Música n'esperantu

De Wikipedia
Música n'esperantu.
Un videu musical n'esperantu

Xunto cola literatura, la música ye una de los componentes más desenvueltos de la cultura del esperantu, una llingua planiada utilizada pa la comunicación internacional. La música n'esperantu evoluciona al igual que l'idioma, por eso cola nacencia d'esti idioma tamién surden cantares que lu utilicen pa dar voz a los sos testos. L'harmonía y la flexibilidá del esperantu faciliten la so adautación a los distintos estilos musicales. Tamién abonden les traducciones y adautaciones de creaciones lliteraries.

Historia[editar | editar la fonte]

Nos años sesenta apaecen los primeros discos de vinilu de grupos como Jen nia pulgo, de los Países Baxos, Duo Espera y Nin kantu n'Esperantu, d'Estaos Xuníos, col conocíu cantar La lingvo por nin.

Na década de los setenta surden cantidaes de nuevos artistes, que publiquen los sos cantares en casete o vinilu. Xunto con esos músicos fundan les primeres distribuidores esperantistes, como Edistudio n'Italia o LF-koop en Suiza.

Nos años ochenta apaecen los primeru grupos de música rock, como l'internacional Amplifiki, con miembros de Suecia, Dinamarca y Francia, Persone d'Estocolmu o Team d'Eslovaquia. En 1986 naz en Suecia el festival de música esperantista más importante: Kultura Esperantu-Festivalo (KEF). Nel añu 1987, centenariu de la creación del esperantu, surde EUROKKA, l'asociación de rock n'esperantu.

A finales de los ochenta y empiezos de los noventa apaecen los primeros discos de compactu, con nuevos artistes: Kajto (Países Baxos), Tutmonda Muziko (Alemaña), Akordo (Países Baxos), JoMo, Jacques Yvart (Francia), Solotronik (España) y otros munchos. En 1990 Floréal Martorell, fíu d'un exiliáu español crea la productora Vinilkosmo, qu'edita un recopilatorio y discos d'Amplifiki y La Rozmariaj Beboj con JoMo como cantante. Tamién s'imprime'l primer númberu de ROK-gazet', revista sobre música n'esperantu.

A puertes del sieglu XXI apaez una nueva xeneración de músicos y DJs, como DJ Nobbi (Alemaña) DJ Kunar (Alemaña), DJ Njokki (Italia), DJ Roĝer' (Brasil) y otros músicos intérpretes como Chente (Méxicu).

Estilos[editar | editar la fonte]

Amás de los himnos y cantares creaos específicamente pal movimientu esperantista, ente los cualos tien de citase l'himnu oficial "Esperar", con lletra del propiu iniciador del idioma L. L. Zamenhof y música de Félicien Menu de Ménil (esisten otres versiones, como la del compositor polacu Andrzej Koszewski), la música n'esperantu cunta güei con abondes calidá y diversidá d'estilos y oríxenes, cada vez más internacionales. Cultiváronse los más diversos estilos: rock, pop, música coral, llírica, folclórica, punk, hardcore, thrash metal, hip hop, música electrónica (techno, trance, dance, drum and bass, trip hop) reggae y músiques del mundu. Dellos exemplos:

Congresos y festivales[editar | editar la fonte]

Amás, los congresos y sobremanera los festivales esperantistes suelen axuntar a ensame d'artistes y brinden la oportunidá d'asistir a conciertos y representaciones teatrales. Son de destacar:

  • EoLA: festival internacional esperantista d'artes, que tien llugar en Rusia, Ucraína o Bielorrusia.
  • KEF: (Kultura Esperantu-Festivalo) entamar nos países escandinavos.
  • ARKONES Artaj Konfrontoj n'Esperantu (Polonia).

Kantaro-Vikio[editar | editar la fonte]

Kantaro-Vikio ye un sitiu web con una coleición de lletres de cantares n'esperantu y rellacionar a elles, como notes, comentarios y enllaces a la música disponible n'internet.

La páxina principal diz "Bonvenon al llibera esperantu-kantaro!" (lliteralmente: Bienveníu al cancioneru-d'esperantu llibre), una clara alusión al lema de Wikipedia, yá que usa'l sistema wiki y ye un proyeutu colaborativo.

El 10 de payares de 2006 la cantidá de lletres de cantares superó les 650.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Páxina 259 de Rusalka: A Performance Guide with Translations and Pronunciation (Rusalka: Guía de representaciones con traducciones y pronunciación ) de Timothy Cheek (n'inglés)
  2. 70 años de Radiu Praga (en checu)

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Kantaro-Vikio