Rif

Coordenaes: 35°N 4°W / 35°N 4°O / 35; -4
De Wikipedia
Rif
Alministración
Tipu d'entidá cordal
Nome llocal جبال الريف (ar)
Xeografía
Coordenaes 35°N 4°W / 35°N 4°O / 35; -4
Puntu más altu Jbel Tidirhine
Altitú media 2455 m
Demografía
Cambiar los datos en Wikidata

El Rif (en tamazight : ⴷ ⴰⵔⵉⴼ (D Arif); árabe : الريف او الساحل (Ar-Rīf/Al-Sahil), ye una rexón con zones montascoses y zones verdes del norte d'África, con mariña nel Mediterraneu, que llenda cola rexón de Yebala y abarca hasta Kebdana (Nador) na frontera con Arxelia. Trátase d'una rexón tradicionalmente aisllada y desfavorecida. Los sos habitantes son d'habla bereber. L'idioma maternu d'una parte de la población ye'l "tamazight rifeñu" o tarifit, anque muncha xente fala tamién l'árabe dialeutal, el francés y l'español, que constitúin les principales llingües estranxeres, nun hai que confundir la rexón del Rif colos montes del Rif, que s'estienden más allá de la rexón col mesmu nome. Alministrativamente, la rexón del Rif entiende nueve provincies marroquinos: Alhucemas, Nador, Chefchaouen, Driouch, Berkane y Taza. Coles mesmes inclúi les ciudaes españoles autónomes de Melilla y Ceuta. Les llocalidaes más notables son Chauen, Taounate, Targuist, Alhucemas (antigua Villa Sanjurjo), Driouch, Melilla, Nador, Kebdana, y Iznassen.

Montes del Rif cerca d'Alhucemas.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

Rif yera una pallabra árabe que quería dicir 'oriella' o 'marxe'.[1]

Xeografía[editar | editar la fonte]

Paisaxes nel Parque nacional d'Alhucemas (RIF).

El Rif ye una cadena montascosa que xeolóxicamente forma parte del Arcu de Xibraltar (xunto cola Cordal Béticu), un orógeno del Periodu terciariu. Los montes del Rif amuesen un relieve abrupto a veres del Mediterraneu dende Saidia hasta Tetuán, siendo frecuente que los montes acaben en violentos cantiles, en contraste coles nidies llombes de la contorna de Tánxer. Abarca dende Jebha, na mariña mediterránea y Targuist nel interior, hasta la frontera arxelina; pero en sentíu más ampliu, el Rif engloba toles zones montascoses que s'estienden en forma d'arcu dende Tánger hasta'l valle del Muluya pasando per Ceuta.

Esta cadena alpina nun ye bien elevada, les sos altitúes máximes apenes devasen los 2.000 m. Los sos mayores cumes son el Tidirhin con 2.452 m na rexón de Ketama, el Akra con 2160, sobre Bab Taza, el Tisuka con 2.122 m y el Sfiha Telj con 2038 m, arrodiando Chauen, y el Kelti con 1.926 m, cercanu a Souk el Arba de Beni Hasan.

Al este, los cumes de caliar poblar d'árboles y na seición central del Rif, les encines dan pasu a elevaos montes de cedros, onde habita ente otres especies el famosu Macacu de Berbería; esisten tamién plantíos de quif en Ketama. Equí ta'l Tiguidín, un monte que la so visu suel tar cubierta de nieve. Dempués, los montes son más coloraes y el terrén atópase desnudu y desiertu pela redolada d'Alhucemas. Dende equí hasta Uxda (asitiada al sur d'una fértil llanura costera, na frontera con Arxelia) el terrén ta llenu de llechos de ríu secos, los "Ighezran" (n'español, ríos).

Les sableres de la mariña del Rif, al pie de los montes, son de los meyores de Marruecos, y constitúin un curiosu turísticu, y dalgunos de los meyores restoranes de pexe de Marruecos atopar nesta zona.

Ciudá d'Alhucemas foi la capital de Rif en 1921-1926.

Xeoloxía[editar | editar la fonte]

La oroxenia alpina (2ª metá de la Era Terciaria), aniciada pol desplazamientu d'África escontra'l Norte y el so choque consiguiente con Europa, empecipió la so elevación, según la de les cadenes montascoses actuales qu'arrodien el Mediterraneu. El Rif ye, pos, pola so edá y el so estilu una típica cadena alpina, con un zócalo antiguu sobre'l que se sofiten series sedimentaries de la Era Secundario y Terciario bien deformadas por plegues y mantos d'encabalgamientu, superponiéndose los del norte sobre los del sur. Esta compresión anició un metamorfismu de mayor o menor grau, siendo especialmente intensu na zona de la mariña.

Rif internu[editar | editar la fonte]

Estender dende Ceuta hasta Jebha y depués apaez cerca de Nador, nel Cabu Trés Forcas y el macizu de Beni Bucraa, y escontra l'interior entiende les zones de Tetuán y Chauen. Ta formáu por unidaes teutóniques cabalgantes escontra'l SO unes sobre otres.

Les unidaes más antigües son les denominaes Sébtidas y tán formaes por roques plutóniques (peridotitas) y metamórfiques de grau altu (gneis de Cabu Negru). Sígen-y n'antigüedá les Gomárides, paleozoiques, formaes por materiales paleozoicos (cuarcites, esquistos y cayueles).

Escontra l'interior atopa la dorsal caliar, que presenta trés conxuntos separaos:

  • El Hauz, que s'empecipia nel monte Hacho y llega hasta'l monte Dersa en Tetuán.
  • La Dorsal Caliar puramente dicha, que s'empecipia enfrente de Tetuán, nos montes Gorgues y Bu Zaitun y llega hasta Bab Taza-Asifan.
  • Los Bocoya, cerca d'Alhucemas.

La dorsal caliar ta formada por materiales de la Era Secundaria que tomen el Triásicu, Xurásicu mediu y el Cretácicu inferior. Na so base apaecen dolomías grises, y nos cumes, caliares clares, entemecíes dacuando con caliares detríticas verdes violáceas. La dorsal acaballa sobre les unidaes del Rif mediu.

Rif mediu[editar | editar la fonte]

Más al sur de les unidaes anteriores apaecen les capes de Flyschs que se apilan de norte a sur. Son depósitos de la Edá Secundario y Terciario que se depositaron en zones más o menos alloñaes de turries continentales y anque en toos estos depósitos repara una alternanza d'arenisques, magres y dacuando caliares, cada conxuntu tien la so propia hestoria. En munchos casos son mantos alóctonos que nun tienen rellación ente sigo.

La dorsal se superpone al oeste a la capa de Beni Ider y al este a la capa de Tisiren, y estos dos últimes acaballen sobre les capes de Tánger y Ketama.

Rif esternu[editar | editar la fonte]

Entiende les llombes de Uazan y contorna de Mekinés, formaes por margas depositaes nel Miocenu cimeru.

Na zona más oriental, mientres el Miocenu cimeru hubo una intensa actividá volcánica visible en Cabo Quilates, Cabu Trés Forcas, el Gurugú y Beni Bu Ifrur.

El llevantamientu recién de la mariña poner de manifiestu na esistencia de sableres y rases costeres percima del nivel actual del mar, pola fuerte rimada de les riegues qu'arramen al mar y pol predominiu de los cantiles.

Atópense los típicos paisaxes cársticos formaos sobre capes caliares bien deformadas, dacuando casi verticales. La rede fluvial instalada dende'l Villafranquiense cimeru llabró fondos cañones y valles, con cascaes, arcos naturales na roca y formaciones tobáceas. Son frecuentes los covarones, surgencias d'agua, dolinas y lapiaces en riegu. Les elevaes rimaes, que con frecuencia superen los 1.000 m, l'ausencia de carreteres y pistes, faen difícil el tránsitu pola rexón y en munchos casos namái puede aportase per senderos.

Flora[editar | editar la fonte]

Vista xeneral de Chauen.

Según avánzase de Xauen a Ketama poles accidentaes altores del Rif, aumenten los montes de cedru y de carbayu pola medría de mugor y precipitaciones acomuñáu al altor, lo que convierte a esta zona n'ideal pa otru tipu de cultivos distintu que nes llanures costeres.

Según lleis del antiguu protectoráu español y afeches tres la independencia y marroquinización del Rif, ye llegal el cultivu y consumu de quif (Cannabis indica) seca pa pipes tradicionales de la zona;[ensin referencies] lo que ta penalizáu ye la traformación de quif en ḥaxís y el tráficu de drogues. El ḥaxís, o quif como llamen los paisanos a la planta (Cannabis indica), ye illegal en Marruecos; sicasí, fúmase abiertamente en tou Marruecos, y los plantíos nos campos de cultivu en redol a Ketama son claramente visibles dende la carretera. El Corán, que claramente prohibe l'alcohol, nun lo fai asina col quif. D'esta manera, nun habiendo una prohibición clara, la población (sobremanera la masculina) fumar abiertamente en ficies de una interpretación "menos rigorosa" de les lleis del Corán.

Vexetación[editar | editar la fonte]

L'alta pluviosidá (supera los 1000 mm) y les nieves de los cumes, que duren hasta'l mes de mayu, caltién montes típicos de llatitúes más húmedes.

La vexetación ye típicamente mediterránea y empecípiase nes partes baxes con montes de araar y acebuche, que la mayoría de les vegaes tán bien degradaos, pero caltienen exemplares centenarios en pequeños bosquecillos al pie de los santuarios y campusantos. Ente ellos desenvuélvese un sotobosque de llentiscu, mirto y yérbadu, y ye frecuente atopar exemplares de gran talla de algarrobo. A midida que gánase altor van apaeciendo los montes más húmedos de carbayos, sufreres, pinsapos y cedros.

Nos llechos de los ríos y ribayos desenvuélvense los montes de adelfas y fresnos, y en llugares más altos apaez la laurisilva, con dellos omeros centenarios.

Pinsapares y cedrales[editar | editar la fonte]

El pinsapo o abetu marroquín (Abies maroccana = Abies pinsapo var. maroccana) forma montes relativamente bien calteníos, asitiaos nos cumes de los montes caliares del Rif occidental (montes Tisuka, Meggu, Lakrâa, Tazaot, Tisirene, etc.) ente 1.500-2000m.

Ye frecuente que los montes de pinsapos nun sían puros y al pie de ellos crezan cedros, pinu negral (Pinus pinaster subsp. hamiltonii), pinu salgareño norteafricano (Pinus nigra subsp. mauritanica), encines (Quercus ilex), caxigales (Quercus faginea), pládanos (Acer opalus subsp. granatensis), texos (Taxus baccata), xardones (Ilex aquifolium) y majuelos (Crataegus sp.), que nel Hauz lleguen a formar bosquecillos con exemplares arbóreos.

Los pinsapares tán protexíos, la mayor parte d'ellos tán dientro del Parque Nacional de Talasamtan, pero dos amenacies acesmar: les quemes provocaes polos llabradores pa consiguir nueves tierres de cultivu y los cambeos climáticos globales que tán faciendo xubir la temperatura medio de la Tierra.

El cedru del Atles (Cedrus atlantica) ye un árbol forestal que forma frondosos montes nel Rif occidental y central (15.000 hai). Vive ente los 1.200- 2.400 m y suel marcar la llende cimera del monte nel altu monte norteafricana.

Encinares[editar | editar la fonte]

Na rexón, la encina (Quercus ilex) forma montes qu'ocupen les fasteres más templaes frente a los pinsapares. Amás atópase esvalixada ente otres formaciones montiegues como los cedrales, pinares y sufrerales. Vive en tou tipu de suelos, dende'l nivel del mar hasta los 2.400 m, tolerando diferencies de temperatura d'hasta 40ºC.

Los quejigares[editar | editar la fonte]

Los quejigares tán formaos pol caxigal común (Quercus faginea) y sobremanera pol caxigal morunu (Quercus canariensis). Crecen en cualquier tipu de sustratu, anque'l común prefier los terrenes caliares percima de los 1.000 m , y el morunu prefier los xilizos dende'l nivel del mar hasta los 1.800 m. Dambos riquen bastante mugor, polo que los meyores montes desenvolver en zones onde les precipitaciones medies añales son cimeres a los 1.000 mm.

Los montes de caxigal morunu tán bien desenvueltos nel Rif centru-occidental, entemeciéndose bien de cutiu coles sufreres.

Los montes de caxigal común apaecen sobremanera nos montes caliares del Rif occidental y los esquistos del Rif central, como la rexón del Tidirhín.

Les sufrerales[editar | editar la fonte]

La sufrera (Quercus suber) ye un árbol típicamente mediterraneu que forma grandes montes en suelos xilizos, sueltos, bien ventilaos y relativamente húmedos. Anque suelen vivir dende'l nivel del mar hasta los 1.500 m, precisa munches precipitaciones; si éstes nun son demasiáu altes, tien d'esistir muncho mugor nel suelu y nel ambiente. Nun soporta bien les xelaes.

Montes de araares[editar | editar la fonte]

Estos montes, esclusivos del norte d'África (con esceición de dos poblaciones esvalixaes, una en Malta y otra na Sierra de Cartaxena-La Unión[2] na península ibérica), constitúin probablemente les formaciones forestales vives más antigües d'esta zona, remontándose la so antigüedá al Terciariu.

El araar, sabina mora o sabina de Cartaxena (Tetraclinis articulata) cubre en Marruecos una superficie d'unes 750.000 hai. Desenvolver en cualquier tipu de suelu anque prefier los caliares, dende'l nivel del mar hasta los 1.200 m. Puede vivir en suelos bien probes, n'ambientes semiáridos, pero nun soporta les xelaes nin la escesiva continentalidad. La mayoría de los montes actuales de la zona tán bien degradaos y son pocu mestos, con árboles de pequeña talla.

La madera del araar ye de bien bona calidá, arumosa, imputrescible, sédase pocu y resulta bono de trabayar. Cuando la parte aérea ye baltada va formándose una cepa soterraña que vuelve viltar. Esta cepa llamada “lubia” puede tener hasta un metro de diámetru y da madera de bellos dibuxos multicolores. Anguaño úsase pa realizar oxetos pequeños na rexón d'Essaouira y comercialízase col nome de “madera de to”.

Fauna[editar | editar la fonte]

Los montes del Rif alluguen una subespecie propia d'abeya melífera denominada Apis mellifera major, usada pa l'apicultura. Ente les especies endémiques d'anfibios destaca la Xaronca saharica. Los reptiles son asemeyaos a los europeos, destacando solo una especie endémica, Lacerta pater, asemeyáu al llagartu ocelado; especialmente abondosos son la tortúa mora (Testudo graeca) y los galápagos.

Los protagonistes indiscutibles de la zona son el xabalín y el monu de berbería (Macaca sylvanus), el primeru pola so bayura, detectada polos rastros que dexa, y el segundu por ser l'únicu primate del norte d'África. Los monos, abrasaos pol home, abellugar en zones aisllaes de mal accesu y nel percorríu namái se ven en Akchour. El chacal, el foín, el melandru, la gineta, el gatu montés africanu (Felis libyca), el puercuspín, el corcuspín morunu (Atelerix algirus), la papalba y la llondra completen la llista de mamíferos.

La avifauna ye diversa y abondosa y bono de ver, y anque aparentemente los picapinos, carboneros, pinzones, perdices, glayos, esguiladores, etc. son como los europeos, en realidá hai marcaes diferencies; los palombos torcaces, ferres, llavanderes y tórtolas son bien abondoses.

Historia[editar | editar la fonte]

Historia antigua[editar | editar la fonte]

El Rif tuvo pobláu dende dómines prehistóriques. Nel sieglu XI e. C., los fenicios estableciéronse nes mariñes mediterránees y atlántiques pa formar puestos de comercios, fundando ciudaes como Tetuán, Melilla y nel sieglu V e. C. Tánxer.

Más tarde los cartaxineses reemplazaron a los fenicios como la potencia de la rexón. Y con la tercer guerra púnica Roma venció a Cártago y el Rif formó parte de -y provincia romana de Mauretania. Col emperador Claudio, Tánxer foi la capital de Mauretania Tinxitana. Nel sieglu V d. C., la rexón foi invadida polos vándalos, venciendo a los romanos, hasta'l sieglu VI que los bizantinos conquistaron parte de la rexón.

Nel 710, Salih I ibn Mansur fundó'l Reinu de Nekor nel Rif. Entós, los árabes fundaron numberoses ciudaes. En sieglu XV munchos musulmanes exiliaos d'España traxeron al Rif la so cultura, música andalusí ya inclusive fundaron la ciudá de Chauen. En 1415 Portugal conquistó Ceuta, y la Casa de Medina Sidonia col beneplácito de la reina Sabela la Católica d'España creó la ciudá de Melilla en 1497.

Influencia española[editar | editar la fonte]

Bandera de la República del Rif.

El Rif ye una zona con influencia española dende va sieglos, una y bones munchos musulmanes qu'escaparon d'España mientres el reináu de los Reis Católicos instaláronse equí, y dende 1912 hasta 1956 formó parte del Protectoráu Español. Asina puede reparase l'estilu andalusí en munchos de los sos edificios, el dominiu xeneralizáu del idioma español o influencies gastronómiques, como la tortiella o la paella.

Sicasí, les tribus del Rif nun se sometieron mientres enforma tiempu a los españoles. Con enganíes independentistes, los bereberes nunca vieron con bonos güeyos que'l so pueblu fuera absorbíu per España (Melilla y el Protectoráu) y Marruecos (el restu del Rif). Mientres sieglu XIX y XX, esta influencia resumir colos siguientes finxos:

El Rif en Marruecos[editar | editar la fonte]

Ante les presiones a favor de la independencia de los territorios marroquinos que controlaba, España robló n'abril de 1956 la independencia del Rif.

El Rif viose escluyíu de la vida política del Marruecos independiente, y asina en 1958 producióse la revuelta del Rif contra les tropes del exércitu, que se saldó con unes 8.000 baxes per parte de los rifeños. El Rei Hassan II, mientres tol so mandatu, sumió al Rif na probeza y l'ignorancia, cola idea de qu'esto podría acabar coles enganíes independentistes qu'una vegada partieron de mentes intelectuales, faciendo sumir cualquier estudiu de la llingua y cultura bereberes de la zona. Entá más, Marruecos influyó tamién (al traviés d'alcuerdos ensin escribir col Gobiernu español [ensin referencies]) na población bereber de Melilla, onde se procuró d'igual manera esmorecer la verdadera hestoria de los pobladores del Rif, col fin d'evitar una nueva revuelta que vuelva escorrer una independencia. Cola llegada al poder del fíu del mentáu rei, Mohamed VI, la población bereber esperimentó un llevantamientu del castigu impuestu por Hassan II y anguaño puede vese cómo los estudios bereberes, la so cultura y, sobremanera la so llingua, estudiar en distintos institutos y seminarios partíos por tou Marruecos, primero de too nel norte.

Mientres el reináu de Hassan II, etapa conocida como los Años de plomu (Marruecos), el pueblu rifeñu foi reprimíu al empar que marxináu. Por cuenta de ello conoz la esistencia de ciertes organizaciones polítiques que reclamen dende un desenvolvimientu pa la zona hasta la separación de dichu territoriu de Marruecos.

En Melilla, la situación de los rifeños camudó de manera radical colos acontecimientos de 1986, cuando una revuelta popular dirixida por Aomar Mohamedi Dudú esixó los derechos qu'esta población tenía de ser reconocida española. El delegáu del Gobiernu Español del momentu, Manuel Verdes (PSOE), concedió una midida ensin precedentes, otorgando a la gran mayoría de bereberes residentes en Melilla (cola llamada tarxeta d'estadística) el Documentu Nacional d'Identidá, cola oposición, ente otros d'Alianza Popular y de la Unión del Pueblu Melillense. De magar, los rifeños melillenses, agora españoles, reivindicaron la so condición cultural y la so llingua como "autóctones" y pretendiendo xunir (hasta agora ensin ésitu) estos dos denominadores identificativos al panorama cultural y llingüístico d'España, o siquier, al de Melilla, como parte del Rif, poblacional y xeográficamente falando.

En 2008, el rei de Marruecos declaró "fora de la llei" al principal partíu políticu bereber, el Partíu Democráticu Amazigue Marroquín (PDAM),[3] lo qu'anició un fuerte descontentu popular.

Población[editar | editar la fonte]

El Rif ye una zona xeográficamente bien estensa, dende los montes qu'arrodien Melilla. Sicasí, hai una diferencia ente'l Rif xeográficu y el cultural, una y bones los montes cercanos a Tetuán y Chauen reciben güei el nome de Yebala y los sos habitantes, conocíos como yeblis o yebala ("montañeses"), quien étnicamente son en gran parte árabes por cuenta de la masiva llegada de tribu árabes como Banu Hilal va sieglos. Los rifeños moren nes zones en redol a les ciudaes d'Alhucemas, Nador y Uchda, onde pueden visitase poblaos que fueron pocu o nada alteriaos poles fuercies colonizadores de Francia y España o pola moderna marroquinización.

Los europeos cuando visiten el Rif, vense sorprendíos pol aspeutu físicu de los sos habitantes a semeyanza de poblamientos europeos, una y bones una gran proporción d'ellos presenta un aspeutu européu, con individuos de piel claro, güeyos azules, grises o verdes y pelo rubiu o pelirroxu.[4] El so orixe ye precisamente ésti y la so llingua, el tamazigh o bereber, d'orixe camita, evolucionó al marxe d'otros fenómenos llingüísticos nos montes del Rif.

Esta proporción na presencia de carauterístiques fisonómiques européu-nórdiques nos sos habitantes supera inclusive a munches rexones europees onde tamién se dan, como pue ser el sur d'Italia o España[5]

Cabilas[editar | editar la fonte]

Estes son les cabilas o tribus tradicionales del Rif:

  • Aith Ouriaghel (n'español Beni Urriaguel) en Axdir
  • Gzennaya, (Senhaya) al este del Metalsa
  • Guelaia, na zona de Melilla *
  • Mazuza
  • Aith Shisher
  • Aith Sidel (Beni Sidel)
  • Aith Bu Ifrur (Beni Bu-Ifrur)
  • Aith Buyafar
  • Kebdana (Quebdana), na mariña del ríu Muluya hasta la frontera con Arxelia.
  • Aith Said (Beni Said), al oeste del ríu Kert
  • Aith Stut, árabes al sur de la Quebdana
  • Aith Bu Yahi (Beni Buyahi), a lo llargo del ríu Muluya al sur de Oulad Stut
  • Ibdalsen, al oeste de los Aitbuyahyi
  • Aith Ulishk (Beni Uliachek), al suroeste de Temsaman
  • Tafersit, al suroeste de Temsaman
  • Aith uzin (Beni uzin), al sur de Temsaman
  • Temsaman, al voltant de la vila d'aquest nom, vora Al Hoceima
  • Aith Amart (Beni Ammart), al sur de los Beni Urriaguel
  • Targuist, al sureste de los Beni Urriaguel
  • Bokoya (Bocoya), ente Axdir y Bades
  • Aith Itteft, al este de Bades
  • Aith Bu Frah (Beni Bu-Frah), al este de Aith Itteft
  • Mestasa, al este de Aith Bu Frah
  • Mtiwa, ente Mestasa y Oued Ouring

Economía[editar | editar la fonte]

En llinia colos esfuercios internacionales, el Gobiernu marroquín ta esaniciando progresivamente el cultivu del quif. En realidá'l Gobiernu nun empresta muncha atención a la zona y por eso esta industria cobró una importancia económica vital. Esta zona sigue siendo probe a pesar de los plantíos illegales del quif, el contrabandu con Ceuta y Melilla, la creación d'una nueva fábrica d'aceru en Nador y el desenvolvimientu del turismu.

Música[editar | editar la fonte]

La música tradicional del Rif ye Amazigh, variada y bien rica.

Hai distintos tipos: Ahidús del Rif, Taktouka, Aduár, Reggada. Hai grupos o cantantes antiguos y modernos:

  • Grupos antiguos: Mudrus, Mimount, Serouan, etc.
  • Grupos modernos que fueron apaeciendo dende los años 60: Ithran, Walid Mimoun , Khalid Izri ,Hamid Temsamani, Mimoun Refroua, Thifridjas, Twattoun, Najib Amazigh, Allal, Tifyur, Med Ziani, Agraf, Sheikh Muhand, Said Mariouari, Rachid nadori, ente otros ...

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Sarrionandia, Joseba (2012). ¿Somos como moros na borrina?. Pamplona: Pamiela, páx. 67. ISBN 978-84-7681-750-6. «Rif yera una pallabra árabe que quería dicir 'oriella' o 'marxe'. Los bereberes pronunciaben Arrif, como los aldeanos vascos que convertíen razón en arrazoi»
  2. Tetraclinis articulata en Flora Ibérica, RJB/CSIC, Madrid.
  3. Mohamed VI tarrez una rebelión nel Rif elimparcial.es, 23 d'abril de 2008: El Tribunal Alministrativu de Rabat, a pidimientu del Ministeriu del Interior, anuló la constitución del Partíu Democráticu Amazigue Marroquín (PDAM).
  4. Marie-Claude Chamla in Physical Anthropology of European Populations, Mouton, 1980, p.265-66 :"Green or light chesnut-colored eyes can frequently be found in the mountains areas (Kabylie and especially aures) and in the high plains of the east. This relative frequency of "mixed" colored eyes is not peculiar to Algerians but is apparent in other countries of North Africa as well, especially in Morocco (...) The frequency of pale-colored eyes (blue and gray), varies from two to fifteen percent according the region concerníi"
  5. "On the whole, blondism is strong in the Rif; over half of the adult men show some trace of it. But the Rif is not a blond country in the sense that Norway, Sweden, Finland, or even England are blond; it is, however, blonder than most of Spain or southern Italy.", Carleton S. Coon, The Races of Europe (1939), Greenwood Press, 1972, p.482.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]