Baraxa

De Wikipedia
Baraxa
material de xuegu y obra creativa
Cambiar los datos en Wikidata

La baraxa[1] ye un conxuntu de cartes. Estos suelen ser unes estampes rectangulares —la mayoría de les vegaes feches de cartón, que tienen un dibuxu por una cara y ciertos oxetos na otra o un númberu de figures variable.

Les investigaciones señalen que les cartes, y per ende la baraxa, fueron creaos nel sieglu XII en China,[2][3] y que llegaron a Europa dende Oriente introducíos n'España polos árabes, pa depués pasar a Italia mientres el reináu de Pedru III d'Aragón.

Esisten distintos tipos de baraxes, cada rexón o país tien les suyes propies, delles más conocíos qu'otres, como por casu la baraxa española, la inglesa, la francesa o de Taró.

La primer mención que se fai d'un xuegu de cartes ye en Barcelona, España, nel 1310 pol Conseyu de Cientu, colo que yá esistíen enantes.

Xeneralmente, los xuegos riquen una baraxa completa. Pa dalgunos hai qu'estremar les cartes que nun s'utilicen —Durak, Pináculo— y otros precisen que s'utilicen dos o tres xuegos de baraxes —Canasta—.

Cartes[editar | editar la fonte]

Les cartes tradicionales, son elementos del xuegu de cartes. Son unes estampes feches sobre cartón (o anguaño, sobre material plásticu) que formen una baraxa y que tienen d'entemecese —embaraxase— antes de xugar. Cuasi siempres tienen forma rectangular, pero en dellos países como la India pueden tener formes redondes.[4] Los xuegos de cartes más conocíos son el Tute, el Mus y la Brisca (n'España), el Trucu, (n'Arxentina, Chile, Paraguái, Venezuela y Uruguái), el Bridge, el Póquer y la Canasta.[5]

Les cartes d'India son redondes.

Exemplos de cartes son les utilizaes na baraxa española, la francesa, l'alemana y la inglesa. Les baraxes difieren pol númberu y la nomenclatura de les cartes.

Historia[editar | editar la fonte]

Hai diferencies d'opiniones sobre si les cartes nacieron na India, o si usáronse primero na China o Exiptu, anque la opinión mayoritaria ye que seríen creaes nel sieglu XII, en China.[2][3]

En China xuégase con un tipu de carta que derivó del papel moneda y de les fiches del dominó. En Persia anicióse'l Ganjifa o Gânjaphâ, un tipu de xuegu de cartes que se fixo popular na India mientres l'imperiu mogol nel sieglu XVI. N'India xugaba'l Dasavatara Ganjifa, xuegu que ta formáu por una baraxa con diez palos basaos nos diez avatares o reencarnaciones del dios Visnú: pexe, tortúa, xabalín, lleón, nanu, hachu, arcu y flecha, rayu, caracola y caballu. La mayoría de les cartes indies son redondes,[4] de distintos tamaños y tán fechos con cartón lacado, cartón piedra y n'ocasiones marfil. Igualmente, en Xapón xuega los xuegos de cartes Karuta y los sos dos baraxes más populares son el Hanafuda y el Uta-garuta.

Cartes d'un xuegu italianu.

Lo más probable ye que lles cartes llegaren a Europa dende Oriente, introducíos polos árabes al traviés de los reinos cristianos d'España, anque tamién se diz que fueron traíos polos cruzaos. La primer versión puede sofitase en que la baraxa occidental más antigua seya la llamada española y que los palos de la baraxa árabe yeren monedes, copes, cimitarras y cayaos, qu'evolucionaríen dempués a oros, copes, espaes y bastos.

Al paecer, el Consell de Cent, prohibió los xuegos de cartes en 1310, en Barcelona,[6] siendo esta la mención más antigua del xuegu de cartes n'Europa, y que prueba que yá llevaba años esistiendo, por que se llegara a la prohibición. Tamién n'otres partes d'España, yeren conocíes les cartes, pos los estatutos de la orde de caballería de la Banda fundada por don Alfonsu XI de Castiella en 1331, prohibíen a los caballeros xugar a les cartes. Igual prohibición dictó don Xuan I de Castiella en 1387. Del reinu d'Aragón pudieron pasar a Italia, a partir de la conquista de Sicilia por Pedru III d'Aragón (1282). Efeutivamente, los italiapretenden habénoslos conocíu yá en 1299 y si, como creen dalgunos, les cartes dieron ocasión al grabáu sobre madera tamién a los italianos tendría d'atribuyise esta invención. Pero lo más seguro ye que, si vinieron d'Oriente, tamién vieno con ellos la manera d'impresión.

En Francia, en 1337, nes constituciones de l'Abadía de San Víctor, en Marsella, méntase —prohibiéndolo a los flaires— un xuegu que llamen «páxines» que podría referise a les cartes:[7]

quod nulla persona audeat nec praesumat ludere ad taxillos nec ad paginas

N'agostu de 1381, el fíu d'un mercader de Marsella, a puntu d'embarcar p'Alexandría, promete abstenese de los xuegos d'azar, ente los que noma la baraxa: nahipi.[8]

El padre xesuita Menéstrier (1631-1705), nun artículu publicáu en 1702, nel Journal del Trévoux, espón que les primeres cartes franceses fabricar n'España en 1392 pa entretenimientu del rei Carlos VI, aquexáu d'ataques de «murria», y que'l xuegu simbolizaba la estructura feudal.

Aes signatum y ases modernos

Un decretu del Senáu de Venecia de 1441 prohibiendo la introducción de cartes na Señoría indica que la so fabricación dempués de ser floreciente topar en decadencia poles importaciones de baraxes estranxeres. Les cartes del sieglu XV que se caltienen en Venecia y otres ciudaes son más grandes que les de güei y de un cartón gruesu paecencia al papel d'algodón de los antiguos manuscritos. Les figures resalten sobre campu d'oru y son: tres rey, dos muyeres y dos sotas, una d'elles a caballu. Cada figura lleva un cayáu, una espada o una moneda. Los colores paecen aplicaos per mediu d'unos contramoldes.

En delles cartes antigües pintábense muyeres en llugar d'homes sobre los caballos. En delles zones d'Andalucía, los ases taben representaos en forma de rapazos desnudos.[9]

Una nueva teoría ye que los ases de ciertes baraxes tán direutamente inspiraos nes monedes romanes llamaes Aes.[10]

Evolución[editar | editar la fonte]

A partir de la primitiva baraxa española de 56 cartes —cuatro palos de catorce cartes creóse la del Taró, añediendo ventidós cartes, ensin palu específicu, los arcanu#Arcanos del taró arcanus mayores, y calteniendo el restu de la baraxa. Asemeyáu orixe tuvo la llamada Minchiate.

Magar ye bien discutible, paez que la primer baraxa distinta de la española foi la baraxa alemana, con cuatro palos —campanas, fueyes, corazones y abiyotes) con diez números y trés figures. Col tiempu perdió los númberos 2 al 5, dambos inclusive, quedando una baraxa de trenta y seis cartes.

Como l'alemana, la baraxa francesa, sustitúi los númberos de les figures por lletres, R (roi), D (dame) y V (valet), resalvando asina'l maleficio del númberu trelce, y, tamién como l'alemana y l'española más moderna, dexa amenorgaes les figures a trés. Los sos palos son piques, corazones, tréboles y diamantes. La inglesa deriva de la francesa, camudando los nomes de les figures, J (jack), Q (queen) y K (king) y tamién del as (A).

Significáu de los palos na baraxa francesa[editar | editar la fonte]

Dalgunos espliquen que los palos de la baraxa francesa signifiquen los cuatro pilastres de la sociedá na Edá Media:

  • Diamante o Oros o Cocos o Rombos: economía de la Edá Media o tamién la Monarquía;
  • Piques o Espaes: exércitu o tamién la Nobleza de gran importancia na dómina onde se llibraron grandes batalles.
  • Corazón o Copes: Ilesia o'l Cleru que tomó gran importancia na Edá Media.
  • Trébole o Bastos o Flores: agricultura o tamién los Plebeyos de la sociedá feudal.

Espresiones rellacionaes[editar | editar la fonte]

  • Carta falsa o carta blanca: en dellos xuegos de cartes, la que nun ye trunfu o ye de pocu o nengún valor;
  • carta falla: la qu'esixe que la falle en ciertos xuegos de cartes;
  • carta firme: la mayor del xuegu o la que gana a les qu'entá nun se xugaron.

Vocabulariu[editar | editar la fonte]

Amarraco, asistir, embaraxar, baza, cortar, envidar, fallar, guindis, mano, mazu, montar, pasar, pinta (señal)[11] o seña, postre, renunciu, trunfu.

En dellos países conoz la espada como «pica», «corazón negru» y el diamante como «rombu», «cocu» o «rellumu».

Tipos de baraxes[editar | editar la fonte]

Baraxes pa xuegos de cartes[editar | editar la fonte]

Baraxes europees clásiques
  • La baraxa española tien 48 cartes, y dacuando 2 comodinos (baraxa de 50), partíos en cuatro palos: oros, copes, espaes y bastos. La baraxa de 48 cartes ta numberada del 1 (as) al 9, siendo les figures el 10 (sota), el 11 (caballu) y el 12 (rei), y bien frecuentemente hai nel mercáu mazos de 40 cartes, ensin los ochos y los nueves, yá que munchos xuegos asina lu riquen. Otros xuegos, como la Maniya, empleguen la baraxa española de 48 cartes;
  • la baraxa napolitana ye igual que la española de 40 cartes, cola diferencia de que la sota ta numberada como 8, el caballu como 9 y el rei como 10. Probablemente la baraxa española foi adoptada en Nápoles mientres el dominiu d'Aragón y evolucionó darréu más n'España que n'Italia, polo que la napolitana ye paecida a l'antigua baraxa española;
  • la baraxa alemana consta d'un total de 40 cartes numberaes del 6 al 10, siguíes por Unter o Bauer (inferior o llabrador), Ober o Dame (cimeru o dama), König (rei) y Daus o Ass (dos o as). Tán partíes en cuatro palos: Schellen (campanes), Gras o Grün o Laub (campera, verde o xamasca), Herz o Rot (corazón o colloráu) y Eichel (abiyota) —esisten delles derivaciones d'esta baraxa como la centroeuropea, la franca o la suiza—;
  • la baraxa francesa consta de 52 cartes distribuyíes en 4 palos (corazones, diamantes, piques y tréboles) siendo numberaes del 1 (o As) al 10 y siguíes pola V (de la voz francesa valet o paxe), la D (de dame o señora) y la R (de Roi o rei). Tradicionalmente, tantu los corazones como los diamantes representar en colloráu ente que les picar y los tréboles en color negru;
  • la baraxa inglesa ye asemeyada a la baraxa francesa pero l'As lleva A (de ace) y les figures lleven la J (de la voz inglesa jack o paxe), la Q (de queen o reina) y la K (de king o rei).
Baraxes que tomen como modelu'l modelu clásicu añediendo cartes
  • baraxa de Taró, embaraxa que ta compuesta de 78 cartes estremaes en 22 cartes conocíes como arcanu#Arcanos del taró arcanus mayores, 40 arcanos menores y 16 honores o figures. Estos dos últimos grupos tán clasificaos en cuatro palos: espaes, copes, bastos y oros, de la mesma que la baraxa española;
  • baraxa Minchiate. Asemeyáu a la del Taró, pero con 40 arcanos.
Baraxes asiátiques

Otros tipos de baraxes[editar | editar la fonte]

Les baraxes numberaes utilícense para xuego tipu Unu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: baraxa
  2. 2,0 2,1 Needham 2004, p. 328 "it is also now rather well-established that dominoes and playing-cards were originally Chinese developments from diz."
  3. 3,0 3,1 Needham 2004, p. 334 "Numbered diz, anciently widespread, were on a related line of development which gave rise to dominoes and playing-cards (+9th-century China)."
  4. 4,0 4,1 «Cartes redondes de la India». i-p-c-s.org. Consultáu'l 19 de marzu de 2014.
  5. «bases-de-les baces.htm Les bases de les baces». acanomas.org. Consultáu'l 19 de marzu de 2014.
  6. J. Amades y J. Colomines, "Els Soldats i altres Papers de Rengles" (Barcelona, 1933-1936) vol. II p. 7.
  7. D'ALLEMAGNE, Henri-René. les cartes à jouer du XIVe au XXe siècle. Paris, Hachette, 1906. 2 vol,I páxs. 16-17.
  8. «Los naipes pa xugar en Languedoc, oríxenes en 1800» (Toulouse, 1974) p. 7
  9. Diccionariu enciclopédicu popular ilustráu Salvat (1906-1914).
  10. [1] y [2]
  11. Etimoloxíes de Chile. Pinta.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Plantía:Comonscat