Protectoráu español de Marruecos

Coordenaes: 40°N 0°E / 40°N 0°E / 40; 0
De Wikipedia
República del Rif
[[Imperio jerifiano (es) Traducir|←]] [[Imperio jerifiano (es)
Protectoráu español de Marruecos
(de 30 marzu 1912 a 6 abril 1956)
Marruecos
protectoráu
Alministración
Capital Tetuán
Forma de gobiernu protectoráu
Llingües oficiales castellanu
Xeografía
Coordenaes 40°N 0°E / 40°N 0°E / 40; 0
Economía
Moneda peseta
Más información
Estaya horaria Africa/Ceuta (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El proteutoráu español de Marruecos (n'árabe: حماية إسبانيا في المغرب, Himāyat Isbāniyā fi-l-Magrib; denomináu en círculos marroquinos tamién الاحتلال الإسباني للمغرب, al-iḥtilāl al-isbānī li-l-Magrib, 'ocupación española de Marruecos'), comúnmente denomináu Marruecos español, ye la figura xurídica aplicada a una serie de territorios del Sultanatu de Marruecos nos que España, según los alcuerdos franco-españoles roblaos el 27 de payares de 1912, exerció un réxime de proteutoráu hasta los años 1956 y 1958.

El proteutoráu consistía en dos territorios del actual Marruecos, xeográficamente dixuntos:

  • la zona norte, qu'incluyía les rexones del Rif y Yebala, tenía frontera nel norte coles ciudaes de Ceuta y Melilla y les places de soberanía —que nun pertenecíen al territoriu del proteutoráu yá que yeren territoriu español— y cola Zona Internacional de Tánger; tanto al sur como al este, el proteutoráu español atestaba col francés.
  • la zona sur, tamién conocida como Cabu Juby, na actual provincia marroquina de Tarfaya, denomada Villa Bens nel periodu de dominación española, atestando cola colonia española d'El Sáḥara español al sur, y al norte col proteutoráu francés col ríu Draa como frontera.

Ocho meses antes de los alcuerdos, Francia creara'l so propiu proteutoráu sobre la mayor parte del actual Marruecos. Sicasí, la creación d'una alministración colonial sobre los territorios del proteutoráu nel Rif nun se produciría hasta 1927, una vegada la zona foi pacificada. El proteutoráu duraría hasta'l día 7 d'abril de 1956, salvo la zona sur qu'España alministraba xunida al Sáḥara español, y que foi apurrida a Marruecos en 1958.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Les places fuertes d'África[editar | editar la fonte]

Los oríxenes remotos del proteutoráu podríen topase nos intentos castellanos y portugueses d'espansión nel norte d'África [ensin referencies]. Mientres la segunda metá del sieglu XV y primer del XVI, Castiella ocuparía socesivamente Melilla (1496), Cazaza y Mazalquivir (مرسى الكبير) (1505), el peñón de Vélez de la Gomera (1508), Orán (1509), el peñón d'Arxel, Bugía y Trípoli (1510), Bona, Bizerta, Tunicia y La Goleta (1535), en cuantes que Portugal centraba la so espansión na mariña atlántica, tomando Ceuta (1415), Tánxer (1471), Mazagán (1502), Mogador (1516), Agadir (1505).Sicasí, la mayor parte de les places fueron perdíes mientres el mesmu sieglu XVI, de forma que a l'asunción de la corona portuguesa per parte de Felipe II, les úniques places en manes de los reis hispánicos yeren Melilla, el Peñón de Vélez de la Gomera, Orán-Mazalquivir (pel llau castellanu) y Ceuta, Tánger y Mazagán (pol portugués).

Anque mientres el reináu de Felipe III conquistáronse tamién Larache (1610) y La Mámora (1614), l'ascensu de la dinastía alauí significó la conquista de la mayor parte de les places en manes de países occidentales. A la muerte del sultán Ismaíl (1672-1727), solo Mazagán (Portugal), Tánger (Inglaterra) y Ceuta (que prefiriera siguir al llau de los reis españoles en 1640, cuando Portugal independizóse), Melilla, les islles Alhucemas (ocupaes en 1673) y el peñón de Vélez de la Gomera, en manes españoles, escapaben del so dominiu. D'esta forma, solo Ceuta, Melilla, les islles Alhucemas y el peñón de Vélez de la Gomera siguíen en manes españoles al entamu del sieglu XIX.

Les places caltuvieren siempres un calter de presidios, que la so ampliación fuera una constante mientres el sieglu XVIII. En 1774, el sultán Sidi Mohamed atacó Melilla, que tuvo sometida a un asediu que duró tres meses. Sicasí, l'asediu foi infructuosu y el sultán de Marruecos decidió adoptar una política amistosa escontra España.

La Guerra d'África[editar | editar la fonte]

La batalla de Tetuán, de Mariano Fortuny.

Yá nel sieglu XIX, la debilidá del sultanatu marroquín lleva a una progresiva intervención de países occidentales nos sos asuntos internos, notablemente Francia, Reinu Xuníu y España. Nel casu español, cola sida de responder a un ataque sobre Ceuta lleváu a cabu por delles tribus estremeres (les tribus d'Anyera), España ataca a les fuercies marroquines desenvolviendo unes operaciones militares de ciertu valumbu que desagüen na batalla de Los Castillejos, tomar de Tetuán (1860) y la firma de los trataos de 1860 (Tratáu de Paz y d'Amistá ente España y Marruecos o de Wad-Ras) y 1861. Por aciu estos trataos:

  • Amplíense les llendes de Ceuta y Melilla.
  • Conceder a España un territoriu en Santa Cruz de la Mar Pequeña (lo que sería depués Sidi Ifni) que dexe instalar un establecimientu pesqueru.
  • Obligar al sultán de Marruecos a pagar una indemnización de 100 millones de francos-oru, garantizaos pola ocupación de Tetuán.
  • Marruecos comprometer a la firma d'un tratáu comercial y a facilitar l'establecimientu diplomáticu español en Fez.

Anque'l pagu de la indemnización creó enormes dificultaes financieres a Marruecos, la indemnización foi finalmente paga, polo que Tetuán foi devuelta'l 2 de mayu de 1862.

Por estes feches, Marruecos convirtiérase definitivamente nuna encruciada de los intereses europeos: Reinu Xuníu, bien sensible a cualquier amenaza a la so ruta imperial escontra la India, tenía rocea de la presencia francesa nel Norte d'África. Francia, dueña yá d'Arxelia y pocu dempués de Tunicia, desea consolidar el so dominiu sobre'l Norte d'África, de la que velaba pola seguridá d'Arxelia, llueu estremada en tres departamentos franceses. España, pela so parte, buscaba asegurar los sos presidios norteafricanos de la que torgar ser afogada per otros países (notablemente Francia). Tamién buscaba una alternativa a los imperios coloniales perdíos n'América. Finalmente, Alemaña intervendría en Marruecos buscando tizar les diverxencies ente Reinu Xuníu y Francia. Son precisamente les apetencies alemanes les que fuercen a Francia y Reinu Xuníu a llegar a un alcuerdu, de forma qu'en 1890, Reinu Xuníu decide dexar manes llibres en Marruecos a Francia (la cual fai lo propio con Exiptu en favor d'aquella).

El camín escontra'l Proteutoráu[editar | editar la fonte]

Les guerres de Melilla[editar | editar la fonte]

Tres los trataos roblaos ente'l sultán de Marruecos y el gobiernu español nos años 1870, les rellaciones con España fueron de paz relativa, col propósitu de caltener el statu quo. Sicasí, la paz veríase alteriada pola crisis de Melilla, qu'empezó en 1890 y siguió mientres los trés años siguientes. Mientres esos años, los choques ente les tropes españoles aparcaes en Melilla y les cabilas rifeñas estremeres fueren amontándose, hasta rematar nel ataque a la ciudá mientres los díes 27 y 28 d'ochobre de 1893, nel que morrió'l xeneral Margallo, gobernador militar de Melilla. El gobiernu español destaca tropes a Melilla al mandu del xeneral Martínez Campos, ante la posibilidá d'una guerra, el sultán Hassan I destaca al so hermanu, con fuertes efeutivos, que llogra amenorgar la rebelión rifeña. Estos fechos conócense como la Guerra de Margallo o Primer Guerra del Rif.

A estos enfrentamientos siguió un nuevu periodu de paz relativa, qu'habría de camudar tres la perda de les últimes colonies en Caribe y el Pacíficu en 1898. A partir d'entós, la política esterior d'España centrar nel norte d'África.[1] Amás España procura salir del so aislamientu internacional ya intentar participar nes nueves polítiques d'aliances que se dan n'Europa a empiezos del sieglu XX. Dende 1898 España intentó establecer alcuerdos ente Francia, Inglaterra o dambos al empar, pero fueron enzancaos polos continuos cambeos de gobiernu. Foi averando posiciones con Francia, tando interesada ésta n'apoderar Marruecos pa unificar el norte d'África baxu dominiu francés. Yá en 1902 ufiertó a España la repartida de Marruecos en dos zones d'influencia. Daba a España una zona al norte, ente'l ríu Sebú hasta la frontera de Marruecos con Arxelia ya incluyendo ciudaes como Fez y Taza y zones con un gran potencial agrícola, y otra al sur, en redol al antiguu establecimientu de Santa Cruz de la Mar Pequeña. El gobiernu español nun aceptó entós, reclamando qu'Inglaterra fuera informada pa evitar la so hostilidá.[2] España intento un nuevu alcuerdu al añu siguiente, pero yá nun interesaba a Francia, qu'empecipiara un acercamientu a Inglaterra.[3] Nestos momentos España yera partidaria de caltener el statu quo na zona, pero en 1904 una declaración conxunta francu-británica dexaba ensin efeutu esa política, pasando a la idea de penetración pacífica n'ausencia d'un gobiernu estable o la esistencia d'un gobiernu contrariu.[4] España nun tenía intereses coloniales en Marruecos, vía la cuestión como una necesidá de defensa nacional, viendo con malos güeyos qu'una potencia como Francia fuera frontera tanto al norte como al sur, pero al dexar pasar la oportunidá de 1902 en 1904 vio amenorgada drásticamente la so zona d'influencia, muncho más al norte, ensin una hidrografía fayadiza pa una bona agricultura, non como nel sur, bañada peles agües del Sebú y tamién ensin grandes carreteres y centros urbanos.[5]

Les conferencies d'Alxecires[editar | editar la fonte]

La nueva situación internacional suponía la marxinación d'Alemaña. En respuesta a esa situación y cola escusa de les crecientes presiones francesa sobre'l gobiernu marroquín, el Káiser desembarcó en Tánxer en 1905, reclamando la independencia del sultán.[6] Pa evitar una guerra, convocóse una Conferencia internacional pa falar sobre Marruecos. En 1906 celebróse la Conferencia d'Alxecires (15 de xineru7 d'abril), que, anque afirmando respetar la independencia marroquina, significaría de fechu el so fin. Na conferencia viéronse atayaos los intentos alemanes por participar na repartida de Marruecos, pero alcordóse'l derechu de tolos países de llograr alcuerdos económicos con Marruecos. Amás, aceptábase la repartida del país en zones d'influencia ente Francia y España, y el derechu d'éstes a intervenir nelles, si'l sultán nun yera capaz de caltener l'orde. Tres los desordes de Casablanca (1907), empiézase la ocupación de les distintes zones d'influencia. Finalmente, Francia y España acepten retirar les sos tropes tres diversos episodios bélicos.

Nel casu d'España, hai que destacar la denomada guerra de Melilla de 1909, na que les tropes españoles sufren un grave revés militar nel Monte Gurugú y nel ribayu del Llobu (endrecháu a dures penes) con graves repercusiones na política interior española (Selmana Tráxica). La resultancia sería finalmente l'ampliación de la zona d'influencia melillense pola cuenca del ríu Kert hasta Zeluán y Nador per una parte, y hasta'l Cabu Trés Forcas pela parte opuesta.

En 1911 Marruecos taba en completa anarquía. Acordies con lo previsto na Conferencia d'Alxecires, el sultán pidió ayuda a Francia. Les tropes franceses ocuparon la capital de Marruecos, Fez. España ocupó Larache y Alcazarquivir. Alemaña unvió un cañonero a Agadir. Esto dio llugar al alcuerdu francu-alemán pol qu'Alemaña arrenunciaba a Marruecos, y aceptaba el Proteutoráu francés sobre ésti, en cuenta d'una cesión de territorios nel África Ecuatorial.

Historia[editar | editar la fonte]

Establecimientu del Proteutoráu[editar | editar la fonte]

Momentu de la firma del Tratáu pol que se creaba'l Proteutoráu español.

Les continues inxerencies franco-españoles faen insostenible la posición del sultán, que, en marzu de 1912 robla'l Tratáu de Fez con Francia, pol que s'establez formalmente'l proteutoráu. Por aciu el Tratáu Hispanu-Francés robláu'l 27 de payares d'esi mesmu añu, Francia reconoció a España'l territoriu de la zona norte de Marruecos, estableciéndose'l proteutoráu español, con capital en Tetuán. Establecíense les llendes ente les zones francesa y española al norte del ríu Uarga. Por aciu el Real decretu de 27 de febreru de 1913 establecióse la so organización.

En febreru de 1913, empieza la ocupación formal del territoriu, cola ocupación pacífica de Tetuán per parte del xeneral español Felipe Alfau Mendoza. Darréu, llega'l primera califa o representante del sultán de la zona, Muley Mohammed Mehedi Uld Ben Ismael, sustituyíu pol so fíu Muley El Hassan Ben El Mehdi en 1923. La prensa del día siguiente tituló: «La bandera d'España tremola al vientu sobre la Alcazaba de Tetuán como 53 años hai»,[ensin referencies] recordando asina la primer entrada realizada en 1860 pol xeneral Prim.

En 1927 la Compañía Franco-Española del Ferrocarril de Tánger a Fez remató la construcción d'una llinia ferroviaria que xunía dambes ciudaes,[7] la cual travesaba tamién el Proteutoráu español y xunir cola zona francesa. La propiedá de la compañía taba compuesta nun 40% por capital español.

La Guerra del Rif[editar | editar la fonte]

La resistencia de los marroquinos a la ocupación esixó la unviada de refuerzos. En 1913, taben destinaos ellí 50 000 soldaos españoles. Sicasí, l'empiezu de la Primer Guerra Mundial foi determinante por qu'España, neutral en dichu conflictu, cesara na so intención d'ocupar más territorios pa nun provocar la reacción armada d'otres potencies europees.

Estensión de la República del Rif escontra 1924, por cuenta de los territorios del Proteutoráu español.

Terminada la guerra, volver# a entamar les operaciones militares que lleven en 1919 al Altu comisariu del momentu, xeneral Dámaso Berenguer, a establecer la paz en Anyera, El Haus y Wad Ras. En 1920 tómense los altores del Gorges y Ben Karrich y en setiembre, tres una llarga marcha, los altores de Beni Hasan y Xauen. Tou paecía indicar que la pacificación definitiva llegaría al Proteutoráu, sobremanera cola espedición del Xeneral Montés escontra l'interior del Rif, hasta llegar a Annual. Pero la realidá yera bien distinta, porque un gran númberu de tribus rifeñas nun taben acatando l'autoridá española. Sol mandu d'Abd el-Krim, un cadí rifeñu educáu n'España, estos pasaron al ataque y estrozaron les llinies defensives españoles, provocando una escorribanda ente los bisoños soldaos españoles. Nunos díes, tol Exércitu español del Marruecos oriental fuera aniquiláu y Melilla topar sol asediu de les huestes rifeñas. Abd el-Krim aprovechó les consecuencies del so xigantescu trunfu y creó una República independiente al estilu occidental y bien moderna pa la dómina, la República del Rif. Tres el desastre d'Annual (xunetu de 1921) ante les cábilas d'Abd el-Krim, na España peninsular abrióse'l camín escontra la dictadura de Primo de Rivera. Sería, sicasí, el dictador el qu'entamaría en 1925 el desembarcu d'Alhucemas que con ayuda francesa supondría'l fin de les guerres de Marruecos y l'entamu de la pacificación definitiva de la zona y la so articulación alministrativa.

Mientres la Guerra del Rif, (concretamente, ente 1923-1927) fuercies combinaes franco-españoles refundiaron bombes de gas mostaza sobre los rebeldes bereberes.[8][9] Unos 100.000 soldaos españoles y 325.000 franceses acabaron siendo necesarios pa completar el control del territoriu, hasta la so total pacificación en 1927.

La II República y la Guerra Civil Española[editar | editar la fonte]

El 1 de mayu de 1931 los obreros marroquinos manifiéstense pidiendo la igualdá colos españoles, y 800 notables marroquinos unvien una carta al Presidente Niceto Alcalá-Zamora pidiéndo-y la igualdá en tolos aspeutos colos españoles. Sicasí, la II República solo traxo dos cambeos: concedióse la nacionalidá española a los xudíos, y el 5 d'abril de 1934 ocupóse Ifni. En xunetu de 1936, España disponía en Marruecos d'un exércitu de 34.000 homes, incluyíos los nativos. El 17 de xunetu de 1936 empecipiar en Melilla la sulevación militar que s'estiende al restu del proteutoráu. El día 19 llega a Tetuán el xeneral Franco per vía aérea dende les islles Canaries, pa faese cargu del exércitu d'África, que'l so pasu al territoriu metropolitanu sería clave nel desenvolvimientu de la sulevación y consecuente Guerra Civil.

Dictadura franquista[editar | editar la fonte]

Bandera mercante emplegada polos buques mercantes del Proteutoráu español.

El réxime franquista aprovechó la gana francesa en 1940 pa ocupar el territoriu de Tánger, hasta entós con un estatutu de ciudá internacional. En payares de 1940, esti territoriu foi anexonáu al Marruecos español. La ocupación duraría hasta'l final de la II Guerra Mundial, en 1945.

Col desembarcu aliáu nel Marruecos francés en 1942, los marroquinos fundaron partíos políticos en tou Marruecos. Nel Proteutoráu español surdieron el Reformista y el Unionista, que rápido se fundieron nel Partíu Reformista y publicaron un manifiestu pidiendo la independencia. Dambos partíos fueron sofitaos por Ahmed Belbachir Haskouri, mano derecha del Jalifa, y primeramente seríen toleraos poles autoridaes españoles. Entrín y non, el sultán de Marruecos Mohamed V refugó per primer vegada en 1944 les decisiones del residente francés (principal representante del gobiernu). Esti xestu yera un síntoma del creciente baturiciu nacionalista en contra del dominiu estranxeru. En 1946 el Partíu Reformista reclama que los marroquinos puedan esplotar les riqueces del so país n'empreses mistes colos españoles, al estilu de lo que yá se dexaba nel Marruecos francés.

En 1948 los partíos nacionalistes marroquinos formen un Frente Nacional coles mires de llograr la independencia. En repitíes ocasiones, el sultán señaló qu'él deseyaba lo mesmo. Por ello, en 1952 Francia depunxo al sultán y desterrar sustituyéndolo por otru. España amosó'l so descontentu por non ser informada primeramente: en 1954 Franco declara que'l Proteutoráu español va permanecer so la soberanía del califa, nomáu pol sultán, una y bones el cese d'ésti esixe'l consentimientu previu español. En 1955, Thami Glaoui y les autoridaes franceses en Marruecos sofitaes por Rafael García Valiño queríen ufiertar provisionalmente el tronu de Marruecos enteru al califa.[10] Ahmed Belbachir Haskouri oponer a la idea yá que los franceses taben perdiendo la guerra en contra de la resistencia.[11] Esto fizo que la situación nel Marruecos francés fuera deteriorándose, lo que llevó a los franceses a dexar el regresu del sultán en 1955. Un añu dempués, el 2 de marzu de 1956, Mohammed V consiguió la reconocencia de la independencia del so país per parte de Francia. El 7 d'abril de 1956 la dictadura franquista, a pesar de les protestes formulaes pol Exércitu (ente otros pol xeneral García Valiño, altu comisariu) fai lo propio reconociendo la independencia marroquina. Remataben d'esta forma los protectoraos exercíos per Francia y España, respeutivamente, sobre Marruecos. La zona sur (Cabu Juby o Tarfaya) nun pasó a soberanía marroquina hasta 1958, en cuantes que Ifni, que se convirtiera en provincia española esi mesmu añu, fixo lo mesmu once años más tarde, siguiendo los resolvimientos de Naciones Xuníes.

Organización alministrativa[editar | editar la fonte]

Placa colonial nuna cai de Tetuán col nome del gran visir Ahmed Ganmia, que foi'l primera marroquín condecoráu cola Cruz Gallardoniada de San Fernando. Puede apreciase l'escudu español. La cai caltuvo'l nome que-y dio l'alministración española.

El gobiernu marroquín[editar | editar la fonte]

El réxime alministrativu del Proteutoráu derivar del conceutu mesmu de proteutoráu, esistiendo una dualidá formal d'autoridaes. Per una parte, esiste una alministración marroquina, al mandu de la cual atopábase'l califa, que exercía, por delegación del sultán, tolos sos poderes, fundamentalmente'l llexislativu, qu'exercía por aciu el dahir (decretu). Tamién yera la máxima autoridá relixosa. Esti gobiernu empobináu pol califa recibía la denominación de Majzén y atopábase estremada en departamentos, a manera de ministerios, coordinaos pol Gran Visir. Los ministros yeren el qadi al-qudat (xefe o xuez de xueces), el Visir de los Habus (patrimoniu inalienable que les sos rentes destinar a una obra o institución piadosa o relixosa), el amin al-amlak y el amin al-umana (ministru de Facienda). Cuntaba con un conseyu consultivu formáu por dos representantes de caúna de les cinco rexones. El califa yera escoyíu pol sultán d'ente una dupla propuesta pol gobiernu español. El primer califa yera Mohammed Mehedi Uld Ben Ismael. Ismael yera hermanu del sultán Hassan I y depués el sultán Hassan I yera'l tíu güelu del segundu califa. El primer califa tomó posesión del so cargu en Tetuán el 27 d'abril de 1913. Solo dos jalifas ocuparon el cargu hasta la independencia de Marruecos, el yá citáu Muley el Mehdi (ente 1913 y 1923) y el so fíu Muley el Hassán bin el Mehdi (qu'asumió a los trelce años, «reinando» ente 1925 y 1941 y más tarde ente 1945 y 1956).

L'Altu Comisariado[editar | editar la fonte]

L'alministración española taba dirixida por un Altu Comisariu, una figura desenvuelta a imaxe y semeyanza de los altos comisionados ingleses, formalmente acreditada ante'l califa, como representante del sultán, pero de fechu la máxima autoridá nel Proteutoráu. L'Alta Comisaría dirixía l'acción política d'España nel Proteutoráu, y della emanaban les órdenes ya instrucciones. L'altu comisariu taba asistíu por diversu departamentos (Asuntos Indíxenes, Fomentu y Facienda). Esistía un interventor territorial en caúna de les rexones, representáu direutamente a la Delegación d'Asuntos Indíxenes. Subordinaos a él esistía un siguiente pasu, con interventores comarcales y, finalmente, interventores locales. El caltenimientu del orde taba al cargu de los Regulares (fuercies del exércitu español con "indíxenes" rifeños) y de la Policía Indíxena. Nel aspeutu militar, l'altu comisariu taba asistíu por trés comandantes con sede en Ceuta, Melilla y Larache.

Delegación d'Asuntos Indíxenes[editar | editar la fonte]

Foi una delegación perteneciente a l'Alta Comisaría qu'exerció funciones alministratives a nivel llocal mientres el Proteutoráu español en Marruecos. La organización alministrativa, dispúnxose, a nivel xeneral, d'esta miente: Al Altu Comisariu correspondía la direición de l'acción española na totalidá de la zona y a la so persona taben subordinaes toles autoridaes (incluyíes les militares). Ente les sos actividaes taben les d'intervenir los actos del Jalifa, el réxime de les ciudaes nes que los cónsules actuaben como interventores, dictar la política xeneral y aprobar o dirixir, nel so casu, les operaciones militares. Cuntaba como elementos auxiliares coles Delegaciones d'Asuntos Indíxenes, Fomentu y Facienda. A la de servicios Indíxenes encamentábase-y la Secretaría Xeneral y l'asesoramientu en tou lo referente a les rellaciones coles cabilas, la inspeición de l'Alministración de Xusticia Islámica, les rellaciones cola Xurisdicción Consular pa proteición de los naturales y cola jerifiana pa tou lo relativo a inmuebles y a la reivindicación de los bienes habices, la inspeición d'escueles y dispensiones sanitarios y les misiones españoles en llabor educativu.

En Marruecos nun esistía con anterioridá nenguna organización que velara pola salú pública, salvu en Tánxer, y les autoridaes trataron de remediar esti defectu, creando en 1916 la Inspeición de Sanidá, dientro de la Oficina d'Asuntos Indíxenes. Los tebib españoles tuvieron que vencer la rocea que los marroquinos sentíen escontra los sos mestrones y a les ximistríes, realizando grandes campañes de vacunación que contribuyeron al prestíu del país proteutor. Al pie de l'acción sanitaria, la cultura yera la otra asignatura pendiente pa los marroquinos, una y bones la enseñanza taba estrechamente amestada a la relixón y consistía n'aprender de memoria'l Corán, colo que los alumnos consiguíen el títulu de taleb, que los acreditaba a ampliar los sos estudios en madrasas o enseñar nes mezquites. Toes estes instituciones taben en decadencia y los niveles culturales yeren bien baxos. España encamentó, nuevamente la xera de culturizar a la población, a la Delegación d'Asuntos Indíxenes, de la que dependía una Xunta d'Enseñanza que se creó'l 3 d'abril de 1913. Esta Xunta nació col propósitu de formar al personal qu'habría de dedicase a esa xera y como preséu pa conocer la xeografía, la lliteratura, la historia y el derechu marroquín. A estos efeutos entamó un Centru d'estudios marroquinos nel Institutu Llibre de les Carreres Diplomática y Consular y creáronse cátedres d'árabe en delles escueles de comerciu y una xunta d'árabe na Xunta d'Ampliación d'Estudios.

Darréu creáronse en Melilla y Ceuta axustaos d'Asuntos Indíxenes qu'exercíen funciones de vixilancia, en ciertu mou similares, nes contornes ocupaes. En 1937, en plena Guerra Civil española, la organización territorial de Marruecos taba a cargu del Gobernador Xeneral de Territoriu, un Teniente Coronel, responsable de los asuntos civil y militar ante la Direición Xeneral de Marruecos y colonies de la Presidencia de Gobiernu.

Organización territorial[editar | editar la fonte]

Divisiones de la Zona Norte del Proteutoráu español, entamaes en rexones y cabilas y coles llocalidaes más importantes.

Amás de les capitales de cada territoriu, esistíen na zona norte del proteutoráu español una serie de llocalidaes con cierta importancia. Estes yeren Arcila, Xauen, Tetuán, Villa Sanjurjo, Villa Nador y Larache.

Na zona sur la única llocalidá de dalguna importancia yera Villa Bens, actual Tarfaya, asitiada na redoma del Cabu Juby.

Rexón Superficie (km²) Capital
Lucus
3.114
Larache
Yebala
3.038
Tetuán, capital del Proteutoráu
Gomara
3.912
Xauen
Rif
3.475
Villa Sanjurjo (actual Alhucemas)
Kert
6.117
Villa Nador (actual Nador)

Datos xeopolíticos de la Zona Norte[editar | editar la fonte]

Cultura[editar | editar la fonte]

Medios de comunicación[editar | editar la fonte]

La historia de la prensa nel proteutoráu, empecípiase yá en 1860, na ciudá de Tetuán, col Ecu de Tetuán fundáu de por Pedro Antonio d'Alarcón, qu'en fundiéndose con El Norte d'África, pasaría a llamase La Gaceta d'África. Los periódicos más importantes editaos en llingua española nel proteutoráu son los siguientes: En Chauen editar dende 1920 L'Ecu de Chef Chauen, nel que collabora Tomás Borrás; En Larache editar dende 1925, L'Heraldu de Marruecos; Y en Tánxer, magar yera zona internacional, nesta ciudá llegar a editar El Porvenir, Diariu d'África y el diariu España, que la so trayeutoria va de 1938 a 1967.[12]

Sicasí editáronse otros munchos periódicos tales como:

Deportes[editar | editar la fonte]

Nel ámbitu del fútbol, hai que destacar que l'Atléticu Tetuán foi l'únicu equipu del Proteutoráu en xugar —anque una sola temporada (1951/1952)— na Primer División d'España. Otros clubes que tamién algamaron categoría nacional (Tercer División) fueron el Larache CF, Alcázar d'Alcazarquivir o los Pescadores d'Alhucemas. Per otru llau, tamién son destacables otros clubes que, anque fueron fundaos en Tánxer (que s'atopaba fora del Proteutoráu al ser Zona internacional), tuvieron bien destacaos dientro del ámbitu del Proteutoráu:

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Antonio Neñu, "Política d'aliances y compromisos coloniales pa la 'rexeneración' internacional d'España, 1898 - 1914" y Susana Sueiro Seoane, "La política esterior d'España nos años 20: una política mediterránea con proyeición africana" en La política esterior d'España nel sieglu XX.
  2. Antonio Neñu, "Política d'aliances..." páxs. 53-57
  3. Antonio Neñu, "Política d'aliances..." páxs. 57-59
  4. Antonio Neñu, "Política d'aliances..." p. 61
  5. Antonio Neñu, "Política d'aliances..." p. 62
  6. Antonio Neñu, "Política d'aliances..." p. 67
  7. John A. Consiglio et al (2012); Banking and Finance in the Mediterranean: A Historical Perspective, páx. 287
  8. Javier Espinosa (abril de 2001). «Gas mostaza sobre'l Rif». El Mundo. Consultáu'l 13 d'abril de 2007. «Juan Pando, nel so recién llibru Historia secreta d'Annual, han documentáu el so usu»
  9. Balfour, Deadly Embrace: Morocco and the road to the Spanish Civil War, páx. 130.
  10. Benjelloun, Abdelmajid (1988). Approches du colonialism espagnol et du movement nationaliste marocain dans l'ex-Maroc Khalifien. Rabat, Morocco: OKAD Publishing Company
  11. Wolf, Jean (1994); Les Secrets du Maroc Espagnol: L'epopee D'Abdelkhalaq Torres. Morocco: Balland Publishing Company, páx. 282
  12. Victoriano Darias de las Heras El Africanismu español y el llabor comunicadora del Institutu d'Estudios Africanos
  13. Encyclopédie de la presse au Maroc

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]