Mardin

Coordenaes: 37°18′47″N 40°44′06″E / 37.3131°N 40.735°E / 37.3131; 40.735
De Wikipedia
Mardin
Alministración
PaísBandera de Turquía Turquía
Provincia provincia de Mardin
Tipu d'entidá municipio metropolitano de Turquía (es) Traducir
Nome llocal Mêrdîn (<abbr title="Llingua non definida na plantía {{obtener idioma}}.">ku-latn)
ماردين‎ (ar)
Mardin (tr)
Códigu postal 47000–47901
Xeografía
Coordenaes 37°18′47″N 40°44′06″E / 37.3131°N 40.735°E / 37.3131; 40.735
Mardin alcuéntrase en Turquía
Mardin
Mardin
Mardin (Turquía)
Altitú 1083 m
Demografía
Población 86 948 hab. (2012)
Porcentaxe 100% de provincia de Mardin
0.1% de Turquía
Más información
Prefixu telefónicu 0482
Estaya horaria UTC+03:00
Llocalidaes hermaniaes Liubliana, Bandırma, Mosul, Erbil, Al-Hasakah, Golmud, Ouarzazate, Kartal, Bahçelievler y Buca
mardin.bel.tr
Cambiar los datos en Wikidata

Mardin ye una ciudá asitiada nel sureste de Turquía y capital de la provincia de Mardin. Cuenta con una población de 82.134 habitantes[1] (2007).

Mardin atópase na provincia de Diyarbakır hasta formar la suya propia. Mardin ye la capital de la provincia del mesmu nome, destacar pola so arquiteutura d'estilu árabe, y pol so allugamientu estratéxicu nun monte predresu que s'alza sobre les planicies del norte de Siria.[2] Mardin tien una población variada de curdos, turcos, asirios/caldeos/sirios y árabes. La mayoría de los armenios qu'habitaben la ciudá de Mardin emigraron tres el Xenocidiu de 1915, na so enorme mayoría poles deportaciones, y atópense güei esvalixaos per tol mundu, cuantimás en Siria, El Líbanu, Exiptu, Francia, Estaos Xuníos, Canadá, Arxentina, Chile, Brasil, Inglaterra, Perú y Alemaña.

Mardin vien de la pallabra que quier dicir «fortaleza». Hai quien sostienen que la pallabra vien de "Maridin", que significa "rebeldes contra la impiedad", y otros de "Mar Din" que quier dicir "Santa Relixón" o "Santa Fe". Na actualidá Mardin aspira a convertise en Patrimoniu de la Humanidá de la UNESCO.[3]

Historia[editar | editar la fonte]

Monesteriu de Deyrülzafarân, un monesteriu de sirios ortodoxos a dellos quilómetros de Mardin.

El territoriu de Mardin y Karaca Dağ yera conocíu como Izalla na Edá del Bronce tardío (diversu: Azalzi, Azalli, Izalla), orixinalmente un reinu hurrita.

Depués asitiáronse los asirios cristianos, que lleguen nel sieglu III d. C., de fechu l'antigua relixón asiria-babilónica perduró en Mardin hasta'l sieglu XVIII.[4] La mayoría de les ilesies y monesterios sirios ortodoxos que perduren na ciudá son del sieglu V d.C., tales como'l monesteriu Deyrülzafarân. Ente les ilesies importantes de Mardin destácase "Kırklar Kilisesi" (Ilesia de los 40 mártires), construyida orixinalmente nel 569 en nome de Benham y de Saro, los nomes de los dos fíos d'un gobernador asiriu que los mandó executar porque ellos habíense convertíu al cristianismu. Mardin siempres foi un área bien cristiana, inclusive mientres el mandatu musulmán ente los sieglos VII y XII, y entá mientres el so rol como ciudá capital pola dinastía turca Artukida, quien gobernó Anatolia del este y el norte de la Mesopotamia ente los sieglos XII y XIV. La madrasa del sieglu XII, Sitti Radviyye, ye la más vieya de la so clase n'Anatolia.

Les tierres de la dinastía Artukida cayeron sol dominiu de los bárbaros, quien tomaron el control de la rexón en 1394, anque los mongoles nunca gobernaron direutamente l'área. Darréu Mardin foi controlada pol reinu turcu de los Akkoyunlu. La madrasa de Kesımiye foi construyida pol Sultán Kesım, fíu del sultán Cihangir de Akkoyunlu, ente los años 1457 y 1502. La provincia de Mardin foi conquistada y agregada al imperiu otomanu al cargu de Selim I en 1517, y siguió siendo una parte de l'Armenia histórica ocupada por Turquía, desque nel añu 1832 la ciudá fuera'l sitiu d'una rebelión encabezada polos curdos. Los curdos fueron masacrados y fueron expusados munchos de los habitantes cristianos de Mardin, descendientes de los colonos tempranos; entós decidieron escapar mientres el Xenocidiu asiriu. Los cristianos agora formen una minoría minúscula na ciudá (134 cristianos en total de diverses denominaciones, ente católicos, ortodoxos y protestantes, nel añu 1992).

Los Armenios Católicos[editar | editar la fonte]

Primero que Abraham Ardzivian restableciera'l Patriarcáu armeniu católicu'l 26 de payares de 1640, que primeramente yá esistiera aproximao nel añu 1461, yá había armenios católicos que vivíen en Constantinopla, Mardin, Alepo, Xerusalén, Ispahan, Bagdag, Nakhitchévan, Crimea, Polonia, Transilvania, Italia, y yá fueren armenios o non, atopábense suxetos a los líderes armenios dende una maraviyosa diversidá. Antes del establecimientu del Patriarcáu, yeren un grupu de persones ensin una xerarquía católica armenia.

Dellos armenios secundaos por clérigos de ritu llatín consideraron que la Ilesia armenia yá pertenecía a la Ilesia Universal, y emburriaos namái por cierta inorancia, argumentando que s'atopaba xeográficamente dixebrada d'ella, prefirieron nun romper cola Ilesia armenia, pero p'apoderase d'ella dende l'interior. Esti puntu de vista nun consideraba lo que la Ilesia armenia pensaba alrodiu de esta tema. Otros clérigos, sobremanera por iniciativa de los embaxadores de Francia en Constantinopla, tuvieron d'alcuerdu en topar un camín de diálogu col Patriarca armeniu de Constantinopla. Dende 1701 hasta 1830 caltuviéronse de cutio negociaciones que resultaron infructuoses, por cuenta de les dificultaes causaes por una y otra parte.

La cuestión fundamental n'alderique yera la siguiente: si la Ilesia armenia se consideba separada o xunida a la Universal. D'alcuerdu a la respuesta positiva o negativa pa esta cuestión, los armenios católicos aceptaben o se negaben a dir ellí. El catolicismu armeniusobremanera en Constantinopla, estremar en dos corrientes. Los partidarios de la respuesta positiva frecuenten la Ilesia Nacional con tranquilidá de conciencia. Pero pa los partidarios de la respuesta negativa, el dilema ye un asuntu difícil de conciencia, que finalmente tomó la forma d'una quexa en contra, sosteniendo la necesidá de la llibertá relixosa, y en contra de la represión de conciencia relixosa. Asina, los armenios católicos fueron llevaos a tomar la decisión de convertise nuna comunidá estreme. El primer xuiciu de la independencia llevar a cabu na capital, en 1714, sol control del Sultán y el patriarca armeniu y que terminó nel exiliu de los participantes, por encarcelamientu o por fuxida de la cárcel. Ente los prisioneros atopaben l'obispu Melkon Tazbazian quien foi designáu patriarca y l'obispu de Alepo, Abraham Ardzivian y de los que fueron condergaos a galeres. Mardin foi siempres un bastión d'unión cola Ilesia Universal Católica.

El Xenocidiu de 1915[editar | editar la fonte]

A finales del sieglu XIX el pueblu armeniu conoció los horrores del xenocidiu y la vida errante na diáspora. A partir del 24 d'abril de 1915 el plan otomanu d'aniquilamientu armeniu foi realizáu col propósitu de borrar a esti pueblu de la hestoria.

Numberoses ciudaes y aldegues armenies -esvalixaes ente los montes de Turquía, Armenia occidental y los sos llanos tales como Adaná, Marash, Trebizonda, Amatia, Erzerum, Diarbekir, Kharput, Sys, Malatia y Mardín tresformar en ruines.

Mardín ye una ciudá asitiada non lloñe de Yasirah, al sur de l'actual Turquía, allugada sobre una fastera predresa de 1.000 msnm d'altor, a metá de camín ente Ras el Ain y la ciudá de Nisibe. Nel sieglu XVIII, un importante númberu d'armenios xunir a la Ilesia católica, y Mardin por influencia francesa fai lo propio, constituyéndose nun enclave católicu na rexón, calteniendo siempres intactu l'espíritu y la fe recibida de los Apóstoles de Xesucristu: San Judas Tadeo y San Bartolomé.

Mons. Ignacio Maloyan, beatu[editar | editar la fonte]

Chucrallah Maloyan nació en Mardín, el 19 d'abril de 1869. Na escuela aprendió dos idiomes: l'árabe y el turcu.

Nesos momentos Mons. Melkon Nazarian yera arzobispu de la comunidá armenia católica, quien unvió al nuevu Maloyan a El Líbanu en 1883, al conventu La nuesa Señora de Bzommar. En 1888 Maloyan abandonó Bzommar por razones de salú, pa tornar trés años más tarde. El 6 d'agostu de 1896 ye ordenáu sacerdote, tomando'l nome d'Ignacio.

En 1910 foi unviáu a la Eparquía de Mardín, en reemplazu del obispu Husig Kulian. En 1911 viaxó a Roma siendo designáu Obispu de la Eparquía de Mardín.

La Eparquía armenia católica de Mardín foi, antes de la Primer Guerra Mundial, una de les eparquías orientales más importantes: cuntaba con más de 22.000 fieles. Mientres el branu de 1913.

Mientres un retiru espiritual añal empecipiáu'l 29 de xunetu de 1914, que realizara xunto con Mons. Theophile-Djibrail Tappouni, obispu de los sirios católicos, y predicáu pol padre xesuita Andrés Justiniani, enterar de la declaración de guerra per Austria y Alemaña contra Rusia, Francia ya Inglaterra.

El responsable de la ciudá de Mardín, Chafik Bey, ordenó la movilización de les tropes otomanes. Los mozos cristianos fueron aprehendidos y proscritos nes llendes de Turquía, y munchos yeren convocaos al serviciu militar pa depués ser masacrados. Mientres los oficios relixosos los soldaos otomanos tomaben les ilesies por asaltu, semaben el terror, arrestaben a inocentes y mandar a ser torturaos. Mons. Ignacio Maloyan, como obispu, pronuncióse desaprobando tales inxusticies ante'l Mutasarref.

N'abril de 1915, los soldaos otomanos abarganaron la ilesia, sometiéndola depués a estrictes inspeiciones. El 1 de mayu, Mons. Ignacio Maloyan axuntó a los sos sacerdotes ya informó-yos sobre les persecuciones islámiques otomanes.

El 3 de xunu, soldaos otomanos presentar en Mardín so les órdenes arbitraries de Rachid Bey, l'autoridá de Diarbekir. Al llegar a la sede del gobiernu, impartieron a un destacamentu de soldaos la orde de traer al obispu Maloyan y al párrocu Pablo Kasparian, como asina tamién a 27 notables ciudadanos católicos, armenios, sirios y caldeos. A otru día 15 sacerdotes y 862 cristianos fueron aprehendidos, encarcelaos y deteníos nel cuartel del exércitu, quien fueron masacrados.

Desenvolvimientu de la so población[editar | editar la fonte]

Les siguientes son informaciones d'orixe turcu, y por tanto tendencioses. A pesar d'ello, puede trate qu'ente 1915 y 1990 casi nun hubo variación poblacional, debíu al despoblamientu causáu pol Xenocidiu:

  • 1990 - 53.005 habitantes.
  • 1997 - 61.529 habitantes.
  • 2000 - 65.072 habitantes.

Diáspora[editar | editar la fonte]

Miles de descendientes de sobrevivientes armenios del Xenocidiu, viven anguaño n'El Líbanu, Europa y América; en Suramérica cientos y seique miles de persones tienen orixe parcial o total d'armenios procedentes d'esta rexón de l'actual Turquía, especialmente en Perú, Chile y Arxentina.

Semeyes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. World Gazetteer Censu de Mardin. Consultáu'l 17 d'ochobre de 2008
  2. Mardin, Turkey, from planetware.com
  3. convertise-en-patrimoniu-de-la humanidá Hispanatolia - Mardin y l'UNESCO.
  4. Parpola, Simo. «Assyrian Identity in Ancient Times and Today» (inglés). Assyriology páxs. 17. Journal of Assyrian Academic Studies. «From the third century AD on, the Assyrians embraced Christianity in increasing numbers, even though the Assyrian religion persisted in places like Harran at least until the tenth, in Mardin even until the 18th century AD.»
  • Tavernier, Jean-Baptiste (1692), -yos six voyages, I:187
  • della Valle, Pietro (1843), Viaggi, Brighton, I: 515
  • Minorsky, V. (1991), Mārdīn, in "The Encyclopaedia of Islam". Leiden: E. J. Brill.
  • Ayliffe, Rosie, et al. (2000) The Rough Guide to Turkey. London: Rough Guides.
  • Wittich, Michaela (2001), Der arabische Dialekt von Azex, Wiesbaden: Harrassowitz.
  • Grigore, George (2007), L'arabe parlé à Mardin. Monographie d'un parler arabe périphérique. Bucharest: Editura Universitatii din Bucuresti, ISBN (13) 978-973-737-249-9 [1]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]