Haakon VII de Noruega

De Wikipedia
Haakon VII de Noruega
rei de Noruega

18 payares 1905 - 21 setiembre 1957
Óscar II de Suecia - Olaf V de Noruega
Vida
Nacimientu Palacio de Charlottenlund (es) Traducir[1]3 d'agostu de 1872[2]
Nacionalidá Bandera de Noruega Noruega
Bandera de Dinamarca Reinu de Dinamarca
Residencia Palaciu de Amalienborg
Palacio de Charlottenlund (es) Traducir
Copenḥague
Appleton House (en) Traducir
Bygdøy Royal Estate (en) Traducir
Llingua materna danés
Muerte Palaciu Real d'Oslu[3]21 de setiembre de 1957[2] (85 años)
Sepultura Royal Mausoleum (en) Traducir[1]
Causa de la muerte causes naturales
Familia
Padre Federico VIII de Dinamarca
Madre Luisa de Suecia
Casáu con Maud de Gales (es) Traducir (1896 – m. 1938)[4]
Fíos/es Olaf V de Noruega
Hermanos/es
Pueblu Casa de Glücksburg (Dinamarca) (es) Traducir
House of Glücksburg (Norway) (en) Traducir
Estudios
Estudios Royal Danish Naval Academy (en) Traducir
Llingües falaes danés
noruegu
inglés
Oficiu monarcaaristócrata
Premios
Serviciu militar
Cuerpu militar Real Armada de Dinamarca (es) Traducir
Graduación primer teniente (es) Traducir
Teniente coronel (es) Traducir
Lluchó en Segunda Guerra Mundial
Creencies
Relixón Luteranismu
IMDb nm0405658
kongehuset.no…
Cambiar los datos en Wikidata

Haakon VII (nacíu Christian Frederik Carl Georg Valdemar Axel y conocíu hasta 1905 como Carlos de Dinamarca; Copenḥague, 3 d'agostu de 1872-Oslu, 21 de setiembre de 1957) foi rei electu de Noruega dende 1905 hasta 1957. Yera tamién príncipe de Dinamarca, foi'l segundu fíu de los reis daneses Federicu VIII y Lluisa de Suecia.

Convertir por eleición popular nel primer soberanu d'una Noruega independiente en más de 500 años. Destacó pola so vocación democrática y la defensa de la soberanía del so país mientres la invasión alemana na Segunda Guerra Mundial. Ante l'adversidá, estableció un gobiernu paralelu al de los nazis, primero nel norte de Noruega y darréu n'Inglaterra, convirtiéndose nun símbolu de la resistencia.

Príncipe de Dinamarca[editar | editar la fonte]

El príncipe Carlos de Dinamarca nació nel Palaciu de Charlottenlund, na ciudá de Copenḥague, siendo fíu de los entós príncipes Federicu y Lluisa. Per mediu de la so madre, Carlos yera nietu del Rei Carlos IV de Noruega (Carlos XV de Suecia) y sobrín nietu del entós rei Óscar II de Suecia y Noruega. Dellos de los sos ancestros fueren reis de Noruega, cuando esti país formaba parte de Dinamarca y cuando constituyó una unión con Suecia.

En 1896 casóse cola so prima la princesa británica Maud de Gales, la fía menor del futuru rei Eduardu VII del Reinu Xuníu y Alexandra de Dinamarca. Del matrimoniu con Maud namái tuvo un fíu:

  1. Alejandro (1903-1991). Rei de Noruega de 1957 a 1991, col nome de Olaf V.

Ufierta y accesu al tronu noruegu[editar | editar la fonte]

Haakon VII a la so llegada a Noruega, col príncipe Olaf en brazos, el 25 de payares de 1905. Ye recibíu pol primer ministru Christian Michelsen.

En 1905 foi eslleida la unión ente Suecia y Noruega, y el gobiernu provisional d'esti últimu país destinó un comité que s'encargaría d'identificar a miembros de la realeza europea como candidatos a ocupar el tronu. Carlos llueu ocupó una candidatura de lideralgu, non yá pol so parentescu colos anteriores reis noruegos, sinón tamién porque'l so matrimoniu con una princesa británica podría resultar una ventaya nes rellaciones col Reinu Xuníu, país que sofitara la independencia noruega, y amás porque'l fíu de los príncipes aseguraba la socesión dinástica. L'otru candidatu, el so tíu'l príncipe Carlos de Suecia retirar de la eleición pol refugu del so padre'l rei Óscar II de Suecia a aceptar la rotura de la unión nun principiu.

Carlos nun aceptó la ufierta del tronu noruegu hasta que se realizara un plebiscitu que s'inclinara a favor del gobiernu monárquicu. Nesi tiempu, esistíen fuertes alderiques sobre si la Noruega independiente tenía de caltener la monarquía o alzase nuna nueva república.

El pueblu noruegu sofitó aplastantemente a la monarquía, con cerca d'un 79 % de la votación nel referendu. El parllamentu noruegu (Storting) ufiertó entós formalmente'l cargu de nuevu monarca a Carlos el 18 de payares de 1905, quien aceptó la propuesta esa mesma tarde, dempués de que'l so güelu el rei Cristián IX de Dinamarca consintiera. Asina, Carlos tomó'l nome de Haakon VII, un nome famosu dientro de l'antigua monarquía noruega, y yera el primer rei d'una Noruega independiente dende'l reináu d'Haakon V na Edá Media.

Asocedió nel tronu al so tíu güelu, Óscar II, al abdicar ésti n'ochobre de 1905 dempués de que Suecia y Noruega aceptaren de común alcuerdu los términos de la separación. Foi coronáu na Catedral de Nidaros, en Trondheim el 22 de xunetu de 1906.

El 16 de xunetu de 1910 foi nomáu caballeru de la Orde del Toisón d'Oru Insigne Orde del Toisón d'Oru pol rei Alfonso XIII d'España.[7]

Mientres los primeros años del so gobiernu les esploraciones noruegues nes llatitúes polares cobraron fama y prestíu. El 14 d'avientu de 1911, Roald Amundsen algamó per vegada primera'l Polu Sur. La Meseta Polar sería renombrada como Pandu del rei Haakon.

Pa fortalecer los llazos con Suecia, estropiaos tres la separación, alcordó casar al so fíu'l príncipe Olaf cola princesa Marta de Suecia, fía del príncipe Carlos, el so otrora rival na eleición, el 21 de marzu de 1929.

La resistencia contra los nazis[editar | editar la fonte]

Noruega foi invadida pola armada y fuercia aérea de l'Alemaña Nazi mientres la madrugada del 9 d'abril de 1940, na Segunda Guerra Mundial. Les fuercies navales alemanes unviaes a ocupar Oslu atopar cola resistencia de la Fortaleza d'Oscarborg. Dende la fortaleza, l'artillería noruego atacó a los invasores, causando serios daños al cruceru Lützow y fundiendo al Blücher, con un costo adicional de delles vides.

Ante la inminente ocupación alemana d'Oslu, la familia real y tol gobiernu noruegu tuvo qu'escapar de la capital. La princesa heredera Marta foi unviada colos sos fíos al so país natal, Suecia, ente que'l rei y el príncipe herederu decidieron permanecer en Noruega. El parllamentu (Storting) alcordó primero establecese en Hamar, pero la rápida meyora de les fuercies alemanes fizo que se moviera escontra Elverum. Nesa llocalidá, el parllamentu n'asamblea apautó por unanimidá un resolución, llamada l'Autorización de Elverum, nel que'l poder llexislativu otorgába-y al executivu plenos poderes pa encabezar la defensa del país hasta que'l parllamentu pudiera axuntase otra vegada.

A otru día, 10 d'abril, l'embaxador alemán Curt Bräuer solicitó una xunta col Rei. Bräuer pidió cesar toa resistencia noruega y anunció la solicitú d'Adolf Hitler por que'l soberanu asitiara al nacionalsocialista noruegu Vidkun Quisling nel cargu de primer ministru. Bräuer suxurió tamién que Haakon VII aceptara una situación similar a la del gobiernu de Dinamarca, que se rindiera un día dempués de la invasión alemana pa evitar una resistencia inútil, y amenació con endurecer les condiciones de paz a Noruega si nun había una rindición.

Haakon, en xunta col so gabinete en Nybergsund, anunció los términos del ultimátum nazi, y la so decisión de refugalo pola obligación que tenía como soberanu ante'l pueblu noruegu. Dexó la decisión final al so gabinete, non ensin anunciar que si los ministros inclinábense a favor de la rindición, él abdicaría al tronu.

El gobiernu nel so conxuntu sofitó por unanimidá al rei Haakon. La decisión foi tresmitida al emisariu alemán per vía telefónica. Darréu dempués, por radio, informar a la población sobre'l refugu al ultimátum nazi, al empar que se repitía la voluntá de siguir la resistencia armada hasta onde fuera posible, basando'l so enfotu nel pueblu.

El rei Haakon y el príncipe Olaf abellugar d'un bombardéu aereu, nun monte d'abetos nes cercaníes de Molde. Abril de 1940.

La mañana siguiente, el 11 d'abril de 1940, la fuercia aérea alemana (Luftwaffe) bombardeó el pobláu de Nybergsund, destruyéndolo, buscando asina esaniciar al insumiso rei nel so abellugu. Sicasí, Haakon y el so gabinete abellugar nos montes nevaos de la contorna, y entamaríen una fuxida al traviés de los serrapatosos montes noruegos con destín a Åldalsnes, na mariña noroccidental. Ende, encetaron un navío británicu, HMS Glasgow, y fueron treslladaos a la ciudá de Tromsø, onde s'estableció una capital provisional el 1 de mayu. Haakon y el so fíu, el príncipe Olaf, establecieron la so vivienda nuna cabaña metanes un monte nel valle de Målselvdalen, nel interior de la provincia de Troms. Ende permaneceríen abellugaos por miembros locales de l'asociación de rifle, armaos con rifles Krag-Jørgensen.

Los Aliaos caltuvieron destacamentos nel norte de Noruega, lo que convirtió la rexón nuna zona segura hasta finales de mayu de 1940. Tres la Batalla de Francia, los destacamentos aliaos en Noruega tuvieron que ser movíos escontra otres llatitúes. El gobiernu noruegu, amenaciáu polos alemanes, tuvo que sacupar Tromsø el 7 de xunu a bordu del navío británicu HMS Devonshire y establecese en Londres. Dende la capital británica, establecióse un gobiernu noruegu nel exiliu. El rei Haakon y el príncipe Olaf vivieron en Foliejon Park, en Winkfield, cerca de Windsor, dende marzu de 1942 hasta'l fin de la guerra en xunu de 1945.

Hitler designó al nazi alemán Josef Terboven como Reichskommissar en Noruega y máxima autoridá alministrativa de la ocupación alemana. Les primeres aiciones de Terboven fueron primir al parllamentu noruegu, el Storting, pa deponer a Haakon VII del tronu. Magar ello los miembros del parllamentu refugaron por completu esa posibilidá, argumentando principios constitucionales y l'ausencia d'un gobiernu noruegu llexítimu que propunxera asemeyáu actu. Ante la negativa, Terboven anunció un nuevu ultimátum, col qu'amenació con reclutar a tolos noruegos n'edá militar y llevalos a campu de concentración alemanes. Entós la Oficina Presidencial del Storting (ensin una votación parllamentaria que la sofite nos sos actos) escribió al rei solicitándo-y la so abdicación, el 27 de xunu de 1940. Haakon VII negar a tal pidíu, argumentando que la Oficina Presidencial actuara so presión alemana. Finalmente, Terboven declaró que la familia real noruega perdiera'l so derechu a tornar al so país, y ordenó la disolución de tolos partíos políticos (sacante los nazis noruegos de Vidkun Quisling).

La familia real noruega torna a Oslu. En primer planu, el príncipe Harald y les princeses Ragnhild y Astrid. Detrás, el rei Haakon y los príncipes herederos Olaf y Marta.

Al rematar la guerra, tola familia real tornó a Noruega, a bordu del navío británicu HSM Norfolk, entrando n'Oslu el 7 de xunu de 1945.

Posguerra[editar | editar la fonte]

En 1947, Haakon recibió la más alta condecoración civil que da'l gobiernu noruegu, la Medaya al Gran Méritu Cívicu, por motivu de la defensa que fizo de les instituciones noruegues mientres la guerra. En 1955, recibió la Medaya Holmenkollen, la más alta distinción del mundu del esquí, pol so llabor pa restablecer el festival d'esquí Holmenkollen, atayáu mientres la invasión nazi.

En xunetu de 1955, el rei sufrió una espaxarada cayida nel cuartu de bañu de la so casa n'Oslu, a tan solo un mes del so cumpleaños númberu 83. Rompióse'l fémur y tuvo que sirvise d'una siella de ruedes. El rei, hasta entós abondo activu, careció -al paecer- una depresión por causa de la so minusvalía, y empezó a abandonar cada vez más frecuentemente les sos actividaes oficiales. Cola perda de movilidá, la salú de Haakon deterioróse y a partir del branu de 1957, el príncipe herederu Olaf apaeció en representación del so padre cada vez con mayor frecuencia, hasta que'l rei finó, el 21 de setiembre de 1957. Tol pueblu noruegu lloró la muerte del rei Haakon VII, quien nunca faló'l noruegu, pero por fortuna munchos de los sos súbditos si entender en danés, la so llingua materna, y foi un monarca bien queríu y apreciáu.

Los restos del monarca topar nel mausoléu real del Castiellu d'Akershus, n'Oslu, al llau de los de la so esposa la reina Maud.

Na actualidá, la figura de Haakon considerar de gran relevancia na hestoria de Noruega. La so determinación y el so defensa de la democracia fixo posible el desenvolvimientu políticu del so mozu y fráxil país mientres los años d'estrema inestabilidá que-y tocó vivir.

Referencies[editar | editar la fonte]

Ancestros[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Óscar II

Rei de Noruega

1905 - 1957
Socesor:
Olaf V

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 URL de la referencia: http://www.royalcourt.no/artikkel.html?tid=28678.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 26 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Identificador de persona en The Peerage: p10072.htm#i100718. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  5. URL de la referencia: https://web.archive.org/web/20171201040249/http://www.leighrayment.com/knights/knightshon.htm.
  6. Afirmao en: Suomen Valkoisen Ruusun ja Suomen Leijonan ritarikunnat. Páxina: 497. Editorial: Edita. Llingua de la obra o nome: finlandés. Data d'espublización: 2017. Autor: Antti Matikkala.
  7. Boletín Oficial del Estáu

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]