Flauta duce

De Wikipedia
Flauta duce
Tesitura
Flauta duce sopranu: do5re7 (sol7)
Carauterístiques
Clasificación Instrumentu de vientu madera
Instrumentos rellacionaos
[editar datos en Wikidata]
Detalle de la pintura Drei Wandermusikanten (Muséu del Prado) del artista alemán Jacob Jordaens na que s'aprecia a unu de los personaxes tocando una flauta.

La flauta duce o flauta de picu ye un instrumentu de vientu madera formáu por un tubu cilíndricu con ocho orificios, siete de los cualos tán asitiaos na parte delantera y unu na trasera. El soníu produzse cuando'l intérprete sopla al traviés de la boquilla del instrumentu faciendo topetar l'aire contra'l bisel, mientres utiliza los deos pa tapar y desatapar los furos llogrando asina les diverses notes musicales.

Esti instrumentu conocer dende la Edá Media, periodu mientres el cual algamó una gran popularidá que siguió a lo llargo del Renacimientu y del Barrocu. La primer flauta foi atopada n'Alemaña con 43 000 años d'antigüedá. Cayó en desusu nel Clasicismu y el Romanticismu al desenvolvese la orquesta clásica que taba poblada de instrumentos más sonoros. A partir del sieglu XX recuperó vixencia como parte del interés nes interpretaciones historicistes de música renacentista y Música del Barrocu barroca, esto ye, pieces que se tocaben colos instrumentos orixinales de la dómina. El so espardimientu mundial creció gracies a les sos posibilidaes pedagóxiques como ferramienta pa la iniciación musical.

Familia de flautes duces[editar | editar la fonte]

Familia de flautes duces nuna ilustración del Syntagma Musicum (1614-19) de Michael Praetorius.
Flautes duces barroques: Tenor, Alto, Sopranu y Sopranino.
Ilustración de la obra de 1529 Musica instrumentalis deudsch (Música instrumental alemana), de Martin Agricola.

A partir del Renacimientu la flauta duce constrúyese utilizando y formando families qu'asemeyen la distribución tonal de la voz humana, por aciu conxuntos (consorts, n'inglés) tamién comunes nos instrumentos de cuerda (violín, viola, violonchelu y contrabaxu). Por esti motivu esisten dende flautes duces de menos de 15 centímetros de llargor hasta modelos de más de dos metros y mediu. Les más espublizaes y conocíes, sicasí, son la flauta duce sopranu, instrumentu común nes escueles pa iniciación musical, y la flauta duce contraltu, tamién llamada dacuando flauta duce altu. Toes tienen una tesitura de dos octaves y media, y polo xeneral son instrumentos afinaos en Do o en Fa:

Tesitura Afinación Estensión
Garkleine
do 6
Sopranino
fa 5
Sopranu
do 5
Contraltu o Alto
fa 3
Tenor
do 3
So
fa 2
Gran So
do 2
Contrabaxu
fa 1
Subcontrabajo
do 1
Subsubcontrabajo
fa -1

Otros miembros de la familia son les llamaes

  • Voice Flute: tenor en re cola mesma tonalidá básica que'l traverso.
  • Fourth Flute y Sixth Flute: les utilizaes, p. ex., nos conciertos de John Baston.

Téunica del instrumentu[editar | editar la fonte]

La flauta duce sostener en posición vertical, cola manzorga más cercana a la embocadura. Una téunica correuta implica atender a la emisión del soníu, la so articulación, y la digitación que dexa xenerar les distintes notes.

Emisión del soníu[editar | editar la fonte]

La emisión ye de calter "natural", evitando la idea de "soplar". La embocadura, del instrumentu ye un "bloque" (A) dientro del cual una canal de vientu (B) dirixe l'aire direutamente contra un cantu afiláu o bisel (C), que tresmite la so vibración d'aire escontra la columna d'aire dientro de la flauta. Por esti motivu ye relativamente senciellu producir soníos, anque la posición de la boca produz variaciones notables na calidá y timbre del instrumentu.

Articulación del soníu[editar | editar la fonte]

L'articulación ye fundamental pa la separación ente notes, dexando la espresión de la interpretación. La téunica d'articulación ye común a práuticamente tolos instrumentos de vientu, y consiste nel llamáu «toque de llingua», que les sos variantes producen distintes maneres. El toque de llingua» llógrase articulando fonemes simples (ensin poner en vibración les cuerdes vocales del intérprete), llogrando por casu:

  • estilu normal: el to-el to-el to
  • articulación legato: du-du-du
  • articulación staccato: t-t-t
  • articulación non legato: dái-dái-dái
  • articulación doble staccato: el to-ku-el to-ku

El manexu d'esta téunica dexa llimpieza nos pasaxes rápidos, y posibilidaes espresives importantes.

Opera Intitolata Fontegara... de Silvestro Ganassi dal Fontego.

Trataos como "La Fontegara" de Silvestro Gannassi, editáu en Venecia en 1535 menten un tipu adicional d'articulación col nome de "Lingua riversa" nel sentíu invertida o "al aviesu". Gannassi propón les sílabes -y-re con variantes en toes la vocales. Un tipu d'articulación similar ye citáu en dellos trataos posteriores, por casu Joachim Quantz cola sílaba did'll. L'efeutu que se busca ye'l de crear una suerte de superposición de les notes independientemente de la durez del ataque inicial.

La flexibilidá d'esta téunica cola cual pueden crease notes que van dende un cuasi legato a un nidiu stacatto, llevar a ser considerada unu de los tipos principales si non el principal p'articular pasaxes rápidos con elegancia (Dalla Casa). Nes escueles de flauta duce modernes, na so mayoría d'aguada anglosaxona, esta téunica ye estudiada partiendo del tratáu de Quantz (did'll). Un criteriu unívocu sobre como encetar esta articulación partiendo del -y-re de Gannassi nun esiste. Sicasí, reparando l'enclín a la guturalidad qu'esiste entá güei na pronunciación de la r nel norte d'Italia, podría pensase qu'una r entendida como una g nidiu xunida a una compresión de los fonemes, consecuencia natural de la velocidá de los pasaxes, podría conducir a una especie de legl- legl en forma natural, creándose nesta manera un efeutu práuticamente igual al did'll yá citáu.

Historia[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XVII produciéronse dellos cambeos na construcción del instrumentu, resultando no que se conoz como "flauta duce". Les innovaciones dexaron esta marca nuna tesitura de dos octaves y media cromátiques, y el llogru d'un timbre más "dulce" que los modelos anteriores.

Mientres el sieglu XVII, en forma daqué confusa, el instrumentu ye de cutiu referenciáu a cencielles como «flauta» (flauto n'italianu), ente que la flauta trevesera ye llamada «traverso».

Pa esta flauta duce foi que Bach escribió la so 4º Conciertu brandenburgués en Sol mayor, a pesar de que Thurston Dart suxurió equivocadamente que foi escritu para flageolets.

El compositor Johann Sebastian Bach emplegó flautes duces na instrumentación de diversos concierto y cantates.

Realmente, Bach escribió esta obra pa dos flauti d'echo, o flautes d'ecu, un exemplu de les cualos sobrevive hasta güei en Leipzig. Consiste en dos flautes duces en fa, coneutaes por pestañes de cueru, de forma que una d'elles úsase pa tocar forte, la otra pianu.

Antonio Vivaldi escribió tres conciertos pa flautino, un instrumentu que se pensaba correspondía al píccolo. Anguaño acéptase que realmente, tratar de la flauta duce sopranino. Sicasí n'unu de los manuscritos d'estos conciertos puede lleese la indicación strumenti alla quarta bassa, fechu que llevó a formular la hipótesis qu'en realidá'l instrumentu pensáu por Vivaldi pa estos conciertos yera la flauta duce sopranu. Esta hipótesis ta respondida por pola bien escasa presencia de la flauta duce sopranino nel barrocu tardíu y delles referencies al "flauto piccolo" o "flautino" indicando la flauta sopranu en re o en do.

Renacimientu modernu[editar | editar la fonte]

El flauteru mexicanu Horacio Franco, destacáu na interpretación d'esti instrumentu.

La flauta duce renació a principios del sieglu XX de la mano de siguidores de la música Antigua. Los intérpretes modernos de música renacentista y barroca empezaron a utilizar los instrumentos orixinales d'aquelles dómines. Sicasí, la flauta duce solamente yera usada con esi propósitu y nun yera considerada como un instrumentu musical históricu y de muséu. A empiezos del sieglu XX yera tan estraña que Stravinsky confundir con un clarinete [ensin referencies].

La incorporación de la flauta duce nel repertoriu musical modernu deber a Arnold Dolmetsch nel Reinu Xuníu y a una serie d'iniciatives previes nel continente européu, tantu d'intérpretes como d'eruditos. Por casu, el Conservatoriu de Bruxeles (onde Dolmetsch cursó estudios), la Bogenhauser Künstlerkapelle (Banda d'artistes de Bogenhausen) formada n'Alemaña en 1890, qu'interpretaba música de delles dómines y los trabayos de Willibald Gurlitt, Werner Danckerts y Gustav Scheck. La renacencia de la flauta duce nun puede ser atribuyíu a Dolmetsch solamente, nin a nenguna persona en singular, yá que foi la resultancia de dellos esfuercios, en parte combinaos y en parte independientes ente sigo.

L'espardimientu masivu de la flauta duce empezó a mediaos del sieglu XX, cuando les empreses fabricantes consiguieron construyir flautes duces en bakelita y otros derivaos plásticos. Esto tuvo delles consecuencies. De primeres, tornóse posible la producción de flautes a escala industrial (hasta entós los instrumentos musicales siguíen siendo de producción artesanal). D'esta miente, la flauta convertir nun productu barato y masivo. De segundes, el plásticu soporta meyor el caudal d'aire, especialmente nel casu de los primerizos que nun saben regular la soplida y producen soníos estridentes, y amás dexó reemplazar la digitación barroca (de nivel profesional) pola digitación alemana. N'otres pallabres, la flauta de plásticu ye más bono de tocar que les demás y en manes inespertes los sos soníos son menos estridentes.

La nueva flauta duce de plásticu foi incorporada dende entós a la instrucción musical nes escueles de tol mundu por cuenta de les ventayes mentaes: so costo y facilidá d'usu. A partir d'entós, la flauta duce consiguió, amás d'un espardimientu masivu, una reputación negativa de "instrumentu pa neños". Sicasí, magar les sos facilidaes, l'aprendizaxe correutu d'esti instrumentu esixe práutica y estudiu, al igual que cualesquier otru.

Una figura influyente na renacencia de la flauta duce como instrumentu seriu de conciertu foi David Munrow, que'l so doble álbum L'Arte de la Flauta duce (1975), permanez como una importante antoloxía de la música pal instrumentu al traviés de les distintes dómines. Sicasí, en manera cuasi unánime indicar a Frans Brüggen como'l personaxe más influyente na renacencia de la flauta duce nos escenarios musicales alredor del mundu. Los sos numberosos discos y la so actividá pedagóxica n'Ámsterdam contribuyeron en manera indeleble a formar l'asina llamada "escuela holandesa" de la flauta, de la cual anguaño práuticamente toles escueles profesionales de flauta duce baxen direuta o indireutamente.

Compositores modernos de gran estatura escribieron obres pa la flauta duce, incluyendo a Paul Hindemith, Luciano Berio, Karlheinz Stockhausen, John Tavener, Michael Tippett, Benjamin Britten, Leonard Bernstein, Robin Milford, Gordon Jacob y Miguel Oblitas Bustamante. Tamién ye dacuando utilizada en música popular, incluyendo grupos como los Beatles, los Rolling Stones, Led Zeppelin, Jimi Hendrix.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]