Cristián III de Dinamarca

De Wikipedia
Cristián III de Dinamarca
rei de Noruega

1537 - 1r xineru 1559
Frederick I of Denmark - Frederick II of Denmark
monarca de Dinamarca

4 xunetu 1534 - 1r xineru 1559
Frederick I of Denmark - Federicu II Hohenstaufen
Vida
Nacimientu Castillo de Gottorp (es) Traducir12 d'agostu de 1503[1]
Nacionalidá Bandera de Noruega Noruega
Muerte Kolding1 de xineru de 1559[1] (55 años)
Sepultura Catedral de Roskilde
Causa de la muerte causes naturales
Familia
Padre Frederick I of Denmark
Madre Anna of Brandenburg
Casáu con Dorotea de Saxonia-Lauenburgu (1525, 1525 (Gregorianu) – 1559)[2]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Casa de Oldemburgo (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes danés[3]
Oficiu monarca
Premios
Creencies
Relixón Luteranismu
Cambiar los datos en Wikidata

Cristián III (12 d'agostu de 1503Castillo de Gottorp (es) Traducir – 1 de xineru de 1559Kolding). Rei de Dinamarca y de Noruega ente 1534 y 1559. Fíu de Federico I y d'Ana de Brandeburgu.

Educáu na relixón luterana, se confrontó col cleru católicu del so país. Tuvo que trepar, nuna guerra civil, colos sos enemigos políticos, que s'oponíen a la reforma protestante y pretendíen asítiase nel tronu al so primu, el depuestu rei Cristián II. Victoriosu, convertir nun monarca fuerte, confiscó les propiedaes de la Ilesia y reactivó les finances del reinu.

Primeros años[editar | editar la fonte]

Cristián foi'l mayor de los fíos del matrimoniu de Federico I y Ana de Brandeburgu. Entós el so padre yera príncipe de Dinamarca y duque de Schleswig y Holstein. Foi educáu con profesores protestantes. El so primera institutor, Wolfgang von Utenhof, y el so tutor, Johann Rantzau, fueron defensores a estazón de la reforma protestante. En 1521, Cristián viaxó a Alemaña y tuvo presente na dieta de Worms, onde conocería a Martín Lutero, que'l so pensamientu influyiría definitivamente na so vida.

De regresu a Dinamarca, atopar con que'l so padre fuera electu como nuevu rei en sustitución de Cristián II -quien yera primu de Cristián. El primer serviciu públicu del nuevu príncipe foi la rindición de Copenḥague, ciudá que se caltenía fiel al exiliáu Cristián II.

Los sos enclinos luteranes nun fueron bien recibíes pol Conseyu Real, que los sos miembros yeren mayoritariamente católicos, nin pol so padre, que caltenía una política cautelosa. Con tou, foi llugarteniente de los ducaos de Schleswig y Holstein en 1526 y virréi de Noruega en 1529. Demostró una notable capacidá alministrativa, y empezó la introducción de la reforma nos ducaos, magar la oposición de los obispos. La facción católica, confrontada col príncipe, intentó favorecer na socesión al hermanu menor d'ésti, Juan. A la muerte de Federico I en xineru de 1533, la mayoría de los miembros del conseyu real negar a nomar a Cristián como socesor, y l'eleición tuvo que retardase per un añu. Nesi periodu Dinamarca y Noruega tuvieron ensin rei. Llegar a remanar que'l so primu, el depuestu Cristián II, entós prisioneru nun castiellu, podía volver al tronu.

Rei de Dinamarca y Noruega[editar | editar la fonte]

En 1534 foi nomáu rei pola nobleza de Xutlandia. Esti eventu desencadenó la Guerra del Conde. Per un sitiu, alliniáronse los obispos católicos, les ciudaes de Malmö y Copenhague, el conde Cristóbal d'Oldemburgu y la ciudá de Lübeck. Cristián III, pela so parte, recibió'l sofitu de Suecia. Nun principiu, Cristián III y los sos siguidores consiguieron controlar Xutlandia; en setiembre de 1534 producióse una rebelión llabradora liderada por Skipper Clement na península, que sicasí llogró ser encalorada.

Na primavera de 1535 l'exércitu de Cristián ganó al de Lübeck en Fionia, y coles mesmes una flota dano-sueca venció a l'armada de Lübeck na batalla de Svendborgsund. El 29 de xunetu de 1536 Cristián III fixo la so entrada en Copenḥague, xuniendo nuevamente a Dinamarca nun reinu. La facción católica yera sicasí entá bien fuerte, y el rei dio en un golpe d'estáu el 12 d'agostu de 1536: fueron arrestaos tres obispos católicos, en parte pola oposición d'éstos a la reforma, y en parte porque la confiscación de los bienes de la Ilesia Católica seríen d'ayuda pa pagar la fuerte delda del Estáu. Coles felicitaciones del propiu Lutero, la reforma foi instaurada definitivamente en Dinamarca.

En 1537 el rei de Dinamarca (reinu del cual la islla yera suxeta), Cristián, promulgó la orde cola cual el luteranismu introducíase como relixón d'estáu nos sos dominios. Delles diócesis, como les d'Islandia, negar a aceptalo, polo que s'unvió en 1541 una fuercia militar pa someter Islandia, siendo l'obispu Jón Arason prindáu en 1550 siendo degolláu xunto a dos de los sos fíos. La espansión de luteranismu tamién incluyía l'embargu de propiedaes de la Ilesia Católica.

Supo conducir per bon camín el so gobiernu, y llevar a Dinamarca, arruinada tres la guerra civil, a un periodu de prosperidá nunca antes alcanzáu.

En Noruega, el conseyu real estremóse en redol a la socesión de Federico I. Nel norte, l'arzobispu de Nidaros Olav Engelbrektsson oponer a reconocer a un rei luteranu, y axuntó los medios necesarios pa una confrontación inminente. Cuando la Guerra del Conde terminó cola victoria total de Cristián III, ésti unvió fuercies militares a Noruega, y l'arzobispu Olav tuvo qu'abandonar el país. En reconociendo como'l so rei a Cristián en 1539, el conseyu real noruegu se autodisolvió, y Noruega perdió la so independencia.

Política esterior[editar | editar la fonte]

Sellu real

Na política esterior, Cristián III aliar colos príncipes protestantes alemanes, como contrapesu a la hostilidá del emperador Carlos V, quien sofitaba a les sos sobrines Dorotea y Cristina -fíes de Cristián II- nes sos reivindicaciones nel tronu dano-noruegu. La guerra contra l'emperador españó en 1542. El rei ordenó'l zarru de los estrechos daneses al tránsitu comercial de los buques neerlandeses. Primíu por esa causa nos Países Baxos, Carlos V viose obligáu a roblar la paz na dieta de Espira, el 23 de mayu de 1544. La política esterior posterior de Cristián foi delimitada pola paz de Espira: evitó entueyos nel estranxeru, refugando participar na Lliga de Esmalcalda en 1546; sirvió de mediador ente l'emperador y Saxonia dempués de la cayida de Mauricio de Saxonia en 1553, y contribuyó a la conclusión de la paz.

Cristián III finó en Koldinghus l'añu nuevu de 1559 y los sos restos fueron soterraos na Catedral de Roskilde.

Familia[editar | editar la fonte]

Cristián III casar en 1525 con Dorotea de Saxonia-Lauenburgu. El matrimoniu tuvo cinco fíos:



Predecesor:
Federico I
Rei de Dinamarca y Rei de Noruega
1533-1559
Socesor:
Federico II

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 119217120. Data de consulta: 16 ochobre 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Identificador de persona en The Peerage: p10228.htm#i102274. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  3. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 1r mayu 2020.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]