Real Academia de la Historia

Coordenaes: 40°24′49″N 3°41′56″W / 40.4135°N 3.69892°O / 40.4135; -3.69892
De Wikipedia
Real Academia de la Historia
academia, editorial y archivu
Llocalización
Sede Casa del Nuevo Rezado (es) Traducir
Direición España
Coordenaes 40°24′49″N 3°41′56″W / 40.4135°N 3.69892°O / 40.4135; -3.69892
Real Academia de la Historia alcuéntrase n'España
Real Academia de la Historia
Real Academia de la Historia
Real Academia de la Historia (España)
Historia
Fundación18 abril 1738
Fundador Felipe V d'España
Eslogan Nox fugit historia lumen dum fulget iberis (la)
Participación empresarial
Forma parte de
Formáu por académico de la Real Academia de la Historia (es) Traducir
Bolsa de valores Institutu d'España
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

La Real Academia de la Historia ye una institución encargada del estudiu de la Historia d'España, «antigua y moderna, política, civil, eclesiástica, militar, de les ciencies, lletres y artes, esto ye, de los diversos ramos de la vida, civilización y cultura de los pueblos españoles», y tien la so sede na Villa de Madrid.

Historia[editar | editar la fonte]

Real Cédula del 17 de xunu de 1738, pola que s'aprobaron los primeros estatutos de la Real Academia de la Historia.

Los oríxenes de la Real Academia de la Historia tán nes conxustes celebraes por dellos eruditos, dende 1735, na casa de Julián Hermosilla, abogáu de los Reales Conseyos, pa tratar asuntos d'Historia.

Darréu, treslladaron les sos conxustes a los salones de l'acabante crear Real Biblioteca y solicitaron la proteición del rei Felipe V, que-y la dio creando oficialmente la Real Academia de la Historia por aciu Real Decreto'l 18 d'abril de 1738, y aprobando los sos estatutos por aciu Real Cédula'l 17 de xunu del mesmu añu, onde s'establecía que la finalidá de l'Academia yera la d'esclariar «la importante verdá de los sucesos, desterrando les fábules introducíes pola inorancia o pola malicia, conduciendo a la conocencia de munches coses qu'escureció l'antigüedá o tien soterráu'l descuidu».

En 1785, Carlos III ordena'l so treslláu a la Casa de la Panadería, na Plaza Mayor de Madrid, onde yá taba allugada la biblioteca de la Real Academia de la Historia dende 1775.

En 1836, el gobiernu de Mendizábal, concedió-y a l'Academia gran númberu de códices, documentos y llibros, amás del caserón llamáu Nuevu Rezáu na madrilana cai del León, númberu 21, que perteneciera a los monxos jerónimos d'El Escorial hasta la desamortización de los bienes de les órdenes relixoses, onde se treslladó oficialmente por Real Orde de 23 de xunetu de 1837, anque na práutica nun se treslladaría a él hasta 1874.

Dende'l 1 de xineru de 1938, fecha de la so creación, forma parte del Institutu d'España.

Obres[editar | editar la fonte]

En febreru de 2009 la Reina Doña Sofía presidió en Madrid l'actu de presentación del Atles Cronolóxicu de la Historia d'España (ACHE), la primer obra de referencia de calter normativu, ellaborada pola Real Academia de la Historia y editada pol Grupu SM.[1] Ye una obra accesible per Internet pa usuarios rexistraos.[2]

El 21 de xunetu de 1999 la Real Academia de la Historia robló un conveniu col Ministeriu d'Educación, Cultura y Deporte cola cuenta de desenvolver nun plazu d'ocho años'l Diccionariu Biográficu Español, que va contener unes 40.000 biografíes de personaxes destacaos de la Historia d'España.

N'avientu de 2008 el Centru d'Estudios Biográficos publica n'internet los datos biográficos mínimos de los más de 40.000 personaxes que se van incluyir na primer edición del Diccionariu Biográficu Español.

En mayu de 2011, los reis d'España presidieron la presentación del Diccionariu Biográficu Español. En concretu, Don Juan Carlos y Doña Sofía recibieron los primeros 25 tomos, que se van completar a principios de 2012, hasta algamar un total de 50 volumes.[3]

Sede[editar | editar la fonte]

L'actual sede de la Real Academia de la Historia foi diseñada pol arquiteutu Juan de Villanueva, y l'edificiu tenía como finalidá allugar los llibros de rezos (d'ende'l nome del caserón de Nuevu Rezáu) de los monxos jerónimos del monesteriu d'El Escorial, por eso atopamos una parrilla, símbolu del martiriu de San Llorienzo, na fachada del edificiu. Les obres de construcción empezaron en 1788, con austeridá na ornamentación, pero con grandes proporciones y pervalibles materiales. Les cróniques de la dómina cunten l'almiración de les xentes, cuando vieron entrar per Madrid los carretones que conducíen les jambas y el dintel de la puerta tiraos por ventiocho pares de gües.

En 1836, l'edificiu foi desamortizado pol gobiernu de Mendizábal y axudicáu a la Real Academia de la Historia.

Ente 1871 y 1874, llevar a cabu obres de reforma, a cargu del arquiteutu Eduardo Saavedra, y foi declaráu Monumentu Nacional en 1945.

Al caserón del Nuevu Rezáu anexonáronse en 1974 el palaciu del Marqués de Molins y una pequeña casa de la cai de las Huertas, completando asina tola mazana ente les cais León, Huertas, Amor de Dios y Santa María.

Organización[editar | editar la fonte]

La Real Academia de la Historia ye rexida pola Xunta de Gobiernu, que s'axunta tolos vienres non feriaos a los siete de la tarde, y ta formada por:

  • El Direutor, escoyíu cada trés años en votación secreta polos Numerarios presentes na última xunta del añu, noma los interinos cuando se producen vacantes.
  • El Secretariu, escoyíu ente una terna de candidatos de manera vitalicia, ye'l xefe alministrativu de l'Academia y executor de los alcuerdos.
  • El Censor, escoyíu cada trés años ente una terna de candidatos, vela pol exactu cumplimientu del Estatutu, Reglamentu y alcuerdos.
  • El Tesoreru, escoyíu añalmente ente una terna de candidatos, xestiona los ingresos y gastos de l'Academia.
  • El Bibliotecariu, escoyíu ente una terna de candidatos de manera vitalicia, tien al so cargu la coleición de llibros de l'Academia.
  • El Anticuariu, escoyíu ente una terna de candidatos de manera vitalicia, asume'l caltenimientu y estudiu de los oxetos arqueolóxicos.
  • El Académicu axuntu a la Comisión de Gobiernu y Facienda.

El trabayu de l'Academia entamar por mediu de comisiones permanentes y especiales que se confíen a unu o más de los sos miembros. Les comisiones de trabayu anguaño (2006) son:

  • Comisiones permanentes:
    • Comisión d'Indies
    • Comisión d'Historia Eclesiástica
    • Comisión d'Antigüedaes y Estudios Clásicos
    • Comisión de Cortes y Fuero
    • Comisión d'Estudios Orientales y Medievales
    • Comisión de Gobiernu y Facienda
    • Comisión Dictaminadora de les Propuestes de Correspondientes
    • Comisión d'Actividaes y Publicaciones
    • Comisión de Heráldica
    • Comisión de Llexislación histórica d'España
    • Comisión Mista de les Reales Academies de la Historia y de Belles Artes de San Fernando
  • Comisiones especiales pal Diccionariu Biográficu Español:
    • Comisión de Ciencies Económiques, Sociales y Polítiques
    • Comisión de Lletres y Humanidad
    • Comisión d'Arte y Música
    • Comisión d'Historia Política y Alministración
    • Comisión d'Historia (dellos) y Espectáculos
  • Comisiones esternes pal Diccionariu Biográficu Español:
    • Comisión Española d'Historia Militar
    • Comisión de Ciencies y Aplicaciones

Corporaciones Iberoamericanes[editar | editar la fonte]

Son académicos correspondientes los miembros de les respeutives corporaciones d'Iberoamérica.

Crítiques[editar | editar la fonte]

Crítiques al Diccionariu Biográficu Español[editar | editar la fonte]

En 2011, la publicación del Diccionariu Biográficu Español provocó crítiques y denuncies[4][5][6] pol conteníu discutible de delles biografíes, como la de Francisco Franco —realizada pol historiador Luis Suárez Fernández, presidente de la Hermandá del Valle de los Caídos—, na que nun se describe la so xefatura d'estáu como dictatorial, axetivu que sí apaez na biografía de Juan Negrín,[7] según la biografía del ex-presidente del Gobiernu Felipe González, ellaborada por Juan Luis Cebrián, presidente del grupo PRISA, por cuenta del discutiniu sobre la imparcialidá d'estes biografíes. L'Academia publicó un comunicáu al respeutu, nel que señalaba la independencia ideolóxica de l'Academia, la llibertá de los sos miembros y la gran pluralidá esistente ente los autores del Diccionariu.[8] Dellos autores tamién salieron en defensa del Diccionariu nel so conxuntu.[9]

En xunu de 2011 la Real Academia de la Historia aportó a crear una comisión pa revisar y correxir la obra, en parte forzada pola presión del ministru d'Educación Ángel Gabilondo y en parte pola previsible retirada de los fondos públicos si los fallos nun se correxíen, lo que finalmente acabó asocediendo al mes siguiente por causa de una moción aprobada pol Congresu de los Diputaos. La comisión tardó un añu en realizar el so trabayu (y les sos conclusiones desconócense), pero finalmente la Real Academia de la Historia anunció, según el diariu El País del 27 de mayu de 2012, que nun correxiría nenguna biografía, nin habría "biografíes alternatives a les yá publicaes" y que namái habría cambeos menores nuna adenda final (tampoco na versión en llinia). El posterior ministru d'Educación José Ignacio Wert decidió reactivar la subvención y nos presupuestos del Estáu de 2012 figuraba una partida de 193.000 euros pal "Diccionariu". La decisión de nun correxir el "Diccionariu" foi bien criticada por numberosos historiadores y especialmente pola Asociación d'Historia Contemporánea, que'l so presidente Carlos Forcadell manifestó al diariu El País: Que caltengan el Diccionariu ye una prueba de la so escasa profesionalidá, de la so obsolescencia, de la so inconsciencia del ridículu.[10] Sicasí, trés díes depués de la noticia apaecida nel diariu El País, el ministru Wert aseguró ante'l Congresu de los Diputaos que 14 entraes van revisar en fondura”, una suprimiráse y 16 van ser "llixeramente" modificaes, anque nun concretó cuálos.[11]

Crítiques a la Real Academia de la Historia[editar | editar la fonte]

Les crítiques al Diccionariu Biográficu Español estender a la mesma Academia, a los sos métodos de cooptación acutada, l'escasu númberu de muyeres, la hexemonía centralista (apenes hai académicos de la periferia), el predominiu d'especialistes en tiempos gloriosos de reis y conquistadores y delles funciones anacróniques, como la de censor.[12][13][14]

Miembros[editar | editar la fonte]

La Real Academia de la Historia ta compuesta por 36 miembros de númberu, lo mesmo que de Académicos Correspondientes asignaos a toles provincies d'España y al restu del mundu, que suman 370 anguaño (2006). Son miembros numerarios de l'Academia (por orde del númberu de medaya):[15]

Inda con categoría d'electu, esto ye, a la espera de la llectura del so discursu d'ingresu na Corporación, atópase Pedro Tedde de Lorca.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. La Reina preside l'actu de presentación del Atles Cronolóxicu de la Historia d'España
  2. Atles Cronolóxicu de la Historia d'España
  3. reis-presenten-el diccionariu-biografico-espanol.html Los reis presenten el Diccionariu Biográficu Español
  4. Retrato d'una Academia fondiada na Historia. Ritos relixosos, cargos vitalicios, atayante hexemonía masculina y una desatención pola España contemporánea lastran la institución. 1/6/2011 - El País, consultáu'l 1/6/2011
  5. historiadores sollértense ante-la-hagiografia-de-francu Los historiadores sollértense ante l'haxografía de Franco, 30/5/2011, Público (España), consultáu'l 1/6/2011
  6. gobiernu-del-pp-firma-emponderadores-biografias-sobre-jose-maria-aznar-y-esperanza.html Un ex altu cargu del Gobiernu del PP robla emponderadores biografíes sobre José María Aznar y Esperanza Aguirre, 31/5/2011 - La Vanguardia
  7. «La Real Academia de la Historia 'nun va correxir' la polémica biografía de Franco»
  8. Historia.pdf Comunicáu de la Real Academia de la Historia. 3 de xunu de 2011 Historia.pdf Archiváu el 20 de xunetu de 2011 na Wayback Machine.
  9. Juan Van-Halen. Patada al diccionariu. ABC 14 de xunetu de 2011
  10. El 'Diccionariu' nun se corrixe, pero finánciase editorial=El País. 27 de mayu de 2012. http://sociedad.elpais.com/sociedad/2012/05/26/actualidad/1338055732_988164.html. 
  11. Wert anuncia que se van correxir 31 entraes del 'Diccionariu biográficu'. El País. 31 de mayu de 2012. https://cultura.elpais.com/cultura/2012/05/30/actualidad/1338403080_894124.html. 
  12. Retrato d'una Academia fondiada na Historia. Ritos relixosos, cargos vitalicios, atayante hexemonía masculina y una desatención pola España contemporánea lastran la institución. 1/6/2011 - El País, consultáu'l 1/6/2011
  13. historiadores sollértense ante-la-hagiografia-de-francu Los historiadores sollértense ante l'haxografía de Franco, 30/5/2011, Público (España), consultáu'l 1/6/2011
  14. gobiernu-del-pp-firma-emponderadores-biografias-sobre-jose-maria-aznar-y-esperanza.html Un ex altu cargu del Gobiernu del PP robla emponderadores biografíes sobre José María Aznar y Esperanza Aguirre, 31/5/2011 - La Vanguardia
  15. Académicos Numerarios Archiváu el 3 d'abril de 2010 na Wayback Machine.
  16. «José Ángel Sesma Muñoz, nuevu académicu de númberu de la Real Academia de la Historia», Europa Press, Madrid, 5 d'ochobre de 2012.
  17. mio_entrada_en_la_RAH_supon_ L'historiador del arte y catedráticu de la UAM ingresa na Real Academia de la Historia

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.