Leonard Bernstein

De Wikipedia
Leonard Bernstein
profesor asociado (es) Traducir

Vida
Nacimientu Lawrence (es) Traducir[1]25 d'agostu de 1918[2]
Nacionalidá Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Muerte Nueva York[3]14 d'ochobre de 1990[2] (72 años)
Sepultura Cementerio de Green-Wood (es) Traducir
Causa de la muerte neumonía
paru cardiorrespiratoriu[4]
Familia
Padre Samuel Joseph Bernstein
Madre Jennie Resnick
Casáu con Felicia Montealegre (1951 – 1978)[5]
Fíos/es
Estudios
Estudios Universidá de Harvard
Instituto de Música Curtis (es) Traducir
Eliot House (en) Traducir
Llingües falaes inglés[6]
Alumnu de Richard Stöhr (es) Traducir
Nadia Boulanger
Profesor de Marin Alsop
Evelyn Lear
Yutaka Sado
Paavo Järvi
Jeannette Sorrell
Oficiu direutor d'orquesta, pianista, compositor, musicólogucompositor de bandas sonoras (es) Traducir
Emplegadores Universidá Brandeis
Trabayos destacaos Symphony No. 1 (en) Traducir
Symphony No. 2 (en) Traducir
Kaddish (en) Traducir
West Side Story (es) Traducir
Candide (opereta) (es) Traducir
Premios
Nominaciones
Miembru de Academia de les Artes y les Ciencies d'Estaos Xuníos
Academia d'Estaos Xuníos de les Artes y les Lletres
Academia Bávara de Bellas Artes (es) Traducir
Orquesta Filarmónica de Viena (es) Traducir
Xéneru artísticu Sinfonía
música clásica
ópera
Instrumentu musical pianu
Discográfica Columbia Records
Deutsche Grammophon (es) Traducir
Philips
IMDb nm0077086
leonardbernstein.com
Cambiar los datos en Wikidata

Leonard Bernstein (25 d'agostu de 1918Lawrence (es) Traducir – 14 d'ochobre de 1990Nueva York) foi un compositor, pianista y direutor d'orquesta d'Estaos Xuníos. Foi'l primer direutor d'orquesta nacíu nos Estaos Xuníos que llogró fama mundial, célebre por dirixir la Orquesta Filarmónica de Nueva York, poles sos Conciertos pa mozos na televisión de la década de 1960 y polos sos múltiples composiciones, ente elles West Side Story (1957), Candide y Un día en Nueva York (1944).

Biografía[editar | editar la fonte]

Infancia[editar | editar la fonte]

Bernstein nació en Lawrence, Massachusetts, en 1918 nuna familia xudía procedente del óblast de Rivne, Ucraína. La so güela aportunó en que'l so primer nome fuera Louis, pero los sos padres siempres lu llamaron Leonard, que-yos gustaba más. Oficialmente camudóse'l nome a los dieciséis años. El so padre, Sam Bernstein, yera un home de negocios, y en principiu oponer al interés del so fíu pola música. Sicasí, llevar con frecuencia a conciertos. Siendo bien nuevu, escuchó una interpretación de pianu y quedó darréu cautiváu, asina qu'empezó a estudiar el preséu. Estudió na escuela Garrison y la Boston Latin School. El so padre refugó paga-y les lleiciones de pianu, polo que Bernstein dedicar a enseñar a estudiantes nuevos, emplegando les ganancies nes sos propies clases de pianu.

Universidá[editar | editar la fonte]

Dempués de graduase na Boston Latin School en 1935, Bernstein allegó a la Universidá de Harvard, onde estudió música con Walter Piston y acomuñóse de volao col club Harvard Glee. Al acabar los sos estudios en Harvard (1939), ingresó nel Curtis Institute de Filadelfia, onde recibió la única nota de "A" (sobresaliente) que Fritz Reiner concedió nunca nes sos clases de direición; y nel branu, allegaba al Berkshire Music Centre (1940 y 1941). Nesta dómina Bernstein tamién estudió pianu con Isabella Vengerova y Heinrich Gebhard.

Vida familiar[editar | editar la fonte]

Los primeros años de Leonard Bernstein en Nueva York tuvieron llenos de trabayu duru y enforma entrenamientu. Dempués d'una llarga llucha interna y un aturbolináu novialgu nel que se comprometió y rompió el compromisu delles vegaes, cásase cola chilena Felicia Cohn Montealegre el 9 de setiembre de 1951.

Leonard y Felicia tuvieron tres fíos: Jamie, Alexander y Nina. Col pasu de los años, Bernstein reconoció'l so bisexualidá. En 1976, abandonó a Felicia pa vivir col so compañeru, Tom Cothran. Pero volvió cola so muyer al añu siguiente. A los pocos meses de reconciliase, sicasí, diagnosticáron-y a Felicia un cáncer de pulmón. Morrió un añu dempués, en 1978. Dalgunos creen ver un cambéu na direición orquestal de Bernstein dempués de la muerte de Felicia, más aveséu y pesáu, con xestos exageradamente enllargaos, anque otros citen esto como exemplu de la manera en que munchos artistes esaxeren el so estilu orixinal de dirixir la orquesta conforme van faciéndose mayores. Munchos críticos consideren que la direición de Bernstein na última parte de la so carrera foi la meyor de toes.

Carrera[editar | editar la fonte]

Foi bien conocíu como direutor d'orquesta, compositor (ensin parentescu dalgunu col compositor de bandes sonores Elmer Bernstein), pianista y educador. Foi probablemente'l direutor d'orquesta más famosu nos Estaos Xuníos mientres munchos años, por cuenta de la so llarga permanencia como direutor titular de la Orquesta Filarmónica de Nueva York, dende 1944. Dirixó munches otres orquestes de les más destacaes del mundu. Compunxo trés sinfoníes, dos óperes, una misa, cinco musicales (ente los que destaca pola so popularidá West Side Story), y munches otres pieces. Siguió diversos estilos: atonalidad, dodecafonismu, jazz.

Bernstein dirixendo (1945).

En 1940, empezó a estudiar nel institutu de branu de la Orquesta Sinfónica de Boston, Tanglewood, col direutor d'orquesta Serge Koussevitzki. Bernstein fíxose dempués asistente de direición de Koussevitsky.[10] Más tarde dedicó-y el so Sinfonía nᵘ 2 a Koussevitzki.[11]

Foi nomáu direutor sustitutu de la Orquesta Filarmónica de Nueva York. Poco dempués, el 14 de payares de 1943, fixo'l so debú cuando Bruno Walter careció. Tuvo un ésitu inmediatu y fíxose famosu yá que el conciertu retresmitir a tol país. El solista esi día históricu foi Joseph Schuster, violonchelista, qu'interpretó Don Quixote de Richard Strauss. Como Bernstein nun dirixiera nunca esta obra, Bruno Walter ensayó con él enantes del conciertu.

Dempués de la Segunda Guerra Mundial, la carrera de Bernstein empezó a desenvolvese internacionalmente. En 1949 dirixó l'estrenu mundial de la Sinfonía Turangalila d'Olivier Messiaen. Dempués de la muerte de Serge Koussevitzky en 1951, Bernstein asumió mientres munchos años la xefatura de los departamentos orquestal y de direición de Tanglewood. Foi nomáu direutor titular de la Filarmónica de Nueva York dende 1958 hasta 1969. Hasta 1990 foi nomáu direutor gallardoniáu, y dirixó la orquesta hasta cinco díes enantes de la so muerte. Convertir nuna figura bien conocida nos Estaos Xuníos por una serie de cincuenta y tres programes tituláu Conciertos pa mozos, que se televisaron al traviés de la CBS, na que comentaba les obres que dempués interpretaba. Dalgunes de les sos lleiciones musicales sopelexáronse en discu, xunto a otres grabaciones premiaes colos Grammy. Hasta güei, estos Conciertos pa mozos caltiénse como'l programa de música clásica que más duró nuna televisión comercial: emitir dende 1958 hasta 1972. Más de trenta años dempués, repunxéronse 25 d'estos programes na canal de cable Trio y comercializáronse en DVD.

En 1947, dirixó en Tel Aviv per primer vegada, y empecipió una llarga asociación con Israel. En 1957, dirixó'l conciertu inaugural del Auditorium Mann en Tel Aviv; ellí fixo munches grabaciones. En 1967 dirixó un conciertu nel Monte Scopus pa conmemorar la reunificación de Xerusalén.

Bernstein al pianu, faciendo anotaciones na partitura.

Dientro del xéneru operísticu, dirixó l'estrenu norteamericanu de Peter Grimes (1946). En La Scala de Milán dirixó a Maria Callas en Medea de Cherubini y La sonnambula de Bellini. Tamién dirixó un Tristán y Isolda en Múnich. En 1966 debutó na Ópera estatal de Viena dirixendo Falstaff de Verdi, con producción de Luchino Visconti, y Dietrich Fischer-Dieskau como Falstaff). En 1970 volvió a esa ópera pa la producción que fizo Otto Schenk de la ópera de Beethoven Fidelio. En 1986 dirixó la so propia obra: A Quiet Place. Despidir de la ópera de manera accidental en 1989: dempués d'una representación de la Khovanshchina de Mussorgsky de sópitu entró nel escenariu y abrazó al direutor d'orquesta Claudio Abbado en frente d'una audiencia sorprendida, pero prestada.

Dende 1970, Bernstein dirixó en munches ocasiones a la Orquesta Filarmónica de Viena, y con esta orquesta grabó munches de les obres que yá rexistrara enantes cola Filarmónica de Nueva York, ente elles la grabación integral de les sinfoníes de Beethoven, de Mahler, de Brahms y de Schumann. Escoyéronlu en 1973 pa la Charles Eliot Norton Chair nel so Universidá de Harvard, con cuenta d'impartiera una serie de seis clases sobre música. Tomando'l títulu d'una obra de Charles Ives, llamó a esta serie de conferencies The Unanswered Question (La entruga ensin respuesta), y nelles analiza la evolución de la música clásica occidental hasta esi momentu. Estes clases pueden trate güei en llibru y en dellos DVD.

Recibió'l premiu del Kennedy Center en 1980.

En PBS nos años 1980, foi'l direutor d'orquesta y comentarista d'una serie especial sobre la música de Beethoven, que presentaba a la orquesta Filarmónica de Viena interpretando los nueve sinfoníes de Beethoven, delles de les sos obertures, y la Missa Solemnis. L'actor Maximilian Schell tamién apaecía nel programa, lleendo delles cartes de Beethoven.

El día de Navidá, 25 d'avientu de 1989, Bernstein dirixó la Novena Sinfonía de Beethoven nel Schauspielhaus de Berlín Este como parte d'una celebración pola cayida del Muriu de Berlín. El conciertu foi retresmitíu en direutu pa más de venti países, con una audiencia envalorada de cien millones de persones. Pa la ocasión, Bernstein parafrasió'l testu de la Oda a l'allegría de Friedrich Schiller, diciendo «llibertá» («Freiheit») en llugar de «allegría» («Freude»). «Toi seguro de que Beethoven diéranos el so consentimientu», dixo Bernstein.

Leonard Bernstein en 1944.

La so actitú nel podiu[editar | editar la fonte]

Yera bien xestual, estravertíu, hasta'l puntu d'haber vistu criticaos los sos xestos esaxeraos. Sicasí, foi un direutor bien consideráu y queríu polos músicossobremanera los miembros de la Orquesta Filarmónica de Viena y la Orquesta Filarmónica d'Israel, de la que foi un frecuente direutor invitáu. Consideróse-y particularmente fayadizu pa dirixir les obres de Gustav Mahler, Aaron Copland, Johannes Brahms, Dmitri Shostakóvich, George Gershwin (especialmente Rhapsody in Blue y An American in Paris), y de xacíu con representaciones de les sos propies obres (desafortunadamente, Bernstein nunca dirixó representaciones del Conciertu pa pianu en fa, de Gershwin, nin de Porgy and Bess). Tenía la capacidá d'ensayar toa una sinfonía de Mahler interpretando cada frase pa la orquesta pa espresar el significáu precisu, y d'emitir una manifestación vocal del efeutu riquíu, con un sutil oyíu perfectu pal que nada pasaba inalvertíu.

A principios de 1990 (abril) produció un conciertu nuna perantigua ilesia de la frontera bávaru-checa (Waldsassen Kirche) que foi grabáu y espublizáu en formatu DVD. El mesmu Bernstein fai una apoloxía nos sos comentarios introductorios al material, lo qu'él llamó "una nueva era ensin fronteres ente les naciones d'Europa" con motivu a la cayida del Muriu de Berlín. L'emotivu conciertu cuntó cola participación de destacaes personalidaes ente elles la pereminente sopranu norteamericana Arleen Augér (finada poco tiempu dempués), la mezzo-sopranu Frederica von Stade, el tenor Frank Lopardo y el baxu Cornelius Hauptmann acompañaos pol Coru y Orquesta Sinfónica de la Radio de Baviera. El programa del conciertu tuvo conformáu pol Ave verum corpus, el motete Exsultate, jubilate magistralente interpretáu por Arleen Augér y la Gran misa en do menor, toes estes obres de Mozart.

Bernstein dirixó la so última representación en Tanglewood el 19 d'agostu de 1990 cola Orquesta Sinfónica de Boston, cola qu'interpretó Four Sea Interludes de Britten y la Séptima Sinfonía de Beethoven.[12] Fumador mientres munchos años, combatió un enfisema dende la so mocedá; sufrió un ataque de tos en metá d'una interpretación de Beethoven que casi suspendió'l conciertu. Leonard Bernstein morrió'l 14 d'ochobre de 1990, cinco díes dempués d'anunciar la so retirada, de resultes d'un infartu de miocardiu. El día del so funeral, na comitiva a lo llargo de les cais de Manhattan, los obreros de la construcción quitaron los cascos y saludaron de la que glayaben «Goodbye, Lenny». Bernstein ta soterráu nel Green-Wood Cemetery (Brooklyn, Nueva York).



Predecesor:
Dimitri Mitropoulos
Direutor musical, Orquesta Filarmónica de Nueva York
1958–1969
Socesor:
Pierre Boulez
Predecesor:
?
Direutor gallardoniáu, Orquesta Filarmónica de Nueva York
1943–1990
Socesor:
?

Intereses[editar | editar la fonte]

Principales obres con feches d'estrenu[editar | editar la fonte]

Obres pal teatru[editar | editar la fonte]

  • Fancy Free (ballet), 1944
  • On the Town (Musical: Un día en Nueva York), 1944, que foi popularizada dempués como película.
  • Facsimile (ballet), 1946
  • Peter Pan (cantares, música incidental), 1950
  • Trouble in Tahiti (ópera nun actu), 1952
  • Wonderful Town (musical), 1953
  • On the Waterfront (banda sonora), 1954
  • The Lark (música incidental), 1955
  • Candide (opereta risible), 29 d'ochobre de 1956 (nuevu llibretu en 1973, revisada en 1989). El so obertura suelse interpretar como pieza de conciertu aisllada.
  • West Side Story (musical), 1957
  • The Firstborn (música incidental), 1958
  • Mass (pieza de teatru pa cantantes, músicos y baillarinos), 1971. Gran oratoriu escénicu compuestu pa la inauguración del Centro John F. Kennedy pa les Artes Escéniques de Washington
  • Dybbuk (ballet), 1974
  • 1600 Pennsylvania Avenue (musical), 1976
  • A Quiet Place (ópera en dos actos), 1983, qu'inclúi la partitura de la previa Trouble in Tahiti.
  • The Race to Apure (musical), 1987

Obres orquestales[editar | editar la fonte]

  • Sinfonía nᵘ 1, Jeremiah, 1942
  • Fancy Free y Three Dance Variations from "Fancy Free,", estrenu 1946
  • Three Dance Episodes from "On the Town," ("Un día en Nueva York", Stanley Donen y Gene Kelly), estrenu 1949
  • Sinfonía nᵘ 2, La edá de l'ansiedá (basáu nun poema de W. H. Auden) pa pianu y orquesta, 1949 (revisáu en 1965)
  • Serenade (basada en la Llacuada, diálogu de Platón) pa violín solu, cuerdes, arpa y percusión, 1954
  • Prelude, Fugue and Riffs pa clarinete solu y conxuntu de jazz, 1949
  • Suite sinfónica de "On the Waterfront", 1955
  • Dances sinfóniques de "West Side Story", 1961 (Robert Wise y Jerome Robbins)
  • Sinfonía nᵘ 3, Kaddish, pa orquesta, coru mistu, coru de neños, voz falada y sopranu, 1963 (revisáu en 1977)
  • Dybbuk, Suites Non. 1 y 2 pa orquesta, estrenu 1975
  • Songfest, ciclu de cantares con orquesta, 1977
  • Three Meditations from "Mass" pa violonchelu y orquesta, 1977
  • Slava!: Una obertura política pa orquesta, 1977
  • Divertimento for Orchestra, 1980
  • Halil, nocherniegu pa flauta, flautín, percusión, arpa y cuerdes, 1981
  • Concerto for Orchestra, 1989 (orixinalmente, "Jubilee Games de 1986", revisáu en 1989)

Música coral pa ilesia o sinagoga[editar | editar la fonte]

  • Hashkiveinu pa tenor, coru mistu y órganu, 1945
  • Missa Brevis pa coru mistu y contratenor, con percusión, 1988
  • Los salmos de Chichester pa contratenor, coru mistu, órganu, arpa y percusión, encargu del Festival de Chichester de 1965

Música de cámara[editar | editar la fonte]

  • Tríu pa violín, violonchelu y pianu, 1937
  • Sonata pa clarinete y pianu, 1939
  • Brass Music, 1959
  • Dance Suite, 1988

Música vocal[editar | editar la fonte]

  • I Hate Music: Ciclu de cinco canciones infantiles pa sopranu y pianu, 1943
  • La Bonne Cuisine: Cinco recetes pa voz y pianu, 1948
  • Arias y barcarolas pa mezzosopranu, barítonu y pianu a cuatro manes, 1988
  • A Song Album, 1988

Otros xéneros[editar | editar la fonte]

  • Delles pieces pa pianu
  • Otres obres ocasionales, escrites como regalos y otres formes conmemorativas
  • "The Skin of Our Teeth": Un trabayu inconcluso del que tomó material pa los "Chichester Psalms"

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Libro escritos por Bernstein:

  • El maestru convida a un conciertu, Ediciones Siruela, 2006. ISBN 84-7844-701-6
  • Findings. Orixinalmente publicáu en Nueva York: Simon and Schuster, 1982. Nueva edición, Nueva York: Anchor Books, 1993 con ISBN 0-385-42437-X.
  • The Infinite Variety of Music. Orixinalmente publicáu por Simon and Schuster, 1966. Nueva York: Anchor Books, 1993. ISBN 0-385-42438-8.
  • The Joy of Music, orixinalmente c 1959. Pompton Plains, Nueva Jersey: Amadeus Press edition, c 2004, ISBN 1-57467-104-9.
  • The Unanswered Question. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1976. ISBN 0-674-92000-7.

Llibros sobre Bernstein:

  • Gradenwitz, P., Leonard Bernstein, Espasa-Calpe, S.A., 1986. ISBN 84-239-2419-X.
  • Núñez, F., Gershwin, Bernstein, Promoción y Ediciones, 1996. ISBN 84-407-0074-1.
  • Leonard Bernstein, West side story (Edilibro, S.L., 1999. ISBN 84-409-0927-6 (más 1 discu compactu)
  • Leonard Bernstein, West side story, Club Internacional de Llibru. División Coleicionables, S.L., 1998. ISBN 84-8265-976-6 (más 1 discu compactu)
  • Gottlieb, Jack, editor. Leonard Bernstein's Young People's Concerts. Nueva York: Anchor Books en 1962, nueva impresión n'edición revisada 1992. ISBN 0-385-42435-3.
  • Burton, Humphrey. Leonard Bernstein. Doubleday. 1994. Hardcover: ISBN 0-385-42345-4, Softcover: ISBN 0-385-42352-7.

Cites[editar | editar la fonte]

El problema que tenemos tu y yo ye que queremos que toles persones del mundu ámennos, personalmente, y eso ye imposible: a cencielles nun puedes «conocer» a tol mundu.
Leonard Bernstein, falando con Ned Rorem[13]color

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Бернстайн Леонард. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 26 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. URL de la referencia: https://www.leonardbernstein.com/about/timeline.
  5. 5,0 5,1 5,2 «The True Story of ‘Maestro’ and Leonard Bernstein’s Complicated Marriage» (inglés) (20 avientu 2023).
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  7. URL de la referencia: https://www.evs-musikstiftung.ch/en/prize/prize/archive/prize-winner-archive.html.
  8. URL de la referencia: https://brahms-sh.de/preistrager/.
  9. URL de la referencia: https://www.praemiumimperiale.org/en/laureate-en/laureates-en. Data de consulta: 19 marzu 2022.
  10. Sobre Bernstein, The Leonard Bernstein Office, Inc.
  11. Sony Classical biography on Leonard Bernstein
  12. Homenaxe del escritor Garrison Keillor
  13. The Paris Diary of Ned Rorem, citáu por Norman Lebrecht, The Book of Musical Anecdotes

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]