Economía de la provincia de Valladolid

De Wikipedia
Economía de provincia de Valladolid
Moneda {{{Moneda}}}
Organizaciones comerciales de les que ye parte {{{organizaciones comerciales}}}
Datos estadísticos{{{páxina CIA}}}
Posición del PIB {{{Ranking_PIB}}}ª nel mundu[1]
PIB por sector {{{PIB_por_sector_y_añu}}}
Fuercia de trabayu por sector {{{fuercia de trabayu por sector y añu}}}
Datos comerciales{{{páxina CIA}}}
Esportaciones {{{esportaciones}}} ()
Destín d'esportaciones {{{socios esportación}}} ()
Importaciones ()
Destín d'importaciones ()
Finances públiques
Cambiar los datos en Wikidata

La economía de la provincia de Valladolid ye'l conxuntu de bienes y actividaes qu'integren la riqueza de la provincia de Valladolid (Castiella y Lleón, España) y de los sos habitantes. Históricamente l'agricultura de secanu y la ganadería yeren los principales fontes granibles. Nel sieglu XIX cola apaición de les industries fariñeres y la llegada del ferrocarril a Valladolid empecípiase la industrialización de la provincia. Sicasí, ye a partir de la década de 1950 cuando la provincia esperimenta un importante cambéu por cuenta de la instalación de FASA-Renault y empreses automovilístiques auxiliares y d'otros sectores (Endasa, Nicas) que convirtieron na actualidá a Valladolid nel principal centru industrial de Castiella y Lleón.

Destaquen l'agricultura dedicada al cultivu de ceberes (trigu y cebada), lleguminoses, remolacha azucrera, alfalfa, hortolices y vide. Importante ganadería. Intensa actividá industrial especialmente concentrada na capital, de derivaos de l'agricultura (pastes alimenticies, farines, chocolates, azucre, etc.), testiles, metalúrxica, fabricación d'automóviles (FASA-Renault), químiques, de la construcción, de papel, artes gráfiques, etc. Amás de la capital Valladolid, destaquen les poblaciones de Medina del Campo, Peñafiel, Tordesillas, Tudela de Duero, Laguna de Duero, Íscar, Olmedo y Pedrajas de San Esteban, esta postrera pol so gran producción piñonera.

Historia[editar | editar la fonte]

Mientres sieglos la provincia vivía de l'agricultura de secanu (ceberes como'l trigu, el maíz, la cebada, el centenu...), la ganadería (ovina y bovina, dirixíes pola Mesta) y la vendimia. Na Edá Media, por cuenta de la apaición de les feries, ciudaes como Medina del Campo evolucionaron significativamente; ente qu'otres como Valladolid y Tordesillas aprovechar de que s'instalaron numberosos edificios amestaos a la ilesia, a los reis y les instituciones de gobiernu. Esto foi volviéndose cada vez más importante hasta'l puntu de que puede considerase que nel sieglu XVI, Valladolid yera la capital del Imperiu Español, y nella centralizáronse los principales órganos políticu-alministrativos. Sicasí a metá d'esi sieglu Felipe II treslladó la capital a Madrid. con Felipe III Valladolid volvió oficialmente a ser capital ente 1601 y 1606. A partir de la definitiva marcha de la Corte dende equí a Madrid la ciudá careció nos sieglos siguientes una etapa de cierta decadencia, apenes apangada polos efeutos de la Ilustración y protagonizada por un fuerte descensu demográficu y sobremanera una paulatina depresión económica.

Darréu, nel sieglu XIX, la llegada del ferrocarril a Valladolid y la finalización de la canal de Castiella producieron l'apaición de la industria fariñero. Yá nel sieglu XX, tres la guerra civil, la capital esperimenta un importante cambéu, por cuenta de la instalación d'industries automovilístiques (un polu de desenvolvimientu industrial en redol a FASA-Renault) y d'otros sectores. Darréu la cayida del sector primariu y del secundariu en beneficiu del terciariu, al giual que'l restu del país, ye lo que marca l'enclín de les últimes décades. A principios del sieglu XXI empecipió un procesu de crecedera económica qu'algamó'l so máximu cola Burbuya inmobiliaria n'España y depués sufre la Crisis económica de 2008-2015, al igual que'l restu del país.

Sector primariu[editar | editar la fonte]

Campos cultivaos (Campos abiertos) en Tierra de Campos.

Ye la provincia española con mayor producción de remolacha azucrera y pataca. Ye la segunda con mayor producción de producción de maíz (detrás de Lleón) y de centenu (detrás de Palencia) y produz más de mediu millón de tonelaes de cebada.[6] Ye la segunda provincia que más ceberes produz (913.953 tonelaes) por detrás de Burgos (que produz 1'3 millones de tonelaes).[7]

Por tou ello'l tipu de cultivu predominante en Valladolid ye de secanu, debíu al clima y a les non bien abondoses agües. Sicasí esi fechu ye compensáu per un sitiu pola gran cantidá de ríos que traviesen la provincia (siendo dalgunos d'ellos, como'l Pisuerga y el Duero, bien caudalosos), y por otru coles téuniques de regadíu, que combinaes coles nueves teunoloxíes pal campu, tán llogrando un importante emburrie con una alta productividá.[8]

Na llocalidá de Pedrajas de San Esteban llógrase'l 90% de los piñones que se faen nel país, lo que convierte a España nel primer productor mundial de piñones.

Sector secundariu[editar | editar la fonte]

Fábrica de carburadores IRZ (Isidro Rodríguez Zarracina) dende les aceñas del ríu Pisuerga, principio siglo XX.
El primer exemplar del Renault 4CV fabricáu por FASA-Renault na factoría de Valladolid. La fábrica abrió en 1951 y produció una gran crecedera industrial
Selmana Santa de Valladolid. El turismu va cobrando mayor importancia. Ye un tipu de turismu centráu na hestoria, relixón, idioma, gastronomía y enoloxía.
Canal de Castiella, dársena de Valladolid. La idea d'esta canal yera sirvir como vía de comunicación y tresporte que solucionara'l problema d'aislamientu que sufría'l pandu castellanu, debíu al relieve complicáu y una deficiente rede viaria, que faía cuasi imposible'l tresporte de los productos agrarios de la rexón.
Aeropuertu de Valladolid.
Fotografía aérea de les instalaciones de Bodegues Protos diseñaes por Richard Rogers, col castiellu de Peñafiel al fondu.

La economía de Valladolid ta bien amestada al sector del automóvil, centrada en redol a les fábriques de motores y montaxe de Renault-España (enantes FASA-Renault), na postrera de les cualos fabríquense los modelos Captur y Twizy. Tamién destaquen la factoría de camiones llixeros del grupu Iveco (enantes Pegasu).

De la mesma, un grupu importante d'industries del sector auxiliar de la automoción ta establecíu na ciudá, como Michelin (fabricación de neumáticos) o Faurecia (asientos y esteriores d'automóvil, enantes Plastal). Tamién destaca la factoría d'asientos de Johnson Controls (allugada en Mojados).

Otru sector bien importante ye'l de procesamientu agroalimentario. Ente les compañíes de capital local destaquen Acor (ellaboración d'azucre), Queseríes Entrepinares y grupo Helio (principalmente fabricación de mermelaes, asitiada en Arroyo de la Encomienda). Ente les multinacionales asitiaes en Valladolid, puede mentase Cadbury (fabricación de carambelos de gelatina, propiedá del grupu Mondelēz International; enantes Cadbury Dulciora), Central Llechera Vallisoletana (productor de la marca Lauki, propiedá del grupu Lactalis), el fabricante de lleldos Panibérica de Lleldos, perteneciente al grupu francés Lesaffre y la planta de fabricación de piensos animales de la empresa irlandesa CD Foods.

Nel sector metalúrxicu les principales empreses son Lingotes Especiales (fundición gris y fundición esferoidal, principalmente destinaos al sector de automoción) y Saeta die Casting (fundición d'aluminiu).

Philips Indal ye otra de les empreses importantes del sector secundariu en Valladolid, dedicada a la producción de LEDs y faroles.

El sector farmacéuticu atópase presente al traviés del grupu farmacéuticu Gadea (ellaboración d'hormones esteroideas), de capital local y allugáu nel polígonu industrial de Boecillo.

Sector terciariu[editar | editar la fonte]

El turismu esperimenta un aumentu cada vez mayor.[9][10][11][12] Trátase d'un turismu centráu nel aspeutu relixosu (como la Selmana Santa de Valladolid), gastronómicu (la so gastronomía ye bien famosa) y enolóxicu[13] (na provincia hai 5 bodegues con denominación d'orixe).[14] Tamién destaca nel aspeutu históricu por cuenta de la gran cantidá de monumentos y al turismu "idiomáticu", realizáu mayoritariamente por estudiantes universitarios, por ser la provincia unu de los llugares onde meyor puede aprendese l'idioma español "puru".

Mercáu de trabayu[editar | editar la fonte]

La tasa de paru pasó del mínimu del 6'87% en 2007 a un 19,70% en 2013 por cuenta de la Crisis económica de 2008-2015 n'España. Na primavera de 2015 amenorgárase a un 16'28%.

Por sectores granibles, el mayor númberu de paraos atopar nel sector servicios, de siguío asítiense la industria y la construcción, ente que el sector primariu ye'l que menos paru rexistra.[15]

Datos económicos[editar | editar la fonte]

El PIB per cápita de la provincia ye de 24.751€/habitante per añu (datos INE, 2010). Si toma la media española como índiz 100, la provincia llogró un 109%. El PIB total de la provincia xubió a 13.000.403 miles d'euros (2010).[16] La tasa de paru pasó del mínimu del 6'87% en 2007 a un 19,70% en 2013 por cuenta de la Crisis económica de 2008-2015 n'España. Desque s'empecipió la crisis les esportaciones aumentaron constantemente hasta algamar niveles históricos.[17]

Resalvando'l mercáu nacional, nel apartáu del comerciu esterior la mayoría d'intercambios producir con países de la Xunión Europea (un 88%). Los principales socios comerciales (que tomen la suma d'esportaciones más les importaciones) son Francia 63,5 %, Italia 7 % y Portugal 5,7 %.[18] Anque nos últimos años l'enclín ye que países fora de la XE como China y Estaos Xuníos van ganando importancia.[19] Tamién van ganando importancia pasu ente pasu los países llatinoamericanos colos que se comparte cultura, costumes ya idioma.[20] Hai 1.265 empreses esportadores que faen que les esportaciones totales vallisoletanas representen el 2,4 per cientu del total de los españoles.[21]

Rellación especial Valladolid-Francia[editar | editar la fonte]

El principal sociu comercial de la provincia vallisoletana ye Francia.[5] Nel añu 2014 Francia foi'l principal destín de les esportaciones vallisoletanas (1.758 de los 5.465 millones d'euros totales) y el primer inversor en Valladolid con muncha diferencia (4.518 de los 8.252 millones d'euros totales).[5] Esta rellación económica estrecha remontar al sieglu XIX cuando s'empecipia la industrialización de Valladolid y numberosos empresarios franceses deciden invertir en diverses industries como la metalurxa, el ferrocarril o la fariñera[22] (como interés, Miguel Delibes tuvo un antepasáu francés que vieno trabayar nel ferrocarril y l'apellíu Delibes ye d'orixe occitanu-francés y provenía de Toulouse).

Como resume, l'hispanista francés Jean-Charles Davillier nel so llibru "Viaxe per España" publicáu en 1873 describe la so llegada a Valladolid en 1862 como:

"La llegada a Valladolid produz nel viaxeru una impresión a la cual nun ta avezáu n'España. Per toos llaos álcense les altes chimenees de lladriyu de numberoses fábriques qu'escurecen el cielu col so negru fumu. Unu atopar nuna ciudá activo y aballador. Dempués de Barcelona, Valladolid ye la ciudá más industrial de la Península".[23]

Pero cuando más s'intensifiquen les rellaciones ye a partir de la segunda metá del sieglu XX. La llicencia que da en 1951 el fabricante francés d'automóviles Renault a FASA provocó una gran industrialización y l'atracción d'otres empreses franceses como Michelín o Isorel. En 1975 el sector del material de tresporte llegaba asina a representar hasta'l 54,4% del VAB y el 45% del emplegu de la industria vallisoletana.[24] Por eso la fuerte rellación empresarial col capital francés fai que la burguesía vallisoletana seya probablemente la más francófila del país.[25]

Empreses destacaes[editar | editar la fonte]

Les 10 principales empreses por facturación económica en 2013 fueron: Renault-España, Michelín, Iveco, L'Árbol, Aquagest, Lauki (Lactalis), Begar, ACOR, Grupu Norte y Queseríes Entrepinares.[26]

Valladolid puede ser considerada una de les más importantes ciudaes industriales d'España por cuenta de que cunta con numberoses fábriques de marques tan importantes como Renault-España, Michelín, Iveco, Indal, ACOR, L'Árbol, Endasa, Queseríes Entrepinares... ente otres.

El Parque Teunolóxicu de Boecillo ye unu de los más importantes de los esistentes nel norte d'España. Nél atópense distintes empreses, incluyendo una firma que collabora cola NASA, que'l so direutor ye l'astronauta español Pedro Duque, como Deimos Imaging.

Gracies a la esistencia d'hasta 5 denominaciones d'orixe vitivinícolas (Vinu de Cigales, Vinu de Ribera de Duero, Vinu de Rueda, Vinu de Tierra de Lleón y Vinu de Toro) hai gran cantidá de bodegues. Delles empreses productores como Cuatro Rayes, Bodegues Protos, Vega Sicilia tán consideraes como la élite del vinu por cuenta de la so gran calidá y fama.[27]

En Arroyo de la Encomienda atópase allugáu'l centru comercial d'IKEA conocíu como "Rio Shopping", que ye unu de los más grandes de la península. Amás nesi mesmu conceyu atopen infraestructures de grandes marques, como son Decathlon y Hipercor.

Enerxía[editar | editar la fonte]

Subestación llétrica de La Mudarra.

A diferencia d'otres provincies de Castiella y Lleón (que ye la primer comunidá autónoma española en potencia instalada y la segunda en producción) como Burgos o Lleón, la provincia de Valladolid nun dispón de grandes centrales d'enerxía nucleares, térmiques o hidroeléctriques nin tampoco de munchos parques eólicos o campos solares. Esto debe ente otros motivos a l'ausencia de cordales y valles que pudieren favorecer la construcción de banzaos pal llogru d'enerxía. En La Mudarra atópase una subestación llétrica, propiedá de Rede Llétrica d'España, que distribúi lletricidá a tol noroeste español.[28]

Centrales Hidroeléctriques
Imaxe Nome Conceyu Contorna Tipu Potencia Propietariu Llocalización
Central hidroeléctrica de San José Castronuño Tierra del Vinu Turbina Kaplan 20.000 MWh
(2'28 MW)
Iberdrola 41°24′14″N 5°16′24″W / 41.40389°N 5.27333°O / 41.40389; -5.27333
Parques eólicos[29][30][31]
Nome Empresa Conceyos Potencia MW Teunoloxía Númberu Potencia Unitaria kW
Provincia de Valladolid
Peñaflor III Bionor La Mudarra, Castromonte y Peñaflor de Hornija 49 Alstom - Ecotècnia 30 2970
Peñaflor IV Bionor Peñaflor de Hornija 49 Alstom - Ecotècnia 30 2970
San Llorienzo A Parques eólicos San Llorienzo, S.L.U Torrelobatón 48.75 Vestas 26 1875
San Llorienzo B Parques eólicos San Llorienzo, S.L.U San Pelayo, Torrecilla de la Torre, Castromonte, Peñaflor de Hornija y Torrelobatón 39.375 Vestas 21 1875
San Llorienzo C Vapat Castromonte, Peñaflor de Hornija y Torrelobatón 28.13 Gamesa 15 2000
San Llorienzo D Vapat Peñaflor de Hornija 33.75 Gamesa 18 2000
Les Traperes MTDE Medina del Campo 9.9 Tecinsa 6 1650
TOTAL 257.905 146

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Fernández Arufe, Josefa Eugenia; Juste Carrión, Juan José (2011). La economía de la provincia de Valladolid. ISBN 978-84-937759-9-5. «enllaz»

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. https://www.cia.gov/the-world-factbook/field/real-gdp-per-capita/country-comparison/
  2. 2,0 2,1 L'IPC xubió un 0,5% en mayu y la tasa interañal asítiase nel -0,5%, trés décimes más que la media, 20 Minutos (12/06/2015)
  3. El desemplegu baxa en Valladolid en 10.400 persones nel últimu añu y dexa la tasa de paru nel 16,28%, El Día de Valladolid (23/04/2015)
  4. El desemplegu baxa en Castiella y Lleón en 23.600 persones nel últimu añu, El Norte de Castilla (23/04/2015)
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 La automoción lleva a Valladolid a bater el so récor d'esportaciones, con 5.465 millones l'añu pasáu, El Día de Valladolid (27/04/2015)
  6. Valladolid lidera la producción de remolacha y pataca en toa España, El Norte de Castilla (12/02/2015)
  7. La collecha de cebera crez un 2% magar la seca y l'amenorgamientu de superficie, El Norte de Castilla (17/07/2015)
  8. 8,7 hectárees dedicar al cultivu de frutales, acordies colos datos del Informe de Datos Económicos y Sociales de los Conceyos d'España, realizando por Caxa España
  9. Valladolid rexistra'l meyor branu de la so historia na receición de turistes, El Día de Valladolid (24/09/2015)
  10. Valladolid amontó'l númberu de viaxeros un 5,23% en 2014, El Norte de Castilla (26/01/2015)
  11. Añu récor de visitantes, Diariu de Valladolid (27/01/2015)
  12. cientu-en-2014.html Valladolid amonta'l númberu de viaxeros un 5,23 per cientu en 2014, La Vanguardia (26/01/2015)
  13. Enoturismo, un negociu a l'alza na provincia, El Día de Valladolid (09/11/2015)
  14. El turismu relixosu, gastronómicu y enolóxicu centren la ufierta de Valladolid en Intur, El Norte de Castilla (26/11/2014)
  15. Febreru cerrar con 569 paraos menos en Valladolid pa dexar la cifra de paraos en 46.929, El Día de Valladolid (03/03/2015)
  16. vease cuadru n'http://spaincrisis.blogspot.com/2014/11/pib-por provincies-de-espana-les.html
  17. Valladolid álzase como la provincia española que más fai crecer les esportaciones, El Norte de Castilla (18/08/2014)
  18. Lobejón, Luís Fernando (2011). «Globalización y comerciu esterior», La economía de la provincia de Valladolid, páx. 365-399. ISBN 978-84-937759-9-5.
  19. Dos forrajeras de Santervás y Villalar van esportar alfalfa a ganaderíes chines, El Norte de Castilla (21/01/2015)
  20. Les pymes de Valladolid apuesten per Chile, Colombia, Méxicu y Perú pa dar el saltu internacional, El Día de Valladolid (4/06/2014)
  21. trés/yá/fai/regularmente Valladolid algama les 1.265 empreses esportadores y una de cada trés yá lu fai regularmente, El Día de Valladolid (06/10/2014)
  22. Lobejón, Luís Fernando (2011). «Globalización y comerciu esterior», La economía de la provincia de Valladolid, páx. 40. ISBN 978-84-937759-9-5.
  23. Lobejón, Luís Fernando (2011). «Globalización y comerciu esterior», La economía de la provincia de Valladolid, páx. 286. ISBN 978-84-937759-9-5.
  24. Lobejón, Luís Fernando (2011). «Globalización y comerciu esterior», La economía de la provincia de Valladolid, páx. 234. ISBN 978-84-937759-9-5.
  25. Lobejón, Luís Fernando (2011). «Globalización y comerciu esterior», La economía de la provincia de Valladolid, páx. 72. ISBN 978-84-937759-9-5.
  26. La facturación de los diez empreses más grandes xube un 9,6 per cientu
  27. Gastronomía de Valladolid: vinu, quesu, pan... y dalguna sorpresa
  28. Red Llétrica d'España. «Subestación de La Mudarra». Consultáu'l 4 de mayu de 2015.
  29. Valladolid va tener 48 aeroxeneradores más tres una inversión de más de 40 millones, El Día de Valladolid (26/05/2011)
  30. Ibedrola supera los 1.500 megavatios col nuevu parque eólicu de Peñaflor, El Día de Valladolid (29/05/2012)
  31. Apecyl afirma que la falta d'ayudes a la eólica va ser la puntilla del sector, El Día de Valladolid (24/02/2014)

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]