Inuit

De Wikipedia
Infotabla de grupu humanuInuit

Tipu etnia
Población total 110 783
Llingua Inuit Sign Language (en) Traducir
Relixón animismu, Luteranismu, cristianismu y Mitología inuit (es) Traducir
Xeografía
Estáu Canadá y Groenlandia
Mapa de distribución
Cambiar los datos en Wikidata

Inuit ye un nome común pa los distintos pueblos esquimales qu'habiten les rexones ártiques d'América. La pallabra significa «el pueblu» (n'inuktitut, inuit), el singular ye inuk, que significa «home» o «persona».

La pallabra esquimal (eskimo n'inglés) cayó en desusu en Canadá, onde oficialmente solo s'utiliza inuit. En Alaska y Siberia los pobladores yupik siguen llamándose esquimales, ente qu'en Groenlandia úsense dambos términos.

Oríxenes y migración[editar | editar la fonte]

Los inuit tienen los sos oríxenes en Siberia, al nordeste d'Asia. Los sos antepasaos esquimal-aleutianos cruciaron l'estrechu de Bering y asitiáronse tamién n'América del Norte. Hacia l'añu 1000 surdió en Alaska la cultura Thule, orixe del pueblu inuit,[1] que s'estendió rápido escontra l'oriente, a lo llargo de la rexón del Artico. Los inuit llegaron a Groenlandia escontra'l 1300 y a Llabrador escontra 1500, sustituyendo a la cultura Dorset en tol territoriu qu'ocupaba al norte de la llinia arbolada del Árticu, con esceición de la isla Coats y delles islles vecines na badea de Hudson, nes cualos habitaron los Sadlermiut hasta 1903.[2]

El pueblu inuit[editar | editar la fonte]

Distribución xeográfica de los distintos idiomes y dialeutos de los inuits.

Inuit ye'l nome xenéricu de los grupos humanos qu'habiten l'Árticu. Los inuit soportaron la vida del Árticu mientres miles d'años y tienen una gran esperiencia pa poder sobrevivir nel xelu. Viven nes tundres del norte de Canadá, Alaska y en Groenlandia. Calcúlase que viven nesta rexón unes 150 000 persones. Desenvuelven una vida nómada, siguiendo les migraciones de los animales que cacen, ente los cualos pueden destacar los caribúes, osos, ballenes y foques. D'estos y otros animales aprovechen toles partes posibles p'alimentase, abrigase, construyir viviendes y ferramientes pa cazar. La caza de foques y la pesca déxen-yos consiguir alimentos inclusive nel crudu iviernu del Árticu.

El perros de trinéu perru de trinéu tien un papel importante na vida inuit. Sobre la nieve o'l xelu, un equipu de perros abasnen el qamutik, un trinéu fechu de madera, güesos d'animales, barbes de la boca d'una ballena ya inclusive pexe conxelao.[3]

Los inuit tán entamaos en grupos familiares y cada miembru tien asignada una xera específica. La cultura inuit de Canadá ye conocida sobremanera pola so artesanía, especialmente les sos escultures, la mayoría en esteatita, que la so venta supón una fonte importante d'ingresos pa delles comunidaes inuits.

En 1902–1904, Knud Rasmussen realizó la so primer espedición La Espedición de la Lliteratura, con Jørgen Brønlund, Harald Moltke y Ludvig Mylius-Erichsen, pa esaminar la cultura de los inuit. El gran llogru de Knud Rasmussen foi la Quinta Espedición Thule (1921-1924): un equipu de siete homes, ente ellos Peter Freuchen, travesó casi 29 000 quilómetros dende Groenlandia hasta'l Pacíficu p'atopar l'orixe del pueblu inuit. Recoyeron tradiciones, realizaron escavaciones y convivieron colos inuit.

Anguaño, debíu al fuerte procesu de globalización, ta produciéndose un cambéu nes sos formes de vida orixinaries, anque siguen practicando dalgunes de les sos costumes, como la caza de foques. Sicasí, les mesmes cuestiones polítiques plantegar no que concierne a los inuit y a los amerindios. El más importante procesu de reivindicación territorial na hestoria de Canadá, llevó en 1999 a la creación de Nunavut, un nuevu territoriu concebíu como patria de la mayoría de los inuit de Canadá, polo que'l so nome significa "La nuesa tierra". Amás, col fin de responder les reivindicaciones de los inuit de la rexón de Nunavik, nel Árticu quebequense, el gobiernu de Québec creó l'Alministración Rexonal Kativik, nel marcu de la Convención de la Badea de James y del Norte de Québec. En Canadá, los inuit son representaos pola inuit Tapiriit Kanatami.

Mitoloxía[editar | editar la fonte]

Los pueblos inuit tienen una rica mitoloxía que se tresmitió de forma oral y da cuenta de les sos tradiciones y del orixe del mundu qu'habiten. La relixón inuit tien principios animistas y chamanistas. Los animales tienen una alma y el cazador tien de celebrar un curtiu ceremonial cuando muerre por que la so alma vaya al mundu non terrenal. Les persones cuando muerren van al cielu o al infiernu, pero una parte de la so alma pasa a un pariente naciellu. Nel origen del mundu, esplícase, taben l'home y la muyer, ensin nengún animal. Entós la muyer pidió-y a Kaila, el dios del cielu, que poblara la tierra. Kaila ordenó-y faer un furacu nel xelu pa pescar. Entós, ella foi sacando del furacu, unu a unu, tolos animales. El caribú foi'l postreru. Kaila díxo-y que'l caribú yera'l so regalu, el más guapu que podría face-y, porque alimentaría al so pueblu. El caribú multiplicóse y los fíos de los humanos pudieron cazalos, comer la so carne, texer los sos vistíos ya iguar les sos tiendes. Sicasí, los humanos siempres escoyíen los caribús más bellos, los más grandes. Un día, solo quedáron-yos los débiles y los enfermos, polo que los inuits nun quixeron más. La muyer quexóse entós a Kaila. El la reenvió al xelu y ella pescó'l llobu, unviáu por Amarok, l'espíritu del llobu, por que se comiera a los animales débiles y enfermos col fin de caltener a los caribús con bona salú. N'otres mitoloxíes inuit l'animal tutor del ser humanu ye'l cuervu.

La lleenda de Sedna esplica l'orixe de los animales marinos y de los cambeos nel mar pola presencia de Sedna, una rapaza raptada lloñe del so padre pero finalmente sacrificada, y qu'habita nel mar.

Los montes provienen de la llucha de dos xigantes o tuniq, engañaos por un cazador inuit al que queríen taramiar.

Llingua[editar | editar la fonte]

L'idioma inuit pertenez, xunto coles llingües yupik, a la caña esquimal de les llingües esquimal-aleutianes. Ye más un continuu dialeutal qu'una sola llingua; esti continuu puede estremase aproximao en dieciséis dialeutos, que pueden clasificase en cuatro grupos:

Galería[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

  • Yupik
  • Los dientes del diañu. Película anglosaxona empobinada por Nicholas Ray. Basada na novela de Hans Ruesch "Top of the world" editada en castellán col títulu de "El país de les solombres llargues".
  • Nanuk l'esquimal. Ye un llargumetraxe cinematográficu de xéneru documental estrenáu en 1922 y empobináu por Robert Flaherty (Michigan, 1884 - Vermont, 1951). Ye consideráu'l primer documental de la historia.
  • Paleoesquimal
  • Perru esquimal canadiense

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. McGhee, Robert Thule Culture; The Canadian Encyclopedia. Consultada'l 26 de payares de 2010.
  2. Collins, Henry B. (1956). "Vanished Mystery Men of Hudson Bay"; National Geographic Magazine CX (5): 674.
  3. Hamilton, Sue (2008) The Inuit Sled Dog; The History of Mushing. December 30, 2008.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Hans Ruesch. El país de les solombres llargues (traducíu al español) Top of the world nel títulu orixinal, apaecía en 1950. La novela que nos coneuta con una vida distinta: onde les nueches duren cinco meses y los tiempos son midíos pol pasu de les llunes. Minúsculos iglúes sobre'l mar xeláu, nos que la familia xuega un papel fundamental, la muyer ye indispensable y arralez, les rellaciones son sinceres y bonales y los besos danse resfregar la ñariz y tienen verdaderu significáu.
  • Jean Malaurie. Los esquimales del Polu. Los últimos reis de Thulé. Barcelona: Grijalbo, 1981. ISBN 84-253-1320-1.
  • De la Groenlandia al Pacíficu. Knud Rasmussen. Interfolio Llibros 2014 ISBN 978-84-940610-0-4
  • el_Pacifico.html Fragmentu De la Groenlandia al Pacíficu,Interfolio