Rosario Murillo

De Wikipedia
Rosario Murillo
vicepresidente de Nicaragua (es) Traducir

10 xineru 2017 -
miembro de la Asamblea Nacional de Nicaragua (es) Traducir

1984 - 1990
Vida
Nacimientu Managua22 de xunu de 1951 (72 años)
Nacionalidá Bandera de Nicaragua Nicaragua
Residencia Villa Carlos Fonseca
Llingua materna castellanu
Familia
Casada con Daniel Ortega
Fíos/es
Estudios
Estudios Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
Idioma misquitu
inglés
Oficiu poeta, políticaescritora
Premios
Creencies
Relixón vibhuti (en) Traducir[1]
Partíu políticu Frente Sandinista de Liberación Nacional (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Rosario Murillo Zambrana (22 de xunu de 1951Managua) ye profesora, escritora, activista y política nicaraguana. Dende'l 10 de xineru de 2017 ye vicepresidenta de Nicaragua.

En 1969 integrar nel movimientu guerrilleru Frente Sandinista de Lliberación Nacional. Foi cofundadora nos años 1970 del grupu cultural Graes d'oposición a la dictadura somocista. Colar al exiliu en 1977 arreyada nel trabayu políticu y organizativo del FSLN. Tornó al país col trunfu de la Revolución Popular Sandinista en 1979.

Conoció al actual Presidente de Nicaragua, Daniel Ortega Saavedra mientres el so exiliu en Costa Rica y dende entós ye la so pareya. El so matrimoniu eclesiásticu celebrar en 2005. Dende 2007 ye primer dama de Nicaragua. Mientres tola so trayeutoria nun dexó d'implicase nel activismu y la política convirtiéndose nuna de les figures más importantes y emblemátiques de Nicaragua. Foi diputada de l'Asamblea Nacional de 1984 a 1990.

Tamién ye coordinadora del Conseyu de Comunicación y Ciudadanía.

Biografía[editar | editar la fonte]

Nació en Managua en 1951. La so familia yera orixinaria de Chontales. El so padre, Teódulo Murillo yera un algodoneru y dueñu de ganáu. La so madre Zoilamérica Zambrana yera una de les sobrines del xeneral Augusto César Sandino que lluchó contra la ocupación estauxunidense en Nicaragua. La familia tenía tamién tierres allugaes nel actual balneariu El Trapiche.[2] Rosario yera la pequeña de cuatro hermanes. La economía familiar dexó que pudiera realizar los sos estudios cimeros en Gran Bretaña y Suiza onde llogró certificaos d'inglés y francés.

Ente 1967 y 1969 foi profesora d'idiomes en Managua, nel colexu Teresianu y nel Institutu de Ciencies Comerciales. En 1969 Murillo integrar al movimientu guerrilleru Frente Sandinista de Lliberación Nacional.[3] El so dominiu de los idiomes dexó-y trabayar nel diariu La Prensa col direutor Pedro Joaquín Chamorro y col poeta y escritor Pablo Antonio Cuadra. Con ellos trabayó mientres una década, de 1967 hasta 1977 añu del so exiliu.

Entamos como escritora[editar | editar la fonte]

Empezó a escribir poesía en 1973, tres la muerte del so fíu asocedida nel terremotu de 1972. Según esplícase nel testu de contraportada del so primer poemariu, Gualtayán (1975), la escritura foi para ella "l'entamu nel constante exerciciu de los brincos, d'un llau a otru, corriendo como la vida mesma".

Ye tamién l'añu que crea con otros intelectuales el grupu Graes[4] una brigada cultural conformada por poetes, artistes plásticos y músicos. Al entamu entamaben los sos conciertos y recitales nes graes de les ilesies d'ellí'l nome del grupu y tuvieron qu'esvalixase por causa de la represión de la dictadura militar de Somoza. Nesti trabayu sentíame realmente exerciendo l'oficiu d'escritor: recoyer la vida nuesa, escribila y devolvela esperanzada, vidueña de frutes, al so verdaderu dueñu: el pueblu. En 1974 Rosario Murillo debutó como poeta en La Prensa Lliteraria. El siguiente añu vio la lluz el so primer poemariu, "Gualtayán". El segundu, "Xube a nacer conmigo" publicar en 1977.

Poeta y guerrillera[editar | editar la fonte]

Rosario María Murillo Zambrana convertir nuna guerrillera de les lletres; denunciando a la dictadura, pidiendo sofitu escontra la llucha armada en Nicaragua dende'l poder de la lliteratura, el so militancia llevar a la clandestinidá utilizando seudónimos como "Gabriela" "Carolina" o "Berenice Valdemar". En 1976 foi arrestada en Estelí por alteración al orde públicu, pero foi lliberada al poco tiempu. Una vegada en llibertá, en 1977 colar al exiliu. Vivió unos meses en Panamá y Venezuela, onde texó redes de solidaridá cola llucha sandinista. Depués establecióse en Costa Rica y dedicóse por completu al trabayu políticu y organizativo del FSLN.

Dende 1978 comparte la vida con Daniel Ortega Saavedra, Comandante de la Revolución, miembru de la Xunta de Gobiernu de Reconstrucción Nacional dende 1979 y el so Coordinador de 1981 a 84, ex-presidente de Nicaragua ente 1984 y 1990 y actual Secretariu Xeneral del FSLN y actual presidente de la República de Nicaragua dende l'añu 2006. Esta rellación tuvo y sigue teniendo una fuerte incidencia na vida de la poeta, na cual la política y la lliteratura tán fundíes.

En 1980 el poemariu de Rosario Murillo "An un bebe que cantar" (1981) llogró l'acabante instaurar Premiu de Poesía Nueva Leonel Rugama, del Ministeriu de Cultura. De 1981 a 1989 formó parte del Conseyu Editorial de Barricada, diariu del FSLN; de 1981 a 1992 ocupó'l cargu d'editora de Ventana, suplementu cultural de dichu diariu.

De 1981 a 1989 foi Secretaria Xeneral de la Unión d'Escritores de Nicaragua y dende 1982 a 1989 fungió como Secretaria Xeneral de l'Asociación Sandinista de Trabayadores de la Cultura (ASTC), una institución que causó un gran impautu nes polítiques culturales del país, que tenía como contraparte al Ministeriu de Cultural al frente del cual taba Ernesto Cardenal.

Mientres la década sandinista publicó l'antoloxía poética "Amar ye combatir" (1982), "Nes arrogantes ciudaes" (1985) y "Les esperances misterioses" (1990). Al perder el FSLN les eleiciones en 1990, la poeta mandó destruyir el tiraje completu del so llibru "Como los ánxeles". Nel 2001 editó l'ensayu "El país que suañamos... (o'l viaxe a la tierra prometida)" ( 2001).

Trayeutoria política[editar | editar la fonte]

Murillo integrar nel Frente Sandinista de Lliberación Nacional en 1969 y militó nel exiliu na década de los 70. Al so regresu a Managua tres la cayida de la dictadura de Somoza en 1979 formó parte de la denominada "revolución sandinista".

En 1984 foi electa diputada de l'Asamblea Nacional, ocupando l'escañu hasta 1990. Depués d'en 1988 el Ministeriu de Cultura convirtiérase primeru en Direición Xeneral de Cultura del Ministeriu d'Educación y en 1989 tresformar n'Institutu de Cultura, Murillo desempeñóse como'l so titular hasta los entamos de 1991 tres la derrota eleutoral d'Ortega.

Ente mayu y payares del 2001 llaborió como Xefa de Prensa y Comunicación de la campaña presidencial del FSLN. Nel añu 2006 Daniel Ortega ganó les eleiciones y retomó al poder col sofitu de Rosario.[2] Nesta etapa Rosario Murillo actuó como vocera del gobiernu, ye asesora del Frente Sandinista de Lliberación Nacional (FSLN) en prensa y comunicación y preside el Conseyu de Comunicación y Ciudadanía del Poder Ciudadanu.

Candidata a la vicepresidencia 2016[editar | editar la fonte]

El 2 d'agostu de 2016 anuncióse la so inscripción como aspirante a la vicepresidencia del país na candidatura liderada pol actual presidente Daniel Ortega pa les eleiciones de payares representáu al FSLN - Alianza Xunida Nicaragua Trunfa. Una decisión criticada pola oposición como "l'entamu d'una monarquía" y cuestionada per parte del partíu col argumentu de que la candidatura nun respeta'l lideralgu históricu del movimimiento.[2] Según una encuesta que se fixo pública en payares de 2016 previa a les eleiciones, Murillo yera la persona que más presto espertaba na población de Nicaragua con un 79 % namái superada pol so maríu con una aceptación del 81,1 %.[5]

El 16 de payares de 2016 el Conseyu Supremu Eleutoral sopelexó oficialmente'l llistáu d'electos. El 10 de xineru de 2017 asumió formalmente'l cargu.[6]

Fundación pa la Promoción del Amor[editar | editar la fonte]

Dende 1998 ye Presidenta de la Fundación pa la Promoción del Amor (FUNDAMOR) una fundación que tien por oxetivu "contribuyir al autu-conocencia humana, el desenvolvimientu de l'autoestima individual y colectivo, el respetu, l'amor, la comprensión y la tolerancia, l'harmonía y la solidaridá en tolos niveles de les rellaciones humanes; el respetu, amor y harmonía nes rellaciones cola naturaleza y l'universu; la salú física, mental y espiritual de los seres; la crecedera y l'evolución cultural y espiritual de les persones y de la sociedá polo xeneral."[7]

Vida personal[editar | editar la fonte]

Según Esmeralda Cardenal compañera de Rosario Murillo nel diariu La Prensa y amiga, a los 15 años, cuando Rosario Murillo tornó de vacaciones d'Europa onde taba estudiando, conoció a Jorge Narváez, el so primer maríu y salió embarazada. A pesar de que Rosario nun quería casase con él, la so madre obligar. Narváez ye'l padre de Zoilamérica, la fía primoxénita de Rosario.[2] A pesar de les desavenencies tuvo un segundu fíu del matrimoniu, Rafael. Finalmente dixebróse y empezó a trabayar nel diariu La Prensa, ellí conoció al que sería'l so segundu home, el periodista de sucesos Anuar Hassan.[2] Con él tuvo'l so tercer fíu, que morrió nel terremotu de Managua de 1972.

En 1977 Rosariu decidió exiliase. Entós tenía como pareya a Carlos Vicente "Quincho" Ibarra que tamién se sumó al pidimientu d'asilu na Embaxada de Venezuela en Nicaragua.[2] Rosario Murillo y Quincho Ibarra dir de Nicaragua a Venezuela, d'ende a Panamá y finalmente a Costa Rica onde empezaría la rellación amorosa con Daniel Ortega. La casa de seguridá onde vivía Murillo en Costa Rica yera la oficina de propaganda internacional del Frente Sandinista.[2][8][5]

Rellación con Daniel Ortega[editar | editar la fonte]

Dambos nacieren nel barriu de San Antonio de Managua anque apenes se rellacionaron nesa dómina y Rosario tenía más contautu col so hermanu menor. Realcontrar mientres l'exiliu en 1977 nun muséu en Caraques.

Murillo rellató l'alcuentru con Ortega en mayu del 2004: “Enrique (nome de guerra de Daniel) y yo realcontramos, en Caraques, dempués de vides con suaños de mancomún, y en soledaes, depués de la so salida de la cárcel. Ensin que naide nos convocó —¿cita de la Providencia, del destín, de la mano, de los designios de Dios?— el fadu axuntaríanos en casar-muséu de Simón Bolívar, nel centru de la capital de Venezuela”.[2]

Daniel Ortega pela so parte esplicó que mientres los sos años de cárcel de 1967 a 1974 lleía a Rosario en La Prensa. "Nunca antes atopemos, pero hubo como una intuición… Identificamos darréu, empezamos a parolar y dellí, siguimos desenvolviendo la rellación”.[2]

En 1979 cuando los sandinistas derrocaron a Anastasio Somoza, la familia Ortega Murillo treslladar a Managua.[9] En 2005, añu preelectoral, celebraron un casoriu eclesiásticu empobináu pol cardenal eméritu Miguel Obando y Bravo que foi interpretáu pola oposición como un actu p'atraer el votu católicu. Ortega y Murillo ante les crítiques declararon entós que yera una ceremonia "de renovación de votos" y que yá contraxeren matrimoniu a finales de 1978 en Costa Rica nuna ceremonia oficiada pol sacerdote guerrilleru, yá fináu, Gaspar García Llaviana.[2]

Rosario Murillo tuvo 11 fíos, 7 d'ellos con Daniel Ortega.[2][10][11]

Rellación cola so fía Zoiloamérica[editar | editar la fonte]

El 22 de mayu de 1998 la so fía primoxénita Zoilamérica Narváez Murillo (Managua, 1967) denunció ser abusada sexualmente dende los 11 años pol so padrasto Ortega, Murillo asitióse a favor del so home y dixo sentise "avergoñada" de la so primoxénita: “Dígo-yos con toa franqueza, avergoñóme terriblemente qu'a una persona con un currículu intachable pretendiera destruyíse-y y (que) fora la mio propia fía la que por esa obsesión y esi namoramientu enfermizu col poder quixera destruyila cuando nun vio satisfecha la so ambición[2]

El casu nun trescendió pela vía llegal por cuenta de qu'Ortega gociaba d'inmunidá como ex-presidente (1980-1990) y porque la causa prescribiera, según la xusticia de Nicaragua.[5] El 8 marzu de 2008 con motivu del Día de la Muyer y con referencies a una campaña que Rosario Murillo taba desenvolviendo nel país col lema "tou ye posible col poder del amor" se escenificó una reconciliación pública mientres un programa de radio.[12][13] Zoilamérica en 2016 denuncia la impunidá en Nicaragua y critica la concentración de poder nel país.[14]

Publicaciones[editar | editar la fonte]

  • Gualtayán (1975). Poesía. Managua. Ediciones El Pexe y la Culiebra Editorial Unión)
  • Xube a nacer conmigo (1977) Poesía y prosa. Managua. Ediciones El Pexe y la Culiebra
  • Un deber de cantar (1981) Poesía. Managua. Ministeriu de Cultura
  • Amar ye combatir (antoloxía) (1982) Managua. Editorial Nueva Nicaragua
  • N'arrogantes ciudaes (1985) Poesía. Editorial Nueva Nicaragua. Coleición Letra de Nicaragua
  • Les esperances misterioses (1990) Poesía. Managua: Editorial Vanguardia.
  • Como los ánxeles
  • El país que suañamos (el viaxe a la tierra prometida) (2001) Ensayu. Managua: Ediciones Caminodeamor.
  • Plena primavera .

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: https://www.elperiodico.com/es/internacional/20211108/rosario-murillo-copresidenta-462-vestidos-12771328.
  2. 2,00 2,01 2,02 2,03 2,04 2,05 2,06 2,07 2,08 2,09 2,10 2,11 «Ortega y Murillo: Una pareya de poder» (7 d'agostu de 2016). Consultáu'l 7 de payares de 2016.
  3. Edgardo Cuarezma Desaposiáu. Asume'l control del FSLN en Managua.  p. El Nuevu Diariu. http://www.elnuevodiario.com.ni/politica/92075. Consultáu'l 9 de marzu de 2012. 
  4. ,Fidelina Suárez Moreno. El poder de Murillo Fundadora del Grupu Graes.  p. El Financieru. http://www.elfinancierocr.com/ef_archivo/2009/mayu/17/istmu1955123.html. Consultáu'l 9 de marzu de 2012. 
  5. 5,0 5,1 5,2 muyer-de-ortega-que-busca-ser-vicepresidenta-de-nicaragua-EB5366475 Rosario Murillo, la muyer d'Ortega que busca ser vicepresidenta de Nicaragua. http://www.diariolibre.com/mundu/latinoamerica/rosariu-murillo-la muyer-de-ortega-que-busca-ser-vicepresidenta-de-nicaragua-EB5366475. Consultáu'l 7 de payares de 2016. 
  6. credenciales-en-les manes-de-toes-les muyeres-nicaraguenses Compañera Rosario Murillo, Vicepresidente Electa de Nicaragua: “Apurro estes credenciales nes manes de toles muyeres nicaragüenses”. Tercer Información. 9 de xineru de 2017. http://www.tercerainformacion.es/articulo/internacional/2017/01/09/companera-rosariu-murillo-vicepresidente-electa-de-nicaragua-apurro-estes credenciales-en-les manes-de-toes-les muyeres-nicaraguenses. Consultáu'l 10 de xineru de 2017. 
  7. República de Nicaragua (29 d'abril de 1998). «La Gaceta. Diariu Oficial. Estatutos. Fundación pal Amor». Consultáu'l 7 de payares de 2016.
  8. «Ortega y Murillo: Una pareya de poder» (7 d'agostu de 2016). Consultáu'l 7 de payares de 2016.
  9. Vargas Llosa, Mario (27 de xunetu de 2008). Pa la hestoria de la infamia. EL PAÍS. https://elpais.com/diario/2008/07/27/opinion/1217109611_850215.html. Consultáu'l 7 de payares de 2016. 
  10. Los Fíos del Poder”. El Nuevu Diariu. http://www.elnuevodiario.com.ni/politica/113965-fíos-poder/. Consultáu'l 7 de payares de 2016. 
  11. Salinas, Carlos (4 d'agostu de 2016). El círculu familiar del poder en Nicaragua. EL PAÍS. http://internacional.elpais.com/internacional/2016/08/04/america/1470268415_587452.html. Consultáu'l 7 de payares de 2016. 
  12. «Zoilamérica dispuesta a perdonar» (9 de marzu de 2004). Consultáu'l 7 de payares de 2016.
  13. «El día que Zoilamérica pidió perdón a Rosario Murillo - Radio La Primerísima». Consultáu'l 7 de payares de 2016.
  14. (Video) Zoilamérica, fiyasca de Daniel Ortega: 'Nicaragua precisa ser reconocida como un llugar onde reina la ilegitimidad´. 10 d'agostu de 2016. http://www.nacion.com/nacional/politica/Video-Zoilamerica-Daniel-Ortega-Nicaragua_3_1578272175.html. Consultáu'l 7 de payares de 2016. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]