muda pierde la piel y enróscase pa formar la pupa. L'estáu larvariu dura aproximao 2 meses.

La pupa ye blanca nun principiu y va dise tornando más marrón conforme vaya maureciendo. L'estáu pupal puede variar de 6 a 30 díes, dependiendo de la temperatura ambiente.

Adultos[editar | editar la fonte]

Forma xuvenil marrón.

Presenten reproducción sexual con sexos estremaos, anque a güeyu resulta difícil estremar a machos y femes. Como tolos escarabayos, tien les ales anteriores (élitros) endurecíes y nun pueden volar. Na cría particular nun s'encamienta usalos como alimento por cuenta de la so durez.

Namás salir de la pupa los adultos son de color ablancazáu. Conforme pase'l tiempu van dir adquiriendo un tonu marrón. Nuna selmana yá van tener el color negru-marrón propio del adultu y van ser sexualmente maduros.

Los machos empiecen a escorrer a les femes hasta qu'éstes se paran. El machu monta a la fema, endolcando la so cola sol so cuerpu ya introduciéndola na fema a manera de pene. Darréu'l machu eyacula un paquete de semen escontra los oviductos de la fema. Díes dempués de la cópula la fema va depositar de 70 a 170 güevos que eclosionarán antes de los 10 díes.

Los adultos viven 3 ó 4 selmanes y apenes inxeren alimentu.

Entomoloxía aplicada[editar | editar la fonte]

Daños[editar | editar la fonte]

Al pie de Tribolium confusum, ye una de les especies responsables de tresmitir al home y a otros animales el parásitu Hymenolepis añada, que les sos bárabos alluga. L'home puede infestase cuando inxer pan mal cocíu con estos coleópteros, que contaminen xeneralmente la farina. [cita [ensin referencies]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]