Culturismu

De Wikipedia
Culturismu
tipu de deporte y disciplina deportiva
deportes de fuerza (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El fisicoculturismu (bodybuilding n'inglés) ye una actividá basada n'exercicios físicos intensos, xeneralmente exercicios anaeróbicos, consistentes, la mayoría de vegaes, nel entrenamientu de peses nel ximnasiu por aciu diversos tipos d'exercicios de fuercia/hipertrofia.

Ye una actividá que se suel realizar en ximnasios, y que'l so fin suel ser el llogru d'una musculatura fuerte y definida, según caltener la mayor definición y simetría posible de la mesma. Tamién se suel llamar musculación a l'actividá empuesta a hipertrofiar el músculu (la so diferencia col culturismu anicia en que la musculación nun esixe poses como oxetivu del trabayu muscular).

El culturismu ye una actividá deportiva distinta de la halterofilia, el atletismu o'l powerlifting. En dellos países nun ta reconocíu como deporte de competición.

Historia del fisicoculturismu[editar | editar la fonte]

El fisicoculturismu ye l'actividá física empuesta al máximu desenvolvimientu muscular (de la musculatura visible) del ser humanu. Dende esti puntu de vista, comparte con otros deportes ciertos métodos y mañes, anque la so finalidá ye notoriamente distinta. Esta actividá tien les sos primeres manifestaciones en figures de vasos griegos; al paecer, yá s'usaben pesos de manes (a manera de llastre) pa realizar saltos o exercicios col fin d'aumentar la fuercia y llargor del saltu. Trátase de comportamientos empobinaos fundamentalmente al desenvolvimientu de la fuercia o del so tamañu, coles mires de la sobrevivencia como clara finalidá, o bien como ritos relixosos en festividaes concretes.

Les sos primeres referencies históriques, por tanto, podríen llevanos a la Grecia clásica onde'l cuerpu humanu tuvo una relevancia cultural que se resucitó nos nuesos díes. El culturista o atleta muscularmente hipertrofiáu podemos reparalo en múltiples representaciones escultóriques: Hércules, Laocoonte, friso con guerreros, etc.

La pallabra culturismu procede del francés. Considérase que foi en Francia nos sieglos XVIII y XIX onde tuvo llugar la nacencia d'una disciplina deportiva que tenía como finalidá la estética, pallabra que entronca direutamente cola cultura física.

Eugen Sandow (1867-1925)[editar | editar la fonte]

Eugen Sandow (1867-1925), un atleta d'orixe prusianu consideráu'l padre del culturismu modernu yá que foi'l primeru en realizar exhibiciones nes qu'amosaba la so musculatura. Sandow apregonaba un "ideal griegu" tocantes a les proporciones de les distintes partes del cuerpu humanu y foi unu de los primeros en comercializar equipos mecánicos pa la realización d'exercicios, tales como peses y polees.[1] Sandow tamién entamó'l primer concursu de culturismu, celebráu'l 14 de setiembre de 1901 nel Royal Albert Hall de Londres. El concursu llamóse The Great Competition ("La Gran competición").

En Sandow atopamos tamién antecedentes direutos d'unu de los elementos esenciales del culturismu: posar. Con Sandow, les exhibiciones de la musculatura facer so ciertes poses que evidencian de forma contundente'l desenvolvimientu muscular alcanzáu. Posar va ser fundamental nel ulterior culturismu profesional, hasta'l puntu de que'l culturista trabaya pa posar nun escenariu ante un grupu de xueces que va valorar el so desenvolvimientu a partir de la execución de ciertes poses.

Años 1950 y 1960[editar | editar la fonte]

El fisicoculturismu fíxose más popular nos años 1950 y 1960 cola apaición d'aparatos de ximnasiu más sofisticaos, la unión a esti deporte de campeones de ximnasia y la divulgación simultánea d'entrenamientu de los músculos, sobremanera por Charles Atles, que la so publicidá nos llibros d'historietes y publicaciones d'otros afaló a munchos mozos al entrenamientu con peses p'ameyorar el so físicu y paecese a los superhéroes del cómic.

De los atletes notables d'esta dómina tán l'estauxunidense John Grimek, campeón nacional de ximnasia y llevantamientu de peses, y el británicu Reg Park, ganadores de los títulos de culturismu en competiciones recién creaes como Mr. Universu y Mr. America.

L'apaición de revistes especializaes, como Strength & Health o Muscular Development tuvo gran ésitu y repercusión. El repartu de dellos culturistes nel cine foi otru importante vehículu pa la divulgación d'esti deporte. Ente los actores-culturistes más famosos figuren Steve Reeves y Reg Park, que se presentaron nos papeles de Hércules, Sansón y otros héroes llexendarios, bien de moda nun xéneru de cine denomináu peplum. Dave Draper ganó fama pública al traviés d'apaiciones en Muscle Beach Party, serie de películes con Annette Funicello y Frankie Avalon.

Otres estrelles n'ascensu nesti periodu fueron Larry Scott, Serge Nubret, y Sergio Oliva. La Federación Internacional de Fisicoculturismu (IFBB) foi co-fundada por Joe Weider y el so hermanu Ben. La IFBB finalmente movió a la Unión Atlética Amateur de los títulos Universu y tamién la NABBA (Asociación Nacional de Culturistas Aficionaos d'Estaos Xuníos).

Edá d'Oru (The Golden Age)[editar | editar la fonte]

Denominar Edá d'oru del culturismu al momentu de máximu desenvolvimientu y popularidá d'esti deporte, ente les décades de 1940 y 1970. Mientres esti periodu surden figures como les de Vince Gironda, Steve Reeves, Franco Columbu,[2]Arnold Schwarzenegger o Frank Zane.[3] Coincidió con una nueva visión, más comercial, d'esti deporte, gracies al impulsu de figures como Joe Weider y la creación de nuevos concursos, ente los que destacaba'l Mr. Olympia. Mientres, siguíen desenvolviéndose nueves investigaciones nel mundu de la nutrición, suplementación y entrenamientu.

De forma un tanto suxetiva, suel entendese que la denomada Edá d'oru empieza'l so cayente na década de 1980 y, sobremanera, na de 1990. A partir d'estes feches, nes competiciones de culturismu, el volume empieza a envalorase más que la proporción, la definición y la simetría.

Mientres esta fase produz la incorporación d'España al culturismu. Tímidamente mientres los años 1970, de forma acelerada a partir de la década de 1980.

Introducción[editar | editar la fonte]

Jay Cutler en 2008

Pa los sos prauticantes el culturismu ye un estilu de vida qu'analizándolo sol aspeutu de caltener un vezu de vida basáu nel exerciciu físicu y una alimentación fayadiza, pue ser bien saludable. Sicasí, n'ocasiones, trestornos personales xuníos a una visión obsesiva del deporte pueden conducir a trestornos sicopatolóxicos, como pueden ser la músculodismorfia o vigorexia.

Mientres los años nos que'l culturismu arrobinar por Europa y Estaos Xuníos (décades de 1940-50) hubo una gran cantidá de prauticantes anónimos, pa los que la salú y el bienestar yeren oxetivos principales. Entós, ensin apenes conocencies de dietes nin principios d'entrenamientu, adquirir grandes mases musculares yera complicáu.

El culturismu ye'l procesu d'aumentu de tamañu de fibres musculares por aciu la combinación d'entrenamientu con cargues (llevantamientu de pesos), aumentu de la ingestión calórica y descansu.

P'algamar un desenvolvimientu muscular estraordinariu, los culturistes tienen de concentrase en tres llinies básiques d'aición:

  • Llevantamientu de pesu contra resistencia: El entrenamientu con peses provoca tresformamientos inducíos nes fibres musculares. Esto conozse como microtrauma. Estes pequeñes mancadures nel músculu contribúin al cansanciu esperimentáu tres l'exerciciu. L'arreglu de los microtraumas (papel xugáu poles llamaes "célules satélite" que s'atopen en redol a les fibres musculares) forma parte de la crecedera muscular (hipertrofia). Pal entrenamientu culturista utilícense de normal rutines d'entrenamientu entamaes en series y repeticiones, xunto a planificaciones temporales d'entrenamientu (en micro-, meso- y macrociclos).
  • Una dieta d'alta calidá incorporando proteínes adicionales: la crecedera y arreglu muscular, sicasí, nun pueden tener llugar ensin una fayadiza nutrición. Un culturista tien requerimientos de proteínes mayores que los d'una persona sedentaria pa reparar el dañu causáu pol entrenamientu con peses. Amás de les proteínes, los carbohidratos son bien importantes pal apurra d'enerxía mientres l'entrenamientu. Les proporciones que suelen encamentase a nivel nutricional son variables, en función del biotipu del atleta (ecto-, meso- o endomorfo).
  • Un descansu apropiáu pa facilitar la crecedera. Ensin un descansu fayadizu y suañu el cuerpu nun atopa oportunidá pa reconstruyir y reparar les fibres estropiaes. Son necesaries unes ocho hores a lo menos de descansu pa un fisicoculturista p'atopase en bon estáu na siguiente sesión d'entrenamientu.
Ronnie Coleman en Mr. Olympia 2009

Competición[editar | editar la fonte]

Los culturistes profesionales que se dediquen a la competición executen poses frente a un xuráu, qu'asigna puntuaciones y da títulos como los de Mister Universu o Mister Olympia.

La competición de culturismu, básicamente, ta estremada en dos rondes; la primera, conocida como precompetición o semifinales, na que se realicen 4 poses de simetría y 7 poses obligatories de musculación pa determinar el grau de desenvolvimientu, definición, tamañu, simetría, proporciones, amás de la estética pa dirimir les puntuaciones. La segunda parte recibe'l nome de final o competición, onde lleguen ente 5 y 6 finalistes, que tienen cada unu un minutu de música pa realizar una coreografía de poses llibres.

Culturismu femenín[editar | editar la fonte]

Una culturista posando nel "London Classic and Stars of Tomorrow", payares 2007.

Anque nos sos entamos foi un deporte puramente pa varones, na década de 1980 empezaron a surdir competiciones femenines.

En ciertos países, les muyeres que practiquen el culturismu tienden a provocar un ciertu refugu social, por cuenta de preconcepciones culturales sobre la feminidad. Esti fechu provocó una evolución del culturismu femenín y l'apaición de nueves modalidaes onde se da mayor relevancia a les formes femenines que al tamañu y definición en sí. Esto ye, más cerca de la imaxe de feminidad que la sociedá suel entender como aceptable. Estes modalidaes son la recién bodyfitness o figures y el fitness, na que les competidores demuestren amás habilidaes físiques y coreográfiques. L'enclín mundial ye la d'un meyor manexu de la feminidad y los nuevos concursos y competiciones del culturismu profesional tán promoviendo una crecedera muscular natural, ye dicir ensin utilizar químicos que deforman la feminidad como por casu los esteroides, que magar dan crecedera muscular puede camudar les faiciones de la cara yá seya home o muyer.

Dopaxe[editar | editar la fonte]

A pesar de que nenguna federación fomenta'l so usu la mayoría de los competidores profesionales y dellos culturistes aficionaos utilicen drogues p'aumentar notoriamente la so masa muscular, el so rendimientu físicu y la so definición muscular.

D'ente elles les más usaes son les hormones sintétiques, comúnmente conocíes como esteroides anabólicos o a cencielles esteroides (incluyíos dellos destinaos al usu veterinariu[4]). Amás, suelen alministrase otros tipos de drogues dopantes como diuréticos, insulina, hormona de la crecedera, eritropoyetina, análogos de hormones gonadotrópicas, psicoestimulantes, simpaticomiméticos, etc. Tamién dellos competidores utilicen otres sustancies dopantes como los anabolizantes. El dopaxe fai del culturismu un deporte bastante escuru, nel que tolos competidores tán nel puntu de mira.

Pa compensar los efeutos adversos, suel usase proteutores hepáticos y inhibidores de la enzima aromatasa, anque esti postreru, suel tener riesgos.

En cuanto al usu de les mesmes per parte d'individuos sanos y en dosis xeneralmente cimeres a les terapéutiques, l'abusu d'estes drogues provoca efeutos secundarios adversos a nivel oseu, inmunolóxicu, cardiovascular, hormonal y psicolóxicu.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Doncel, L., "100 años de culturismo en España", Barcelona 2004
  • Hatfield, F., "Bodybuilding. A Scientific Approach". Chicago, 1984
  • Tudor O. Bompa, Lorenzo J.Cornacchia, "Musculación, entrenamiento avanzado", Champaign, 2009

Referencies[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]