Muséu Exipcianu de Barcelona

Coordenaes: 41°23′37″N 2°09′53″E / 41.39365°N 2.164761°E / 41.39365; 2.164761
De Wikipedia
(Redirixío dende Muséu Exipciu de Barcelona)
Muséu Exipcianu de Barcelona
muséu d'exiptoloxía
Llocalización
País España
Autonomía Cataluña
ProvinciaBandera de Provincia de Barcelona provincia de Barcelona
Ámbitu funcional territorial Ámbitu Metropolitanu de Barcelona
Contorna Barcelonés (es) Traducir
Conceyu Barcelona
Distritos Ensanche (es) Traducir
Barrio administrativo (es) Traducir La Derecha del Ensanche (es) Traducir
Coordenaes 41°23′37″N 2°09′53″E / 41.39365°N 2.164761°E / 41.39365; 2.164761
Muséu Exipcianu de Barcelona alcuéntrase n'España
Muséu Exipcianu de Barcelona
Muséu Exipcianu de Barcelona
Muséu Exipcianu de Barcelona (España)
Xestión Fundació Arqueològica Clos (en) Traducir
Arquiteutura
Superficie 2000 m²
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

El Muséu Exipcianu de Barcelona ye una institución d'interés cultural y educativu que pertenez a la Fundación Arqueolóxica Clos, una entidá privada y ensin ánimu d'arriquecimientu que consigue autofinanciarse por aciu múltiples actividaes culturales xeneraes alredor de la Coleición d'Arqueoloxía Exipciana y de la Biblioteca Jordi Clos.

La Fundación actúa como elementu dinamizador del muséu; ello ye que dambos son indisociables pa llograr unes bones resultancies en términos económicos y en númberu de visitantes.

El muséu, amás, foi'l primeru de temática faraónica inauguráu n'España y les sos más de 1.100 pieces, les sos constantes esposiciones temporales y el so fondu bibliográficu especializáu, convertir nun referente dientro del ámbitu de l'arqueoloxía exipciana.

De la mesma, ye interesante resaltar les sos curioses iniciatives de divulgación xeneral. Un exemplu d'ello son les visites nocherniegues dramatizadas, los cursos de formación pa toles edaes, los talleres infantil y xuvenil, les espediciones culturales, les misiones arqueolóxiques y los viaxes a llugares d'interés históricu universal.

El muséu asítiase en callar Valencia y desque abrió les sos puertes per primer vegada en 1994 ta a disposición del públicu 362 díes al añu.

Historia del Muséu[editar | editar la fonte]

La nacencia y percorríu del Muséu Exipcianu de Barcelona ta íntegramente amestáu a la figura del señor Jordi Clos Llombart (Barcelona, 1950), presidente de la cadena hotelera Derby Hotels Collection. Jordi Clos supo compaxinar la so pasión pol antiguu Exiptu, cola so actividá empresarial nel mundu de la hostelería; amuesa d'ello ye qu'en 1992, decidiera esponer al públicu la so coleición de 70 pieces d'Arqueoloxía Exipciana nel Hotel Claris de Barcelona, convirtiéndose na primer esposición permanente d'arte exipcio de la ciudá.

A partir d'esi momentu, y viendo la gran acoyida ya interés qu'espertaba la cultura faraónica, creó –esi mesmu añu- la Fundación Arqueolóxica Clos con recursos totalmente privaos.[1] Dos años dempués, el 23 de marzu de 1994, el Muséu Exipcianu de Barcelona abría les sos puertes con sede na Rambla de Cataluña, convirtiéndose nel primer muséu monográficu de temática faraónica n'España. Nes sos instalaciones esponer al públicu 300 obres pertenecientes fundamentalmente a temátiques del mundu funerariu y de les creencies relixoses.

En 1994 y en collaboración col Griffith Institute de la Universidá d'Oxford, creóse la esposición “Tutankhamon, imatges d' un tresor sota el desert egipci” (Tutankhamon, imáxenes d'una ayalga sol desiertu exipcianu), que tuvo una escelente acoyida per parte del públicu. D'esos años tamién daten la organización d'espediciones culturales y l'apaición de visites empuestes y talleres pa les escueles, col enfotu de tresmitir a los más pequeños la pasión pol antiguu Exiptu.

Sicasí, adulces les instalaciones del Muséu fueron quedándose pequeñes. La coleición crecía rápido y el númberu de visitantes enchía les sales. Por esti motivu foi necesariu'l so treslláu a una nueva sede nel añu 2000. Esta midida dexó multiplicar los espacios espositivos y consiguir que los visitantes pudieren esfrutar d'un mayor númberu de pieces, que, hasta entós, nun habíen estáu espuestes nel muséu.

El Muséu na actualidá[editar | editar la fonte]

El nuevu allugamientu, asitiada na cai de Valencia nº 284, non yá supunxo un cambéu de llocalización, sinón que dexó la meyora de les instalaciones, l'ampliación del espaciu espositivu y la multiplicación por trés de les pieces exhibíes. Asina, el percorríu temáticu pudo llegar a tomar les facetes más relevantes de la civilización exipciana, allugando con holgura exposición de calter temporal y aumentando el númberu y la variedá de propuestes culturales.[2]

Instalaciones[editar | editar la fonte]

Les instalaciones actuales cunten con más de 2.000 m² disponibles al públicu mientres 362 díes al añu y distribuyíos en trés plantes- dos d'elles agospien la coleición permanente y una tercera s'haya acutar puramente a les esposiciones temporales-; tres aules de formación forníes con teunoloxía informática y la Biblioteca, con más de 10.000 documentos.

Amás, el muséu ta afechu pa les persones discapacitaes, yá que tolos ambientes atópense comunicaos por aciu un ascensor y esaniciáronse les barreres físiques qu'enzanquen l'accesu y la circulación.

Visites[editar | editar la fonte]

Hai dos tipos de visites empuestes: Les que se faen mientres tol añu y, por tanto, ye necesariu alcordales primeramente; y les visites de los sábados, que son gratuites col preciu de la entrada. En dambes cúntase cola presencia d'exiptólogos profesionales qu'acompañen a los visitantes a lo llargo de les instalaciones pa garantizar que les conocencies tresmitíes sían calidable.

Asina mesmu, tamién esisten visites nocherniegues les nueches de los vienres o los sábados so reserva previa. Trátase d'una forma orixinal de visitar el muséu, d'una manera más relaxada y lúdicu. Una de les propuestes más solicitaes ye “La Llacuada Eterna” (realizada pel branu); consiste nuna visita empuesta centrada nel arte culinario de la Tierra del Nilu, terminando l'actividá con una degustación gastronómica na terraza del muséu.

Dalgunes d'estes visites nocherniegues inclúin, amás de les esplicaciones del guía, escenes dramatizadas por actores de la compañía de teatru amateur Philae Theatrum.

Coleición permanente[editar | editar la fonte]

El Muséu Exipcianu de Barcelona tien una coleición permanente formada por más de 1.100 obres del Antiguu Exiptu, al traviés de les cualos el públicu puede averase a la vida y les costumes d'una de les civilizaciones más fascinantes de la Historia de la Humanidá.

Obres de gran guapura artística y calidá téunica que s'atopen arrexuntaes en dellos ámbitos temáticos pa facilitar la comprensión dende'l puntu de vista formativu y didácticu.

El Faraón[editar | editar la fonte]

El Faraón yera un personaxe de gran poder nel estáu exipcianu; gobernaba y dirixía el país, polo que s'atopaba nel grau más altu de la pirámide social: yera'l garante del orde cósmicu.

Delles pieces destacaes nesti ámbitu son:

  • La estatua del faraón Ramsés III[3] (1194-1163 e.C.): Nesta bella estatua, Ramsés III sostién un estandarte divín, que pudo tar rematáu cola representación del carneru d'Amón. Los testos xeroglíficos amuesen los distintos nomes del rei.
  • La cabeza d'estatua del faraón Nectanebo I[4] (380-362 e.C.): Nectanebo I foi'l fundador de la Dinastía XXX, última dinastía nativa. Exiptu nun volverá gociar d'una situación d'independencia, con líderes autóctonos, hasta'l sieglu XX. La identificación con Nectánebo basar na comparanza con estatues que caltienen el nome d'esti faraón.
  • El ushebti de Senkamanisken (643-623 e.C.): Tres l'abandonu d'Exiptu polos faraones de la Dinastía XXV, los sos descendientes siguieron gobernando en Nubia. Na pirámide de Senkamanisken (Nuri), topáronse más de mil ushebtis del monarca.

Cargos y personaxes privaos[editar | editar la fonte]

Exiptu representa unu de los modelos d'estáu más antiguos de la humanidá: centralizáu na figura del faraón y arrodiáu d'un gran númberu de funcionarios; munchos d'ellos podemos conocer gracies, en parte, a pieces como les que s'atopa nesta coleición.

Dellos exemplos destacaos:

  • La estatua cubu de Huy[6] (1307- 1196 e.C.): Bella y completa representación de Huy, del cual desconocemos los sos títulos, si ye que los tuvo. Trátase d'una pieza bien emotiva, una y bones los testos xeroglíficos cola espresiva frase “…del so fíu, que fai vivir el so nome…”, que foi dedicada por un fíu (la escriba Huy) al so difuntu padre. De la mesma, sobre la pieza apaez el nome d'otru fíu, la escriba Iny.
  • La estatua del vixilante de la sala ya inspector de los xardinos d'Amón[7] (1550-1307 e.C.): El personaxe, arrodillado, sostién un cercu con un himnu empobináu a Re-Haractes. Tres él, otru cercu contién un himnu empobináu a Osiris y a Amón. Esti tipu d'estatues atopar nel interior d'un nichu covanosu sobre la puerta de les tumbes privaes tebanes.
  • El cartonaje perteneciente a la Dama de la Casa Dyed-Montu-iues-anj[8] (945-715 e.C.): Dende l'Imperiu Mediu, el títulu de Dama de la Casa foi unu de los más comunes pa referise a les muyeres de la élite. Nes cases nobles, la Dama de la Casa yera la responsable de la mayor parte de les actividaes doméstiques, como la fabricación del pan y cerveza, la cocina, el texíu, l'almacenamientu de granu, el cuidu de los animales y la producción artesanal. Nel cartonaje apaecen representaes numberoses divinidaes proteutores, según los testos xeroglíficos qu'enuncia una carauterística fórmula de pidimientu d'ufriendes y apurren el nome de la señora y el del so maríu.
  • El grupu escultóricu integráu por trés personaxes masculinos[9] (715-332 e. C.): Trátase d'un bon exemplu d'estatua tardida na que s'aplicaron elementos estilísticos de dómines anteriores. A pesar de los testos xeroglíficos redactaos na parte posterior y n'unu de los llaterales, el so estáu de caltenimientu nun dexa identificar a los personaxes.

La Xoyería[editar | editar la fonte]

N'actividaes creatives como la xoyería, los exipcios llograron algamar niveles inimaxinables, siendo los sos productos les muestres más evidentes d'una sofisticada cultura y de un dominiu exemplar de les diverses téuniques utilizaes.

Nel muséu pueden contemplase dellos exemplos como:
  • La cabeza n'oru del dios Osiris[10] (715-332 e. C.): oru, plata y electrum fueron los metales predilectos pa la fabricación de xoyes. L'oru, col so rellumu y incorruptibilidad, rellacionar col sol y col conceutu d'inmortalidá (asina, la carne de los dioses yera d'oru). La plata rellacionar cola lluna; de plata yeren tamién los güesos de los dioses. El electrum, n'estáu natural o producíu artificialmente, ye un compuestu d'oru y plata, polo qu'asumió les funciones simbóliques de dambos.
  • L'aniellu d'oru perteneciente a un personaxe llamáu Sa-Neith[11] (664-525 e. C.): Trátase d'una pieza por demás singular, de la que nun esisten más de media docena en tol mundu (tocantes a tamañu y calidá d'execución). Los títulos de Sa-Neith son los siguientes: 'Profeta y padre divín', 'Direutor de les capiyes (de la diosa Neith)', 'Sacerdote de Horus', 'Aquel que les sos dos diademes son grandes', 'Sacerdote wen-ra de Ptah, que lu amar', 'Señor de la ciudá de Letópolis (nel delta; posiblemente la ciudá d'orixe del propietariu del aniellu).
  • Pectoral d'esteatita[12] (1550-1070 e.C.): pieces como esta podíen substituir al escarabayu del corazón, asumiendo la función de favorecer un xuiciu xustu pa l'alma del so propietariu. El escarabayu pelotero foi unu de los animales qu'apurro mayor simboloxía a la cultura exipciana. Acomuñar al sol y foi consideráu como un símbolu de rexeneración o de autocreación.

El trabayu de la piedra y la cerámica[editar | editar la fonte]

Yá dende'l Periodu Predinástico, el tratamientu de la piedra y la cerámica algamó un nivel téunico y estético bien alto, escasamente superáu mientres la dómina faraónica. Foi nes creaciones en piedres de too tipu onde los exipcios aprendieron y practicaron les téuniques de trabayu qu'aplicaron a gran escala nes sos obres escultóricu y arquiteutónicu. Puede afirmase que les producciones en piedra figuren como la cacía de luxu por excelencia, apostrando la cerámica a un papel secundariu.

Hai de solliñar:

Cosmética y erotismu[editar | editar la fonte]

L'atención y el cuidu que los exipcios dedicaron a los sos cuerpos poner de manifiestu nel usu de gran cantidá d'oxetos y productos rellacionaos cola cosmética. Esti sentíu estéticu, destináu esencialmente a aumentar el curiosu d'homes y muyeres, nun taría exentu d'una cierta carga d'erotismu.

Con too y con eso, les representaciones figuraes o los testos escritos de calter eróticu sexual nun son comunes nel arte y la lliteratura exipcios, siquier d'una forma demasiáu direuta. Por casu:

  • Un espeyu cola representación de los dioses Osiris, Isis y Neftis[13] (715-332 e. C.): Los espeyos exipcios teníen les superficies de metal, xeneralmente, cobre, bronce o plata. Pola so forma y rellumu, taben acomuñaos simbólicamente col sol. Munches d'estes pieces yeren apurríes a divinidaes femenines como oxetu de cultu.
  • Un apoyacabezas d'alabastru[14] (2040-1440 e.C.): Dellos oxetos como'l apoyacabezas resulten sorprendentes y, inclusive, resulta complicáu entender que s'utilizaren como coxín pa faer más cómodu'l descansu. So la cabecera del apoyacabezas puede apreciase la representación de dos manes abiertes pa recibir ente elles la cabeza.
  • Un recipiente de kohol de madera, marfil y ébanu[15] (1550-1307 a. C): Untaces, arumes y pintura pa güeyos fueron productos llargamente utilizaos polos exipcianu. Los papiros médicos numberen llargues llistes de sustancies destinaes a finalidaes varies (eliminación del golor corporal, hidratación de la piel, tratamientu d'arrugues y peques, prevención de la cayida del pelo…). El productu más estendíu foi'l kohol (n'exipcianu, mesdemet).
  • Una cama de madera (2920-2649 e.C.): Amás de ser un indicativu del nivel de confort col que cuntaben les cases exipcies de la élite, la cama tamién foi utilizada como contestu rellacionáu con actividaes sexuales. Amuesa d'ello son les figurillas femenines yacentes sobre un llechu qu'a partir del Imperiu Nuevu incorporar a les tumbes pa favorecer la rexeneración del difuntu.

Creencies y práutiques funeraries, el mitu d'Osiris y la momificación[editar | editar la fonte]

Los exipcios consideraben que la muerte yera solamente una interrupción temporal, una y bones el ser humanu tenía la posibilidá de vivir eternamente. Esti privilexu, que nun principiu afectaba namái a los miembros más importantes de la sociedá, adulces acabó per estender se a tolos habitantes del país.

Dende'l puntu de vista ritual, la momificación del cuerpu yera'l procesu que condicionaba en mayor midida la posibilidá de la vida eterna. De la mesma, l'individuu tenía de disponer d'una tumba o casa d'eternidá qu'acoyera la so momia, l'equipamientu necesariu pa la so subsistencia y una zona de cultu.

Muertes d'esta fascinante cultura pueden ser topaos en pieces tales como:

  • Una momia romana de les denominaes semeyes d'El Fayum[16] (150-200 e.C.); Esta momia a la que s'hai rebautizado como la 'Dama de Kemet', ye una muestra tardida d'una de les actividaes más singulares practicaes polos exipcianu. Sobre los sos viendas aludir por aciu representaciones divines al ciclu de muerte-resurreción-continuidá de la vida, oxetivu postreru que se pretende pa ella.
  • Una estauína de bronce d'Isis y Osiris[17] (715-332 e. C.): Osiris, que foi asesináu pol so hermanu Set, repunxo la vida gracies a la so esposa Isis, resucitando nel mundu de los muertos. Horus, fíu de dambos, convertir nel so herederu. La posibilidá de vida tres la muerte concretada en Osiris foi la base principal de les creencies relixoses y les práutiques funeraries.
  • Una caxa de madera utilizada como contenedor de coraes[18] (30230 e.C.): Ricamente decorada con escenes y motivos de tipu relixosu ente los que destaquen diversos amuletos (güeyos udyat, pilastra dyed, el nuedu de Isis, el signu de la vida anj o'l cetru uas). Tamién pueden apreciase una 'falsa puerta', una escena cola propietaria de la caxa ante los cuatro fíos de Horus y otra coles dioses Isis y Neftis flanqueando el fetiche de Abido, símbolu del dios Osiris.
  • Un ataúd y momia de ferre en madera[19] (715-332 e. C.): Al igual que los seres humanos, determinaos animales tamién fueron momificados al ser consideraos como manifestaciones terrenales de los dioses. Asina, el gatu yera l'animal sagráu de la diosa Bastis; la ibis, de Tot; el cocodrilu de Sucos, y el ferre, de Horus.

Les dependencies funeraries[editar | editar la fonte]

Les tumbes exipcies yeren consideraes les cases d'eternidá de los difuntos. Poro, les pirámides, les mastabas o les tumbes rupestres gociaron de gran importancia.

Pieces rellacionaes con esti ámbitu son:

  • El ataúd de madera estucada y pintada (715-332 e. C.): Pol tamañu y l'ausencia de la barba postiza, podría tratase del ataúd d'un neñu. Ye de destacar el caltenimientu de los elementos utilizaos pal ensamblaxe de les dos partes que componen la pieza según la presencia de restos del vendaje de la momia.
  • La parte cimera de la cubierta del ataúd en caliar (664-525 e.C.): A partir del Imperiu Nuevu xeneralizóse l'usu del ataúd antropoide. Esta pieza fragmentaria amuesa nun trabayu de gran calidá la parte correspondiente a la cara del difuntu. El sexu masculín del personaxe ye deducible a partir de les suxeciones pa la barba postiza.
  • Una mázcara funeraria[20] (Sieglu I e.C.): La mázcara funeraria cubría direutamente la cabeza y el torso de la momia. La so función más destacada yera la de facilitar la identificación del difuntu a partir de la reproducción de les sos traces faciales. Sobre elles apaecen amás diversos elementos ornamentales y divinidaes proteutores.
  • El ataúd del sacerdote Cnumhotep en madera[21] (1991-1783 e.C.): El ataúd de forma paralelepípeda ye carauterísticu de los Imperios Antiguu y Mediu y de les tumbes reales del Imperiu Nuevu. Esti exemplar cuenta con testos xeroglíficos empobinaos a Osiris y Anubis que piden una completa dotación d'ufriendes pal sacerdote Cnumhotep. Los güeyos representaos n'unu de los sos llaterales dexaben al difuntu reparar lo qu'asocedía nel mundu esterior.

La capiya de cultu[editar | editar la fonte]

Al contrariu que les cámares sepulcrales, la zona de cultu funerariu de les tumbes exipcies yera accesible pa los allegaos o los responsables de realizar les ufriendes necesaries pa garantizar la subsistencia del difuntu.

Estatues de sustitución, cercos de “falsa puerta”, meses d'ufriendes y representaciones parietales de too tipu, son dalgunos de los elementos más comunes qu'integren los espacios culturales.

El complexu universu del cultu exipcianu queda representáu con pieces tales como:

  • El cercu falsu puerta de la escriba Sebekemheb[22] (1391-1353 a. C): El cercu de 'falsa puerta' foi concebida como una vía de comunicación ente'l mundu de los vivos y los muertos. Los güeyos representaos dexen al difuntu ver lo qu'asocede nel interior de la capiya d'ufriendes y, si yera necesariu, podía salir del recóndito ámbitu sepulcral. Les escenes d'esta pieza amuesen a Sebekemheb y a la so esposa ante los dioses Osiris y Anubis. So ellos, diversos familiares apurren ufriendes pa los difuntos.
  • La mesa d'ufriendes perteneciente a Inpu[23] (1550-1070 e.C.): La mesa d'ufriendes yera asitiada ante'l cercu falsu puerta con cuenta de que'l difuntu pudiera atopar ellí los alimentos necesarios pa subsistir nel Más allá. Les ufriendes, de normal, representábense sobre la superficie.
  • El fragmentu de relieve parietal con un personaxe noble decorando la so tumba[24] (13071196 e.C.): Dende l'Imperiu Antiguu, les parés de les capiyes de cultu fueron ocupaes por representaciones pintaes o en relieve. Nesti casu, un personaxe vistíu cola indumentaria típica del visir, ta decorando la que paez ser la so propia tumba. Cola manzorga suxeta un elementu de mala identificación y so la siella, atópase otru, interpretable como un contenedor de papiros.
  • La mesa d'ufriendes de terracota (1191-1640 e. C.): Les meses d'ufriendes, de normal asitiaes nel interior de les capiyes de cultu ante'l cercu falsu-puerta, sirvíen de soporte a los alimentos sólidu y líquidu que'l cultu funerariu aseguraba a los difuntos.
  • El conu funerariu del Xefe de los Cerveceros y de les Corrolades d'Amón (1550-1070 e. C.): El conu funerariu ye un productu típicamente tebanu. Atopáronse numberosos exemplares acomuñaos a les tumbes privaes, desconociéndose con precisión la so función exacta. Los testos más habituales qu'amuesen suelen citar los nomes y los títulos de personaxes importantes.

El cultu nos templos[editar | editar la fonte]

El templu exipcianu foi concebíu como la casa de los dioses, una morada fayadiza pa la so adoración. El ser humanu tenía de caltener l'orde cósmicu, demostrando'l so agradecimientu por dexáse-y habitar na tierra.

Pieces destacaes son:

  • El relieve parietal cola representación del dios Amón (1550-1070 e. C.): Amón yera'l dios de lo invisible, d'ende que se-y denominara 'l'ocultu'. Nesti baxorrelieve apaez entronizado y lluciendo el so carauterísticu tocáu formáu por dos llargues plumes. Mientres l'Imperiu Mediu y Nuevu, Amón aportó a el dios llexitimador del estáu faraónicu, protexendo l'autoridá real y l'imperiu.
  • La representación d'un faraón en forma d'esfinxe en piedra caliar[25] (332-30 e.C.): La esfinxe exipciana suel interpretase como la resultancia de la integración de dos poderes: per un sitiu la fuercia y la puxanza qu'apurre'l cuerpu del lleón y, pol otru, el rangu divín o regio apurríu pela cabeza de faraón o d'una divinidá. Esti tipu de pieces solíen utilizase como oxetivu votivo.
  • El cercu funerariu en madera[26] (1070 e.C.-715 e. C.): Nesti cercu pueden identificase los dioses Re-Haractes y Atum, que reciben ufriendes per parte de la dama Taheru. Nel testu de mayor llargor, nómense dalgunos de los sos familiares, el so padre, el 'Padre divín de Amón, en Karnak', llamáu Dyed-Hor, fíu de Tairy.

Dioses d'Exiptu[editar | editar la fonte]

Los antiguos exipcios adoraron a miles de dioses; quiciabes una de les facetes más carauterístiques fuera'l cultu que rindieron a ciertos animales, reflexáu claramente nes sos creaciones artístiques. Estes divinizaciones siempres taben rellacionaes con dalgún procesu d'observación de la naturaleza, tresformando a estos seres na encarnación de los dioses. Exemplos de delles pieces del muséu son:

  • La cabeza de babuino en caliar[27] (1550-1307 e. C.): estes representaciones de babuinos de grandes dimensiones frecuentemente afataben los templos, pos se consideró qu'estos animales taben íntimamente rellacionaos col Sol. Esta creencia venía de la observación de qu'estos monos glayen a l'amanecida, xusto cuando l'astru solar alzar nel horizonte.
  • La representación de la diosa Bastet[28] (664-525 e. C.): Los gatos fueron divinizados y consideraos proteutores, dada la so capacidá pa cazar animales dañibles (royedores, culiebres…). Sicasí, la diosa Bastet non yá tenía connotaciones atentes y maternales, amás podía tresformase nun ser engafurao y cruel, polo que'l so calter confundir col de Sacmis, la diosa lleona de la guerra.
  • El amuleto del toru Apis[29] (664-525 e. C.): diversos dioses exipcios podíen encarnase nel toru, anque Apis aportó a el más poderosu y célebre. Cada añu los sacerdotes escoyíen al animal que consideraben la encarnación del dios, pa finalmente ser momificado y soterráu con gran luxu. El cultu a esta divinidá rellacionada cola fertilidá y la fuercia foi especialmente intensu nes dómines más tardíes.
  • La estatua de la diosa Tueris[30] (715-332 e. C.): Esta interesada divinidá con cuerpu d'hipopótamu, pies y brazos de lleón, pechos humanos y cola de cocodrilu, foi la patrona de les muyeres mientres l'embaranzu y el partu. Col so aspeutu feroz, protexía a muyeres y neños de los seres malinos.
  • Representación de la divinidá Horus de Buto[31] (715-332 e. C.): Hai numberosos aspeutos del dios Horus que presenten substanciales diferencies dende'l puntu de vista iconográfico. Esta pieza ye un exemplu claru. El denomináu Horus de Buto representar con cuerpu humanu masculín y cabeza de lleón. Na plataforma figura un testu empobináu a la diosa deltaica Uadyet.

Esposiciones temporales ya itinerantes[editar | editar la fonte]

A partir de fondos propios o d'otres entidaes, el Muséu Exipcianu de Barcelona entamó un considerable númberu d'esposiciones temporales de variada temática. De normal realizáronse per primer vegada na sede del Muséu y fueron vencíes darréu a otres entidaes:

  • Sobre Exiptu
  • Sobre otres cultures
    • El Secretu del Tíbet: Desvelando la civilización del techu del mundu, Muséu Exipcianu de Barcelona, del 14 d'avientu del 2000 al 27 de mayu de 2001 (Itinerancias:1). La esposición pretende presentar al Tíbet como un pueblu nes sos distintes variantes culturales, históriques y relixoses, onde s'atopen intereses dafechu desconocíos pol gran públicu. El so oxetivu principal ye dar a conocer, d'una manera claro y rigoroso, los aspeutos más relevantes de la cultura tibetana, averando a los visitantes les llinies básiques nes que se fomenta esta civilización tan fascinante.[33]
    • Mirando a los dioses: la vida cotidiana n'Amerindia, Muséu Exipcianu de Barcelona, del 21 d'ochobre de 2004 al 15 d'avientu de 2004. (Itinerancias: 4).
    • Mosaicos romanos de Siria: pintura de piedra, Muséu Exipcianu de Barcelona, del 16 de payares 2006 al 1 de setiembre de 2007 (Itinerancias: 6).
    • Cadarmes enfermes: una visión de la enfermedá al traviés del tiempu, Muséu Exipcianu de Barcelona, del 5 de febreru de 2009 al 30 de setiembre de 2009.
    • Arte funerario precolombín: la pasión de Tórtola Valencia, Muséu Exipcianu de Barcelona, del 12 d'avientu de 2009 al 30 de mayu de 2010. (Itinerancia: 1).

Servicios[editar | editar la fonte]

Biblioteca[editar | editar la fonte]

La Biblioteca del Muséu Exipcianu de Barcelona[34] tien un fondu bibliográficu con más de 10.000 documentos que daten dende'l sieglu XVI hasta los nuesos díes.

Ello ye que caltiénense delles obres que constitúin auténtiques xoyes de coleicionista, como la edición completa de la Description de l'Égypte, surdida de la espedición napoleónica per tierres exipcies a finales del sieglu XVIII y correspondiente a la segunda edición impresa en París ente los años 1821 y 1829; siendo unu de los pocos qu'anguaño se pueden atopar completos.[35]

Esta obra ta formada por 11 volumes de llámines con 837 grabaos que lleguen a midir más d'un metro y 42 volumes de testos, constituyendo la base sobre la que se construyó la Exiptoloxía. Nella se documentan los monumentos faraónicos atopaos a lo llargo de la espedición, incluyendo estudios sobre fauna, flora, mineraloxía, xeografía y etnografía. Tamién destaca un exemplar de la primer edición de la obra d'A. Kircher, Produmus Coptus sive Aegyptiacus, de 1636 – precisamente la publicación más antigua de les calteníes na Biblioteca del Muséu Exipcianu de Barcelona. Ye d'interés sobresaliente yá que nella recueyen los primeros intentos de la exiptoloxía por descifrar los xeroglíficos.

Otru documentu d'escepcional importancia que contién la Biblioteca ye una carta manuscrita empobinada pol exiptólogu italianu Ippolito Rosellini al so maestru y colega Jean-François Champollion. Nuna de les sos cares apaez el destinatario (Monsieur Le Chevalier J.F. Champollion Jeune à Grenoble) y los sellos postales de los servicios de correos italianu y francés; na otra, llixeramente deteriorada pola retirada del sellu lacrado, ye apreciable'l sellu cola fecha de llegada a Grenoble (15 d'ochobre de 1826).[36]

La biblioteca, amás, atópase suscrita a un gran númberu de revistes y boletinos publicaos poles entidaes egiptológicas más prestixoses del mundu, calteniendo'l so fondu documental en constante crecedera. Nella realicen les xeres propies de documentación, caltenimientu, serviciu de préstamu y consulta, convirtiéndose nun importante preséu pa la investigación y estudiu del Exiptu faraónicu.

Programa didácticu infantil y xuvenil[editar | editar la fonte]

El Programa Didácticu foi diseñáu col enfotu de introducir a los neños y adolescentes na conocencia de la civilización faraónica, de tresmiti-yos el respetu y la pasión pola hestoria y de motiva-yos por que ellos mesmos sigan cola so propia investigación.

Poro, les actividaes qu'entiende esti programa parten d'una visita comentada a les instalaciones del muséu que se complementa cola realización de talleres, onde los alumnos (dende infantil hasta educación secundaria) pueden llograr un grau de conocencia más completa sobre determinaos aspeutos de la civilización faraónica, como sería'l casu de la momificación, la escritura xeroglífico, l'arte y los colores, el faraón y la sociedá y la mitoloxía de los antiguos exipcios. Nestos talleres reciben material didáctico diseñáu pol Muséu Exipcianu de Barcelona basáu nel marcu escolar y les carauterístiques de cada etapa formativa.

El Muséu Exipcianu de Barcelona ufierta tamién un ampliu programa d'actividaes infantiles y xuveniles mientres la dómina non lectiva.

Programa d'Estudios[editar | editar la fonte]

El Programa d'Estudios ye una propuesta fecha coles mires d'espublizar les civilizaciones del pasáu: l'antiguu Exiptu, l'América Precolombina, el Mundu Clásicu, la Prehistoria, el Mundu Hebréu y el Próximu y Alloñáu Oriente.

Con ello preténdese facilitar la introducción y l'ampliación de conocencies al traviés de cursos de divulgación xeneral, cursos p'adultos (de duración semestral con temes que varien cada temporada), cursos especializaos p'alumnos que remataron el máster de la Escuela d'Exiptoloxía, foros lliterarios, seminarios y otres actividaes culturales impartíes por especialistes.

Amás, ufiértense dos propuestes pal fin de selmana: Los Sábados Temáticos” (desenvuelta nel Hotel Balmes, onde s'inclúin dos conferencies y un alderique con almuerzu y xinta) y en domingu, nel Hotel Astoria, el “Almuerce con…”, una conferencia sobre un destacáu protagonista de la hestoria, precedida d'un ensundiosu almuerzu.

Escuela d'Exiptoloxía[editar | editar la fonte]

En dando formación continua mientres años a un gran númberu d'alumnos bien interesaos pola cultura del Antiguu Exiptu, surdió'l retu de diseñar y desenvolver unos estudios d'Exiptoloxía[37]de ciclu cimeru equiparables a los másteres y doctoraos impartíos n'otros países europeos, inesistentes nel nuesu.

Poro, la Escuela d'Exiptoloxía nació nel añu 2000 como'l primer centru priváu d'enseñanza egiptológica cimera n'España, otorgando un Diploma y un Máster en Llingua, Hestoria y Cultura del Antiguu Exiptu.

Nestos estudios, el profesor-tutor ye una pieza fundamental, yá que esamina col candidatu toles sos circunstancies y propón-y un plan d'estudios individualizáu. Finalmente, ye él quien indica cuándo un alumnu puede presentase a los exámenes de diverses materies.

Los estudiantes tienen accesu al fondu documental depositáu na Biblioteca de la Fundación Arqueolóxica Clos y pueden averase al estudiu direutu de los oxetos arqueolóxicos que configuren el fondu del Muséu Exipcianu de Barcelona.

La formación completar con un viaxe a Exiptu a la fin de cada ciclu. Amás, les promociones que yá remataron los sos estudios na Escuela cunten con una actividá específica sol formatu de Seminarios d'Estudios Avanzaos, cursos específicos de grau cimeru impartíos por especialistes reconocíos internacionalmente.

Tradicionalmente, cuntar cola presencia del Presidente de la Generalitat de Catalunya nos actos d'entrega de los títulos de Diploma y Máster, lo que brinda una reconocencia relevante a la Escuela d'Exiptoloxía.

Campus arqueolóxicu[editar | editar la fonte]

El Campus Arqueolóxicu,[38] asitiáu na llocalidá de Palau-solità i Plegamans (a 20 quilómetros de Barcelona), inaugurar n'abril del 2002 coles mires de dar a conocer al públicu polo xeneral y a los escolares en particular, la metodoloxía d'una escavación arqueolóxica. Pa ello, l'equipu téunicu del Muséu Exipcianu de Barcelona recreó trés arqueoespacios que reproducen diversos xacimientos exipcios a escala real, faciendo posible el desenvolvimientu de la investigación, del descubrimientu y del trabayu n'equipu, amás de promover la conocencia del Antiguu Exiptu al traviés de l'arqueoloxía.

Los participantes esperimenten toos y cada unu de los pasos que se dan nuna escavación real, dende la topografía de la zona, la cuadriculación del xacimientu, la escavación por estratos, la documentación de los afayos en fiches reales d'escavación, la fotografía y el dibuxu arqueolóxicu; según la ellaboración d'un diariu d'escavación - nel casu d'actividaes de llarga duración.

Los trés xacimientos recreaos pol equipu téunicu del Muséu Exipcianu de Barcelona son la Necrópolis del Predinástico (4000-3200 e.C.) con seis baltes de fuesa que contienen caúna d'elles una momia y tou una dote funeraria; la Tumba del Imperiu Nuevu –correspondiente a la dinastía XVIII – que reproduz un enterramientu familiar onde s'atopen distintes xeneraciones con tol equipamientu funerariu propiu d'esi periodu; y, a lo último, el retruque de la Tumba orixinal de Sennedyem[39] – un artesanu que trabayó nel Valle de los Reis mientres los reinaos de Seti I y Ramsés II.

Igualmente, el Campus Arqueolóxicu brinda la posibilidá de faer colonies de branu, onde los mozos desenvuelven un programa completu qu'inclúi la escavación de xacimientos arqueolóxicos, talleres d'exiptoloxía, clases d'inglés, talleres de teatru de temática faraónica y diversos xuegos.[40] Amás, les fines de selmana tien llugar l'actividá Arqueólogos per un día” pa les families o los grupos d'amigos.

Actividaes d'investigación[editar | editar la fonte]

Misiones arqueolóxiques[editar | editar la fonte]

La Fundación Arqueolóxica Clos – Muséu Exipcianu de Barcelona financia, incentiva y promueve un llabor d'investigación por aciu una serie de misiones arqueolóxiques.

Investigaciones arqueolóxiques nel xacimientu de Kom el-Ahmar, Sharuna (Exiptu Mediu) 2006-2012[41][editar | editar la fonte]

Frutu de la collaboración ente la Fundación Arqueolóxica Clos y l'Institutu Egiptológico de la Universidá de Tübingen, Alemaña. El proyeutu tien como oxetivu la escavación y l'estudiu del sector sur de la necrópolis del Imperiu Antiguu y de la ocupación copta en Deir el Qarabin, dambos xacimientos asitiaos na zona d'Al Kom el-Ahmar, próxima a l'actual ciudá de Sharuna (60 km. al norte de Minia). Kom el-Ahmar foi la capital del 18º nomo del Altu Exiptu.

Proyeutu d'escavación y restauración de la Pirámide de Meidum (Exiptu) 1997-2004[42][editar | editar la fonte]

En collaboración cola Universidá Autónoma de Barcelona y la Universidá Politéunica de Cataluña, la Fundación Arqueolóxica Clos trazó un complexu proyeutu d'intervención arqueolóxica en Meidum basáu na ellaboración d'un mapa topográficu xeneral del xacimientu y una prospección sistemática d'un proyeutu de restauración de les mastabas númberu 16 y 17, correspondientes a la tumba del príncipe Nefermaat y la so esposa Itet.

Proyeutu d'escavación “En busca de los Faraones negros” (Sudán) 1995-1996[43][editar | editar la fonte]

En 1995, la Fundación Arqueolóxica Clos escavó en Dyebel Barkal (Karima), xacimientu arqueolóxicu asitiáu al altor del cuartu tabayón. Como resultáu de les prospecciones, alcontróse una tumba real y delles tumbes privaes que fueron escavaes y debidamente documentaes.

Proyeutu d'escavación catalano-exipciana en Oxirrinco (El Bahnasa, Exiptu) 1992-1994[44][editar | editar la fonte]

Ente 1992 y 1994, la Fundación Arqueolóxica Clos participó xunto cola Universidá de Barcelona na execución de los trés primeres campañes arqueolóxiques nel xacimientu de Oxirrinco, asitiáu a unos 180km. al sur d'El Cairu. Los trabayos d'escavación centrar na necrópolis Saíta y na documentación de diversos elementos arquiteutónicos de la ciudá grecorromana.

Proyeutos d'Investigación[editar | editar la fonte]

El compromisu de la Fundación Arqueolóxica Clos – Museo Exiptu de Barcelona col arte y la cultura antigua dexó que se desenvuelva una xera d'investigación de forma paralela al restu de propuestes.

Dientro de tolos trabayos, cabo destacar el d'investigación y restauración de pieces del muséu, que los sos resultancies suelen tar publicaos en monografíes o revistes especializaes.

D'ente tolos proyeutos, el más significativu ye l'estudiu interdisciplinar realizáu a la momia romana conocida como “La dama de Kemet”. El trabayu empecipió l'añu 1998 so la direición del Doctor Félix Escalas (Hospital Quirón Barcelona) y tuvo continuidá en 2004 so la direición del Dr. Albert Isidro (Hospital Universitariu Sagrat Cor).

Los oxetivos de dambos estudios yeren evaluar la salú y les causes de la muerte de “La Dama de Kemet”, según llograr el ADN mitocondrial. A partir de la Tomografía Axial Coputarizada (TAC), el doctor Wesly Neville, especialista en medicina forense de los Estaos Xuníos., realizó la reconstrucción facial de “La Dama de Kemet”. Con ello demostró la rellación ente la semeya del personaxe (asitiáu sobre la cabeza de la momia) y los restos humanos calteníos.[45]

Amás, pudo conocese que la dama tenía unos 15-16 años nel momentu de la so muerte, edá que correspondería a una muyer recién casada. Midía unos 160 cm y la so estructura yera espodada, de traces fines. Foi momificada de forma sofisticada pa la dómina en que vivió, como s'aprecia pola téunicu emplegada y la decoración del recubrimientu de estuco. Por ello podemos deducir que perteneció a una clase correspondiente a l'alta burguesía.[46]

El proyeutu de la Dama de Kemet” nun foi, sicasí, l'únicu. En febreru del 2003, el Muséu Egipci de Barcelona restauró'l balobru d'un exipcianu llamáu Bes, dexando la recuperación d'una obra que práuticamente podría dase por perdida.

El fragmentu de balobru háyase incompletu, nun formatu equiparable al d'una “L” invertida - cuando n'orixe tendría de tener forma rectangular. L'elementu central ye la figura del difuntu osirizado, una imaxe que tuvo flanqueada por dos rexistros verticales delimitados per llinies negres, que contienen xeroglíficos pintaos tamién en negru. Poro, la posible propuesta de restitución pasaría por siguir el criteriu de que predominaba la composición simétrica de los elementos representaos nel balobru.[47]

Otru proyeutu foi'l trabayu d'apertura y restauración-caltenimientu del Papiru de la Dama Bary, que tuvo al cargu de Doménech Palau y Tana Andrades. Estos llograron llograr un llargu fragmentu de papiru (unos 4 metros) a partir de trés grueses pieces de papiru endolcáu, que foi l'estáu nel qu'ingresó nel Muséu Exipcianu de Barcelona nel añu 2002.

A partir d'ende, foi posible determinar el nome de la so propietaria, una señora llamada Bary, y la reconstrucción hipotética de la pieza. Trátase del capítulu 168B del Llibru de los Muertos, un fragmentu d'escepcional rareza yá que nun ta integráu nos cuatro seiciones nes que s'arrexunten los casi 200 capítulos que componen el repartu completu del Llibru de los Muertos.[48]

Publicaciones[editar | editar la fonte]

Un ámbitu importante de la Fundación Arqueolóxica Clos – Muséu Exipcianu de Barcelona son les publicaciones: los llibros especializaos, les revistes d'espardimientu xeneral y los catálogos d'esposiciones temporales.

La revista Arqueoclub da a conocer, tanto al gran públicu como a un llector más especializáu, les actividaes culturales que lleva a cabu la Fundación Arqueolóxica Clos.

Dalgunes de les obres que la Fundació editó o nes que participó:

  • Gonzálvez, Luis Manuel (1999-2005), Ruta Arqueolóxica per Exiptu.
  • Herrero, Alexandre (1999), Faraones d'Exiptu, reis d'Israel.
  • López Grande, Mª José (2000), Cultures del Valle del Nilu.
  • Pujol, Rosa (2000), Mil milles Nilu enriba.
  • Berenguer, F. (dir.) (2001), En busca de los faraones negros.
  • Martínez Babón, Javier (2003), Historia Militar d'Exiptu mientres la Dinastía XVIII.
  • López Grande, Mª José (2003), Dames alaes del antiguu Exiptu.
  • Capo, Núria (2003), La momia d'oru. La torna a la vida
  • de Lara, Xavier (2005), Xardinos y dioses exipcios.

Tamién destacar los catálogos d'esposición, que son:

  • Alay, Josep Lluís (2000), El secretu del Tíbet, desvelando la civilización del techu del mundu.
  • Castro Jiménez, Nuria (2003), La Momia d'Oru.
  • Dellos Autores (2004), Tutankhamón: imáxenes d'una ayalga sol desiertu exipcianu.
  • Dellos Autores (2004), Dames del Nilu.
  • Dellos Autores (2005), Xoyes de faraones
  • Buenacasa, Carles (2006), Mosaicos romanos de Siria.

Espediciones culturales[editar | editar la fonte]

La Fundación Arqueolóxica Clos – Muséu Exipcianu de Barcelona diseña espediciones per tol mundu coles mires d'espublizar la cultura de l'Antigüedá.

Poro, los participantes pueden conocer de forma direuta'l legáu de les civilizaciones del pasáu de la mano d'espertos, yá sían arqueólogos, exiptólogos, orientalistes, africanistes…

Dende los entamos, realizáronse un gran númberu d'espediciones a distintos países. Dalgunos de los destinos son: Rusia, Israel, Turquía, Siria y Xordania, Armenia, Tíbet y Nepal, Exiptu, Uzbequistán, Irán, Etiopía, El Líbanu, Rumanía, Creta y Santorini, Tunicia, Vietnam y Camboya, Libia, Francia, Sri Lanka, Isla de Pascua, Grecia, Nepal y Bhutan, Polonia y Xipre.

El Barcu Escuela[editar | editar la fonte]

El Barcu Escuela ye un viaxe por Exiptu concebíu como un cursu d'aprendizaxe, yá que mientres la espedición imparten conferencies esclusives y visites xunto a monumentos arqueolóxicos, museos o otros llugares d'interés.

Philae Theatrum[editar | editar la fonte]

“Philae Theatrum”[49] ye la compañía de teatru amateur del Muséu Exipcianu de Barcelona, fundada en 1997 cola finalidá principal de sopelexar de forma amena la conocencia del Exiptu faraónicu al traviés de puestes n'escena curioses y rigoroses; combinando l'aspeutu lúdicu, didácticu y artísticu.

Tou empezó na antigua sede del Muséu Exipcianu de Barcelona, cola idea de faer una actividá pal Club d'Amigos; la cual pretendía recrear con imáxenes y música el clásicu espectáculu de “lluz y soníu” representáu orixinalmente ante'l Templu de Isis na isla de Philae. La resultancia foi tan positivu, qu'un añu dempués el grupu constituyir con esi nome, “el teatru de Philae”, una alcordanza a los sos oríxenes. Dende esi momentu, delles fueron les obres que llevaron a escena, toes elles de temática centrada na cultura exipciana y siguiendo el rigor histórico a la d'afigurales ante'l públicu.

El direutor artísticu de la compañía y autor de les obres ye Jordi Garcés, que tien una gran trayeutoria nel mundu del espectáculu, trabayando en compañíes teatrales como Eskakeig.

Nun hai qu'escaecer que'l marcu de les actividaes desenvueltes por Philae Theatrum nun se llinda a les obres teatrales, sinón que toma dende llectures dramatizadas, hasta audiovisuales; pasando por danza contemporánea y visites dramatizadas nel Muséu Exipcianu de Barcelona.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Sindreu, M. y Garcia, E. “El mio queríu Nilu”, en ArqueoClub 4, p. 11, Barcelona, 2001
  2. “La nueva sede: una realidá” en ArqueoClub 4, páxs.4-5, Barcelona, 2001.
  3. . Allegre, S. y Gonzálvez, L.M., Dames del Nilu. Muyeres y dioses del antiguu Exiptu, Barcelona, 2004, p. 53.
  4. Gonzálvez, L.M., "El Museu Egipci: restauración, esposiciones, estudios y nueves adquisciones", en ArqueoClub 7 (2006), páxs. 24-26.
  5. González, E., “Cleopatra VII: la última reina del Antiguu Exiptu”, ArqueoClub 1, p. 6, Barcelona, 1997
  6. Gonzálvez, L.M., "El Museu Egipci: nueves adquisicciones", ArqueoClub 6 (2004), p. 20
  7. Malek, J., Topographycal Bibliography of Ancient Egyptian Hieroglyphic Texts, Statues, Reliefs and Paintings, tomu VII. Objects of provenance non known, part 2 Private Statues (Dynasty XVIII to the Roman Period). Statues of Deities, p. 576, Oxford, 1999
  8. . Allegre, S., “La Dama de la Casa”, Barcelona. Metrópolis Mediterránea, 36, páxs. 30-31, Barcelona, 1997.
  9. D'Amicone, E. (dir.), Moda y guapura nel antiguu Exiptu, p. 76-77, Barcelona, 2011
  10. Capo, N. (coord.), La Momia d'Oru. La torna a la vida, p. 27, Barcelona, 2003.
  11. Allegre, S. y Gonzálvez, L.M., Xoyes de faraones. Ayalgues de maxa, poder y guapura, páxs. 68-69 y p. 81, Barcelona, 2005.
  12. Allegre, S. y Gonzálvez, L.M., Xoyes de faraones. Ayalgues de maxa, poder y guapura, páxs. 116, 117, 128 y 129, Barcelona, 2005.
  13. Alavedra, J. et al., Exiptu. Llamada al Más allá, p.48 (dcha.), Madrid, 1995
  14. Cote, R. (ed.), Exiptu: el pasu a la eternidá, p. 60, Bogotá, 2005
  15. D'Amicone, E. (dir.), Moda y guapura nel antiguu Exiptu, p. 119, Barcelona, 2011
  16. Isidro, A., Malgosa, A., Esteban, J. y Fernández, P.L., “Exame endoscópico d'una momia exipciana. Valoración de los resultaos”, en Med Clin (Barcelona), 2006; 127 (16): 622-5.
  17. Panosa, M.I., Grècia i Egipte en l'orixe del drama. El context sagrat, p. 82, Tarragona, 2009
  18. Gonzálvez, L.M. (2008), “El Museu Egipci, 2007-2008. Restauración, esposiciones y nueves alquisiciones”, en ArqueoClub 9, páxs. 30-32
  19. Clos, J. y Gonzálvez, L.M., Les Ayalgues del Clarís, p. 32, Madrid, 1993
  20. Clos, J. y Gonzálvez, L.M., Les Ayalgues del Clarís, p. 31, Madrid, 1993
  21. Lapp, G., Särge des Mittleren Reiches aus der ehemalingen Sammlung Khashaba, ÄA 43, páxs. 10-12, lám. 20-24, Wiesbaden, 1985
  22. Clos, J. y Gonzálvez, L.M., Les Ayalgues del Clarís, p. 23, Madrid, 1993
  23. Alavedra, J., et al., Exiptu. llamada al Más allá, p. 100 (sup. dcha.), Madrid, 1995.
  24. Gonzálvez, L.M., "Más d'un centenar de nueves alquisiciones", ArqueoClub 5 (2003), p. 12.
  25. Pons, E., Terracotas, Catálogu del Museu Egipci de Barcelona 1, p. 3, Barcelona, 2008
  26. Bondia, E. (2009), “Cercos tebanos de madera de Ra Harakhty-Atum”, en ArqueoClub 10, páxs. 36-40
  27. Villanueva, M., "Esposición Paraules Divines. Dels jeroglífics a l'Egiptologia", en ArqueoClub 8 (2007), p. 33
  28. Clos, J. y Gonzálvez, L.M., Les Ayalgues del Clarís, p. 48, Madrid, 1993
  29. Capo, N. (coord.), La Momia d'Oru. La torna a la vida, p. 100, Barcelona, 2003
  30. García Castro, J.A., “Muséu Clarís (Barcelona)”, Revista d'Arqueoloxía 137, p. 51 (sup. izda.), Madrid, 1992
  31. Gonzálvez, L.M., "El Museu Egipci: restauración, esposiciones, estudios y nueves alquisiciones", en ArqueoClub7 (2006), páxs. 24-26
  32. Sindreu, M. “Tutankhamón. Imàtges d'un tresor sorta el desert egipci”, en ArqueoClub 5, p. 23, Barcelona, 2003.
  33. Sindreu, M. “El secret del Tibet. Desvelant la civilització del sostre del mon”, en ArqueoClub 5, p. 22, Barcelona, 2003.
  34. Allegre, S. y Lucena, F.S., “La Biblioteca Jordi Clos Llombart”, ArqueoClub 5, p. 18, Barcelona, 2003
  35. Allegre, S. “La campaña exipciana de Napoleón na Biblioteca Jordi Clos Llombart”, ArqueoClub 6, p. 26, Barcelona, 2004.
  36. Gonzálvez, L.M., “Champollion y Rosellini: comentarios en redol a una carta caltenida na Biblioteca de la Fundació Arqueològica Clos”, ArqueoClub 4, páxs. 37-40, Fundació Arqueològica Clos, Barcelona, 2001
  37. Solanes, B. “Escola d'Egiptologia: Centre privat d'ensenyament egiptològic cimeru”, en ArqueoClub 4, páxs.32-33, Barcelona, 2001
  38. Masó Ferrer, F. “El Campus Arqueològic: una nova realitat”, en ArqueoClub 5, p.28, Barcelona, 2003
  39. Gonzálvez, L. “Sennedyem y los suyos”, en ArqueoClub 7, páxs. 14-16, Barcelona, 2006
  40. Casals, P. “Un estiu al Campus Arqueològic: tallers d'arqueologia i classes d'anglès” en ArqueoClub 7, p. 44, Barcelona, 2006
  41. Gonzálvez, L.M., “Kom el-Ahmar/Sharuna. Primer misión de la Misión de la Universidá de Tübingen/Museu Egipci de Barcelona”, en ArqueoClub 8, páxs. 18-21, Barcelona, 2007.
  42. Gonzálvez, L.M., “La misión arqueolóxica del Museu Egipci de Barcelona en Meidum”, en Revista d'Arqueoloxía, 231.
  43. Berenguer, F. y Gonzálvez, L.M., "Misión Arqueolóxica en Dyebel Barkal", Revista d'Arqueoloxía 169, páxs. 58-61, Madrid, 1995
  44. Padró, J.; Hamza, M.; Subías, E.; Gonzálvez, L.M.; Mascort, M.; Erroux-Morfin, M.; Ibrahim, H.; y Taulé, M., "Excavacions arqueològiques a Oxirrinc (El Bahnasa, Egipte)" en Tribuna de Arqueologia, 1994-1995, páxs.161-173, Barcelona, 1995
  45. Allegre, S. “¿Quién foi la Dama de Kemet? Una momia d'El Fayum nel Muséu Exipcianu de Barcelona” en ArqueoClub 4, p. 20, Barcelona, 2001.
  46. Escales, F. “Estudiu de la Dama de Kemet”, en ArqueoClub 4, páxs. 21-22, Barcelona, 2001.
  47. Balust, L. y Alcántara, G. (2006), “Exame organolèptic i procés de restauració”, en ArqueoClub 7, páxs. 60-65, Barcelona.
  48. Gonzálvez, L.M., “El papiru de la Dama Bary”, en ArqueoClub 7, páxs. 57-59, Barcelona.
  49. Garcés i Montero, J. “Philae Theatrum: 10 anys de sentiments eterns”, en ArqueoClub 9, páxs.40-41, Barcelona, 2008

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]