Guerra de Margallo

De Wikipedia
Guerra de Margallo
Parte de conflictos hispano-marroquíes (es) Traducir
Fecha 3 ochobre 1893 → 25 abril 1894
Llugar Cerca de Melilla (España) y el Rif (Marruecos)
Resultáu Tratáu de Fez: Marruecos paga 20 millones de pesetes n'arreglos de guerra y promete pacificar les provincies del norte.
Cambeos territoriales El hinterland de Melilla ye vencíu a España.
Belixerantes
Reinu d'España Cabilas rifeñas
Comandantes
Juan García y Margallo
Arsenio Martínez-Campos
Desconocíu
Fuercies en combate
Guarnición de Melilla
• 25.000 regulares y milicia
Armada española
• 1 acorazáu
• 2 cruceros
• 2 cañoneras
40.000 irregulares
[editar datos en Wikidata]

Plantía:Campaña Conflicto hispanu-marroquinos

La «Guerra de Margallo» o Primer Guerra del Rif ye una campaña de les guerres d'España en Marruecos que tuvo llugar ente 1893 y 1894. Nesti casu, la llucha nun foi contra'l sultanatu de Marruecos, como asocediera 34 años antes na llamada Guerra d'África de 1859 a 1860, sinón contra les tribus o cabiles qu'arrodiaben Melilla.

El nome de «Guerra de Margallo» vien del apellíu del entós gobernador de Melilla, Juan García y Margallo, quien apinó'l vasu nes tirantes rellaciones ente españoles ya indíxenes al empezar la construcción d'una fortificación cerca de la tumba d'una persona santa pa les tribus qu'habitaben la zona. D'esta miente, en poco tiempu, un grupu d'unos 6000 guerreros baxó de los montes p'arrodiar y sitiar la ciudá de Melilla.[1]

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Tres la guerra de 1859, España espandiera notablemente los sos territorios nel norte de Marruecos, incluyendo la estensión que les ciudaes de Ceuta y Melilla añadieren a los sos términos municipales a cuenta de los terrenes circundantes. Esti factor foi aprovecháu pa intentar aumentar les defenses en dambes ciudaes, que se consideraben notablemente vulnerables. Les obres viéronse amontaes en presupuestu y velocidá de construcción gracies a que la prensa ventiló ciertos incidentes nel norte d'África. Ente ellos destaca la captura de seis comerciantes españoles per parte de dalgún grupu armáu nel norte de Marruecos. L'equipu de rescate, compuestu pol cruceru Isla de Luzón, llegó a la conclusión de que los seis fueren yá vendíos como esclavos. Los esfuercios pa reforzar les defenses de la ciudá de Melilla amontáronse, especialmente en Punta de Cabiza y Punta Dolossos. Una d'estes construcciones diba llevase a cabu cerca de la tumba d'un santu de les cabilas, Sidi Guariach, lo que exasperó los ánimos de los nativos.

Asediu de Melilla[editar | editar la fonte]

La guerra empezó'l 3 d'ochobre de 1893, cuando unos 6000 guerreros, procedentes de trenta y nueve cabiles y armaos con rifles Remington, baxaron de los montes y atacaron a los cerca de 400 soldaos que guardaben la periferia de la ciudá. Los soldaos llucharon mientres tol día sufriendo venti muertos, mientres la ciudá se aprestaba a la defensa y los sos ciudadanos abellugábense detrás de les muralles. Anque s'entamó una milicia civil p'ayudar na defensa, la gran desproporción numbérica ente atacantes y defensores yera tal que, finalmente, estos postreros viéronse obligaos a retirase.[ensin referencies]

Por cuenta de l'ausencia d'armamentu pesáu, los atacantes trataron de tomar la ciudá asaltándola a cuerpu y esguilando les muralles. Sicasí, los españoles, al contrariu que los bereberes, sí disponíen d'armamentu pesáu. L'artillería, xunida a los modernos fusiles Mauser que portaben los infantes españoles, causó nos atacantes cerca de 160 baxes, obligándo-yos a retirase. Refugáu esi día los primer ataque, l'artillería empezó a castigar les tribus rebalbes, pero unu d'esos disparos atinó nuna de les mezquites derruyéndola. Esti incidente convertiría la rebelión nuna guerra santa.[ensin referencies]

Respuesta española[editar | editar la fonte]

N'España la reaición nun se fixo esperar y púnxose n'alerta la flota, movilizóse l'exércitu d'Andalucía y unvióse l'acorazáu Numancia y dos cruceros non protexíos: el Isla de Cuba y el Conde de Venadito. Siquier 3000 soldaos fueron treslladaos a los puertos, llistos pa ser embarcaos. Les baxes totales d'esi día pa los españoles xubieron a 21 muertos y 100 mancaos.[ensin referencies] A otru día, día 4, el Numancia bombardeó numberoses tribus rebalbes. Asina mesmu, nueva artillería llegó hasta Melilla.[ensin referencies] Al nun cuntase con barcos abondos pa tresportar tantos soldaos, el Ministru de la Marina ordenó a Manuel de la Cámara y Livermore qu'entamara'l tresporte de los efectivos.

Pela so parte, la noticia de la mezquita destruyida pola artillería estender por tou Marruecos, y empezó a llegar xente de tol país pa xunise a la yihad. Pal día 5, les fuercies marroquines yá se componíen d'unos 20 000 homes a cuerpu y 5000 a caballu.

Tira de viñetes na revista satírica española Don Quixote, dibuxu robláu por Eduardo Sojo «Demócrito».

Nes selmanes siguientes caltúvose un aselu tirante mientres la diplomacia actuaba. El sultán de Marruecos Hassan I daba la razón a España y reconocía el so derechu a construyir diches fortificaciones.[ensin referencies] Sicasí, l'ausencia de firmeza a la de pacificar a los sos súbditos enfurecía al gobiernu español, que s'atopaba nuna delicada situación, col so exércitu y economía cargando con tol pesu de les operaciones, ente que'l sultanatu nun faía nada por volver al statu quo ante bellum. Finalmente, el sultán unvió un contingente al mandu de Baxa-el-Arbi pa restablecer l'orde, pero fueron ganaos polos cabileños, empiorando entá más les rellaciones col sultanatu.[ensin referencies]

Mientres tou esti tiempu y les selmanes siguientes, la llucha centrar nos fuertes de Camellos y San Llorienzo, hasta que los rifeños consiguieron destruyilos. Por ello, el gobernador Margallo, unvió un nuevu contingente y trabayadores pa cavar nueves trincheres nos fuertes de Cabrerizas y Cara Gorda, más defendibles al tar al amparu de l'artillería de la ciudá.

Les avanzaes del Fuerte de San Llorienzo, en Melilla (Blanco y Negro, 4 de payares de 1893).

El 22 d'ochobre, el cruceru Conde de Venadito entró pol Río de Oro, disparó 31 salves a les trincheres de los rifeños y tornó al puertu de Melilla ensin nengún dañu. El día 27, 5000 bereberes atacaron y tomaron la llomba Sidi Guariach pese al sofitu de los cañones del Venadito y de les bateríes de la ciudá, obligando al gobernador Margallo y al xeneral Ortega a abandonar los fuertes y abellugase na ciudá.

Salida del xeneral Margallo[editar | editar la fonte]

Croquis del campu de Melilla, en La Ilustración Artística, 13 de payares de 1893.
Operaciones del 3 de payares de 1893 p'abastecer los fuertes de Cabrerizas y Cara Gorda, regresu del convói a la plaza, protexíu poles guerrilles y el fueu de los fuertes, en La Ilustración Español y Americano.
Desembarcu de nueves tropes de refuerzu, payares de 1893, La Ilustración Español y Americano.

A otru día, día 28, el xeneral Margallo entamó un contraataque destináu a recuperar les fortificaciones de Cabrerizas y Cara Gorda. Al mandu de 2.000 soldaos, enfrentar a los 3.000 rifeños ellí atrincheraos, a los que llueu se xunieron otros 6.000 de refuerzu. Con esti nuevu refuerzu, estos intentaron flanquear a los españoles. Margallo interpretó esti fechu equivocadamente, pensando que'l centru de los rifeños esvalixábase presa de la llerza, de cuenta qu'ordenó cargar contra les trincheres rifeñas, siendo refugáu con tarrecibles baxes. Nesi momentu paez qu'empezó a dase cuenta de la realidá de la situación y empezó a sopesar la retirada, pero minuto más tarde foi ablayáu d'un disparu na cabeza. Ante esta dramática situación de pocu sirvieron les actuaciones del xeneral Ortega na retaguardía pa evitar la escorribanda, yá qu'en poco tiempu les tropes españoles empezaron a fuxir en completu desorde escontra la ciudá. Mientres esta aición destacó un mozu y daquella desconocíu teniente llamáu Miguel Primo de Rivera, quien más tarde sería compensáu poles sos aiciones cola más alta distinción, la Cruz Gallardoniada de San Fernando y la promoción a capitán. Según l'informe oficial español, les baxes d'esta aición fueron 70 muertos, incluyendo al propiu gobernador, y 122 mancaos; sicasí, diverses fontes apunten a que les baxes reales fueron enforma mayores. Per otra parte, un rumor creció darréu sobre esta aición: díxose que foi'l mesmu Primo de Rivera quien disparó na cabeza a Margallo, pero nenguna prueba sofitar y tou apunta a que foi un rifeñu quien lo fixo mientres el xeneral comprobaba la situación.

Les noticies de la derrota convencieron al gobiernu de mandar esi mesmu día otros 3 reximientos de caballería y cuatro batallones d'infantería más de refuerzu. Asina'l 29 vuelve intentase otru ataque, ésti sol mandu del xeneral Ortega, con 3.000 soldaos, llogrando'l so oxetivu y espulsando a los rifeños de les sos trincheres en Cabrerizas. Pese al ésitu parcial d'esta última aición, nun se llogra romper el cercu a la ciudá.

Tables[editar | editar la fonte]

D'esta forma payares empezó y siguió en tables. Coles sableres en manes de los rifeños, el desembarcu de caballos, tropes y suministros convertir nuna xera realmente complexa. Per otra parte, los rifeños empezaron a estender les trincheres y construyeron posiciones fortificaes, cortando les comunicaciones colos fuertes. La única forma d'abastecelos yera con salíes nocherniegues.

Los españoles crearon unidaes de busca y destrucción del enemigu, formaes por convictos y mandaes por oficiales, que la so función yera emboscar pela nueche a patrullar rifeñas. El so arroxu y crueldá espertaron la imaxinación de la prensa estranxera, al empar que aterraron a los rifeños.

Al rematar payares los españoles habíen perdíu 12 oficiales y 100 soldaos, ente que los rifeños tuvieren más de 500 baxes, la mayoría muertos mientres los bombardeos.

Condecoraos españoles[editar | editar la fonte]

Nesta guerra, dos soldaos españoles recibieron la distinción de la Cruz gallardoniada de San Fernando, máxima distinción militar española. Los dos soldaos que lu recibieron fueron capitán Juan Picasso y el teniente Miguel Primo de Rivera.[2]

La paz[editar | editar la fonte]

El xeneral Martínez Campos lleendo al sultán les bases del nuevu tratáu ente España y Marruecos, d'Enrique Simonet, en La Ilustración Español y Americano.

Cola llegada de los cruceros Alfonso XII y Isla de Luzón, España empezó a aplicar sobre les posiciones rifeñas tola so potencia naval, sometiéndoles a un intensu bombardéu ensin fuelgu dende la mariña. El bombardéu foi de tal intensidá que'l 6 de payares los rifeños unviaron una delegación con una propuesta pa entablar les negociaciones de paz. Cuando'l españoles comprobaron que los rifeños nun taben dispuestos pa la rindición, reinicióse'l bombardéu nueche tres nueche, usando per primer vegada na hestoria reflectores llétricos p'alcontrar oxetivos.

N'España, l'hasta agora dormilienta maquinaria militar empezó a espertar, recibiendo'l xeneral Macías, socesor de Margallo, abondes tropes pa retomar el control de la situación y reconstruyir les defenses de Melilla. Asina, el 27 de payares el xeneral Martínez Campos llegaría a Melilla al mandu de más de 7000 efectivos, suficientes yá pa formar dos cuerpo d'exércitu. N'abril de 1894, Martínez Campos axuntar col embaxador de Marruecos p'axustar direutamente la paz col sultán.

Consecuencies[editar | editar la fonte]

Les potencies europees repararon dende l'alloñanza pero con muncha atención los acontecimientos que se desenvolvíen en Marruecos. Francia, que buscaba un aliáu pa los sos propios planes na rexón, animó a España a espandir el so territoriu per Marruecos. Madrid, sicasí, pocu interesada en crear un imperiu n'África y cuidadosa pa nun crear tensiones col Imperiu británicu (que vía la estensión territorial d'España pol estrechu de Xibraltar con alarma), solo solicitó aquellos territorios que'l sultán tuviera dispuestu a vencer. Esto nun desanimó les ambiciones franceses y, darréu, pol Tratáu de Fez de 1912, Marruecos resultó estremáu en dos: una parte pa España y otra pa Francia.

Coles mesmes, por cuenta de esta pequeña guerra concedióse-y a Melilla el so propiu cuerpu de la Guardia Civil.

Los finaos atópense soterraos nel Panteón Margallo nel Campusantu Municipal de la Purísima Concepción de Melilla.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esta campaña tamién foi conocida como Guerra Chica. Historia de la fortificación del fuerte de Cabrerizas Altes
  2. Ramos Oliver, Francisco (xunetu de 2013). «Les Guerres de Marruecos» (español). UNED. Archiváu dende l'orixinal, el 22 de febreru de 2014. Consultáu'l 8 de febreru de 2014.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]