Dominó

De Wikipedia
Dominó
Xéneru xuegu de fiches
Subxéneru material de xuegu
Xugadores mín: 2, mín: 4
Basáu en Pai gow (es) Traducir
[editar datos en Wikidata]
Xuegu de dominó.

El dominó[1] ye un xuegu de mesa nel que s'empleguen unes fiches (baldoses) rectangulares, xeneralmente blanques pola cara y negres pol viesu, anque'l color del dominó representar por el color de los sos puntos y non de la so ficha. Esto quier dicir que la ficha ye llamada "blanca" anque'l dominó ye negru polos sos puntos. Estremaes en dos cuadraos, cada unu de los cualos lleva marcáu de cero a un determináu númberu de puntos (hasta'l 6).

El xuegu completu de fiches de dominó consta de normal de 28 pieces siendo la ficha más grande la de doble seis. Anque nun son habituales, esisten tamién variantes de 55, 91, 136 y 190 pieces.

En Cuba na zona oriental xueguen con 28 pieces, ente que'l centru y occidente, incluyendo la capital, xueguen con 55 fiches o como ye davezu conocíu doble 9.

Historia[editar | editar la fonte]

La mención escrita más antigua sobre'l dominó ta documentada en China, nel escritu "Antiguos fechos de Wulin" (sobre la capital Hangzhou) escritos por Zhou La mio (1232–1298) mientres la dinastía Yuan, onde se referíen a los "pupai" (xuegos de plaques o dominóes) y a los dados como oxetos vendíos polos mercaderes mientres el reináu del emperador Xiaozong de los Song (1162–1189).

El primer manual conocíu sobre'l dominó ye'l Manual del periodu Xuanhe, escritu por Qu You (1347–1433). Sicasí, dellos estudiosos chinos creen qu'esti manual ye una falsificación d'un momentu posterior.[2]

Na Enciclopedia de la Miríada d'Ayalgues, Zhang Pu (1602–1641) describe'l xuegu de disponer les pieces de dominó como "pupai", anque'l calter "pu" camudara con respectu al escritu de Zhou El mio, calteniendo la pronunciación. Los xuegos de dominó tradicionales chinos incluyíen el Tien Gow, Pai Gow, Che Deng y otros. El conxuntu de 32 pieces chines, que representaba les posibilidaes de tirada d'un par de dados ya introducía doblaos de delles tiraes, anque nun tenía cares en blancu, lo que difier de los conxuntos de 28 pieces atopaos n'Occidente a mediaos del sieglu XVIII.

Ye precisamente nesti sieglu cuando empiecen a apaecer n'Europa les primeres muertes d'esti xuegu, especialmente n'Italia y de ende espándense por tou Occidente, anque con cambeos con al respective del so orixinal chinu. Los xuegos de dominó europeos nun contienen nin distinciones de clase nin duplicaos, anque incorporen les combinaciones con una de les cares en blancu, azul, negru, blancu, fucsia y blancu.

Nome de les fiches[editar | editar la fonte]

Les fiches con igual númberu de puntos en dambos cuadraos conócense como dobles, mules, chanchos o carretes. Asina mesmu, les fiches con unu de los cuadraos ensin puntos llámense blanques y les que tienen un puntu conócense como unos. Asina, colos dos, trés, cuatro y cinco hasta llegar a los seis. N'otros llugares suelen ser nomaos Blanco (0), As (1), Dos (2), Trés (3), Corte (4), Quina (5) y Cena (6). El 6 doble conocer na mariña colombiana como la panoya y el cero doble como la pelá, en República Dominicana'l cero doble conozse como "la caxa". En Venezuela, el 6 doble conozse como la cochina; en República Dominicana como "doble 6"; en Méxicu, como mula; en Chile, como chancho 6; en Perú, ye conocida como samba; en Puertu Ricu como 'la guagua' (l'autobús); en Colombia 'doble cena' y n'España ye conocida como 'la que menos pesa'.

Regles[editar | editar la fonte]

Fiches de dominó.

Xugadores[editar | editar la fonte]

El xuegu xeneralmente prauticar con cuatro xugadores en solitariu. En munches ocasiones el xuegu de dominó puede practicase con 2 ,4, 5 o inclusive 12 persones y tiénense qu'estremar les fiches según la cantidá de xugadores. Regularmente xuégase de 2 a 5 persones nel dominó clásicu.

Oxetivu[editar | editar la fonte]

L'oxetivu del xuegu ye algamar una determinada puntuación primeramente fita, xugando pa ello les manes o rondes que sían precises.

El xugador que gana una ronda, suma los puntos de les fiches de los sos adversarios y/o pareya. El primer xugador o pareya qu'algama la puntuación fita de primeres de la partida, gana.

"Pasar" queda a opción de los xugadores, entá cuando tengan la ficha.

La única seña válida nel xuegu del dominó ye la "pensada". Cuando toca la vez de xugar, tiense la opción de pensar mientres un tiempu relativamente llargu pa face-y entender al compañeru que se tienen delles fiches del mesmu númberu, que va tapar o que va cuadrar. O otra manera, xugar de momentu, ensin pensar, indica que nun se tienen más fiches del númberu qu'esti nesi momentu.

Entamu del xuegu[editar | editar la fonte]

Los xugadores de cada pareya asítiense alternativamente alredor d'una mesa; queden en posiciones enfrentaes los miembros de cada pareya respeutivamente.

Antes d'empezar, les fiches asítiense pámpana abaxo sobre la mesa y entemécense por que los xugadores recoyer al azar n'igual númberu cada unu de normal 7 (7x4=28 fiches en total).

Hai delles maneres d'empezar la primer ronda. Una ye qu'empieza'l xugador que tien el seis doble, Chancho 6 o "Mula de seises" (como se-y llama en Méxicu) o Cochina (como se-y llama en Venezuela), Doble Sena (como se-y llama en Panamá) o la Marrana (como se-y llama en dellos llugares de Colombia) y continua el xugador asitiáu a la so derecha.

Nes siguientes rondes, va empezar el xugador a la derecha del qu'empezó la ronda anterior. Tien que tirar un doble, y si nun tien, tirara una ficha cualesquier. Al rematar la ronda, la persona que foi mano, tocará-y entemecer les fiches (tamién llamáu fregar, faer la sopa, embaraxar, etc.) pa la próxima mano.

Desarrollu del xuegu[editar | editar la fonte]

Na so vez cada xugador va asitiar una de les sos pieces cola restricción de que dos pieces solo pueden asitiase xuntes cuando los cuadraos axacentes sían del mesmu valor (ej. el 1 col 1, el 2 col 2, etc. hasta'l 6).

Ye costume asitiar los dobles de forma tresversal dende la salida y en cualquier momentu del desenvolvimientu del xuegu, pa evitar señales sobre'l tipu de mano que se tener (xuegu altu, xuegu baxu, xuegu oportunu). Asitiar un doble suel llamase doblar, o chase.

Si un xugador nun puede asitiar nenguna ficha na so vez va tener que pasar la vez al siguiente xugador o va tener que tomar una ficha de les sobrantes.

Ye frecuente nel xuegu que dalgún de los xugadores tire, por casu, el postreru de los seis quedandos namái por tirar el seis doble. Nesti casu dizse qu'hai aforcáu o matáu el seis doble. El xugador que lu tenga nun va poder yá ganar la ronda (sacantes que la gane'l so compañeru).

Final del xuegu[editar | editar la fonte]

La mano sigue hasta que se da dalguna de les siguientes situaciones:

  • Dalgún de los xugadores quedar ensin fiches por asítiase na mesa. Nesti casu'l xugador dizse que dominó la partida.
  • En casu de zarru, tranca o tranque, esto ye, cuando a pesar de quedar fiches en xuegu nenguna pueda asitiase, atribúyese'l zarru, tranca o tranque al xugador qu'asitia la última ficha, va ganar el xugador o pareya que les sos fiches sumen menos puntos. En casu d'empate la norma internacional establez que nun hai ganador y nel siguiente xuegu sale'l xugador de vez, esto ye, el siguiente al que salió na partida actual; sicasí en dellos países o rexones definen un ganador acordies con una de les siguientes regles:
    • La pareya que salió, o, en xuegu individual el xugador más cercanu al que salió nel sentíu de rotación alcordáu, (xeneralmente inversu a les manes del reló).
    • El xugador o pareya que se-y atribúi'l zarru, tranca o tranque.
Sía que non la salida pal siguiente xuegu va ser la convenida primeramente.

Maneres de xuegu[editar | editar la fonte]

La modalidá de xuegu más común nel Dominó ye la de pareyes, con cuatro xugadores, tamién esta la modalidá individual y por equipos (compuestos por dos o trés pareyes cada unu). Dependiendo de la rexón, el Dominó rexir por un conxuntu de reglamentos o condiciones de xuegu. De siguío dalgunu d'ellos:

Dominó mexicanu[editar | editar la fonte]

Ye utilizáu principalmente en Méxicu y nos torneos internacionales de Dominó.

  • Xugadores:
    • Modalidá individual: 4 xugadores, xugar por pareyes cada partida, pero la puntuación acumulada ye individual, yá que tantu los rivales como los compañeros en cada partida camuden.
    • Modalidá por pareyes: 4 xugadores, compuestu por 2 pareyes. Les pareyes son fixes, nun se camuden.
    • Modalidá por equipos: Un equipu ta compuestu por 3 pareyes, los enfrentamientos ente equipos xugar en 3 meses, xugando cada unu d'ellos la modalidá por pareyes vs l'otru equipu, pero la puntuación acumulada ye por equipos, tantu los puntos como les partíes ganaes.
  • Oxetivu: La partida componer de delles manes y termina cuando una de les pareyes algama o supera los puntos establecíos, de normal 200 0 300.
  • Salida: Nel Dominó Internacional pa escoyer quien va realizar la primer salida, revuélvese les fiches, y cada xugador toma una ficha, el xugador que saque la ficha más alta ye'l que va realizar la primer salida d'esa partida.
  • Puntuación: La pareya ganadora va contabilizar la totalidá de los puntos ensin xugar, esto ye, la suma de los puntos nes fiches que resten por xugar a dambes pareyes.
  • Tranca: En casu de tranca, tranque o zarru, la pareya ganadora ye aquella que sume menos puntos nes sos fiches non xugaes. La pareya ganadora va contabilizar la suma de los puntos nes fiches que resten por xugar a dambes pareyes. En casu d'empate, cuando los dos pareyes suman los mesmos puntos, nun se contabilicen puntos pa nenguna de les pareyes y va correr la mano, esto ye, va salir el xugador asitiáu a la derecha del anterior xugador saliente.

Dominó llatín[editar | editar la fonte]

Esta modalidá del xuegu xuégase principalmente en Hispanoamérica y en Corea del Sur.

  • Xugadores: Dos equipos de 2 xugadores cada unu.
  • Oxetivu: La partida componer de delles manes y termina cuando una de les pareyes algama o supera 100 o 200 puntos.
  • Salida: Nel Dominó llatín'l xugador que tien el doble seis realiza la salida de la primer ronda.
  • Puntuación: La pareya ganadora va contabilizar la suma de los puntos nes fiches que resten por xugar per parte de la pareya perdedora.
    • En casu de tranca o zarru, la pareya que tenga la menor cantidá de puntos va ser la pareya ganadora y polo tanto nun se-y sumaren puntos, solo sumárense los puntos de la pareya perdedora. En casu de que sumen la mesma cantidá de puntos nel zarru, la pareya que salió nesa mano va ser la ganadora y va ser la que va salir la siguiente mano. En casu qu'asoceda un pory, réstense-y los puntos.
  • Pasu corríu: Si nun momentu un xugador da un pasu corríu (que nengún de los otros xugadores nun tienen de les fiches a xugar), al xugador que dio esi pase corríu sumir 25 o 30 puntos dependiendo de les regles.

Cabo señalar, que'l dominó ye bien popular nos países llatinoamericanos, sobremanera naquellos con cultura caribeña y que son propios de la rexón del mar caribe (Cuba, Méxicu, Puertu Ricu, República Dominicana, Venezuela, Colombia y Panamá).[ensin referencies]

Dominó colombianu[editar | editar la fonte]

Modalidá de xuegu na mayoría de los departamentos del país.

Xugadores: Dos equipos de 2 xugadores xeneralmente.

  • Oxetivu: La partida componer de delles manes y termina cuando unu de los dos equipos algama los 100 puntos.
  • Salida: Nel dominó colombianu, el xugador que tien el doble seis (la marrana)ye l'encargáu de la salida inicial; de la primer ronda. Nes rondes siguientes, la salida facer unu de los dos xugadores qu'apoderaren en caúna de les rondes, ye dicir que, la salida gánase, convertir nuna constante a la que se tien derechu apoderando al equipu contrariu en cada ronda xugada. Polo xeneral, la salida consúltase, lo cual dexa que'l xugador que crea tener meyor xuegu sía'l que realiza la salida.
  • Puntuación: La pareya ganadora contabiliza la totalidá de los puntos ensin xugar pola pareya perdedora.
  • Tranca o cierra: Cerrar o muria, como de normal conózse-y a la tranca nel dominó colombianu ye en pareya, esistiendo dos modalidaes p'axudicase'l dominiu del xuegu: 1. Al momentu de cerrar, el xugador que menos puntuación tenga ye'l ganador de la ronda. 2. "El que cierra respuendi" Esta ye una norma utilizada nos xuegos de dominó del baxu Cauca, Zaragoza, nel departamentu d'Antioquia, consiste en que al momentu de cerrar, el xugador que pon la última ficha tien de tener una puntuación más baxa (individualmente) que los xugadores del equipu contrariu. Si un xugador cierra'l xuegu y el so compañeru ye'l que menos puntos tien, nun se-y toma como ganador o dominador del xuegu; nesti casu, si un xugador contrariu tien menos puntuación que'l que realizó cerrar, este va ser el ganador. Dau'l casu, nel que se cierre'l xuegu habiendo un doble por asitiar, el xugador que lu tenga va ser al que-y toque responder, yá que ye l'encargáu d'asitiar la última ficha nel xuegu. Dau un empate en dalgún de los dos casos, l'equipu que cerrara'l xuegu ye'l ganador. Dempués de zarráu'l xuegu, sumir solo la totalidá de los puntos ensin xugar pola pareya perdedora. La pareya ganadora tien la salida na roda siguiente.

Tamién en delles rexones cuando ye una partida que nun se xuega en grupos sinón individual acostúmase asitiar como regla'l pagu d'una tarifa pal casu de Pasu o de Dominó, que puede ser distintu o igual pa dambos casos. Pagar de la siguiente manera:

  • Si un xugador Apodera, esto ye, gana la partida, cada unu de los xugadores va pagar al ganador la tarifa alcordada pa esti casu.
  • Si un xugador Pasa, esto ye, dexa'l so vez pos nun dispón d'una ficha que pueda asitiar, entós va pagar a la persona que fizo que va pasar (polo xeneral ye la última persona que punxo una ficha), la tarifa alcordada pa esti casu.

Dominó venezolanu[3][editar | editar la fonte]

Esta modalidá del xuegu xuégase principalmente nes ciudaes de los Estaos Táchira, Zulia, Mérida, Caraques, Carabobo y Ciudad Guayana.

  • Xugadores: Dos equipos de 2 xugadores cada unu xeneralmente
  • Oxetivu: La partida componer de delles manes y termina cuando una de les pareyes algama o supera 75 o 100 puntos
  • Salida: Nel Dominó Venezolanu'l xugador que tien el doble seis o "cochina" (como se-y suel llamar na mayoría de los estaos de Venezuela) realiza la salida de la primer ronda. Nes siguientes rondes va empezar el xugador a la derecha del que salió na ronda anterior
  • Puntuación: La pareya ganadora va contabilizar la totalidá de los puntos ensin xugar pola pareya perdedora, sacante en Maracaibo, onde se suman los puntos de les fiches que resten por xugar a dambes pareyes (esto nun ye xeneral, yá que tamién s'usa'l métodu Tachirense de cuntar namái les fiches de los perdedores).
  • Tranca: La tranca ye en pareyes, esto ye, l'equipu que tenga menos ye'l ganador de la ronda y van anotáse-y los puntos de les fiches restantes por xugar per parte de la pareya contraria (sacante en Nueva Esparta). En casu d'empate, cuando los dos pareyes suman la mesma cantidá de puntos, nengún equipu anotaráse'l valor de la tranca y na llibreta d'anotaciones asitiárase un 0 (cero) para asina nun alteriar los puntos yá ganaos y caltener la cuenta de partíos xugaos. En Maracaibo esiste una variante, nuna tranca'l xugador con menos puntos ye'l ganador de la partida y sumir a la pareya ganadora'l total de puntos de toles fiches non xugaes.
    • Nel casu de la tranca individual na ciudá de Maracaibo, al momentu de que se realiza un empate de puntos ente un xugador d'un equipu y del otru, el ganador va ser quien tenga la mano de salir, esto ye, quien fuera'l salidor; nel casu de que nun fuera'l salidor entós ye quien esti más cerca d'él a la so mano derecha; la mano na tranca nun se cuerre.

Dominó Ponce[editar | editar la fonte]

Esta modalidá del xuegu gana'l so nome a que se creó ente los estudiantes universitarios na ciudá de Ponce, Puertu Ricu. Esta manera llogra que los xuegos sían más rápidos y ofensivos.

  • Xugadores: Dos equipos de 2 xugadores cada unu.
  • Oxetivu: Atropar 20 puntos
  • Salida: Empezando'l partíu, va salir el xugador que tenga'l doble seis. El xuegu rota escontra la derecha (en contra de les manecillas del reló). Nes demás partíes del xuegu, va salir el xugador de la derecha del xugador que salió na mano (xuegu) anterior, ensin importar quien ganó esa mano anterior. Dende esa segunda mano d'equí p'arriba, podrá salise con cualquier ficha (nun tien que ser doble). A la fin, la persona que salió/abrió la mano, tocáralu 039;'fregar (revolver o mover les fiches) pa la próxima mano.
  • Puntuación: El primer pase (cuando dalgún xugador nun puede poner ficha nel tableru) de tol partíu vale 2 puntos. Los demás pases valen 1 puntu. Si la xugada fai pasar al to propiu compañeru, el pase del to compañeru ye ‘gratis’, esto ye nun val puntu pa los oponentes. Si la ficha fai un triple pase, esto ye, correspuénde-y el vez al mesmu xugador de nuevu, van ser 2 puntos, correspondientes a los dos oponentes que fizo pasar.
    • Exemplu: Si'l Xugador A1 del equipu A, fai pasar al oponente de la so derecha, Xugador B1, esa xugada da-y un puntu al equipu A. Si na mesma xugada, el xugador A2, compañeru d'A1, pasa tamién, esi pase NUN cunta como puntu pal equipu B.
    • Exemplu: Si'l Xugador A1 del equipu A, nuna xugada, fai pasar al oponente de la so derecha (xugador B1), al so compañeru (xugador A2), y al so xugador de la izquierda (xugador B2), esa xugada dalu 2 puntos al equipu A. Esto ye, 1 puntu pol pase al xugador B1, NON puntos por pasar el to propiu compañeru A2, y 1 puntu por pasar el xugador B2. Total 2 puntos.
  • Tranque o zarru: El Tranque (cerrar el xuegu de manera que se queden fiches en posesión de los cuatro xugadores, pero nengunu puede tirar), vale 2 puntos pal equipu de la persona que trancu. Eso ye asina, entá si nun gana'l Tranque. El Tranque ye individual: Ante un tranque, cada xugador va cuntar los sos puntos. Los puntos d'un xugador NUN se sumaren colos del so compañeru. El xugador que tenga menos puntos en mano ye'l ganador del tranque. Los puntos pal equipu ganador va ser la suma de los puntos de los cuatro xugadores. En casu d'empate, naide tomara puntos (l'equipu del xugador que provocó'l Tranque son los únicos puntos na xugada, entós). Nun hai puntos adicionales por Capicú (terminar la mano cola ficha [llave] qu'abre dambes puntes).
  • Recuentu: El recuentu de puntos dempués d'una mano arredondiar al decimal (por casu: 5=0 puntos, 6 = 1 puntu, 15 = 1 puntu, 16 = 2 puntos, 25 = 2 puntos, 26 = 3 puntos, etc.). L'equipu que llogre atropar 20 palitos o puntos, en cualquier etapa del xuegu, va ser el ganador del partíu. Esto puede asoceder entá ensin terminar una mano.

Dominó dominicanu[4][editar | editar la fonte]

Na República Dominicana xuéguense dos modalidaes, son llamaes De Regla Xeneral y De Regla de patiu (o informal). El dominó de regla xeneral ye más bien la modalidá llatina.

  • Xuegu de patiu: El xuegu de patiu caracterízase por qu'úsase solo una mesa anque haya trés o más pareyes. La idea ye que pa siguir xugando hai que ganar les partíes o si non, dexar el vez a la siguiente pareya, polo que s'establecen regles y penalidaes qu'entaínen el tiempu de xuegu.
  • Xugadores: Dos equipos de 1 o 2 xugadores cada unu.
  • Oxetivu: La partida componer de delles manes y termina cuando una de les pareyes algama o supera 100 o 200 puntos.
  • Salida: Nel Dominó Dominicanu'l xugador que tien el doble seis realiza la salida de la primer partida. Les demás partíes empecipiar quien ganara la partida anterior. La próxima ficha asitiar el xugador a la derecha d'este. Dizse qu'hai apoderáu a quien yá non -y queden fiches por asitiar. Un xugador del equipu perdedor tocára-y embaraxar les fiches.
  • Puntuación: Na modalidá de regla Xeneral la pareya ganadora va contabilizar la suma de los puntos nes fiches que resten por xugar per parte de la pareya perdedora. Nos xuegos de patiu (informal) sumir los puntos de toles fiches restantes.
  • Tranque: Na modalidá de regla xeneral en casu de tranque o zarru, la pareya que tenga la menor cantidá de puntos va ser la pareya ganadora. En casu de que sumen la mesma cantidá de puntos nel tranque, la pareya que salió nesa mano va ser la ganadora y va ser la que va salir la siguiente mano. La modalidá de patiu varia en que quien fixo'l tranque compara solo les sos fiches col oponente de la derecha.
  • Xuegu en banda: ye aquel nel que'l tranque ye obligáu ensin importar por onde s'asitien les fiches restantes(esto ye porque l'o'l xugadores faltantes tán obligaos a dar les fiches que xeneren el tranque).
  • Pasu corríu: Nel xuegu de patiu, si nun momentu un xugador da un pasu corríu (yá que nengunu de los otros xugadores tienen de les fiches a xugar), el xugador que dio esi pase corríu sumir 25 o 30 puntos dependiendo de les regles.
  • Puntos de salida: Na modalidá de patiu (informal), si al momentu d'asitiase la primer ficha, l'oponente inmediatu nun puede xugar, al xugador que salió sumir 25 o 30 puntos dependiendo de les regles, si la pareya tampoco puede xugar entós anúlense los puntos de salida.
  • Capicúa: Na modalidá informal, si un xugador asitia la so última ficha, y esta pue ser asitiada per dambos estremos, dizse que ye Capicúa, y al xugador que fizo la capicúa sumir 25 o 30 puntos dependiendo de les regles. Si la ficha ye un doble entós nun hai capicúa.
  • Pila: Na modalidá de 1 xugador per equipu, los xugadores tomen 7 fiches cada unu, quedando les fiches restantes a un llau na pila, el xugador que les sos fiches nun pueden ser asitiaes tien de cargar” fiches de la pila, una por una hasta atopar aquella que pueda ser asitiada. Esisten una variante na que dambos xugadores toma diez fiches y nun ye dexáu “cargar” de la pila.
  • Pase con ficha: Si un xugador pasa (nun xuega) teniendo una o más fiches que pueden ser asitiaes, los puntos de toles fiches dempués d'esi pase cuntar a los oponentes. Si'l xugador que cantó un pase reacciona primero que'l xugador siguiente coloque la so ficha solo va recibir una sanción de 25 o 30 puntos dependiendo de les regles.
  • DOMINÓ PINTINTIN: El Pintintin ye una variedá na que se xuega toos contra toos. El númberu de xugadores puede ser de 2,3 o 4 na que cada unu toma 6 o 7 fiches según seya alcordáu. la finalidá ye ganar o quedar cola menor cantidá de puntos posibles. Tien como estrema del dominó convencional el fechu de que ye un xuegu d'apuestes y como cada partida ye independiente nun hai sumatoria de puntos.

Dominó fútbol[editar | editar la fonte]

Cada xugador toma 12 fiches quedando 4 fora de la partida.

La partida ye ganada pol xugador que se queda ensin fiches, o en casu de Tranque el que sume menos puntos. Si'l perdedor suma 10 o más puntos, estos axudíquense-y al ganador. Pero si la suma ye menor a 10, estos nun cunten, y dizse que lu metieron 'Gol' al ganador. Anotándose este nel so contra.

Tornar al xuegu les 4 fiches escluyíes por que'l perdedor pueda revolver les fiches. Siendo'l ganador el qu'abre.

Igual que na modalidá anterior, gana'l que llega a 100 puntos, pero tamién puede ganar el que llogra face-y 10 goles al contrincante.

Dominó cubanu[5][editar | editar la fonte]

Zona occidental del país[editar | editar la fonte]

Consta de 55 fiches, del 0 al 9, pero solo xueguen 40 fiches (10 per cada xugador) y duermen les 15 restantes, lo cual da-y un mayor marxe al azar y a la imaxinación, pos nunca se sabe con certidume les fiches que tán en xuegu, y resulta difícil, anque paeza simple, poro, la superficialidá del xuegu ye solo aparente. Los xugadores xeneralmente pueden ser 2 o 4 y gana el primeru n'anunciar “Gané” y llegar a 100 puntos.

Regles del xuegu: Entemécense les fiches pámpana abaxo y pártense 10 a cada xugador, quedando na mesa 40 (si participen 4 xugadores). Xugar en contra de les manes del reló. Cada xugador trata de xunir el númberu d'unu de los estremos d'una de les sos fiches col númberu d'un estremu llibre de cualquier ficha que tea sobre la mesa pámpana arriba. Si un xugador nun puede faelo, pierde la vez y sigue el xugador de la so derecha. Cada xugador puede xugar solo una ficha por vez.

El primer xugador en desfacer de toles fiches anuncia: “Gané” y gana el xuegu. Si nengunu puede xugar, el xuegu termina bloquiáu. Cuando pasa esto, tolos xugadores dan vuelta a les sos fiches y suman los puntos de cada ficha. El xugador col puntaje más baxu gana'l xuegu y llogra los puntos de toles fiches de los sos oponentes. El xugador que primero llegue a 100 puntos gana la partida.

Cuando hai un zarru, sumir los puntos de cada pareya y gana la de menor puntuación.

Zona oriental del país[editar | editar la fonte]

Bien popularizáu na rexón oriental del país en dos modalidaes llamaes: dominó y capicúa, consta de 28 fiches, del 0 al 6. Pártense 7 fiches per xugador.

  • Xugadores: Dos equipos de dos xugadores cada unu xeneralmente.
  • Oxetivu: La partida componer de delles manes y termina cuando una de les pareyes algama o supera los 20 puntos.
  • Salida: Na modalidá capicúa al empiezu de la partida va salir el xugador que tenga'l doble seis. El xuegu rota escontra la derecha (en contra de les manecillas del reló). Nes demás dates o manes (partíes del xuegu) va salir cualesquier de los xugadores de la pareya ganadora de l'anterior ensin importar si salar con doble o non. Na modalidá llamada dominó al empiezu de la partida va salir el xugador que tenga'l doble seis. El xuegu rota escontra la derecha (en contra de les manecillas del reló). Nes demás dates o manes (partíes del xuegu) va salir el xugador asitiáu a la derecha del que salió primeramente y asina socesivamente hasta rematar el xuegu.
  • Puntuación: El primer pase (cuando dalgún xugador nun puede poner ficha nel tableru) de tol partíu vale 2 puntos. En casu de que la pareya qu'apurra'l pase nun tener puntos dizse que queden "embaxo", pa poder tomalos por cualesquier de les pareyes deber de coyer nuna data o mano 3 o más puntos. Los puntos tán daos pola suma de toles fiches tantu les de la pareya como les del contrariu anotándose como sigue: de 3 a 20, 2 puntos; de 21 a 30, 3 puntos; de 31 a 40, 4 puntos y asina socesivamente. ganando la pareya qu'algame primeru los 20 puntos.
  • Tranque: En casu de tranque o zarru, cúntense los puntos de forma individual y el que poseea la menor cantidá de puntos da-y victoria a la pareya. En casu de que sumen la mesma cantidá de puntos nel tranque un miembru d'una pareya con dalgún de la pareya contraria, la pareya que salió nesa data va ser la ganadora y por consiguiente tien el derechu de salir na próxima data.
  • Capicúa: Ye utilizada na modalidá capicúa. Si un xugador asitia la so última ficha, y esta pue ser asitiada per dambos estremos, dizse que ye Capicúa, y a la pareya que fizo la capicúa sumir el doble de los puntos llograos nesa data. Si la ficha ye un doble entós nun hai capicúa. Vale esclariar que na modalidá dominó nun s'usa la capicúa.
  • Zapatu a zapateru: Llámase-y "zapateru" cuando la pareya ganadora algama los 20 puntos ente que'l contrariu nun algamar nengunu.
  • Culillo: Llámase-y "culoto" cuando se ta perdiendo por más de 20 puntos a 0 y llógrase remontar y ganar la partida.

Dominó Tapadito[editar | editar la fonte]

Ye paecíu al dominó clásicu cola diferencia de que nun puedes ver les fiches a xugar. Pueden xugase de 2 a 4 persones y doble blancu ( • )vale 15 puntos.

Pártense la cantidá de fiches correspondientes ensin veles, cada xugador puede voltiar 1 sola ficha, el xugador que tenga una pieza doble (6:6 o 5:5, etc) puede empezar.

Nun puedes voltiar una ficha si puedes asitiar fiches primeramente voltiaes, la ronda termina cuando una persona llogre quedase ensin pieces.

Pa ganar el xuegu precises llograr o superar 200 puntos.

Dominó en llinia[editar | editar la fonte]

Apocayá empiézase a popularizar el xuegu de dominó en llinia. Pa xugalo, un xugador coneutar en llinia, al traviés d'Internet, a un servidor de xuegos. Ellí va atopar otros xugadores con quien puede xugar. Ente los beneficios que'l xuegu de dominó en llinia ufierta atópase la facilidá de participación (el xugador xuega dende la so casa), la cobertoria de xugadores (puede enfrentase a xugadores allugaos n'otres partes del Mundu), y l'amenorgamientu nos posibles errores (por casu, nun puede ponese piedra equivocada, o nun se puede "pasar agacháu"). Los estilos más comunes son el llatín (Net Domino, Yahoo, LCDomino, dom-dom) y el decimal.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]