Portaviones

De Wikipedia
Portaviones
tipo de navío (es) Traducir
aviation vessel (en) Traducir, buque de guerra y buque
Cambiar los datos en Wikidata
El portaviones estauxunidense USS Nimitz (CVN-68).

Un portaviones ye un buque de guerra capaz de tresportar y operar aviones, que sirve como base móvil p'aviones de combate o reconocencia.

Mientres la Primer Guerra Mundial dalgunes de les grandes potencies entendieron la importancia estratéxica de disponer d'aviación embarcada pa enfrentase a conflictos en territorios alloñaos del territoriu nacional o en territorios nacionales d'ultramar nos que nun yera posible disponer de medios aéreos d'importancia por motivos económicos o loxísticos. La victoria naval de les fuercies aliaes na Segunda Guerra Mundial,[1] en gran midida debida a los portaviones convirtió a éstos nos buques más importantes y nel arma más poderosa d'una armada.

Historia[editar | editar la fonte]

Los primeros portaviones[editar | editar la fonte]

Dende'l frente al fondu: Plantía:HMS, USS Harry S. Truman (CVN-75) y USS Dwight D. Eisenhower (CVN-69).
El portaviones xaponés Wakamiya dirixiéndose a una de los primeres incursiones aero-navales de la historia en 1914.

L'inventu de los hermanos Wright en 1903 ta bien cercanu del primer despegue esperimental en 1910 por un aeroplanu de la cubierta d'un cruceru de l'Armada d'Estaos Xuníos, el USS Birmingham CL-2 y los primeros aterrizaxes fueron realizaos en 1911.

El 4 de mayu de 1912 el primer avión en desapegar d'un barcu en movimientu tuvo llugar cuando'l comandante Charles Samson voló dende'l HMS Hibernia.

Los portahidroaviones convertir nel siguiente pasu na historia de los portaviones. L'Armada Imperial Xaponesa consiguió realizar la primer incursión hidro-naval de la historia en setiembre de 1914 dende'l Wakamiya.[2][3] Usáu contra les fuercies alemanes mientres la Primer Guerra Mundial, cargaba cuatro hidroaviones Maurice Faman franceses que desapegaron y aterrizaron na agua onde fueron recoyíos por aciu una grúa.[4]

Vista aérea del portaviones Hōshō de l'Armada Imperial Xaponesa, completáu n'avientu de 1922.

El desenvolvimientu de cruceros con cubierta plana y corrida a lo llargo de tola eslora produció los primeros grandes barcos de la flota. En 1918 el HMS Argus convertir nel primer portaviones capaz de llanzar y aterrizar aviones navales.[5] Debíu al ésitu d'estos buques nos años 1920 empiecen a construyise los primeros buques diseñaos específicamente como portaviones, el HMS Hermes y el xaponés Hōshō.

La mayor parte de los primeros portaviones yeren conversiones de naves que sirvieren pa otra cosa o diseñáu nun principiu pa otru propósitu, como buques, cruceros, cruceros de batalla o acorazaos.

El Tratáu Naval de Washington de 1922 afectó a los planes de portaviones. Estaos Xuníos y Reinu Xuníu tuvieron que llindar a 35 000 t el desplazamientu de los sos portaviones, ente que delles exenciones específiques dexaron que dellos barcos individuales de tonelaxe cimeru fueren convertíos a portaviones como la clase Lexington.

Ataque al portaviones USS Franklin (CV-13) el 19 de marzu de 1945. Finaron un total de 724 persones.

El so papel crucial mientres la Segunda Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

Mientres la década de 1920, delles armaes empezaron a diseñar y construyir portaviones específicamente diseñaos pa ello. Esto dexó que'l diseñu especializar pal so futuru papel como barcos principales y de mandu.

Mientres la Segunda Guerra Mundial estos barcos convertir nel nucleu de la fuercia naval de los Estaos Xuníos, Gran Bretaña y l'Imperiu Xaponés.

El portaviones usóse extensivamente na Segunda Guerra Mundial, y mientres esi tiempu construyir de dellos tipos.

  • Los portaviones escolta, tales como'l USS Bogue namái se construyeron mientres la Segunda Guerra Mundial. Anque munchos portaviones fueron barcos construyíos con esi propósitu, la mayoría fueron convertíos a partir de barcos mercantes col fin de dar sofitu aereu a los convoy y les misiones anfibies.
  • Los portaviones llixeros construyíos polos estauxunidenses, como'l USS Independence representaron una mayor, más capaz y más militarizada versión d'un portaviones escolta. Anque los portaviones llixeros llevaben la mesma cantidá d'aviones que los portaviones escolta teníen la ventaya d'una velocidá mayor una y bones proveníen de diseñu de cruceros. La mayor velocidá dexó-yos operar conxuntamente con portaviones más grandes. El conceutu de portaviones llixeru establecíu en 1942 sirvió a la Royal Navy hasta bien entraos los años 1980.
Portaviones brasilanu Minas Gerais proveniente d'un portaviones llixeru británicu.

Los tiempos de guerra tamién aguiyaron la creación o conversión de dellos portaviones pocu convencionales. Los barcos CAM (del inglés mercantes con catapulta) yeren barcos diseñaos pa llanzar los aviones de caza pero ensin posibilidá de recuperación. Estos barcos convertir nuna midida d'emerxencia mientres la Segunda Guerra Mundial, de la mesma forma que los portaviones mercantes. Los portaviones submarinos, como'l francés Surcouf, y la clase xaponesa I-400 capaz de cargar tres aviones Aichi Seiran fueron construyíos nos años 1920 pero tuvieron poco ésitu na guerra.

Los portaviones na actualidá[editar | editar la fonte]

6}} de l'Armada Arxentina.
El USS Tripoli (LPH-10), un buque de l'Armada d'Estaos Xuníos que portaba hélicopteros.

Les armaes modernes qu'operen barcos como los portaviones tratar como buques capitales de la flota, un papel que xugaron antes los acorazaos. Esti cambéu tuvo llugar mientres la Segunda Guerra Mundial en respuesta a que la fuercia aérea convertir nun factor bien significativu na guerra, y amás el relevu tuvo la so causa nel algame cimeru, flexibilidá y eficacia d'un portaviones. Dempués de la guerra, los portaviones siguieron amontando en tamañu ya importancia. Los superportaviones, que son capaces de mover 75 000 tonelaes o más, convirtiéronse nel cume del desenvolvimientu del portaviones. Dalgunos tán alimentaos por reactores nucleares y formen el nucleu de les flotes unviaes a operar a ultramar. Los barcos anfibios d'asaltu como'l USS Tarawa y el HMS Ocean, sirven tamién col propósitu de llevar y esplegar marines, y operar un gran contingente d'helicópteros pa esti propósitu. Tamién conocíos como los portaviones comandu o portahelicópteros, tienen capacidá pa operar aviones VSTOL.

Por cuenta de la falta de potencia de fueu respeuto otres naves, como los acorazaos o destructores, los portaviones considérense vulnerables al ataque d'otros barcos, aviones, submarinos, o misiles. Por esto los portaviones suelen dir acompañaos por un gran númberu d'otros barcos pa suministrar proteición a éstos, apurrir suministros y aprovir de capacidaes ofensives adicionales. A esti grupu denominar el grupu de batalla del portaviones.

Antes de la Segunda Guerra Mundial los trataos navales internacionales como'l de Washington (1922), el de Londres de 1930 y el Segundu de Londres de 1936 llindaron el tamañu de los barcos capitales incluyendo los portaviones. Los portaviones diseñaos dende la Segunda Guerra Mundial nun han tao llindaos por nenguna considerancia más que la presupuestaria, polo que'l so tamañu aumentó, y entá güei muncho más debíu a la medría de tamañu de les aeronaves. La clase Nimitz de portaviones d'Estaos Xuníos tien un desplazamientu aproximao cuatro veces mayor que la de los portaviones de la Segunda Guerra Mundial, una consecuencia de la medría de potencia militar a lo llargo de los años.

Tipos[editar | editar la fonte]

Configuración de pista en dellos portaviones de distintes armaes.
Portaviones brasilanu São Paulo (A12)
Portaviones italianu Cavour (550)
Harriers preparar pal despegue nel USS Franklin Roosevelt.

Pol so propósitu[editar | editar la fonte]

Un portaviones de flota utilizar pa operar conxuntamente cola flota principal y apurrir a ésta una capacidá ofensiva. Este ye l'oxetivu de los portaviones más grandes capaces de consiguir grandes velocidaes y qu'esisten nes armaes actuales. En comparanza colos portaviones escolta, más pequeñu y lentos, con menor númberu d'aviones, que tán diseñaos p'apurrir defensa a un convói de barcos. Munchos d'ellos fixeron convirtiendo barcos mercantes en portaviones polo que nun teníen la mesma capacidá d'un portaviones más grande.

Por configuración[editar | editar la fonte]

Esisten tres tipos de configuraciones principales d'un portaviones en serviciu, estremáu pola manera en que l'avión desapiega y aterriza:

  • Despegue per catapulta y recuperación per retención, tamién CATOBAR (de les sigles n'inglés Catapult-assisted take-off but arrested-recovery). Estos portaviones xeneralmente lleven los mayores, más pesaos y los aviones meyor armaos de la flota, anque los CATOBAR más pequeños pueden tener otres llimitaciones (capacidá de pesu de los elevadores...). Tres naciones operen anguaño aviones d'esti tipu: diez per Estaos Xuníos, y unu per Francia y otru de Brasil, lo que suman dolce en serviciu.
  • Despegue curtiu pero repongo por aciu detención, tamién STOBAR (de les sigles n'inglés Short take-off but arrested-recovery). Estos portaviones tán xeneralmente llindaos a llevar aviones más llixeros con ala fixa y más llimitaciones de carga. Los aviones capaces de volar nesti tipu son el Sukhoi El so-33 y el futuru Mikoyan MiG-29K.Esisten trés portaviones operativos, el rusu Almirante Kuznetsov, el chinu Liaoning y l'indiu Vikramaditya, esti postreru ye un cambéu de la Clase Kiev. El so oxetivu ye asegurar el control aereu de la zona, asegurando xeres de defensa y superioridá aérea más que pa realizar una incursión, lo cuál riquiría d'aviones más pesaos con bombes y misiles aire-tierra.
  • Despegue curtiu y aterrizaxe vertical, tamién STOVL, (de les sigles n'inglés Short Take-Off and Vertical Landing). Namái pueden llevar aeronaves que sían capaces de realizar un aterrizaxe vertical como'l Hawker Siddeley Harrier y el Yakovlev Yac-38. Son aviones con unes cargues bien llindaes, unes carauterístiques más baxes y altu consumu de combustible si comparar colos aviones convencionales d'ala fixa. India tien unu en serviciu al igual qu'España, ya Italia tien dos, lo que suma cuatro en serviciu. Reinu Xuníu y Tailandia tien unu caúnu pero nun tienen capacidá STOVL na actualidá. Estaos Xuníos tien nueve buques d'asaltu anfibiu que pueden desenvolver STOVL, sumando tou un total de 15.

Por tamañu[editar | editar la fonte]

Cubierta de vuelu[editar | editar la fonte]

El primer despegue y aterrizaxe d'un avión a reacción sobre un portaviones, el HMS Ocean R-68.

Como "pistes d'aterrizaxe nel mar", los modernos portaviones tienen una cubierta plana cimera y estena pa les operaciones de despegue y aterrizaxe de les aeronaves. El despegue realizar col portaviones saleando en contra del vientu, ye dicir palantre o escontra proa, ente que l'aterrizaxe realízase siempres dende popa. Los portaviones tienen de llevar una velocidá cimera a 35 nuedos, unos 65 km/h de velocidá aparente de vientu mientres les operaciones d'aterrizaxe y despegue por que se realicen con seguridá. La medría nel vientu efectivu apurre una velocidá d'aire mayor alredor del avión que lu ayudar nes operaciones de despegue, y amás fai la recuperación más segura al amenorgar la diferencia de velocidaes ente l'avión y el buque.

Nos portaviones CATOBAR, utilízase una catapulta d'aviones p'acelerar los aviones convencionales hasta una velocidá de vuelu segura pa llanzalos escontra'l final de la pista, dempués de que los sos motores apurran la máxima aceleración posible a les aeronaves.

Nos portaviones STOVL o STOBAR nun se precisa una catapulta d'asistencia pal despegue, sinón qu'en cuenta de eso s'ameyora'l vector de despegue del buque por aciu una plataforma curva de saltu na proa y tou esto acompañáu pola mesma aceleración del avión. A esta plataforma curva denominar na terminoloxía inglesa ski-jump debíu a la paecencia col conceutu de les plataformes de saltu d'esquí. Ye ciertu tamién que los STOVL son capaces de llanzar un avión ensin el ski-jump o catapulta amenorgando'l combustible y la carga d'armamentu. La forma d'asistencia nel despegue y aterrizaxe depende, por tanto, non yá del diseñu del portaviones sinón tamién del propiu avión embarcáu.

Videu d'un F/A-18 aterrizando.

Contrariamente, cuando se recupera nun portaviones CATOBAR o STOBAR, los aviones convencionales confíen nun gabitu de parada que recueye los cables de apontaje esplegaos a lo llargo de la cubierta pa detener los aviones nuna distancia curtia. Les investigaciones dempués de la Segunda Guerra Mundial que desenvolvió la Royal Navy pa estudiar un sistema más seguru de recuperación CATOBAR llevaron finalmente a l'adopción universal del aterrizaxe n'ángulu respeuto la exa del barcu pa dexar a los aviones que perdieren los cables de apontaje albortar l'aterrizaxe y retornar de nuevu al aire en cuenta de estrellase contra la parte delantera de la cubierta. Los helicópteros y los aviones capaces d'aterrizar verticalmente son capaces de movese conxuntamente col buque y aterrizar na pista ensin necesidá de nengún tipu de cable de apontaje.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Camil Busquets i Vilanova. «Los nuevos portaviones».
  2. Wakamiya is "credited with conducting the first successful carrier air raid in history"Source:GlobalSecurity.org
  3. "Sabre et pinceau", Christian Polak, p. 92.
  4. «IJN Wakamiya Aircraft Carrier». globalsecurity.org. Archiváu dende l'orixinal, el 4 de xunu de 2011. Consultáu'l 9 de xunu de 2011.
  5. Geoffrey Till, "Adopting the Aircraft Carrier: The British, Japanese, and American Case Studies" in Murray, Williamson; Millet, Allan R (1996). Military Innovation in the Interwar Period. Nueva York: Cambridge University Press, páx. 194. ISBN 0-521-63760-0.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]