Islla de Mozambique

De Wikipedia
Islla de Mozambique
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
Capilla de San Antonio.
Llugar Bandera de Mozambique Mozambique
Criterios Cultural: iv, vi
Referencia 599
Inscripción 1991 (XV Sesión)
Área África
Cambiar los datos en Wikidata

La Islla de Mozambique ye una ciudá insular asitiada na provincia de Nampula, na rexón norte de Mozambique, que dio'l so nome al país del que foi la primera capital. Por cuenta de la so rica historia, manifestada por un perinteresante patrimoniu arquiteutónicu, la islla foi considerada pola Unesco, en 1991 Patrimoniu de la Humanidá.

Anguaño, la islla ye un conceyu, tien un gobiernu llocal electu. Acordies col censu de 1997, el conceyu tien 42.407 habitantes, y de estos 14.889 viven na Islla.

El so nome, que munchos nativos llamar Muipiti, paez ser deriváu de Mussa-Ben-Bique, o Mussa Bin Bique, o inclusive Mussa Al Mbique, personaxe sobre quien se sabe pocoñín de, pero que dio'l nome (na 2ª versión) a una nueva universidá, asitiada en Nampula.

La islla tien cerca de 3 km de llargor y de 300 a 400 m d'anchor y ta empobinada nel sentíu nordeste-suroeste a la entrada de la badea de Mossuril, nuna llatitú averada de 15º02' S y llonxitú de 40º44' E. La mariña oriental de la islla estabelece coles islles hermanes de Goa y de Sena (tamién conocida por Islla de les Cobres) el Golfu de Mozambique. Estes islles, según la mariña próxima, son d'orixe coralín.

Arquitectónicamente, la islla ta estremada en dos partes, la "ciudá de piedra" y la "ciudá de macuti", la primera con cerca de 400 edificios, incluyendo los principales monumentos, y la segunda, na metá sur de la islla, con cerca de 1200 cases de construcción precaria, pero munches de les cases de piedra tán igualmente cubiertes con macuti.

La islla de Mozambique ta xunida al continente por una ponte de cerca de 3 km de llargor, construyíu nos años 60.

Historia[editar | editar la fonte]

La islla de Mozambique ta asitiada cerca de Nacala.

Cuando Vasco da Gama llegó, en 1498, a la islla de Mozambique yera una población suaḥili d'árabes y negros col so xeque, subordináu al sultán de Zanzíbar y siguía siendo frecuentada por árabes que prosiguíen el so comerciu de sieglos col Mar Roxu, Persia, la India y les islles del Índicu. Onde na islla ye güei el Palaciu de los Capitanes Xenerales (Palácio dos Capitãye-Generais), fixeron los portugueses la Torre de San Gabriel nel añu de 1507, fecha en qu'ocuparon la islla, construyendo la pequeña fortificación que tenía 15 homes pa protexer la factoría instalada nella.

La Capiya de La nuesa Señora del Baluarte (Capela de Nossa Senhora do Baluarte), construyida en 1522 nel estremu norte de la islla, la más próxima a Islla de Goa, ye'l principal exemplu d'arquiteutura manuelina en Mozambique.

En 1558 empezó la construcción de la Fortaleza de San Sebastián (Fortaleza de S. Sebastião) - totalmente construyida con piedres que constituyíen el llastre de los buques, dalgunes d'elles vense entá na sablera próxima - que se terminó en 1620 y ye la mayor del África Austral. Esta fortaleza yera perimportante, porque la islla convirtiérase nel puertu comercial d'intercambiu de teles y abalorios d'India por oru, esclavos, marfil y palu santu d'África. D'esta islla partíen tolos viaxes comerciales escontra Quelimane, Sofala, Inhambane y Maputu y los árabes nun queríen perder los derechos comerciales qu'adquirieren a lo llargo de los sieglos.

Amás de los portugueses otros competidores europeos apaecen na llucha pol control de les rutes comerciales. Los franceses consiguieron algamar el papel d'intermediarios del negociu de la esclavitú nes islles del Índicu, los ingleses empezaben a controlar les rutes de navegación nesta rexón y los holandeses intentaron la ocupación de la islla en 1607-1608 y, como nun lo consiguieron, amburar.

La reconstrucción de la villa foi difícil, yá que el gobiernu colonial esistía solo pa cobrar impuestos y taba muncho más interesáu nes tierres de Sofala - en Zambezia institucionalizárase los Prazos de la Corona, y el desenvolvimientu del comerciu d'oru naquella rexón lleva a que la islla pierda la so primacía. Entós, los cristianos deciden fundar na islla una Santa Casa de la Misericórdia que va funcionar como Casa Consistorial, pa la defensa de los ciudadanos y de la tierra, hasta 1763, añu en que la población pasó a villa. Esti xiru resultó de la decisión del gobiernu colonial de dixebrar la colonia africana de la India portuguesa y crear una Capitanía Xeneral del Estáu de Mozambique allugada na islla, en 1752. La villa volvió espolletar y, en 1810 ye promovida a ciudá.

La esportación d'esclavos yera'l principal artículu comercial de la islla, tal como lo yera d'Ibo pero la independencia de Brasil en 1822, que yera'l principal destín d'esti comerciu, volvió dexar a la islla nel marasmo. El golpe final foi'l treslláu de la capital de la colonia para Lourenço Marques, en 1898.

Galería[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]