Periodu Azuchi-Momoyama

De Wikipedia

Periodu Muromachi
Periodu Azuchi-Momoyama
Periodu Edo
periodu históricu
Alministración
Capital Kyoto
Forma de gobiernu Feudalismu
Xeografía
Economía
Moneda Mon (moneda) (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Reproducción del Castiellu Azuchi.
Castiellu Fushimi-Momoyama.

El Periodu Azuchi-Momoyama (安土桃山時代 azuchi momoyama jidai?) empezó al concluyir el periodu Sengoku en Xapón y terminó cuando la política d'unificación del shogunato Tokugawa llevar a cabu y empecípiase el Periodu Edo. Esti periodu estender ente los años 1568 al 1603 aproximao, acompañando al mandatu d'Oda Nobunaga y el del so socesor, Toyotomi Hideyoshi. Esti periodu toma'l so nome pol castiellu de Nobunaga, el Castiellu Azuchi y el castiellu de Hideyoshi, el Castiellu Fushimi-Momoyama.

El periodu Azuchi-Momoyama empezó cola entrada de Nobunaga a Kioto en 1568, cuando condució al so exércitu a la capital imperial pa instalar a Ashikaga Yoshiaki como'l decimoquintu y postreru shōgun del shogunato Ashikaga hasta la llegada al poder de Tokugawa Ieyasu dempués de la so victoria col sofitu del clan Toyotomi na Batalla de Sekigahara en 1600.

Nobunaga vuélvese un home prominente nel área de la capital[editar | editar la fonte]

Mientres la última metá del sieglu XVI, dellos daimyō volviéronse tan poderosos ya influyentes que podíen manipoliar al shogunato a la so conveniencia o inclusive deponelo. Un intentu por deponer el shogunato llevar a cabu nel añu 1560 per parte d'Imagawa Yoshimoto, pero'l so movimientu foi reprimíu por Oda Nobunaga na Batalla d'Okehazama. En 1565, l'alianza ente'l cla Matsunaga y el cla Miyoshi intentó asesinar a Ashikaga Yoshiteru pero una serie de disputes internes retardó'l so intentu, hasta qu'en 1568 instalaron nel shogunato a Ashikaga Yoshihide sicasí, fallaron en llegar hasta Kioto y llograr el respaldu y llexitimación de la corte imperial polo qu'un grupu de sirvientes del shogunato lideraos por Hosokawa Fujitaka axustaron con Nobunaga el sofitu al hermanu menor de Yoshiteru, Ashikaga Yoshiaki.

Nobunaga esperara una oportunidá asina pa poder establecer una alianza colos Azai nel norte y poder conquistar d'esta miente la Provincia de Mino, polo que coló escontra Kioto. Dempués d'unviar al clan Rokkaku al sur de Omi, Nobunaga forzó a los Matsunaga a capitular y a los Miyoshi a fuxir. Yoshiaki foi reconocíu nesi momentu como'l decimoquintu shōgun Ashikaga.

Nobunaga dio en afitar el so control na zona Kinai onde tolos sos enemigos como daimyō rivales, mercaderes contrarios o monxos budistes intransixentes fueron esaniciaos rápido y ensin piedá, polo que Nobunaga ganóse la reputación de ser un adversariu inmisericorde. Xunto coles sos estratexes políticu y militar, llevó a cabu una reforma económica que erradicaba les barreres del comerciu invalidando antiguos monopolios centralizaos por templos y gremios, promoviendo'l llibre comerciu conocíu como rakuichi-rakuza.

Para 1573 Nobunaga destruyera l'alianza ente los clanes Asakura y Azai qu'amenaciaben el norte del so dominiu, amás de qu'evitó tener una confrontación col poderosu daimyō Takeda Shingen, que de secute morrió xusto cuando'l so exércitu taba a puntu de ganar a los Tokugawa y preparaba la invasión a los dominios d'Oda nel so camín a Kioto.

Inclusive dempués de la muerte de Shingen, esistíen poderosos daimyō capaces d'aguantar les fuercies de Nobunaga, pero nengunu taba tan cerca como pa constituyir una amenaza seria, nin política nin militarmente polo que la unificación del país so la bandera d'Oda paecía ser solo cuestión de tiempu.

Mientres el periodu de 1576 a 1579, Nobunaga construyó a veres del Llagu Biwa en Azuchi (güei Prefeutura de Shiwa) el Castiellu Azuchi, una estraordinaria fortificación de siete pisos d'alto que foi diseñada non solo pa ser una magníficu edificiu defensivu militar, sinón pa exercer como una luxosa residencia que permanecería como símbolu d'unificación.

Asegurando'l control de la zona Kinai, Nobunaga agora tenía'l suficiente poder como p'apoderar a les provincies vecines polo que mandó a los sos principales xenerales a cumplir con esta misión. A Shibata Katsuie encamentóse-y la xera de conquistar el cla Usagi na Provincia de Etchū, Takigawa Kazumasa confrontó a los Takeda en Kai y a Hashiba Hideyoshi encamentóse-y el llabor d'enfrentar a los Mori na rexón Chūgoku nel oeste de Honshū.

En 1582, dempués d'una enllargada campaña, Hideyoshi solicitó l'ayuda de Nobunaga por que lu ayudar a terminar cola aportunante resistencia. Nobunaga fixo una pequeña parada en Kioto nel so camín escontra l'oeste acompañáu tan solo d'un pequeñu contingente de guardias, onde foi atacáu y traicionáu por unu de los sos xenerales más cercanos: Akechi Mitsuhide el cual obligar a cometer seppuku.

Hideyoshi completa la unificación[editar | editar la fonte]

Lo que socedió foi una esguilada de los xenerales más poderosos de Nobunaga pa vengar la so muerte y establecer posiciones nes negociaciones del nuevu re ordenamientu del clan Oda. La situación volvióse más apremiante cuando se supo que'l fíu mayor de Nobunaga y el so herederu, Nobutada tamién fuera asesináu dexando al clan Oda ensin un claru socesor.

Una rápida tregua de Hideyoshi colos Mori primero que s'enteraren de la muerte de Nobunaga dexó que llegara rápido a enfrentar a les tropes de Mitsuhide na Batalla de Yamazaki.

Hideyoshi, un plebeyu que xubiera rápido hasta puestos de gran importancia, comprometer a aceptar al fíu más pequeñu de Nobunaga, Sanpōshi (quien se convirtió en Oda Hidenobu), primero que sofitar al tercer fíu de Nobunaga, Nobutaka quien yera propuestu como herederu por Shibata Katsuie. Cuntando col sofitu d'otros xenerales, Sanpōshi foi nomáu herederu y Hideyoshi como'l so coguardián.

Por cuenta de les continues intrigues polítiques, diose pasu a una confrontación abierta. Dempués de vencer a Shibata na Batalla de Shizugatake en 1583 amás d'una llarga y costosa batalla con Tokugawa Ieyasu na Batalla de Komaki y Nagakute en 1584, Hideyoshi terminó col asuntu de la socesión d'una vegada por toes pa llograr el control total de Kioto y convirtióse nel soberanu indiscutible de los dominios Oda. Hideyoshi foi adoptáu pola familia Fujiwara, dióse-y el nome de Toyotomi y concedióse-y el títulu de Kanpaku, en representación de control militar y civil de too Xapón. Pal añu siguiente, aseguró aliances con trés de los nueve coaliciones de daimyō más poderoses y llevó la guerra d'unificación a Shikoku y Kyūshū. En 1590, al mandu de un exércitu de 200,000 homes, Hideyoshi venció a los Hōjō, el so postreru rival más poderosu na parte este de Honshū. Los daimyō restantes puestu capitularon y la reunificación militar de Xapón quedó completa por fin.

Xapón so Hideyoshi[editar | editar la fonte]

Encuesta de les tierres[editar | editar la fonte]

Con tou Xapón agora sol control de Hideyoshi, una nueva estructura de gobiernu nacional foi desenvuelta. El país foi unificáu so un solu líder, pero'l gobiernu de les diverses rexones quedó descentralizáu. Les bases de la distribución del territoriu midió sobre la base de la producción d'arroz n'unidaes de koku. En 1598 institucionalizóse una encuesta pa calcular la producción d'arroz nacional, que establecióse en 18.5 millones de koku, de los cualos 2 millones yeren controlaos direutamente por Hideyoshi. En contraste, Tokugawa Ieyasu a quien Hideyoshi unviara a la rexón de Kanto controlaba 2.5 millones de koku.[1]

=== Midíes de control realizaron delles innovaciones alministratives pa favorecer y afalar el comerciu y estabilizar la sociedá. Pa poder facilitar el tresporte, esaniciáronse dellos llugares de peaxe. Tomáronse amás midíes pa marcar definitivamente la distinción de clases, como'l requisitu de que les distintes clases sociales vivieren en distintes árees de los pueblos, según la prohibición de que los granxeros portaren armes.

Unificación[editar | editar la fonte]

Xapón nel Periodu Azuchi-Momoyama.

Hideyoshi consideró que pa caltener la so posición precisaba re ordenar los dominios de los daimyō. Particularmente unvió a los Tokugawa a la rexón de Kanto, lloñe de la capital y arrodióse de los sos sirvientes de más enfotu. Adoptó tamién un sistema d'agospéu onde les esposes y herederos de los daimyō vivieren n'Osaka.

Intentó amás establecer una orde de socesión nomándose col títulu de Taikō, o "Kanpaku retiráu" en 1591 y dexó la rexencia al so sobrín y fíu adoptivu Toyotomi Hidetsugu. Hasta esti momentu intentó formalizar el balance nel poder estableciendo órganos alministrativos, que incluyíen el Conseyu de los Cinco Rexentes, que taben encargaos de caltener la paz y sirvir de sofitu al cla Toyotomi, formó tamién el Conseyu d'Alministradores de la Casa, quien remanaben los asuntos políticos y alministrativos y d'últimes el Conseyu de Mediadores, que taba al cargu de caltener la paz y l'orde ente los primeros dos conseyos mentaos.

Campañes en Corea[editar | editar la fonte]

La postrera gran ambición de Hideyoshi yera conquistar la Dinastía Ming de China. N'abril de 1592, negóse-yos pasar por Corea, un reinu floreciente que gociaba del sofitu de China. Hideyoshi unvió un exércitu de 200 000 homes a invadir y pasar al traviés de Corea pola fuercia. Mientres les invasiones xaponeses a Corea, les tropes nipones ocuparon Seúl en mayu de 1592 y dempués de 3 meses d'invasión llegaron a Pyongyang xunto con un gran númberu de collaboradores coreanos que los víen como los llibertadores de la corrupción de l'aristocracia.

El rei de la Dinastía Joseon pidió'l sofitu militar de China y cola so intervención les tropes xaponeses viéronse obligaes a recular de nuevu hasta Seúl en xineru de 1593. Ente que Xapón entá esfrutaba d'esitoses batalles en tierra firme en Corea, los almirantes coreanos Won Gyun y Yi Eok-gi fueron muertos pola naval xaponesa, polo que l'emperador chinu unvió al almirante Chen Lin pa sofitar a los coreanos. L'almirante coreanu Yi Sun-ensin tuvo ésitu n'atacar los barcos xaponeses que cargaben suministros y cortaron les llinies de suministru esistentes lo que llevó a conversaciones de paz ente China y Xapón.

Mientres les conversaciones de paz, Hideyoshi ordenó la división de Corea, llibre comerciu y una princesa china como consorte del emperador. Los chinos refugaron les ufiertes polo qu'una segunda invasión empezó en 1597, con menor ésitu que la primera y na que les tropes xaponeses atoparon una muncha mayor resistencia coreana, terminando abruptamente en 1598 cola repentina muerte de Hideyoshi yá que los principales comandantes xaponeses tornaron darréu pa tratar d'asegurar el control sobre'l shogunato.

Sekigahara y el final del reináu Toyotomi[editar | editar la fonte]

Hideyoshi nel so llechu de muerte axuntó a un grupu de los daimyō más poderosos del país – Tokugawa, Maeda, Ukita, Uesugi y Mori- por que gobernaren como'l «Conseyu de los Cinco Rexentes» hasta que'l so fíu Hideyori tuviera la edá pa gobernar. La paz duró hasta 1599 cuando finó Maeda Toshiie. Ishida Mitsunari acusó a Ieyasu de traición al nome Toyotomi bastiando la crisis que remataría na Batalla de Sekigahara, considerada como la postrera gran guerra del periodu Azuchi-Momoyama y el Periodu Sengoku. El trunfu de Ieyasu en Sekigahara marcó'l final del reináu Toyotomi. Tres años dempués Ieyasu recibió'l títulu de shōgun y estableció el shogunato Edo, que duró hasta la Restauración Meiji en 1868.

Desenvolvimientos sociales y culturales mientres el Periodu Momoyama[editar | editar la fonte]

El periodu Momoyama foi un periodu d'interés nel mundu esterior, que vio tamién el desenvolvimientu de grandes centros urbanos y la nacencia de la clase comerciante. L'arquiteutura de los castiellos, colos sos interiores afataos de fines pintures, con pisos y techos cubiertos de fueyes d'oru yeren un reflexu del poder del daimyō que lo tener amás de que marcaba un nuevu sentíu estéticu. Un estilu específicu que remaneció foi'l llamáu Namban.

L'arte de la ceremonia del té tamién vio la so nacencia nesta etapa y tanto Nobunaga como Hideyoshi gastaron enforma tiempu y dineru nesti pasatiempu, coleccionando tazones pal té y otros implementos, patrocinando luxosos eventos sociales y contratando a aclamaos maestros como Sen non Rikyū.

Hideyoshi, qu'ocupara Nagasaki en 1587, vio la oportunidá de controlar el comerciu internacional según regular les asociaciones de comerciu que s'establecieren con otros países. Anque China refugó los sos esfuercios pa establecer concesiones comerciales, les sos misiones comerciales tuvieron ésitu no que güei llamamos Malasia, Filipines y Tailandia.

Hideyoshi siempres resabió del cristianismu, que consideró potencialmente subversivu ya inclusive dellos misioneros fueron crucificaos mientres el so réxime.

El famosu senryū[editar | editar la fonte]

Les contrastantes personalidaes de los trés líderes que contribuyeron a la unificación de Xapón —Nobunaga, Hideyoshi y Ieyasu— son reflexaes nuna serie de famosos senryū:

  • Nakanunara, koroshiteshimae, hototogisu (Si'l cucú nun canta, mátalo)
  • Nakanunara, nakashitemiseyou, hototogisu (Si'l cucú nun canta, persuádilo.)
  • Nakanunara, nakumadematou, hototogisu (Si'l cucú nun canta, espera.)

Nobunaga conocíu pola so rudez ye'l suxetu del primeru; Hideyoshi conocíu polos sos recursos, ye'l suxetu del segundu; Ieyasu, conocíu pol so esfotu ye'l suxetu del tercer versu.

Cronoloxía[editar | editar la fonte]

  • 1568: Nobunaga fai la so entrada a Kioto marcando l'entamu del periodu Azuchi-Momoyama.
  • 1573: Nobunaga termina col shogunato Muromachi y exerz el control sobremanera Xapón.
  • 1575: Nobunaga vence la cla Takeda na Batalla de Nagashino.
  • 1580: Finalmente ríndense los Ikkō-ikki dempués d'un asediu de 11 años.
  • 1582: Nobunaga comete seppuku obligáu por Mitsuhide Akechi, quien ye vencíu más tarde por Toyotomi Hideyoshi na Batalla de Yamazaki.
  • 1584: Hideyoshi engarra con Tokugawa Ieyasu na Batalla de Komaki y Nagakute.
  • 1586: Toyotomi Hideyoshi constrúi'l Castiellu Osaka.
  • 1590: Hideyoshi vence al clan Hōjō y unifica Xapón.
  • 1592: Hideyoshi invade Corea.
  • 1598: Muerte de Hideyoshi.
  • 1600: Ieyasu sale victoriosu de la Batalla de Sekigahara.
  • 1603: Entamu d'Edo. Fundación de la Dinastia Tokugawa.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. The surveys are called Taikō kenchi despite Hedeyoshi was not yet Taiko at the beginning of the surveys because he liked to refer to himself as Taiko. (Hideyoshi become Taiko in 1591 after he relinquished the title of Kanpaku to his nephew, Hidetsugu.)