Repúbliques marítimes

De Wikipedia
Bandera qu'arrexunta los emblemes de les repúbliques marítimes más conocíes: dende enriba a la izquierda, en sentíu horariu, los emblemes de Venecia, Xénova, Pisa y Amalfi.
Mapa col allugamientu y los emblemes de toles repúbliques marítimes

La definición de repúbliques marítimes (dacuando conocíes como repúbliques marineres) puede estendese a delles ciudaes costeres, italianes o non, qu'ente los sieglos X y el XV gociaron d'una prosperidá económica gracies a la so actividá comercial, nun marcu d'amplia autonomía política. Xeneralmente, la definición refierse n'especial a cuatro ciudaes italianes: Amalfi, Xénova, Pisa y Venecia.

Sicasí, otres ciudaes del área tamién gociaben d'independencia (gobiernu autónomu con forma de república oligárquica, moneda y exércitu, ente otros), participaren nes Cruzaes, cuntaben con una flota naval, teníen fundagos (colonies comerciales), «cónsules de les nationes», que xixilaben los intereses comerciales de les sos respeutives ciudaes nos puertos mediterráneos, y pueden ser incluyíes de plenu derechu ente les repúbliques marítimes. Estes ciudaes yeren Ancona,[1] Gaeta, Noli y Ragusa.

Oríxenes[editar | editar la fonte]

La recuperación económica que tuvo llugar n'Europa alredor del añu 1000, xunida a la inseguridá de les rutes de comunicación internes terrestres, fizo que les principales rutes comerciales desenvolver a lo llargo de les mariñes del Mediterraneu. Nesi contestu, la creciente independencia que diben asumiendo delles ciudaes con puertu llevólos a asumir un papel de primer orde nel escenariu européu.

Estes ciudaes, espuestes a les incursiones de los pirates, cuantimás sarracenos, entamaron de manera autónoma la so defensa, dotándose de poderoses flotes de guerra, y pudieron pasar nos sieglos X y XI a la ofensiva, aprovechándose de la rivalidá ente'l poder marítimo bizantín y islámicu, colos que compitieron nel control del comerciu con Asia y África y de les rutes mediterránees.

Desenvolvimientu[editar | editar la fonte]

Nel planu institucional, les ciudaes formaron gobiernos autónomos republicanos, qu'espresaben el matiz comercial que constituyía la esencia del so poder. La historia de les repúbliques marítimes inscríbese, ello ye que tantu col principiu de la espansión europea escontra Oriente, como colos oríxenes del modernu capitalismu, entendíu como un sistema mercantil y financieru. Los comerciantes de les repúbliques marítimes italianes utilizaron moneda acuñada en oru, que se topaba fora d'usu dende sieglos antes nel Mediterraneu occidental, punxeron a puntu nueves operaciones de cambéu y de contabilidá. Viéronse amás incentivaos los progresos teunolóxicos en navegación, sofitu fundamental pa la crecedera de la riqueza mercantil.

Les cruzaes diéron-yos la ocasión d'espandise. Venecia, Amalfi, Ancona y Ragusa taben yá implicaes nel comerciu col Llevante, pero coles cruzaes el fenómenu amóntase: miles de miembros d'estes repúbliques marítimes miren escontra Oriente, creando bases, escales y establecimientos comerciales. Estos centros mercantiles tuvieron amás una gran influencia política a nivel llocal: los comerciantes d'estes ciudaes constituyeron nos sos centros de negocios, asociaciones de calter corporativu, coles mires de llograr de los gobiernos estranxeros privilexos xurisdiccionales, fiscales y aduaneros, nun precisu marcu políticu del que nacieron dellos señoríos personales.

Mapa de les posesiones nel Mediterraneu de la República de Venecia, la más importante de les Repúbliques marítimes italianes.

La historia de les repúbliques marítimes ye bien diversa y eso entiende meyor tamién si consideramos el so bien diversa llonxevidá: Venecia, Xénova, Noli y Ragusa tuvieron una perllarga vida como entidaes independientes, yá que superaron el periodu medieval, y perduraron hasta los principios de la Edá Contemporánea cuando'l desenvolvimientu de los estaos europeos viose solmenáu poles campañes napoleóniques. Otres repúbliques tuvieron tamién una llarga vida, permaneciendo independientes hasta'l Renacimientu: como Pisa, que pasó a depender de Florencia en 1406, y Ancona, que pasó a depender de los Estaos Pontificios en 1532. Sicasí Amalfi y Gaeta perdieron bien llueu la so independencia: la primera en 1131 y la segunda en 1140; dambes pasaron a manes de los normandos.

Amalfi[editar | editar la fonte]

La Mariña Amalfitana.

Amalfi, quiciabes la primer República marítima qu'algamó un llugar destacáu, desenvolviera un intensu comerciu con Bizanciu y Exiptu. Los comerciantes amalfitanos acabaron col monopoliu árabe nel comerciu mediterraneu y fundaron nel sieglu X bases mercantiles nel sur d'Italia y n'Oriente Mediu.

Unu de los testimonios más importantes de la importancia alcanzada pola República d'Amalfi, ta nes Tables Amalfitanas, un códigu que recoyía les normes de Derechu marítimu, y que tuvo validez mientres tola Edá Media.

Amalfi en 1137 foi escalada polos pisanos, nun momentu en que se debilitara por cuenta de catástrofes naturales (graves inundación) y pola anexón al reinu normandu. En siendo conquistada polos normandos, empecipió una rápida decadencia y foi sustituyida nel so papel de potencia mercantil pol Ducáu de Nápoles.

Venecia[editar | editar la fonte]

Arsenal de Venecia.

El poder de Venecia nació del desenvolvimientu de les rellaciones comerciales col Imperiu bizantín, del que de primeres formó parte siquier teóricamente, anque nel ámbitu d'una amplia independencia. Venecia permaneció de siguío aliada a los bizantinos na so llucha contra árabes y normandos. Alredor del añu 1000 espulsó a los pirates croatos qu'ocupaben delles mariñes d'Istria y Dalmacia y pasó a apoderar esta rexón. A principios del sieglu XIII algamó'l cenit del so poder, apoderando los intercambios comerciales nel Mediterraneu y con Oriente. Mientres la Cuarta Cruzada (1202-1204) apoderar de les islles y de les llocalidaes marítimes comercialmente más importantes del Imperiu bizantín. La conquista de los importantes puertos de Corfú (1207) y Creta (1209) garantizó-y un comerciu que s'estendía al Llevante, y llegaba a Siria y Exiptu, puntos terminales de les rutes comerciales. A finales del sieglu XIV, Venecia convirtiérase n'unu de los estaos más ricos d'Europa.

Pisa[editar | editar la fonte]

Antiguu mapa de Pisa.

En 1016 Pisa y Xénova, aliaes, ganaron a los sarracenos y conquistaron Córcega y Cerdeña, amás de faese col control del mar Tirrenu. En 1116, nuna espedición conxunta col conde de Barcelona, asaltaron Mallorca y Eivissa.

Pisa, que por aquella dómina taba enfrente del mar, na desaguada del Arno, algamó la so máxima rellumanza ente los sieglos XII y XIII, cuando los sos barcos controlaben el Mediterraneu occidental. La rivalidá ente Pisa y Xénova apinar nel sieglu XIII y españó na batalla de Meloria (1284), que marcó'l cayente del poderíu pisano, col arrenunciu de Pisa a toa pretensión sobre Córcega y la cesión a Xénova de parte de Cerdeña (1299).

Finalmente en 1402 foi vendida a la República de Florencia polos Visconti ya integrada na república florentina.

Xénova[editar | editar la fonte]

Xénova surdiera nos alboreceres del sieglu X, cuando tres la destrucción de la ciudá polos sarracenos los sos habitantes retomaron el camín del mar. La importancia de la so flota fíxo-y merecer el respetu per parte del Emperador del Sacru Imperiu, y que se respetaren les sos reivindicaciones autonomistes en materia de Derechu consuetudinario y n'Economía.

L'alianza con Pisa dexó la lliberación del sector occidental del Mediterraneude los pirates sarracenos, con reconquistar de Córcega, Cerdeña, y Provenza.

La constitución de la Compagna Communis, xunta de tolos consorcios comerciales de la ciudá (llamaos Compagne), a la que tamién se xuntaron los nobles feudatarios de los valles estremeros y de les mariñes, marcó definitivamente la nacencia de la República de Xénova.

Les riqueces de la ciudá crecieron notablemente gracies a la so participación na Primer Cruzada: la so participación dexó l'adquisición de grandes privilexos pa les comunidaes xenoveses treslladaes a munches llocalidaes de Tierra Santa. El puntu álgido de la fortuna xenovesa producir nel sieglu XIII cola firma del Tratáu de Ninfeo (1261) col emperador bizantín Miguel VIII Paleólogu, qu'espulsaba de fechu a los venecianos de los estrechos que conducen al mar Negru. Poco dempués ganaron definitivamente a Pisa na batalla de Meloria, en 1284.

En 1298, el Xenoveses ganaron amás a la flota veneciana cerca de la islla dálmata de Curzola. El dominiu de los mares tuvo en manes de Xénova mientres unos 70 años, hasta la segunda gran guerra con Venecia, rematada cola guerra de Chioggia, en 1372: mientres esta guerra de finales del sieglu XII cayó prisioneru'l venecianu Marco Polo, quien mientres la so prisión nel palacio San Giorgio dictó a Rustichello da Pisa, el so compañeru de celda, el rellatu de los sos viaxes.

Tres el paréntesis del sieglu XV marcáu poles epidemia de peste y pola dominación estranxera, la ciudá vivió'l so apoxéu a partir de la lliberación a manes d'Andrea Doria en 1528 y mientres tol sieglu siguiente, nel que la vieya aristocracia caltuvo una gran vitalidá sobremanera nel ámbitu económicu. La República, oxetivu de les mayores potencies estremeres como Francia y el Ducáu de Saboya, foi abasnada pola folada napoleónica en 1805 y xunida al Reinu de Cerdeña en 1815 qu'afogó definitivamente la economía y provocó la emigración de gran parte de la población rural escontra América.

Ragusa[editar | editar la fonte]

Vista de l'antigua ciudá de Ragusa.

Na primer metá del sieglu VII Ragusa empezó a desenvolver una activa actividá comercial nel Mediterraneu oriental. Dende'l sieglu XI surdió como una ciudá marítimo y mercantil, especialmente nel Adriáticu, el primer contratu comercial conocíu remontar al añu 1148 y roblóse cola ciudá de Molfetta, pero otres ciudaes apaecieron nes décades siguientes, incluyendo Pisa, Termoli y Nápoles. Dempués de la cayida de Constantinopla mientres la Cuarta Cruzada en 1204, Ragusa quedó sol dominiu de la República de Venecia, de quien heredó la mayor parte de les sos instituciones. La soberanía de Venecia enllargar mientres un sieglu y mediu, la determinación de la estructura institucional de la futura república, cola apaición del Senáu (1252) y l'aprobación del Estatutu de Ragusa (9 de mayu de 1272).

En 1358, dempués d'una guerra col Reinu d'Hungría, Venecia viose obligáu a arrenunciar, col Tratáu de Zara, y una gran parte de les sos posesiones en Dalmacia. Ragusa voluntariamente quedó como un vasallu del Reinu d'Hungría, de la que llogró'l derechu al autu-gobierno en cuenta de la restricción de l'ayuda cola so la flota y el pagu d'un tributu añal. Ragusa foi fortificada y forníu con dos puertos. La Communitas Ragusina empezó a ser llamada Respublica Ragusina en 1403. Basando la so prosperidá nel comerciu marítimu, Ragusa convertir na gran potencia de Sur del Adriáticu y llegó a andar a la tema cola Serenísima República de Venecia. Por sieglos Ragusa foi un aliáu de la otra república marítima del Adriáticu rival de Venecia: Ancona. Esta alianza dexó a los dos pueblos en xunto, en llaos opuestos del Adriáticu aguantar los intentos de los venecianos a faer l'Adriáticu una "Badea Veneciana", tamién pa controlar direuta o indireutamente a tolos puertos del Adriáticu. Ancona y Ragusa desenvolvieron una ruta comercial alternativa a la de Venecia (Venecia-Alemaña-Austria): esti percorríu empecipiar dende l'este, pasa al traviés de Ragusa y Ancona, de siguío, Florencia y, finalmente, la de Flandes. Ragusa foi la puerta de los Balcanes y l'este, un llugar onde se comerciaban metales, sal, especies y cinabriu. Ragusa llegó al so apoxéu mientres los sieglos XV y XVI, gracies a exenciones fiscales pa los bienes algamadizos.

La estructura social de Ragusa yera ríxidu y les clases baxes nun teníen influencia nel Gobiernu de la República. Per otra parte, la República de Ragusa resultó bien avanzada n'otros aspeutos. Nel sieglu XIV abrió la primer farmacia, de siguío, un hospiciu y el primer Lazareto (1347), y finalmente en 1418 abolióse'l tráficu d'esclavos. Primero que la meyora del Imperiu otomanu na península de los Balcanes y dempués de la derrota húngara na batalla de Mohács, Ragusa pasó formalmente so la supremacía del sultán, comprometiéndose a paga-y una simbólica añal d'homenaxe: una xugada intelixente que-y dexó caltener la so independencia. Nel sieglu XVII empezó una lenta decadencia de la República de Ragusa, principalmente por cuenta d'un terremotu (6 d'abril de 1667), qu'afaró gran parte de la ciudá morriendo 5.000 persones, ente elles el rector de Simone de Ghetaldi. La ciudá foi reconstruyida rápido por cuenta del Papa y los reis de Francia ya Inglaterra, xestión empobinada en gran parte por Stefano Gradi, que fizo una xoya del urbanismu del sieglu XVII, y la República vivió una renacencia efímera. El Tratáu de Passarowitz de 1718 reconoció per primer vegada la plena independencia, pero aumentó l'impuestu a pagar na puerta, llegando a 12.500 ducaos. La Paz de Presburgu de 1805 asignó la ciudá a Francia. En 1806, Ragusa foi ocupada polos franceses. La República foi suprimíu por orde del xeneral Auguste Marmont de 31 de xineru de 1808 y que se xunió all Reinu napoleónicu d'Italia.

Ancona[editar | editar la fonte]

Vista panorámica d'Ancona.

Incluyida nes tierres del Papa en 774, Ancona entró nel Sacru Imperiu Romanu alredor del añu 1000, pero adulces aportó a totalmente independiente, cola llegada de les comuñes (sieglu XI). Anque en llugar zarráu, pola supremacía de Venecia nel mar Adriáticu, la república marítima d'Ancona foi notable pol so desenvolvimientu económicu y el comerciu preferencial, especialmente col Imperiu bizantín, con quien tuvo un venceyu especial.[1] Taba n'escelentes rellaciones col reinu de Hungría, foi una aliada de la hermana República de Ragusa. Foi al traviés d'estes aliances pervalibles que siempres se les iguar pa defendese de Venecia, que quería tener nel so poder tol mar Adriáticu. A pesar de la rellación con Bizanciu, caltién bones rellaciones colos turcos.

Una ruta comercial pasu al traviés d'Ancona, alternativa a la de Venecia: dende l'Oriente Mediu al traviés de Ragusa, Ancona, Florencia, Flandes, terminaba n'Inglaterra, y polo tanto la ciudá foi la puerta d'entrada escontra l'este del centru d'Italia. Fondachi (bases comercial) de la República d'Ancona fueron en Constantinopla, Alexandría, Quíos, Acre, y los puertos de Rumanía y Siria. La moneda d'Ancona (agontano) yera aceptada en tolos mercaos de comerciu del Mediterraneu.

Ancona tuvo que defendese d'Imperiu Xermánicu (contra'l que ganó repitíos asedios) y el papáu. La llucha pa defender la so propia llibertá siempres tuvieron ésitu, hasta que, en 1532, el Papa Clemente VII, con una maniobra política astuta, tomó posesión de la ciudá.

El navigator anconitano más famosu foi Ciríaco d'Ancona, dixo'l arqueólogu-navegador; foi llamáu polos sos compañeru humanistes como padre de l'antigüedá y güei dacuando llámase'l padre de l'arqueoloxía, porque dedicó tola so vida en busca d'evidencies de la dómina griegu-romana y dio a conocer a los sos contemporáneos por cuenta de la esistencia del Partenón, les pirámides, la Esfinxe y otros monumentos antiguos.[2]

Rellaciones ente les repúbliques marítimes[editar | editar la fonte]

Les rellaciones ente les repúbliques marítimes nacen de la so naturaleza d'Estaos entornaos escontra'l comerciu. Estes rellaciones contemplaron dacuando alcuerdos de tipu económicu y políticu, coles mires de llograr provechu mutuu d'una ruta comercial o pa decidir de común alcuerdu nun atrabancase.

Sicasí, de cutiu la competencia por consiguir el control de les rutes comerciales con Oriente y nel Mediterraneu desencadenaba rivalidaes que nun podíen resolvese nun planu diplomáticu y produciéronse diversos conflictos armaos ente les repúbliques marítimes.

Pisa y Venecia[editar | editar la fonte]

Escontra finales del sieglu XI empecipióse la primer Cruzada en Tierra Santa debida a la iniciativa del pontífiz Urbanu II y sofitada poles prédiques de Pedro l'Ermitañu. Venecia intervieno na organización de la Cruzada al empar que Pisa y dambes repúbliques entraron llueu en competencia. Nes agües de Rodas atopáronse la flota veneciana del obispu Eugenio Contarini cola pisana del arzobispu Daiberto. Pisa y Venecia dieron el so sofitu pa consiguir que trunfara'l asediu de Xerusalén per parte del exércitu encabezáu por Godofredo de Bouillón. La espedición pisana, tres esi acontecimientu, permaneció en Tierra Santa: l'arzobispu Daiberto convertir nel primer patriarca de Xerusalén y coronó a Godofredo como primer rei cristianu de Xerusalén. Al contrariu de lo que fizo Pisa, Venecia acabó llueu la so participación na primer Cruzada, probablemente porque los sos intereses yeren principalmente compensar la influencia pisana y xenovesa nes tierres del Llevante.

Pero les rellaciones ente Pisa y Venecia nun tuvieron siempres marcaes pola rivalidá y l'antagonismu. Ello ye que dambes repúbliques, a lo llargo de los sieglos, roblaron diversos alcuerdos nos que s'establecíen les zones d'influencia y aición de Pisa y Venecia de cuenta que nun s'atrabancaren. El 13 d'ochobre de 1180 roblóse un tratáu pa la non inxerencia recíproca nos negocios adriáticu y tirrenu ente'l dogo de Venecia y el representante de los cónsules pisanos y en 1206 Pisa y Venecia roblaben un pactu nel que se partíen les respeutives zones d'influencia.

En 1494-1509, mientres el desenvolvimientu de los acontecimientos rellacionaos col asediu de Pisa per parte de Florencia, la Serenísima, siguiendo la so política tendente a asegurar la "llibertá d'Italia" esaniciando cualquier tipu d'intervención estranxera en suelu italianu,[3] allegara n'auxiliu de los Pisanos que trataben de salvar la restauración de la so república de l'agresión florentina, sofitada por Carlos VIII, rei de Francia, presente n'Italia col so exércitu.

Venecia y Xénova[editar | editar la fonte]

Les rellaciones ente Xénova y Venecia fueron casi siempres de fuerte hostilidá y competencia, tantu nel terrén económicu como nel militar. Hasta principios del sieglu XIII les hostilidaes llindar a simples actos de piratería y escaramuzas aisllaes. Escontra 1218 les Repúbliques de Venecia y de Xénova punxéronse d'alcuerdu p'acabar cola perxudicial piratería garantizándose mutua proteición, al empar que los xenoveses víen cómo se garantizaba la llibertá de comerciu nes tierres del imperiu oriental, un nuevu y granible mercáu.

La guerra de San Saba[editar | editar la fonte]

La crisis ente los dos repúbliques españó con una violencia impresionante tres los fechos acaecíos en San Juan d'Acre p'apoderase del monesteriu de San Saba que los xenoveses ocuparon en 1255, empecipiando les hostilidaes al escalar el barriu venecianu y destruyir los sos barcos nel puertu. Venecia aliar en primer llugar con Pisa, axustando un alcuerdu en defensa de los sos intereses comunes siriu-palestinos, y depués pasó a la ofensiva destruyendo'l monesteriu fortificáu de San Saba. La fuga, xunto a los xenoveses, del rexente del principáu cristianu de Siria, el barón Felipe de Montfort, acabó la primer fase d'esa espedición punitiva.

Solo un añu dempués los trés potencies marítimes atópase en llucha nes agües cercanes a San Juan d'Acre. Casi tolos navíos xenoveses fueron fundíos, mientres les baxes algamaron los mil setecientos ente soldaos y marineros. El xenoveses respondieron con nueves aliances nel teatru oriental. Nel tronu de Nicea topábase, como usurpador, Miguel VIII Paleólogu que pretendía rescatar coles armes les tierres que pertenecieren al Imperiu bizantín. Los sos planes d'espansión topetaben colos de Xénova. La flota y l'exércitu de Nicea ocupaben Constantinopla, marcando'l fundimientu del Imperiu llatín d'Oriente solu sesenta años dempués de la so creación. La República de Xénova sustituyó a la de Venecia nel monopoliu del comerciu colos territorios del mar Negru.

Esta fase de lluches ente Xénova y Venecia terminó cola batalla de Curzola (ganada polos xenoveses), na qu'amás del Dogo venecianu Andrea Dandolo foi fechu prisioneru Marco Polo, en 1298. El dogo, pa nun sufrir la humildación de llegar a Xénova remando, prefirió suicidase cutiéndose la cabeza contra'l remu al que fuera encadenáu. Un añu dempués los dos repúbliques roblaron una paz en Milán.

La guerra de Chioggia[editar | editar la fonte]

Escontra finales del sieglu XIV, la gran islla de Xipre, sol mandatu de Pedro II de Lusignán, fuera ocupada polos xenoveses[ensin referencies], mientres la islla de Tenedos, más pequeña, pero importante escala na ruta del Bósforu y del mar Negru, yera vencida por Andrónico Paleólogu a Xénova, en contraste cola anterior concesión del so padre Xuan V a Venecia. Los dos fechos contribuyeron a la rectivación de les hostilidaes ente dambes Repúbliques marítimes, que la so rivalidá estender dende oriente a occidente per tol Mediterraneu.

El conflictu conocióse como guerra de Chioggia, porque los venecianos, dempués d'una inicial victoria, fueron ganaos en Pola polos xenoveses, qu'ocuparon Chioggia y punxeron sitiu a Venecia. Sicasí los venecianos consiguieron preparar una nueva flota y sitiar de la mesma a los xenoveses en Chioggia. Estos tuvieron que rindise tres el so derrota (1380). La guerra terminó a favor de Venecia cola paz de Turín del 8 d'abril de 1381.

La toma de Constantinopla el 29 de mayu de 1453, per parte de los otomanos de Mahomet II, acabó colos once sieglos d'historia del Imperiu bizantín. Esti fechu amenó una reaición sentimental que se concretó nel proyeutu de Nicolás V d'una cruzada.

Pa llevar a cabu esta empresa'l pontífiz tuvo que mediar ente los dos aliances qu'habíen siguíu lluchando en Toscana y en Lombardía. Cosme de Médicis y el rei d'Aragón Alfonso'l Magnánimo entraron na Lliga Itálica, xunto a Nicolás V, Francesco Sforza y la República de Venecia.

Mientres los pontífices Calixto III y Pío II trataben de prosiguir cola idea del so predecesor y trataben d'arreyar a los estaos de la Lliga Itálica y a otres potencies europees pa llevar a cabu una cruzada n'Oriente, los otomanos fixeren capitular y obligáu a pagar tributos a munches colonies xenovés y venecianu. Estos fechos dieron fe del dominiu nel Mediterraneu oriental de la nueva gran potencia naval y militar otomana y obligó a los dos repúbliques marítimes italianes a buscar un nuevu destín. Xénova atopar nel naciente mundu de les finances internacionales y Venecia na espansión terrestre.

Lluches en tierra firme y xunta na Lliga Santa[editar | editar la fonte]

La Batalla de Lepanto nuna pintura de Paolo Veronese.

Escontra mediaos del sieglu XV Xénova robló una triple alianza con Florencia y Milán. Esta alianza empobinar escontra la Francia de Carlos VII. Per otra parte, Venecia averóse enforma a Alfonso V d'Aragón, instaláu nel tronu de Nápoles. Por causa de les rivalidaes ente los distintos estaos italianos, formáronse dos grandes coaliciones tres les cualos cuayóse la intervención de les grandes potencies europees na península.

Nel sieglu XVI, tratando de compensar la meyora de los otomanos, Venecia y Xénova dexaron a un llau los sos desencuentros pa xuntase a la Lliga Santa creada pol papa Pío V.

La pimpana flota de la Lliga axuntar nel golfu de Lepanto pa enfrentase a la turca al mandu del capudán Alí Pachá. Yera'l 7 d'ochobre de 1571 y la gran batalla naval, apostada del mediudía hasta la puesta del sol, resolver cola victoria de la Lliga cristiana.

Xénova y Pisa[editar | editar la fonte]

Estos dos Repúbliques marítimes caltuvieron munchos intercambios, dau la so posición nel Tirrenu. Nun principiu, les rellaciones fueron de collaboración y alianza pa puxar pola amenazadora espansión árabe. Pero más palantre encendiéronse les rivalidaes pa llograr la hexemonía na parte occidental del Mediterraneu.

Aliaes contra los árabes[editar | editar la fonte]

A principios del segundu mileniu, la espansión de los exércitos musulmanes llegara a Sicilia y emburriaba escontra'l norte en Calabria y en Cerdeña. Pa compensar les aiciones pirates de los árabes, Pisa y Xénova xunieron les sos fuercies pa destruyir los asentamientos que se taben formando yá en Cerdeña. Les operaciones fueron un ésitu, anque llueu empezaron a engarrase ente sigo pol control de los territorios conquistaos. Por causa de lo llindao de les fuercies de que disponíen, nun consiguieron ocupar la gran islla del Tirrenu mientres demasiao tiempu.

Les numberoses diferencies, inclusive les armaes, superar en 1087 cuando, pa xixilar los sos intereses recíprocos, axuntar pa combatir al so enemigu común. Nel branu d'esi mesmu añu salió escontra les mariñes del Magreb una pimpana flota compuesta de doscientos naves xenoveses y pisanas pero tamién de Gaeta, Salerno y Amalfi. La flota trunfó na so ofensiva contra Mahdia (6 d'agostu de 1087). El pontífiz concedió a Pisa la posibilidá de xubir el so rangu d'obispáu a arzobispáu. Amás, sometía a los obispos de Córcega al poder de la Ilesia pisana. Esa mesma victoriosa espedición convenció al pontífiz Urbanu II que'l proyeutu d'una gran cruzada pa lliberar Tierra Santa yera posible.

A principios del sieglu XII el Pontífiz Pascual II llamó a los pisanos y a los xenoveses a entamar una cruzada nel Mediterraneu occidental. La espedición tuvo un notable ésitu y consiguió lliberar de los musulmanes les islles Baleares. El papa, como testimoniu de la so reconocencia, concedió a dambes repúbliques munchos privilexos. A Pisa reconocióse-y la primacía arzobispal sobre Córcega, amás de sobre Cerdeña.

Xénova en 1493.

La primer guerra ente Pisa y Xénova[editar | editar la fonte]

Les concesiones del pontífiz al arzobispáu pisano amontaron notablemente la reputación de la república toscana en tol Mediterraneu, pero amenaron coles mesmes la envidia de los Xenoveses que llueu se camudó en llucha y competencia. En 1119, el Xenoveses asaltaron barcos pisanos, causando una sangrienta guerra, llibrada en tierra y en mar, que duró hasta 1133, atayada por diversu tregües que fueron alternativamente respetaes y violaes. Los combates sufrieron diverses alternatives que terminaron cola división ente dambos contendentes de la influencia de los obispaos corsos.

La segunda guerra[editar | editar la fonte]

Cuando l'emperador Federico Barbarroja dirixir a Italia, Xénova sofitó la causa imperial anque con delles reserves. Pisa, sicasí, concedió'l so sofitu incondicional al emperador participando nel asediu de Milán. En 1162 y 1163 Federico I concedió a Pisa notables privilexos. Esto acentuó la rensía y la rivalidá de Xénova, rivalidá que tamién nesti casu llueu pasó a ser una guerra abierta. Esti conflictu solo se pausó momentáneamente cuando volvió intervenir n'Italia, per cuarta vegada, del emperador Federico Barbarroja, pero volver# a entamar xusto dempués de que se colara. La paz algamó'l 6 de payares de 1175 col regresu del emperador del Sacru Imperiu Romanu a Italia. L'alcuerdu favorecía a Xénova que vía cómo s'estendíen los sos territorios d'ultramar. Pisa y Xénova participaron na campaña bélica llevada por Enrico VI, socesor de Federico I contra'l reinu de Sicilia.

Derrota de Pisa[editar | editar la fonte]

Ente 1282 y 1284 Xénova y Pisa volvieron engarrar con durez. L'episodiu decisivu d'esi conflictu rexistrar na batalla naval del 6 d'agostu de 1284. Les flotes pisana y xenovesa llucharon mientres tol día na batalla de Meloria. Resultaron vencedores el Xenoveses, mientres los barcos pisanos, ensin recibir auxiliu, viéronse obligaos a retirase al puertu de Pisa. Miles d'ellos fueron fechos prisioneros y llevaos polos xenoveses a les cárceles de Malapaga. Ente ellos taba l'analista Rustichello da Pisa que conoció ellí a otru célebre prisioniero, Marco Polo prindáu mientres la batalla de Curzola, y trescribió les aventures del esplorador venecianu.

Esa batalla supunxo un gran frenu a la potencia de la República Toscana, que nunca volverá recuperar la posición de dominiu nel Mediterraneu occidental. Venecia nun intervieno p'ayudar a la so aliada Pisa nesta crisis. Esto, según dellos historiadores, pue ser consideráu un error per parte de la República de Venecia que, d'esa manera, dexó la supremacía nel Tirrenu al so rival Xénova y, coles mesmes, perdió un aliáu preciosu n'Oriente. Sicasí Pisa consiguió retomar la so propia espansión territorial na Toscana delles décades dempués gracies a Guido da Montefeltro y Enrique VII de Luxemburgu.

Nel sieglu XIV Pisa pasó d'una realidá comunal a una señorial. Fazio Novello della Gherardesca foi un aristócrata bastante sabiu y allumáu nesa dómina. volvió averase a Florencia, al papa y a Xénova. L'alcuerdu con Xénova yera solo'l primeru d'una serie de trataos de calter comercial.

Sicasí, nos primeros años del sieglu XV, sol gobiernu del señor Gabriello Maria Visconti, la ciudá de Pisa foi sitiada polos milaneses, florentinos, xenoveses y franceses. Aprovechar d'esa situación el so rival Giovanni Gambacorta que consiguió aportar al poder pero apautó la rindición colos sitiadores. El 6 d'ochobre de 1406 Pisa pasaba a pertenecer a Florencia, que d'esta miente consiguía'l so oxetivu d'algamar una salida al mar.

Amalfi y Pisa[editar | editar la fonte]

Amalfi, dende mediaos del sieglu XI, perdiera l'autonomía completa, a pesar de que'l so comerciu siguía gociando d'una amplia autonomía alministrativa. So la proteición del rei normandu Guillermu II de Sicilia el alministradores d'Amalfi llegaron n'ochobre de 1126 a un provechosu alcuerdu comercial cola vecina Pisa coles mires de collaborar na vixilancia de los sos intereses comunes nel Tirrenu. Esti alcuerdu yera frutu d'una amistá cola República toscana que databa de delles décades. Sicasí, Amalfi nun cuntaba con un exércitu propiu que pudiera protexer los intereses de los comerciantes amalfitanos. Esa ye la razón pola que los barcos d'Amalfi nun s'implicaron nunca n'aiciones militares contra otres Repúbliques Marítimes.

Ello ye que foi l'exércitu de Pisa'l que rompió'l pactu con Amalfi y atacó la ciudá costera'l 4 d'agostu de 1135 nel marcu de la guerra qu'empecipiara'l pontífiz Inocencio II y el nuevu emperador Lotario II (y collos les Repúbliques de Xénova y Pisa) contra'l normandu Rogelio II de Sicilia que controlaba'l territoriu d'Amalfi. Esa guerra terminó a favor de Ruggero II que vio reconocíos los sos derechos nos territorios del sur d'Italia. Amalfi perdió tamién la so autonomía política.

Venecia, Ancona y Ragusa[editar | editar la fonte]

La competencia comercial ente Venecia, Ancona y Ragusa yera bien fuerte, una y bones los trés taben encaraes al mar Adriáticu. En más d'una ocasión producieron enfrentamientos abiertos. Venecia, sabedora del so mayor poder económicu y militar, nun apreciaba la competencia d'otres ciudaes marítimes nel Adriáticu. Pero anque munchos puertos adriáticos taben baxu dominiu de la Serenísima, Ancona y Ragusa calteníen la so independencia. Estos dos repúbliques, pa nun vencer al dominiu de la república véneta, roblaron aliances duraderes en munches ocasiones.

En 1174 Venecia xunió les sos fuercies a les del exércitu imperial de Federico Barbarroja pa tratar de someter Ancona. Ello ye que l'emperador Federico taba n'Italia pa tratar de reafitar la so autoridá sobre les ciudaes italianes. Los venecianos atacaron numberoses naves y al galeón "Totus Mundus" nel puertu d'Ancona, mientres les tropes imperiales sitiaben la ciudá per tierra. Tres unos meses de dramática resistencia, los anconitanos, sofitaos polos bizantinos, consiguieron unviar un pequeñu destacamentu a la rexón d'Emilia Romagna pa solicitar auxiliu. Les tropes ferraresas y les del feudu de Bertinoro allegaron a socorrer a la ciudá y, tres una batalla, espulsaron a les tropes imperiales y a los venecianos.

Venecia, en 1205 tamién trató d'apoderase de Ragusa, con más ésitu: conquistar y caltuvo'l so dominiu nella hasta 1358 fecha na que Ragusa recuperó la so llibertá y reconfirmó la so antigua alianza con Ancona. La República de Ragusa foi independiente dende entós hasta los tiempos de Napoleón, siendo considerada como la «quinta república marítima d'Italia» por dellos historiadores (como'l francés Will Durant).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Armando Lodolini, Le repubbliche del mare, edizioni Biblioteca di storia patria, a cura dell'Ente per la diffusione y l'educazione storica, Roma 1967; Mario Natalucci Ancona città millenaria; Costanzo Rinaudo, in Rivista storica italiana, Vol. 88; Guglielmo Heyd Le colonie commerciali degli Italiani in Oriente nel Medioevo, Vol. 1; Alberto Guglielmotti Storia della marina Pontificia dal secolo ottavo al decimonono, Vol. 1; Antonio Leoni, Istoria d'Ancona Capitale della Marca Anconitana, Vol. 1; www.batsweb.org/Scienza/AnconaPesaro/Storia/medioevo
  2. Giuseppe A. Possedoni (por) Ciriaco d'Ancona e il suo tempo. Ancona, ediciones Canonici, 2002. Atti del convegno internazionale organizzato nel marzu 2000 dal centru studi oriente-occidente(= Actes de la conferencia internacional entamada en marzu de 2000 pel Centru d'Estudios Este y Oeste)
  3. G. Benvenuti - Le Repubbliche Marinare. Amalfi, Pisa, Genova, Venezia - Newton & Compton editori s.r.l., Roma 1989

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Benvenuti, G. (1989). Le Repubbliche Marinare. Amalfi, Pisa, Genova, Venezia. Roma: Newton & Compton editori s.r.l.
  • Durant, Will (1953). The Renaissance. New York: MJF Books. ISBN 1-56731-016-8
  • Frugoni, A. (1958). Le Repubbliche Marinare. Torino: ERI.
  • Gianfaldoni, P. (2001). Le antiche Repubbliche marinare. Le origini, la storia, le regate - CLD.
  • Lodolini, Armando (1967). Le repubbliche del mare, edizioni Biblioteca di storia patria, a cura dell'Ente per la diffusione y l'educazione storica, Roma.