Gastronomía de la provincia de Valladolid

De Wikipedia
El lechazo rustíu ye un platu bien típicu de la provincia, igual qu'otros como'l gochucu asáu. A la izquierda un platu de lechazo y a la derecha un platu de pinchos de lechazo.
Salchiches de Zaratán blanques y coloraes.
Chuleta.
Rosquíes panaderes. El pan ellaboráu na provincia tien una gran tradición que se remonta al sieglu IX (vease tamién: Historia del pan).
Mantecado de Portillo.
Unes pastes vallisoletanas.
Unes texas d'almendra.
Una tapa. El concursu nacional de tapes de Valladolid ye l'únicu que se realiza n'España.[1]
Un vinu "Denominación d'Orixe de Rueda Blancos de Rueda" d'uva verdejo.

La Gastronomía de la provincia de Valladolid ye'l conxuntu de platos, preparaciones y costumes culinaries de la provincia de Valladolid (Castiella y Lleón). Ye de toles cocines de la comunidá de Castiella y Lleón la que más traces puramente castellanos tien.[2] Encontada nos asaos, y sobremanera el asáu castellán.

La zona norte de la provincia incluyir en Tierra de Campos, ente que pol suroeste (por Nava del Rey) estender por Tierra del Vinu.[3]

Ingredientes[editar | editar la fonte]

Ceberes[editar | editar la fonte]

L'agricultura produz gran cantidá de ceberes (trigu, maíz, cebada, centenu, etcétera) colos que por casu se producen panes de gran calidá (Pan de la provincia de Valladolid).[4] La ganadería de la provincia tamién ye capaz de producir dellos quesos como'l de Villalón (similar al quesu de Burgos).[3]

Hortolices[editar | editar la fonte]

Ente los cocíos atópase'l cocíu castellán (con pelota al que s'añedir p'arumar hierbabuena). Ente les llegumes atópense platos como fabes con patuño de gochu o la sopa de chichos que s'ellabora con arbeyos (chichu). Dientro de los ceberes tiénense los panes y los sos derivaos como les sopes d'ayu, la sopa de bestia cansada de Medina del Campo por ser ufiertada a los mulares de los arrieros. Ye zona d'ayu arrierus (ayu de Vallelado), colo cual ellabórense platos como la coliflor al ajoarriero.

Carnes[editar | editar la fonte]

Les carnes y los embutíos son de los productos que más fama tienen pol so sabor. La provincia pertenez a la parte de los asaos de tipu castellanu. D'esta forma tiénense los corderos asaos, el llechón asáu, el pinchu de lechazo rustíu al sarmiento (platu característicu en Santibáñez de Valcorba y contorna), chuletones de güe, carne de lechazo al ajillo (típicos en Peñafiel), según el popular gochucu asáu. Ye peculiar l'embutíu denomináu chitas que s'ellabora cola carne de llechón en adobo. De la matanza del gochu ellabórense dellos embutíos, siendo la morciella de Valladolid (una especie de morciella de cebolla), les salchiches de Zaratán. Tamién s'usa'l chorizu en platos como la tortiella de chorizu. De la carne de vacunu ellabórase un tojunto de Castiella (d'influencia aragonesa). De la caza menor tiénense preparaciones como'l coneyu a la cazadora.

Pexes[editar | editar la fonte]

Ente los pexes, al igual qu'otres provincies castellanes, tiénense les truches, un exemplu son les truches con xamón. Tamién se consume'l bacaláu pol so fácil caltenimientu.[5]

Repostería[editar | editar la fonte]

La repostería de la provincia algama a diverses especialidaes como la bolla de chicharrones, les rosquilla de palu, les maruxos, los roscados, los mantecados de Portillo, los roscos de yema, les rosquíes de «trancalapuerta», los bizcuechos de Santa Clara (Tordesillas), les hojuelas, los bizcuechos de cura. Otres reposterías xenériques qu'atopen cabida popular na provincia ye'l arroz con lleche.

Platos ocasionales[editar | editar la fonte]

Ye bien habitual en Selmana Santa consumir alimentos que forma parte de la Gastronomía de Selmana Santa (principalmente postres).

Per otru llau, el día 8 de setiembre en Valladolid mientres la celebración de la Virxe de San Llorienzo sírvese davezu duces, pastes, hoxaldres y otros postres, destacando la Tarta de San Llorienzo.

En feches cercanes a Halloween y el Día de Tolos Santos (31 d'ochobre y 1 de payares, respeutivamente) ye bien típicu'l consumu de productos como los güesos de santu y los buñuelos.

Na Navidá, la gastronomía navidiega ye bien abondosa y diversa, destacando los platos con abondosos dulces, como los turrones, los polvorones (siendo los de Tordesillas de los más famosos), dátiles, mazapanes, peladilles. Tamién ye habitual comer platos típicos de les feches, tales como'l gochucu, pularda, pavu, capón, corderu, besugu, langostinos (amás d'otros mariscos). El 31 d'avientu (Añu nuevu) ye tradición comese doce uves al ritmu de los dolce campanaes. Na madrugada o mañana del día 1 de xineru suelse tomar chocolate con churros, bien seya en casa colos familiares o nuna churrería, chocolatería, cafetería o chigre. El día 6 de xineru (Día de Reyes) suel comese'l tradicional Roscón de Reyes.

Vinos[editar | editar la fonte]

Parte de la provincia de Valladolid pasa pola denominada Tierra del Vinu. Tiénense los vinos de la denominación Ribera del Duero. La provincia alluga cinco denominaciones d'orixe vitivinícolas. Los vinos de la denominación d'Orixe de Rueda yeren consideraos los vinos de la corte na dómina de los Reis Católicos. Pa la so ellaboración emplégase la variedá d'uva verdejo y en menor midida la uva sauvignon. So esta denominación d'orixe hai vinos blancos, esplumosos, tintos, rosados y de llicor. Pela so parte los vinos de la denominación d'Orixe Ribera del Duero ellaborar cola tinta del país y pueden tastiase vinos tintos de crianza, nueves, de reserva y gran reserva. Los vinos de la denominación d'Orixe Toro son principalmente blancos, rosados y tintos, los de la denominación d'Orixe Tierra de Lleón son blancos, rosados y tintos y d'últimes atópense los rosados de la denominación d'Orixe Cigales. Delles empreses productores como Vega Sicilia tán consideraes como la élite del vinu por cuenta de la so gran calidá y fama.[6]

Llista de productos típicos[editar | editar la fonte]

Sopa d'ayu.
Tortiella de chorizu.
Arroz con lleche.
Almendres garrapiñadas.
Bloque de jijas.
Quesu de Boffard.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Valladolid va solicitar a la Unesco que declare la tapa como Patrimoniu d'España
  2. Carlos Pascual, (1977), Guía Gastronomía d'España, Ed. Alborak, páx. 294-298
  3. 3,0 3,1 Jiménez Lozano, José. Xunta de Castiella y Lleón: Llibro de la Gastronomía de Castiella y Lleón, Tomás Mañanes, Wenceslao Álvarez Oblanca et. al., segunda. ISBN 84-505-4108-5.
  4. como la Fabiola, el Lechuguino, el pan de Cuatro Canteros, el pan de Polea, la Barra de Flama, la barra Rústica, el Pan de cuadros. Valladolid ye'l primer llugar d'España en consiguir la Marca de Garantía "Pan de Valladolid"
  5. bacaláu_el pexe_de_castilla el bacaláu, el pexe de Castiella, L'Adelantráu (09/06/2011)
  6. Gastronomía de Valladolid: vinu, quesu, pan... y dalguna sorpresa

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]