Batalla de Juncal

Coordenaes: 33°57′15″S 58°23′45″W / 33.9542°S 58.3958°O / -33.9542; -58.3958
De Wikipedia
Batalla de Juncal
Parte de Guerra del Brasil (es) Traducir
Fecha 8 febreru 1827 → 9 febreru 1827
Llugar Islla Juncal, Río de la Plata
33°57′15″S 58°23′45″W / 33.95417°S 58.39583°O / -33.95417; -58.39583
Coordenaes 33°57′15″S 58°23′45″W / 33.9542°S 58.3958°O / -33.9542; -58.3958
Resultáu Victoria de les Provincies Xuníes del Río de la Plata cantu
Belixerantes
cantu Provincies Xuníes del Río de la Plata cantu Imperiu de Brasil
Comandantes
cantu Guillermo Brown cantu Jacinto Roque de Sena Pereira
Fuercies en combate
1 Bergantín
5 Goletes
1 Sumaca
8 Cañoneras [69 cañones] 745-780 homes.[1]
1 Bergantín
11 Goletes
5 Cañoneras [61 cañones] 750 homes.[1]
Baxes
nengún buque, 17 muertos[1] 1 Bergantín
10 Goletes
4 Cañoneras
ensin datos de muertos
[editar datos en Wikidata]

La batalla de Juncal foi llibrada peles escuadres de les Provincies Xuníes del Río de la Plata,[2] al mandu del almirante Guillermo Brown, y del Imperiu de Brasil, sol comandu del capitán de fragata Sena Pereira, los díes 8 y 9 de febreru de 1827, nel cursu cimeru del Río de la Plata, qu'entós se lo consideraba como parte del ríu Uruguái.[3]

Nos dos xornaes enfrentáronse fuercies pareyes; pero, a resultes d'una cimera intelixencia militar, conducción, oficialidá y entrenamientu de los artilleros, doce buques fueron prindaos, trés amburaos y namái dos pudieron escapar, ente que la flota arxentina nun sufrió la perda de nengún navío.

La Tercer División brasilana destinada a llograr el control del río Uruguái, de manera d'aisllar al exércitu arxentín qu'operaba na Banda Oriental y proyeutábase en territoriu del Brasil y promover la separación de les provincies de la mariña arxentina, foi dafechu destruyida pela escuadra arxentina na que resultó la mayor victoria naval del bandu republicanu na guerra de Brasil.

El conflictu[editar | editar la fonte]

Siguiendo la so tradicional política d'espansión escontra la cuenca de la Plata, los lusobrasileños invadieron ente 1816 y 1820 la Provincia Oriental,[4] cola escusa de combatir a les fuercies de José Gervasio Artigas, ya incorporar al Reinu Xuníu de Portugal, Brasil y Algarve col nome de Provincia Cisplatina. Tres la Independencia de Brasil en 1822, l'emperador Pedro I caltuvo la ocupación.

Magar el gobiernu de Buenos Aires sostuvo una actitú soriella ante una invasión qu'esaniciaba un adversariu entá a cuenta de la perda d'una provincia,[5] la opinión pública en tol país esixía la rotura con Brasil.

El 19 d'abril de 1825 col sofitu de Buenos Aires, Santa Fe y Entre Ríos, una pequeña espedición — los llamaos Trenta y tres Orientales — partió de San Isidro al mandu de Juan Antonio Lavalleja y de Manuel Oribe y desembarcó nes costes orientales del ríu Uruguái.

Brown (oleu de F.Goulu, 1825).

Llueu consiguieron sumar al so movimientu a la población de la campaña uruguaya, punxeron sitiu a Montevidéu y, axuntaos nel Congresu de la Florida, solicitaron reincorporase a les Provincies Xuníes del Río de la Plata. El pidíu foi aceptáu pol Congresu Arxentín. Ante esto, Brasil declaró la guerra, pasu que dieron de la mesma les Provincies Xuníes el 1 de xineru de 1826.

La República punxo al mandu del exércitu a Carlos María de Alvear, ente qu'encargó al almirante Guillermo Brown la conformanza d'una flota. Brasil cuntaba col doble d'efeutivos, bona parte de los cualos yeren mercenarios alemanes, ente que la so flota con 80 unidaes — dalgunes de gran porte — yera delles vegaes cimera en númberu y potencia de fueu a la flotilla republicana.

La escuadra brasilana estableció rápido un bloquéu, al que la República respondió con aiciones de corsu y salíes coraxoses de la so exigua escuadra.

Aiciones previes[editar | editar la fonte]

La Tercer División Imperial[editar | editar la fonte]

A empiezos del segundu añu de la guerra, aprovechando la so amplia superioridá numbérica, les fuercies navales del Imperiu destacaes nel Río de la Plata, al mandu del almirante Rodrigo Pinto Guedes, dixebrar en tres divisiones:

  • la Primer División, "Oriental", p'asegurar la mariña oriental (Uruguái) dende la desaguada del ríu Uruguái hasta l'océanu Atlánticu. El gruesu de la fuercia destinar a la División "Mariath", al mandu de Frederico Mariath, que daría sofitu a la Tercer División.
  • la Segunda División, "Bloquéu", pa torgar el tráficu marítimo y fluvial escontra y dende el puertu principal de Buenos Aires y los secundarios de la mariña bonaerense (Les Conches, Ensenada de Barragán y El Saláu), al mandu del capitán John Charles Pritz.
  • la Tercer División Naval Imperial, qu'al mandu del capitán de fragata Jacinto Roque de Sena Pereira tenía d'internase nel ríu Uruguái, pa estremar el frente arxentín esplotando les diferencies polítiques de la Provincia d'Entre Ríos con Buenos Aires, exacerbadas por cuenta de la aprobación de la Constitución Unitaria de 1826, controlar el ríu Uruguái en tola so estensión, cortar consiguientemente la llinia de suministru a encomalo espedicionaria arxentina que combatía yá en territoriu brasilanu, y pa facilitar un eventual ataque de lladral qu'ocupara Entre Ríos.
Persecución de la flota imperial.

Primer meyora arxentina[editar | editar la fonte]

Ante l'amenaza, y enfrentando trés fuercies — caúna d'elles similar o superior a la mesma — Brown respondió con rapidez, entamando una escuadra coles mires d'avanzar sobre la boca del Uruguái, buscar y aniquilar la Tercer División.

Simultáneamente, pa enzancar la unviada de refuerzos de la División Oriental brasilana a Sena Pereira y asegurar asina los sos llombos, dispunxo fortificar la islla Martín García (foi llamada “La Fortaleza de la Constitución”), ente que pa la defensa de la mariña bonaerense dexó tres al so buque insinia, el Bergantín Independencia, al Bergantín República, la Barca Congreso y cuatro cañoneras, al mandu del capitán de Marina Leonardo Rosales.

Típica en Brown, la midida yera coraxosa, yá qu'en teoría la escuadra unviada yera, nel meyor de los casos, de similar potencia a la brasilana; ente que, tantu la fuercia de Martín García como la de defensa de Buenos Aires, yeren claramente insuficientes pa los sos propósitos.

El 26 d'avientu de 1826 zarpó la escuadra arxentina, aportando al ríu Uruguái'l 28 d'avientu. Atopando una escuadrilla de la Tercer División empecipió la persecución, dándo-y algame'l día 29 nel Yaguarí. Brown unvió al comandante brasilanu como emisariu a John Halstead Coe, capitán de la Sarandí, intimándolo a la rindición, pero Sena Pereira tomó prisioneru al parllamentariu; con ello dio entamu al combate, que s'estendió al día 30 d'avientu.[6] Dada la falta de vientu y l'estrechura de la canal que torgaba maniobrar afechiscamente, l'aición nun pasó d'una escaramuza.

Boca del Yaguarí.

Impidíu d'aportar a la estrecha canal, Brown retirar al sur escontra Punta Gorda pa esperar a los brasilanos. Primeramente desembarcó un destacamentu na islla Vizcaín pa esaniciar el ganáu y unvió instrucciones a la milicia de Santo Domingo de Soriano por qu'atrabancara el suministru de los brasilanos.[7] Estos postreros retirar escontra'l norte, hasta Concepción del Uruguay (na dómina inda-y la solía llamar Regueru de la China), onde consiguieron alimentos.

Considerando l'amenaza de la División Mariath sobre la so retaguardia, Brown decidió tornar a Buenos Aires en busca de refuerzos pa Martín García. Tamién encargó a Rosales tornar la Goleta Sarandí al Uruguái pol Paraná de les Palmes[8] mientres peracababa los preparativos, remataos los cualos se reintegró a la flota, embarcáu nuna pequeña ballenera.[9]

Preparativos[editar | editar la fonte]

El 6 de xineru empecipiaron los trabayos de fortificación. La División Mariath empecipió una meyora sobre la islla cola corbeta Maceió, 4 bergantinos y 5 goletas. El día 18, por dos vegaes, Brown ordenó sali-yos al alcuentru; tres el cañoneo, la flota brasilana retiróse.

Almirante Pinto Guedes.

Brown deseyaba per un sitiu atraer a la Tercer División al combate, pero tamién evitar que se xuniera a la División Mariath, o qu'ésta atacara la so retaguardia. Pa llogralo cuntaba con escelentes informes diarios d'intelixencia, polo que podía siguir los movimientos de la escuadra imperial ya inclusive influyir nellos. N'efeutu, l'emisariu unviáu por Rodrigo Pinto Guedes con instrucciones pa Sena Pereira fuera cooptado por patriotes en Montevideo, colo que pasaba primero a dar novedaes a Brown.[10] Asina, tuvo noticies de que Pinto Guedes comunicaba a Sena Pereira les órdenes daes a Mariath d'avanzar pel sur. Brown amestó a eses instrucciones la indicación de que la Tercer División tenía de baxar pal 7 de febreru y atopase con Mariath. Brown consideraba pa esa fecha tener remataes les obres de fortificación y les bateríes en Martín García, colo que confiaba en caltener separáu a Mariath, y per otru llau, forzar a la Tercer División a la batalla.[11]

Los trabayos nel nuevu fuerte aceleráronse. Brown mesmu trabayó de maestru albañil na Santa Bárbara soterraña.[12] El día 5 de febreru, les instalaciones tuvieron llistes y Brown nun actu solemne dio-y el nome previstu, "Constitución". Nel so discursu a la guarnición, fíxo-y saber que bien probablemente en dos díes la Escuadra Arxentina bater cola de Sena Pereira.[13]

A empiezos de febreru túvose noticies de que la Tercer División suministrar en Regueru de la China. El 3 de febreru había yá dexáu Paysandú y el 6 de febreru averar a Higuerita (actual Nueva Palmira), a onde aportó'l 7. El mesmu día 7, Brown trazó'l so plan de batalla, indicando a cada buque cual sería los so oxetivu. A les diez de la nueche, la vanguardia arxentina algamó la boca del ríu Paraná Guazú y detúvose a esperar al restu de la flota.[14]

Marcu de les operaciones

La batalla[editar | editar la fonte]

Les fuercies contendientes[editar | editar la fonte]

Goleta Sarandí.

La escuadra arxentina cuntaba con quince buques, ente ellos tres buques mayores: la Goleta Sarandí, nave insinia, al mandu direutu de Brown, la Goleta Maldonado al mandu del nuevu Francisco Drummond -prometíu de la fía del so comandante- y el Bergantín Balcarce, con catorce cañones d'a seis y ocho, al mandu del capitán Francisco José Siguí. Completaben la escuadra les goletes Pepa (al mandu de Calixto Silva), Guanacu (Guillermo Enrique Granville), Unión (Malcolm Shannon), la sumaca Uruguái (Guillermo Mason) y ocho cañoneras. En total, 69 cañones y una dotación d'unos 750 homes.

Goleta La Pepa.

La escuadra brasilana cuntaba con 17 naves (1 bergantín, 11 goletas y 5 cañoneras): la Goleta Oriental, nave insinia, al mandu del Capitán Jacinto Roque de Sena Pereira, el Bergantín Dona Januária al mandu de Pedro Antonio Carvalho, la Goleta Bertioga, comandada pol Teniente George Broom, la Liberdade do Sul al mandu del teniente Augusto Venceslau da Silva Lisboa, la 12 de Outubro, la Goleta Fortuna (buque hospital),[15] la Goleta Vitoria de Colonia, la Goleta Itapoã sol comandu del teniente Germano Máximo de Souza Aranha, la Goleta 7 de Março, la Goleta Brocoió al mandu del tte. Francisco de Paula Osório, la Goleta 9 de Janeiro, la Goleta 7 de Setembro, dos cañoneras tipu goleta ("gun schooner"), la Atrevida y la Paraty y les cañoneras Cananéia, Paranaguá y Iguapé. En total, unos 65 cañones aproximao y una dotación d'unos 750 homes. Por primer y única vegada na guerra, esistía una relativa paridá nes fuercies contendientes; o, siquier, la ventaya brasilana nun yera tan grande.[16]

Estuariu del Río Uruguái ya Islla Juncal.

Disposición de batalla[editar | editar la fonte]

La escuadra arxentina fondió al anochecer del día 7 ente la islla Juncal y el bancu oeste del ríu. A l'amanecida del 8 de febreru de 1827 acolumbró les veles brasilanes dirixiéndose ríu abajo, aprovechando'l vientu nidiu del norte, polo que Brown ordenó levar ancles y asitió los sos barcos en llinia de batalla oblicuamente al sureste dende la islla Juncal. La goleta Sarandí formaba en centru, en vanguardia la Maldonado y en retaguardia'l Bergantín Balcarce.

La flota brasilana sigo la so meyora hasta que, cesando'l vientu, fondió a les 11:30, a 1.000 yardes de la llinia arxentina, cola so nave insinia Oriental nel centru.[17]

Cañonera.

Empiezu de l'aición[editar | editar la fonte]

El clima yera tormentosu, húmedu y calorosu, con vientos leves y n'estremu variables na so direición, lo que yera habitual pa la dómina del añu na mariña.

Apenes fondió les sos naves, Sena Pereira fixo soltar un brulote escontra la flota enemiga, pero ésti foi fundíu en pocos minutos pola artillería arxentina.[18]

Al mediudía Brown ordenó adelantrar a remu a seis de los sos cañoneras, les qu'abrieron fueu a llarga distancia colos sos cañones de 18 llibres. Los cañones llargos arxentinos teníen polo xeneral mayor algame y la precisión de los sos artilleros yera cimeru. Sicasí, l'intercambiu duró namái un par d'hores, yá que una repentina sudestada dixebró a los adversarios forzándolos a suspender el combate.[19]

Los brasilanos quedaron en posición dominante — a barloventu — polo que Sena Pereira intentó ordenar a los sos barcos en llinia d'ataque. Pero les maniobres de les sos navíos fueron desastroses: la goleta Liberdade do Sul llancó, ente que'l bergantín Dona Januária salir de formación, esvió'l so aldu y quedó al algame del fueu simultáneo del Xeneral Balcarce, la Sarandí y trés cañoneras.

Bergantín Januaria.

A les 15:00 el vientu cesó nuevamente, polo que l'aición amenorgar al cañoneo de llarga distancia. La visibilidá taba amenorgada pol fumu de los cañones, que'l so soníu yera oyible en llugares tan alloñaos como Buenos Aires y Colonia del Sacramento.

Finalmente desamarróse la nube. Los barcos esforciáronse infructuosamente en caltener les sos posiciones. El Xeneral Balcarce asitióse sobre les sos cuadernes terminales, pero llogró caltenese a flote.

La nube abocanó y foi reemplazada por un oral del nordeste, lo qu'intentó aprovechar Sena Pereira pa retirase escontra'l norte y tomar meyores posiciones.

Nuevamente la maniobra foi malograda. El 12 de Outubro namái pudo ser salváu col auxiliu de les restantes naves, ente que la goleta hospital Fortuna nun pudo fondiar, derivando escontra les llinies arxentines, onde foi prindada. El teniente John Halstead Coe, prisioneru a bordu dende'l so parllamentu d'avientu de 1826, foi lliberáu.[20] Namái a medianueche l'escuadrón imperial consiguió axuntar a los sos navíos y fondiar en desordenada formación ríu abajo, cerca de la islla Sola.[21]

Juncal, 8 de febreru de 1827

Segundu día[editar | editar la fonte]

Exhaustos, los brasilanos nun fueron capaces de planificación dalguna. Apenes amaneció, el capitán Sena Pereira embarcar nel Oriental pa definir colos sos capitanes el plan de batalla: básicamente, si combatir saleando o fondiaos. Nun hubo decisión, y Sena Pereira resolvió decidir el so táctica sobre la marcha.[22]

Pela so parte, Brown taba llistu. A les 8:00, con oral del sureste, ordenó izar nel mástil de la Sarandí un pañu de bandera rosa, señal por que la flota ocupara la posición de barloventu, viraren y avanzaren en llinia contra los brasilanos.[23]

Goleta Bertioga.

Sena Pereira ordenó formar en llinia y fondiar. Pero, nuevamente, la respuesta foi de tracamundiu y desorde; dalgunes de les cañoneras salieron de formación, derivando a sotaventu. Glayando con un megáfonu trató en devanéu de poner orde. Pero, ante la rápida y ordenada aproximamientu arxentín, camudó la so decisión, ordenando agora recibir al enemigu coles veles izadas.[24]

La Dona Januária, la Bertioga y la Oriental avanzaron con rapidez, pero terminaron con ello de romper la formación, yá que el restu de los barcos quedaron tres y esvalixaos, munchos fora de llinia. Los trés barcos líderes quedaron asina prontamente sol fueu del Xeneral Balcarce y la vanguardia arxentina que llegaba cañoneando.

Siguí, al mandu del Xeneral Balcarce, llanzóse sobre la Januária y con una descarga de banda llueu consiguió estrozar la so moprés. Cola siguiente baltó'l trinquete,[25] y causó tales averíes que la embarcación tuvo a puntu de zozobrar. Sena Pereira ordenó a la pequeña goleta Vitoria de Colonia arremolcar el bergantín, pero la goleta Uruguái tomó posición torgar.

L'ataque foi tan rápido y devastador que'l so capitán, el teniente Pedro Antonio Carvalho, ordenó que los sos cañones concentrar na artillería arxentino y que un equipu procurara fundir el barcu mientres él, con parte de la tripulación, abandonaba'l navío dirixiéndose nos botes a la mariña este.[26]

Pela so parte Drummond, comandante de la Maldonado, atacó a la Bertioga, al mandu d'un antiguu collaciu d'armes, el teniente George Broom. El disparu certeru del cañón pesáu d'una cañonera arxentina baltó'l mástil principal del Bertioga; el cual, incapacitado pa maniobrar, foi obligáu a rindise tres media hora de combate.

Capitán Francisco J.Siguí.

Mentanto, el Xeneral Balcarce de Siguí lideró un ataque combináu sobre la goleta Oriental. El fueu cruzao inutilizó los cañones, dexó la metá de les carronaes destruyíes y provocó 37 baxes, incluyendo ente los mancaos al comandante Sena Pereira.

Magar les perdes los brasilanos non arriaron la bandera, yá que fuera clavada al mástil y, como refirió un cronista "nun había a bordu home sanu que xubiera a desclavarla. Taben contusos, mancaos y muertos los sos tripulantes, siendo de los primeres el xefe y muertos cuatro timoneles". Finalmente la nave insinia foi encetada y el capitán Francisco Siguí aceptó del comandante brasilanu la so espada en señal de rindición.

Decidida la xornada a favor de los republicanos, les goletas y cañoneras imperiales sobrevivientes cesaron el fueu y fuxeron.

Juncal, 9 de febreru de 1827

Brown trespasó'l comandu al Xeneral Balcarce y ordenó a la Sarandí y a les cañoneras siguir la persecución. Encetando la rindida nave capitana, al recibir la espada del comandante brasilanu aportunó n'agasayala a Francisco José Siguí coles pallabres "Usté ye l'héroe".[27]

Brown retirar con cuatro de les preses escontra Martín García pa reparales, escribir la so parte y preparar pa un eventual intentu de la División Auxiliar de Mariath, aparcada al sur de la isla, de forzar el pasu al norte.

Martín García[editar | editar la fonte]

Mariath, en 1839.

Efeutivamente, les órdenes del capitán Mariath, al mandu de un escuadrón de diez barcos, consistíen en superar Martín García, tomar la retaguardia de la escuadra arxentina y reforzar a la Tercer División de ser precisu.[28]

Sicasí, entá mientres yá s'oyía de tronar de los cañones na llonxanza, l'aproximamientu yera en demasía lenta y cautelosa. Mariath unvió en vanguardia una goleta pa verificar les agües de la Canal del Infiernu, del llau este de la isla.

Puesto que los sos cañones pesaos, 9 pieces fixes de 24, taben asitiaos del llau oeste frente a la Gran Canal, la guarnición arxentina movió al este les bateríes móviles consistentes de 2 cañones d'a 12 y un llanzador de Cohetes a la Congreve pa cubrir un posible desembarcu.[29]

Sicasí, nun tuvieron necesidá de combatir: la goleta brasilana llancó y foi imposible reflotala, polo que Mariath refugó definitivamente la canal interna como vía de meyora. En cuenta de revertir sobre la canal oeste, o intentar forzar nuevamente'l pasu pela Canal del Infiernu, que'l so pilotu xulgaba posible, el comandante brasilanu empecipió un duelu d'artillería coles bateríes de Martín García, hasta que la nube obligó-y a suspender la intrescendente aición.

Mariath consideraba que les agües pocu fondes, el tiempu inestable y les bateríes de Martín García faíen bien riesgoso el pasaxe pola isla. Asina, a otru día, na xornada del día 9, mientres la Tercer División yera aniquilada, la División Auxiliar permanecía a la distancia como mera espectadora. El 10 de febreru decidió finalmente retirase en direición a Colonia del Sacramento, a onde aportaría recién una selmana dempués.

La primer noticia de la derrota llevar, na madrugada del 12 de febreru, ocho sobrevivientes del Oriental. Al mediudía llegó pa confirmala'l bote del teniente Carvalho. El 14 aportó'l Dona Paula, escoltando a la goleta Vitoria de Colonia y a una cañonera, los únicos barcos brasilanos sobrevivientes.[30]

La persecución[editar | editar la fonte]

A otru día de la xornada foi prindada la goleta Brocoio, ente que, pocu dempués, dos cañoneras — la Paraty y la Iguapé — llancaron na so fuxida pela boca del Paraná y fueron tamién prindaes.[31]

De la Tercer División namái quedaben n'operación, fuxendo al norte agües arriba del Uruguái, les goletas Liberdade do Sul, Itapoã, 7 de Março, 9 de Janeiro y 7 de Setembro, les cañoneras Cananéia y Paranaguá, un lanchón de 12 remos y dos lancha más pequeñes. Tomara'l mandu'l teniente Germano de Souza Aranha, comandante de la goleta Itapoã. Na retirada, la Liberdade do Sul, la Itapoã y la 7 de Março, estropiaes pol combate, fueron llancaes nuna paraxa llamada San Salvador y amburaes. Los buques sobrevivientes siguieron escontra'l norte, conduciendo atarraquitaos nes pequeñes embarcaciones a 351 sobrevivientes, ente oficiales y tripulantes, col enfotu de rindise a les autoridaes de la Provincia d'Entre Ríos.

Rematada rápido la reorganización de les sos fuercies y sumida l'amenaza de la División Mariath, yá'l 14 de febreru Brown volvió al ríu Uruguái na Maldonado y, con otros seis buques, salió en persecución de los sobrevivientes de Juncal. Al aportar el 15 a Frai Bentos, Brown recibió la novedá de que Souza Aranha, en refundiando los sos cañones pela borda, rindiera los sos barcos al gobernador d'Entre Ríos. L'almirante fondió frente a Gualeguaychú y solicitó la entrega de les naves y los prisioneros. Les autoridaes entrerrianas aguantaron la entrega, considerando que tenía de primar la capitulación efeutuada ante la provincia. Brown refugó de planu esa esixencia y montó una operación combinada per tierra y agua que-y dexó prindar les embarcaciones abellugaes.[32]

Navíos de la Tercer División
Goleta Oriental Prindada |width="200"|

29 d'Avientu

Goleta Bertioga Prindada |width="200"|

9 de Febreru

Bergantín Dona Januária Prindáu |width="200"|

8 de Febreru

Goleta Brocoió Prindada (Paraná) 30 de Julio
Cañonera Paraty Prindada (Paraná) Cañonera N° 13
Cañonera Iguapé Prindada (Paraná) Cañonera N° 4
Goleta 12 de Outubro Prindada (Entre Ríos) Goleta 18 de Xineru
Goleta 9 de Janeiro Prindada (Entre Ríos) 11 de Xunu
Goleta 7 de Setembro Prindada (Entre Ríos) 25 de Febreru
Cañonera Cananéia Prindada (Entre Ríos) Cañonera N° 7
Cañonera Paranaguá Prindada (Entre Ríos) Cañonera N° 6
Goleta Libertade do Sul Amburada |width="200"|

-

Goleta Itapoã Amburada |width="200"|

-

Goleta 7 de Março Amburada |width="200"|

-

Goleta Fortuna Prindada |width="200"|

Lliberada

Goleta Vitoria de Colonia Sobreviviente -
Cañonera Atrevida Sobreviviente -

Consecuencies[editar | editar la fonte]

Medaya a los vencedores de Juncal.

Con doce buques prindaos, trés amburaos y namái dos que pudieron escapar, la batalla implicó una considerable perda pa los brasilanos y representó el mayor trunfu de la escuadra arxentina.

Nel escenariu xeneral de la guerra, atayó l'intentu de cortar les llinies de la fuercia espedicionario y de lliberar el ríu Uruguái pa una ofensiva sobre la mariña arxentina, que posiblemente punxera fin a la Confederación mesma o, siquier, produxera la dixebra de les sos provincies mariniegues.

En Buenos Aires, Brown foi recibíu con fogatas y orquestes. Convirtiérase nel home más popular de la República.[33]

Sena Pereira quedó prisioneru de Brown. Este reconoció'l so valentía y encamentar al so gobiernu, "pola so bravura y desacobardada defensa, que lo presenten como un compañeru d'armes". Sicasí, Sena Pereira fugóse, faltando a la pallabra empeñada. A principios de 1829, sería unu de los qu'apurrieren la plaza de Montevideo a los orientales.

La victoria naval republicana en Juncal foi siguida rápido pola terrestre del 20 de febreru de 1827 n'Ituzaingó[34] y la del 28 de febreru de 1827 na Batalla de Carmen de Patagones.[35] A partir d'esi momentu, la situación del conflictu llegó a un puntu muertu: l'Imperiu fuera vencíu militarmente en dellos frentes, pero les Provincies Xuníes entá nun van llograr controlar Montevideo y Colonia, los dos mayores ciudaes de la Banda Oriental, qu'entá estabán sol control de Brasil.[36] Cola batalla de Monte Santiago, Brasil llogró imponer supremacía naval: tres Monte Santiago yá non podría combatise más en "llinia de fila", yá nun sería posible enfrentar abiertamente a unidaes enemigues de medianu o mayor poder. La flota arxentina quedó amenorgada a unes poques goletas y cañoneras que solo algamaben pa defender el puertu, hostigar les meyores imperiales sobre'l puertu del Saláu al sur y pel norte dar sofitu de convói a los tresportes de refuerzos y suministros al frente oriental. L'embaxador británicu en Rio de Janeiro, Sir Robert Gordon, escribiría a lord Ponsonby: "Los recursos d'esti Imperiu paecen inmensos y creyendo como yo que Brown -grande como ye- nun puede colos sos goletas aniquilar a l'armada brasilana, a cencielles va tener Ud. al bloquéu restablecíu con mayor puxanza". Asina, la llucha n'alta mar quedaría amenorgada pol restu de la guerra a los esfuercios de los corsarios.

Como l'historiador militar británicu Brian Val dixo, " [...] Juncal fixera pocu pa emburriar l'Imperiu na direición de la paz. Agora en Monte Santiago, dos de los bergantinos de guerra preciosos de l'Arxentina fueren destruyíos y el meyor de la so Armada rotundamente derrotáu. L'apolmonante superioridá de la Marina brasilana nel mar afirmar d'una manera que nin la audacia de William Brown o les fragates recién mercaes de Ramsay en serio podríen desafiar ".[37]

Esta situación conduciría finalmente a la firma de la Convención Preliminar de Paz, pola que la Provincia Oriental — independizóse como'l Estáu Oriental del Uruguái.

Referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 El País (Uruguái) (2005). "Batalles que fixeron hestoria", Juncal. Cañonazos na nube. Montevideo.
  2. Según la Constitución Arxentina de 1853, los nomes oficiales de la nación son "Provincies Xuníes del Río de la Plata", "Confederación Arxentina" y "República Arxentina". Pa los documentos oficiales tien d'usase "Nación Arxentina". La Primer Xunta adoptó'l nome de Provincies del Río de la Plata pero ente 1811 y 1813 utilizóse yá'l de Provincies Xuníes del Río de la Plata. Nos Congresos de 1816 y 1819 utilizóse'l de Provincies Xuníes en Sud América, y nel de 1824, los de Provincies Xuníes del Río de la Plata en Suramérica, Nación Arxentina, República Arxentina y Arxentina. Na constitución sancionada'l 24 d'avientu de 1826 (anque nunca entró a valir) utilizar por primer vegada'l de República Arxentina (vease Orixe del nome de la República Arxentina y en wikisource Constitución de la Nación Arxentina (1826)). Poro, nesos meses de febreru del 27, en que'l destín de la constitución yera entá inciertu, los nomes de Provincies Xuníes y el de República Arxentina yeren de fechu correutos. Inclusive Brown referir a sigo mesmu como "Xeneral de la Escuadra Arxentina".
  3. L'escenariu del combate atopar al sur de Punta Gorda, que ye consideráu'l puntu de separación ente'l Ríu Uruguái al norte y el Río de la Plata al sur, polo que correspondería asitialo nel cursu cimeru d'esti postreru. Sicasí, les referencies de la dómina asítiase nel Uruguái:
    "El Congresu Xeneral Constituyente de les Provincies Xuníes del Río de la Plata, en sesión de güei, alcordó y decretó lo siguiente: Art. 1°: El Congresu Xeneral Constituyente, en premiu a los marinos que trunfaron de la 3° División Imperial nes agües del Uruguái, y ensin perxuiciu del que'l Gobiernu pueda concede-yos, vieno n'alcorda-yos un escudu d'honor, que tendrán de llevar nel brazu esquierdu. Art. 2° Na circunferencia lleerá la siguiente inscripción: Gloria a los vencedores nes agües del Uruguái; na so parte inferior: 9 de Febreru de 1827..." (Transcripto por Carranza, Ángel Justiniano en Campañes Navales de la República Arxentina, Volume IV (Notes Complementaries a Tomos 3 y 4, 2° Edición, Secretaria d'Estáu de Marina, Buenos Aires, 1962, páxina 239). Esto puede constatase efeutivamente nel escudu acuñáu tres la batalla.
  4. La meyora efeutuar tres ocupar primeramente les Misiones Orientales y estenses rexones del este de la Mesopotamia Arxentina
  5. El partíu nel poder taba enfrentáu política y militarmente a Artigas y los caudiellos federales de la mariña. Vease tamién Lliga Federal, Guerra ente Artigas y el Direutoriu, Segunda guerra ente'l Direutoriu y Artigas n'Entre Ríos.
  6. Sena Pereira afirmaría más palantre nel so descargu que duldó de les credenciales de Coe. Resabiaba que Brown atopar al mandu de la escuadra arxentina, lo que deliberadamente pretendía los comandante arxentín. Vease en Carranza (obra citada): páxina 232 y 238 (Apuntes de Familia, Siguí), 298 (Memories de Brown), 239 (descargu de Sena Pedreira).
  7. Carranza (obra citada): páxina 232 (Apuntes de Familia, Siguí), 298 (Memories de Brown).
  8. Carranza (obra citada): 298 (Memories de Brown) y Rodríguez, Horacio, Leonardo Rosales [1].
  9. Carranza (obra citada): páxina 234 (Diariu de Tomás Espora).
  10. Diz Siguí nos sos Apuntes de familia: presentóse un marineru español anunciándose que traía una comisión importante pal Xeneral y que quería velo nel momentu...qu'él venía unviáu pol Almirante Pintos Guedes dende Montevideo trayendo una comunicación d'él pa Don Jacinto y qu'un señores de Montevideo pagárenlu por qu'antes amosara al Xeneral Brown la comunicación que conducía, efeutivamente dientro de soler d'un botín sacó un retazu de tafetán mariellu nel que-y dicía a D. Jacinto l'oxetu a que mandara la escuadra de Mariath y qu'al empar diera creitu a tou lo que-y dixera de pallabra, entós el Xeneral díxo-y al comisionado, Ud. dirá-y a D. Jacinto que cumpliendo les órdenes del Almirante Guedes tuvo a bordu del Xefe Mariath y que esti-y dicía que fixera tolo posible pa tar en Martín García los día 7 de febreru próximu, qu'él taba puestu p'aidalo, y volvióse a poner el tafetán dientro de soler otra vegada, y poner en camín. Carranza, Ángel Justiniano, Campañes Navales de la República Arxentina, páx.235.
  11. Si la Tercer División siguía al norte rehuyendo el combate amontábase'l riesgu d'una dixebra d'Entre Ríos ya inclusive Santa Fe, onde yá actuaben abiertamente axentes imperiales. Per otru llau buscar a la escuadra ríu arriba traía los riesgu de qu'ante una derrota nun hubiera puertu amigu onde abellugase. Respectu de la primer posibilidá:
    "La 3° división imperial entrín y non nun s'entainaba a baxar el ríu: tenía carne que se-y unviaba del regueru de la China; intrigaba coles autoridaes de la Provincia pa fomentar insurrecciones contra la República, y división y discordia ente les Provincies: tenía dellos miles de pesos a bordu: los sos emisarios llegaron a Santa Fe y permanecieron tanto tiempu ensin ser esmolíos que se repunxeren de los sos primeros respigos y empezaben a falar cola so avezada osadía. ... [Brown] abstener d'atacar a Mariath, teniendo rocea que si se retirara rio embaxo [Mariath], el comandante de la 3° división rindir al Gobiernu d'Entre Ríos, soplando asina la llapada de la discordia que reinaba nesta provincia". En Carranza (obra citada): páxina 299 (Memories de Brown)
  12. Carranza (obra citada): páxina 235 (Apuntes de Familia, Siguí).
  13. Carranza (obra citada): páxina 236 (Apuntes de Familia, Siguí).
  14. Carranza (obra citada): páxina 236 (Apuntes de Familia, Siguí), 299 (Memories de Brown) y Toscano, Jorge, Victoria Arxentina nel Juncal, Boletín del Centru Naval N° 815, 2006, páxina 473.
  15. La Fortuna yera en realidá un mercante y asina-y lo consideró nel parte final, nel recuentu de captures.
  16. La información respeuto de les naves brasilanes arreyaes non siempres ye coincidente. Privilexé les fontes primaries, esto ye, en Carranza (obra citada): 185-186 (alquisiciones de les preses llograes na batalla), páxines 236-237 (Apuntes de Familia, Siguí), 237-238 (partes de la batalla), 300-302 (Memories de Brown), 247 (inventariu de personal, pertrechos y repuestos de los navíos rindíos a la Provincia d'Entre Ríos). Complementariamente lo reproducío en Toscano, Jorge, Victoria Arxentina nel Juncal, Boletín del Centru Naval N° 815, 2006, páxines 473-477 (coincidente con Vale, Brian, Una guerra ente ingleses) ya información de buques de dambes armaes en Historical Handbook of World Navies y Navíos de Guerra, en Portal históricu de navíos brasilanos (pt).
  17. Carranza (obra citada): páxina 236 (Apuntes de Familia, Siguí), 299 (Memories de Brown) y Toscano, Jorge, Victoria Arxentina nel Juncal, Boletín del Centru Naval N° 815, 2006, páxina 473.
  18. La única referencia ye del Capitán Siguí (Carranza -obra citada-: páxina 236 en Apuntes de Familia, Siguí).
  19. Sobre les aiciones de la xornada del 8 de febreru, vease Carranza (obra citada): páxina 236 (Apuntes de Familia, Siguí), 299 (Memories de Brown) y Toscano, Jorge, Victoria Arxentina nel Juncal, Boletín del Centru Naval N° 815, 2006, páxina 474.
  20. Según Brown, Coe en realidá consiguió fugase aprovechando'l tracamundiu (Carranza -obra citada-: páxina 300, Memories de Brown).
  21. En bona parte de la bibliografía, principalmente'l llibru de Brian Val y los trabayos que lu usen de referencia, falar de la Islla Solís. Esta islla atópase muncho más al sur (34°13′58″S 58°19′36″W / 34.23278°S 58.32667°O / -34.23278; -58.32667) del Río de La Plata, al sur inclusive de Martín García, polo que resulta bien improbable, pola distancia y pola estratexa del mandu brasilanu (punxera aldu al sureste). Na so biografía, el principal protagonista de la xornada, Siguí, indica claramente la Islla Sola (Apuntes de Familia del coronel D. Francisco Siguí, na obra de Carranza, Campañes Navales de la República Arxentina, p. 237) lo que sí tien sentíu.
  22. Toscano, Jorge, obra citada, páxina 474.
  23. Toscano, Jorge, obra citada, páxina 475.
  24. Respectu de la segunda y principal xornada de la batalla vease Carranza (obra citada): páxina 237 (Apuntes de Familia, Siguí), 300 (Memories de Brown) y Toscano, Jorge, obra citada, páxina 475.
  25. Mástil de proa n'embarcaciones de más d'un palu.
  26. Consiguiríen aportar a Colonia al mediudía del 12 de febreru, confirmando les noticies del desastre que traxeren na mañana sobrevivientes del Oriental (Toscano, Jorge, obra citada, páxina 477).
  27. Según Siguí nes sos memories, Brown díxo-y: "Calténgala Ud. como un troféu que-y pertenez y en prueba de lo bien que Ud. portóse, reciba Ud. un abrazu d'El so Xefe y nel intre vuelva Ud. a bordu de la capitana enemiga y fáiga-y Ud. los cargos que correspuenden al Xefe prisioneru por violar les lleis de la guerra faciendo prisioneru a un parllamentariu." (Apuntes de Familia del coronel D. Francisco Siguí, na obra de Carranza, Campañes Navales de la República Arxentina, páx.237).
  28. Sobre les operaciones de Mariath mientres la xornada y los díes previos, vease Carranza (obra citada): páxina 234 (Apuntes de Familia, Siguí), 299-300 (Memories de Brown) y Toscano, Jorge (obra citada), páxina 476.
  29. Yera la mayor medrana de la guarnición arxentina. Ente que los cañones de la escuadra brasilana teníen tal algame que les bales pasaben d'un llau al otru de la isla, los cañones pesaos fixos nun podíen algamar conducentemente a la flota. Per otra parte dir d'infantería yeren d'alredor de cien homes (datos del Diariu de Noticies del Comandante del Puertu de Buenos Aires, Archivu Xeneral de la Nación VII-7-6-D), toes tropes bisoñas, y les fortificaciones taben en realidá incompletes (faltaba'l foso por dos de los llaos). Mariath conocía la llimitación de l'artillería arxentino, cuntaba con superior poder de fueu, cola capacidá de bloquiar l'accesu dende Buenos Aires y podía poner en tierra una fuercia dos o tres veces cimeru y más esperimentada. Vease tamién Carranza (obra citada), páxina 300 (Memories de Brown).
  30. Vease Toscano, Jorge, obra citada, páxina 477. Respectu del Dona Paula, fragata de 36 cañones pesaos, magar lo espresao en delles fontes nun participó del enfrentamientu nin foi parte de la 3° División.
  31. Respectu de los buques brasilanos en fuga, vease Carranza (obra citada): páxina 237-239 (partes de la batalla), 300-301 (Memories de Brown) y Toscano, Jorge (obra citada) páxina 477.
  32. Les fuercies entrerrianas yeren escases, polo que s'ordenar nun aguantar; sicasí, dellos milicianos abrieron fueu. Los tripulantes brasilanos nun fueron prindaos, lo que foi llamentáu poles fuercies arxentines, fundamentalmente pola posibilidá perdida d'incorporalos
    "quitar a encomalo marítima de la república de tan considerable adición" (Carranza -obra citada-: páxines 248-251, Memories de Brown).
    Tres la captura la situación foi tirante y movió a enérxicos reclamos del gobiernu provincial (Carranza, obra citada, páxines 248-251).
  33. El grabador francés Douville confirmar d'una manera elocuente colos siguientes párrafos: "L'Almirante Brown convirtiérase n'ídolu del pueblu. Toos queríen velo, nun se falaba más que d'él. Mirar como'l salvador de la patria dempués de ganar a la flota enemiga n'agües del Uruguái. Munches persones gastaben grueses sumes en faer pintar la so semeya". Cuando Douville empecipiar na litografía, empieza per faer la semeya de Brown y viende nel intre los 2.000 exemplares qu'ordena tirar. "El nuesu establecimientu -diz- yera insuficiente mientres el tiraje pa dar cabida al públicu qu'esperaba la so vez pa llograr la semeya". Llueu se realiza una segunda edición, que los porteños vuelven apostase.
  34. En Brasil ye llamada Batalha do Passo do Rosário (30°14'42 54°52'29O)
  35. Un intentu brasilanu de flanquear pel sur por aciu un ataque naval y d'infantería de marina a esi enclave del estremu sur de la Provincia de Buenos Aires terminó en desastre.
  36. Por falta de caballada nel casu del exércitu n'espedición, afogada económicamente pola paralización del comerciu esternu a raigañu del bloquéu brasilanu (les principales rentes llograr de l'Aduana de Buenos Aires), con fondes divisiones polítiques internes y un íntimu desinterés de la conducción na causa que s'habíen vistu forzaos a sostener.
  37. A War Betwixt Englishmen Brazil Against Argentin on the River Plate 1825-1830, Brian Val, I. B. Tauris, page 137, chapter 14

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Carranza, Ángel Justiniano, Campañes Navales de la República Arxentina, Volume IV (Notes Complementaries a Tomos 3 y 4, 2° Edición, Secretaria d'Estáu de Marina, Buenos Aires, 1962
  • Arguindeguy, Pablo Y. CL, y Rodríguez, Horacio CL; Buques de l'Armada Arxentina 1810-1852 los sos comandos y operaciones, Buenos Aires, Institutu Nacional Browniano, 1999
  • Vale, Brian, Una guerra ente ingleses, Institutu De Publicaciones Navales, 2005, ISBN 950-899-057-0
  • Toscano, Jorge, Victoria Arxentina nel Juncal, Boletín del Centru Naval N° 815, 2006
  • Castagnin, Daniel Ítalo, Visión estratéxica del teatru d'operaciones platense (1814-1828), Revista del Mar N° 162, Institutu Nacional Browniano, 2007

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]