Trípoli

Coordenaes: 32°52′31″N 13°11′15″E / 32.87519°N 13.18746°E / 32.87519; 13.18746
De Wikipedia
Trípoli
Alministración
PaísBandera de Libia Libia
Tipu d'entidá ciudá
Nome oficial طرابلس (ar)
Nome llocal طرابلس (ar)
Xeografía
Coordenaes 32°52′31″N 13°11′15″E / 32.87519°N 13.18746°E / 32.87519; 13.18746
Trípoli alcuéntrase en Libia
Trípoli
Trípoli
Trípoli (Libia)
Superficie 3127 km²
Altitú 81 m
Demografía
Población 1 293 016 hab. (1r xineru 2020)
Porcentaxe 19.36% de Libia
Densidá 413,5 hab/km²
Más información
Fundación sieglu VII edC
Prefixu telefónicu 21
Estaya horaria UTC+02:00
Llocalidaes hermaniaes Arxel, Bogotá, Beirut, Belo Horizonte, Emiratu de Dubái, Taxkent, Madrid, Sarayevu, Kiev y Dubái
tripoli.info
Cambiar los datos en Wikidata

Trípoli[1] (n'árabe, طرابلس Ṭarābulus, tamién طرابلس الغرب Ṭarābulus al-Garb o Trípoli d'Occidente, pa estremala del so homónima libanesa), d'antiguo Oea en llatín, ye la capital y la ciudá más poblada de Libia. Ye, amás, la sede del Gobiernu central y l'alministración. Etimológicamente, el nome procede del griegu (Τρίπολη) Tri polis, tres ciudaes.

Tien una población de cerca de 1 690 000 habitantes y ta asitiada al noroeste del país, na mariña mediterránea. Trípoli foi fundada nel S. VII e. C. polos fenicios, quien la llamaron Oea. Más tarde, cola llegada de los romanos, la ciudá adquirió'l estatus de ciudá romana más importante del continente africanu.[2] Pela ciudá fueron pasando cronolóxica ya históricamente vándalos, bizantinos, árabes, españoles, turcos, bereberes y italianos. Estos postreros permanecieron en Trípoli dende 1911 hasta 1951, añu en que'l país llogró la independencia.

La ciudá ye'l principal puertu marítimu, centru comercial y manufacturero del país. Nella atopa la prestixosa Universidá d'Al-Fateh. Por cuenta de la so llarga historia, hai ensame d'enclaves arqueolóxicos bien notables en Trípoli. Yera una de les ciudaes más modernes, riques y con un mayor nivel de vida d'África antes de la guerra de 2011 contra'l coronel Gadafi.

Historia[editar | editar la fonte]

Fundación ya Imperiu romanu[editar | editar la fonte]

Trípoli foi fundada nel sieglu VII e.C. polos fenicios, que la llamaben "Oea". Depués pasó a manes de los Barca, que dempués se convertiríen nos líderes de la civilización de Cartago. Una vegada victoriosos nes guerres púniques, conquistar los romanos y facer parte del so provincia d'África y diéron-y el nome de Regio Syrtica. A empiezos del sieglu III, fíxose conocida como Regio Tripolitana, que significa "rexón de les trés ciudaes", esto ye, Oea (la moderna Trípoli), Sabratha y Leptis Magna. Probablemente foi alzada al rangu de provincia por Septimio Severu, que yera un nativu de Leptis Magna.

L'arcu del emperador romanu Marco Aurelio en Trípoli.

A pesar de sieglos de dominiu romanu, los únicos restos romanos visibles son columnes esvalixaes y capiteles, como l'Arcu de Marco Aurelio del sieglu II. El fechu de que Trípoli tuviera habitada de cutio, a diferencia de Sabratha y Leptis Magna, significó que los habitantes utilizaron el material de los edificios antiguos, destruyendo estos edificios nel procesu o incorporando na parte cimera d'ellos, soterrándolos so les cais, onde permanecen en gran midida ensin escavar. Hai pruebes que suxuren que la rexón Tripolitania sufrió un cayente económicu mientres los sieglos V y VI, en parte por cuenta del espardimientu de los disturbios políticos en tol mundu mediterraneu arriendes de la cayida del Imperiu romanu, según a la presión de los invasores vándalos.

Finalmente foi conquistada polos musulmanes a principios del sieglu VIII xunto col restu del norte d'África. Tres la conquista, Trípoli foi gobernáu por dinastíes con sede en El Cairu, Exiptu, en primer llugar los fatimitas y más tarde los mamelucos.

Imperiu otomanu[editar | editar la fonte]

La provincia otomana de Tripoli estender a lo llargo de la mariña meridional del mar Mediterraneu, ente Túnez, al oeste, y Exiptu al este. Amás de la ciudá, los sos territorios incluyíen el pandu de Barca, los oasis de Aujila y el Fezzan, dixebraos ente sigo por sable y piedra.

En 1510, foi tomada polos castellanos al mandu de Don Pedro Navarro, conde de Oliveto, y en 1523 conquistada polos Caballeros de San Juan, qu'acababen de ser espulsaos polos turcos otomanos del so bastión na Isla de Rodas. Estos defender con esfuerciu hasta qu'en 1551 tuvieron que capitular ante l'almirante turcu Sinan y Trípoli convertir dende entós n'oxetu de la guerra ente los moros y la flota cristiana.

En 1714, el pachá Ahmed Karamanli asumió'l títulu de bey y llegó a un alcuerdu col sultán de Constantinopla pa esfrutar d'un estatus de semipindependencia. Esta situación enllargar hasta 1835, cuando'l Imperiu otomanu desencadenó una guerra civil pol gobiernu de la ciudá. Nomar a un nuevu pachá turcu y dióse-y el títulu de virréi, integráu nuevamente nel Imperiu otomanu.

Guerres berberiscas[editar | editar la fonte]

Amburo de la fragata Philadelphia nel puertu de Trípoli, el 16 de febreru de 1804, pintáu por Edward Moren, en 1897.

Na primer parte del sieglu XIX, la rexencia en Trípoli tuvo un enfrentamientu naval colos Estaos Xuníos por cuenta de que practicaba la piratería. En mayu de 1801, el pachá esixó un aumentu nel tributu de 83.000 dólares que'l gobiernu de los EE.XX. había veníu pagando dende 1796 pa la proteición del so comerciu de la piratería nel marcu del Tratáu de 1796 con Trípoli. La demanda foi refugada, y unvióse una fuercia naval dende los Estaos Xuníos pa bloquiar Trípoli.

La Primer Guerra Berberisca, tamién llamada Guerra de Trípoli, duró cuatro años. En 1803, los combatientes tripolitanos prindaron la fragata d'Estaos Xuníos USS Philadelphia y tomaron al so comandante, el Capitán William Bainbridge, y a tola tripulación como rehenes. El Philadelphia convertir nun navío en contra de los americanos y tuvo fondiáu nel puertu de Trípoli como una batería de cañones. Al añu siguiente, el teniente Stephen Decatur de la Marina d'EE.XX. encabezó una incursión nocherniega pa volver apoderase del barcu. Los homes de Decatur prendieron fueu al Philadelphia y escaparon.

L'incidente más pintorescu de la guerra foi la espedición realizada por William Eaton coles mires de sustituyir al Pachá por un hermanu mayor que vivía nel exiliu, y que prometiera cumplir tolos deseos de los Estaos Xuníos. Eaton, a la cabeza d'una tripulación de 500 infantes de la marina d'EE.XX., griegos, árabes y mercenarios turcos, colaron al traviés del desiertu dende Alexandría, Exiptu, y cola ayuda de buques americanos llograron ocupar Derna. Poco dempués, el 3 de xunu de 1805, concluyóse la paz. El Pachá arrenunció a les sos demandes y recibió 60.000 dólares como rescate polos presos del Philadelphia nel marcu del Tratáu de 1805 con Trípoli.

En 1815, por cuenta de les nueves otomíes y por cuenta de la humildación de la derrota anterior, los capitanes Bainbridge y Stephen Decatur encabezaron un escuadrón americanu que volvió sitiar Trípoli, forzando al Pachá a cumplir les esixencies de los Estaos Xuníos. Vease la Segunda Guerra Berberisca.

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

Torre d'Al Fateh.

Mientres enforma tiempu Italia tratara de que Trípoli cayera dientro de la so zona d'influencia. Cola sida de protexer a los sos propios ciudadanos que vivíen en Trípoli del Gobiernu otomanu, Italia declaró la guerra contra los otomanos el 29 de setiembre de 1911 y anunció la so intención d'anexonar Trípoli. El 1 d'ochobre de 1911, llibróse una batalla naval en Préveza, Grecia, onde tres buques otomanos fueron destruyíos. Pol Tratáu de Lausana, l'Imperiu otomanu reconoció la soberanía italiana sobre Libia, anque s'autorizó al Califa a siguir exerciendo como autoridá relixosa.

Los italianos enfrentar a la feroz resistencia per parte de los muyahidines libios, que, a pesar del gran desequilibriu n'equipu, armes, loxística y organización a favor de los ocupantes italianos, ganaron munches batalles por aciu una guerra de guerrilles.

Finalmente la resistencia españó nel este de Libia dirixida por Omar Mukhtar, quien foi darréu deteníu, xulgáu sumariamente por una corte marcial y executáu. Italia nunca controló totalmente Libia, con esceición de dellos curtios periodos y llugares en que cuntaba cola asistencia de dellos mercenarios locales.

Trípoli foi apoderada per Italia hasta 1943. Dempués tuvo ocupada poles fuercies britániques hasta que Libia llogró la so independencia en 1951.

El 15 d'abril de 1986, la Fuercia Aérea y l'Armada de los Estaos Xuníos bombardearon Trípoli y Bengasi. El presidente Ronald Reagan xustificó los ataques aduciendo que Libia yera responsable del terrorismu empobináu contra los EE.XX., incluyendo'l bombardéu de la discoteca La Belle en Berlín Occidental diez díes antes.

Les sanciones de les Naciones Xuníes contra Libia fueron llevantaes nel añu 2003, lo que llevó a un aumentu nel tráficu marítimu y un impautu positivu sobre la economía de la ciudá.

Guerra de Libia de 2011[editar | editar la fonte]

Mientres el mes de febreru, Trípoli foi escenariu de protestes y enfrentamientos que fueron encaloraos poles fuercies militares y policiales del réxime del coronel Muammar al-Gaddafi.

Darréu, n'agostu les fuercies rebalbes enfrentar con fuercies lleales a Gadafi pol dominiu de la capital. Les tropes del Conseyu Nacional de Transición llograron derrocar al revolucionariu libiu y fixéronse col control de la ciudá.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Vista satelital de la ciudá.

Trípoli asitiar na mariña de Libia na rexón occidental, próxima a la frontera con Tunicia. L'altitú media sobre'l nivel del mar de la ciudá ye de solamente 1 metru. Casi 1.000 quilómetros de mariña dixebren Trípoli de Bengasi, la segunda ciudá más importante de Libia. Ente dambes atopa'l golfu de Sirte, dacuando denomináu golfu de Sidra.

La rexón de Tripolitania, establecida en redol a Trípoli, carauterizar pola so mariña arenosa, con llagunes y oasis costeros distribuyíos nella. La "Sha'biyah", división alministrativa de Libia, inclúi la ciudá, les sos suburbios y contorna más inmediata. En sistemes alministrativos más antiguos y a lo llargo de la historia, esistía una provincia llamada "muhafazah", un estáu conocíu como "wilayah" o ciudá-estáu con un área enforma mayor, que ye como n'ocasiones refirióse equivocadamente a Trípoli, más correutamente llamada como la citada Tripolitania.

Como sha'biyah, Trípoli parte coles siguientes:

Clima[editar | editar la fonte]

El clima de Trípoli ye subtropical semiárido (BSh según la clasificación climática de Köppen),[3] influyíu y marcáu pol mar homónimu que baña les sos mariñes y qu'oldea coles estremaes temperatures del sur del país, azotaes pola proximidá del ermu. Los branos en Trípoli son calorosos y los iviernos nidios. Les temperatures medies del mes de xunetu son d'ente 22 y 32 °C, ente que n'avientu llegaron a algamar 1 °C, anque la media ta ente los 9 y los 18 °C. La media añal d'agües ye de menos de 400 milímetros, pero éstes son bien irregulares.[4]

Una muestra son los importantes hinchentes qu'en 1945 dexaron a la ciudá anubierta mientres dellos díes y la seca qu'afectó a Trípoli dos años dempués, perdiendo de resultes miles de cabeces de ganáu. El defectu de les precipitaciones reflexar na ausencia de ríos o regatos permanentes en Trípoli, según en tol país. El Gran Ríu Artificial, una rede d'acueductos que tresporten l'agua dende'l desiertu a les ciudaes costeres, abastez Trípoli d'agua.[5] Esti plan foi empecipiáu por Gaddafi en 1982 y tuvo un impautu bien positivu nos habitantes de la ciudá.


  Parámetros climáticos permediu de Trípoli  (1961 - 1990)   
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima absoluta (°C) 32.2 33.9 37.8 41.7 43.3 47.8 47.2 48.3 46.1 42.2 37.2 31.1 48.3
Temperatura máxima media (°C) 17.9 19.1 20.7 23.7 27.1 30.4 31.7 32.6 31.0 27.7 23.3 19.3 25.4
Temperatura media (°C) 13.4 14.3 16.0 18.7 21.9 25.3 26.7 27.7 26.2 22.9 18.4 14.6 20.5
Temperatura mínima media (°C) 8.9 9.5 11.2 13.7 16.7 20.1 21.7 22.7 21.4 18.0 13.4 9.9 15.6
Temperatura mínima absoluta (°C) 0 1.1 2.2 2.8 7.8 11.1 12.8 14.4 12.8 0 1.1 0 0
Precipitación total (mm) 62.1 32.2 29.6 14.3 4.6 1.3 0.7 0.1 16.7 46.6 58.2 67.5 333.9
Díes de precipitaciones (≥ 1 mm) 9.4 6.4 5.8 3.3 1.5 0.6 0.2 0 2.3 6.8 6.9 9.1 52.3
Hores de sol 206 214 237 250 315 312 376 352 271 244 212 198 3187
Fonte nº1: World Weather Information Service (Temperatures medies y precipitación) (n'inglés)[6]
Fonte nº2: Weatherbase (Temperatures récor) (n'inglés)[7]

Economía[editar | editar la fonte]

El distritu central de negocios.

Trípoli ye'l baluarte económicu de Libia. El centru de los bancos, les finances y los medios de comunicación, según del comerciu y la industria. Munches de les corporaciones más importantes de Libia tienen el so cuartel xeneral na ciudá según la mayoría de les compañíes internacionales.

Les principales industries dedicar a los alimentos, el sector testil, materiales de construcción y indumentaria. Trípoli convirtióse nun curiosu pal turismu y l'inversión forana, como puede reparase nel constante apuerto de barcos y aviones al puertu de la ciudá y al so aeropuertu, el más importante de Libia.

La ciudá ye llar del Festival Internacional de Trípoli, un eventu internacional dedicáu a la industria, l'agricultura y el comerciu alcontráu na cai Omar Muktar. Como unu de los miembros de l'Asociación Global d'Exhibición Industrial, con sede en París, el festival ye entamáu añalmente dende'l 2 hasta'l 12 d'abril, formar parte alredor de 50 países al igual que más de 150 compañíes internacionales.

Dende l'aumentu del turismu y la llegada d'homes de negocios coles sos families, xubió la demanda d'hoteles, El Corinthia Bab Africa hotel alcontráu nel distritu central de negocios foi construyíu satisfixo estes demandes y convirtiéndose nel hotel de mayor tamañu de Libia. Otros hoteles importantes son el Bab El Bahr hotel y el Kabir Hotel al igual qu'otros.

Escueles y Universidaes[editar | editar la fonte]

La universidá más grande de Trípoli, la Universidá Al Fateh, ye una universidá pública qu'aprove d'educación gratuita a los habitantes de la ciudá. Delles escueles y universidaes privaes han tamién empezáu a apaecer nos últimos años.

Universidaes allugaes en Trípoli:

  • Universidá Al Fateh - La universidá más grande ya importante de Tripoli
  • Universidá Al Fateh de Ciencies Médiques - Inclúi les facultaes de Medicina, Farmacia, Odontoloxía y Enfermería.
  • The Open University
  • Universidá de Trípoli

Tresporte[editar | editar la fonte]

Aereu[editar | editar la fonte]

A 34 quilómetros al sur de la ciudá atopa'l Aeropuertu Internacional de Trípoli, el más importante de Libia tocantes a movimientu de pasaxeros y el principal enllaz del país con destinos internacionales.

Deporte[editar | editar la fonte]

Estadiu 11 de Xunu

El deporte más popular en Trípoli ye'l fútbol; la ciudá ye sede de dellos equipos de fútbol de la lliga de Libia. Los equipos que son locales en Trípoli son:

  • Al Ahly
  • Al Ittihad
  • Al Madina
  • Al Shat
  • Al Wahda

Na ciudá atopa l'estadiu 11 de xunu, unu de los estadios de fútbol más grande d'África con capacidá pa unes 67.000 persones. Nél xuega l'equipu más popular de la lliga de fútbol de Libia, el Al Ahly. Nel estadiu desenvolviéronse partíos de la Copa Africana de Naciones de 1982, incluyendo la final, onde la Seleición de fútbol de Libia quedó subcampeona en cayendo ante Ghana por 7-6 en penaltis.

Al Saaha Alkhadhraa (La Plaza Verde),[8] alcontrada nel centru de la ciudá, ta afatada principalmente con palmeres, como asocede cola mayor parte de Trípoli.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Artículu de traducción automática a partir de "Trípoli" que necesita revisión. Quita l'avisu cuando tea correxíu.