Los Reis Católicos. La construcción del Estáu modernu

De Wikipedia

La xunión dinástica[editar | editar la fonte]

A la muerte d'Enrique IV de Trastámara, rei de Castiella, españa una guerra civil ente los partidiarios de la so xermana Sabela y los partidarios de la so fía Xuana (La Beltranexa). Sabela cuntaba col sofitu de dellos nobles castiellanos y, enforma, del exércitu del so maríu Fernando d'Aragón. Pola so parte, Xuana taba afitada pola mayoría de la nobleza castiellano y abellugada por Alfonsu V de Portugal. Tres 5 años de guerra (1414-1479) fírmase'l Tratáu d'Alcaçobas, pel que'l rei de Portugal recoñocía a Sabela como reina d'España (Sabela I).

El nupciu de Sabela de Castiella y Fernando d'Aragón (1469), nun significó la xunión territorial nin política de los sos estaos, namái foi una xunión dinástica. Ca territoriu caltenía les sos lleis, so cadarma de gobiernu, moneda, llingües y aduanes. Namái el tribunal de la Inquisición funcionaba como institución ermuna en tolos reinos. Sicasí, la corona Castiella poseyía 4 vegaes más población que la d'Aragón, lo qu'entamó a dá-y una cierta predomeñancia. Magar que nun hebo una xunión territorial ente los reinos, los Reis Católicos fixeron posible la fortalecencia del so empoder anti la nobleza y encadarmar un estáu rixu.

La conquista'l Reinu Nazarí[editar | editar la fonte]

Tres la toma d'Algeciras demienres el reináu d'Alfonsu XI (escontra'l sieglu XIV) Castiella controlaba l'estrenchu de Xibraltar y la reconquista aparóse, los musulmanes namái controlaben el reinu de Granada. Por mor de l'impagu de les “paries” y cola idea de xuncir el territoriu, los Reis Católicos coxiten la conquista'l reinu Granada, pa lo cual cuntaben col arimu duna “bulda” papal de Sixtu IV de magar 1482. Demientres la guerra, que duró 10 años, figuraron enforma los exércitos del Duque de Medinasidonia y del Marqués de Cádiz. Al cabu, en 1492, el rei Boabdil, robló la capitulación de Granada, na que coxitárase que los musulmanes seríen a caltener la so cultura y relixón. Sicasí, los Reis católicos dumbiaron abondos eclesiásticos, y al propiu Cardenal Cisneros a Granada pa forciar la conversión de los mudéxares. Tres el fracasu de les conversiones y por mor de la fuerte presión a la que taben sometíos los musulmanes, españa la revuelta d'Albaicín (1500). Los Reis Católicos, col pretestu d'esta revuelta, promulgaron l'auta d'espulsión de los mudéxares (1502), namái 10 años dempués de la espulsión de los xudíos (1492).

La organización del estáu baxo los Reis Católicos[editar | editar la fonte]

Instituciones de gobiernu:[editar | editar la fonte]

El sistema gobiernu qu'intenten cincar los Reis Católicos respuende al conceutu de monarquía autoritaria (ermuna del estáu modernu). Pa ello organizaron el Conseyu Real de Castiella, sustituyendo a los miembros de l'alta nobleza, per aquillos de la baxa, o inclusive plebeyos y eclesiásticos. Esti conseyu asesoraba y acompangaba siempres a los reis. Cubicó de tal xeitu y escarcián que Fernando coxitó criyar una institución semeyante na corona d'Aragón. Arriendes, al tresvel d'esta institución, los reinos percanciaron afechar la Convocatoria de Cortes.

Tamién intentaron controlar l'alministracón de la xusticia al traviés de la reordenación de les audiencias y del ordenamientu xurídico (orden de Montalvo).

Alitáronse les xermandaes, criyándose la “Santa Hermandad” que controlaba ya integraba (especie de fuercia pública encargada de la paz y la seguridá). Amás crearon el primer exércitu modernu, constituyío pos soldaos (qu'apercibíen un sueldu). Enfortieron el Tribunal de la Santa Inquisición enanchándola per tolos reinos, convirtiéndose na única institución de gobiernu ermuna a tolos sos dominios. Reforcióse l'autoridá de los correxidores (representantes territoriales de los monarques en Castiella). Creóse la figura'l Virréi na Corona d'Aragón. Crearon la Contaduría Mayor de Facienda y la Xeneral de Cuentes y Resultes col envís de controlar y racionalizar los ingresos y gastos de la corona.

La proyeición esterior baxo los Reis Católicos[editar | editar la fonte]

Política Africana y Nortiafricana[editar | editar la fonte]

Tres de la guerra Granada, los Reis Católicos con un poderosu y organizáu exércitu qu'emplegaron pa una mui cobiciosa política esterior. Fernando continuó la tradicional política espansionista aragonesa nel Mediterraniu. Conquista dafechu Nápoles en 1505, lo qu'aportó al enterriu con Francia, qu'atropó p'anesionase Navarra. Dende esti intre, el principal nemicu n'Italia será Francia.

L'arreyamientu con Portugal siempres fora abegoso. El Tratáu d'Alcaçobas que recoñocía a Sabela, tamién recoñocía'l drechu Portugal so gran parti la cuesta africana. Sicasí, Fernando acupó Melilla, Orán, Trípoli, y Arxel col envís d'aparar la piratería musulmano (berberiscos) nel Mediterraniu occidental. Arriendes, los Reis Católicos nel fondu, siempres oleyaron l'anesión de Portugal y la xunción de tolos territorios de la Península Ibérica, lo qu'intentaron al tresvel de matrimonios políticos con Portugal, que sicasí fracasaron a curtiu plazu.

Finalmente los Reis Católicos aportaren un empotante llabor diplomático nel restu d'Europa. Pa illo crearon la figura de los embaxadores permanentes, presentes nes principales capitales europeés y realizaron importantes alliancies matrimoniales (matrimoniu de Xuana la Lloca y Felipe'l Fermosu de Borgoña).

El descubrimiento d'América[editar | editar la fonte]

Cristóbal Colón, col envís d'afayar una ruta más curtia que la de los portugueses p'aportar a les Indies y a les especies, presentó a los Reis Católicos un proyeutu de guacéu hacia Occidente, cincándose en que la Tierra yera ronda. El proyeutu aprobóse por Sabela de Castiella y nes Capitulaciones de Santa Fe alcordóse que Colón se fincaría cola décima parte de les bayures alcontres y arriendes sería nomao virréi de los nuevos territorios.

La espedición partió de Palos (Huelva) el 3 d'agostu de 1492 y dempués de facer escala nes Canaries aportó al mar Caribe'l 12 d'ochobre d'esi mesmu añu. Les primeres islles descubiertes y ocupaes foren Cuba y la Española (anguaño Haití y República Dominicana). Colón realizó otros viaxes posteriores, sicasí, la bayura alcontrada defraudó les espeutatives de la corona y Fernando finó abocándose con Colón y franciendo lo alcordao nes capitulaciones de Santa Fe.

Colón morrió en 1506 camentando qu'aportara a les Indies. En 1507 Américo Vespucio yá albidró qu'aquelles tierres podíen pertenecer a un continente nuevu. Finalmente, en 1513, Núñez de Balboa descubrió l'Oceánu Pacíficu al travesiar l'ismu de Panamá. Taba yá demostrao que lo descubierto nun yera la India, sinón América.

La ocupación y conquista de los nuevos territorios por parte Castiella nun s'entamó dafechu fasta'l reináu de Carlos I. Hernán Cortés desembarcó na costa de Méxicu y conquistó l'Imperiu Azteca na década de 1520. Poco dempués, Francisco Pizarro ocupó l'Imperiu Inca na década de 1530.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]