Permacultura

De Wikipedia
'Mandala de la permacultura', ilustración de Graham Burnett, que resume la ética y los principios del diseñu permacultural (utilizáu con permisu).
Casa nueva d'adobe y paya.

Permacultura ye un sistema de principios de diseñu agrícola y social, políticu y económicu basáu nos patrones y les carauterístiques del ecosistema natural.

Tien munches cañes, ente les que s'inclúin el diseñu ecolóxicu, la inxeniería ecolóxica, diseñu ambiental, la construcción y la xestión integrada de los recursos hídricos, que desenvuelve l'arquiteutura sostenible y los sistemes agrícoles de automantenimiento modelaos dende los ecosistemes naturales.[1][2]

El términu «permacultura» (como un métodu sistemáticu) foi acuñáu per primer vegada polos australianos Bill Mollison y David Holmgren en 1978.

La pallabra permacultura (n'inglés permaculture) ye una contraición, que orixinalmente referir a la agricultura permanente,[3] pero ampliar pa significar tamién cultura permanente, por cuenta de que viose que los aspeutos sociales son parte integral d'un sistema verdaderamente sostenible, inspiráu na filosofía de l'Agricultura Natural de Masanobu Fukuoka.

Dende los sos entamos a finales de los años 70, la permacultura definióse como una respuesta positiva a la crisis ambiental y social que tamos viviendo.[4]

En pallabres de Bill Mollison:

La permacultura ye la filosofía de trabayar con, y non en contra de la naturaleza; d'observación enllargada y reflexiva, en llugar de llabores enllargaos ya inconscientes; d'entender a les plantes y los animales en toles sos funciones, en llugar de tratar a les árees como sistemes monu-granibles.[5]"

Historia[editar | editar la fonte]

En 1929, Joseph Russell Smith tomó un términu anterior como'l subtítulu pa Tree Crops: A Permanent Agriculture, del inglés, Cultivos d'Árboles: Una Agricultura Permanente, un llibru nel que resume la so llarga esperiencia d'esperimentando tantu con frutes y frutos secos, como con cultivos pa l'alimentación humano y animal.[6]

Smith vio'l mundu como un tou interrelacionáu y suxurió sistemes mistos d'árboles y cultivos debaxo. Esti llibru inspiró a munchos individuos decidíos a llograr una agricultura más sostenible, tales como Toyohiko Kagawa quien foi pioneru nel cultivu de los montes en Xapón na década de 1930.[7]

La definición d'agricultura permanente, como la que puede sostenese indefinidamente, foi sofitada por P.A. Yeomans, australianu nel so llibru de Water for Every Farm, del inglés, Agua pa Toles Granxes. Yeomans introdució un enfoque basáu na observación del usu de la tierra n'Australia na década de 1940, y el diseñu Keyline como una forma de xestionar el suministru y distribución d'agua na década de 1950.

Trabayos de Stewart Brand fueron una influencia temprana señaló Holmgren.[8] Otres influencies tempranes inclúin a Ruth Stout y Esther Deans, quien fueron pioneros na xardinería ensin escavación y Masanobu Fukuoka que, a finales de 1930 en Xapón, empezó a abogar güertos de llantadera direuta (labranza cero), xardinos y agricultura natural.[9]

Principios éticos y de diseñu de la Permacultura[editar | editar la fonte]

Los trés principios básicos de la Permacultura[editar | editar la fonte]

David Holmgren escurrió una ética de la Permacultura basada en tres principios éticos fundamentales:[10][11][12]

Ética Descripción
Ética 1 Curiáu de la Tierra: caltenimientu del suelu, los montes y l'agua Provisión pa tolos sistemes de vida por que siga y multiplíquese. Este ye'l primer principiu, porque ensin una tierra sana, los seres humanos nun pueden espolletar.
Ética 2 Curiáu de les persones: ocupase de sigo mesmu, de los familiares, parientes y de la comunidá. Provisión pa les persones p'aportar a los recursos necesarios pa la so esistencia.
Ética 3 Repartición xusta: redistribución de los escedentes (llendes al consumu y a la reproducción). Reinvertir los escedentes de nuevu nel sistema p'apurrilos a los dos primeros étiques. Esto inclúi devolver los residuos al sistema pa reciclar útilmente. La tercera ética referir a la Compartición xusta reflexando que cada unu nun tien de tomar más de lo que precisa antes reinvertir el superávit.

Notes[editar | editar la fonte]

  • Curiar de la tierra: esti componente ecolóxicu tien como oxetivu l'usu y manexu cuidadosu y responsable de les bases naturales de la vida (recursos). Estos entiéndense como un regalu de la tierra pa tolos seres vivos.

El nuesu planeta ye un conxuntu de sistemes complexos, interdependientes, en procesu d'evolución y fora del nuesu entendimientu completu.[13] Toles especies, tolos procesos, tolos elementos tienen un valor en sí mesmu, más allá del so valor económicu o funcional pal home.

Pa poder faer sostenible un diseñu permacultural, tiénense qu'integrar con una perspeutiva al llargu plazu los ciclos naturales de materiales y los fluxos enerxéticos dientro de los sistemes fundamentales que sostienen la vida. “La xente de cutiu acomuña'l Cuidu de la Tierra con dalgún tipu de xerencia planetaria, como un reflexu del conceutu de la Tierra como Nave Espacial popularizáu primeramente a fines de los 60's y principios de los 70's. Estes idees fueron poderoses na forxa d'un entendimientu de la crisis global ambiental y otres crisis de calter éticu, pero de cutiu quédense n'astraiciones separaes de nós.[14]

  • Curiar de les persones: esti componente social toma en cuenta los derechos de tola xente, de los pueblos y comunidaes, a decidir sobre la so vida. “Fai de la permacultura una filosofía ambiental humanista, qu'alluga les necesidaes y aspiraciones humanes nel centru de la nuesa ocupación porque tenemos el poder y l'intelixencia p'afectar la nuesa situación.

Equí faise evidente la rellación ente la llibertá y responsabilidá. Pa garantizar el derechu de diseñar llibremente l'usu de los recursos básicos, ye necesariu llegar a un equilibriu ente les necesidaes individual y común. Esto da vida a la demanda ética de la xusticia social: Tolos seres humanos tienen de tener el mesmu derechu y accesu a los recursos y conocencies. El Cuidu de la Xente empieza por unu mesmu, pero espandir en círculos crecientes pa incluyir a la familia, el vecinderu, y comunidaes llocales y mayores. Nesti sentíu sigue'l patrón de casi tolos sistemes éticos tradicionales. Pa tener la capacidá de contribuyir col bien mayor, unu ten de tar sanu, fuerte y seguro. Vistu dende esta perspeutiva, el principiu significa: Curiase a sigo mesmu, a los seres queríos y a la comunidá.[15]

  • Poner llendes a la población y el consumu[16] (o Redistribución de los escedentes.[17][18]
  1. Nota: esiste un alderique[19] sobre qué títulu de la 3ª ética resume meyor el so significáu). Holmgren, nel so llibru "Principios y senderos de Permacultura",[18] especifica que s'entiende como repartida ente toles especies y que esto supón distribuyir tantu la población como'l consumu humanos (dos conceutos direutamente opuestos al antropocentrismu y consumismu dominante actual, qu'apurren un significáu necesariamente ambiguu a "Repartu equitativo" como resume d'estos conceutos). Tamién s'añedir dos Direutives: tomar plena responsabilidá pa les nueses vides y co-operar)

- Al aseguranos que tolos productos y escedentes tán dirixíos escontra los oxetivos anteriores, podemos empezar a construyir una cultura verdaderamente sostenible y permanente.

- Esti componente económicu tamién tien qu'integrar la llindada tolerancia y capacidá rexenerativa del nuesu planeta tierra. Como enunciáu puede añedir, nestos tiempos más que nunca:

  • Establecer llendes a consumu y reproducción
  • Distribuyir con xusticia los escedentes
  • Esti tercer componente éticu enfocar na realización consciente de la autolimitación y la redistribución xusta y equitativa de los escedentes que se pudieron llograr xuntos.

Puede utilizase la frase "Celebrar la bayura na naturaleza y aceptar les sos llimitaciones". Asina foi plantegáu esti tercer principiu por Bill Mollison nel Manual de Diseñadores.

  • Principio ecolóxicos derivaos de la observación de los sistemes naturales, por ecólogos como Charles Birch y los hermanos Eugene y Howard T. Odum, a los cualos añedir los 'principios d'actitú' de Mollison.
  • Diseñar ferramientes y procesos qu'axunten conceutos, elementos y componentes estratéxicos dientro d'un marcu o plan d'aición que pueda ser implementáu y calteníu con mínimos recursos.

Los principios de diseñu que son la Base Conceptual de la Permacultura, y deriváronse de la ciencia de los Ecoloxía de Sistemes[20] y l'estudiu d'exemplos pre-industriales d'usu sostenible de la tierra. La Permacultura se base en delles disciplines, incluyendo l'agricultura ecolóxica, agroforestería, agricultura integrada, el desenvolvimientu sostenible y la ecoloxía aplicada[21]

La Permacultura aplicóse con mayor frecuencia pal diseñu de la vivienda y el paisaxismu, la integración de téuniques como l'agroforestería, bioconstrucción, y el Sistema de captación d'agua d'agües nel contestu de los principios de Diseñu de Permacultura y la teoría.

Teoría[editar | editar la fonte]

Los dolce principios de diseñu[editar | editar la fonte]

A partir d'estos principios éticos, Holmgren definió 12 principios de diseñu de la Permacultura. Enfocaos so la teoría de sistemes, sirven como guíes xenerales pa empobinanos dientro de la enorme complexidá natural y social a la de desenvolver un sistema sostenible:[22]

  1. Repara y interactúa. Tomando'l tiempu necesariu p'arreyanos cola naturaleza, podemos diseñar soluciones que s'afaigan a la nuesa situación particular. La naturaleza ye un gran sistema complexu d'interrellaciones del que podemos aprender pa crear sistemes integraos nella que nos beneficien.
  2. Captura y almacena recursos. La riqueza actual nel mundu ye estacional y básase nel usu y esbardie enerxéticu de fontes non anovables qu'acabarán per escosar se y na degradación de la redolada. Ye por tanto necesariu escurrir maneres intelixentes y sustentables pa la xeneración y almacenamientu de recursos que dexe'l desenvolvimientu de xeneraciones futures. Como recursos considérense tantu les fontes d'enerxía anovables como l'agua, el suelu fértil o la biodiversidá.
  3. Llogra un rendimientu. Los sistemes que diseñemos tienen de producir frutos que garanticen la sobrevivencia de la comunidá anque ensin hipotecar el futuru. La productividá tien de ser midida en términos de productu real a partir del esfuerciu invertíu.
  4. Aplica la autorregulación y acepta la retroalimentación. Entendiendo cómo funcionen les retroalimentaciones na naturaleza, tanto negatives como positives, vamos poder diseñar sistemes que sían autorregulados, amenorgando l'esfuerciu necesariu pa la so xestión y manexu correutivu.
  5. Usa y valora los servicios y recursos anovables. Faer el meyor usu posible de la bayura natural p'amenorgar el nuesu comportamientu consumista y la nuesa dependencia escontra los recursos non anovables.
  6. Dexa de producir residuos. Atopando un valor a cada recursu disponible y utilizándolos toos pa integralos afechiscamente dientro de los ciclos naturales, el conceutu de residuu dexa de tener sentíu.
  7. Diseñu de los patrones a los detalles. Reparando la naturaleza y la sociedá dende una perspeutiva más amplia pueden detectase patrones o motivos xenerales que pueden utilizase depués como columna vertebral de los nuesos diseños, pa depués implementalos nos detalles.
  8. Integrar más que segregar. Les conexones ente los elementos son más importantes que los elementos mesmos. Na naturaleza atopamos rellaciones de munchos tipos ente les especies, tales como la depredación, el parasitismu o la simbiosis. Disponiendo los elementos fayadizos nos sos llugares fayadizos, desenvuélvense rellaciones de cooperación ente los elementos qu'ameyoren y fortalecen el conxuntu. Hai que tener en cuenta que: * Cada elementu efectúa diverses funciones * Cada función importante ye soportada por dellos elementos
  9. Usa soluciones lentes y pequeñes. Los sistemes lentos y pequeños son más fáciles de caltener que los grandes y rabiones, yá que faen un meyor usu de los recursos llocales y producen resultancies duraderes.
  10. Usa y valora la diversidá. La diversidá amenorga la vulnerabilidá a les posibles amenaces y saca partíu a la redolada única nel que mora.
  11. Busca los cantos y valora lo marxinal. Nos cantos ye onde s'atopa'l mayor dinamismu y riqueza dientro de la naturaleza. Los interfaces ente tierra, agua y aire dexen intercambios constantes que faciliten la creación de condiciones fayadices pal desenvolvimientu de la vida.
  12. Usa y respuende creativamente al cambéu. Puede llograse un impautu positivu sobre los cambeos inevitables o sobre una visión de futuru reparando con atención ya interviniendo nel momentu oportunu.

Capes[editar | editar la fonte]

Les capes son una de les ferramientes que s'utilicen pa diseñar ecosistemes funcionales que son sostenibles y de beneficiu direutu pa los humanos. Un ecosistema maduru tien un gran númberu de rellaciones ente los sos partes componentes: árboles, sotobosque, la cobertoria del suelu, el suelu, los fungos (fungi), inseutos y animales. Por cuenta de que les plantes crecen a distintos altores, una comunidá diversa de la vida ye capaz de crecer nun espaciu relativamente pequeñu, yá que cada capa se apilan una enriba d'otra. Polo xeneral, esisten siete capes reconocíos nun monte d'alimentos, anque dellos médicos tamién inclúin fungos como octava capa.[23]

  1. Dosel arbóreo: los árboles más altos del sistema. Los árboles grandes apoderen pero polo xeneral nun enchen la zona, esto ye, esisten parches maneros d'árboles.
  2. Capa de sotobosque: árboles que s'allanten na lluz sol dosel.
  3. Capa de Arbustos: capa diversa de plantes perennes maderices d'altor llindáu. Inclúi la mayoría de los arbustos de bagues.
  4. Capa yerbácea: plantes nesta capa ensúguense y vuelven a la tierra cada iviernu. Nun producen tarmos maderizos como la Capa de arbustos. Munches yerbes culinariu y melecinal atopar nesta capa. Una gran variedá de plantes beneficiosos entren nesta capa. Puede ser añales, biañales o perennes.
  5. Superficie del suelu Cubierta del suelu: esiste cierta superposición cola capa herbal y de la capa de cubeierta del suelu; sicasí les plantes nesta capa crecen muncho más cerca del suelu, crecer densamente pa enllenar suelu ensin vexetación, y con frecuencia puede tolerar daqué de tráficu pie. Los cultivos de cobertoria caltienen los suelos y mengüen la erosión, amás de los abonos verdes qu'apurren nutrientes y materia orgánico al suelu, especialmente nitróxenu.
  6. Rizosfera: capes de raigañu nel suelu. Los principales componentes d'esta capa son el suelu y los organismos que viven nél, como raigaños de les plantes (incluyendo tubérculos como'l papa y otros tubérculos comestibles), fungos, inseutos, nematodos, viérbenes, etc.
  7. Capa vertical: escaladores o enredaderes, como xudíes y fabones (variedaes de vide) atopar nesta capa.[24][25]

Gremios[editar | editar la fonte]

Hai munches formes de gremios, incluyendo gremios de plantes con funciones similares (que podríen intercambiase dientro d'un ecosistema), pero la perceición más común ye la d'un gremiu sofito mutuu. Un gremiu tal ye un grupu d'especies nes que cada unu apurre un conxuntu únicu de funciones diverses que trabayen en xunto, o n'harmonía. Gremios de sofitu mutuos son grupos de plantes, animales, inseutos, etc., que trabayen bien xuntos. Delles plantes pueden ser cultivaes pa la producción d'alimentos, dalgunos tienen raigaños primarios qu'estrayen nutrientes dende les fondures de la tierra, dalgunes son lleguminoses fijadoras de nitróxenu, dalgunes atraer inseutos benéficos, y otres repeler inseutos dañibles. Cuando s'arrexunten xuntos nun alcuerdu mutuamente beneficiosu, estes plantes formen un gremiu.[26][27][28]

Efeutu cantu[editar | editar la fonte]

El Efeutu de cantu na ecoloxía ye l'efeutu de la yuxtaposición o puesta a llau d'ambientes contrastantes nun ecosistema. Permaculturistas argumenten que, onde los sistemes bien distintos atópense, hai una área d'intensa productividá y conexones útiles. Un exemplu d'esto ye la mariña; onde la tierra y el mar atópense hai una zona especialmente rica que s'atopa con un porcentaxe desproporcionáu de les necesidaes humanu y animal. Asina que esta idea desenvolver en diseños permaculturales utilizando espirales nel xardín de yerbes o la creación d'estanques que tienen mariñes ondulantes en llugar d'un simple círculu o un óvalu (aumentando asina la cantidá de cantu pa una área dada).

Mollison y Holmgren[editar | editar la fonte]

A mediaos de la década de los años 1970 dos ecoloxistes d'Australia, el doctor Bill Mollison y David Holmgren, empezaron a desenvolver una serie d'idees que teníen la esperanza de poder utilizar pa la creación de sistemes agrícoles estables. Facer como respuesta a lo que consideraben como la rápida crecedera nel usu de métodos agroindustriales destructivos tres la segunda guerra mundial, que d'alcuerdu al so criteriu taben envelenando la tierra y l'agua, amenorgando drásticamente la biodiversidá, y destruyendo billones de tonelaes de suelu qu'enantes calteníen paisaxes fértiles. Un aproximamientu denomináu 'permacultura' foi la resultancia y diose a conocer cola publicación del llibru Permaculture One en 1978. El llibru tuvo un ésitu inmediatu n'Australia, provocando enforma alderique. L'apaición d'una revista (The International Permaculture Magacín), una miniserie televisiva con Bill Mollison como protagonista, y delles decenes de cursos qu'ésti dictó a finales de los 70s y principios de los 80s contribuyeron a internacionalizar la permacultura y a forxar la so imaxe de ferramienta práctico pa la construcción de hábitats sostenibles.

Tres la publicación de Permaculture One, Mollison y Holmgren refinaron y desenvolvieron les sos idees, con dambos aniciadores diseñando cientos de 'terrenes de permacultura' y escribiendo dellos llibros. Mollison dio clases en más de 80 países y el Cursu de Diseñu de dos selmanes de duración, enseñar a munchos cientos d'estudiantes. A empiezos de la década de 1980, el conceutu avanzó dende ser predominantemente un diseñu de sistemes agrícoles a ser un procesu de diseñu más dafechu holístico pa crear hábitats humanos sostenibles. A mediaos de la década de 1980, ensame d'estudiantes convirtiérense n'esitosos práuticos, empezáu a enseñar el métodu; nun curtiu periodu de tiempu establecieron grupos de permacultura, proyeutos, asociaciones ya institutos en más de 100 países.

Nel intre de los sos viaxes per Asia, África y América Llatina, Mollison atopó y contribuyó a popularizar conceutos y práutiques ancestrales que contribuyeren a la sostenibilidá de les antigües cultures agrícoles y cazadores. Munchos d'estos conceutos fueron esplicaos y revalorizaos, y pasaron a formar parte del aspeutu téunicu de la permacultura. Bien llueu se fixo evidente que los conceutos de diseñu que remanaba la permacultura podíen ser aplicaos non solamente a la producción agropecuario y forestal, sinón a munchos aspeutos de la vida humana, como la construcción, la educación, la economía y l'organización social polo xeneral, tomando toles temes esenciales nel diseñu de sistemes sustentables, de forma integrada.

La permacultura ta na actualidá bien establecida a lo llargo y anchu del mundu, esistiendo munchos exemplos del so usu. Zimbabue tien 60 escueles diseñaes utilizando la permacultura, con un equipu nacional trabayando na unidá de desenvolvimientu de currículos escolares. L'Altu Comisionado de Naciones Xuníes pa los Refuxaos (ACNUR) ellaboró un informe sobre l'usu de la permacultura en situaciones d'abelugu, tres el so esitosu usu nos campos de Sudáfrica y Macedonia. En Costa Rica, un grupu de permaculturistas fai talleres y güertes urbanes n'alcuerdu con permacultura.[29]

Conceutu[editar | editar la fonte]

Un hábitat diseñáu según los principios de la permacultura entiéndese como un sistema, nel cual combínense la vida de los seres humanos d'una manera respetuoso y beneficioso cola de los animales y les plantes, p'aprovir les necesidaes de toos d'una forma fayadiza.

Nel diseñu d'estos sistemes aplíquense idees y conceutos integradores de la teoría de sistemes, biocibernetica y ecoloxía fonda. L'atención non solo diríxese escontra los componentes individuales (=elementos), sinón escontra les rellaciones ente estos elementos y el so usu óptimo pa la creación de sistemes granibles.

Planificación, implementación y caltenimientu componen el procesu de diseñu permacultural, que enfócase tantu nuna optimización socesiva del sistema pa les necesidaes d'agora, como tamién nuna futura productividá, abierta pa ser desenvuelta y refinada poles xeneraciones que vienen.

El procesu de diseñu tien como oxetivu una integración óptima de les necesidaes ecolóxiques, económiques y sociales del sistema, de cuenta qu'al llargu plazu puédase autu regular y caltener nun equilibriu dinámicu por aciu interferencies mínimes.

El modelu pa esto son los procesos de autorregulación que podemos reparar diariamente en sistemes ecolóxicos como por casu nos montes, llagos o los océanos.

El pensamientu sistémico y una aición motivada por esto busquen superar d'una manera consciente'l procedimientu llinial-causal inda predominante, que les sos consecuencies destructives tán güei más y más a la vista de toos.

Como tamos viviendo en sistemes y tamos arrodiaos por ellos, el pensamientu y l'aición llinial-causal nun pueden solucionar los nuesos problemes, solamente treslladalos nel tiempu y espaciu. D'esta forma llévanos a la conclusión equivocada de ver la influencia que más nos estorbar” nesti momentu como la causa única de los nuesos problemes. Amás, pol so enclín d'implementar solamente correiciones sintomátiques, produz constantemente nuevos problemes munches vegaes mayores a les anteriores.

El conceutu llibre d'ideoloxíes de la permacultura ábrese tanto a les nueves conocencies y teunoloxíes como a les conocencies antigües”, milenaries, de toles cultures y sofita la so fusión creativa n'innovadores estratexes de diseñu.[4][30]

La flor de la permacultura[editar | editar la fonte]

Flor de la Permacultura, en formatu más estilizado.
Puede atopase el formatu orixinal en: http://permacultureprinciples.com/es/pc_flower_poster_ye.pdf (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).

Cada pétalu d'esta flor, ye unu de los ámbitos de la nuesa cultura que daes les coses como tán nel mundu, precisen re-diseño. Nel centru de la flor tán los principios éticos y de diseñu de la permacultura y alredor de cada pétalu tán los principios, estratexes, métodos, práutiques o elementos que vamos tener qu'escoyer o crear y quiciabes afaer a la nuesa realidá.

Sobre l'usu del términu y la marca permacultura[editar | editar la fonte]

L'usu del términu "permacultura" foi motivu de disputa. Bill Mollison afirmó que'l términu taba protexíu pola lleis de propiedá intelectual, en concretu, unu de los sos llibros diz: "El conteníu d'esti llibru y la pallabra PERMACULTURA tán protexíos poles lleis de propiedá intelectual". Estes afirmaciones fueron llargamente aceptaes pola comunidá permacultora. Sicasí, les lleis de propiedá intelectual nun protexen nomes, idees, conceutos, sistemes y maneres de faer coses, namái protexen la espresión y descripción d'una idea, pero non la idea en sí mesma. Col tiempu, Bill Mollison almitió que taba equivocáu y que nun se puede aplicar restricción dalguna al usu de la pallabra permacultura dende'l puntu de vista de les lleis de propiedá intelectual.[31]

Nel añu 2000, Bill Mollison y el so Institutu Norteamericanu de la Permacultura solicitaron el rexistru la marca permacultura, concretamente la variante de marca de serviciu (n'inglés, service mark) cuando fuera emplegada en seminarios, cursos formativos y talleres.[32] La marca dexara a Bill Mollison y los sos dos institutos de permacultura (unu en EE.UU y otru n'Australia) establecer guíes sobre quién puede enseñar lo que ye la permacultura y de qué manera debe de ser enseñada. Él mesmu foi promotor en 1993 d'un sistema de certificación y capacitación d'enseñantes de la permacultura. Los intentos por rexistrar la marca nun tuvieron ésitu. Sicasí, de nuevu en 2001 Bill Mollison solicita rexistrar la marca "Cursu de diseñu de Permacultura"[33] y "Diseñu Permacultor" n'Australia.[33] Diches solicitúes fueron retiraes en 2003. Darréu, en 2009 solicita'l rexistru de la marca "Permacultura: Un manual pa diseñadores"[33] y "Introducción a la Permacultura",[33] acomuñada a los sos dos llibros. Molison retiró diches solicitúes en 2011. A pesar de dichos intentos, nunca se materializó'l rexistru de la marca Permacultura n'Australia.[33]

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Hemenway, Toby (2009) [2001, ISBN 1-890132-52-7, Gaia's Garden: A Guide to Home-Scale Permaculture, US: Chelsea Green, ISBN 978-1-60358-029-8; p. 5.]
  2. Mars, Ross (2005). The Basics of Permaculture Design. Chelsea Green; ISBN 978-1-85623-023-0; p. 1.
  3. King, Franklin Hiram (1911), Farmers of Forty Centuries: Or Permanent Agriculture in China, Korea and Japan.
  4. 4,0 4,1 D. Homgren - Permaculture - solutions for an energy decent future [1] Archived 2016-03-04 at the Wayback Machine
  5. Bill Mollison; Introduccion a la Permacultura, Tasmania, Australia; Tagari (1994); ISBN-10: 0908228090, ISBN-13: 978-0908228096
  6. Smith, Joseph Russell; Smith, John (1987). Tree Crops: A permanent agriculture. Island Press. ISBN 978-1-59726873-8. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'Joseph Russell; Smith, John (1987). Tree Crops: A permanent agriculture. Island Press. ISBN 978-1-59726873-8. historial y la Joseph Russell; Smith, John (1987). Tree Crops: A permanent agriculture. Island Press. ISBN 978-1-59726873-8. última versión).
  7. Hart, Robert (1996), Forest Gardening, UK: Green Books, ISBN 978-1-60358050-2; ISBN 1-900322-02-1; p. 41 (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'Robert (1996), Forest Gardening, UK: Green Books, ISBN 978-1-60358050-2; ISBN 1-900322-02-1; p. 41 historial y la Robert (1996), Forest Gardening, UK: Green Books, ISBN 978-1-60358050-2; ISBN 1-900322-02-1; p. 41 última versión).
  8. Holmgren, David (2006). "The Essence of Permaculture". Holmgren Design Services. Retrieved 10 September 2011.
  9. Mollison, Bill (September 15–21, 1978). "The One-Straw Revolution by Masanobu Fukuoka". Nation Review; p. 18
  10. Greenblott, Kara; Nordin, Kristof (2012), Permaculture Design for Orphans and Vulnerable Children Programming: Low-Cost, Sustainable Solutions for Food and Nutrition Insecure Communities, AIDS Support and Technical Assistance Resources, AIDSTAR-One (Task Order 1), Arlington, VA: USAID.
  11. (1988), Permaculture: A Designer's Manual, AU: Tagari Press, ISBN 0-908228-01-5.
  12. Mollison, Bill. "Permaculture: A Quiet Revolution". Scott London (entrevista) vistu 17 de mayu 2013.
  13. Lovelock, James (1989). “The Ages of Gaia – A Biography of Our Living Planet”. Oxford University Press.
  14. Tierra Amor. . Los principios éticos de la permacultura.. Consultáu'l 1 d'avientu de 2014.
  15. Holmgren, David (2002). “Principles and Pathways beyond Sustainability”. Holmgren Design Services, páx. 6.
  16. "Permaculture - A Designer's Manual (Mollison, 1988)
  17. 'Compartir escedentes' ye mentáu en Permaculture: A Designer's Manual
  18. 18,0 18,1 "Repartu equitativo" ye la versión resumida de Principios y senderos de Permacultura (Holmgren, 2007).
  19. Artículu n'Español sobre l'alderique de la 3a ética persones/les-eticas-direutrices-y-principios-de-permacultura/tercer-etica
  20. systems ecology, Ver en Wikipedia n'inglés: en:systems ecology
  21. Holmgren, David (1997). "Weeds or Wild Nature" (PDF). Permaculture International Journal. Retrieved 10 September 2011.
  22. "Permaculture: Principles and Pathways Beyond Sustainability". Holmgren Design. Retrieved 2013-10-21.
  23. Nine layers of the edible forest garden, TC permaculture, May 27, 2013.
  24. Nine layers of the edible forest garden, TC permaculture, May 27, 2013.
  25. "Seven layers of a forest", Food forests, CA: Permaculture school.
  26. Simberloff, D; Dayan, T (1991). "The Guild Concept and the Structure of Ecological Communities". Annual Review of Ecology and Systematics 22: 115. doi:10.1146/annurev.es.22.110191.000555.
  27. "Guilds". Encyclopaedia Britannica. Retrieved 2011-10-21.
  28. Williams, SE; Hero, JM (1998). "Rainforest frogs of the Australian Wet Tropics: guild classification and the ecological similarity of declining species". Proceedings. Biological sciences (The Royal Society) 265 (1396): 597–602. doi:10.1098/rspb.1998.0336. PMC 1689015. PMID 9881468.
  29. Molinos Verdes de Moringa, sitiu dixital oficial.
  30. Permacultura na versión alemana de Wikipedia [2]
  31. Grayson, Russ. «The Permaculture Papers 5: time of change and challenge — 2000-2004». Pacific edge. Consultáu'l 8 September 2011.
  32. United States Patent and Trademark Office. «Trademark Electronic Search System (TESS)». US Department of Commerce. Consultáu'l 8 September 2011.
  33. 33,0 33,1 33,2 33,3 33,4 «Result». IP Australia. Consultáu'l 8 September 2011.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

En castellanu[editar | editar la fonte]

  • Gras, Eugenio. Collecha d'agua y tierra. Olba, Teruel (2012). EcoHabitar (España). ISBN 978-84-940246-4-1
  • Mollison, Bill & Slay, Reny Mia. Introducción a la Permacultura. Tagari Press (Australia) (1994). ISBN 0-90822-809-0.
  • Burnett, Graham. Permacultura Una guía pa primerices". Academia de PC, EcoHabitar, Cambium (España). (2006). ISBN 9788461102006.
  • Morrow, Rosemary. Guía de Permacultura pal usuariu de la Tierra [3]. CIDEP - Comunicación / BRC Ediciones. 3ª ed. 2012. ISBN 978-987-24705-1-7.
  • Fukuoka, Masanobu. La revolución d'una brizna de paya o La revolución d'un rastroxu. ISBN 0-87857-220-1.
  • Antonio Urdiales Cano. Coleición: Permacultura "Güerta Xungla" ISBN 978-987-05-3947-6.
  • Antonio Urdiales Cano. Coleición: Permacultura "Casa Autosuficiente" ISBN 978-987-50-8852-8.
  • Holmgren, David. "Permacultura. Principios y Senderos más allá de la Sustentabilidad".Kaicron 2013. ISBN 978-987-1758-19-7.

N'inglés[editar | editar la fonte]

  • Bell, Graham. The Permaculture Way. 1st edition, Thorsons, (1992), ISBN 0-7225-2568-0, 2nd edition. Permanent Publications (UK) (2004), ISBN 1-85623-028-7.
  • Bell, Graham. The Permaculture Garden. Permanent Publications (UK) (2004), ISBN 1-85623-027-9.
  • Fern, Ken. Plants For A Future. Permanent Publications (UK) (1997). ISBN 1-85623-011-2. Google Books
  • Holmgren, David. Permaculture: Principles and Pathways Beyond Sustainability. Holmgren Design Services (Australia).
  • Holmgren, David. "Update 49: Retrofitting the suburbs for sustainability". CSIRO Sustainability Network
  • Hart, Robert. Forest Gardening. Green Books (UK) ISBN 1-900322-02-1.
  • Hemenway, Toby. Gaia's Garden. Chelsea Green Books (US) (2001). ISBN 1-890132-52-7.
  • Jacke, Dave & Toensmeier, Eric. Edible Forest Gardens. V. I: Ecological Vision and Theory for Temperate-Climate Permaculture, V. II: Ecological Design and Practice for Temperate-Climate Permaculture. Edible Forest Gardens (US) 2005
  • King, FH (Franklin Hiram) Farmers of Forty Centuries: Or Permanent Agriculture in China, Korea and Japan (1911).
  • Law, Ben. The Woodland House. Permanent Publications (UK) (2005), ISBN 1-85623-031-7.
  • Law, Ben. The Woodland Way. Permanent Publications (UK), ISBN 1-85623-009-0.
  • Loofs, Mona. Permaculture, Ecology and Agriculture: An investigation into Permaculture theory and practice using two case studies in northern New South Wales Honours thesis, Human Ecology Program, Department of Geography, Australian National University 1993
  • Mollison, Bill & David Holmgren Permaculture One. Transworld Publishers (Australia) (1978), ISBN 0-552-98060-9.
  • Mollison, Bill. Permaculture: A Designer's Manual. Tagari Press (Australia).
  • Mollison, Bill Permaculture Two. Tagari Press (Australia) (1979), ISBN 0-908228-00-7.
  • Odum, H.T., Jorgensen, S.Y. and Brown, M.T. 'Energy hierarchy and transformity in the universe', in Ecological Modelling, 178, p. 17–28 (2004).
  • Paull, J. "Permanent Agriculture: Precursor to Organic Farming", Journal of Bio-Dynamics Tasmania, non. 83, p. 19–21, 2006. Organic eprints.
  • Rosemary Morrow, Earth User's Guide to Permaculture ISBN 0-86417-514-0
  • Whitefield, Patrick. Permaculture In A Nutshell. Permanent Publications (UK) (1993), ISBN 1-85623-003-1.
  • Whitefield, Patrick. The Earth Care Manual. Permanent Publications (UK) (2004), ISBN 1-85623-021-X.
  • Woodrow, Linda. The Permaculture Home Garden. Penguin Books (Australia).
  • Yeomans, P.A. Water for Every Farm: A practical irrigation plan for every Australian property, K.G. Murray Publishing Co. Pty, Ltd, Sydney, N.S.W., Australia (1973).
  • Various, The Same Planet a different World.. free eBook [4] (Francia).

N'otros idiomes[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]