Noli

Coordenaes: 44°12′20″N 8°24′58″E / 44.205692°N 8.41615°E / 44.205692; 8.41615
De Wikipedia
Noli
Alministración
PaísBandera d'Italia Italia
RexónBandera de Liguria Liguria
Provincia Provincia de Savona
Tipu d'entidá comuña d'Italia
Códigu postal 17026
Xeografía
Coordenaes 44°12′20″N 8°24′58″E / 44.205692°N 8.41615°E / 44.205692; 8.41615
Noli alcuéntrase n'Italia
Noli
Noli
Noli (Italia)
Superficie 9.67 km²
Altitú 2 m
Llenda con
Demografía
Población 2444 hab. (1r xineru 2023)
Porcentaxe ? % de Provincia de Savona
0.16% de Liguria
0% de Italia
Densidá 252,74 hab/km²
Más información
Prefixu telefónicu 019
Estaya horaria UTC+01:00 (horariu estándar)
UTC+02:00 (horariu de branu)
Llocalidaes hermaniaes Langenargen
comune.noli.sv.it
Cambiar los datos en Wikidata
Panorama de Noli
Allugamientu de la ciudá de Noli dientro de la provincia de Savona.

Noli (Nöi en llingua ligur), ye una llocalidá italiana de la provincia de Savona, rexón de Liguria, con 2444 hab. (1 xineru 2023)[1].

Xeografía[editar | editar la fonte]

Palazzo Paglieri.

Noli ta asitiada na Riviera ligur de poniente nuna ensenada zarrada al este pola Islla de Bergeggi y al suroeste pol cabu homónimu na desaguada de la riega Luminella. El barriu de Tosse atópase na aguada meridionale del Bric delle Rive a 285 m.

El so territoriu municipal forma parte de la Comunidá Montana Pollupice. Acluéntrase a unos 15 km de la capital.

Evolución demográfica[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Noli ente 1861 y 2001
Fonte ISTAT - ellaboración gráfica de Wikipedia

Historia[editar | editar la fonte]

Centru históricu.

Antiguu centru de los Ligures, foi conceyu romanu. Na Edá Media foi base bizantina (el so nome deriva probablemente de Neapolis), a pesar de que los documentos oficiales del Sieglu XI dan cuenta d'ella col nome de Naboli. En pasando a manes de los longobardos que la destrúin en 641 reconstruyir por completu a veres del mar. Tamién tuvo baxu dominiu de los francos.

Convertida más palantre nun importante centru marítimu, participó en 1097 na Primer Cruzada, polo que recibió privilexos políticos, pero sobremanera comerciales del rei de Xerusalén Balduino I, del señor feudal Boemundo I d'Antioquía y de Tancredo de Sicilia. Va Pasar a ser propiedá de Bonifacio del Vastu.

Tres la so constitución como conceyu llibre en 1187, foi feudu de Enrique II Del Carretto en 1193 hasta la so constitución como República independiente (pasando a ser la quinta de les repúbliques marítimes italianes). La República de Noli estableció importantes aliances cola República de Xénova en 1202, cola que lluchó contra Pisa pola supremacía comercial nel mar Tirrenu y contra Venecia pol tráficu marítimu n'Oriente Mediu.

Primida ente los conceyos de Savona y Finale Ligure, antiguu feudu de los marqueses Del Carretto, dotar de fortificaciones y d'unes setenta torres ciudadanes que cerraben el burgu nuna muralla. El so sofitu a la causa de los güelfos dexó en 1239 la constitución d'una diócesis propia y que llograra'l títulu de ciudá.

La República de Noli nel Sieglu XVIII convertir nel oxetu de les ambiciones expansionistas de los duques de Saboya, anque consiguió permanecer aliada a la República de Xénova. Ocupada poles tropes napoleóniques en 1797, a pesar del duru bombardéu naval per parte de la flota inglesa en 1795 contra los franceses, robló la nueva constitución che decretó'l fin de la república pasando a formar parte de la República Ligur, hasta'l so ingresu nel Reinu de Cerdeña.

En 1829 la so diócesis xunir a la de Savona (Diócesis de Savona-Noli) y en 1861 entró a formar parte del Reinu d'Italia.

Una barca de pesca na sablera de Noli
La piazzetta cola catedral consagrada a San Pedro. nel centru la torre del palazzo del Comune
Torre Civica.
Cais del centru.

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Monumentos[editar | editar la fonte]

  • Castello Ursino del Sieglu XII y los restos de les fortificaciones.
  • Catedral de San Paragorio. Restaurada por d'Andrade a finales del Sieglu XIX que recuperó'l so aspeutu orixinal d'estilu románicu lombardu del Sieglu XI. Construyida sobre una ilesia paleocristiana, tien planta basilical con tres naves, la cripta y l'oratoriu y una filera d'arcos ciegos na fachada y nel ábside mayor.

Nel llau esquierdu hai una portada del Sieglu XV flanqueada por delles tumbes dataes de la Edá Media. Nel interior caltién un crucifixu de madera y una cátedra de madera del Sieglu XIII, amás de los pervalibles frescos del Sieglu XIV. El 28 d'avientu de 1890 foi declarada monumentu nacional.

Naturaleza[editar | editar la fonte]

Hai munchos senderos que lleven a lo alto de la llomba que s'atopa percima de la población, cuantimás unu, con un percorríu d'unos 3 quilómetros lleva a Capo Noli vetta, el puntu más altu del puexu (1000 m). De gran valor natural ye'l pandu delle Manie, que va dende Noli hasta Finale Ligure, que consta d'una estensa pinada y delles zones nes que se cultiva la vide. Topóse un xacimientu neolíticu.

Cultura[editar | editar la fonte]

Manifestaciones culturales[editar | editar la fonte]

  • Regata dei Rioni di Noli el segundu domingu de setiembre.

Personalidaes rellacionaes con Noli[editar | editar la fonte]

Lliteratura[editar | editar la fonte]

Música[editar | editar la fonte]

  • Claudio Rebagliati, compositor y violinista. Restauró, harmonizó y orquestó l'actual versión del Himnu Nacional de Perú.

Economía[editar | editar la fonte]

Llugar de veranéu y notable sablera de la Riviera de Poniente, Noli destaca pela so ciudá marinera de cais estreches (carüggi), munches d'elles con portalaes. El conceyu ye unu de los pocos nos que sigue habiendo pescadores que recueyen l'escasu pexe que queda nel Golfu.

L'actividá agrícola básase fundamentalmente na producción de vinu y d'aceite d'oliva. Ente los vinos meyor valoraos, el Lumassina, producíu nos valles qu'hai ente Noli y Finale Ligure.

Tresportes y víes de comunicación Carreteres y autopistes[editar | editar la fonte]

Noli atopar a lo llargo de la Carretera Provincial (antigua Carretera Estatal) 1. El conceyu nun ye accesible direutamente per autopista polo que la salida de Spotorno de l'Autopista A10 ye la más cercana.

Llinies ferroviaries[editar | editar la fonte]

La estación ferroviaria más cercana ye la de Spotorno na llinia ferroviaria VentimigliaXénova nel tramu local ente Ventimiglia y Savona.

Hermanamientos[editar | editar la fonte]

Noli ta hermanada con:

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: https://demo.istat.it/?l=it.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]