Mequinensa

Coordenaes: 41°22′27″N 0°18′09″E / 41.374166666667°N 0.3025°E / 41.374166666667; 0.3025
De Wikipedia
(Redirixío dende Mequinenza)
Mequinensa
Alministración
País España
Autonomía Aragón
Provincia provincia de Zaragoza
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Mequinenza (es) Traducir Magdalena Godia Ibarz
Nome oficial Mequinenza (es)[1]
Nome llocal Mequinenza (es)
Códigu postal 50170
Xeografía
Coordenaes 41°22′27″N 0°18′09″E / 41.374166666667°N 0.3025°E / 41.374166666667; 0.3025
Mequinensa alcuéntrase n'España
Mequinensa
Mequinensa
Mequinensa (España)
Superficie 307.449798 km²
Altitú 75 m
Llenda con
Demografía
Población 2272 hab. (2023)
- 1180 homes (2019)

- 1144 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.23% de provincia de Zaragoza
0% de Aragón
0% de España
Densidá 7,39 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes Bressuire
mequinenza.com
Cambiar los datos en Wikidata

Mequinensa[2], en catalán, o Mequinenza, en castellán, ye una población de la provincia de Zaragoza, Aragón, España. El conceyu pertenez a la contorna del baxu Cinca. Ta asitiada nel estremu oriental de la provincia de Zaragoza y allugada na confluencia de tres ríos, l'Ebro y el Segre, que poco antes recibió les agües del Cinca. El so términu municipal tien 307,45 km². El so banzáu, conocíu como Mar d'Aragón, construyíu ente 1957 y 1964, tien una capacidá de 1.530.000.000 m³ y ye unu de los más grandes d'España.

Economía[editar | editar la fonte]

Mequinenza.

La so economía ta basada na industria, la minería del carbón, la manufactura testil, la ganadería porcina y ovina (anque estes postreres atópense yá en regresión), una creciente agricultura de secanu (almendrales, olivares y ceberes) y regadío empobináu escontra'l cultivu d'árboles frutales tales como zrezales y pescales. Tamién esiste una industria turístico con gran potencial de futuru especialmente gracies a la pesca y a la cultura. Mequinenza recibe visitantes estranxeros llegaos práuticamente dende los cinco continentes.

Les mines de lignitu fueron intensamente esplotaes mientres los dos guerres mundiales; el tresporte #efectuar pol Ebro o per carretera. Anguaño esta actividá atópase dafechu en decadencia, anque d'antiguo dexara a Mequinenza tener una flota de 16 llaüts (embarcaciones que tresportaben el carbón de Mequinenza y teníen una capacidá de carga de 18 a 30 tonelaes), yá sumida.

Unu de los principales referentes industriales de la llocalidá ye'l Polígonu Industrial "Riols" asitiáu nel estremu nordeste del términu municipal na llende cola provincia d'Huesca. Trátase d'un espaciu estratéxicu que dispón de bones comunicaciones, a media hora de la estación de #AVE Lleida-Pirineus, a hora y venti minutos de Zaragoza y Tarragona y a cerca de dos hores de Barcelona. El Polígonu "Riols" tamién cunta con un edificiu CEEI (Centru Européu d'Empreses ya Innovación) denomináu Centru d'Entamadores de Mequinenza dedicáu a la puesta en marcha de nueves empreses de recién creación que quieran consolidase nel mercáu. El centru forma parte de la Rede Aragonesa de Centros d'Entamadores (Red ARCE).[3]

Llingua[editar | editar la fonte]

Mequinenza ye un pueblu billingüe, pos magar la llingua oficial ye'l castellán, la llingua materna ye'l catalán.

Mequinenza siempres foi un conceyu qu'intentó dignificar la llingua que fala y nesi sentíu yá nos primeros años de la democracia, foi pionera en defensa de la so llingua.

El 1 de febreru de 1984 axuntarionse nel Castiellu de Mequinenza los alcaldes de los conceyos de la zona catalano-parlante d'Aragón col conseyeru de cultura del Gobiernu d'Aragón, José Bada Paniello. Nesta sesión de trabayu ellaboró'l documentu conocíu col nome de Declaración de Mequinenza que dio orixe al conveniu suscritu ente'l Gobiernu d'Aragón y el Ministeriu d'Educación y Ciencia pa poder enllantar l'asignatura voluntaria del catalán nos centros docentes de los conceyos que quixeron xuntase.[4]

Historia[editar | editar la fonte]

Hai que destacar la importancia que dalgunos autores dieron la situación nesta zona de la ciudá ibérica de Octogesa, que xugó un papel importante nel desenvolvimientu de la batalla d'Ilerda. Dende 1983 y como parte de los programes d'investigación del Muséu de Zaragoza, en collaboración col Conceyu de Mequinenza y el sofitu de la Diputación Xeneral d'Aragón llevaronse a cabu una serie d'escavaciones en tres sitio: Los Castellets, Ribayu de la Mina Vallfera y Riols I.

  • Los Castellets: un espaciu clave pa la conocencia del pasu de los pueblos de la Edá del Bronce tardío a la cultura de los campos d'urnes. El conxuntu componese d'una colonia sobre un estribu nel ríu Ebro, arrodiáu per dos torres, una paré y una cabiana, al pie de dos necrópolis. Ye l'únicu de too Aragón nel que s'atoparon conxuntamente necrópolis de inhumación ya incineración.
  • Ribayu de la Mina Vallfera: llevóse a cabu una campaña d'escavación d'emerxencia nesti sitiu, afayando un grupu bien importante d'aldegues necrópolis y datación final neolítica.
  • Riols I. N'ochobre de 1985 #llevar a cabu la primer campaña d'escavación d'emerxencia que describía un asentamientu de carauterístiques similares a les del Ribayu de la Mina Vallfera. El caltenimientu d'esti xacimientu dexó empecipiar los estudios qu'apuntaron que databa del periodu final del Neolíticu.
  • Numberoses pintures y grabaos asociaos fueron atopaos en Mequinenza, pertenecientes al Arte rupestre del arcu mediterraneu de la Península Ibérica, consideraos Patrimoniu de la Humanidá pola UNESCO en 1998.[5]

Antigüedá y Edá Media[editar | editar la fonte]

La presencia de fragmentos de cerámica “sigillata” decorada en diversos espacios lleven a indicar una ocupación romana. Xuliu César na so obra “De Bello Civili” fai referencia a la población de Octogesa que #dellos historiadores asitien en Mequinenza.:

"Tomada esti resolución, manden coyer barques per tol Ebro y conduciles a Octogesa. Taba esta ciudá a la ribera del Ebro, distante venti milles de los reales. Equí disponen formar una ponte de barques, y faciendo pasar dos #legión pol Segre, fortifiquen el so campu con un valláu de #doce pies".

Llaüts na antigua Mequinenza.

El topónimu de Mequinenza vien de la tribu bereber Banú Miknasa a los que s'atribúi la fundación de la mesma cola so llegada a la península ente'l 714 y 719. Mientres #reconquistar, Alfonso I #ocupar en 1133 (anque los almorávides #reconquistar pocu dempués) y foi reconquistada definitivamente por Ramón Berenguer IV en 1149. Mequinenza pasó a los dominios de la familia noble de los Moncada, señores de la baronía de Aitona. Créese que s'establecieron ente l'añu 714 y l'añu 719. Nesti periodu se reedificaría la fortaleza defensiva. Al-Idrisi, cronista de la dómina, #describir asina:

«Ye pequeña, pero tien una gran fortaleza de fuerte aspeutu y atópase nes fronteres d'al-Ándalus».

Mequinenza, dempués de mediu sieglu de xurisdicciones reales direutes, foi un señoríu de la casa de los Moncada, juntamente con Aitona y Seròs. Y son éstos los qu'edifiquen l'importante Castiellu de Mequinenza. Y anque la conquista cristiana siguía de pies, los trés villes fueron mayormente musulmanes. Años dempués surden conflictos ente Fraga y Mequinenza por causa de les sos llendes fronterices. El 6 de setiembre de 1246, pa evitar batalles y pleitos, Pere de Montcada y la so muyer Sibila proceden al amullaramiento de dichos términos, anque en cuenta de les meyores daes a los fragatinos, respetando los términos de los sos conceyos, los homes de la villa de Fraga vense obligaos a pagar a los Montcada cien maravedinos d'oru. Mequinenza nun evita la peste de 1348, que causa munches víctimes nesta ocasión y tamién nos rebrotes epidémicos dende 1380. Arriendes de esto, de 1381 a 1387, l'infante Juan el Cazador permanez en diverses ocasiones nel Castiellu.

En 1410, tres la muerte ensin descendencia de Martín l'Humanu y mientres les disputes socesories que desaguaron nel Compromisu de Caspe, los partidarios del conde Jaime de Urgel nel reinu d'Aragón entamaron el so propiu parllamentu na llocalidá, n'oposición al de Alcañiz, encabezáu polos lleales a Fernando de Trastámara.[6][7] Distintes guerres como la Guerra Civil Catalana (1462-1472), la Guerra de Secesión (1640-1652) y la Guerra de Socesión (1705-1714) tamién afararon la población y el castiellu.

Edá Moderna y Contemporánea[editar | editar la fonte]

Ente los sieglos XV y XVI, asocédese una dómina de miseria y fame con delles revueltes por cuenta de la opresión de dalgunos señores. Nel añu 1697 Fray Miguel de Salas escribe'l llibru Vida de Santa Agathoclia, virxe y mártir, patrona de Mequinenza.

Planu francés de Mequinenza.

Mientres la invasión napoleónica, el xeneral Suchet (1810), como lo fixo Ramón Berenguer IV en 1149, intenta conquistar Mequinenza a la que Napoleón consideró “la llave del Ebro”. Tres 20 díes d'asediu de 12.000 homes del exércitu francés frente a 1.000 defensores españoles, rindíase la plaza. Esto facilíta-y a Suchet la conquista de tol Baxu Cinca y el Segriá. Por cuenta de ello'l nome de "Mequinenza" figura nel Arcu de Trunfu de la plaza Charles de Gaulle de París como una de les grandes victories de Napoleón. En 1812 Mequinenza entraba a formar parte del departamentu francés de les Boques del Ebro. Poco dempués, en 1814 Mequinenza foi recuperada pa los españoles gracies a una coraxosa estrataxema debida al militar y aventureru español d'orixe flamencu Juan Van Halen, darréu teniente xeneral, que por estrataxema consiguió #tomar de Lleida y el castiellu de Monzón.

En 1831 la llocalidá pertenecía a los duques de Medinaceli y tamién al correximientu de Zaragoza. Por esto, cuando esta ciudá conviértese en cabeza d'una de los trés provincies en qu'en 1835 sería estremáu l'antiguu Reinu d'Aragón, Mequinenza sigue integrada na provincia de Zaragoza.

Mequinenza vuelve ser llugar d'importancia mientres les Guerres Carlistes y darréu na Guerra de los Matiners. Nel intre de la última Guerra Civil (1936-39), el so términu municipal foi escenariu de cruentos combates de la Batalla del Ebro, ente xunu y payares de 1938. De resultes d'esto, la so ponte sobre l'Ebro foi destruyíu y nun foi vueltu construyir hasta los años cincuenta.

La llegada del sieglu XX favoreció una medría de la demanda de carbón debío a la medría de la industria. La llegada de la Primer y Segunda Guerra Mundial inda favoreció más esta medría. Pero l'apaición del ferrocarril, la crisis de la navegación fluvial y l'implantación de la enerxía llétrica provocaron la construcción de distintos banzaos hidroeléctricos nel rio Ebro. Al empecipiase les obres y alzase el nivel de les agües, munchos mequinenzanos viéronse obligaos a colar o a abandonar la so población que reconstruyeron xunto al ríu Segre. Una Mequinenza más moderna y más turística pero qu'inda caltién l'alcordanza del so pasáu.

Armorial[editar | editar la fonte]

L'escudu de Mequinenza ye'l siguiente:

Escudu cordiforme, apuntáu na base, col xefe bicóncavo y arrondáu nel centru. Cuartelado: 1º y 4º de plata, una conífera de sinople, frutada d'oru y terrazada de sinople; 2º y 3º d'azur, torre almenada d'oru, mazonada de sable y esclariada de gules. Ensin timbre[8].

La bandera de Mequinenza ye la siguiente:

Pañu de proporción 2/3, cuartelado: 1º verde con una torre mariella con puerta y ventanes coloraes, 4º verde con conífera blanca frutada de mariellu, y 2º y 3º blancos, con dos franxes ondulaes azules.

Últimos alcaldes de Mequinenza[editar | editar la fonte]

Periodu Alcalde Partíu
1979-1983 Miguel Godia Ibarz[9] PSA-PSOE
1982-1983 Santiago Oliver Castelló
1983-1987 Sebastián Caballé Arbonés
1987-1991
1991-1995
1995-1999 Jaime Borbón Oliver IUA
1999-2003
2003-2007 Madalena Godia Ibarz[10] PSA-PSOE
2007-2011
2011-2015
2015-2019

Resultaos eleutorales[editar | editar la fonte]

Eleiciones municipales[11]
Partíu 2003 2007 2011 2015
PSA-PSOE 5 7 7 7
PAR 1 1 3 4
PP 1 - 1 -
IUA 4 3
CHA -
Total 11 11 11 11

Llugares d'interés turísticu[editar | editar la fonte]

Castiellu de Mequinenza[editar | editar la fonte]

L'edificiu álzase casi en cantu d'un gran derribadoriu, siendo una masa zarrao de bastante altor, la so planta ye un cuadriláteru irregular, con siete #torreón rectangulares sacante unu, el más robezu, que ye curiosamente de planta pentagonal. Dos torrexones flanquean la pequeña puerta que ye semicircular, so escudu y protexida por una buharda. Poques fortaleces van tener un meyor allugamientu qu'ésta, contemplando un estensu ya impresionante paisaxe, casi xeolóxicu, sobre la confluencia de los ríos Ebro, Segre y Cinca y les sos tierres circundantes. Nun dexa de sorprender que los Moncada, señores de la baronía de Mequinenza escoyeren esti nial d'águiles pa la so casona fortificada. L'edificiu ye un auténticu Castiellu-Palaciu, unu de los meyores que l'arte gótico mandó a la Corona d'Aragón, datáu nos sieglos XIV y XV.

Nos sos principios foi una fortaleza árabe, construyida pola tribu bereber de los Miknasa escontra'l sieglu XII. Nel qu'a la fin de delles conquistes, cai en manes de Ramón Berenguer IV, pasando yá definitivamente a manes de los cristianos. Tres dellos cambeos de propietariu, en 1184 concédese-y el castiellu y la villa de Mequinenza, al marqués de Aitona, Ramón Guillén de Moncada, pa pasar darréu a los duques de Medinaceli (Duquesa d'Alba).

Vista xeneral de l'antigua Mequinenza, el "Poble Vell".

Pero hasta'l sieglu XV nun s'introducen les primeres reformes col fin de convertir la fortaleza militar en residencia-palacio.

Muncho más tarde, mientres los años 1700–1710 (Guerra de Socesión) en que se produció un cambéu de dinastía n'España (de los Austrias a los Borbones) tresformóse y acondicionó el castiellu y la contorna a una nueva forma de guerra (con armes de fueu, artillería...) y foi ésti'l momentu nel que'l Duque de Orléans mandó construyir un camín que diba dende Mequinenza a Tortosa paralelu al ríu, col fin de curiar toles barcaces (llaüts) que saleaben pel ríu ente estos dos poblaciones.

Mientres el periodu 1808–1814 (Guerra de la Independencia) el castiellu soportó trés ataques per parte de Napoleón, pero finalmente en 1810 foi conquistáu poles tropes del Mariscal Suchet, y perteneció hasta 1814 al gobiernu francés. (Mequinenza pasó a ser inscritu en lletres grandes nuna de les columnes esteriores nel Arcu del Trunfu de París.) Pero en febreru d'esi mesmu añu y ensin disparar nin un solu tiru volvió a manes españoles por aciu d'una estratexa más del espionaxe de Van Halen.

Ente 1820 y 1823 adquirió un papel importante, soportando importantes ataques Carlistes y calteniendo guarnición militar que duró hasta principios del sieglu XX en que s'abandona. Mientres la guerra civil pasa a ser un castiellu d'observación y prisión republicana y una vegada rematada la guerra queda en ruines hasta que la empresa ENHER reconstruyir na década de los años 50.

Llaüts del Ebro.

Anguaño'l castiellu ye propiedá de la Fundación ENDESA. Pa poder visitar el castiellu ye necesariu solicitar la visita con antelación na Oficina de Turismu del Conceyu de Mequinenza. Les visites empuestes realícense los martes pela mañana con solicitú previa.

El Pueblu Viejo[editar | editar la fonte]

Confluencia de los ríos Ebro, Segre y Cinca.

El pueblu de Mequinenza tuvo asitiáu na marxe izquierda del ríu Ebro, y soportaba les riaes d'un ríu caprichosu qu'anubría les partes baxes de la llocalidá cuando aquélles apaecíen. Gracies al ríu Ebro, Mequinenza estableció un comerciu fluvial en toa regla, que dio prestíu, non yá a los carpinteros "calafateros" de Mequinenza sinón tamién a los "sogueros". Na dómina de rellumanza #llegar a tener una flota de 16 llaüts (embarcaciones que tresportaben ente 18 y 30 tonelaes). Mientres l'últimu sieglu, el so mediu de vida principal foi fundamentalmente'l carbón anque nos últimos años hubo un fuerte descensu de l'actividá.

Cola llegada de la empresa ENHER la vida camudó pa la mayoría de la xente, pasando de tener censaos 4033 habitantes a tener 5800 censaos y cerca de 1500 más ensin censar. Munchos d'ellos yeren trabayadores llegaos d'otres llocalidaes pa trabayar na construcción de la presa de Mequinenza. Les mines empezaron a cerrar debíu al aumentu significativu del nivel d'agua de la presa de Ribarroja. Empezaba asina un éxodu pa los habitantes de Mequinenza nel cual dalgunos marcharonse al estranxeru pa trabayar na minería, otros a distintos puntos de la xeografía española y una mayoría quedaronse na qu'anguaño ye Mequinenza. A finales del añu 1974 la mayoría de la población yá taba instalada nes sos nueves cases. Mequinenza convirtióse probablemente nel primer pueblu d'España nel cual tolos sos habitantes yeren los propietarios de les sos cases.

Muséu d'Historia de Mequinenza

Agora, l'antigua población de Mequinenza convirtióse nun gran parque de la memoria al campu. Dempués de que parte de la villa quedara anubierta peles agües del Ebro, recuperáronse d'ente les runes los trazaos orixinales de les cais y parte de les cases que quedaben percima del nivel de l'agua. La Mequinenza antigua, el Pueblu Viejo” como la conocen los mequinenzanos, ye una invitación a pasiar poles sos cais y caleyones, a redescubrir parte de l'antigua ilesia, imaxinar los antiguos muelles y conocer mil histories, intereses y lleendes d'aquella milenaria ya histórica villa de navegantes y mineros.

Museos de Mequinenza[editar | editar la fonte]

Nos Museos de Mequinenza, puede esplorase una galería soterraña de carbón de más de 1000 metros de percorríu nel Muséu de la Mina, percorrer la hestoria de la población hasta la desapaición de la Mequinenza so les agües del rio Ebro nel Muséu d'Historia o afayar cómo se vivía mientres la Prehistoria nel Muséu del Pasáu Prehistóricu. Inauguraos en 2006, tán allugaos nel Grupu Escolar Maria Quintana.

Los Museos de Mequinenza centren los sos discursos na población de Mequinenza, que foi anubierta so les agües del Ebro y foi baltada. Na actualidá puede visitase parte del cascu antiguu, el castiellu medieval de la ciudá y una mina de carbón de más d'un quilómetru de llargor con material histórico y máquines que fueron utilizaes pa la estracción de carbón por más de 150 años na cuenca minera de Mequinenza. Tamién s'atopa al pie de los Museos l'Albergue "Camí de Sirga", que recueye'l nome de l'antigua ruta qu'usaben los sirgadores pa remontar el ríu Ebro colos llaüts, unes embarcaciones que podíen llegar a cargar 30 tonelaes de carbón.

Vista xeneral del Aiguabarreig dende Mequinenza.

Aiguabarreig Segre-Cinca-Ebro[editar | editar la fonte]

Na confluencia de los ríos Segre y Ebro allúgase'l Aiguabarreig un espaciu con gran riqueza natural y una gran variedá d'ecosistemes que tomen dende les estepes mediterránees a impenetrables montes de ribera, convirtiendo esti espaciu nun paraísu pa la biodiversidá. Territorialmente, el Aiguabarreig atopáronse nel centru de la Depresión media del Ebro. Llenda al oeste colos Monegros, al este colos Tossals de Montmeneu y Almatret y escontra el sur cola cola del banzáu de Ribarroja. Esti espaciu recibe'l nome de la pallabra d'orixe catalán que designa'l llugar nel que dos o más corrientes d'agües xúntense y formen una sola. El Segre y el Cinca formen un primera Aiguabarreig ente les poblaciones de La Granxa d'Escarp, Massalcoreig y Torrent de Cinca, a pocos quilómetros converxen coles agües del Ebro, yá nel términu municipal de Mequinenza, conformando una de les mayores confluencias fluviales de tola Península Ibérica.

Nel Aiguabarreig atopamos cientos de metros d'anchor d'agua connumerosas islles fluviales y montes de ribera, grandes mases de carrizal, sableres de quixarros, poces y galachos. Ye un puntu de confluencia de la flora esteparia proveniente de la zona greba de Monegros y de la flora mediterránea que xube pol valle del Ebro. Gracies a estes carauterístiques conviven especies d'ambientes opuestos.

Les aves son el grupu más numberosos y tomen dende colonies d'ardeídas a tou tipu d'aves de presa y aves propies d'ambientes desérticos. Tamién pueden atopase reptiles, anfibios y mamíferos, destacando especialmente esperteyos, venaos, corzos, llondres y la presencia cada vez más abondosa de cabres selvaxes.

Presa de Mequinenza[editar | editar la fonte]

Presa de Mequinenza.

Construyida en 1966 sobre'l ríu Ebro, tien una superficie de 7540 ha de llámina d'agua, siendo'l mayor banzáu d'Aragón. El so volume algama los 1530 hm³, dedicándose a la producción d'enerxía llétrica. Tien un anchor medio de 600 m y la so fondura llega a superar los 60 m. La presa, de 79 m d'altor, #sofitar nes estribaciones caliares de les sierra de Montenegre y de La Güerta, nel términu municipal de Mequinenza. El banzáu recibe la denominación geoturística de mar d'Aragón, al tar tola so superficie dientro d'esta comunidá autónoma, sirviendo en dalgún tramu de llende provincial ente Huesca y Zaragoza. Anubre parte de los términos municipales de Mequinenza, Fraga, Caspe, Chiprana, Sástago y Escatrón.

La construcción de la presa de Mequinenza, por concesión a la empresa ENHER del aprovechamientu hidroeléctricu integral d'un tramu del ríu Ebro en 1955, dio orixe a esti gran banzáu que la so llargor ye d'unos 110 km y tien unes mariñes interiores" d'alredor de 500 km. La llámina d'agua na cota máxima ye de 121 m. Se embalsó per primer vegada n'avientu de 1965 cuando s'anubrieron 3500 ha de güerta. L'inxenieru encargáu del proyeutu foi'l catalán Victoriano Muñoz Oms.

Con una cota d'agua de 121,5 metros y una área drenada de 55.000 km² ye'l mayor banzáu hidroeléctricu de too Aragón. Primeramente cuntaba con una potencia instalada de 324 MW anque dende 2010 amontóse a 384 MW, con una producción añal de más de 743 GWh.

La Mequinenza de Jesús Moncada[editar | editar la fonte]

Jesús Moncada.

Mequinenza ye tamién un puntu de referencia pa los amantes de la lliteratura. Jesús Moncada, l'escritor más universal de la población, convirtió l'antigua Mequinenza nel escenariu protagonista de les múltiples hestories personales narraes nos sos llibros. La novela “Camino de Sirga”, traducida a más de 20 idiomes (ente ellos el xaponés, el suecu o'l vietnamita), resulta una axuntadura de personaxes y hestories evocador de l'antigua Mequinenza y la so tráxica desapaición.

Consideráu unu de los autores en catalán más importantes de la so dómina, recibió dellos premios pola so obra, ente otros el Premiu Ciudá de Barcelona o'l Premiu Nacional de la Crítica en 1989 por Camí de sirga (Camín de sirga) o la Creu de Sant Jordi, dada pola Xeneralidá de Cataluña nel añu 2001. Nel 2004 recibió'l Premiu de les Lletres Aragoneses que recoyó unos meses antes de la so muerte.

Los Museos de Mequinenza realicen rutes lliteraries sobre l'escritor que percuerren el Pueblu Viejo y asitien, al traviés de fragmentos de los sos llibros, a los visitantes nes distintes narraciones ya intereses que l'autor asitió nes mesmes cais. Nel Espaciu Moncada de los museos puede conocese más a xeitu el patrimoniu non yá lliterariu, sinón tamién pictóricu y fotográficu que Moncada mandó.

Turismu[editar | editar la fonte]

Pesca[editar | editar la fonte]

Una de les especies más peculiares que pueden atopase en banzáu de Mequinenza ye'l siluru. Un pexe orixinariu de Centroeuropa, que foi introducíu de forma illegal en Mequinenza mientres la primavera de 1974. Los primeros siluros que se soltaron yeren alevinos, 10 años dempués, a mediaos de los 80, empezaron a prindase pieces de más d'un metro y de 25 kg de pesu. 30 años dempués de la so entrada clandestina los siluros siguen teniendo nes zones del banzáu de Mequinenza y Ribarroja siendo'l so mayor hábitat n'España y estos llugares convirtiéronse en puntu de pelegrinación pa pescadores de toa España y del estranxeru (fundamentalmente alemanes, franceses, ingleses, americanos y xaponeses), dispuestos a enfrentase con un pexe que les sos carauterístiques convertir yá en míticu, llográndose yá captures de 240 centímetros y casi cien kilogramos de pesu. Tamién pueden atopase especies como la carpa común, lucioperca, blackbass o alburnos.

Nel banzáu de Mequinenza celébrense unes 30 competiciones al añu. En 2017, Mequinenza foi sede del LXIV Campeonatu d'España de Seleiciones Autonómiques y Concentración Nacional d'Agua Duce en categoría masculina, entamáu poles Federaciones Española y Aragonesa de Pesca y Casting y que cuntó cola collaboración de la Sociedá de Pesca “El Siluru” y del Conceyu de Mequinenza que cuntó cola participación de 111 deportistes de 13 comunidaes autónomes.

Deportes náuticos[editar | editar la fonte]

Mequinenza dispón d'un campu de regatas consideráu unu de los meyores d'España pol so escelente accesibilidá, la so llámina d'agua estable y les sos instalaciones deportives a veres del banzáu. La Cortil Náutica del Club Capri ye'l paraísu pa la práutica de deportes náuticos n'Aragón. Nes seles agües del so banzáu pueden practicase ensame de deportes. Tamién puede practicase l'esquí acuáticu colos permisos correspondientes en regla.

Turismu Activu[editar | editar la fonte]

Mequinenza ye la llocalidá que rexistra un mayor númberu d'empreses de turismu activu y aventura (con casa fiscal nel conceyu) de la provincia de Zaragoza y la quinta a nivel d'Aragón. Mequinenza cunta con un total de 10 empreses de turismu activu y aventura rellacionaes con actividaes de pesca deportiva. Les empreses de turismu activu y aventura #identificar con un logotipu que representa una rosa de los vientos sobre fondu mariellu y la signatura dada pol Gobiernu d'Aragón. Trátase de garantizar a los visitantes ufiertando unos estándares calidable, daqué que nel casu de Mequinenza ye bien valoráu, un fechu que convirtió a la llocalidá nun referente de la pesca n'Europa y destín preferíu de munchos pescadores internacionales.

Birdwatching[editar | editar la fonte]

Mequinenza, asitiada na confluencia de los ríos Segre y Ebro, tien un patrimoniu ricu en naturaleza, con una escelente variedá d'ecosistemes, que van dende les estepes mediterránees a impenetrables montes de ribera, convirtiéndola nun paraísu con una biodiversidá incomparable. El Segre y el Cinca formen un primera Aiguabarreig (pallabra d'orixe catalán que designa'l llugar nel que dos o más corrientes d'agües xúntense y formen una sola) ente les poblaciones de La Granxa d'Escarp, Massalcoreig y Torrent de Cinca, a pocos quilómetros converxen coles agües del Ebro, yá nel términu municipal de Mequinenza, conformando una de les mayores confluencias fluviales de la Península Ibérica.[12]

Paisajísticamente nel Aiguabarreig podemos reparar numberoses islles fluviales y montes de ribera. Ye un puntu de confluencia de la flora esteparia proveniente de la zona greba de Monegros y la flora mediterránea que xube pol valle del Ebro. Con estes carauterístiques tan especiales, conviven especies d'ambientes bien diversos onde les aves son el grupu más destacáu. Tomen dende colonies de ardeídas a tou tipu d'aves de presa, según aves propies d'ambientes desérticos incluyendo una representación estensa d'especies escases y amenaciaes n'Europa. L'área fluvial del Aiguabarreig ye una zona húmeda de gran trescendencia como área de reproducción, envernía y descansu de la fauna migratoria. L'allugamientu en plena depresión del Ebro y la proximidá del Delta #añedir #valor como estraordinariu conector biolóxicu.

Gr-99 en Mequinenza.

Cabo destacar la Illa dels Martinets, una isla fluvial que se convirtió a lo llargo de los años nuna importante colonia de nidificación pa munches especies d'Ardeidas como la garcilla bueyera (Bubulcus Ibis), la garceta común (Egretta Garzetta), l'avetorillo común (Ixobrichus minutus), el martinete común (Nycticorax nycticorax), la garceta grande (Ardea alba), la garza real (Ardea cinerea) y la garza imperial (Ardea purpurea). Nos montes de ribera y nos carrizales pueden reparase mientres tol añu especies ornitolóxiques como los rálidos, pícidos, túrdidos, páridos, fríngílidos o emberícidos.

Otres actividaes[editar | editar la fonte]

Unu de los grandes curiosos de Mequinenza son les sos rutes onde puede practicase el senderismo, la bicicleta de monte o a cencielles esfrutar d'un prestosu paséu pola naturaleza y la confluencia de los ríos. Delles rutes senderistas percuerren la población ente les que destaca'l Camín Natural del Ebro GR-99, o la ruta del Camín de Sirga del Ebro.

Tamién se practica la caza mayor (xabalinos y venaos) y la caza menor (coneyos y perdices). Pa poder cazar ye necesariu pertenecer al Cotu de Caza de Mequinenza.

Mequinenza cunta con una abondosa y variada programación cultural mientres tol añu, con numberoses actividaes participatives como la celebración del Día Mundial del Bienestar, el Día Internacional de la Llingua Materna, el Festival Internacional de Cine de Mequinenza, el Cross Villa de Mequinenza, la Transebre BTT, el Día de la Bicicleta, diversos Campeonatos de Pesca (ente ellos el Campeonatu de Carpfishing), el Triatlón Tri-La Mina, el Tri-Kids, el Tornéu Intercomarcal de Petanca y Birlas, el Tornéu de Yudu Miknasa Al-Zaytun, el Tornéu de Fútbol Villa de Mequinenza, el Día Más Curtiu, el Maratón de Dobles de Tennis, el Circuitu de Minitenis o'l Descensu Internacional del Cinca.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Fiestes Mayores: 17 de Setiembre. Celebraes n'honor a Santa Agatoclia "La Santa", a quien se venera como patrona, por considerala fía de Mequinenza, según la tradición.

Fiestes d'Iviernu: San Blas y Santa Águeda, el primer fin de selmana del mes de febreru. Celébrase un importante concursu d'amarutes artesanales.

Asociaciones y Clubes de Mequinenza[editar | editar la fonte]

Mequinenza cunta con un importante y numberosu texíu asociativo que toma distintos ámbitos deportivos y culturales.[13]

  • Asociación de Padres y Madres d'Alumnos del Centru d'Educación Primaria "María Quintana"
  • Agrupación de Voluntarios de Proteición Civil
  • Asociación de Muyeres #Donar"
  • Asociación de Llucha contra'l Cáncer
  • Asociación de Pensionistes y Xubilaos
  • Asociación de Vilbes de Mequinenza
  • Club Capri (Club de remu y deportes náuticos)
  • Club Ciclista Mequinenza
  • Club d'Axedrez "Rei Ardid"
  • Club de Petanca y Birlas de Mequinenza
  • Club de Tiru Olímpicu Mequinenza
  • Mequinenza Fútbol Sala
  • Club Tenis Mequinenza
  • Cofradería Santa Agatoclia
  • Comunidá de Regantes A.P.A.C.
  • Coru Llocal de Mequinenza
  • Grup d'Art Mequinensa
  • Grupu de Teatru Garbinada
  • Grupu d'Investigación "Cueses del Poble"
  • Mequinenza CD
  • Motoclub Mequinenza
  • Peña Barcelonista "La Franxa" Mequinenza
  • Rondalla del Poble (Rondalla de música folklórica aragonesa)
  • Sociedá Civil de los Montes de Mequinenza
  • Sociedá de Cazadores Mequinenza
  • Sociedá de Pesca "El Siluru"

Intereses[editar | editar la fonte]

  • La reliquia de San Juan Pablo II, de primer grau, ta curiada na Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción de Mequinenza. Trátase d'una guedeya de pelo del Papa polacu canonizáu n'abril de 2014 y que s'atopa nun llateral del templu, xunto al altar, nun relicariu que provién de l'antigua ilesia del “Poble Vell”, derruida pola construcción del banzáu de Ribarroja, que se restauró y sobre el que s'instaló una imaxe de Karol Wojtyla, obra de la pintora Teresa Roche.

Personaxes célebres[editar | editar la fonte]

  • Jesús Moncada, escritor autor de noveles célebres como Camín de Sirga. (Mequinenza 1941 - Barcelona 2005).[14]
  • Edmon Vallés, escritor y periodista, especializáu n'hestoria y divulgación histórica, y temes rellacionaes cola documentación gráfica (1920-1980).[15]
  • Miguel Ibarz, pintor (Mequinenza 1920 - Barcelona 1987).[16]
  • Santiago Estruga, pintor (Mequinenza 1910 - Barcelona 2003).[17]
  • Joaquín Torres Arbiol, emigrante ultramarín (Mequinenza 1901 - Buenos Aires 1991).[18]
  • José Soler Casabón, compositor y músicu (Mequinenza 1884 - París 1964).
  • María Quintana, pedagoga y primer Inspectora Xeneral d'Enseñanza Primaria n'España (Mequinenza 1878 - Madrid 1968).[19]
  • Antonio Vallés Pedrix, compositor y músicu (Mequinenza, 1923 - Xaén 2006).[20]
  • Francisco de Moncada y Cardona (Mequinenza 1532 - Valencia 1594).
  • Maria Vallès, pianista (Mequinenza 1917 - Barcelona 1937).
  • Tomás Xerminal Gracia Ibars "Victor García", escritor anarquista y esperantista (Mequinenza 1919 - Montpellier 1991).
  • Josep Ferrer, xugador de baloncestu y entrenador del Toulouse Université Club (Mequinenza 1920 - ?)
  • Ismael Comas i Solanot, xugador y entrenador de fútbol (Mequinenza 1942)
  • Elvira Beleta, sobreviviente del Campu de Concentración de Ravensbruck (Mequinenza 1891)[21]
  • Maria Beleta, sobreviviente del Campu de Concentración de Ravensbruck (Mequinenza 1914)[22]
  • Joan Barter Soro, maestru de capiya de les catedrales de Lleida y Barcelona (Mequinenza 1648 - Barcelona 1706).[23]
  • José Ferrer Beltrán, compositor, intérprete y organista de la colexata de Tremp y de les catedrales de Lleida, Pamplona y Uviéu (Mequinenza 1745 - Uviéu 1815)[24]
  • Héctor B. Moret i Cueso, poeta, ensayista y narrador en llingua catalana, llingüista, críticu lliterariu ya historiador de la lliteratura (Mequinenza, 1958)
  • Maite Moret, doctora en Filoloxía Hispánica pola Universidá de Zaragoza (Mequinenza,)
  • Miguel Ángel Riau Ferragut, xugador de fútbol (Mequinenza, 1989)
  • Raúl Agné, entrenador de fútbol (Mequinenza 1970)
  • Juan Carlos Oliva, entrenador de fútbol (Mequinenza 1965)
Estatua del Mineru.

Población[editar | editar la fonte]

Variación demográfica del conceyu ente 1842 y 2008
1842 1877 1887 1897 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 1991 2001 2008
1370 2587 2587 2678 2842 3427 4228 3296 3566 3754 5784 3026 2663 2757 2486 2500

Hermanamientos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Según aparece en el Decreto Legislativo 2/2006, de 27 d'avientu, del Gobierno de Aragón, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley de Delimitación Comarcal de Aragón.
  3. Captae, Alguer Galceran, Sinblink, Dipcat,. «Mequinenza» (castellanu). Consultáu'l 5 d'ochobre de 2017.
  4. «Declaración de Mequinenza Declaración de Mequinenza», Declaración de Mequinenza, http://www.enciclopedia-aragonesa.com/voz.asp?voz_id=20747&tipo_busqueda=1&nombre=declaración_de_mequinenza&categoria_id=&subcategoria_id=&conImagenes= Declaración de Mequinenza 
  5. Centre, UNESCO World Heritage. «Rock Art of the Mediterranean Basin on the Iberian Peninsula» (inglés). Consultáu'l 26 d'ochobre de 2017.
  6. Artehistoria.com El compromiso de Caspe
  7. Xerusalén, hora cero: nueve brindis por un rey, de Jaime Salom (1995). Editorial Fundamentos
  8. «DECRETO 208/1998, de 9 d'avientu, del Gobierno de Aragón. BOA». Consultáu'l 4 d'ochobre de 2017.
  9. Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas Gobierno de España. «Trenta aniversario de las primeras eleiciones municipales de la democracia». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de marzu de 2014. Consultáu'l 6 de marzu de 2014.
  10. «Alcaldes de todos los municipios de la provincia de Zaragoza». Heraldo.es. 14 de xunu de 2015. https://www.heraldo.es/noticias/aragon/zaragoza_provincia/2015/06/14/todos_los_alcaldes_provincia_zaragoza_366885_1101025.html. 
  11. Gobierno de Aragón. «Archivo Eleutoral de Aragón». Consultáu'l 27 de setiembre de 2012.
  12. Captae, Alguer Galceran, Sinblink, Dipcat,. «Mequinenza» (castellanu). Consultáu'l 6 d'ochobre de 2017.
  13. Captae, Alguer Galceran, Sinblink, Dipcat,. «Mequinenza» (castellanu). Consultáu'l 5 d'ochobre de 2017.
  14. «Ayuntamiento de Mequinenza - Célebres».
  15. «Ayuntamiento de Mequinenza - Célebres».
  16. «Ayuntamiento de Mequinenza - Célebres».
  17. «Ayuntamiento de Mequinenza - Célebres».
  18. «Ayuntamiento de Mequinenza - Célebres».
  19. «Ayuntamiento de Mequinenza - Célebres».
  20. «Ayuntamiento de Mequinenza - Célebres».
  21. «Ficha datos censo deportadas» (catalán). Consultáu'l 26 d'ochobre de 2017.
  22. «Ficha datos censo deportadas» (catalán). Consultáu'l 26 d'ochobre de 2017.
  23. «Ayuntamiento de Mequinenza - Célebres».
  24. «Ayuntamiento de Mequinenza - Célebres».