Escayu (botánica)

De Wikipedia
Esquema de la seición llonxitudinal d'un tarmu qu'amuesa la diferencia anatómica ente un escayu (A) y un aguiyón (B). Nel escayu, los texíos vasculares, esquematizados en colloráu, siguen a los del tarmu. L'aguiyón, sicasí, ta formáu solo por texíos corticales, ensin participación de los texíos vasculares, por eso puede arrincase con facilidá.[1]
Escayos de cactus (Trichocereus spachianus.

Los escayos son formaciones agudes , aleznadas, dacuando ramificaes, provistes de texíu vascular, bien riques en texíos de sostén y, de resultes, ríxides. Los escayos pueden tener el so orixe como tresformamientu del tarmu, esto ye, que son cañes amenorgaes, como asocede en Prunus spinosa y Gleditsia triacanthos, y denominar escayos caulinares. Nesti casu, el texíu vascular del escayu ye una continuación del tochu del tarmu. Hydrolea spinosa, planta palustre típica de güelgues, ye un exemplu ilustrativu d'escayu caulinar, yá que los sos escayos dacuando lleven fueyes diminutes, al igual qu'un tarmu. Los escayos tamién pueden ser la resultancia del tresformamientu d'una . fueya, como ye'l casu de les cactacees y de les especies del xéneru Berberis, y denominar escayos foliares. Finalmente, en casos bien raros, los escayos pueden ser la resultancia del cambéu del raigañu al traviés d'un intensu procesu de lignificación y denominar escayos radicales. Dellos términos comúnmente utilizaos en Botánica deriven de la pallabra escayu. Asina «espinosu/a refierse a un texíu, órganu o a una planta que presenta escayos; «espinuloso/a» o «espinescente», cuando los escayos qu'amuesa son pequeñes.[2]

La presencia d'escayos ye un calter que se topa espublizáu sobremanera en plantes típiques de les rexones grebes, como desiertos, estepes, montes secos y espinares. Nestos casos los escayos son polo xeneral la resultancia del tresformamientu de fueyes y dexen amenorgar la trespiración de la planta y auxiliar a la economía d'agua por cuenta de que nun presenten estomes. N'otres rexones climátiques y en plantes non xerófites tamién apaecen escayos yá que estes estructures duru y afiláu con ápices apuntiaos, dalgunes con puntes en forma de lezna, anzuelu o gabitu, son una escelente defensa contra los animales herbívoros.[1]

Aguiyón[editar | editar la fonte]

Aguiyones nun rosal.

En Botánica denominar aguiyón o acúleo al escayu que naz del texíu epidérmico de delles plantes.[2] A diferencia de los escayos, los aguiyones escarecen de texíu vascular, por ello son fáciles d'arrincar. L'exemplu típicu d'aguiyón ye'l de la rosa; coles mesmes, los aguiyones de Ceiba speciosa, el palu borrachu, y de Fagara rhoifolia son emerxencies formaes por texíos corticales del tarmu.[3][4][5]

Escayos na cultura[editar | editar la fonte]

Sábese que los homes primitivos utilizaben escayos como ferramientes. La historia humana rexistra gran variedá de referencies culturales a esos agudos mecanismos de defensa vexetales.

El Llibru del Xénesis cunta la creación de los escayos como unu de los castigos impuestos a Adán y Eva pol so pecáu. Una de les imáxenes culturales más perdurables ye la corona d'escayos que, según la Biblia, foi asitiada sobre la cabeza de Xesús enantes de la so crucifixón.

Un mitu popular nel que ta tamién implicada un escayu ye'l d'Androcles, un esclavu fuxitivu de l'antigua Grecia de quien se cunta que entabló amistá con un lleón al estraye-y un escayu de la pezuña.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Strassburger, Y. 1994. Tratáu de Botánica. 8va. edición. Omega, Barcelona, 1088 p. ISBN 84-7102-990-1
  2. 2,0 2,1 Font Quer, Pío (1982). Diccionariu de Botánica. Barcelona etc.: Labor, páx. XXXII + 1244. ISBN 84-335-5804-8.
  3. Van Wyk, Braam (2007). How to Identify Trees in Southern Africa, illustrated, Struik, páx. 184. ISBN 1770072403, 9781770072404.
  4. Jones, Steve (13/01/2009). «Thorns & Prickles & Spines, Oh My!». Pacific Southwest District of the American Rose Society. Consultáu'l 27-04-2009.
  5. Sengbusch, Peter (31-07-2003). «Cross-Section Through the Prickle of a Rose». Consultáu'l 27-04-2009.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]