Buque de guerra

De Wikipedia
Buque de guerra
tipo de navío (es) Traducir y equipamiento militar (es) Traducir
buque, navío de la marina (es) Traducir y plataforma de armas (es) Traducir
Información
Parte de Armada
Cambiar los datos en Wikidata

Un buque de guerra o buque militar ye un buque concebíu y construyíu pa funciones militares o de guerra.

Los buques de guerra de normal tán construyíos de manera totalmente distinta a los buques mercantes o buques turísticos, tienen sistemes d'armes, tán preparaos pa recibir daños y de normal son más rápidos y maniobrables qu'estos. A diferencia de les naves mercantes, les de guerra solamente lleven sistemes d'armes, munición y suministru pa la so tripulación. Los buques de guerra de normal pertenecen a l'armada del so país, anque hubo vegaes, nel pasáu, que fueron operaos por persones individuales o compañíes particulares.

En tiempos de guerra la diferencia ente buque de guerra y mercante frecuentemente ye confusa. En guerra, munches vegaes, los buques mercantes fueron artillados y emplegaos como buques auxiliares, como asocedió colos buques-Q na Primer Guerra Mundial y colos mercantes armaos na Segunda Guerra Mundial. Hasta'l sieglu XVII yera común que naves mercantes fueren obligaes a entrar al serviciu naval y nun yera raru qu'hasta la metá de les naves d'una flota fueren naves mercantes artilladas. Hasta que'l peligru de la piratería terminó nel sieglu XIX, yera común artillar grandes naves mercantes como yeren los galeones.

Definición xurídica y derechos del buque de guerra[editar | editar la fonte]

Según la Convención de les Naciones Xuníes sobre'l Derechu del Mar de 1982 (artículu 29), un buque de guerra ye:[1]

Pa los efeutos d'esta Convención, entender por “buques de guerra” tou buque perteneciente a les fuercies armaes d'un Estáu que lleve los signos esteriores distintivos de los buques de guerra de la so nacionalidá, que s'atope sol mandu d'un oficial debidamente designáu pol gobiernu d'esi Estáu que'l so nome apaeza nel correspondiente escalafón d'oficiales o'l so equivalente, y que la so dotación tea sometida a la disciplina de les fuercies armaes regulares.

Dependiendo de los países, los signos distintivos la nacionalidá de los buques de guerra pueden diferir del Pabellón nacional (casu de Bélxica, Gran Bretaña, Rusia, etc).

En derechu internacional, un buque de guerra ye consideráu como parte del territoriu del Estáu del pabellón.[2] En consecuencia:

  • La so llegada a un puertu o a les agües interiores d'un Estáu riberanu ta sometida a una autorización diplomática; gocia sicasí, como otros buques, d'un derechu de «pasu inocente» nel mar territorial del Estáu riberanu.[1]
  • Les lleis y los reglamentos del país güéspede nun s'apliquen a bordu del buque na escala o nes agües interiores d'esti país. Trátase del principiu d'extraterritorialidad de los buques de guerra y otros buques d'Estáu destinaos a fines non comerciales.[1][3]

Historia y desenvolvimientu[editar | editar la fonte]

Edá del remu y la vela[editar | editar la fonte]

Trirreme griegu.
Trirreme romanu.

3000 años e.C. babilonios y asirios teníen barcos de guerra, les sos cascos de madera yeren curtios, cuasi redondos con una roda bien saliente que yera un espolón. Movíos principalmente a remos, llevaben un mástil nel que izaban una vela cuadrada.

Aproximao 2000 años e.C. apaecieron los fenicios, pueblu eminentemente marítimu que mientres sieglos fueron los más hábiles constructores de barcos. Les sos naves de guerra yeren de madera, llargues, estreches, bien rápides y bien marineres. Llevaben una vela cuadrada. Como remeros emplegaben a esclavos. Ellos tamién construyeron y tripularon les naves de guerra oceániques de los exipcios.

Hacia l'añu 1000 e.C. los griegos, otru pueblu marítimu, tuvieron naves de guerra bien similares a les de los fenicios, dalgunes de les cualos llegaron a tener 120 remeros, 60 per banda, teníen un palu y el so proa yera bien aguda. Solíen llevar un palu empobináu escontra alantre y nel so proa teníen emblemes o figures simbóliques como mascarón. Un solu tipu de nave de guerra foi la protagonistes de les victories griegues nel mar: el trirreme. El so arquio yera de 100 tonelaes y tripular 200 homes. Midía 35 metros d'eslora y 4 metros de manga. Tenía 24 remos llargos per banda, timón doble y una vela cuadrada. Nel ampliu ponte llevaba tou tipu de medios ofensivos. Daba una velocidá de 10 nuedos, el so cascu de madera yera llargu y estrechu. Los griegos daben nomes de fantasía a los sos trirremes.

Depués pasaron a apoderar el Mediterraneu los romanos, imperiu mediterraneu que por necesidá tuvo que tener una marina de guerra pa defendese de Cartago y depués pa espandir el so imperiu. Emplegó'l trirreme griegu al que-y fixeron delles innovaciones como fueron los cuervos», llargues pasareles que llevaben nel so estremu fuertes gaxartes que s'afirmaben na nave enemiga y por esta ponte d'abordaxe pasaben les tropes a combatir al buque adversariu. L'arma principal yera l'espolón, sólida pieza de madera recubierto con bronce que dacuando tenía forma de tridente.

Ente los sieglos V y X los trirremes convertir nos dromones bizantinos, naves de remos que teníen tres mástiles y veles llatines. Del dromón, nel sieglu XII, salió la galea y de esta la galera, nave a remos que tenía castiellos a proa y popa y que llevaba unu o dos palos con veles llatines. La galera foi la nave de la Edá Media que saleó'l Mediterraneu dende'l sieglu XV hasta'l XVIII ensin cambeos apreciables y participando n'ensame de combates, siendo la Batalla de Lepanto, en 1571, la última guerra histórica en que participaron.

Los viquingos, pueblu marítimu orixinariu d'Escandinavia tuvo na escena europea ente los años 700 y 1000. El so actuar violentu provocaba terror nes comunidaes yá que les afaraben. Pa estes incursiones emplegaben una embarcación bien especial, los drakkar, naves bien llixeres pos les llevaben nes sos incursiones tierra adientro; yeren llargues, estreches y llixeres, con remos en cuasi toa'l llargor del cascu. Versiones posteriores incluyíen un únicu mástil con una vela rectangular que facilitaba'l trabayu de los remeros, especialmente mientres les llargues travesíes. En combate, el vientu variable y la rudimentaria vela convertíen a los remeros nel principal mediu de propulsión de la nave.

Edá de la vela[editar | editar la fonte]

Esquema d'un navío de llinia.

L'artillería naval empezó a desenvolvese nel sieglu XIV, pero'l cañón nun se fixo común a bordu hasta que s'escurrió la forma de que fueren recargaos rápido de manera que pudieren ser disparaos delles vegaes nun mesmu combate. Los buques a remu nun podíen aumentar más de tamañu pa tresportar la so artillería, munición y sirvientes d'estos, polo que los constructores navales tuvieron que diseñar un barcu que fuera movíu pola fuercia del vientu sobre les veles y que pudiera llevar munchos cañones y al personal necesario pa operalos, asina nació'l galeón.

El galeón foi una embarcación a vela utilizada dende mediaos del sieglu XV. Consistía nun bajel grande, d'altu bordu que se movía pola aición del vientu. Foi una derivación de la carraca pero combinada cola velocidá de la carabela. Los galeones yeren barcos de gran tamañu y teníen gran capacidá de fueu.

Nel sieglu XVI, el comerciu marítimu tresatlánticu aumentó considerablemente, lo qu'incentivó la investigación y la creación de naves más apropiaes pa llargues travesíes y pa soportar los rigores de la mar en forma siguida. Asina foi como apaeció'l navío que nel mundu militar adoptó'l nome de bergantín, sieglu XVII. Más palantre apaecieron, nel sieglu XVIII, la fragata, nave que tenía dos pontes y la corbeta con solu unu.

Fragata del añu 1799.
Fragata del añu 1799.  
Cañones a bordu - 1862.
Cañones a bordu - 1862.  

Aceru, vapor y obuses[editar | editar la fonte]

Funcionamientu d'una torreta británica Stark I.

Mientres el sieglu XIX los buques de guerra esperimentaron una revolución na so propulsión, nel armamentu y na so construcción. Utilizaron máquines a vapor pa la propulsión, nun primer momentu por aciu ruedes y darréu con hélices, como una fuercia auxiliar a la vela, pa dempués esaniciala dafechu.

La Guerra de Crimea apurrió un gran estímulu al desenvolvimientu de los cañones navales. La introducción de los obuses esplosivos llueu llevó al emplegu del fierro en llugar de la madera y depués al usu del aceru. Los primeros buques acorazaos fueron La Gloire francés y l'HMS Warrior inglés.

Dende 1860, los buques de llinia a vela fueron reemplazaos nun primer momentu polos ironclad y fragates blindaes y darréu polos acorazaos propulsados por máquines a vapor ente que les fragates a vela dir nun primer momentu poles fragates de hélices y darréu polos cruceros propulsados por máquines a vapor.

L'armamentu tamién camudó debíu al diseñu de cañones montaos en plataformes xiratories y en torretes, lo que dexó apuntalos independientemente de la direición en que navegara'l buque, lo que de la mesma dexó menguar la cantidá de cañones de gruesu calibre a bordu, aumentando sicasí'l calibre de los mesmos. La última innovación mientres el sieglu XIX foi'l desenvolvimientu del torpedu y de los buques torpederos, rápides naves que paecíen ufiertar una alternativa a la posesión de les costoses flotes d'acorazaos.

Finalmente, y pa faer frente a los torpederos, apaeció a finales del sieglu XIX y diseñáu pol capitán de navío Fernando Villaamil el Destructor, que dio nome a esta nueva tipoloxía de buques de guerra.

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

Los grandes acorazaos[editar | editar la fonte]

HMS Dreadnought - 1906.

Una nueva revolución nel diseñu y construcción de buques de guerra empezó a principios del sieglu XX cuando Gran Bretaña construyó y punxo en serviciu, en 1906, al gran acorazáu HMS Dreadnought. Propulsado por turbinas a vapor yá nun consumía carbón sinón petroleu; foi la nave más grande (17.000 tonelaes de desplazamientu) rápida y cola artillería de mayor calibre de toles naves acorazaes esistentes na dómina, 5 torretas dobles con cañones de 305 mm. Rápido tolos países marítimos empezaron a construyir naves similares al Dreadnought. Foi tal l'impautu d'esti buque, que dende esi momentu, los acorazaos anteriores, pasaron a ser denominaos pre-dreadnought, ente que los qu'asonsañaben la so configuración, fueron denominaos como dreadnoughts.

Gran Bretaña tamién desenvolvió los primeres crucero de batalla. Artillados con cañones del mesmu calibre que los acorazaos pero con un cascu más llargu, estes naves sacrificaben el blindaxe de los cascos y cubiertes pa llograr una mayor velocidá. Los cruceros de batalla fueron más rápidos y más poderosos que tolos cruceros esistentes na dómina dexándolos obsoletos. Pero estos cruceros de batalla probaron ser muncho más vulnerables que los sos contemporáneos los acorazaos.

Ente los navíos torpederos, siguió'l desenvolvimientu del destructor coles mesmes que los acorazaos. Buque más grande, rápido y meyor artillado que los buques torpederos, el destructor tenía por misión protexer a los buques capitales de l'amenaza de los torpederos.

Desarrollu del submarín[editar | editar la fonte]

Los primeres submarinos fueron desenvueltos a fines del sieglu XIX, pero foi solamente dempués del advenimiento del torpedu que fueron realmente peligrosos pa les naves de superficie. A fines de la Primer Guerra Mundial los submarinos probaren la so real capacidá ofensiva. Mientres la Segunda Guerra Mundial la flota de submarinos O-Boot de la Kriegsmarine alemana, cuasi aniquiló'l tráficu mercante escontra y dende Gran Bretaña y causó grandes perdes al tráficu marítimu costeru de los Estaos Xuníos. L'ésitu de los submarinos llevó al desenvolvimientu de naves escoltes antisubmarinas pa protexer a los convóis que derrompíen los océanos mientres la Primera y Segunda Guerra Mundial, estos fueron los destructores escolta, amás d'otres naves más pequeñes como lo fueron les corbetes y les fragates.

Desarrollu del portaviones[editar | editar la fonte]

Los portaviones USS Enterprise (CVN-65) y Charles de Gaulle (R 91).

Un gran cambéu na guerra naval asocedió cola introducción de los portaviones. Primero en Tarento y depués en Pearl Harbor, el portaviones demostró la capacidá que tenía d'atacar a los buques enemigos que s'atopaben fuera de la vista y a gran distancia de la so posición. A la fin de la Segunda Guerra Mundial, el portaviones yera'l buque de guerra dominante nes armaes poderoses.

Tipos de buques de guerra[editar | editar la fonte]

Edá de la vela[editar | editar la fonte]

  • Navío: Buque de trés o más palos cruciaos con veles cuadres en tolos sos mástiles. Tenía delles cubiertes nes que llevaba dellos cañones. Yera la nave de guerra más grande de la dómina.
  • Fragata: Buque de tres palos cruciaos con veles cuadres en tolos sos mástiles.
  • Corbeta: Buque de tres palos col postreru ensin cruciar. Llevaba veles cortes nel palu trinquete y nel mayor. Vela cangreja y escandalosa nel palu mesana. - Tamién se-y llamaba bric-barca y na marina mercante llamábase barca.
  • Bergantín: Buque de dos palos cruciaos con veles cuadres en dambos mástiles.
  • Bergantín goleta: Buque de dos palos, el trinquete cruciáu con veles cuadres y el mayor ensin cruciar con vela cangreja y escandalosa.
  • Goleta: Nave de dos o más palos ensin cruciar apareyáu con veles cangrejas en tolos sos mástiles.
  • Pailebot: Embarcación con apareyu de goleta, diseñada pa dar el máximu de velocidá.

Buques de guerra nos sieglos XIX y XX[editar | editar la fonte]

  • Acorazáu: yera'l mayor de los buques de guerra de la so dómina, tenía cañones de gruesu calibre montaos en torretas, desenvolvía alta velocidá y tenía un gruesu blindaxe. Primeramente llamóse-yos «blindaos» dempués apaecieron los acorazaos denominaos pre-dreadnought y tres l'apaición del Plantía:HMS en 1906 los denominaos del tipu dreadnought.
  • Monitor: buque acorazáu colos cañones montaos nuna torreta central y con espolón na proa. El so superestructura sobresal bien pocu sobre'l nivel del mar pa ufiertar el mínimu blancu posible al enemigu.
  • Cruceru: buque con o ensin blindaxe, rápido, de gran radiu d'aición. Armamentu de menor calibre qu'un acorazáu, estremándose los siguientes tipos.
    • Cruceru protexíu: aquel que tien propulsión per máquina de vapor y una cubierta acorazada, dexando la proteición llateral a les carboneres.
    • Cruceru acorazáu: aquel que tien propulsión per máquina de vapor y una cubierta acorazada y petrina acorazada, y protexe les máquines con a les carboneres.
    • Cruceru de batalla: cruceru blindáu, propulsado por turbinas de vapor, con artillería equivalente al d'un acorazáu, mayor velocidá y autonomía, pero menor blindaxe.
    • Cruceru llixeru: cruceru propulsado por calderes y turbinas de vapor, con artillería non cimero a 152 mm (6") y desplazamientu estándar non cimeru a 10 000 tonelaes
    • Cruceru pesáu: cruceru propulsado por calderes y turbinas de vapor, con artillería non cimero a 203 mm (8") y desplazamientu estándar non cimeru a 10 000 tonelaes
    • Cruceru lanzamisiles: aquel posterior a la Segunda Guerra Mundial, con capacidá de llanzar misiles empuestos.
    • Cruceru portaviones: aquel con capacidá d'operar delles aeronaves d'ala rotatoria o fixa, solo utilizaos per Suecia (HSwMS Gotland), l'armada imperial xaponesa (Mogami), l'antigua Xunión Soviética (clase Moscú y Kiev) y per Francia (Jeanne d'Arc).
  • Vapor de ruedes: buque similar a la fragata de vela dotáu de propulsión por aciu calderes, máquines de vapor alternatives y ruedes llaterales.
  • Fragata de héliz: buque similar a la fragata de vela dotáu de propulsión por aciu calderes, máquines de vapor alternatives o d'espansión múltiple y héliz.
  • Cazatorpedero: buque destináu a repeler ataque de llanches y botes torpederos. Forníu con armamentu llixeru, similar al de los destructores.
  • Destructor: buque evolucionáu dende'l cazatorpedero, destináu primeramente a repeler ataques de submarinos o torpederos. De gran velocidá y forníu con cañones llixeros y tubos lanzatorpedos, col pasu del tiempu estos buques fueron evolucionando, incorporando nueves teunoloxíes y armamentu, como equipo armamento antisubmarino y antiaéreo.
  • Fragata: buque diseñáu pa la guerra antisubmarina, más pequeñu y de menor velocidá que'l destructor.
  • Corbeta: buque antisubmarino de menor porte y velocidá que la fragata.
  • Minador: buque destináu a fondiar y rastrexar mines.
  • Escampavía: buque pequeñu, bien marineru, aptu pa patrullar canales y mares pocu fondos.
  • Cañonero: cualquier buque que montara cañones.
  • Pontón: buque vieyu que fondiáu nun puertu sirve como almacén de combustible, carbón, petroleu.

Buques de guerra nel sieglu XXI[editar | editar la fonte]

Buques de llinia[editar | editar la fonte]

Buques de llinia de 5 países - 2002.
Buque d'aición marítima Tornáu de l'Armada Española.
  • Portaviones: Dexen la proyeición móvil del Poder Aeronaval en cualesquier parte del mundu.
  • Buque d'asaltu anfibiu: Espleguen y sofiten a les tropes terrestres en llugares remotos.
  • Cruceru: Buques aptos pa efeutuar múltiples misiones; capaces d'enfrentar múltiples blancos en forma simultánea y ser emplegaos en sofitu d'otres fuercies o en misiones independientes.
  • Destructor: Naves rápides que tienen la capacidá d'enfrentar múltiples misiones ofensives o defensives, en forma independiente o en xunto con otres unidaes.
  • Fragata: Naves destinaes a protexer a otros buques y efeutuar la llucha antisubmarina.
  • Corbeta: Les corbetes actuales tán pensaes pa xeres de vixilancia y defensa de les agües territoriales o pa misiones ultramarines ocasionales y de curtia duración.
  • Submarín: Capaces d'operar so l'agua y desenvolver misiones de busca, rescate o misiones específiques en tiempu de guerra.

Buques auxiliares y de sofitu[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • ESPASA CALPE (1910). ENCICLOPEDIA UNIVERSAL ILUSTRADA. Espasa Calpe S.A.. 1.096-43.
  • Baistrocchi, Alfredo (1952). ARTE NAVAL. EDITORIAL GUSTAVO GILI S.A..
  • López Urrutia, Carlos (1969). Historia de la marina de Chile. Editorial Andrés Bello..


  • Ponti, Valery (1974). HISTORIA DE LES COMUNICACIONES - TRESPORTES MARÍTIMOS. NAVARRA: Gráfiques Stella S.A..
  • SALVAT S.A. EDICIONES. Enciclopedia Salvat pa toos añu = 1978. NAVARRA, Gráfica Stella S.A.. 84-7137-529-X.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]