Rebelión Maji Maji

De Wikipedia
Rebelión Maji Maji
Parte de Repartición d'África
Fecha xunetu 1905 → agostu 1907
Llugar África Oriental Alemana (es) Traducir (Tanzania y África Oriental Alemana (es) Traducir)
Resultáu Victoria alemana
Belixerantes
Imperiu Alemán
* África Oriental Alemana
Qadiriyya
Matumbi
Ngoni
WaYao
Otres tribus
Comandantes
Gustav Adolf von Götzen Kinjikitile Ngwale  
Nasr Khalfa
Hemedi Muhammad
Fuercies en combate
~2,000 ~90,000
Baxes
15 alemanes
389 askari asesinaos
~75,000 guerreros asesinaos
125,000–175,000 muertos por enfermedaes, fame, represión
[editar datos en Wikidata]

La rebelión Maji Maji foi una sulevación de pueblos nativos de l'actual Tanzania contra'l gobiernu colonial d'Alemaña, asocedida ente los años 1905 a 1907, por cuenta de les faltes y probeza xeneraes pola política colonial siguida poles autoridaes del África Oriental Alemana d'esixir a los llabradores emprestar trabayu forzosu en plantíos d'algodón pa la esportación a la metrópolis.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Cuando s'empecipió'l Repartu d'África, tres la Conferencia de Berlín, les principales potencies d'Europa buscaron crear posesiones coloniales en tol territoriu africanu, y l'acabante crear Imperiu alemán nun foi una esceición. En 1885 una espedición militar alemana apoderar de Dar es Salaam, na mariña de Tanganica (actual Tanzania) reclamando'l territoriu p'Alemaña, y llegando a un alcuerdu con Gran Bretaña p'afitar les respeutives árees d'influencia de dambes potencies.

Alemaña llegó relativamente tarde al Repartu d'África, en comparanza coles tempranes meyores imperialistes de Francia o Gran Bretaña, pero al terminar el sieglu XIX Alemaña yá tenía un imperiu colonial en territoriu africanu: el África Oriental Alemana (que tomaba l'actual Tanzania, Ruanda, Burundi, y norte de Mozambique), Togoland (actual Togu y parte de Ghana), Camerún, y el Africa Alemana del Suroeste (l'actual Namibia); aun así estos territorios topábense mutuamente alloñaos y taben lloñe de les grandes rutes comerciales que yá conquistaren franceses y británicos.

El gobiernu alemán escarecía d'abondes tropes y funcionarios pa cubrir efeutivamente tol territoriu del África Oriental Alemana, polo cual calteníase un sistema de fortines en tol interior del territoriu pa exercer dalgún grau de control sobre los habitantes nativos. De resultes, l'efeutivu dominiu alemán dependía de la collaboración de los xefes de clanes y tribus, lo mesmo que de eventuales táctiques violentes p'asegurar la obediencia de la población y exhibir el poder militar de los alemanes.

El territoriu del África Oriental Alemana yera de suelos fértiles pa cultivos agrícoles pero probe en materies primes d'altu preciu y bona estraición (como maderes fines y minerales), polo cual Alemaña empezó a recaldar tributos personales en 1898 y recurrió a los trabayos forzaos pa la construcción de caminos y obres públiques. Sicasí, en 1902 les autoridaes coloniales ordenaron a los habitantes d'aldegues y villorios dedicase por fuercia al cultivu d'algodón de manera masiva y preferente col fin de llograr dicha materia primo y destinala a la esportación, buscando qu'esta colonia apurriera a la metrópolis un productu agrícola lo bastante codalosu pa faer rentable al territoriu y xustificar la inversión de capitales alemanes.

Pa cada aldega les autoridaes alemanes asignaron una cuota mínima de producción d'algodón y los xefes tribales fueron encargaos de supervisar la producción y el cumplimientu de les cuotes. Sicasí nesta orde hubo un elementu nuevu: los trabayadores na producción d'algodón yeren llabradores comunes que de normal taben al cargu de los sos propios cultivos de subsistencia, quien fueron obligaos a dexar eses xeres pa cumplir les órdenes del gobiernu colonial, práuticamente como mano d'obra forzosa.

La política colonial alemana tenía efeutos visibles nel texíu social de les comunidaes natives: los llabradores varones teníen d'ausentase de les sos normales xeres agrícoles mientres llargos meses pa dedicase namái al cultivu del algodón nes granxes establecíes al efeuto polos alemanes, y yeren les muyeres quien teníen d'encarar los llabores del campu, aumentando la carga de trabayu y colla les dificultaes pa la subsistencia. Cuando a entamos de 1905 asocedió una severa seca qu'afectó a miles de llabradores tanzanos, el gobiernu colonial negar a camudar les sos polítiques y nun dexó la torna de los trabayadores forzaos al cultivu masivu d'alimentos. La esplotación de los llabradores y l'indiferencia de les autoridaes escontra les necesidaes causaes pola seca, causaron qu'en xunetu de 1905 españara una revuelta contra'l gobiernu colonial.

Los llabradores rebalbos taben concentraos mayormente nel sur de Tanzania, una zona onde los fortines de tropes alemanes yeren pocos en comparanza coles más prósperes rexones del norte y de la mariña del océanu Índicu, y que nun había tao en contautu colos alemanes sinón dende 1890. Ello ye que la situación de la población nativa asitiada na zona costera o nes rexones septentrionales resultaba muncho menos difícil en comparanza a la vivida nel sur. Los sulevaos abellugar nes creencies máxiques pa espulsar a los europeos y usaron la maxa como un poder unificador ente les diverses tribus que sofitaron la revuelta. Un médium llamáu Kinjikitile Ngwale alegó tar so la posesión d'un espíritu máxicu denomináu Hongu y manifestáu en forma de culiebra. Ngwale tomó'l nome de Bokero y desenvolvió una creencia según la cual la población nativa de Tanganica yera llamada polos espíritus pa esaniciar a los colonizadores. Según posteriores rexistros d'antropólogos alemanes, Bokero apurrió a los sos siguidores un amiestu d'agua, aceite de castor y granes de miyu molíes que podría tresformar les bales de los fusiles alemanes n'agua. En ficies de los poderes d'esti líquidu, Bokero y dellos miles de los sos siguidores empecipiaron una rebelión llamada polos alemanes rebelión Maji Maji en tantu la pallabra "maji" n'idioma suaḥili significa precisamente "agua".

La revuelta[editar | editar la fonte]

Los rebeldes taben bien mal armaos, cuntaben apenes con llances, fleches y unes poques armes de fueu de curtiu algame. Sicasí, yeren bien numberosos, sumando dellos miles de sulevaos, y creíen ser inmunes ante les bales de los alemanes gracies al líquidu máxico apurríu por Bokero. Los rebeldes colaron dende les sos aldegues llevando tarmos de miyu ataos a la frente, axuntándose p'atacar pequeños puestos d'avanzada de les tropes alemanes y destruyir semaos d'algodón. El 31 de xunetu de 1905 una gran masa de rebeldes de la tribu matumbi atacaron l'aldega de Samanga y destruyeron un puestu comercial alemán xunto col plantíu local d'algodón.

La reaición alemana foi rápida y Bokero foi arrestáu y a forcado poles autoridaes coloniales pocu dempués, acusáu de traición, declarando qu'antes de perecer que'l agua de la revuelta estendiérase por tola rexón. El 14 d'agostu de 1905 rebeldes de la tribu ngindo atacaron un pequeñu grupu de misioneros alemanes que viaxaben escontra'l sur de Tanganica; tolos clérigos fueron muertos con llances, ente ellos l'obispu católicu de Dar es Salaam.

Mientres el mes d'agostu los rebeldes salieron de les llombes de los matumbi dirixiéndose al norte y atacando guarniciones alemanes de mayor tamañu. La villa de Ifakara foi atacada'l 16 d'agostu, los sulevaos destruyeron el pequeñu fortín alemán y espulsaron violentamente a los soldaos sobrevivientes, llogrando asina vía llibre escontra la importante fortificación de Mahenge, defendida pol teniente alemán Von Hasell con 60 soldaos, unos cientos de guerreros tanzanos lleales y dos ametralladores. Hasta entós a la meyora rebalba habíase vistu ayudáu pola poca presencia efeutiva d'alemanes na zona, en tantu les rexones meridionales de Tanzania solamente había 458 soldaos xermanos sofitaos por 588 askaris.

Nel combate de Mahenge, los dos columnes de rebeldes Maji Maji nun coordinaron los sos movimientos, y la primer columna d'ataque foi refugada a mil metros de distancia con fueu d'ametralladora; aun así los guerreros atacantes llucharon por siguir avanzando mientres casi un cuartu d'hora hasta que-yos foi imposible caltener la posición y retiráronse. Igual suerte corrió la segunda columna d'ataque formada per cerca de 1200 guerreros.

El conde von Götzen, gobernador de la colonia

Pocu dempués la tribu Ngoni, qu'abrazara'l islamismu y yera una remanente de la Confederación Ngandwe (ganada polos zulús en 1818), xunir a la rebelión con 5000 homes. Teniendo noticia d'ello, tropes alemanes reforzaes salieron de Mahenge escontra'l campamentu de los ngoni y atacar el 21 d'ochobre de 1905. Los ngoni fueron ganaos rápido, y según los oficiales alemanes presentes, refundiaron los sos recipientes conteniendo'l líquidu máxico proporcionáu por Bokero, glayando que dicha amiestu yera un fraude. El gobernador de la colonia, el conde Gustav Adolf von Götzen, solicitara a entamos de setiembre que la metrópolis unviára-y refuerzu nel plazu más curtiu posible, que fueron prontamente despachaos. Dende Alemaña dos cruceros de combate, con 1000 soldaos d'infantería de marina, fueron unviaos al África Oriental Alemana; tamién s'unviaron refuerzos d'otres colonies xermanes, inclusive de la Nueva Guinea Alemana (asitiada al otru estremu del Océanu Índicu). Cuando a fines del mes ochobre llegaron tolos refuerzos, Götzen planió la so ofensiva nel sur.

Tres columnes de tropes alemanes, incluyendo fuercies coloniales, metropolitanes, y askaris, dirixir al sur de Tanganica, y al so pasu destruyeron dafechu les aldegues que sofitaben a los rebeldes, amburaron cultivos y otres fontes d'alimentación usaes polos sulevaos, refugando ataques de los guerreros Maji Maji con usu masivu de fusiles y ametralladores, nuna auténtica táctica de tierra quemada. A entamos de 1906 los rebeldes de la tribu Bena causaron graves baxes a una columna alemana que cruciaba'l ríu Rufuji, nel suroeste de Tanzania, pero esti aislláu trunfu nun ameyoró la situación de los sulevaos, al puntu que la campaña bélica alemana llogró reconquistar tol suroeste de la colonia n'abril de 1906.

La rebelión persistió na rexón sudoriental y ellí'l combate tresformar nuna feroz llucha de guerrilles, que traxo consigo una considerable fame. Una columna empobinada pol teniente Gustav von Blumenthal, otru oficial alemán, y 46 askaris, foi de cutio atacada a entamos de mayu de 1906 cuando colaba de Mahenge escontra Songea. Los trés columnes de les fuercies alemanes lideraes pol mayor Johannes, el teniente von Blumenthal y el teniente von Lindeiner axuntar en Kitanda; dende esi puntu la columna de von Blumenthal coló a lo llargo del ríu Luwegu siguiendo la campaña en direición este oeste.

Dende fines de 1905 el capitán Wangenheim, unos de los xefes militares xermanos na colonia, aconseyó al gobernador Von Götzen recurrir a la fame entamada como métodu pa encalorar la rebelión, alegando nuna carta que "namái la fame y la necesidá pueden gananos una total sumisión. Les aiciones militares por sigo soles van ser más o menos una gota nel océanu." Ello esplicaba que les columnes alemanes dedicaren tantos esfuercios a destruyir cultivos que fueren aprovechables polos rebeldes tanzanos, espulsar a la población de los sos llares y los sos campos, según destruyir aldegues y dar muerte a tol ganáu que fuera posible, siguiendo la política de tierra quemada que llograba la so finalidá principal: non solu desmoralizar a los sulevaos sinón crear una fame que faía insostenible prosiguir la revuelta como asocedió n'efeutu.

Los llabradores del sur de Tanzania empezaron rápido a sufrir los efeutos de la fame xeneralizada, y al fuxir de les sos tierres con un inciertu destín los fuxitivos xeneraben una mayor carga sobre les fuercies rebalbes, que yá cuntaben con bien pocos alimentos para sigo mesmes. Recién n'agostu de 1907 fueron esaniciaos los postreros rebalbos y los alemanes dieron per concluyida la so campaña.

En total, calcúlase que morrieron 23 alemanes (ente soldaos y misioneros), 389 askaris africanos de la Schutztruppe (casi toos ellos nativos de la mariña o del norte de la colonia), y ente 75,000 a 300,000 rebeldes (tantu en combates como por efeutos de la fame). Sicasí, reformes alministratives modificaron la situación de los llabradores sobrevivientes, esaniciaron el sistema de trabayu forzosu por algodón y ameyoraron les condiciones de vida de la población, col fin d'evitar una repetición de la revuelta. Poco antes del españíu de la Primer Guerra Mundial, el África Oriental Alemana resultaba ser una colonia muncho meyor alministrada, y les autoridaes alemanes caltuvieron la llealtá de la población nativa na so llucha contra les tropes britániques.

Consecuencies[editar | editar la fonte]

7ª Compañía de la Schutztruppe nel África del Suroeste Alemana.

El feroz achaplamientu de la revuelta Maji Maji causó que nun hubieren más sulevaciones natives nel África Oriental Alemana. Tamién xeneró consecuencies importantes nes zones meridionales de Tanzania, pos dellos miles de persones perecieron mientres los enfrentamientos armaos, mientres la campaña alemana de tierra quemada o direutamente pola fame que resultó d'ella, lo cual perxudicó la economía de dicha zona per dellos años.

Na actualidá, Tanzania considera a Kinjikitile "Bokero" Ngwale como un héroe nacional, siendo que la revuelta sirvió como puntu d'inspiración pa los nacionalistes tanzanos mientres la so llucha pola independencia na década de 1960, como un factor d'unificación nacional. Otres corrientes d'historiadores tanzanos cuestionaron tal modelu, recordando que la rebelión Maji Maji quedó focalizada nel sur de Tanzania, ente que los grupos étnicos del norte y de la mariña prefirieron sofitar a los alemanes y asina lo probaría'l masivu emplegu d'askaris poles autoridaes coloniales como parte de la Schutztruppe (la fuercia militar nativa creada polos alemanes y al serviciu d'éstos), lo cual indicaría que les distintes tribus y cles de Tanzania caltuvieron les sos diferencies mientres la rebelión ensin aceptar una unión completa.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Pakenham, Thomas (1991). The Scramble of Africa 1876-1912. Random House. ISBN 0394515765.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]