Dieta de Worms

De Wikipedia
Lutero en Worms.

La Dieta de Worms o dieta de Ausburgu (n'alemán: Wormser Reichstag) foi una asamblea de los príncipes del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu llevada a cabu en Worms (Alemaña) del 28 de xineru al 25 de mayu de 1521. Foi presidida pol acabante nomar emperador Carlos V d'Alemaña

L'aspeutu históricamente más relevante de la Dieta foi la comparecencia de Martín Lutero, quien foi convocáu por que se retratara de les sos famoses tesis. Del 16 al 18 d'abril, Lutero faló delantre de l'asamblea, pero en cuenta de abjurar, defendió con enerxía la so actitú protestante.

L'añu anterior, el papa Lleón X emitiera la bulda Exsurge Apodere, esixendo que Lutero retratar de 41 de les 95 tesis nes que criticaba les práutiques y costumes de la Ilesia católica. Lutero foi convocáu pol emperador por que compareciera ante la Dieta Imperial. El príncipe Federico III, eleutor de Saxonia, llogró una concesión por aciu la cual a Lutero sería-y concedíu un salvoconducto p'allegar y tornar dende'l llugar del alcuentru. Tal garantía yera esencial dempués del tratu recibíu por Jan Hus, quien foi procesáu y axusticiáu nel Concilio de Constanza de 1415 a pesar de que tenía un salvoconducto.

La defensa de Lutero[editar | editar la fonte]

"Lutero ante la Dieta de Worms". Cuadru d'Anton von Werner (1877).

Al comparecer ante la Dieta, Lutero fixo delles declaraciones nel so defensa que depués se convertiríen en frases célebres[ensin referencies]. Almitió ser l'autor de los escritos que llevaben el so nome, pero refugó retratase de les sos enseñances. Sostuvo que nun podría faelo ensin tar convencíu de que tenía de faelo.

Lutero argumentó:

Nun siendo que nun tea convencíu por aciu el testimoniu de les Escritures o por razones evidentes —una y bones nun confío nel Papa, nin nel so Concilio, por cuenta de que ellos erraron de cutio y contradixéronse— caltengo firme nes Escritures a les qu'adopté como'l mio guía. La mio conciencia ye prisionera de la Pallabra de Dios, y nun puedo nin quiero revocar nada reconociendo que nun ye seguru o correutu actuar contra la conciencia. Que Dios ayúdeme. Amén.[ensin referencies]

Esta argumentación atacaba direutamente les enseñances de la Ilesia católica y de la mesma Biblia que contradictoriamente dicía siguir porque según 1ª Timoteo 3; 14, 15 la ilesia ye pilastra y fundamentu de la verdá:

"Te escribo estes coses cola esperanza de dir llueu onde ti; pero si tardientu, por que sepas cómo hai que portase na casa de Dios, que ye la Ilesia de Dios vivu, columna y fundamentu de la verdá."


La Ilesia católica nun aceptaba nenguna contradicción formal (axiomáticamente, la Ilesia afirmaba que nun puede enxamás contradicise a sigo mesma Cita riquida}}) y aportunaba en que Lutero erraba intentando siguir namái les Sagraes Escritures, yá que, según la doctrina católica, les Sagraes Escritures yeren una parte de la revelación divina (xunto cola Sagrada Tradición), y que namái poles autoridaes magisteriales podíen ser correutamente interpretaes, y según les mesmes Sagraes Escritures:

2a. de Pedro 1; 20, 21

"Pero, primero de too, tenéi presente que nenguna profecía de la Escritura puede interpretase por cuenta propia; porque nunca profecía dalguna vieno por voluntá humana, sinón qu'homes movíos pol Espíritu Santu, falaron de parte de Dios."

Edictu de Worms[editar | editar la fonte]

L'anunciu papal de la Dieta recoyó les violentes denuncies presentaes nel edictu de Worms, promulgáu'l 25 de mayu. Nel mesmu catalogábase a Lutero como un delincuente y prohibíase la llectura y posesión de los sos escritos. Amás, autorizaba a cualesquier a matar a Lutero ensin sufrir consecuencies penales. L'edictu foi un actu que provocó gran molición ente los pensadores y dirixentes más moderaos ysobremanera, en Erasmu de Rotterdam.

Nun respetando l'alcuerdu que-y garantizaba a Lutero un regresu seguru, incluyir nel Edictu que Lutero fuera prestamente arrestáu y condergáu. Col fin de protexelo, el príncipe Federico entamó un secuestru simuláu nel camín a casa y esconder nel castiellu de Wartburg. Mientres el periodu que tuvo en Wartburg, Lutero empecipió la traducción de la Biblia al alemán.

Cuando a la fin Lutero salió del so abellugu, l'emperador taba más esmolecíu por cuestiones militares. Amás, pola mor del creciente sofitu públicu a favor de Lutero ente les demarcaciones alemanes, l'edictu de Worms enxamás aportó a implementáu. Lutero siguió cola so obra de reforma hasta la so muerte en 1546.

Referencies[editar | editar la fonte]