Francisco García Calderón Landa

De Wikipedia
Francisco García Calderón Landa
Presidente de Perú

12 marzu 1881 - 28 setiembre 1881
Nicolás de Piérola Villena - Lizardo Montero
presidente del Congreso de la República del Perú (es) Traducir

Vida
Nacimientu Arequipa2 d'abril de 1834[1]
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Muerte Lima21 de setiembre de 1905[2] (71 años)
Familia
Fíos/es
Estudios
Estudios Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa (es) Traducir
Universidá Nacional Mayor de San Marcos
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu políticu, xurista, abogáu, profesor universitariu, banquerudiplomáticu
Emplegadores Universidá Nacional Mayor de San Marcos
Cambiar los datos en Wikidata

Francisco García-Calderón Landa (2 d'abril de 1834Arequipa – 21 de setiembre de 1905Lima) foi un xurista, militar, políticu y diplomáticu peruanu, que aportó a Presidente de Perú mientres un curtiu periodu, dende marzu hasta payares de 1881, conocíu como'l Gobiernu de La Magdalena, en plena Guerra del Pacíficu.

Figura notable de la xurisprudencia peruana, foi autor d'un célebre Diccionariu de la Llexislación Peruana y rellumó tantu nel foru cuanto na cátedra universitaria. Foi presidente del Congresu Constituyente de 1867, Ministru de Facienda en 1868, decanu del Colexu d'Abogaos de Lima de 1874 a 1876 y senador por Arequipa de 1876 a 1879.

Tres la ocupación chilena de Lima, una Xunta de Notables reconocer como Presidente Provisional de Perú, estableciendo la sede del so gobiernu en La Magdalena, en marzu de 1881. Dende ellí empecipió xestiones de paz con Chile, pero ensin aceptar una desmembración territorial, fechu que nun foi del presto de los chilenos que lo prindaron y lo confinaron a Chile, onde siguieron primiéndo-y pa roblar la paz con cesión territorial.

Robláu'l Tratáu de Rancón en 1883, torgóse-y tornar darréu al Perú, polo qu'empecipió un periplu por Buenos Aires y Europa. A la so torna, asumió'l rectoráu de la Universidá de San Marcos (1886) ya incorporóse al Congresu, pos fuera escoyíu n'ausencia senador por Arequipa. Aportó a presidente del Senáu (1886-1887). Foi coles mesmes, el primer presidente de l'Academia Peruana de la Llingua (1887).

Primeros años[editar | editar la fonte]

Fíu del notable xuez arequipeño, Eduardo García-Calderón y Crespo, y de Ventura Martínez-Landa y Guerola, estudió na emblemática Institución Educativa Gloriosu Colexu Nacional de la Independencia Americana, de la so ciudá natal. Los sos estudios cimeros facer na Universidá Nacional de San Agustín d'Arequipa, onde se doctoró en Derechu en 1850 y recibióse d'abogáu en 1852, cuando tenía 18 años, anque solo podía exercer el so oficiu dempués de cumplir 21 años d'edá.

Simultáneamente empecipiar na docencia, como profesor de filosofía y matemátiques nel colexu de la Independencia Americana, según rexentando les cátedres de Derechu Civil, Natural, Canónicu ya Internacional na Universidá de San Agustín. Na Universidá de San Marcos doctorar en Xurisprudencia con una tesis sobre La frenoloxía nes sos rellaciones cola Medicina, el Derechu y l'Educación (1864).

Daquella fixo'l so más importante contribución académica al Derechu peruanu: el so monumental Diccionariu de la Llexislación Peruana, que la so primer edición ye de 1860-62 (2 volumes); incluyó un pormenorizáu analís xurídicu de cada figura llegal, sofitándose na doctrina de los xuristes y na llexislación entós vixente. Esta obra mereció en 1862 una medaya d'oru del Congresu.

En 1864 foi nomáu oficial primeru de la Direición Xeneral de Facienda y en 1865 foi promovíu a la Direición d'Alministración. Arrenunció entós pa dedicase al so oficiu, convirtiéndose n'unu de los prominentes miembros del foru limeñu.

En 1867 foi escoyíu diputáu por Arequipa y aportó a presidente del Congresu Constituyente. Esi mesmu añu collaboró na organización de l'Academia Peruana de Ciencies y Belles Lletres, entidá de curtia esistencia. Ante la meyora de la revolución de 1867 contra'l gobiernu de Mariano Ignacio Prado, solicitó a esti presidente'l so arrenunciu.

En 1868, al inaugurar el coronel José Balta el so gobiernu constitucional, integró'l gabinete ministerial asumiendo la cartera de Facienda. Dichu gabinete taba compuestu por diversu personalidaes como Pedro Gálvez Egúsquiza (ministru de Gobiernu), José Antonio Barrenechea (Rellaciones Esteriores) y Luciano Benjamín Cisneros, otru prominente abogáu de la dómina (Xusticia). Pero la so xestión como ministru foi efímera (del 4 d'agostu al 15 d'avientu de 1868); ante la grave crisis hacendaria que paecía irresoluble, tuvo qu'arrenunciar y dar pase al entós nuevu Nicolás de Piérola, que se fadría célebre por axustar el llamáu Contratu Dreyfus.

Foi escoyíu decanu del Colexu d'Abogaos de Lima (ente 1874 y 1876) y presidente del Círculu Lliterariu (1875). En 1876 foi escoyíu senador por Arequipa, función que desempeñó hasta 1879.

Tamién tuvo una importante carrera empresarial. Foi direutor y presidente dende 1874 del Bancu de la Providencia y xerente del Bancu de Creitu Hipotecariu dende 1873.

En 1874, l'empresariu estauxunidense Henry Meiggs constituyó la Compañía d'Obres Públiques y Fomentu de Perú, onde García Calderón ocupó'l cargu de vicepresidente y según l'historiador Alejandro Salinas "... tuvo un papel primordial nes conversaciones col Presidente Pardo pa iguar les cuentes de los ferrocarriles" y "dende 1877 defendió nel Senáu los intereses de Meiggs".[4]

Foi unu de los fundadores de la Compañía Salitrera de Perú en 1878 de la cual foi presidente del direutoriu. Esta empresa tenía'l conseñamientu del salitre del Estáu.[5]

Presidencia de Perú[editar | editar la fonte]

Francisco García Calderón Landa.

Dempués de la ocupación chilena de Lima, tres les derrotes peruanes de San Juan y Miraflores, el dictador Nicolás de Piérola tuvo que retirase a Ayacucho col enfotu de reorganizar les tropes pa prosiguir la guerra.

Paralelamente en Lima, los "vecinos notables" axuntáronse'l 12 de marzu de 1881 y escoyeron a Francisco García Calderón como Presidente Provisional de la República.

García Calderón estableció'l so gobiernu nel pueblu de La Magdalena Vieja (güei nel distritu de Pueblo Libre, en Lima) y convocó la xunta d'un Congresu Estraordinariu, el mesmu que s'instaló en Chorrillos, nel llocal de la Escuela de Clases, únicu edificiu que se salvara de la espantible destrucción que sufriera dichu balneariu y qu'hasta entós sirvía como hospital pa los mancaos chilenos. El Congresu sesionó del 10 de xunetu a 23 d'agostu de 1881. El Senáu tuvo presidíu por Francisco de Paula Muñoz, y la Cámara de Diputaos por César Canevaro Valega.

García Calderón trató d'unificar al país, nomando como primer vicepresidente al contralmirante AP Lizardo Montero Flores, y como segundu vicepresidente al xeneral Andrés Avelino Cáceres.

Los chilenos, que nun aceptaben a Piérola como autoridá, reconocieron a García Calderón como xefe del gobiernu peruanu, con cuenta de poder xestionar el fin de la guerra. Finalmente, Piérola arrenunció'l 28 de payares de 1881.

Xestiones de paz[editar | editar la fonte]

García Calderón, cola potestá dada pol Congresu de Chorrillos, empecipió les negociaciones de paz con Chile. Una de les condiciones chilenes pal términu de la guerra yera la cesión de los territorios de Tarapacá y Arica, a lo que'l presidente peruanu negóse rotundamente. Sicasí, tratando de buscar una salida a esti entrampamiento, García Calderón aceptó pagar una indemnización razonable a Chile polos gastos de guerra, dexando en claro que'l Perú tenía los recursos pa faelo. Esta posición cuntó de primeres col respaldu de los Estaos Xuníos d'América, que s'emprestó a mediar nel conflictu.

El día 25 d'agostu de 1881, l'embaxador de los Estaos Xuníos en Perú, Mr. Hurlbut, unvió una carta al contralmirante Patricio Lynch, el xefe de les fuercies d'ocupación chilenes, onde lu informaba claramente que

los Estaos Xuníos sofitaríen al Perú nel sentíu de nun dexar un pie del so territoriu nun siendo que se demostrara que'l Perú nun diba ser capaz de pagar una indemnización de guerra de dalguna otra manera.

Lynch nun contestó la nota, anque la posición estauxunidense debió ensin dulda esmoler a los chilenos. El día de 18 de setiembre, asumió en Chile'l presidente Domingo Santa María; el día 26 del mesmu mes los chilenos tomaron posesión de la Caxa Fiscal del gobiernu peruanu y embargaron los sos fondos nel Bancu de Londres; el día 28, por bandu, Lynch declaró que solo subsistíen les autoridaes municipales, colo que suspendía'l gobiernu de García Calderón. El día 30, García Calderón declaraba:

La soberanía de Perú, orixe del mio poder, nun ta suxeta a les autoridaes de Chile, nin va sumir anque tou [el país] fuera ocupáu.

El día 6 de payares García Calderón foi arrestáu y deportáu a Chile a bordu del blindáu Almirante Cochrane. Antes de partir llanzó una proclama al país, na que pidió la unión nacional y dexó constancia que'l so destierru yera por cuenta de la enerxía con que defendía la integridá del territoriu y la soberanía de la nación.

Cautiverio en Chile[editar | editar la fonte]

En Chile, García Calderón, magar foi recibíu con cortesía poles autoridaes chilenes, siguió siendo primíu por qu'aceptara les condiciones de paz que Chile quería imponer al Perú. Pero él, inflexiblemente, negar a tou tratu de paz qu'arreyara cesión territorial. Esto causaría-y represalies, no tocante a les comodidaes que tenía de recibir na so calidá de mandatariu. Sufrió tamién ataques a la so honra, como aquel llevantu que aseveraba que la so negativa a afaer la paz yera por un interés personal, por tar venceyáu a la Compañía Salitrera de Perú, habiendo, supuestamente, esixíu que se pagaren los adeudos a dicha empresa.[6] Acompañó-y nel destierru la so esposa Carmen Rei y Basadre, fía de quien fora mientres venticinco años cónsul de Chile en Arica,[7]

Nel Perú asocedió-y el contralmirante AP Lizardo Montero Flores, como presidente provisional instaláu en Cajamarca, depués en Huaraz y finalmente n'Arequipa.

La política de los Estaos Xuníos respeuto al arreglu de paz ente Perú y Chile sufrió un viraje total depués del asesinatu del presidente d'Estaos Xuníos James Garfield y la renovación del so gobiernu; en sofitando una paz ensin cesión territorial, el nuevu gobiernu estauxunidense socatró al Perú a que roblara la paz con cesión de Tarapacá y entá cola entrega de Tacna y Arica en cuenta de una compensación pecuniaria.

Tando García Calderón reteníu en Valparaíso, nació'l so fíu, el futuru escritor Francisco García Calderón Rei. Nesi puertu, sicasí, siguió exerciendo la so influencia nos asuntos tocantes al futuru de la so patria al traviés de correspondencia pa evitar la cesión de territorios, entá a riesgu de mayores rigores nel so contra, los que finalmente se producieron al ser apostráu a la entós atrasada ciudá de Rancagua, onde se-y llindó cuasi n'absolutu la so capacidá de comunicación col esterior. El so fíu, el tamién escritor Ventura García Calderón, remembrando los rellatos de la so madre, describió l'ambiente contrario que'l presidente peruanu tuvo de sufrir mientres el so cautiverio en Chile:

"Non, nun se me borró de la memoria lo que tantes vegaes escuché referir a la mio madre colos güeyos llenos de llárimes: al fíu que naz en Valparaíso [Francisco García Calderón Rei] dan-y por trubiecu risible un caxón de Burdeos; l'Arzobispu de Santiago, escaeciendo los sos deberes y la caridá evanxélica, esixe que'l neñu por bautizar seya inscritu nel rexistru bautismal como ciudadanu chilenu; por eso'l mio hermanu Francisco namái pudo ser cristianizado en Buenos Aires. En Rancagua, cuando quier l'enemigu romper la ferrial voluntá de la so víctima da-y por agospiamientu una puerca barraca fededora a que la so puerta zarrada alleguen nes nueches los rotos borrachos del chigre próximu echando sonoramente el pechu del caballu y glayando: "Muerra'l Presidente García Calderón". Dos muyeres trémboles, la mio madre y la mio güela, escuchaben na solombra, ensin dormir, l'amenaza que pudo faese efectiva..."[8]

Según testimoniu de personeros estranxeros que tuvieron la facultá de visitalo nel exiliu, el señor García Calderón y la so familia dieron en tou momentu, y magar les adversidaes, muestra de dignidá y espíritu infrayable.

Post-presidencia[editar | editar la fonte]

Francisco García Calderón y los sos fíos. Revista Prisma, 1905.

García Calderón quedó reteníu en Santiago de Chile hasta'l truecu del Tratáu de Rancón y, en vista de que prohibióse-y la so torna inmediata a Lima, dirixir a Buenos Aires en 1884, enrumbando depués a Europa. N'ausencia foi escoyíu senador por Arequipa y rector de San Marcos. Retornó a Lima en xunetu de 1886, xunto cola so esposa y los sos fíos Francisco y Ventura, esti postreru nacíu en París en febreru del mesmu añu.

Tres reintegrarse a la so patria, dempués d'un llargu cautiverio, asumió la so función senatorial, qu'exerció de 1886 a 1893, aportando a presidente del so cámara. Como tal, inspiró lleis básiques pa la reconstrucción y l'ordenamientu del país. Volvió ser escoyíu senador, esta vegada pol departamentu de Puno, exerciéndolo de 1899 a 1901.

Foi amás rector de la Universidá Nacional Mayor de San Marcos en dos oportunidad: de 1886 a 1891 y de 1895 hasta la so muerte; a lo llargo d'esta llarga xestión esforciar por emponderar la solvencia cultural y moral de la universidá, aumentó'l númberu de cátedres y empobinó l'actividá docente escontra la comprensión de los fechos asocedíos na vida social.

Coles mesmes, el 30 d'agostu de 1887 foi escoyíu como primer presidente de l'Academia Peruana de la Llingua, que fuera creada por Ricardo Palma el 6 de mayu d'esi mesmu añu a instancies de la Real Academia Española de la Llingua.[9] Foi tamién miembru del Club Nacional.

Finó na ciudá de Lima el 21 de setiembre de 1905. En reconocencia a la so trayeutoria nel ámbitu llegal el gobiernu peruanu instituyó, por resolución supremu del 14 de marzu de 1952, la fecha de la so natalicio como Día del Abogáu.

Descendencia[editar | editar la fonte]

Casar en Lima con Carmen Rei y Basadre, el 9 d'ochobre de 1881, nuna ceremonia na qu'allegaron cien persones. El meyor regalu de la boda facer l'empresariu norteamericanu Charles Watson, qu'agasayó un serviciu de café d'oru de 21 quilates. Según Ricardo Palma: "... la novia ye una llinda moza de 28 años, taragañu non yá pa cardenal sinón hasta para conceyu ecuménicu".[10]

El matrimoniu tuvo cinco fíos:

Obres escrites[editar | editar la fonte]

Monumentu a Francisco García Calderón nel distritu de Pueblo Libre, Lima.
  • Diccionariu de la Llexislación Peruana (Lima, 1861-1863, en dos volúmenes y un apéndiz; reeditáu en París, en 1879).
  • Estudios sobre'l Bancu de Creitu Hipotecariu y les lleis d'hipoteca (Lima, 1868).
  • Plan de facienda propuestu a la llexislatura de 1868 (Lima, 1868).
  • Mediación de los Estaos Xuníos de Norteamérica na guerra del Pacíficu (Buenos Aires, 1884).
  • Retruque al alegatu del Ecuador (1896)
  • Proyeutu de llei d'instrucción aprobáu pola comisión nomada al efeuto pol supremu gobiernu (1899).
  • Memories del cautiverio (edición póstuma, en 1949).


Predecesor:
José Jacinto Ibarra
Presidente del Congresu Constituyente de Perú

15 de setiembre de 1867 - 15 de payares de 1867
Socesor:
Receso del Congresu predecesor2 = Juan Ignacio Elguera
Predecesor:
'
Ministru de Facienda y Comerciu de Perú

4 d'agostu de 1868 - 15 d'avientu de 1868
Socesor:
Nicolás de Piérola Villena
Predecesor:
Nicolás de Piérola Villena
Presidente Provisional de la República de Perú

12 de marzu de 1881 - 6 de payares de 1881
Socesor:
Lizardo Montero
Predecesor:
Juan Antonio Ribeyro
Rector de la Universidá de San Marcos

1886 - 1891
Socesor:
Ramón Ribeyro
Predecesor:
Francisco Rosas
Presidente del Senáu de la República de Perú

28 de xunetu de 1886 - 28 de xunetu de 1887
Socesor:
Francisco Rosas
Predecesor:
Francisco Rosas
Rector de la Universidá de San Marcos
1895 - 1905
Socesor:
Luis Felipe Villarán

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6bs12v8. Apaez como: Francisco García Calderón. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. Alejandro Salinas Sánchez. Estudio Sociu-Históricu del Epistolariu Meiggs (1866-1885), páxs. 70; 95.
  5. Camprubí Alcazar, Carlos. Historia de los Bancos de Perú, páxs. 345-346.
  6. Basadre 2005, tomu 9, páxs. 235-236.
  7. Guerra+del+Pac%C3%ADfico&printsec=frontcover&source=bl&ots=i3Q948wW_M&sig=bOx5rK9_0rMKdEALrE44GEIN5X8&hl=es&ei=83IMS9TUA4aWtgf1x8jiAg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CAgQ6AEwAA#v=onepage&q=&f=false Martí y Blaine na dialéutica de la Guerra del Pacíficu (1879-1883). p. 137. Consultáu'l 24 de payares de 2009.
  8. Citáu por Basadre 2005, tomu 9, p. 252.
  9. Historia de l'Academia Peruana de la Llingua
  10. Ricardo Palma. 1979 Cartes a Piérola, p. 82.
Bibliografía *

Basadre Grohmann, Jorge: Historia de la República de Perú (1822 - 1933), Tomos 8 y 9. Editada pola Empresa Editora El Comercio S. A. Lima, 2005. ISBN 9972-205-70-3 (V.8) - ISBN 9972-205-71-1 (V.9)

  • Camprubí Alcazar, Carlos: Historia de los Bancos de Perú. Editorial Lumen. 1957
  • Chirinos Soto, Enrique: Historia de la República (1821-1930). Tomu I. Lima, AFA Editores Importadores S.A., 1985.
  • Fonseca, Juan: Un Estáu en Formación (1827-1883). Tomu X de la Historia de Perú” publicada pola Empresa Editora El Comercio S.A, 2010. ISBN 978-612-4069-96-3
  • Orrego, Juan Luis: La República Oligárquica (1850-1950). Incluyida na Historia de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-35-4
  • Palma, Ricardo: Cartes a Piérola. Editorial Milla Batres. 1979
  • Salinas Sánchez, Alejandro: Estudio Sociu-Históricu del Epistolariu Meiggs (1866-1885). Universidá Nacional Mayor de San Marcos. 2007.
  • Tauro del Pino, Alberto: Enciclopedia Ilustrada de Perú. Tercer Edición. Tomu 7, FER/GUZ. Lima, PEISA, 2001. ISBN 9972-40-156-1
  • Vargas Ugarte, Rubén: Historia General del Perú. Tomu IX y Tomu X, segunda edición. Editor Carlos Milla Batres. Lima, Perú, 1984.
  • Dellos autores: Grandes Forxadores de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-50-8

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]