Rosa eglanteria

De Wikipedia
Rosa eglanteria
Clasificación científica
Reinu: Plantae
División: Magnoliophyta
Clas: Magnoliopsida
Orde: Rosales
Familia: Rosaceae
Subfamilia: Rosoideae
Tribu: Roseae
Xéneru: Rosa
Especie: Rosa eglanteria
L.
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]

La rosa mosqueta o a cencielles mosqueta (Rosa eglanteria; sinónimu Rosa rubiginosa) ye un arbustu montés de la familia de les arrosaes. Ye una planta nativa d'Europa, onde se cultiva sobremanera nel Reinu Xuníu pola so bellu flor de color rosa maciu, pero que tamién s'atopa n'estáu montés nes estribaciones de la rexón sur del Cordal de los Andes, tantu en Chile como n'Arxentina, y nel piedemonte mendocino. El so frutu, conocíu como artuganciu, utilizar pa la confección de duces y mermelaes y pa faer fervinchos. L'aceite estrayíu de los sos granes aprovechar en cosmética.

Ilustración
Flores de Rosa eglanteria
Flor de Rosa eglanteria
Fueyes de Rosa eglanteria

Descripción[editar | editar la fonte]

La rosa mosqueta ye un arbustu que puede devasar los 2 m d'altor; los sos tarmos son delgaos, flexibles y curvos, cubiertos d'escayos de color violáceo. Les fueyes son caduques, alternes, compuestes de 5 a 9 foliolos, de cantos zarraos y polenques. Les flores amuesen cinco pétalos llibres, de color rosáu o blancu-rosáu y golor almizcláu, en panojas trupes y terminales; los estames son d'un vivu color mariellu. La floriamientu produz una sola vegada por temporada. El so frutu ye un cinorrodón de forma ovoide y color coloráu o naranxa, con restos de sépalos espinosos nel so estremu, de 1 a 3 cm de llargu.

Aceite de rosa mosqueta[editar | editar la fonte]

El aceite de rosa mosqueta estrayer de les granes d'esta especie de rosa realizando una presión en fríu. Tien un llixeru color acoloratáu y un golor acre carauterísticos de los aceites non refinaos. El so conteníu n'ácidos grasos esenciales (AGE) poliinsaturaos ye bien eleváu, con un 80%, de los cualos: 41% acedu linoleico, 39% acedu linolénico, y 16% acedu oleico. Los AGE son nutrientes bien importantes en munchos procesos fisiolóxicos y bioquímicos del cuerpu humanu, rellacionaos cola rexeneración de los texíos y la crecedera celular. Tienen amás una función estructural, formando parte de los fosfolípidos de les membranes celulares de los texíos del organismu, y son los precursores de les prostaglandines y leucotrienos, a partir de la síntesis del acedu araquidónico.

Numberosos estudios científicos, el más recién realizáu na Facultá y Farmacoloxía de la Universidá de Concepción en Chile, demostraron la poderosa capacidá cicatrizante del aceite puro de rosa mosqueta, especialmente nos campos de sutures, post-operatorios y quemadures [ensin referencies]. Esto debe non yá a la so capacidá regenerante, activando los fibroblastos que van dar llugar a la síntesis del coláxenu y la elastina dérmica, sinón a la so potentísimo calter astringente, xuniendo los cantos rotos de la epidermis pa facilitar la cicatrización natural.[1]

Emplego[editar | editar la fonte]

La rosa mosqueta cultívase tradicionalmente como ornamental; ye resistente y tolera niveles de alcalinidad elevaos en comparanza con otres especies similares. Nun riquir suelu fértil nin bon drenaxe, y ye tolerante a la seca y a numberoses enfermedaes. Pola so puxanza, emplegar dacuando como radical pa ensertar otres especies. Nes zones d'Arxentina y Chile onde se naturalizó espolleta tantu que dellos llabradores considerar una maleza, pos ocupa terrenes aptos pal llendo. Sicasí, la venta de los sos frutos y flores o de los sos subproductos tamién significa una fonte d'ingresos pa munches families.

Los frutos de la rosa mosqueta emplegar en gastronomía; preparar en conserva o mermelaes, y empléguense en fervinchos y llicores. Son llixeramente astringentes y ácidos, y contienen carotenoides, flavonoides y un aceite esencial fragante. Son ricos en vitamina C y considérense potenciadores del sistema inmunitariu del organismu [ensin referencies].

Estudios realizaos na Universidá de Concepción en Chile indiquen que dichu aceite contién unos niveles elevaos d'ácidos grasos esenciales poliinsaturaos (EFAs), linoleico y linolénico, que son en parte responsables de la beneficiosa aición del aceite de rosa mosqueta na rexeneración de la piel [ensin referencies]. La envoltura carnosa de les sos granes tien un altu conteníu de vitamina C.

L'aceite emplegar en cosméticos, aduciendo que:

  • refai y nutre la piel, esaniciando arrugues non bien fondes, y amenorga repulgos o marques de cualquier etioloxía;
  • redistribuye la pigmentación, lo que fai posible la eliminación de manches;
  • realiza aiciones preventives y correutives del fotoenvejecimiento y de los problemes cutaneos debíos a sobreexposición a les radiaciones solares, por aciu la autogeneración de melanina;
  • amás de los sos efeutos nes capes esternes de la piel, tamién revitaliza les célules de les capes interiores, revigorizando el fibroblastu (célules que producen coláxenu y elastina, responsables de la firmeza y elasticidá de la piel).

Polo tanto viénose considerando como unu de los más potentes productos antienvejecimiento de la naturaleza, lo mesmo que de prevención d'afecciones dérmiques rellacionaes con desequilibrios de la melanina. Apocayá xeneralizóse l'usu del aceite puro de rosa mosqueta como ingrediente de la mayoría de productos de cosmética natural y sintética.[2]

Pa casos más severos de repulgos, estríes, arrugues d'espresión y manches solares, encamiéntase l'usu siguíu d'aceite puro de rosa mosqueta na zona a tratar cada poques hores hasta revertilos. Nun se debe utilizar con calter preventivu d'estos casos. Al ser un aceite vehicular, encamiéntase'l so usu puramente na dermis, nunca en mucoses (xenitales, cuévanu bucal, etc.), güeyos o usu internu nel organismu.

Pola so cantidá de lípidos y el so calter astringente, nun se debe utilizar en piel graso o con enclín a grasa.[1]

Taxonomía[editar | editar la fonte]

Rosa eglanteria describióse por Carlos Linneo y espublizóse en Species Plantarum 1: 491. 1753.[3]

Sinonimia
  • Rosa rubignosa L.[4]
var. nemoralis (Léman) P.V. Heath
  • Rosa nemoralis Léman
  • Rosa rubiginosa var. nemoralis (Léman) Thory

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Manual de aromaterapia y aceites esenciales, autor Josep Viu.
  2. «Rosa Mosqueta, el frutu de la eterna mocedá».
  3. «Rosa eglanteria». Tropicos.org. Missouri Botanical Garden. Consultáu'l 28 de febreru de 2013.
  4. Rosa eglanteria en The Plant List

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]