Revolución agrícola del islam medieval

De Uiquipedia
Saltar a: navegación, buscar
Islam
Esti artículu forma parte de la serie
Islam
Creencies

Alá
Tawhid
Profetes del Islam
Corán

Práctiques

Xaḥada
Salat · Ramadán
Zakat · Ḥajj

Testos y Lleis

Corán · Sunna · Ḥadiz
Fiqh · Xaria · Calam

Hestoria

Hestoria del Islam
Espardimientu del Islam
Revolución agrícola del islam medieval

Cañes del Islam

Sunismu · Chiísmu
Ḥarixismu · Sufismu

Cultura y Sociedá

Arte · Estudios islámicos
Filosofía · Calendariu
Fiestes · Mezquita

Revolución agrícola del islam medieval ye la revolución agrícola que se produció nel periodu que va del sieglu VIII al sieglu XIII, que significó una tresformación sustanzal na agricultura. Tamién ye conocida como revolución agrícola árabe, revolución verde de la Edá Media, revolución agrícola musulmana o revolución verde islámica.

El sistema económicu que se foi configurando nel francu espaciu algamáu pola espansión islámica na Edá Media dexó l'espardimientu de cultivos y técniques agrícoles. Ente los productos húbolos d'aniciu africano como'l sorgo, chinu como los cítricos y del subcontinente indiu como'l mango, el arroz, el algodón y la caña d'azucre. Dellos autores refiriéronse a esti fenómenu como la "globalización de cultivos". Estes meyores conducieron a cambeos sustanzales na economía, les cifres de población y la so distribución, la cubrición vexetal, la producción y la renta agrícola, la medría de les ciudaes, la distribución de la fuerza de trabayu, les industries venceyaes a l'agricultura, l'alimentación y el vistíu nel mundu islámicu.

Era de los descubrimientos[editar | editar la fonte]

Col Imperiu islámicu, mientres la Edá d'Oru islámico, surdieron formes tempranes de globalización, cuando la conocencia, el comerciu y les economíes de rexones y civilizaciones antes aisllaes integráronse gracies al contautu con esploradores, navegantes, intelectuales, comerciantes y viaxeros musulmanes o d'otres relixones, pero del mesmu contestu cultural (como los xudíos radhanitas). Llegóse a denominar el periodu como Pax islamica o yera de los descubrimientos afroasiática, qu'estableció una primitiva economía-mundu estendida pola mayor parte d'Asia y África y bona parte d'Europa, con redes comerciales que s'estendíen dende l'Océanu Atlánticu y el Mar Mediterráneu al oeste hasta l'Océanu Índicu y el Mar de la China al este. Tales redes dexaron el caltenimientu de los califatos rashidun, omeya, abbasí y fatimí como les potencies económiques principales ente los sieglos VIII y XIII. Les fontes árabes medievales sobro los periplos oceánicos d'esploradores andalusíye y del Maghreb, que'l consensu académicu suel llindar a les mariñes atlántiques del noroeste d'África, hasta'l cabu Bojador, fueron interpretaes dende una perspectiva más marxinal nel sentíu de suponer que podríen cruciar l'Atlánticu, llegando a América en dalgún momentu ente'l sieglu IX y el sieglu XIV.

Innovaciones agrícoles[editar | editar la fonte]

Practicábase una agricultura de mercáu con técniques de rotación de cultivos que dexaben cuatro o más collechas en periodos de dos años. Los cultivos d'iviernu yeren siguíos por cultivos de branu, y en dellos casos introducíen cultivos entemedios ente ellos. N'árees con cultivos d'estación de medría más curtia, como la espinaca, la tierra podía apurrir trés o más colleches añales. En parte de Yeme, el trigu apurría dos colleches añales; y lo mesmo asocedía en Iraq col arroz. Desenvolvióse una agricultura científica basada en trés elementos principales: sistemes sofisticaos de rotación de cultivu, técniques de irrigación altamente desenvueltes y l'introducción d'una gran variedá de cultivos que s'estudiaben y catalogaben según la estación, tipu de suelu y cantidá d'agua que riquíen. Escribiéronse numberoses enciclopedies botánicas y agrícoles, altamente detallaes y precises.

Sistemes agrícoles avanzaos[editar | editar la fonte]

Dende'l sieglu IX, un sistema agrícola modernu n'esencia foise configurando nel corazón de la vida económica y de la organización social de los califatos árabes, reemplazando a los anteriores modelos tardorromano, visigótico, bizantín o persa. Les ciudaes del Próximu Oriente, África del Norte y A el-Ándalus desenvolviéronse sobro la base d'una redolada rural nel que los sistemes agrícoles incluyíen la irrigación basada na conocencia de los principios hidráulicos y hidrostáticos yá presentes en dómina romano. En sieglos posteriores Persia empezó a funcionar como un conductu transmisor d'elementos culturales d'Oriente escontra Occidente, incluyendo técniques agrícoles avanzaes. Esta "revolución agrícola" basóse en cuatro árees clave:

  • Desenvolvimientu d'un sistema sofisticáu de irrigación con máquines como la noria, el molín hidráulico, el molín de vientu, la presa hidráulica, etc. Con estes técniques espandióse en gran midida la tierra explotable. Les técniques de xestión del agua axuntaes de distintos anicios fueron oxetu de estandarización y espublizaes al restu del mundu (vease la sección #Complexu tecnolóxicu de xestión del agua).
  • L'adopción d'un conceutu científicu de l'agricultura fixo posible l'impulsu de les técniques agrícoles derivaes de la recueya d'información relevante procedente de too el mundu conocíu na dómina. Manuales agrícoles escritos en cada parte del mundu islámicu detallaben ónde, cuándo y cómo semar y producir distintos cultivos. Técniques científiques avanzaes dexaron a personalidaes como Ibn al-Baitar introducir nuevos cultivos y ganaos n'árees onde antes yeren desconocíos.
  • Los conceutos socioeconómicos amestaos a la propiedá de la tierra y los derechos de los llabradores, combinaben la reconocencia de la propiedá privada cola asignación a los cultivadores directos d'una parte de la collecha proporcional a la so aportación, pero la multiplicidad de condiciones sociales y xurídiques yera tala (homes llibres musulmanes de bien estremada condición y rellación cola tierra -dende los renterus a los comuñerus y los asalariáus-, tributarius de distintes relixones, esclavus, etc.) nun dexa considerar como opuesta la situación del campesinado del mundu islámicu al del cristianu; que pola mesma dómina, n'Europa Occidental atopábase en distintos graos d'inclusión nel manera de producción feudal, que la so principal desventaxa de cara al desenvolvimientu económicu (tal como se describía dende'l materialismu hestóricu clásicu) yera que torgaba la inversión granible al estrayer l'escedente escontra los estamentos privilexaos. Los distintos y cambiantes réximes del mundu islámicu (y que en dalgún casu pudiéronse comparar colos sistemes tributarios propios del denomináu manera de producción asiático) nun tuvieron efectos bien distintos en munchos casos, anque na dómina dorada del Islam medieval dexaron la canalización de los escedentes agrícoles escontra los florecientes mercaos urbanos, les redes comerciales a escala local y rexonal y la so integración nel comerciu a llarga distancia.
  • La introducción de nuevos cultivos tresformó la agricultura de subsistencia nuna nueva actividá económica global destinada a la esportación, incluyendo a Europa, onde l'agricultura acutábase en mayor midida al trigu. Al traviés d'España introducieron munchos procesos agrícoles y nuevos productos, que más tarde los españoles llevaríen al Nuevu Mundu (caña d'azucre, arroz, cítricos, albaricoques, algodón, piescu, berenxena, azafrán, etc. Otros antes conocíos espandiéronse (llimón, almendra, higo). Los cultivos amestaos a la industria textil de la seda (introducida dende Estremu Oriente), el llinu y el esparto (mesma de zones grebes) espandiéronse.