Guerres husitas

De Wikipedia
Guerres husitas
Parte de Cruzaes
Fecha 30 xunetu 1419 → 30 mayu 1434
Llugar Reinu de Bohemia
Consecuencies Gana de los radicales, l'Emperador Segismundo asume'l títulu de Rei de Bohemia
Belixerantes
Husitas 1419–23
Husitas radicales (Taboritas y orebitas / Sirotci) 1423–34
Papáu
Sacru Imperiu Romanu
Reinu d'Hungría
Realistes y husitas moderaos (utraquistas)
Comandantes
Jan Žižka
Procopio el Grande
Jan Roháč z Dubé
Procopio el menor
Jan Čapek of Sány
Sigismund Korybut
Hynek Krušina of Lichtenburg
Emperador Segismundo (Cruzaos)
Diviš Bořek de Miletínek (Utraquistas)
Vicente de Wartenberg
Bohuslav de Švamberk
Peter de Šternberk
Henry de Hradec (Católicos bohemios)
[editar datos en Wikidata]

Les cruciaes contra los husitas implicaron les aiciones militares contra los partidarios de Jan Hus en Bohemia mientres el periodu entendíu ente 1420 hasta casi 1434. Estos fueron los primeros combates n'Europa nos que les armes portátiles de fueu, como los cañones de mano, los arcabuces y los mosquetes, tuvieron una contribución decisiva.

L'aspeutu sociu-nacional[editar | editar la fonte]

Los colonos alemanes contribuyeron en gran manera a la creación de les primeres ciudaes importantes de Bohemia. Estos colonos formaben la clase alta so que la so direición vivía la población checa. Primero de too les ciudaes de Kutná Hora (n'alemán Kuttenberg) y Jihlava (n'alemán Iglau), que se cuntaben ente les más riques de Bohemia, taben apoderaes polos colonu alemanes. De primeres aceptábase'l predominiu de los alemanes porque podía sacase provechu d'ello, inclusive la nobleza local aceptaba la cultura caballeresca alemana. Pero a finales del sieglu XIV enllancóse'l fluxu de colonos, y la población llocal empezó a amosar una alta conciencia de sigo mesma, basada na so propia llingua, que sirvía de llazu d'unión y coles mesmes estremába-yos de los colonos alemanes y que foi evolucionando escontra una identidá checa. La lliteratura cortesana, que procedía mayoritariamente de países alemanes, empezó a traducise a la llingua vernácula. Lo mesmo asocedía colos testos relixosos, traducíos pol cleru bohemiu, precursor de la incipiente conciencia nacional.

El predominiu de los inmigrantes alemanes empezó a taramellar. Al cesar el fluxu de colonos a finales del sieglu XIV, creció la proporción de checos na población urbana, que dirixó les sos agresiones contra los estranxeros qu'ocupaben cargos elevaos, por casu, na alministración de les ciudaes. Asina s'amontó l'antagonismu ente la clase baxa checa y la clase alta alemana. Per parte alemana, aumentó la envidia y la rivalidá escontra la baxa nobleza checa, que taba ocupando más cargos eclesiásticos a midida que alzábase'l so nivel cultural. El rei checu Wenceslao fomentó l'aspiración nacional en Bohemia y en 1408 instituyó un Conseyu municipal en Praga compuestu mayormente por checos.

L'aspeutu relixosu y la influyencia de Wiclef[editar | editar la fonte]

Coles mesmes que crecía l'aspiración nacional en Bohemia, surdía un movimientu reformista por causa de la decadencia moral de la ilesia y el deséu d'una renovación fundamental. La Ilesia perdiera nel sieglu XIV la credibilidá que gociaba antes. Crearon malestar especialmente la simonía -acumuladura de riqueces al traviés de prebendas eclesiástiques- y la subsiguiente perda de credibilidá, primero de too a consecuencia del Cisma d'Occidente en 1378 y la agudización de la crisis en 1409 a raigañu del Concilio de Pisa.

Na dómina d'esta crisis circulaben los escritos del filósofu inglés Juan Wiclef ente los estudiantes de la Universidá de Praga. L'interés centrábase de primeres nos escritos filosóficos, más que nos trataos teolóxicos y políticu-relixosos. En dichos testos atacaba "en nome de la Biblia" l'autoridá y el poder de tola xerarquía eclesiástica. Pa Wiclef, la Biblia constitúi'l fundamentu de la so ideoloxía, na cual tien de basase pa los sos argumentos.

D'esta manera atacaba'l poder secular de la Ilesia y, por tanto, les sos posesiones y riqueces terrenales, que nun son xustificables pola Biblia. Partiendo d'esta premisa, a los señores seculares ta-yos dexáu sustraer los bienes a les ilesies pecadores. Con éses cada creyente tien el deber de conocer por sigo mesmu la Biblia. La comunión añal tampoco ta basada na Biblia. Otru puntu que criticaba yera la Eucaristía. Na so opinión, al celebrar la Eucaristía nun se produz la transubstanciación del pan y el vinu, esto ye, que les sustancies pan y vinu nun se tresformen nel cuerpu y el sangre de Cristu, sinón que se trata más bien d'un actu simbólicu. Esta ye una de les poques opiniones que Hus nun compartía. Los sacramentos qu'alministra la Ilesia considerar superfluos. Deniega la obediencia a tou eclesiásticu que se tope en pecáu mortal. Critica l'autoridá del Papa y el bienestar material de la Ilesia, que contradiz la ideoloxía de la vida en probeza, y pon n'entredichu l'autoridá del Papáu polo xeneral.

A principios del sieglu XIV Jan Hus tuvo conocencia d'estos escritos. Non solo lleer, sinón que comentó dellos pasaxes y amplió delles tesis. A empiezos de 1403 apaecieron les llamaes 45 tesis de Wiclef. Nun principiu yeren 24 tesis que s'arrexuntaren mientres el sínodu de Londres de 1382, pero'l magister praguense Johannes Hübner añediera 21 más. Reina'l consensu ente los eruditos de que "toles corrientes que se decataben entós nel movimientu reformista bohemiu: el wiclefismo, la reforma nacional checa y la agudización de la crítica pola penosa situación moral" confluyeron en Jan Hus, quien se convirtió na encarnación fundamental y tráxico del husismo. Hus punxo llueu en práutica les teoríes de Wiclef.

Condena del Concilio de Constanza[editar | editar la fonte]

Pa poner fin a la división de la cristiandá occidental, l'emperador Segismundo convocó'l concilio de Constanza, más tarde ratificáu pol antipapa Xuan VIII y depués confirmáu pol papa Gregorio XII. Nesta ocasión, Jan Hus tuvo la ilusión de presentase a l'asamblea conciliar pa defender les sos doctrines y ser declaráu inocente.

El concilio duró del 5 de payares de 1414 al 22 d'abril de 1418. L'emperador prometió a Hus da-y un salvoconducto p'allegar ellí y esplicar los sos postulaos. Hus llegó a Constanza el 3 de payares, dos díes primero que s'abrir el concilio, onde se presentó a los teólogos del concilio, pero les torgues de los sos propios compatriotes, qu'espublizaren un xuiciu bien negativu sobre él y sobre les sos doctrines, nun dexaron que saliera triunfante como lo esperaba. La escomunión prohibía-y celebrar la misa y predicar, pero Hus nun fixo casu y trasgredió la prohibición, polo que foi deteníu'l 28 de payares en casa d'un capitular y encarceláu -a pesar de lo axustao- nun edificiu del conventu de los Dominicos. Cuando l'emperador Segismundo llegó'l 24 d'avientu, amosóse enoxáu por nun haber se cumplíu lo que prometiera, pero nun fixo nada por ayudar a Hus. Asímismo Segismundo quería heredar la corona bohemia del so hermanu Wenceslao, polo que-y interesaba más que se rehabilitara la reputación de Bohemia.

El 24 de marzu de 1415 treslladar a Hus a la torre de los Descalzos y más tarde foi encarceláu na torre del palaciu obispal en Gottlieben (anguaño Suiza). El 4 de mayu condergó'l Concilio a Wiclef y la so doctrina a títulu póstumu. El 5 de xunu de 1415 llevar a Hus al conventu de los Franciscanos, onde pasó les sos últimes selmanes de vida. Del 5 al 8 de xunu de 1415 foi sometíu a interrogatoriu nel refectorio del conventu. El Concilio esixíalu que retratárase y abjurara públicamente de la so doctrina. Hus negar a retratase de ser siguidor de delles de les doctrines de Wiclef y caltúvose firme hasta finales de xunu. Na asamblea xeneral del Concilio, celebrada la mañana del 6 de xunetu de 1415, foi condergáu por herexía y abandonáu en manes del brazu secular. L'emperador acusó-y de traición y condergólu a morrer na foguera, executándose la sentencia esi mesmu día. Los verdugos espardieron les cenices pol Rin. En dicha asamblea taben presentes, como representantes del poder secular, l'Emperador Segismundo, Federico de Hohenzollern, Lluis III del Palatináu y un magnate húngaru. Como representantes del poder eclesiásticu dieron el so votu l'obispu cardenal de Ostia, l'obispu de Lodi, l'obispu de Concordia y l'arzobispu de Milán. Como'l papa Gregorio XII abdicara antes, la condena facer ensin participación papal.

La guerra[editar | editar la fonte]

El movimientu husita asumió un calter revolucionariu desque Jan Hus foi axusticiáu en Constanza el 6 de xunetu de 1415. Los caballeros y nobles de Bohemia, que taben a favor de la reforma de la Ilesia, unviaron al Concilio de Constanza, el 2 de setiembre de 1415, una protesta conocida como la prostestatio Bohemorum condergando la execución de Hus coles pallabres más dures. L'actitú del emperador Segismundo foi la d'unviar, de la mesma, unes cartes a Bohemia declarando qu'aniquilaría de momentu a tolos wiclifistas y husitas, lo que enfureció al pueblu. Les revueltes producir en diverses partes de Bohemia.

Los husitas estremárense formando dos faiciones. Poco tiempu antes de la so muerte, Hus aceptara una doctrina adoptada, mientres la so ausencia, polos sos siguidores en Praga, denominada utraquismo na que yera obligáu, pa los sos creyentes, el recibir la comunión so los dos especies. Los husitas utraquistas tomaron como símbolu'l mota. Coles mesmes, los reformadores más radicales negar a reconocer cualquier autoridá, del tipu que fora, deseyando vivir puramente según les lleis de la Biblia. Fueron conocíos como los taboritas por ser la ciudá de Tábor el llugar nel que se topaba la so sede.

Defenestración y primeros combates (1419)[editar | editar la fonte]

L'actuación del Emperador Segismundo contra Jan Hus desamarró un llevantamientu. El 30 de xunetu de 1419 tuvo llugar la primera defenestración de Praga cuando los husitas entraron violentamente nel Conceyu y echaron pela ventana a dellos conceyales. Según fontes contemporánees, cuando llegó al rei la noticia de la defenestración, a Wenceslao dio-y un ataque y morrió a les poques selmanes, el 16 d'agostu de 1419. Los husitas nun quixeron reconocer como rei al so hermanu Segismundo porque nel so día nun apurriera a Hus el salvoconducto prometíu y consideráben-y como'l so asesín. Mientres los díes siguientes a la muerte de Wenceslao, mases de husitas apoderar d'ilesies y conventos en Praga, destruyir o los amburaron. Esti llevantamientu duró delles selmanes.

En payares de 1419, 135 nobles fueron mandaos al exiliu arriendes de los combates habíos ente husitas radicales y mercenarios de Vicente de Wartenberg por un barriu de Praga. A la fin llegóse a un alcuerdu de paz que duró hasta abril de 1420. Los escabinos devolvieron el castiellu de Vysehrad a la reina rexente Sofía de Bohemia que fuera ocupáu polos husitas un añu antes. Los husitas radicales, decepcionaos, abandonaron Praga al mandu de Jan Žižka y dirixiéronse a Pilsen, que yera un centru d'esti movimientu. Esta ciudá convirtióse asina nel blancu de l'alianza católica, encabezada pola nobleza de la Bohemia occidental. N'avientu de 1419 producióse'l primer alcuentru militar nes cercaníes de Pilsen ente tropes reales católiques y un pequeñu destacamentu de husitas, que se llevaron la victoria.

Primer cruzada (1420)[editar | editar la fonte]

La bulda del papa Martín V del 17 de marzu de 1420 dio llugar a una auténtica cruzada contra los herexes checos. A finales de marzu, tropes católiques atacaron a un destacamentu de husitas na batalla de Sudoměř, na que 400 taboritas al mandu de Žižka aguantaron la turniada d'unos 2000 caballeros católicu-imperiales. Equí empezó a desenvolvese la táctica defensiva colos vagones de guerra (Wagenburg) per parte de los husitas, y esta victoria aumentó la fama de Žižka como militar. El 7 d'abril conquistaron los taboritas Pisek, Strakonice y Prachatice y destruyeron los conventos de Nepomuceno y Zlatá Koruna. Los calixtinos o utraquistas facer col poder en Praga, y la llegada del so comandante Vicente de Wartenberg reforzó entá más la voluntá d'aguantar de los husitas.

Otru exércitu cruzáu crució la frontera con Bohemia y el 3 de mayu capituló Hradec Králové (n'alemán Königgrätz). Mercenarios checos y alemanes arrodiaron el Hradčany y tomar. Los realistes fueron reforzaos por nobles, caballeros y burgueses que declararon la guerra a los praguenses. Les condiciones pa la rindición resultaben inaceptables pa los husitas, que llamaron nel so auxiliu a la población llabradora. Los taboritas allegaron y enfrentáronse al enemigu en Benesov. Pedro de Sternberg pudo romper colos suyos el cercu que pretendíen echa-yos 400 realistes y amburaron el pobláu. El 20 de mayu salió un contingente de caballería húngara de Kutná Hora y los taboritas montaron los carros de guerra nun puntu estratéxicu cerca de Porici, colo qu'esbarataron l'arremetedura de la caballería católica.

En xunu de 1420 axuntáronse les fuercies austriaques coles realistes alemanes en Beroun. L'emperador Segismundo salió de Wrocław con un fuerte exércitu y empezó a sitiar el Hradčany, el castiellu de Praga. Los husitas de Žižka torgaron cola so victoria na batalla de Vitkov, el 14 de xunetu de 1420, que s'apoderara de tola ciudá. El noble checu Ulrico de Rosenberg xunto col duque Ernesto de Baviera-Múnich punxeron sitiu coles sos tropes a Tábor, el centru de los husitas. N'ayuda de los sitiaos allegaron 350 husitas al mandu de Nicolás de Hus pa contraatacar, pero fueron derrotaos. El duque de Baviera prosiguió'l cercu y terminó apoderándose de Tábor el 9 de xunetu. Tolos sitiaos fueron masacrados y quemaos.

El 15 de setiembre de 1420 empezó l'asediu de Vysehrad. L'artillería husita caltuvo a raya a la caballería húngaro y alemano, depués acometieron los sitiaos y mataron a 400 caballeros, ensin faer prisioneros. Los realistes retirar a Praga y Žižka impunxo un duru réxime que terminó cola muerte y espulsión de munchu alemanes de Bohemia.

Segunda y tercer cruzaes (1421, 1422)[editar | editar la fonte]

La segunda cruzada de 1421 tamién fracasó. Federico I de Saxonia llogró una victoria pa Segismundo na batalla de Most, que nun tuvo consecuencies dende'l puntu de vista militar, pos los husitas siguieron controlando la situación mientres años, pero esi ésitu tácticu supunxo pa Federico que fuera eleváu al grau de duque y príncipe eleutor de Saxonia. Col beneplácito de Segismundo, Alberto II d'Habsburgu poner al mandu de toles tropes imperiales el 28 de setiembre de 1421 en Bratislava. A principios d'ochobre, un exércitu cruzáu tuvo qu'abandonar l'asediu de Zatec y retirase apresuradamente cuando s'espublizó'l rumor de que veníen los husitas. El castiellu de Ostroh, al sur de Moravia, que los husitas llamaben el "Nuevu Tábor", convertir nel centru militar del movimientu nesta rexón. Dende equí atacaron por sorpresa'l conventu de Velehrad y amburar. Esi mesmu añu, l'obispu d'Olomouc intentó recuperalo cola ayuda de refuerzos austriacos, pero nun lu consiguió.

La tercer cruzada terminó en xineru de 1422 dempués de que les tropes católicu-imperiales fueren derrotaes nes batalles de Kutná Hora y Havlickuv Brod.

Conflictos internos (1423-1424)[editar | editar la fonte]

Les otomíes cometíes polos taboritas enraxonaron a los calixtinos, que se dixebraron d'ellos y escoyeron como'l so propiu rei al príncipe lituanu Zygmunt Korybut, quien cuntaba col sofitu del so tíu'l rei polacu Vladislao II Jagellón porque-y convenía tener una Bohemia independiente ente'l so país y el Sacru Imperiu. Korybut vieno'l 17 de marzu de 1422 a Praga acompañáu de numberoso xente armada y punxo sitiu al castiellu de Karlštejn, pero'l papa Martín V esixó al rei polacu que diera la orde de regresu al príncipe Korybut, de cuenta que les tropes polacu-lituanes abandonaron Bohemia'l 24 d'avientu de 1420.

Na primavera de 1423 surdieron grandes discrepancies ente les diverses corrientes husitas. Na batalla de Hořice, abril de 1423, impunxéronse los taboritas radicales, empobinaos por Žižka, sobre los utraquistas de Praga. En xunu llegar a un pactu temporal ente les diverses faiciones nel palaciu de Konopiste (un suburbiu de Benesov). Les negociaciones de los utraquistas praguenses col emperador Segismundo fracasaron n'ochobre de 1423 y volvió españar el conflictu internu de los husitas.

El 7 de xunu de 1424, Žižka llogró la victoria na batalla de Malesov y los combates concentráronse agora en Moravia. El duque Alberto intentó controlar el país dende'l sur, pero los husitas llanzaron ataques nel oeste, conquistando ciudaes católiques.

Tres la muerte de Jan Žižka'l 11 d'ochobre de 1424, víctima d'una epidemia mientres l'asediu de Pribyslav, Procopio el Calvo púnxose a la cabeza de los husitas, qu'estendieron les sos espediciones más allá de Bohemia, yá expoliada económicamente.

Incursiones de los husitas (a partir de 1425)[editar | editar la fonte]

En 1425 llegaron hasta Silesia. Al mandu de Procopio el Calvo enfusar na Baxa Austria pa distrayer al duque Alberto que siguía operando en Moravia, según amenorgar la carga de la mesma tierra y faer botín fora d'ella. Los bohemios destruyeron en payares el conventu de Louka en Znojmo, conquistaron Retzy y Pulkau, dambes n'Austria, escalando amás numberosos conventos y poblaciones. El duque Alberto tarrecía que llegaren hasta'l Waldviertel, polo qu'ordenó al mariscal Otto von Maissau que tomara les midíes pa torgar. Na primavera de 1426 afararon Moravia y la Bohemia septentrional, apoderándose de munches ciudaes.

A les dietes imperiales convocaes pol emperador Segismundo en febreru y mayu de 1426 en Núremberg allegaron pocos delegaos, y les decisiones ellí tomaes contra los checos heréticos nun pudieron ponese en práutica. Los husitas amenaciaron el margraviato de Meissen (Saxonia) y el 26 de mayu punxeron sitiu a Ustí nad Labem (n'alemán Aussig), pero la ciudá opunxo una resistencia agafada. Los realistes entamaron un exércitu - al paecer de 36.000 homes - qu'entró en Bohemia por Brüx, Osseg y Graupen. El 16 de xunu de 1426 pela mañana empezó la batalla de Ustí. El príncipe Korybut y Procopio el Calvo esperaben sobre una llomba l'ataque del contingente de Meissen, parapetados nel pueblu de Predlice tres una barricada de carros de guerra suxetaos ente sigo con cadenes. La caballería alemana intentó cruciar les llinies, pero los husitas fixeron una salida y con unes forques especiales baltáben-yos de les sielles. Sobre'l campu de batalla quedaron unos 2000 checos y 500 nobles alemanes. Tola impedimenta de los caballeros cayó nes sos manes. A otru día entraron en Ustí, escalar y prendieron fueu.

Los husitas invadieron el Weinviertel en marzu de 1426 y otru exércitu d'ellos crució la frontera por Weitra. En xineru de 1427 retiráronse, non ensin faer antes los saqueos habituales. Depués asediaron Zwettl, onde se llibró una cruenta batalla nun viñéu próximu. Les tropes austriaques qu'allegaron en socorru llograron pel momento la victoria, pero cuando se dedicaben al pillaje del "Wagenburg" husita, fueron sorprendíos por éstos, reorganizaes yá les sos files, teniendo de replegase detrás de les muralles de la ciudá. Los checos escalaron l'abadía de Altenburg y salieron del país.

Cuarta cruzada (1427)[editar | editar la fonte]

El papa Martín V apuraba por que se realizara otra cruzada y apurrióse el mandu supremu al cardenal Enrique de Beaufort, obispu de Winchester. El partíu católicu axuntó un gran exércitu, al paecer de 80.000 homes, ente los qu'había miles d'arqueros ingleses, que se dirixó dende'l Alto Palatináu escontra Bohemia. Les tropes católiques sufrieron una derrota contundente na batalla de Tachov el 4 d'agostu de 1427 cerca de la ciudá de Stříbro. El cardenal Beaufort y el restu del exércitu tuvieron dificultaes al fuxir escontra l'oeste cruciando'l monte de Bohemia. El conde Juan del Palatináu llogró siquier aniquilar en Tischenreuth a un contingente de mercenarios husitas que diben na so persecución.

A partir de 1428 Procopio el Calvo empezó a hostigar los bastiones católicos, afarando la Baxa Austria y partes de Silesia. En 1429 hubo una incursión a Lusacia. Les cases rexentes de Wettin y Hohenzollern alcordaron en Plauen, el 25 de xunetu de 1429, formar una alianza contra los husitas, pero trés meses dempués los husitas amburaron Altendresden (anguaño un barriu de Dresde), entraron pol valle del ríu Mulde escontra Vogtland, conquistando Altenburg, Plauen, Oelsnitz y Auerbach. En 1430 fixeron incursiones inclusive por Brandeburgu y Alta Franconia, y en 1431 llegaron hasta la Eslovaquia occidental.

Quinta cruzada (1431)[editar | editar la fonte]

Na dieta imperial celebrada en 1431 en Núremberg decidió siguise la llucha contra los husitas, pero ello nun camudó la fortuna de les armes. La quinta cruzada, dirixida pol cardenal Giuliano Cesarini, terminó'l 14 d'agostu de 1431 cola desastrosa derrota na batalla d'Adomaduražlice, de cuenta que l'emperador optó por llegar a la paz por aciu negociaciones.

Mientres los dos años siguientes, los husitas realizaron incursiones a l'Alta Silesia, la Eslovaquia occidental, Lusacia, la Baxa Silesia, Brandeburgu y Nova Marcchia en Polonia hasta Gdansk. Puesto que les tropes imperiales nun consiguíen victories decisives contra los husitas, lleváronse negociaciones ente 1431 y 1433. El príncipe eleutor Federico II de Saxonia robló'l 23 d'agostu de 1432 una paz por separáu por dos años. Procopio punxo sitiu a la ciudá católica de Pilsen a mediaos de 1433, y un contingente husita, qu'entrara nel Altu Palatináu en busca de forraxes, foi ganáu pol príncipe Juan del Palatináu na batalla de Hiltersried el 21 de setiembre de 1433.

Compromisos y derrotes[editar | editar la fonte]

El nuevu papa Eugenio IV venció a los deseos del concilio de Basilea y el 31 de mayu de 1433 coronó al emperador Segismundo en Roma. Un añu dempués permediárense les rellaciones ente'l concilio, l'emperador y el papa. El camín taba abiertu pa una reforma de la Ilesia. N'ochobre de 1433 vieno una delegación bohemia a Basilea, pero siguieron les disputes infructuoses. Gracies a la so habilidá diplomática, Segismundo llogró que s'unviara una delegación basiliense a Praga p'axustar ellí, y les sos actividaes remataron el 30 de payares de 1433 colos alcuerdos llamaos Compactata de Praga, que fueron aprobaos pol concilio y los checos. Nel cursu d'estes negociaciones, los utraquistas -l'ala moderada de los husitas- volvieron al senu de la Ilesia y aliáronse inclusive coles tropes imperiales en contra de los radicales taboritas. Estos fueron derrotaos decisivamente na batalla de Lipany el 30 de mayu de 1434 por cuenta de un error tácticu cometíu por Procopio el Calvo. La batalla derivó nuna matanza, na que los vencedores liquidaron a los prisioneros, escastando práuticamente a los taboritas. Una parte del exércitu vencíu pasar al bandu de los moderaos, otros taboritas se enrolaron como mercenarios n'exércitos estranxeros. Solo un pequeñu contingente, al mandu de Jan Rohác, llogró fuxir al castiellu de Sion en Kutná Hora, onde aguantaron hasta que foi conquistáu finalmente en 1437 y Rohác executáu en Praga.

Al morrer el rei Wenceslao de Polonia en 1434, camudó considerablemente la situación nel este, pos nun yera más de tarrecer que los husitas aliar colos polacos. Considérase que la batalla de Brüx, el 23 de setiembre de 1434, foi la postrera de les guerres husitas, na qu'éstos, aliaos colos polacos, fueron gravemente ganaos pol emperador Segismundo, Federico II de Saxonia y Enrique de Schwarzburg.

Mientres el branu de 1434 empezaron por fin les negociaciones ente dambos bandos en Brno sobre los alcuerdos llograos en Praga (1433) y sobre les condiciones en que Segismundo podría ser reconocíu como rei de Bohemia. Na dieta rexonal de Jihlava, celebrada'l 5 de xunetu, los husitas aceptaron los Compactata del concilio de Basilea y tuvieron que reconocer a Segismundo como rei de Bohemia, quien fixo una entrada triunfal en Praga el 23 d'agostu de 1436.

La baxa nobleza de Bohemia sacó'l mayor provechu políticu y económicu de les guerres husitas, en cuantes que la rexón de Bohemia perdió mientres delles xeneraciones la destacada posición económica y cultural qu'esfrutaba n'Europa nel sieglu XIV.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Jiří Kejř; Jiří Ployhar (Semeyes): Die Hussitenrevolution. Aus dem Tschechischen von Dagmar Bilková. Orbis, Prag, 1988.
  • František Šmahel: Die Hussitische Revolution. 3 Bände (= MGH-Schriften 43/I-III). Hannover 2002.
  • Peter Hilsch: Johannes Hus. Prediger Gottes und Ketzer. Regensburg, 1999.
  • Joseph Aschbach: Geschichte Segismunds, Band 3. Friedrich Perthes Verlag, 1841.
  • Friedrich von Bezold: König Sigmund und die Reichskriege gegen die Husiten. 2 Bände 1872-1877. Nachdruck G. Olms, Hildesheim, 1978.
  • Michael Freund: Deutsche Geschichte. Von dean Anfängen bis zur Gegenwart. C. Bertelsmann Verlag. München, 1979.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Guerres de relixón n'Europa

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]