Rafal

Coordenaes: 38°06′17″N 0°50′57″W / 38.104722222222°N 0.84916666666667°O / 38.104722222222; -0.84916666666667
De Wikipedia
Rafal
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
ProvinciaBandera de Alacant provincia d'Alacant
Comarques Vega Baja (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Rafal (es) Traducir Manuel Pineda Cuenca
Nome oficial Rafal (es)[1]
Códigu postal 03369
Xeografía
Coordenaes 38°06′17″N 0°50′57″W / 38.104722222222°N 0.84916666666667°O / 38.104722222222; -0.84916666666667
Rafal alcuéntrase n'España
Rafal
Rafal
Rafal (España)
Superficie 2 km²
Altitú 25 m
Llenda con Orihuela (es) Traducir
Demografía
Población 4800 hab. (2023)
- 2240 homes (2019)

- 2258 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Vega Baja (es) Traducir
0.26% de provincia d'Alacant
0.09% de Comunidá Valenciana
0.01% de España
Densidá 2400 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
rafal.es
Cambiar los datos en Wikidata

Rafal ye un conceyu de la Comunidá Valenciana, España. Asitiáu al sureste de la provincia d'Alicante, na comarca de la Vega Baxa del Segura. Cuenta con 3.901 habitantes (INE 2007).

Xeografía[editar | editar la fonte]

La población, nel marxe esquierdu del ríu Segura, ta comunicada con Orihuela, Guardamar del Segura y Torrevieja por aciu carreteres locales.

Aportar a esta llocalidá, dende Alicante, al traviés de l'A-7 pa enllazar cola CV-900 y rematar na CV-911.

Rafal ta dafechu arrodiada pol términu municipal d'Orihuela.

Historia[editar | editar la fonte]

Rafal mientres la Romanización[editar | editar la fonte]

Les tierres de la Vega Baxa yeren trolles y banzaos cuando fai 100.000 años nel Paleolíticu Mediu l'home Neanderthal daba los sos primeros pasos per Europa. Tan solo nel norte de la provincia d'Alicante atopáronse delles muertes. La Vega Baxa ye posible que nun fuera habitada nin mientres el Paleolíticu Cimeru nin mientres el Neolíticu. Los datos más antiguos que se tienen de la contorna traten del Eneolíticu o Calcolíticu, escontra'l sieglu III e. C.

Pero l'auténticu cambéu empieza a efeutuase cola romanización. Pacificados los pueblos íberos, van dexando los montes pa dir habitando les zones más fértiles del Segura y del Vinalopó. La dómina d'Augustu supunxo bastantes meyores yá que fueron introducíos los regadíos y les téuniques agrícoles d'inxertu, de la que la propiedá foi evolucionando escontra'l llatifundismu. Nel sieglu III de nuesa yera yá esistía una oligarquía dueña de grandes finques y qu'en munchos casos asitiaben la so residencia nos campos.

Na dómina de Diocleciano nel sieglu IV, realizáronse delles repoblaciones llamaes villae rusticae destinaes a poblar la vega, anque estes repoblaciones diben dirixíes a les güertes qu'arrodiaben a ciudaes como Orihuela o Elx.

Mientres tou esti periodu, Rafal tuvo que ser tierra de viñes, olivares y campos de trigu tal que lu yeren toles tierres de cultivu de la Vega Baxa. Por cuenta de la inesistencia de muertes arqueolóxiques en Rafal, tou apunta a que nun sería hasta la llegada de los árabes cuando Rafal pasó a ser un pequeñu pobláu allegáu con families que moraben ellí y trabayaben la tierra.

Rafal baxu dominiu musulmán (Rahal Al-Wazir)[editar | editar la fonte]

Los visigodos, sol mandu del Rei Suintila, conquistaron nel añu 625 tola zona bizantina de Hispania, incluyendo la Vega Baxa y la ciudá de Orcelis (Orihuela). Los visigodos camudaron el nome de Orcelis por Auriola y crearon ellí la capital d'una nueva provincia que tomaba gran parte de les actuales provincies d'Alicante y Murcia, siendo una de los ocho demarcaciones visigodes de Hispania.

Nel sieglu VIII produció la invasión musulmana de la Península Ibérica. Nel añu 713 les tierres de la Vega Baxa fueron algamaes poles tropes árabes de Abdelaziz. El Dux de Auriola, daquella Teodomiro (Tudmir según les cróniques árabes) realizó un tratáu colos musulmanes llamáu Pactu de Tudmir y que consistía na condición de caltener una cierta independencia con al respective de los invasores a cambéu del pagu d'una serie de tributos añales. Pero a la muerte de Teodomiro, la contorna pasó a ser dependiente de Damascu, pasando la capitalidad a Murcia. Darréu pasaría al Emiratu de Córdoba.

Los primeros pobladores que fueren unviaos pol califa pa repoblar la Vega Baxa fueron instalándose en pequeños nucleos esvalixaos, inclusive dacuando nos abandonaos asentamientos d'íberos y godos. Pa facilitar una rápida repoblación, los árabes impunxeron un sistema de repartu de propiedaes basáu na división de les tierres n'alqueríes (conocíes como garyes o qaryes) y rahales.

Les alquerías, bien comunes na Vega Baxa, yeren pequeños poblaos o asentamientos, partíos por toles güertes de la contorna y que los sos pobladores yeren dueños a tolos efeutos de les tierres que cultivaben. Les alquerías adoptaben los sos nomes partiendo de los nomes d'aquellos miembros destacaos de la so sociedá. Tamién yera común que tomaren el nome d'aquella persona qu'exercía dalgún tipu d'autoridá a nivel llocal. Ente que los rahales yeren finques privaes pertenecientes a importantes personalidaes del mundu políticu-social de la sociedá árabe.

Na contorna abondaron les alquerías. La gran mayoría de les llocalidaes de la Vega Baxa tán formaes sobre la base de delles alquerías que se fundieron formando un únicu conceyu y tomaron el nome de la alquería más grande.

Otra manera, Rafal foi una finca particular de dalgún mandatariu árabe que permaneció cola so estensión actual dende aquellos alloñaos tiempos. La finca foi un rahal al que llamaron Rahal Al-Wazir (Rahal del ministru o del gobernador), pobláu por llabradores que moraben ellí y trabayaben la tierra pal so señor, posiblemente asitiáu na ciudá de Tudmir (Orihuela).

Los árabes residentes en Rafal allugaron el so campusantu na actual Plaza de la Constitución, prueba d'ello son los restos humanos que s'atoparon en dichu llugar mientres la reforma que s'acometió sobre esta plaza na década de los setenta. Hai que tener en cuenta que naquelles feches nun esistía un nucleu urbanu en Rafal, si non que les barraques árabes partir por tola güerta que portaba la superficie del actual conceyu de Rafal.

Cola llegada de los árabes llegaron meyores nes téuniques de regadío, siendo'l autores de les principales canales de riego actuales. Tamién introducieron los cítricos, les moreres y l'algodón, cultivos qu'en Rafal yá nun s'abandonaríen. Les téuniques de construcción llevaes a cabu en Rahal Al-Wazir mientres esti periodu tamién perduraríen nel tiempu, yá que se construyeron les primeres barraques onde s'agospiaben les humildes families que moraben nel pobláu. Estes téuniques de construcción de barraques introducíes polo árabes, seríen dende entós la única forma de construyir viviendes de los rafaleños hasta que nel sieglu XVII construyeren les primeres cases, siguiendo cola barraca como forma más habitual de construcción hasta empiezos del sieglu XX.

Nun sería hasta trescurríos casi 500 años de presencia árabe na Vega Baxa cuando llegaren les primeres tropes castellanes, yá na fase final de reconquistar llevada a cabu polos reinos cristianos de Castiella y Aragón. Tres tomar d'Orihuela el día de Santes Xusta y Rufina del añu 1243, no tocante a Rahal Al-Wazir, la vida de los sos ciudadanos nun camudó, yá que nesta primera toma de territorios, l'exércitu castellanu tan solo llindóse a asitiar dellos homes nos castiellos más importantes como'l d'Orihuela. Nun principiu dexóse-y a la población musulmana siguir poblando y trabayando les sos tierres, por cuenta de que Castiella, enagora nun tenía una política de repoblación, yá que la so demografía yera insuficiente pa cubrir les nueves conquistes y los sos recursos taben dirixíos a repoblar Sevilla, polo que na contorna llindar a pacificar la zona.

Pero la sulevación mudéxar na que s'alzó en rebelión tola zona, obligaron a la intervención de les tropes aragoneses encabezaes pol Príncipe Pedro (futuru Pedru III d'Aragón), que llegaron a la Vega Baxa n'abril de 1265, llegando en payares Xaime I col gruesu de les tropes, que s'establecieron en Orihuela hasta la Navidá d'esi mesmu añu. Arriendes de la sulevación, los musulmanes fueron espulsaos, perdiendo les sos propiedaes y los privilexos que se-yos dexaren nun principiu. L'agricultura de la zona quebró por cuenta de que los campos quedaron afaraos.

Tres la espulsión, entren en xuegu dos postures, la de los aragoneses, partidarios de partir grandes estensiones de tierra ente los xefes militares pa caltener una pacificación y defensa del territoriu más segura, y la postura del rei castellanu Alfonsu X el Sabiu, partidariu de partir les tierres ente los caballeros partes de la conquista en porciones más pequeñes y repoblar la zona.

Finalmente sería la repartida d'Alfonsu X en Córdoba en 1265 el que diera nuevos propietarios a les tierres recién reconquistaes. Dende esi momentu, dieron empiezu les repoblaciones cristianes de la Vega Baxa, fundamentalmente por families catalanes y aragoneses.

Reconquista Cristiana[editar | editar la fonte]

El 25 d'agostu de 1265 llevar a cabu en Córdoba la repartida de les tierres de la Vega Baxa ente aquellos caballeros parte de tomar d'Orihuela. Yá nesta primer repartida, contemplábase'l nome de la finca Rahal Al-Wazir, que finalmente foi apurrida en propiedá a la familia catalana de los Despuig, pasando a ser una heredá que nun se sostenía a nengún tipu de títulu nobiliariu y que la so xurisdicción taba instalada nel marcu municipal d'Orihuela. Nesta repartida tamién tuvo presente Pedro Ramón de Rocamora (Pierre Roman de Rocamoure), primer miembru de la Casa de Rocamora que los sos descendientes seríen importantes protagonistes na hestoria de Rafal. Nesta repartida, los Rocamora llograron les tierres de les actuales Benferri, Puebla de Rocamora y Granja de Rocamora.

La espulsión de la población mudéxar despobló Rahal Al-Wazir, que permaneció totalmente despoblada mientres un añu, dende xunetu de 1265 hasta xunetu de 1266, momentu en que se destinaron les primeres families a repoblar esta plaza.

En xunetu de 1265 llevar a cabu la primer repoblación de la Vega Baxa, destinada a poblar Orihuela y les tierres más cercanes a dicha ciudá.

Na segunda repoblación de la vega en xunetu de 1266 poblar a Rahal Al-Wazir coles sos primeres families cristianes. Fueron un total de 42 families procedentes de Cataluña y d'Aragón les que se destinaron a Rahal Al-Wazir. (Ver Campañes de repoblación de Rafal).

Cola primer repoblación de Rahal Al-Wazir, la familia Despuig concedió tierres a toles families pobladores. Executóse una repartida nel que se-y asignaba a cada familia una determinada estensión de tierres de cultivu dependiendo de diversos factores. Les condiciones yeren les de nun abandonar el pobláu nin les tierres y dexar una cuarta parte de les colleches a la familia Despuig.

La inseguridá ciudadana reinante mientres esti periodu na Vega Baxa, nun garantizaba una continuidá al mandu de les tierres per parte de los sos renteros, yá que mientres los primeros periodos de repoblación yera bien común que los propietarios funcionales a los que se-yos designaren tierres, abandonaren el so patrimoniu y treslladárense a zones más segures.

Nel añu 1268 produzse una tercer repoblación comarcal, na cual tamién destinar families a Rahal Al-Wazir pa cubrir los vacíos producíos por fallecimientos o polos abandonos de tierres per parte de families qu'optaron por colar o nun han tao'l tiempu de vecindá abonda pa caltener los sos derechos d'arrendamientu. En 1272 fíxose una cuarta repoblación, yá de menos transcendencia en Rahal Al-Wazir.

Nel añu 1304 los Reis Xaime II d'Aragón y Fernandu IV de Castiella roblaron la Sentencia Arbitral de Torrelles pol que les tierres de la Vega Baxa pasaben a la Corona d'Aragón.

La gran epidemia de 1348 conocida como peste bubónica, dexaría la Vega Baxa casi despoblada, realizándose entós una repoblación con families d'orixe castellanu y veníes de Murcia, qu'en Rahal Al-Wazir calcúlase que pudo suponer a la metá de la población. Estes repoblaciones supunxeron colos años la perda de la llingua valenciana na Vega Baxa, pasando a ser el castellán la llingua predominante.

Tres la familia Despuig, Rahal Al-Wazir cayería en propiedá de la familia Monsí de Castañeda, quien tres l'afianzamientu de la seguridá na zona y l'alloñamientu de les fronteres, prefirió derogar tolos contratos d'arrendamientu vixentes y llevar un sistema de producción agrícola más partidista, pasando la población rafaleña de ser arrendatarios d'eses tierres, a ser llabradores mal pagos y con derechos limitadísimos.

La población rafaleña del sieglu XIV taba compuesta na so gran mayoría por cristianos d'orixe catalano-aragonés y d'orixe castellanu en proporciones asemeyaes, con una minoría de población morisca, nuna población d'unos 60 - 80 habitantes.

El sistema de ¨dueñu y señor¨ de les tierres impuestu pola familia Monsí de Castañeda sería siguíu polos sos socesores, la familia oriolana de los Fernández de Lasa.

Les families Despuig, Monsí de Castañeda y Fernández de Lasa nun retuvieron por enforma tiempu ente les sos posesiones a Rahal Al-Wazir. Sería en manes de los García de Lasa con quien pasara la población gran parte del so periodu medieval posterior a reconquistar.

Rahal Al-Wazir, en cayendo en posesión de los cristianos y col pasu de los años, camudaría la so denominación al pasar a llamase a cencielles Rahal, siendo abandonáu'l sufixu árabe Al-Wazir. Al igual que nel castellán la ¨ h ¨, que se pronunciaba como una ¨ j ¨ nidia, foi evolucionando hasta nun pronunciase, nel valencianu la evolución foi escontra acabar pronunciándola como una ¨ f ¨, lo que supunxo un cambéu semánticu del nome de Rahal, que foi evolucionando fonéticamente hasta llegar a dexenerar na pallabra Rafal.

Según un documentu esistente nel Archivu Históricu Nacional, en Madrid (Legajo 6.835), la heredá de Rafal constaba nel añu 1600 con una estensión de 1.200 tahullas, habiendo alcanzáu nel añu 1555 les 1.800 tahullas.

A finales del sieglu XVI, Rafal algamó la calidá y denominación de señorío propiedad de los García de Lasa, siendo'l primer Señor de Rafal Gaspar García de Lasa y Ferré.

Por cuenta de que Gaspar namái tuvo descendencia femenina, ésti casó a la so primoxénita Ana col so sobrín Juan de Ferré y Proxita, venciéndo-y Gaspar el señoríu al so sobrín-yerno Juan de Ferré tres los sos nupcias, que pasaba a ser el II Señor de Rafal. La posterior muerte de Juan ensin descendencia fixo recayer de nuevu sobre Gaspar el señoríu de Rafal.

Tres el caso de la so otra fía, María, con Jerónimo de Rocamora y Thomas, Gaspar dexó'l señoríu a la so fía María por que lo apurriera al so matrimoniu, pasando a ser la III Señora de Rafal, siendo'l so maríu Jerónimo darréu'l que recibiera de la Corona Española el títulu de Marqués de Rafal, fundáu en base del señoríu que quedó suprimíu como tal.

El marquesáu de Rafal[editar | editar la fonte]

Una serie de documentos bien calteníos como inventarios y testamentos del periodu 1636 - 1640 y que a día de güei atópense en manes del actual Marqués de Rafal Don Santiago Pardo-Manuel de Villena, (Archivu Históricu del Marqués), dexáronnos saber cómo yera Rafal nel sieglu XVII con una exactitú absoluta y con una bona serie de detalles. Otros documentos d'importancia son del Archivu Históricu Nacional (Protocolo Juan Liñán, añu 1643), Archivu Históricu de la Catedral de Orihuela (Protocolo Ginés Martínez, añu 1639), o un planu de Rafal del añu 1640 y que s'atopa tantu nel Archivu Históricu del Marqués de Rafal como nel Archivu Históricu Nacional en Madrid (Legajo 6835 [planu]).

Nel sieglu XVII, nos territorios de la Corona d'Aragón y más concrétamente nel Reinu de Valencia, rexía la Xurisdicción Alfonsina, al contrariu qu'en Castiella a pesar de ser yá un fechu la unidá dinástica de los reinos españoles. El fueru Alfonsino tenía como condición pa ser alcanzáu, la de ser un pobláu con un mínimu de quince cases con quince matrimonios cristianos residentes nelles, y que tuvieren dispuestos a trabayar les tierres vencíes pol señor del llugar.

El fueru buscaba incentivar la creación de nuevos llugares poblaos onde s'establecieren unos nuevos habitantes, dexándo-yos unos determinaos derechos y xurisdicción. Jerónimo de Rocamora, por cuenta de llograr pa l'acabante independizar villa de Rafal la Xurisdicción Alfonsina, llevó a cabu la construcción d'una serie de cases.

En 1639 esistíen en Rafal venti cases, dieciocho ocupaes por vasallos y llabradores, casar-Abadía y la Casa del Marqués conocida como la Casa Grande y na que dalgunos de los primeros Marqueses de Rafal como Jerónimo, Gaspar o Juan pernoctaron en delles ocasiones. Tamién esistía una almazara, un fornu, una tabierna, una tienda y una bodega, amás de la ilesia. Y nes contornes un molín y una carnicería. El restu de construcciones del conceyu yeren barraques, vivienda de la gran mayoría de los vecinos de Rafal entós daquella.

La Casa Grande (del Marqués) taba asitiada no que güei ye la casa del párrocu. Casar-Abadía o Rectoría asitiar nel allugamientu de l'actual oficina de correos y no que foi la biblioteca municipal hasta 2010 (antiguu conceyu) y yera el llugar de residencia de Mosén Jacinto Moreno, primer párrocu que tuvo Rafal.

La almazara atopar nel allugamientu que güei ocupa un edificiu de cinco plantes asitiáu frontalmente al nuevu conceyu, na cai Marqués de Rafal (replaceta Martín Salinas), y el molín asitiáu daquella pela rodiada del pueblu, qu'anguaño correspuende a la esquina formada peles cais ¨El Molín¨ con ¨Maestru Albéniz¨. Esti molín tuvo activu hasta 1962, anque aquel día yá pertenecía en propiedá a una familia residente nel conceyu. Foi derruido en 1989.

Daquella yeren trés calles y una plaza lo que formaba'l nucleu urbanu de Rafal. La plaza correspuende a la ¨Parrala¨ (Plaza de la Constitución) col so actual allugamientu, que s'asitió sobre l'antiguu campusantu árabe. A les cais llamábase-yos ¨cai Mayor¨ (actual cai Marqués de Rafal), ¨cai Nueva¨ (actual cai San José) y ¨cai Vieya¨ que desaguaba na plaza (antigua cai Joaquina Tomás, cai sumida en 2010 en siendo enlosetada y añadida a la remocicada Plaza de la Constitución).

Les cases asitiábense unes poques alredor de la plaza, y el restu partíes ente la cai Vieya (enfrente de la ilesia, qu'aquel día namái tenía puerta pa esi llau) y el restu na cai Mayor (nel tramu entendíu ente la ilesia y la almazara), siempres nel llau derechu percorriendo la cai d'este a oeste (de les Cases Barates al Calvariu), yá que nel frente asitiábase l'Arroba de San Bartolomé (canal de riego esistente a día de güei, anque enriáu).

La bodega asitiar na esquina que formen les cais Marqués de Rafal con Joaquín Gómez Juan, esto ye, enfrente de la ilesia pela cai Marqués de Rafal (na llamada curva de la ilesia¨).

Estos negocios como la bodega, el fornu, la almazara, el molín, la tienda y la tabierna yeren propiedá del Marqués de Rafal. Dalgunos atopábense en condición d'arrendamientu, como yera'l casu de la almazara, de la tabierna y de la tienda, arrendamientos temporales que se faíen de normal pal periodu d'un añu.

Tocantes a les regalías o derechos esclusivos de monopoliu que s'acutar el marqués yeren dos; el molín y el fornu. Esistía la obligación de llevar tol granu llográu al molín del marqués. Lo mesmo asocedía col fornu, sacantes se llograra llicencia pa tener fornu propiu.

El molín, la bodega y la almazara fueron construyíos nel periodu 1636 - 1639, dexándo-y a la población de Rafal a partir del sieglu XVII ser totalmente independiente y autosuficiente.

Les parceles onde yeren allugaes les cases o barraques, tou yera propiedá del marqués. Pa la construcción d'una casa o barraca, el marqués, al traviés del so apoderáu, dexaba'l terrén a perpetuidad, que pasaba de padres a fíos, pero cola condición de nun poder vendelo, vencelo o abandonar el pueblu.

Les tierres de cultivu, tamién propiedá del marqués, yeren arrendaes polos vecinos del conceyu, tierres que s'estremaben en morerales, olivares, viñes y tierres en blancu. Según una clausa qu'impunxo'l primer marqués, Jerónimo de Rocamora en 1636, aquellos vecinos que llograren tierres en condición d'arrendamientu, caltener mientres tiempu indefiníu, pasando tamién de padres a fíos y pudiendo vender inclusive los sos derechos d'arrendamientu previa autorización del marqués, pero siempres a vecinos de Rafal o a nueves families que s'establecieren nel conceyu y venciendo al marqués el 10% del preciu axustáu pa la venta (el Luismo o la Décima).

Amás, nesos casos de venta de derechos d'arrendamientu, el marqués tenía'l derechu de quedase otra vegada col dominiu útil de les tierres (la fadiga), bien pa esplotales direutamente o bien pa volver venceles a terceros.

Na repartida de tierres de 1636, son 26 matrimonios los que s'axudiquen les 740 tahullas que dexó Jerónimo. La diferencia hasta completar la estensión de 1.200 tahullas que tenía Rafal entós daquella, correspuende a la parte esplotada pol marqués de forma direuta.

Al respective de la ilesia, en 1639 empecipiáronse les obres, rematando la so primer fase de construcción en 1640, la segunda fase alredor de 1700, la tercer fase en 1830 y la cuarta y última fase en 1927.

L'autoridá en Rafal mientres los sieglos XVII y XVIII imponer la Xusticia¨. Los pleitos xeneraos ente los vecinos del marquesáu de Rafal, debíen de ser arreglaos por él. Pal nomamientu del Xusticia axuntaben los vecinos ya iguaben una terna de persones aptes pal cargu. El Marqués de Rafal yera'l que finalmente escoyía ente los candidatos, nomándolo como la Xusticia y de normal tamién como'l so apoderáu en Rafal.

El cargu yera desempeñáu per un añu, realizándose una nueva terna añalmente na que'l marqués podía reelixir a la mesma persona que yá ocupaba'l cargu o sustituyilo. Lo normal yera que repitieren nel cargu mientres años mientres nun esistieren numberoses quexes. El primer rafaleño qu'ocupó'l cargu de la Xusticia foi Ginés Yagüe, nomáu por Jerónimo de Rocamora en 1639. Dempués de munchos años de serviciu, Ginés sería sustituyíu por Jaime García.

En 1837 fueron suprimíos definitivamente los señoríos n'España.

La figura de dellos alcaldes del pasáu[editar | editar la fonte]

Enriba, d'esquierda a derecha: el fíu de Modesto Hernández, Doña Julia, l'escritor rafaleño Modesto Hernández Villaescusa, sentada la madre de Martín Salinas, l'Alcalde de Rafal Martín Salinas Valero, José Valero Urios, y debaxo d'ésti, sentáu Martín Salinas (fíu).

Un periodu d'esta dómina (1885 - 1927) ta marcáu poles práutiques caciquistas realizaes por dellos alcaldes, especialmente Martín Salinas Valero mientres el periodu 1901 - 1927 nel que se perpetuó na alcaldía mientres 26 años, yá siendo alcalde con anterioridá. Tamién llogró incontables beneficios al aprovechase de les distintes desamortizaciones acaecíes n'España y nes cualos les tierres yeren lliberaes de la nobleza o del cleru. Dende la so privilexada posición d'apoderáu del marqués de Rafal y como propietariu moral y a nivel llocal, gran parte de les tierres rafaleñas espropiaes al Marqués pasaron a la so propiedá de forma irregular.

Una importante institución na hestoria de Rafal foi'l desapaecíu Sindicatu Agrícola de Rafal, fundáu nel añu 1920 y aprobáu por Real Orde de 26 de febreru d'esi mesmu añu. La primer xunta direutiva tuvo como presidentes a José Pertusa García y a Manuel Valero Martínez, como conciliario al párrocu Carlos Di-yos Vinal (tien una cai dedicada en Rafal) y un total d'ocho vocales. Amás nomaron a un conseyu de vixilancia formáu por José García Ferrer como presidente xunto a otros cinco vocales más. Nomaron presidenta honoraria a Isabel Manuel de Villena, condesa de Vía Manuel.

Nun principiu, la función del Sindicatu Agrícola yera como bien diz el so nome, la de comercializar productos agrícoles, ganándose en poco tiempu la reputación de sociedá meyor xestionada de la Vega Baxa y llogrando los sos accionistes gran cantidá de beneficios. Dempués empezaríen a realizar obres sociales pal bien del pueblu como la construcción de viviendes, yá que por aquelles feches la falta de terrenes y de recursos económicos de la gran mayoría de vecinos, sumáu a les torgues caciquiles interpuestos, imposibilitaban la nueva vivienda pa les persones más precisaes, siendo barraques el llar de la gran mayoría de los habitantes.

Isabel Manuel de Villena dexó terrenes al Sindicatu pa la construcción de cases sociales que dexaren a los vecinos del conceyu adquirir una vivienda, facilitando formes de pagu, a pesar de que'l preciu apenes cubría los gastos de la obra. El primer conxuntu de viviendes que construyeron foi no que pasó a llamase calle condesa de Vía Manuel (actuales cais Rosario y Pablo Picasso), y vinieron resolver el problema de la vivienda en Rafal entós daquella. A la inauguración del barriu asistieron Isabel Manuel de Villena y el Gobernador Civil d'Alicante Joaquín García Guerrero, que pronunció un elocuente discursu. Dambos fueron recibíos a la entrada del pueblu (el Calvariu) y tresportaos nel elegante carru tiráu por dos caballos que tradicionalmente recibía a los marqueses nes sos visites a Rafal.

En 1927 construyir en callar Doña Alexandrina un gran edificiu (baltáu va unos años) qu'allugaba les oficines d'esta institución, inauguróse la primer caxa d'aforros en Rafal y construyóse l'almacén de distribución de farines y abonos.

La xunta direutiva del Sindicatu llegó a un alcuerdu con don Adrián González pa electrificar Rafal, yá que don Adrián yera'l propietariu del sector llétricu de la zona naquella dómina. Gracies a esti alcuerdu, realizóse'l primer tendíu llétricu dende Almoradí, llegando d'esta forma la enerxía llétrica a Rafal. Tamién llegaron a dellos alcuerdos pal tendíu de les primeres llinies telefóniques, instalándose les dos primeres unidaes nel Conceyu de Rafal y nes oficines del Sindicatu. Y la carretera que travesaba Rafal que'l so estáu yera llamentable, foi ameyorada gracies a les presiones qu'exercieron.

El Sindicatu sobrevivió a la Guerra Civil, anque la so dómina de grandes ganancies empobinaes a la realización d'obres sociales quedara tras, llindándose dende entós a la distribución d'abonos, cola esceición de la construcción del barriu de Les Cases Barates. Tuvo activu hasta finales de los años noventa.

En tiempos de democracia[editar | editar la fonte]

Como llocalidá de muncha tranquilidá, la transición escontra la democracia trescurrió en Rafal de forma pacífica y ensin moviciones sociales. Cola democracia, llegaba a Rafal un apreciable despegue económicu, y a nivel consistorial, el momentu más prolíficu ensin dala dulda conocíu hasta entós.

Nes primeres eleiciones municipales de la nueva democracia en 1979 imponer en Rafal el partíu centrista de la UCD, encabezáu por Gaspar Torres Gilabert. Unos años dempués, en 1982, Gaspar Torres dimitió de l'alcaldía por cuenta de les presiones internes qu'exercíen sobre él los mesmos miembros del so partíu.

Relevar nel cargu'l qu'hasta entós yera'l Teniente d'Alcalde, Joaquín Arques Verdú. Esti conceyal llevó a cabu delles obres importantes nel conceyu amás de la adquicisión de los terrenes, pa l'ampliación del actual polideportivu, que los adquirió pal conceyu nuna brillosa operación qu'aforró al pueblu una importante suma de dineru.

Nes segundes eleiciones municipales celebraes en 1983 salió victoriosu'l PSOE encabezáu por Agustín García Martínez, que tamién llevó a cabu importantes obres públiques de calter hidráulicu. Construyéronse les redes de distribución y recoyida d'agües públiques, inauguróse l'antiguu polideportivu y aprobóse el Plan de Reordenación Urbanística de Rafal.

Agustín cumplió'l periodu de cuatro años na alcaldía pero nun se presentó como candidatu pa les siguientes eleiciones, siendo sustituyíu como númberu unu del so partíu pol prestixosu direutor-maestru de banda Arte Musical de Rafal D. Gabriel García Martínez, compositor del himnu municipal de Rafal.

Los comicios de 1987 dieron como ganador al CDS de Joaquín Franco Morante, anque tuvo que cuntar col sofitu d'AP pa faese cola alcaldía yá que nun llogró una mayoría absoluta. Joaquín túvose qu'enfrentar con difíciles situaciones dende'l momentu del so toma de posesión, y que nun dexaron d'escorre-y mientres el so mandatu.

Tan solo unos meses dempués del so toma de posesión, una riada afaró Rafal causando numberosos daños inmuebles. Los díes 4, 5 y 6 de payares de 1987 Rafal, anubierta, quedó incomunicada por tolos sos accesos, ensin fluyíu llétricu y ensin comunicación telefónica. El xueves día 5, l'Alcalde de Orihuela Luis Fernando Cartaxena Travesedo ordenó que naide pernoctara na pedanía oriolana del Mudamientu por cuenta de les crecíes del Ríu Segura. Por tar esta pedanía históricamente hermanada col conceyu de Rafal de facto, anque non de iure, foi ellí onde treslladaron a los ciudadanos del Mudamientu que fueron sacupaos polos camiones del exércitu, y per mediu d'un helicópteru los que vivíen naquelles zones de peor accesu y que permanecíen anubiertes. Rafal recuperar con facilidá de los daños causaos polos hinchentes.

De Joaquín Franco Morante destácase una bona xestión a la de axenciar ayudes económiques p'aquellos vecinos del conceyu que les sos propiedaes sufrieren daños. Pero acusábase-y de ¨paralizar¨ al pueblu por cuenta de que nun llevó a cabu nenguna obra pública d'importancia, y hasta aquel momentu yera eso lo que s'había veníu faciendo nes anteriores llexislatures. Esti fechu desaguó nuna polémica moción de censura en 1989 que desvenceyó a Joaquín de l'alcaldía. Un conceyal d'AP votó a favor del cese del alcalde de centru nun plenu estraordinariu nel que salió como nuevu alcalde'l conceyal socialista Engracio Ruiz Villaescusa que dende 1987 encabezaba'l so partíu.

Engracio, que namái foi alcalde mientres daqué más d'un añu, completaría'l ciclu de cuatro años hasta les próximes eleiciones, asitiando les bases de lo que diben ser les siguientes llexislatures. Mientres el so periodu na alcaldía executó'l plan de renovación total de les instalaciones d'allumáu públicu y empecipiáronse les obres del pabellón allugáu nel polideportivu, anque les obres paralizáronse (namái se construyó la estructura metálica sobre una pista de fútbol sala yá esistente).

Nel añu 1990 con Engracio como alcalde, la villa de Rafal celebró la so 350 aniversariu, anque basándonos en datos históricos, realmente foi'l 350 aniversariu de la ilesia y el 354 aniversariu de la independencia municipal de Rafal sobre Orihuela.

Nes eleiciones de 1991 venció'l nuevu candidatu socialista Francisco Bernabeu Sarmiento. Darréu sería reelixíu en dos causes más, nes eleiciones de 1995 y nes de 1999. Mientres esti periodu, la llocalidá dobló la so estensión urbanizada, y lleváronse a cabu una serie d'obres públiques que modernizaron el conceyu.

Construyóse un nuevu colexu y darréu el nuevu conceyu siguíu d'un auditoriu, l'antigua biblioteca y l'ampliación y modernización del consultoriu médicu esistente, amás de xardinos, replacetas ya innumberables obres públiques. Tamién s'executaron dellos planes parciales que fueren aprobaos diez años tras y que-y dexaron al conceyu aumentar la so superficie urbanizada de forma bien considerable.

Mientres la so tercer llexislatura foi aprobáu'l Segundu Plan Urbanísticu de Rafal y axudicóse-y al conceyu la construcción del institutu de secundaria, que les sos obres nun s'empecipiaron hasta más tarde.

Francisco gobernó Rafal mientres más de 10 años, siendo por ello'l que más tiempu ostentó'l cargu d'alcalde dende la llegada de la democracia y el segundu desque fuera constituyíu'l conceyu en 1885 (namái superáu por Martín Salinas). El periodu de 1991 a 2002 con Francisco Bernabeu Sarmiento na alcaldía foi bien esitosu, por cuenta de los llogros consiguíos, yá que hai que tener en cuenta la inédita crecedera que se dio nel conceyu xunto a la so modernización.

En payares de 2001 y a pocu más d'un añu d'acabar la so tercer llexislatura, Francisco Bernabeu Sarmiento permutó el so cargu d'alcalde col conceyal del so partíu y Teniente d'Alcalde Antonio Vicente Ferrández Cascales, que yá yera'l númberu unu del PSOE de cara a les siguientes eleiciones. La llexislatura 1999 - 2003 remató pos con Antonio como Alcalde de Rafal.

Nos comicios celebraos en 2003, el que yá yera alcalde de Rafal dende diba un añu salió ganador con mayoría absoluta. Antonio sería un continuador de les polítiques d'obres públiques del Partíu Socialista, con exemplos como la construcción d'un nuevu campusantu (más bien ampliación del esistente), l'ampliación y modernización del polideportivu o la puesta en marcha de les obres del Institutu de Rafal. Pero la nefasta xestión del alcalde na execución de les cuantimenos polémiques reparcelaciones del Polígonu Industrial y del sector urbanísticu llamáu Sector Sur desacreditaron la so figura, llegando inclusive a causar una división n'el mesmu senu del so partíu a nivel llocal.

Los descontentos del pueblu, de tradición socialista, llevaron al PP a la victoria nes eleiciones municipales celebraes en 2007, con José Arronis Navarro como nuevu alcalde, siendo esa la primer y única ocasión na que gobernó'l PP en Rafal.

Dende'l puntu de vista urbanísticu, la llexislatura del PP foi bastante activa, yá que se desenvolvieron dellos proyeutos d'importancia pal conceyu, magar ye ciertu que l'alcalde José Arronis cuntó colos financiamientos de los planes Plan Y y Plan Confianza pa poder llevar a cabu los sos proyeutos. Como ye sabíu, estos planes taben destinaos a combatir el desemplegu na zona, lo que fizo que la llexislatura nun tuviera exenta de discutinios por cuenta de la axudicación de les obres y a la poca mano d'obra apurrida polos residentes nel conceyu.

Mientres dicha llexislatura (2007 - 2011) executáronse les obres del nuevu cuartel de la policía llocal, de la nueva biblioteca y anováronse delles de les redes d'agua potable y ceres que nun fueren anovaes n'años anteriores.

Dar por concluyíes les obres del institutu d'educación secundaria de Rafal, que'l so proyeutu empecipió'l PSOE mientres les anteriores llexislatures. Tamién se realizó una total remodelación de la Parrala (places qu'arrodien a la ilesia), que'l so estáu yera llamentable cuando'l PP llegó a l'alcaldía y que incomprensiblemente fuera un asuntu desoyío y escaecío pol PSOE, a pesar de ser un llugar tan céntricu y transitáu (paradóxicamente, el PSOE llamó ¨La Parrala¨ al so programa televisivu emitíu en Tele Rafal mientres los cuatro años qu'ocupó la oposición).

Al pie de la remodelación de dicha plaza executó'l pavimentado de les cais Mariano Mirete, San José y Rosario, que les convirtió en cais piatonales. Y sustituyéronse les lluminaries (faroles) del cascu antiguu, siendo reemplazaes les anteriores llámpares de vapor de sodiu por llámpares ¨led¨ de nitruro de galio, que la so ventaya anicia nel considerable aforru d'enerxía sumáu a la durabilidá d'esti tipu de llámpares. Y empecipiáronse les obres pa la construcción d'un nuevu consultoriu médicu, allugáu nel Sector Sur.

Nes últimes eleiciones municipales, celebraes el 22 de mayu de 2011, el PSOE llogró la victoria con Manuel Pineda Cuenca como nuevu Alcalde de Rafal, siendo'l 27ᵘ n'ocupar el cargu y el 9ᵘ dende la llegada de la democracia.

De magar, la grave situación económica que traviesa'l país cebóse especialmente en llocalidaes como Rafal, lo qu'obligó a gran parte de la so población activa a emigrar a países como Alemaña o Suiza, especialmente a esti postreru.

Amás, el PSOE, al que se considera que al igual que'l PP incumplió tol so programa eleutoral, tomó midíes tan impopulares como la xubida de los impuestos municipales, lo que nun fixeron otra cosa que socavar la yá maltrecha situación financiera de munchos rafaleños. Amás, dambos partíos tán somorguiaos nuna absurda ya irresponsable espiral d'acusaciones cruciaes sobre quien liquidó en mayor midida los bienes y recursos municipales.

Alcaldes de Rafal[editar | editar la fonte]

Previos a la democracia[editar | editar la fonte]

Estos alcaldes de Rafal fueron los que cubrieron los periodos históricos de la monarquía d'Alfonsu XIII, la Segunda República y la dictadura de Franco.

Periodu Alcalde de Rafal
1885 - 1893 Martín Salinas Valero
1893 - 1896 Francisco Gutiérrez Cañizares
1896 - 1898 Manuel Juan Vallines
1898 - 1901 Antonio Pérez Díaz
1901 - 1927 Martín Salinas Valero (segunda vegada)
1927 - 1935 Antonio Vázquez Baeza
1935 - 1936 Martín Salinas Valero (tercer vegada)
1936 - 1936 Gaspar Torres Pertusa
1936 - 1938 José Grau Díaz (mientres la guerra)
1938 - 1939 Blas Villaescusa Vicente (mientres la guerra)
1939 - 1939 Agustín Martínez Hurtado (mientres la guerra)
1939 - 1940 José María García Rufete
1940 - 1940 Antonio Rodríguez Bascuñana
1940 - 1941 Antonio Martínez Morales
1941 - 1949 Emilio Mirete Morante
1949 - 1951 Antonio Mazón Seva
1951 - 1959 José Vázquez García
1959 - 1966 Antonio Martínez Murcia
1966 - 1972 Francisco Murcia Gómez
1972 - 1979 José García Griñán

Alcaldes en democracia[editar | editar la fonte]

Llista d'alcaldes dende les eleiciones democrátiques de 1979
Periodu Nome del alcalde Partíu políticu
1979 - 1982
1982 - 1983
Gaspar Torres Gilabert (Dimitió en 1982)
Joaquín Arques Verdú
UCD
1983 - 1987 Agustín García Martínez PSPV-PSOE
1987 - 1989
1989 - 1991
Joaquín Franco Morante (Moción de censura en 1989)
Engracio Ruiz Villaescusa
CDS
PSPV-PSOE
1991 - 1995 Francisco Bernabeu Sarmiento PSPV-PSOE
1995 - 1999 Francisco Bernabeu Sarmiento PSPV-PSOE
1999 - 2002
2002 - 2003
Francisco Bernabeu Sarmiento (Dexó'l cargu en 2002)
Antonio Vicente Ferrández Cascales
PSPV-PSOE
2003 - 2007 Antonio Vicente Ferrández Cascales PSPV-PSOE
2007 - 2011 José Arronis Navarro PP
2011 - 2015 Manuel Pineda Cuenca PSPV-PSOE

Demografía[editar | editar la fonte]

Rafal cuenta con 3.901 habitantes (INE 2007). Un 14,3% de la so población ye de nacionalidá estranxera, principalmente d'orixe marroquín ya iberoamericanu.[2]

Evolución demográfica de Rafal[3]
1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 1991 2000 2006 2007
Población 406 561 849 1.103 1.379 1.661 1.821 2.003 2.234 2.643 3.201 3.805 3.901

Economía[editar | editar la fonte]

Basada tradicionalmente na agricultura y na fabricación de conserves vexetales.

Monumentos y llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Nª Sra. del Rosario
Ilesia de La nuesa Señora del Rosario

Edificiu d'interés arquiteutónicu. Empezó a construyise por Jerónimo de Rocamora, marqués de Rafal, en 1639. Los gastos de la obra fueron cubiertos polos distintos marqueses de Rafal de la Casa de Rocamora socesores. El mesmu añu del empiezu de les obres finó Jerónimo de Rocamora y la construcción foi siguida pol so fíu Gaspar de Rocamora. En 1640 remató la primer fase de construcción na que se construyó l'altar mayor y los sos llaterales, rematáu por una pequeñu torre nel centru. A pesar del so pequeñu tamañu nesi mesmu añu foi consagrada y nomada como ilesia de Rafal. La ilesia foi concluyida, anque non col so tamañu actual, alredor del añu 1700.

En 1829 un retruque del terremotu de 1829, destruyó parte del templu, baltando la torre del campanariu sobre'l teyáu que cubre l'altar mayor, causando la única muerte rexistrada en Rafal por cuenta de esi terremotu. Pilar Melo de Portugal, marquesa de Rafal, contribuyó económicamente a la reconstrucción y ampliación de la ilesia. Enanchóse'l templu hasta'l so anchu actual, amplióse la separación ente l'altar y el fondu del templu, construyóse l'actual puerta principal, la cúpula y los techos en bóveda actuales, amás de la sacristía y un nuevu campanariu asitiáu onde ta l'actual, pero más pequeñu y de menor altor.

Nel periodu 1925-1927, realizóse la última ampliación que-y dio al templu les sos dimensiones actuales y el so actual aspeutu esterior. Baltóse la parte alta del pequeñu campanariu construyóse l'actual con cuatro campanes y el coru, al que s'apuerta al traviés de la torre del campanariu. Darréu la ilesia tuvo otres obres y remodelaciones de menor entidá, qu'inclúi la construcción d'una nueva cúpula.


Plaza Francisco Martínez Morales "Paco'l Bonu" ya Ilesia


Na ilesia venérase la imaxe de Nuesa Señora del Rosario, patrona del pueblu, procedente de Puebla de Rocamora. Esisten tamién dos retablos, unu procedente tamién de Puebla de Rocamora y otru de los años 1990. En 1775 Antonia Heredia, marquesa de Rafal, encargó tres cuadros, El Purgatoriu, La Virxe de la Lleche y Martiriu de Santa Águeda, pertenecientes a la escuela de Ribera, que permanecen nesta ilesia.

Conceyu Edificiu construyíu nel

añu 1993.[4]

Auditoriu municipal

Construyíu en 1999.[4]


Calca na imaxe pa vela a pantalla completa
Plaza d'España
Plaza d'España


Galería fotográfica[editar | editar la fonte]

Fiestes patronales[editar | editar la fonte]

Celebrar n'honor de la Virxe del Rosario. Dende'l mes de xunu que se realicen les eleiciones a Reines y Dames xuveniles ya infantiles; la fiesta empieza a arreyar al pueblu y a los sos visitantes. Yá a final del mes d'agostu empezar con actos civiles, y dase salida a les fiestes; mientres cinco selmanes hasta'l día grande por excelencia que ye'l 7 d'ochobre, día de la Patrona la Virxe del Rosario; llevar a cabu distintos actos y pa toos lo públicos. Realícense conciertos de bandes de música, exhibiciones de culturismu, carreres de bicis, duatlon, motoalmuerzos, concentraciones de vehículos o motos antiguos, carrera de cintes, actividaes pa los neños, ufrienda de flores, pregón de fiestes, paelles xigantes, verbenes, conciertos de rock, barraques, moros y cristianos, desfiles informales, sardinadas, etc. Históricamente, la comitiva municipal escolta a la Patrona nel día de la so Procesión. Per primer vegada, nel 2007, la Comisión de Fiestes, entama una Mascletá n'honor a la Virxe del Rosario.

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía (Seición Historia y puntos 3 y 4)[editar | editar la fonte]

  • Javier Baeza Valero (2006, 2007 y 2009) Estudios I, II y IV: Primeros pobladores de la Vega de Orihuela y la so aportar medieval , Nobleza asitiada na Vega Baxa del Segura y Alcaldes de Rafal dende 1885.
  • Institutu Salazar y Castro (1970) Repartu de Grandores y Títulos Nobiliarios Españoles.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]