Guerra de guerrilles

De Wikipedia
(Redirixío dende Guerrillera)
Guerra de guerrilles
guerra irregular (es) Traducir y Guerra asimétrica
Cambiar los datos en Wikidata
Juan Martín Díez, L'Encerriscáu
Por Francisco de Goya.

La guerra de guerrilles ye una táctica militar de conflictos armaos que consiste n'atacar ensin ser vistu, hostigando al enemigu n'el mesmu terrenal, que conocen perbién, de les fuercies defensores con destacamentos irregulares y esvalixaos. Actúen por aciu ataques rápidos y sorpresivos, infiltrando o interceptando les comunicaciones, volando infraestructures como pontes y caminos, o prindando armes y provisiones. Fundamentalmente ye un tipu tácticu de guerra que la subordina tou a la gastadura, pol cual la llarga erosión d'una guerra atomizao y esvalixao, na que ye esencial l'arte d'axuntase y esvalixase ensin dexar rastru. Asina pueden algamar oxetivos estratéxicos qu'un exércitu entamáu y al descubiertu nun podría enxamás consiguir. En zones montascoses, como les que se prodigen n'España, esta táctica foi determinante pa repeler invasiones, tales como la de los romanos, los árabes y los franceses de Carlomagno y Napoleón. Henry Kissinger dixo al respeutu, con ocasión de la guerra de Vietnam, que "un exércitu pierde si non gana, una guerrilla gana si nun pierde".

Con éses esti métodu de guerra utilizar con frecuencia en situaciones de guerra asimétrica y resulten bien difíciles de neutralizar gracies a la so movilidá, a la so habilidá pa esleise ente la población civil y a la so fácil dispersión en pequeños grupos y ensin uniforme identificativo.[1]

Un aspeutu distinto y destacao d'actuación ye'l desenvueltu pola guerrilla urbana, nes ciudaes y ciertos nucleos rurales, como foi'l casu del maquis (resistencia francesa) frente a les tropes alemanes y munches guerres coloniales n'África ente los nativos y les fuercies estranxeres d'ocupación.

Guerra d'intensidá media[editar | editar la fonte]

Delles clasificaciones de conflictos, como la utilizada pol Departamentu de Defensa d'Estaos Xuníos, estremen les guerres según dellos criterios, ente ellos el del tipu del enemigu a combatir. Siguiendo esti criteriu los conflictos armaos pueden arrexuntase en:

  1. Conflictos d'alta intensidá o guerres convencionales: Aquelles onde l'enemigu ye otru exércitu, meyor o peor armáu que'l mesmu, pero que dispón de cuarteles, centros de mandu y territoriu que defender, lo que provoca que la guerra seya más o menos pareya.
  2. Conflictos de media intensidá o guerra de guerrilles: Los realizaos contra grupos paramilitares sosteníos, ruinamente armaos, pero que controlen ciertes rexones de mal accesu y col sofitu tácito de la población direuta o polos poderes electos al traviés de los sos exércitos.
  3. Conflictos de baxa intensidá: Los qu'impliquen a movimientos terroristes (pequeños grupos que nun controlen territoriu, pero que, dacuando, son sofitaos per una parte de la población). Los sos ataques suelen dir empobinaos contra los poderes establecíos y les fuercies del orde públicu, anque tamién pueden provocar matances indiscriminaes contra la población civil.[2] Cuando esti tipu de llucha arreya tropes regulares, denominar operaciones de comandus. El comandu ye un soldáu o un grupu de soldaos entrenaos y armaos nun exércitu regular que realiza aiciones especiales en campu enemigo. Los guerrilleros tamién pueden actuar en rellación col exércitu regular, pero son de normal milicies integraes polos civiles.

Al traviés de la práutica de la guerra de guerrilles, los rebeldes cubanos empobinaos por Fidel Castro llograron vencer al exércitu de Batista, quien se vio obligáu a salir exiliáu. El 1 de xineru de 1959 foi declaráu'l trunfu de la revolución cubana y establecióse el gobiernu provisional de Manuel Urrutia Leo. Pasu ente pasu, Fidel Castro y los sos siguidores fuéronse faciendo col poder y movieron al presidente Urrutia.

Orixe del términu[editar | editar la fonte]

Los términos "guerrilla" y "guerrilleru" empezaron a usase n'España mientres la invasión de Napoleón Bonaparte, nel sieglu XIX. El sufixu "-illa" acepta la desigual llucha ente civiles y un exércitu regular de soldaos profesionales entamáu por un Estáu. Trátase d'un vocablu castellanu que, conocíu dacuando como guerilla, pasó al ámbitu internacional. Ensin esi nome concretu, esta forma de llucha diose nel intre de tola historia. Por casu: los xudíos conquistaron Canaán, según el rellatu bíblicu, por aciu ataques sorpresivos; Alexandru Magnu tuvo d'enfrentase a les guerrilles de tribus montañeses mientres la so primer incursión contra los perses; y Aníbal perdió dellos guerreros a manes de les tribus salasias cuando cruciaba los Alpes. Na mesma Península Ibérica atópense exemplos de guerrilles yá mientres la invasión romana (Viriato, Corocota) y los primeros sieglos de la Edá Media (Don Pelayo y los sos siguidores contra los musulmanes n'Asturies o los vasconos contra Carlomagno en Roncesvalles). Esti tipu de guerra foi tamién usáu polos patriotes na Revolución d'Estaos Xuníos.

Pero'l términu algamó la so consagración mientres les campañes napoleóniques n'España, destacando Jerónimo Merín, Francisco Chalecu, Agustina d'Aragón, Juana "La Galana" y Juan Martín Díez. Eponderáu, si quierse, por el mesmu Napoleón que llegó a considerar a la resistencia española la causa principal de la so derrota; percima inclusive, según la so opinión, de les catástrofes en Rusia que, según los historiadores, fueron muncho más sangrientes que los españoles.[3]

N'El Sáḥara Occidental (entá de iure so alministración española, pero de facto so alministración marroquina nes sos 2/3 partes) el Frente de Lliberación d'El Sáḥara Occidental combináu con un exércitu y táctiques convencionales desamarró la primer guerra de guerrilles a gran escala nel desiertu, principalmente contra Marruecos, y en menor midida contra Mauritania, España, EE. XX. y Francia que sofiten o sofitaron de dalguna manera a la primera.

Resume históricu[editar | editar la fonte]

Polo xeneral, la llucha de guerrilles ye de resistencia a un invasor y ta aureolada por motivos patrióticos, revolucionarios o relixosos.

La Segunda Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

Ficheru:Soviet guerilla.jpg
Guerrilleros soviéticos en 1943.

Mientres la Segunda Guerra Mundial, les guerrilles acosaron a los invasores nazis en dellos países d'Europa: destaquen los maquis franceses, la Resistencia italiana y los partisanos yugoslavos. Na Xunión Soviética, les guerrilles hostigaron al exércitu alemán mientres la so meyora escontra Moscú. Coles mesmes, hubo guerrilles que llucharon tantu contra los alemanes como contra los soviéticos. Terminada la guerra, los métodos guerrilleros remanecieron en Vietnam contra la dominación de Francia. Ho Chi Minh foi'l líder d'esa llucha, y el so gran estratega'l xeneral Vo Nguyen Giap. El Vietcong (la guerrilla norvietnamita) siguió lluchando nel sur del país contra los Estaos Xuníos, a los que finalmente llogró espulsar infligiéndoles una traumática derrota. N'Arxelia, los métodos de guerrilla aplicar contra los dominadores franceses.

Los "movimientos de lliberación nacional"[editar | editar la fonte]

Les guerrilles arrobinar por África y Iberoamérica nes décades de 1950 y 1960. La guerrilla de Fidel Castro y otros sublevaos contra la dictadura de Batista llograron tomar el poder en Cuba en 1959. Unu de los sos líderes, l'arxentín Ernesto Che Guevara, convertir na figura central de los movimientos guerrilleros d'esquierda, qu'intentaron revoluciones socialistes nel llamáu Tercer Mundu. Asesináu en 1967 en Bolivia, onde intentaba establecer un focu guerrilleru, Guevara teorizó alrodiu de la guerrilla revolucionaria, definiéndola como vanguardia del pueblu en llucha. Los sos escritos y métodos dieron llugar a que se falara del "foquismo" revolucionariu, criticáu por otres organizaciones de la esquierda.

En Colombia, les Fuercies Armaes Revolucionaries de Colombia (FARC) son la guerrilla más antigua y numberosa d'América Llatina. Fundaes dempués de la ofensiva que, "col fin de reafitar l'autoridá del llamáu Frente Nacional", l'exércitu colombianu realizó en 1964 contra la "República de Marquetalia", una de les comunidaes autónomes creada por grupos armaos comunistes y lliberales radicales a finales de la dómina de la violencia que siguió al Bogotazo en 1948. Tamién ta l'Exércitu de Lliberación Nacional (ELN).

Na Arxentina, la primer guerrilla entamada dar a conocer públicamente col copamiento de la comisaría de Frías, Santiago del Estero, en 1959. Denomináronse "Uturuncos", que significa "Homes Tigres" n'idioma aborixe. Ente 1970 y 1979 desenvuelve'l so remanar la organización guerrillera "Montoneros". Los sos oxetivos iniciales fueron la desestabilización del gobiernu de facto autodenominado "Revolución Arxentina" (Onganía, Levingston, Lanusse / 1966-1973) y la torna al poder del xeneral Juan Domingo Perón.

Pero los movimientos guerrilleros efeutuaron aiciones con continuidá y d'altu impautu públicu recién a empiezos de la década de 1970. Finalmente, fueron abrasaos mientres el "Terrorismu d'Estáu" entamáu polos militares nel poder dende 1976 hasta 1983. Lo mesmo asocedió n'Uruguái, anque'l movimientu guerrilleru MLN Tupamaros yá fuera desarticuláu militarmente antes del Golpe d'Estáu.

El 20 de mayu de 1973, el Frente Polisariu empecipia los primeros enfrentamientos armaos, combates basaos nuna estratexa de guerra de guerrilles, la primera nel mundu entamada nun desiertu y a gran escala, contra les tropes del exércitu marroquín.

Fundada na década de 1960, la guerrilla del Frente Sandinista de Lliberación Nacional (llamáu asina pol xeneral Augusto C. Sandino) tomó'l poder en Nicaragua tres el derrocamientu'l 19 de xunetu de 1979 del dictador Anastasio Somoza D., constituyendo'l segundu movimientu guerrilleru triunfal n'América Llatina.

En Chile, dende la década del 1960, vemos cómo los movimientos revolucionarios guerrilleros confórmense, tales como'l Movimientu d'Izquierda Revolucionaria (MIR) y a mediaos de los años 1970 y 1980 col brazu armáu del Partíu Comunista Chilenu, el Frente Patrióticu Manuel Rodríguez (FPMR), grupos que legitimaban la opción armada pa derrocar la dictadura de dereches del xeneral Augusto Pinochet.

Anguaño estos grupos siguen vixentes, anque dempués de variaos congresos internos realizaos dende 1997 créese que'l pueblu los legitima, poro, nun puede cesar la so llucha. Estos movimientos concentráronse en puestos de poder en grupos estudiantiles universitarios y secundarios.

Na década de 1990, surdió'l Exércitu Zapatista de Lliberación Nacional en Chiapas, unu de los estaos más probes de Méxicu.

En Perú na década de 1980 empezaron los ataques de grupos rebalbos de calter socialistes pol Exércitu de Lliberación Nacional y el Movimientu d'Izquierda Revolucionaria darréu cola cayida d'estos apaecieron partíos políticos de calter fundamentalista ideolóxicu como Senderu Lluminosu y el Movimientu Revolucionariu Tupac Amaru que cometieron actos terroristes, d'estos el primeru sigue activu hasta l'actualidá nuna zona conocida como'l VRAEM y utilizando'l métodu de guerres de guerrilles p'atacar a les autoridaes del Estáu peruanu. L'exércitu de dichu país tamién utilizó táctiques de guerrilles pa responder a los grupos insurxentes; más palantre utilizaron les táctiques (ente ella la de guerrilla) pa enfrentase a les invasiones ecuatorianes de 1981 y 1995.

Guerrilla urbana[editar | editar la fonte]

La guerrilla urbana ye un tipu específicu de táctiques de guerrilla apaecíu na segunda metá del sieglu XX, que se caracteriza por desenvolvese nun ambiente urbano como parte d'una estratexa coordinada de llucha militar, munches vegaes de naturaleza anticolonial o revolucionaria. Por casu, el M-19 de Colombia o'l FPMR de Chile.

Oxetivos[editar | editar la fonte]

Mientres una guerra convencional, la guerrilla ye auxiliar del exércitu y funcional a los sos oxetivos. Les guerrilles que se plantegaron como métodu de lliberación nacional na década de 1960 proponíense sicasí crear exércitos populares a partir de la llucha de grupos guerrilleros. Acordies cola concepción militar tradicional (por casu, la del teóricu militar prusianu Carl von Clausewitz), la guerrilla nun ye posible si nun s'esplega nun territoriu natural de mal accesu. La guerrilla de la segunda metá del sieglu XX despintóse y actuó nes ciudaes y realizó operativos de comandu y ataques con bombes non solo contra oxetivos policiales y militares, sinón tamién contra bancos y otres empreses. Tamién recurrió al secuestru como forma de "propaganda armada" y de "recuperación de fondos" pa financiar les sos actividaes.

La llamada "guerrilla urbana", marxista o nacionalista, tuvo manifestaciones n'Europa, coles Brigaes Rojas d'Italia o la Fraición del Exércitu Coloráu n'Alemaña. Tamién n'América Llatina, principalmente na Arxentina y Uruguái, la guerrilla actuaba nes ciudaes, como de fechu asocediera n'Arxelia y n'Irlanda. Sicasí, dellos trataos militares, incluyíu'l del Departamentu de Defensa d'Estaos Xuníos, nun consideren a estos movimientos como guerrilleros, sinón movimientos de baxa intensidá, yá que nun tener un espaciu físicu que controlen y gobiernen.

Les fases de la guerra de guerrilles[editar | editar la fonte]

Magar resultar bien difícil establecer ciertos pasos daos pola mayoría de los movimientos guerrilleros, pola mesma naturaleza de la guerra y les grandes diferencies ente países, sí esiste ciertu consensu en reconocer la tesis de Mao (1894-1976) -consideráu un brillosu estratega militar- "el poder naz del fusil" y el campesinado pue ser movilizáu pa participar na guerra popular de la llucha armada al traviés d'una guerra de guerrilles en tres fases que tou movimientu guerrilleru ta obligáu a cubrir:

  • Fase 1.- Consiste na movilización del campesinado y l'establecimientu de la organización.
  • Fase 2.- Consiste nel establecimientu de bases rurales y la medría de la coordinación ente les guerrilles.
  • Fase 3.- Consiste na transición a una guerra convencional.

Los escritos de Mao sobre la guerra de guerrilles y la noción de guerra popular son consideraos xeneralmente como llectura esencial p'aquellos que deseyen conducir operaciones de guerrilla y pa los que s'oponen a la mesma.

Ernesto "Che" Guevara (1928-1967) -ideólogu y comandante de la Revolución Cubana- impulsó la instalación de focos guerrilleros en dellos países. Ente 1965 y 1967, él mesmu combatió nel Congo y en Bolivia. Nel so llibru, "La guerra de guerrilles" (1960), señalo al respeutu (en respaldu a la tesis de Mao):

  • El terrén de la llucha armada ten de ser fundamentalmente'l campu.
  • Les fuercies populares pueden ganar una guerra contra l'exércitu.
  • Non siempres hai qu'esperar a que se dean toles condiciones pa la revolución; el focu insurreccional puede creales.

Na serie de la BBC "Soldaos" tómase'l casu de la China mientres la so guerra civil ente comunistes y nacionalistes como'l paradigma de cómo un exércitu guerrilleru puede llegar a ganar a otru regular pelos sos propios medios y ensin ser la fuercia auxiliar de naide. Según esta fonte la guerra de guerrilles traviesa estos trés fases:[7]

Organización[editar | editar la fonte]

Soldáu d'Estaos Xuníos mientres la quema y destrucción d'una supuesta base del Viet Cong, la organización guerrillera de Vietnam, en 1968.

Al escarecer de la fuercia numbérico y del armamentu aparente pa enfrentase a un exércitu regular, les guerrilles eviten l'enfrentamientu en campu abierto. En cuenta de ello, actúen dende bases establecíes en terrenales inaccesibles y remotos tales como viesques, montes o xungles, dependiendo del sofitu de los sos habitantes pa consiguir reclutes, alimentos, abellu ya información. Les guerrilles tamién pueden recibir sofitu en forma d'armes, suministros médicos y asesoría militar del so propiu exércitu o de los sos aliaos. Empieza cola entrada d'una fuercia estranxero o un gobiernu opresor y la nacencia d'un sentimientu en ciertos grupos pa terminar con él. Otra posibilidá ye qu'un grupu dau decida faese col control del poder, pero evalúe que nun tener el sofitu popular suficiente pa llegar al gobiernu por métodos democráticos y por ello diseñe una estratexa pa desestabilizar el país y tomar el gobiernu pola fuercia.

Nesta fase se entablan rellaciones ente los distintos grupos opositores, empezar a establecer la organización de mandu y a realizar les primeres aiciones.

Afitamientu[editar | editar la fonte]

Cuando la fuercia gubernamental empieza a actuar, los guerrilleros suelen retirase a llugares pocu accesibles onde pueden faer una vida más o menos normal (si ye necesariu llevar a la población que los tuvo sofitando).

Nestos llugares entrénense, perfeccionen la so preparación militar, planien les sos aiciones y tornen a la parte de combate pa efeutuar les sos operaciones.

Estos llugares suelen ser tamién los arsenales onde guarden l'armamentu prindáu al enemigu y mercáu nel mercáu negru pol dineru que recueyen por coleutes, secuestros, estorsiones, etc.

Pasu a guerra convencional[editar | editar la fonte]

L'afitamientu termina cuando se consiguió controlar suficiente terrenal y población pa formar un exércitu y axuntáronse abondes armes de toes clases como pa poder enfrentase al exércitu gubernamental nel so propiu terrén.

Cuando se dan estos puntos lláncense grandes ofensives que terminen per foliar y desmoralizar al exércitu enemigu qu'opta por retirar se, rindise o a cencielles esbarrumbase.

Esti últimu pasu nun ye una consecuencia inevitable de la guerra de guerrilles y non tolos movimientos guerrilleros lleguen a él. Consiguir en China, en Cuba, en Vietnam, en Nicaragua o n'Afganistán cola ayuda otros países como la Xunión Soviética y n'otros casos d'Estaos Xuníos; pero fracasaron estrepitosamente o s'enllancaron como nél Sáḥara Occidental, Arxentina, Chile, El Salvador, Guatemala, Colombia, Méxicu o Perú. Atayar esti últimu pasu puede consiguise per dellos caminos: aplicación d'una efeutiva campaña contrainsurgente, escosamientu de la guerrilla, cambeos políticos d'onde reciben sofitu económicu, perda de sofitu popular o un altu'l fueu negociao.

Efeutos nel oponente[editar | editar la fonte]

L'efeutu de la guerra de guerrilles sobre l'oponente ye variable dependiendo del terrén nel que se lluche. En campu abierto nun ye bien eficaz, pero en xungles (como'l casu de la guerra de Vietnam) o escenarios urbanos puede aportar a devastador, especialmente pa desmoralizar al oponente y escosar les sos fuercies. Dellos politólogos[¿quién?] consideren que la guerra de guerrilles ye una modalidá bélica qu'obedez al patrón d'una guerra de gastadura.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Funcionamientu y significáu de la guerra irregular y guerra de guerrilles
  2. Guerra Irregular y Guerra de Guerrilles
  3. Manuel Moreno Alonso, L'Imperiu, un suañu imposible, nº 74 de L'aventura de la Historia, Arlanza Ediciones, Madrid, avientu de 2004
  4. Javier Sanz. Web Histories de la Historia. (5 de xunetu de 2010). «Archienemigos de Roma. Viriato.».
  5. Y. Villarejo y Manuel P. Villatoro. Diariu ABC (28 d'avientu de 2012). «Trés batalles nes que la picaresca dio la victoria a la menguante España del sieglu XVII».
  6. Emisión por RTVE. Productor Executivu Luis González (2004). «Memoria d'España: ¡Vivan les Caenas!».
  7. Dellos, Irregulares, capítulu 12 de Soldaos, Londres, BBC, 1984.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]