Catedral del Salvador de Zaragoza

Coordenaes: 41°39′16″N 0°52′33″W / 41.65456°N 0.87585°O / 41.65456; -0.87585
De Wikipedia


Catedral del Salvador na so Epifanía
Bien d'Interés Cultural
Catedral del Salvador de Zaragoza (es)
concatedral (es) Traducir, Monumento (es) Traducir y catedral católica
Llocalización
País España
Autonomía Aragón
Provincia provincia de Zaragoza
Comarca (es) Traducir Comarca de Zaragoza (es) Traducir
Conceyu Zaragoza
Coordenaes 41°39′16″N 0°52′33″W / 41.65456°N 0.87585°O / 41.65456; -0.87585
Catedral del Salvador de Zaragoza alcuéntrase n'España
Catedral del Salvador de Zaragoza
Catedral del Salvador de Zaragoza
Catedral del Salvador de Zaragoza (España)
Historia y usu
Coronación del monarca de Aragón (es) Traducir
Orixe del nome Xesús
Relixón Ilesia católica llatina
Diócesis Archidiócesis de Zaragoza (es) Traducir
Diócesis de Zaragoza (es) Traducir
Dedicación Salvator Mundi (es) Traducir
Arquiteutura
Estilu arquiteutura románica
Arquiteutura mudéxar d'Aragón
arquiteutura gótica
arquiteutura barroca
Patrimoniu
BIC RI-51-0001028[1]
Instalaciones
Formáu por Torre de la Seo (es) Traducir, Cimborrio de la Seo (es) Traducir, Ábsides de la Seo (es) Traducir, Parroquieta de La Seo (es) Traducir, Frontispicio de la Seo (es) Traducir, Retablo mayor de la Seo (es) Traducir, Coro de la Seo (es) Traducir, Trascoro de la Seo (es) Traducir, Capilla del Santo Cristo de la Seo (es) Traducir y Museo de Tapices de La Seo de Zaragoza (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Arquiteutura mudéxar d'Aragón
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
Fachada, cimborrio y torre campanario.
Llugar  España
Criterios Cultural: iv
Referencia 378
Inscripción 1986 (X Sesión)
Estensiones 2001
Área Europa y América del Norte
Cambiar los datos en Wikidata

La Catedral del Salvador na so Epifanía de Zaragoza[2] ye una de los dos catedrales metropolitanes de Zaragoza, xunto cola basílica y catedral del Pilar. Davezu ye llamada «la Seo»,[3] en contraposición a «la Pilastra». Ta construyida na cortil del antiguu foru romanu de Caesaraugusta y de la mezquita mayor de Saraqusta, de que'l so minarete inda perdura'l calquier na torre actual. L'edificiu foi empezáu nel sieglu XII en estilu románicu, integráu na mezquita aljama, y foi oxetu de munches reformes y ampliaciones hasta 1704, añu en que s'asitió'l chapitel barrocu rematando la torre. Anque nun foi hasta 1788 asítiase na torre nueva de La Seo les 4 estatues que representen a les virtúes cardinales: Prudencia, Xusticia,Fortaleza y Templanza sobe el cuerpu de la torre del reló. Esculpíes pol artisa Joaquín Arabí,con un altor de 4.50 metros d'altu y 1.80 m d'anchu y piedres de la cantera d'Épila estrayíes pol canteru Manuel Olavarría, que la so primer remesa apúrrose'l 10 de Febreru de 1788. Persistieron con esta piedra hasta 1910 qu'unos pequeños desprendimientos d'estes estatues aconsejarón el so esmantelamientu y sustitución por retruques d'estes con materiales más modernos y moldes copiaos de les orixinales pol tallista Luis Millan. Siendo restauraes con cementu francés que son les que perduren anguaño.

Nel so estáu actual La Seo ye una ilesia de cinco naves y seis tramo cubiertos por bóvedes de crucería del mesmu altor, lo que da al recintu aspeutu d'ilesia de planta cuadrangular de salón. Na cabecera asítiense dos ábsides (de los cinco orixinales) y, nel llau de la epístola, sobre dos de los sumíos, se emplazó la sacristía. Al estremu del llau del evanxeliu construyó la «Parroquieta» p'allugar el sepulcru de Lope de Luna.

La estructura de les naves ta sofitada en contrafuertes carauterísticos del góticu tardíu (y non n'arbotantes como ye habitual nel estilu góticu clásicu) que se cierren con murios formando capiyes interiores. Cubre'l cruceru (que nun destacar en planta) un cimborrio de fechura mudéxar.

El material constructivo fundamental ye'l lladriyu, habitual na arquiteutura aragonesa. El conxuntu de la catedral, nel so aspeutu esterior, nun reflexa la estructura interna debíu al zarramientu con murios de dellos espacios circundantes como dependencies o residencies de los miembros del cabildru.

L'accesu principal realizar pol llau occidental, onde se llevantó na segunda metá del sieglu XVIII una fachada barroca clasicista que sustituyó al portal mudéxar del sieglu XIV, que s'atopa detrás de l'actual portada. Completen el conxuntu de la catedral el campanariu barrocu adosáu al muro oeste y la casa y arcu del Deán, que coneuta la catedral con un edificiu esterior salvando la cai.

Estilos principales[editar | editar la fonte]

De los diversos estilos que la componen, los elementos más importantes son los siguientes:

Florones de les nervaduras de les bóvedes gótiques del interior de la Seo.
  • Góticu: del sieglu XIV y factura góticu-mudéxar, sobremanera nos cuerpos cimeros del ábside y na capiya funeraria de san Miguel o «Parroquieta», qu'agospia'l sepulcru del arzobispu don Lope Fernández de Luna, coles mesmes góticu. Les naves y cubiertes del templu tamién caltienen esti estilu a lo llargo de diverses ampliaciones dende'l sieglu XIV al XVI. Del sieglu XV data la sillería del coru y el magníficu retablu mayor d'alabastru polícromo realizáu por Pere Johan y Hans de Suabia, que ta consideráu como una obra capital del góticu final européu. El muséu de tapices flamencos alluga teles de los sieglos XIV al XVIII, y ta considerada como una de les trés meyores coleiciones del mundu.
  • Mudéxar: como se dixo antes, ta presente nos ábsides, el muriu esterior de la Parroquieta y na so cubrición de madera dorao. De bella factura y bones proporciones ye l'actual cimborrio, que corona'l cruceru de la catedral y alluma el presbiteriu, realizáu nel sieglu XVI, a caballu ente les acabadures del góticu mudéxar y l'incipiente estilu Renacentista. Los elementos mudéxares del ábside, parroquieta y cimborrio de la catedral fueron declaraos Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco en 2001 como parte del conxuntu del mudéxar aragonés.[4]
  • Renacentista: cabo destacar el trascoro coles sos capiyes, según la Capiya de San Bernardo, esculpida n'alabastru, la de los Arcánxeles y la de San Pedro Arbués, toes elles n'estilo Reis Católicos. Les reformes auspiciadas por Hernando d'Aragón convirtieron a La Seo nuna ilesia de planta de salón o Hallenkirche, formada por cinco naves d'igual altor, cubiertes por suxerentes bóvedes de crucería, que van dende la bóveda de crucería simple, pasando poles llamaes de terceletes, hasta les de crucería estrellada, frutu del llamáu góticu flamíxeru o final. Les bóvedes fuelguen sobre espodaos pilastres fasciculados, coronaos con capiteles con ornamentación vexetal los más antiguos y con motivos heráldicos los de los pies de la catedral que yá fueron realizaos nel sieglu XVI.
  • Barrocu: el campanariu de la Seo, que foi proyeutáu pol arquiteutu italianu Giovanni Battista Contini. La fachada xunto a la torre, qu'anguaño ye considerada la principal del templu, anque en realidá correspuenda al accesu d'un brazu del transepto, amuesa un estilu barrocu con influencia neoclásica. Tamién hai que destacar la decoración de delles capiyes y sobremanera les portaes interiores de les mesmes.

Historia[editar | editar la fonte]

Oríxenes[editar | editar la fonte]

La cortil en que s'asitia la Seo foi dende antiguu'l centru relixosu de la ciudá. Ellí asitiábase'l templu principal de Caesaraugusta del antiguu foru romanu, que los sos restos arqueolóxicos amuesa'l muséu homónimu soterrañu que s'alluga na plaza de la catedral. Al contrariu qu'otros templos de ciudaes romanes, nun se construyó na confluencia del cardu y el decumano, sinón a veres del Ebro, allegante al puertu fluvial.

Dende'l sieglu III la decadencia de la ciudá llevó a que fueren reutilizaos los sos materiales más nobles. Dende mediaos d'esti sieglu ta documentada la cristianización de la ciudá, que se convirtió en sede episcopal visigoda dotada de sede catedralicia. Sicasí desconozse l'allugamientu exactu de la catedral tardorromana, dedicada a san Vicente, anque l'afayu d'un canciellu visigóticu na cortil de la Seo fai suponer que pudiera allugase ellí.

La mezquita[editar | editar la fonte]

Hanas ben Abdallah as San'ani (m. 718), discípulu d'unu de los allegaos de Mahoma, foi'l constructor, ente los años 714 y 716 de la mezquita mayor de Saraqusta al Baida, «Zaragoza la Blanca», según cúntanos al-Humauydí (1029-1095). De ser ciertu, la mezquita mayor sería una de les más antigües d'Al-Ándalus. En delles cróniques árabes recuéyense tradiciones qu'atribúin la fixación del mihrab nel muriu oriental, onde güei s'asitia la capiya de san Pedro Arbués, como una fornica tallada nun solu bloque de mármol blanco, quiciabes alabastru, según al-Zuhrí y una crónica anónima:

[el mihrab ta esculpíu] d'un solu bloque de mármol blanco que nun tien comparanza en tol ecumene
al-Zuhrí
esti mihrab ye un bloque de mármol blanco d'una sola pieza acovanáu con una maestría estelante y un arte maraviyoso, enriba del cual asitióse una concha de formes perfectes; en tol mundu nun esiste un mihrab asemeyada
crónica árabe anónima

D'esta mezquita orixinal, qu'ocupaba una superficie de 35 x 44 m en direición oeste-esti (la puerta principal d'ingresu a la mezquita atopar nel mesmu llugar que la de l'actual catedral) solo caltuviéronse restos de cimentación, y un elementu de gran relevancia: la buelga de dichu mihrab. La mezquita primitiva constaría d'un patiu abiertu (sahn) y una sala d'oración cubierta de cinco naves con murios perimetrales sofitaos en sillares d'alabastru.

L'edificiu esperimentó dos ampliaciones, una de mediaos del sieglu IX (856) y la segunda, atestiguada en 1023, sol rei taifa de Zaragoza Mundir I. El primer recrecimiento deber al apoxéu políticu de Musa ibn Musa, y entamóse col botín d'una aceifa entamada contra la rexón de Barcelona. Consistió na adición de dos naves a cada llau, hasta un total de nueve y l'enanche del patiu algamando una superficie de 56 x 44 metros. Por cuenta de la lleenda ya importancia del mihrab, caltener na so posición orixinal, colo que quedó daqué movíu de la exa axial del templu.

La segunda ampliación de Mundir I, yá como rei independiente de la taifa de Saraqusta, dotó a la mezquita d'una superficie de 54 x 86 metros col allargamientu escontra oriente de cuasi'l doble del llargor inicial, lo que la convirtió nuna de les mayores d'Al-Andalus. Pa ello hubo de treslladar el bloque del mihrab escavando los sos cimientos y moviéndolo sobre rodiellos, complicada operación que causó resquiebros na pieza.Tamién alzó un gran minarete que, tresformáu en torre-campanario mudéxar, perduró hasta'l sieglu XVII, cuando foi baltáu y sustituyíu pola actual torre barroca. Mientres la restauración, que terminó en 1999, afayáronse numberoses muertes, como la planta del antiguu edificiu y el calquier del minarete nos murios esternos, lo que dexó reconstruyir el so aspeutu orixinal.

La catedral románica[editar | editar la fonte]

Ventana románica del ábside central (segunda metá del sieglu XII).

La entrada en 1118 d'Alfonso I el Batallador en Zaragoza, nun supunxo la inmediata baltadera de la mezquita. Diose un añu a los musulmanes pa instalase extramuros y dende 1119 hasta'l 4 d'ochobre de 1121, añu en que se consagró l'edificiu so la advocación de San Salvador, efectuáronse les reformes necesaries p'afaer el templu a les celebraciones cristianes. La nueva catedral (1166-1198) empecipiar so la proteición y patronalgu del obispu de Zaragoza Pedro Tarroja.

En primer llugar reorientóse la exa de la catedral románica en sentíu norte-sur (frente al oeste-esti de la mezquita) y baltáronse once tramo de les naves convirtiendo'l patiu musulmán en claustru, treslladando l'ingresu principal al llau sur, onde güei s'atopa la puerta de la Pabostría. Integróse asina na cortil de la mezquita (a la manera como asocede na mezquita de Córdoba) una ilesia de tres naves ensin ábsides y que'l so transepto nun resaltaba de los murios llaterales. La nave central yera de gran anchor comparáu coles llaterales, muncho más estreches, como asocedía en San Pedro de Rodas y San Salvador de Leyre. Foi cubierta con cubrición de madera a dos vertientes y caltenía el minarete de la mezquita convertíu en campanariu. Magar ser una obra provisional, l'edificiu permaneció nesti estáu hasta finales sieglu XII.

La construcción de los ábsides y de una portada flanqueada por dos torres nun s'entamaría hasta 1166. La nueva obra, de planta basilical con cruceru y tres naves terminaes en cinco ábsides (trés centrales semicirculares flanqueados por dos cuadraos), enllargar hasta 1198, y debe enforma nel so estilu a la catedral de Jaca, de la que toma diversos elementos. Amás de la ilesia, l'edificiu acabó teniendo archivu, refectorio, enfermería y dos claustros. D'esta dómina caltiénse entá'l cuerpu inferior los ábsides, con ventanes flanqueadas por dos columnes con capiteles historiaos y arquivoltas afataes col llamáu axedrezáu jaqués nel esterior. Nel interior caltién un conxuntu d'escultures qu'anguaño tán ocultes tres el retablu mayor. Esta cabecera ta emparentada cola de la catedral de Tudela, construyida nel mesmu periodu.

Tamién se remató nesta segunda metá del sieglu XII la portada de los pies de la ilesia, construyida nel muriu sur de l'antigua mezquita aprovechando l'espaciu abiertu de la puerta d'una sala del oratoriu islámicu. Na escavación arqueolóxica de 1994 afayóse la cimentación de la portada nun llugar próximu al actual trascoro, de planta abocinada, una lluz de 2,85 metros y dos torres cuadrangulares flanqueándola a entrambos llaos.

La portada románica siguía los modelu de la de Saint Pierre de Moissac.

Esta portada y les torres nun fueron derruidas hasta 1549. Tamién se toparon restos escultóricos de vieyos músicos del Apocalipsis y un lleón, colo que'l tímpanu amosaba a Cristu ente'l Tetramorfos arrodiáu pol ciclu de los 24 vieyos del Apocalipsis, esto ye, el Cristu de la Segunda Venida o de la Parousía. El conxuntu tuvo de ser similar al tímpanu de la portada occidental de la ilesia abacial de Saint Pierre de Moissac de 1130.

Empezando con Pedro III en 1276 y hasta Fernando I en 1412 coronar na ilesia toes los reis d'Aragón por un privilexu dau pol Papa Inocencio III a Pedro II. El rei, que la nueche anterior tenía de velar les sos armes na Aljafería, averar dende ellí en procesión. La ceremonia cuntaba con cuatro partes: invistidura d'armes, unción col santu oleu, imposición de la corona y les insinies reales y xuramentu de los fueros y llibertaes del Reinu d'Aragón ante una cruz gótica d'oru y piedres precioses qu'esta catedral guardó siempres celosamente como una xoya bien preciada. Na catedral tamién se celebraben n'ocasiones los bautizos, bodes y entierros reales.

La catedral gótico y mudéxar[editar | editar la fonte]

Detalle de la portada occidental mudéxar del sieglu XIV, sumida cuasi na so totalidá tres la construcción de la fachada barroca. Nel centru aprecia l'emblema heráldicu de les Luna.

En 1318 el Papa Juan XXII crea'l arzobispáu de Zaragoza, independizándolo de la sede de Tarragona, colo que l'edificiu pasa a ser catedral metropolitana. A partir d'esti momentu les ampliaciones van faese usando materiales más accesibles nesta zona xeográfica y tradicionalmente utilizaos polos artífices mudéxares: el lladriyu y el yelsu.

So la supervisión del arzobispu Pedro López de Luna (1317 - 1345) constrúyese una ilesia gótica de tres naves que caltién los ábsides románicos. La nave central va realizase más alta que les llaterales, dexando abrir ventanes qu'en 1447 van incorporar vidreres. En 1346 empiézase un cimborriu mudéxar pa dar lluz a la cabecera cola participación de los maestros Juan de Barbastro y Domingo Serrano, que foi sustituyíu por otru más espodáu en 1520.

En 1360, mientres l'arzobispáu de Lope Fernández de Luna, llevántase la fachada principal de la Pabostría que, sacante dellos restos, nun se caltuvo. El mesmu arzobispu manda edificar una capiya dedicada a San Miguel Arcánxel, la llamada «Parroquieta», tou n'estilu mudéxar. Trátase d'un espaciu rectangular y estrecho que s'enserta como una capiya zarrada ya independiente dientro del edificiu y que don Lope proyeutó como la so capiya funeraria. La construcción, empecipiada yá en 1374 por Miguel del Cellero, ye un exemplu únicu del trabayu de maestros aragoneses y alarifes sevillanos, que tapizaron el muriu esterior con dibuxos xeométricos de lladriyos llisos y vidraos.

La culminación de les obres en 1376 dio como resultáu una catedral gótica espaciosa y meyor allumada.

En 1403 l'antiguu cimborrio amenaciaba ruina. El antipapa Benedicto XIII, el Papa Luna, aragonés de nacencia, va impulsar una nueva reforma del edificiu. Alzáronse los ábsides románicos y realizóse un nuevu cimborrio en forma de tiara papal. Decoráu en 1409 pol maestru Mahoma Rami, pudo ser vistu por Benedicto XIII na so visita a la ciudá en 1410.

El retablu mayor realizar mientres el pontificáu de don Dalmau de Mur y Cervelló (1431-1456), y ye unu de los meyores exemplos de la escultura gótica n'Europa. Esti arzobispu centrar n'enguapecer l'interior del edificiu, encargando, amás del retablu mayor, la sillería del coru, vidreres pal llume de la nave central, la sumida portada de la Pabostría y otres actuaciones menores.

L'aturbolináu Renacimientu[editar | editar la fonte]

El 14 de setiembre de 1485 foi asesináu na catedral el primer Inquisidor d'Aragón Pedro Arbués (xubíu a los altares pol Papa Pío IX en 1867) mientres rezaba protexíu con cascu y malla. El fechu foi consecuencia del mal recibimientu que tuvo la inquisición n'Aragón, que se vía como un ataque de la corona a los fueros. En particular, paez que dalgunes de les más poderoses families de xudíos conversos como los Sánchez, los Montesa, los Paternoy o los Santángel, sabiéndose víctimes predilectes de la inquisición, tuvieron implicaos nel asesinatu.[5] De resultes producióse un llevantamientu popular contra los xudíos y finalmente «nueve executaos, en persona, amás de dos suicidios, trelce quemaos n'estatua y cuatro castigaos por complicidá» según cuenta Jerónimo Zurita. El sepulcru del santu, realizáu por Gil Morlanes padre, atopar nel edificiu, na capiya de San Pedro Arbués.

Detalle del cuadru Vista de Zaragoza en 1647, por Juan Bautista Martínez del Mazo, dacuando atribuyíu al so maestru, Diego Velázquez. Los finxos representaos correspuenden a:
1- Cimborrio de la Seo
2- Torre mudéxar de la Seo
3- Palaciu de la Diputación del Reinu
4- Rula
5- Ponte de piedra
.

Mientres los sieglos XV y XVI munchos de los arzobispos de Zaragoza fueron miembros de la Casa d'Aragón. Dir:

  • Alonso II d'Aragón (1470 o 14781520) fíu illexítimu de Fernando'l Católicu. Añadió una nave per llau, pasando la catedral de tener trés a tener cinco naves y alzó toes al altor de la nave central. L'antiguu cimborrio, que yá amenaciaba ruina dende 1417 foi gravemente estropiáu pol derrumbe d'unu de los pilastres que la sostenía en 1498. Encargar a Juan Botero la construcción d'un nuevu cimborrio, tamién mudéxar, en forma d'estrella d'ocho puntes, qu'inda se puede almirar ente les bóvedes de la ilesia. Ente 1505 y 1520 realizóse la obra, que foi terminada pol so fíu y socesor, don Juan d'Aragón, obispu de 1520 a 1531.
  • Hernando d'Aragón (14981575), fíu illexítimu del anterior y doña Ana de Gurrea. Arzobispu dende 1539, foi una de les persones más influyentes del reinu d'Aragón. Gran mecenes y promotor de les artes, dirixó la última ampliación de la catedral ente 1547 y 1550, añadiendo dos tramos completos a los pies. L'ampliación foi encargada primeramente a Juan de Segura, pero executar finalmente Charles de Mendibe, qu'añadió los dos tramos de los pies a los cinco naves coles sos correspondientes nueves capiyes llaterales, dos a cada llau llau, y cuatro más al fondu. Ente 1549 y 1555 l'arzobispu mandó realizar n'alabastru'l so sepulcru a Juan Vizcaín y el de la so madre, Ana de Gurrea, a Juan de Liceire, na nueva capiya de San Bernardo. El retablu de la capiya de San Bruno, encargar al escultor Pedro de Moreto.

Los últimos sieglos[editar | editar la fonte]

L'antiguu enfrentamientu ente los canónigos del Pilar y de la Seo foi bultable nel sieglu XVII. Tanto ye asina, que'l cabildru del Pilar entabló un pleitu pa llograr la sede episcopal, pleitu que foi solucionáu por Felipe IV a favor de la Seo. Les disputes nun se solucionaríen hasta qu'en 1676 el papa Clemente X decidió de manera salomónica y pola Bulda d'Unión fundir dambos cabildros. Na Seo moraríen 6 dignidaes y 15 canónigos, igual que na Pilastra, y el deán viviría seis meses en caúna.

Tamién nel sieglu XVII baltóse l'antigua torre mudéxar, bien deteriorada, y empezóse la construcción d'una nueva. El nuevu campanariu barrocu, diseñáu por Juan Bautista Contini en Roma en 1683, empezó a construyise en 1686, concluyéndose en 1704 col allugamientu del chapitel, que remata los sos noventa metros d'altor.

La nueva fachada d'estilu barrocu clasicista foi realizada pol arquiteutu Julián Yarza ente 1763 y 1767 a instancies del arzobispu Francisco Ignacio Añoa y Bustu. Sobre la puerta principal figura l'escudu del arzobispu Añoa y la llateral izquierda da accesu a la capiya de San Miguel, denominada popularmente «La Parroquieta».

Ente los años 1960 y 1965 xulgar una serie de robos producíos na biblioteca de la Seo, una de les más importantes d'Europa.[6] Afayóse que sumieren unos 583 llibros, códices, incunables y manuscritos, con un valor de 13.295.500 pesetes de la dómina. La causa principal foi la desidia cola que fuera tratada la biblioteca dende metá del sieglu XIX pol cabildru, lo que facilitó'l trabayu considerablemente a lladrones como Enzo Ferrajoli de Ry, un italianu nacíu en Nápoles en 1913, con unes credenciales impecables y munches conexones dientro del réxime franquista, que s'apoderó d'unos 110 llibros. Tan apenes pudo recuperase un tomu de la Biblia políglota complutense y el Manipulos curatorum, mientres enforma tiempu consideráu'l primer llibru editáu n'España. El restu, ente les que s'atopaba por casu un llibru dedicáu a Aragón y robláu por Juan de Coloma, secretariu de Fernando'l Católicu, el 2 de xineru de 1492, día de tomar de Granada, acabó en diversos llugares, como'l British Museum y la universidá de Yale o subastaos por Sotheby's, que se negaron a devolvelos, argumentando que los mercaren «de papu sanu, por procedimientos habituales y a persones d'enfotu».

Na segunda metá del sieglu XX realizóse una restauración en fondura del edificiu que duró unos 23 años. El proyeutu puede estremase en cuatro etapes:

  • de 1975 a 1987: sustitución de los seis pilastres de la nave principal, teyaos, bistechos, vidreres, cimentación, baltadera d'edificios colindantes y escavación arqueolóxica.
  • de 1987 a 1992: paré de la Parroquieta, cimborrio, capiyes de la cabecera y fachada neoclásica.
  • de 1992 a 1994: finalización d'actuaciones anteriores y escavación de restos musulmanes y romanos.
  • de 1995 a 1998: restauración de la torre, el chapitel y el reló, l'órganu, el retablu mayor, polo xeneral toles yeserías y capiyes fueron llimpiaes y restauraes; tamién s'afixo'l muséu de tapices.

En total gastáronse más de dos mil millones de pesetes, pagaos por Diputación Xeneral d'Aragón, l'Arzobispáu de Zaragoza y el Cabildru Metropolitanu, el Ministeriu d'Educación y Cultura, Ibercaja y la Caxa d'Aforros de la Inmaculada. Nel 2005, la sacristía entá taba en procesu de restauración.

L'esterior[editar | editar la fonte]

Ábsides[editar | editar la fonte]

Vista esterior de los ábsides y muriu de la Parroquieta.

La zona inferior de los ábsides ye la única caltenida de la catedral románica del sieglu XII y unvien a la Catedral de Jaca. De la ornamentación interior queda inda una arquería distribuyida en tres sectores por cuatro columnes adosaes. Esta solución decorativa interna, como si tratar del frontal d'un altar, ye habitual nel románicu aragonés, anque abondo inusual nel européu. El so programa iconográfico trata de la cayida d'Adán y Eva en pecáu y la redención de Cristu por aciu la so muerte y resurreición. Les escultures ocupen capiteles, arquivoltas y los espacios ente les columnes, con figures de bultu más redondu nos sos frentes de mayor tamañu y dos frisos: unu al altor de los capiteles, dando continuidá al la banda escultórica y otru como cornisa onde s'asientan les figures mayores. Sicasí, toos estos restos permanecen ocultos al espectador tres el retablu mayor.

Ábside central[editar | editar la fonte]

Dende l'esterior aprecia la planta poligonal con llaos nos que s'abrir tres ventanes nos dos primeros cuerpos. El primeru, de factura románica, ta construyíu con sillería de piedra ya inspírase nel modelu de la Catedral de Jaca, apreciable nes moldures de taqueado jaqués de les arquivoltas. El segundu, góticu y mudéxar y construyíu en lladriyu, data del sieglu XIV y nos sos llenzos ábrense grandes ventanales apuntaos (darréu cegaos) de tracería de arquillos sosteníos en fines columnes que rematen en filigrana de rosetones, formando una celosía nel interior del arcu. Sobre esti segundu cuerpu apaez una cornisa de merlones afataos con cerámica vidrada (de color azul, verde y blanca) y remataos con pirámides.

Nel interior estremar en tres paño separaos por semicolumnas. La so cubierta orixinal yera de bóveda de cuartu d'esfera; nel sieglu XV ellaboró otra de bóvedes nervadas remataes con claves decoraes en madera tallao.

Destaca la profusa decoración escultórica del la cara interna del ábside —en contraste cola austeridá esterna— tantu en capiteles como en arquivoltas y intercolumnios. El so programa iconográfico consta de temes del Xénesis y de la infancia de Cristu. Los relieves fueron esculpíos ente 1175 y 1189 siguiendo modelos provenzales, debíu al paecer a la influencia qu'exerció'l marquesáu que'l so títulu ostentaba Alfonso II d'Aragón, impulsor d'esta obra.

Fachada neoclásica.

Frontispiciu y puertes[editar | editar la fonte]

L'accesu efectúase al traviés de tres puertes: la de la portada occidental na fachada neoclásica, la de san Bartolomé y la de la cai Pabostría. Esiste otru pequeñu accesu al fondu de la Sala Capitular y antes de la Sacristía que da a la plaza de San Bruno. Esta puerta, senciella y flanqueada por columnes xóniques con guirlandes y un frontón triangular, foi rematada en 1806 por José Yarza y Lafuente.

La puerta principal, asitiada nel muriu oeste y utilizada pal cultu, ye la de la fachada neoclásica que da a la plaza de la Seo, onde tuvo tamién l'accesu de la mezquita. Foi encargada pol arzobispu Añoa a Julián Yarza, un discípulu de Ventura Rodríguez. Presentó'l so proyeutu en 1763, basándose na proyeutada pa la puerta de san Bartolomé por Ventura Rodríguez, que nun se llegó a empecipiar. Les obres enllargar hasta 1767 y foi construyida en piedra, lladriyu y yelsu. El revoque de pintura blanca actual desaposiar de los contrastes materiales de la orixinal. A la derecha y nel mesmu llau una entrada más pequeña da accesu direutu a la Parroquieta.

Al este atopa la puerta de San Bartolomé, pola qu'apuerten los visitantes, acutáu a les hores nes que nun se celebra'l cultu. Nun foi enguapecida, magar qu'esistió el proyeutu pa ello encargáu a Ventura Rodríguez antes mentáu.

La tercera, entrada de la ilesia cristiana medieval y asitiada a los pies del templu nel llau sur, ye la puerta de la Pabostría, qu'empón a la estrecha cai homónima. La so construcción deber a la iniciativa de Hernando d'Aragón tres la última reforma de la cortil y data de 1558. Dende'l sieglu XVIII permaneció oculta tres una canciella barroca de madera de 1783, pero la restauración rematada en 1998 devolver al so estáu orixinal, treslladando la sobrepuerta barroca a manera de cortavientos a la puerta de san Bartolomé.

Galería de la Casa del Deán.

Arcu y casa del deán[editar | editar la fonte]

Cerca de la puerta de San Bartolomé, puerta del llau oriente de la catedral, atópase un arcu ojival sobre'l que se construyó la casa llamada «del Deán». En 1293 autorizóse la construcción d'un corredor sobre la cai col fin de comunicar la casa del prior (que taba adosada a la ilesia) cola nueva casa del deán asitiada al otru llau de la cai.

De 1587 data una reforma qu'apurrió a la galería un mirador con trés airosos ventanales de tradición plateresca y mudéxar que dan a la plaza de San Bruno. El finu trabayu de yesería recuerda'l de les puertes y ventanales del palaciu de los Reis Católicos de la Aljafería, de finales del sieglu XV.

El campanariu[editar | editar la fonte]

Torre barroca de Contini.

La torre-campanariu foi proyeutada n'estilu barrocu romanu en 1683 pol arquiteutu Giovanni Battista Contini pa sustituyir a l'antigua torre mudéxar. Al mandu de les obres, que remataron en 1704, tuvieron los maestru d'obres maestros d'obres zaragozanos Pedro Cuyeo, Gaspar Serrano y Jaime Busiñac.

Contini foi discípulu de Carlo Fontana y la torre sigue'l so estilu. El campanariu ye una espodada torre de 90 metros d'altor, y nella refuérzase'l xuegu borrominesco de llinies ondulaes que s'amonta dende un sólidu panal inferior cuadráu hasta gráciles remates curvillinios y tropezosos.

Consta de cuatro cuerpo: l'inferior, a manera de basamento, construyíu en piedra y el restu de lladriyu. Pa los detalles ornamentales (cornises, balaustrada, escultures) utilizóse la piedra caliar. L'anchor de los cuerpos mengua n'altor, y la so descripción ye la que sigue:

  • La base, d'escasu altor, ye de sillería con una puerta d'arcu de mediu puntu.
  • El cuerpu inferior, de planta cuadrada, llega al altor del techu de les naves. Ta resaltáu con plaques rectangulares y una cartela rematada en frontón partíu por un óculo.
  • El segundu cuerpu, yá en lladriyu, ye de seición cuadrada con arestes arrondaes que conformen seudopilastras toscanes de capitel en goleta. En 1787 incorpórase un reló nel so frente arrodiáu per dos figures del escultor Joaquín Arali que representen el Tiempu y la Vixilancia.
  • El tercer cuerpu ye de planta octogonal, con estrechos baldíos de mediu puntu pa les campanes y semicolumnas corinties adosaes. Nos ángulos apaecen escultures de les Virtúes Cardinales, que fueron añadíes un sieglu dempués, en 1786, por Joaquín Arali.
  • El cuartu y últimu cuerpu, con flameros na base conxugaos coles ventanes del panal y una cornisa d'entrantes cóncavos. Remata con un airosu chapitel bulbosu d'entrante a la so metá coronáu por una fina aguya.

Contini nunca vio la obra terminada, yá que nunca tuvo en Zaragoza.

Cimborrio.

El cimborrio[editar | editar la fonte]

En 1498 l'arzobispu Alonso d'Aragón empecipió un proyeutu p'añader dos naves a les trés yá esistentes de la Seo. Sicasí, el decadente estáu del cimborrio riquió la so destrucción. Una comisión d'espertos na materia, a que la so cabeza taba Enrique Egas, suxurió al cabildru'l so inmediatu derrumbe.

Ente 1505 y 1520 llevantóse l'actual cimborrio. Nél conxuguen los estilos del mudéxar y el góticu xunto al ornatu renacentista. Tomaron parte los meyores arquiteutos de la dómina na so construcción.

El cimborrio tien dos plantes, una rectangular y otra con forma d'octógonu. Les parés tienen una estructura y decoráu renacentista, y les forniques tienen estatues de santos aragoneses. Les nervaduras del cimborrio parten de cada ángulu de la planta octagonal y formen una estrella d'ocho pico. Sobre'l buecu qu'ella dexa llevántase una magnífica llinterna.

Trátase, a lo último d'un elementu d'estilu mudéxar, pos el sistema d'arcos entecruzaos en bóveda estrellada tien el so paralelu n'otros cimborrios y bóvedes de nervios hispániques qu'unvien, n'última instancia, al de la Mezquita de Córdoba.


L'interior[editar | editar la fonte]

Capiya Mayor o Presbiteriu[editar | editar la fonte]

Retablu mayor[editar | editar la fonte]

Adoración de los Reis Magos. Escena central del retablu mayor.

Dedicáu al Salvador, como correspondía a la advocación de la Seo zaragozana, foi talláu n'alabastru y policromado dende 1434 a 1480 por dellos artistes, ente los que destaquen Pere Johan, Francisco Gomar y Hans de Suabia (o Hans Piet d'Anso). Puede considerase una de les obres cume de la escultura gótica europea y la xoya mayor d'esta catedral. Mide 16 metros d'altor por 10 metros d'anchu.

Retablu mayor de La Seo.

Promovíu pol arzobispu Dalmau de Mur, la so construcción atraxo escultores de reconocida fama, como Pere Johan que trabayaba naquel momentu en Tarragona. Él encargóse d'esculpir n'alabastru de Gelsa el sotabanco ente 1434 y 1440, que foi prolicromado. Sobre esti basamento créese que'l mesmu autor fixo un cuerpu talláu en madera que se cerraba con puertes. Nel zócalo alternen l'escudu del arzobispu Dalmau col del cabildru catedraliciu. El bancu amuesa cuatro casetones con escenes de vides de santos aragoneses dixebraes por decoración vexetal onde s'asitien, en celebraciones importantes, los bustos-relicariu de san Valero, san Vicente mártir y San Llorienzo donaos por Benedicto XIII.

El cuerpu principal, ellaboráu ente 1441 y 1445 consta de trés calles con grandes escenes agospiaes en decoración escultórica góticu-flamíxera. Trazar orixinal foi modificada en 1473 pol imaginero alemán Hans de Suabia qu'esculpió les actuales talles d'alabastru. El cuerpu central representa l'Adoración de los Reis y les llaterales la Tresfiguración de Cristu y l'Ascensión de Cristu. Hans de Suabia tardó seis años n'esculpir toles hestories y cobró 150 florinos d'oru a la terminación de caúna d'elles. En 1473 robló nuevu contratu pa trabayar la parte cimera ocupada en más de la metá por grandes doseletes góticos.

Morrió esti escultor ensin dexar fechu'l tabernáculo que tuvo que terminar el so discípulu l'escultor de Daroca Gil Morlanes el Viejo, que talló y doró les figures del guardapolvo y realizó una pequeña cámara tres el retablu onde se curia'l sagrariu.

La Parroquieta[editar | editar la fonte]

Muriu de la Parroquieta.

Lope Fernández de Luna empecipia la construcción de la so propia capiya funeraria n'estilu mudéxar en 1360 so la advocación de San Miguel Arcánxel, conocida vulgarmente como «La Parroquieta». Trátase d'un espaciu rectangular y estrecho qu'ocupó'l llugar del llau del evanxeliu de la cabecera de La Seo y edificóse sobre l'ábside más occidental y una anterior capiya colateral que s'abrir al transepto. La nueva estancia conformóse según una pequeña ilesia destinada a allugar la tumba de Lope de Luna.

La construcción corrió a cargu del maestru d'obres Miguel del Cellero, y nella trabayaron artífices mudéxares d'Aragón y Sevilla, como los «azurejeros» Garci Sánchez y un tal «Lop». El so trabayu cola cerámica vidrada y el lladriyu en retículas geometrizantes producieron una de les obres maestres del mudéxar aragonés, el muriu esterior de la Parroquieta, unu de los exemplos más señeros d'esti estilu. Nel interior, allumáu escasamente per estreches ventanes apuntaes, la cabecera cubrir con una cubrición de bacica octogonal tamién mudéxar realizada en madera dorao con lacerías y mocárabes.

Nel llau esquierdu un arcosolio enmarca'l sepulcru de don Lope de Luna, llabráu n'alabastru de Girona por Pere Moragues. La urna ta cubierta cola estatua yacente del arzobispu. Los llaos del sarcófagu tán esculpíos tamién, con un séquitu de personaxes presidíos pol papa Clemente VI y el rei d'Aragón Pedro IV. Nel frente del nichu del arcosolio y los bandes desenvuélvese la ceremonia aciaga del enterramientu con estatues plorantes orixinalmente doraes y policromadas con fondu de pasta vítreo azul, a la manera de les tumbes reales del mausoléu de Santa María de Poblet.

Tola Parroquieta foi restaurada en 1936 por Francisco Íñiguez Almech, quien la devolvió al so estáu orixinal anterior al que-y dieron reformes dieciochescas.

Capiya de la Virxe Blanca.

=== Capiyes de la cabecera Asitiaes nel espaciu delimitado polos ábsides llaterales, solo l'asitiáu del llau de la epístola caltener na so integridá, y agospia la bella imaxe gótica de la Virxe Blanca. El del llau del evanxeliu foi derruido en parte pa construyir la sacristía y apaez como un portal non demasiáu fondu.

Capiya de la Virxe Blanca[editar | editar la fonte]

Nel ábside esquierdu asítiase la capiya de la Virxe Blanca. Tien una portada plateresca de Francisco de Cases y Juan de Monferriz de 1574 y cúbrese con bóveda de terceletes decorada con pintures y claves en madera estofada. Nel interior atopa un retablu barrocu de 1647 talláu en madera con pintures del zaragozanu Jusepe Martínez y que presenta escenes de la vida de la Virxe. Preside la capiya una Virxe con neñu d'alabastru del sieglu XV realizada pol escultor Fortaner de Usesques, natural de Morlaas, capital del vizcondáu de Bearne. Nel suelu atópense diverses llábanes d'arzobispos de Zaragoza de los sieglos XVI al XVII.

Capiya de San Pedro y San Pablo[editar | editar la fonte]

Asitiada nel accesu al desapaecíu ábside románicu, la capiya de San Pedro y San Pablo ta documentada yá en 1403. Ingrésase al traviés d'una portada plateresca de yesería en forma d'arcu triunfal de mediu puntu. El remate del trasdós amuesa la escena de l'Asunción de María. Nel interior, (amenorgáu nel sieglu XVIII pa construyir la sacristía) atópase un retablu de madera dorao y policromada con escenes en relieve de les vides de San Pedro y San Pablo de la segunda metá del sieglu XVIII atribuyíu al escultor navarru Domingo Tris Saz.

Capiyes llaterales (Epístola)[editar | editar la fonte]

Capiya de San Pedro Arbués[editar | editar la fonte]

La capiya de San Pedro Arbués ye una de les más interesantes del templu. La portada foi realizada n'estilu góticu isabelín, pero añadiéronse motivos barrocos nel sieglu XVIII.

La bóveda de la capiya ye de crucería, a la que s'añadió una llinterna nel centru col fin d'ameyorar el llume. Los murios tán recubiertos na so parte inferior por cerámica barroca y la parte cimera ta ocupada por grandes pintures realizaes por Francisco Jiménez Maza en 1655. Los llenzos amuesen escenes de la vida y la muerte de Pedro Arbués. El centru de la capiya ocupar un baldaquino, tamién de metá del sieglu XVII, sosteníu por cuatro columnes salomóniques de mármol negro y de cubierta decorada coles figures de les Virtúes.

Debaxo del baldaquino atópase'l sepulcru del santu atribuyíu a Juan de Salazar. Treslladóse equí en 1664 dende'l llugar en que fuera asesináu, con ocasión de la beatificación. La tumba, que foi mandada tallar por Sabela la Católica, ta decorada ricamente con relieves d'escenes de la vida del santu y taba rematada con una escultura yacente de Pedro Arbués, tallada n'alabastru. La escultura treslladar al Muséu Capitular pa poder emplegala como mesa d'altar. Detrás, una escultura del Santu, en gloria, sobre una nube, vistíu con ropes de canónigu. La obra foi realizada por Juan Ramírez Mejandre en 1725.

Capiya de San Agustín[editar | editar la fonte]

Retablu platerescu de la Capiya de San Agustín.

La capiya de San Agustín foi creada ente los años 1720 y 1722. La portada realizada en yelsu, similar a la de la capiya de San Vicente, d'arcu triunfal y áticu d'estilu churrigueresco, ye una de les postreres que se realizaron.

La capiya ta cubierta con cúpula sobre pechinas, allumada por una llinterna. Tanto la cúpula como les partes llibres de les parés tán ricamente decoraes. Cuelguen a los llaos pintures de 1722 de Miguel Jerónimo Lorieri y Francisco del Planu, qu'amuesen escenes de la vida de la Virxe.

El retablu ye renacentista platerescu y foi construyíu en 1521 pa la capiya de Santiago de la mesma Catedral. Doña María de Alagón y Cariñena, vilba del camareru del arzobispu don Alonso d'Aragón, encargar a los escultores Gil Morlanes el Mozu y Gabriel Yoly, pintándolo Martín de Aniano y Martín García. El basamento ye de tables pintaes y el bancu presenta cinco hornacina con escenes de la vida de la Virxe realizaes probablemente por Yoly: la Anunciación, la Adoración de los Reis Magos, Pentecostés y la Dormición de la Virxe. Nel centru, una gran escultura policromada de San Agustín, realizada en 1722 pol escultor José Sanz Alfaro, que sustitúi a l'antigua figura de San Agustín que fuera treslladada a la capiya de Santiago. A los llaos escultures de San Bartolomé de Yoly y San Ambrosio de Morlanes. Na parte cimera, escenes del Bautismu de Cristu de Morlanes, de San Joaquín cola Virxe Neña de Yoly y, nel centru, un medallón cola Virxe con Neñu. Rematando'l retablu, la escena del Abrazu de la Puerta Dorada y el Padre Eternu.

Capiya de Santu Dominguito de Val[editar | editar la fonte]

La capiya de Santu Dominguito de Val, patrón de los infantes de la escolanía de la ciudá y de los molacinos, crear pola unión de les antigües capiyes del Espíritu Santu y del Corpus Christi en 1671. Supuestamente caltiénense restos del santu.

La portada foi realizada en yelsu sobre pedestal de mármol, hacia 1700, n'estilu churrigueresco. Destáquense los relieves de Santu Dominguito de Val y de la Eucaristía, que se completa coles imáxenes d'otros santos.

L'interior ta cubiertu por una cúpula elíptica con llinterna, montada sobre pechinas, bien trabayada en yelsu con dibuxos enxareyaos d'inspiración morisca, en tou similar a la de la Capiya de San Valero. El retablu ye churrigueresco de trés calles, de madera dorao del sieglu XVII. Apoderáu pola figura de Santu Dominguito de Val crucificáu, vistíu coles ropes de los Neños del Coru de la catedral. A los llaos, escultures de San Franciscu Xavier y San Inaciu de Loyola, y rematando el retablu, un cuadru de la Virxe de Guadalupe. Los murios tán cubiertos con pintures que Camón Aznar atribúi a Bartolomé Vicente. Los llenzos cunten el milagru qu'asocedió na catedral en 1427, cuando un moru intentó profanar la Sagrada Forma qu'una muyer guardara mientres la eucaristía, convirtiéndose la Forma nun formosu neñu.

Capiya de los arcánxeles Miguel, Gabriel y Rafael[editar | editar la fonte]

Retablu de la capiya de San Miguel, con escultura de Juan de Ancheta.

La capiya de los arcánxeles Miguel, Gabriel y Rafael, o a cencielles capiya de San Miguel, foi mandada construyir y financiada por Gabriel Zaporta, señor de Valimaña, el 13 d'ochobre de 1569, con mires de convertila na so capiya funeraria. Del so enterramientu namái se caltuvo la tapa del sarcófagu, una chapa de bronce repujada con una efixe de Zaporta, obra d'Hernando d'Ávila de 1578, qu'anguaño s'atopa nel Muséu Capitular.

La portada, construyida en 1570 polos alarifes zaragozanos Francisco y Jerónimo de Santa Cruz acordies con trazar del pintor Tomás Peliguet, ye d'estilu platerescu, con pedestales de mármol negro y el restu de yelsu policromado, asonsañando materiales más caros. Sobre la clave del arcu, l'escudu de Zaporta. La rejería de bronce ye la meyor de la catedral, tamién realizada n'estilu platerescu por Guillén Trujarón en 1570. Estremada en tres cuerpo, sobre basamento de mármol negro los dos cuerpos esteriores, ta rematada poles armes de Zaporta, anxelones y lacerías.

L'interior ta cubiertu por una bóveda de crucería estrellada. Los azulexos del averaderu que cubre la parte inferior de les parés créese que son del pintor Pedro Morone de Siena y tán fechaos ente 1572 y 1575. El retablu del sieglu XVI ye un bellu exemplu d'alternanza d'obra de madera cola escultura d'alabastru. Les figures son de Juan de Ancheta, escultor d'Azpeitia, la obra de Guillén Salbán y les pintures a Juan de Ribera. Nel bancu apaecen, d'izquierda a derecha, los relieves de dos evanxelistes, l'Anunciación y otros dos evanxelistes, realizaos n'alabastru. Nos estremos, figures de Santa Lucía y Santa Apolonia realizaes en madera. Nel cuerpu principal, nel centru, una fornica qu'amuesa a los trés arcánxel Miguel, Gabriel y Rafael triunfantes sobre los demonios, al llau esquierdu escultures de San Gabriel y san Francisco y al llau derechu imáxenes de San Jerónimo y San Guillermo de Bourges. El retablu vien rematáu poles imáxenes de San Pedro y San Pablo, ente los que s'atopa un Calvariu.

Capiya de Santa Elena, de La nuesa Señora del Carmen o del Santísimu Sacramentu[editar | editar la fonte]

La capiya de Santa Elena, de Nuesa Señora del Carmen o del Santísimu Sacramentu foi reformada ente 1637 y 1646 por orde de don Francisco de Liñán.

La portada ye d'un estilu que se llamó protobarroco, un barrocu ensin escesiva decoración, tallada toa ella en yelsu. Sobre'l frontón, enriba de les armes del fundador, nuna fornica, la figura de Santa Elena. La rexa d'entrada tamién ye d'un estilu barrocu bien austeru, obra de Pedro de Tapia.

L'interior ta cubiertu con cúpula allumada por una llinterna nel so centru, decorada n'estilu barrocu con yeserías qu'amuesen a los cuatro evanxelistes y seis profetes. El retablu foi contratáu en 1637 con Ramón Senz, escultor, Bernardo Conil, ensamblador, y Juan Galván y Juan de Orcoyen, dambos pintores. Sicasí, gran parte de les pintures son de Francisco Lupicini, pintor de Florencia del sieglu XVII, que les contrató en 1638. Son de Lupicini les escenes de la vida de Santa Helena del retablu que s'atopen nel bancu y otres na parte la central, Crucifixón, La estigmación de San Francisco, Santa Catalina de Siena y el Descendimiento. Tamién son sos los llenzos de les parés llaterales, Invención de la Santa Cruz por Santa Helena, Milagru de la culiebra nel desiertu, Xubida al Monte Calvariu del Emperador Heraclio y Adoración de la Santa Cruz el día del Xuiciu Final. La imaxe que preside'l retablu ye una escultura de la Virxe del Carmen asitiada nel sieglu XIX; tratar d'una escultura barroca d'empiezos del sieglu XVIII, que se rellaciona col taller de les Mesa.

Capiyes meridionales[editar | editar la fonte]

Capiya de San Valero.

Capiya de San Valero[editar | editar la fonte]

La capiya de San Valero, patrón y obispu de Zaragoza, foi decorada por orde del arcedianu Miguel Anonio de Urrutigoiti ente 1696 y 1698.

La portada churrigueresca, bien decorada en yelsu, ta presidida por dos escultures de San Pedro y San Pablo, escoltaos pol escudu del Cabildru Metropolitanu.

L'interior ta cubiertu por una cúpula oval sobre pechinas y que tien una llinterna nel centru p'allumar la capiya. Ta bien decorada con yeserías, similar a les de la capiya de Santu Dominguito de Val. El retablu, tamién churrigueresco, de madera dorao del sieglu XVII, amuesa escenes de los santos Valero, Vicente y Lorenzo. Nos llaos dos grandes pintures decoren les parés: L'interrogatoriu de San Valero y San Vicente por Daciano y Llegada del craniu de San Valero a Zaragoza, dambes del sieglu XVII. L'autoría ye aldericada, anque s'atribúin a Pedro García Ferrer o a Bartolomé Vicente.

Capiya de La nuesa Señora de les Nieves[editar | editar la fonte]

La capiya de Nuesa Señora de les Nieves foi acondicionada por doña Ana Manrique, condesa de Puñu-en-cara, por que sirviera de capiya funeraria del so hermanu, don Pedro Manrique, arzobispu de Zaragoza, a la so muerte en 1615.

Capiya tardogótica que caltién la portada de la dómina de Hernando d'Aragón, anque la bóveda de crucería foi abierta pa introducir una llinterna. El retablu barrocu completar con delles pintures atribuyíes a Francisco Jiménez Maza, ente les que destaquen la Fundación de la ilesia de Santa María la Mayor o Santa María de les Nieves nel monte Esquilino de Roma y la de Santu Dominguito de Val.

Capiya de San Bernardo[editar | editar la fonte]

Detalle del conxuntu renacentista n'alabastru de la capiya col sepulcru del arzobispu Hernando d'Aragón.

La capiya de San Bernardo de Claraval ye una de les obres cume de la renacencia aragonesa. D'ente 1549 y 1555, contién les tumbes del arzobispu don Hernando d'Aragón, que la mandó realizar, y de la so madre doña Ana de Gurrea. Juan Vizcaín realizó'l sepulcru del arzobispu y Juan de Liceire el de la so madre. El retablu de la capiya de San Bruno, encargar al escultor Pedro de Moreto. Tol conxuntu foi realizáu en alabastru. La rexa, renacentista tamién, foi realizada por Guillén de Trujarón en 1553.

Ye esta la capiya que pidió esti arzobispu p'alzar el so panteón familiar, y por tanto, dispunxo de tolos recursos económicos pa faer d'ella un relevante conxuntu artísticu. Pa ello disponía d'un espaciu de planta cuadrangular que foi cubiertu con bóveda de crucería estrellada, anque la que nos llegó ye frutu d'una reforma barroca de 1640. Fueron dispuestos trés retablos n'alabastru, el central dedicáu a san Bernardo y los llaterales al propiu preláu y a la so madre.

El retablu central de Pedro de Moreto, fíu del florentín Juan de Moreto, ye'l de mayor calidá. Ta formáu por un zócalo, onde s'asitien les armes de Hernando d'Aragón y un bancu con delles escenes: la Degollación de los Inocentes, la Circuncisión y Jesús ente los doctores. Estes tán dixebraes por forniques qu'alluguen figures d'obispos. El cuerpu estremar en trés calles que dixebren columnes corinties profusamente llabraes. Les llaterales presenten relieves sobre la Natividá (a la izquierda del espectador) y la Presentación de Jesús nel Templu. La cai central acutar a l'Apaición de la Virxe a san Bernardo y con ánxeles tenentes de les armes de don Hernando coronaes por un medallón de la Trinidá.

Ente'l retablu y los dos mausoleos dispónense estatues de los reis d'Aragón dende Xuan I hasta Fernando'l Católicu y Carlos I.

El complexu funerariu de Hernando d'Aragón foi esculpíu por Bernardo Pérez en 1550 con ayuda del imaginero Juan Pérez Vizcaín. Respuende al tipu de llechu con imaxe yacente del difuntu sobre la urna afatiada de pontifical. Nel frontal y agospiaes en veneres represéntense les alegoríes de les virtúes xunto con una inscripción gloriadora. Acompañar con un retablu del mesmu autor realizáu en 1553, que consta d'un bancu, cuerpu con trés calles y áticu. Na cai central represéntase la Crucifixón y nes llaterales san Valero y san Blas, coronáu tou ello col Xuiciu final.

En cuanto al de la so madre, doña Ana de Gurrea, engarráu al del so fíu, amuesa una composición similar. Foi esculpíu por Juan de Liceire, y ye calidable inferior al del arzobispu. Nel so sepulcru apaez yacente y vistida col hábitu de Santiago. Nel so retablu apaecen, na cai central, la Virxe col Neñu y santa Ana, y nes llaterales san Xuan Bautista y Santiago el Mayor. Nel áticu, la Natividá de María.

Retablu con estatua de San Benitu atribuyida a José Ramírez de Arellano.

Capiya de San Benitu[editar | editar la fonte]

La capiya de San Benitu foi mandada construyir por don Hernando d'Aragón pa recoyer los cuerpos de los sos sirvientes, siendo inaugurada'l 4 d'agostu de 1557. La capiya foi reformada en 1762 pola baronesa de Sangarren, colo que se perdió'l retablu renacentista orixinal coles pintures que Jerónimo Cósida realizara en 1552. La portada nun tien nengún elementu decorativu, siendo n'arcu apuntáu, tal como lo yeren les primeres capiyes de la Catedral. La capiya inda ta cerrada cola rexa renacentista orixinal realizada por Guillén de Trujarón en 1556.

L'interior ta cubiertu con una bóveda de crucería, coles armes de don Hernando d'Aragón nes ménsulas que la soporten. Mientres la reforma del sieglu XVIII introdució una llinterna nel centru. El retablu actual ye de transición ente'l Barrocu y el Neoclasicismu; nél destaquen, na parte central, la imaxe de San Benitu, atribuyida a José Ramírez de Arellano, y nel áticu, una figura de San Cristóbal, atribuyida al taller del mesmu autor.

Capiyes llaterales (Evanxeliu)[editar | editar la fonte]

Capiya de San Marcos[editar | editar la fonte]

La capiya de San Marcos, o del Monumentu, foi reformada a principios del sieglu XVIII pa instalar el Monumentu Eucarísticu del Xueves Santu, y de ende'l so nome.

La portada ye churrigueresca, de yelsu sobre pedestales de mármol, realizada en 1711 por José Serra. Amuesa relieves colos preseos de la Pasión, el Llibru de los Siete Sellos, bustos de la Virxe y San Xuan Evanxelista; tou rematáu pola imaxe del Padre Eternu.

L'interior ta cubiertu con una cúpula, cubierta con pintures d'ánxeles neños que porten les armes de Cristu», sobre pechinas, ilustraes colos cuatro Virtúes: Xusticia, Fe, Esperanza y Caridá, tou ello obra de Juan Zabalo. Ente 1711 y 1713, Juan Zabalo non yá pintaría los techos, sinón tamién los grandes llenzos de les parés, La Entrada de Jesús en Xerusalén y El besu de Judas. Na reforma del sieglu XVIII esanicióse'l retablu y sustituyóse por un telón, que despinta'l Monumentu de Xueves Santu.

Capiya de la Nacencia[editar | editar la fonte]

Retablu con oleos de Roland de Mois.

La capiya de la Nacencia foi fundada pol infanzón Jerónimo Ferrer Cerdán el 27 de xunetu de 1584, col enfotu de convertila en panteón familiar. Doña Ana Clavero, esposa del anterior, terminó la obra a la muerte del so home.

La portada del sieglu XVI ye bien senciella, rematada coles armes de Ferrer Cerdán. La rexa de bronce ye renacentista, de 1586, realizada por Hernando d'Ávila, que tamién fixo la de la capiya de San Miguel pa Zaporta.

L'interior ta cubiertu por una bóveda de crucería, en que les sos cuatro ménsulas apaecen los escudos de Ferrer Cerdán y la so esposa. La parte inferior de los murios ta cubierta con cerámica de Muel. El retablu, realizáu a base de llenzos tremes nun armazón de madera dorao y policromada d'estilu clasicista, ye una obra maestra de la pintura renacentista de Roland de Mois. El basamento contién les siguientes pintures: La Epifanía, La Redención y la Presentación nel Templu. Nel cuerpu principal, estremáu en trés calles, atópase la pintura de la Natividá del Neñu Jesús y l'adoración de los pastores. Nes cais llaterales tables de San Jerónimo (embaxo izquierda), Santu Domingu de Guzmán (enriba izquierda), San Vicente Ferrer (embaxo derecha) y San Franciscu d'Asís n'oración (enriba derecha). Nel áticu, hai un cuadru de Jerónimo de Mora[7] d'hacia 1616 que representa a los dos Sagraes Families con san José, santa María, san Joaquín, santa Ana y el Neñu.

Capiya de les santes Xusta y Rufina[editar | editar la fonte]

La capiya de les santes Xusta y Rufina foi fundada por don Mateo Virto de Vera, Inquisidor Apostólicu del Reinu d'Aragón, en 1643 col enfotu de convertilo en panteón familiar. Les obres realizar ente 1643 y 1644. Col pasu del tiempu, la capiya sería heredada polos condes de Guara y más tarde polos duques de Villahermosa, que la emplegaron pal mesmu fin.

La portada ye bien severa, con arcu de mediu puntu y llabores de yelsu. L'interior ta cubiertu con una cúpula sobre pechinas con llinterna, decorada con pintures de Juan Galván. Esti pintor tamién ye autor de los grandes llenzos que cubren les parés, la Epifanía y la Fuxida a Exiptu y atribúyese-y el llenzu central del retablu sobre los titulares de la capiya. El retablu en sí ye de poco interés.

Capiya de San Vicente[editar | editar la fonte]

La capiya de San Vicente foi fundada en 1719 poles cofradería del Corpus Christi y de San Vicente.

El portal barrocu, suntuosamente decoráu con motivos florales, grutescos, ánxeles y diverses alegoríes, tou en estuco ensin pintar, amuesa delantre de les pilastres dos grandes escultures de San Jorge y San Mauricio. Amás pueden apreciase les imáxenes de San Vicente, San Llorienzo y San Esteban. Nel centru, sobre la clave, un gran relieve con ánxeles portando la Eucaristía nuna gran custodia.

L'interior ta cubiertu con una cúpula sobre pechinas con llinterna bien decorada al estilu barrocu. El retablu ye barrocu, doráu, bien sobriu, presidíu por una escultura de San Vicente Mártir. La escultura ye d'hacia 1760, realizada por Carlos Salas, un escultor catalán asitiáu en Zaragoza. Enriba, otra imaxe d'una custodia adorada por ánxeles realizada n'honor al Corpus Christi, la segunda advocación de la capiya.

Capiya de Santiago'l Mayor[editar | editar la fonte]

Cúpula de la capiya de Santiago'l Mayor.

La capiya de Santiago foi reformada pol arzobispu Antonio Ibáñez de la Riva Herrera pa convertila na so capiya funeraria. La reforma esanició cualquier muerte de l'antigua capiya renacentista, modernizándola n'estilu barrocu.

La portada barroca, realizada antes de 1700, ye la más espectacular de la catedral. Realizada en yelsu, con basamento de mármol, amuesa grandes figures arrodiaes de trupa xamasca, trunfos y ánxeles. Dos grandes grupos d'escultures con dos prisioneros ataos a palmeres, un grupu a cada llau, decoren la parte inferior. La piedra clave del arcu d'entrada ta cubierta pol escudu doráu del arzobispu fundador. Enriba, en forniques, figures de Santiago y los santos Roque, Sebastián y Domingo de la Calzada.

La capiya ta cubierta por una cúpula con llinterna sobre pechinas, pintada con pintures de la dómina. Debaxo, un baldaquino barrocu soportáu por cuatro columnes salomóniques, probablemente inspiráu nel Baldaquino de San Pedro en Roma realizáu por Bernini. Protexida pol baldaquino, nel centru, una estatua renacentista de Santiago Apóstol, atribuyida a Gil Morlanes el Mozu. La estatua créese que foi realizada ente 1520 y 1521, al empar que l'antiguu retablu de la capiya, qu'anguaño s'atopa na capiya de San Agustín.

Les parés tán decoraes por trés grandes pintures de Pablo Rabiella y Díez de Aux realizaes hacia 1696: La Batalla de Clavijo, L'apaición de la Virxe del Pilar en Zaragoza y El Martiriu de Santiago. Nuna de les parés, un arcosolio con una escultura d'alabastru del arzobispu orando, acueye l'enterramientu d'Ibáñez de la Riva, que foi treslladáu a la capiya en mayu de 1780, setenta años dempués de la so muerte en Madrid, el 3 de setiembre de 1710.

L'órganu de la Seo caltién elementos del sieglu XV.

Coru[editar | editar la fonte]

El coru asítiase nel centru de la Catedral, siguiendo la tradición española. Mandáu construyir ente 1445 y 1447 pol arzobispu Dalmau de Mur, que tien equí'l so sepulcru, ta formáu por 117 sielles gótiques realizaes en carbayu de Navarra polos mazoneros catalanes Francisco y Antonio Gomar, el fustero Juan Navarro y el pintor Jaime Romeu. Les sielles son bien sobries, decoraes con elementos arquiteutónicos y dellos elementos vexetales, sacante los trés sielles de la presidencia que tán daqué más trabayaes. Tres los graves daños qu'en 1498 sufrió la zona'l cimborrio (viénose embaxo unu de les pilastres del cruceru), estropióse una parte del coru, que foi restauráu por Bernardo Giner y Mateo de Cambiay ente 1532 y 1534. Cierra'l conxuntu una rexa de bronce dorao rematada con escultures de madera dorao d'El Salvador, San Pedro y San Pablo realizada por Juan Ramírez ente 1721 y 1722.

L'órganu caltién restos del órganu góticu de 1469 y tubos de los sieglos XV al XVIII. L'órganu actual ye la resultancia de la integración de la complexa hestoria del preséu realizada ente 1857 y 1859 por Pedro Roqués.

Trascoro[editar | editar la fonte]

Relieve del trascoro.

La decoración del trascoro empezar con Hernando d'Aragón y siguiríase hasta los arzobispos Andrés Santos (1579-1585), Andrés de Cabrera y Bobadilla (1587-1592) y Alonso de Gregorio (1593-1602).

Tres les reformes de Hernando d'Aragón qu'añadieron dos tramos a los pies de la catedral, la parte posterior del coru quedaba a la vista y xulgóse conveniente enguapecer con relieves escultóricos. Pa ello dispúnxose un zócalo adintelado de paneles afataos de baxorrelieves alternando con forniques aveneradas qu'allugaben estatues de bultu redondu. Ente estos elementos dispunxéronse columnes abalaustradas y tol conxuntu decoróse profusamente con motivos de grutescos nos entablamentos y anxelones nos remates de los tímpanos (triangulares nes forniques y curvos nos paneles d'escenes relixoses).

La imaginería contratar en 1557 a Arnao de Bruxeles y la ornamentación y l'arquiteutura a Juan Sanz de Tudelilla, tou según los planes del pintor Jerónimo Cósida. En 1579 concluyiríase'l tramu meridional, anque ente 1720 y 1731 incorporar nel centru un baldaquino p'agospiar l'altar del trascoro y l'imaxe del Santu Cristu. En 1587 contratar al escultor Juan Rigalte por que terminara la obra nel tramu del llau de la epístola, ayudáu por Pedro de Aramendía. El tramu opuestu, l'oriental, foi realizáu yá a finales del sieglu XVI.

Siguiendo la paré del trascoro a la izquierda de la rexa, pueden apreciase los siguientes elementos:

  • Relieve de San Pedro Arbués, asitiáu a la izquierda de la rexa d'entrada, ye un relieve en que s'amuesa l'asesinatu de Pedro Arbués na mesma Catedral. La escultura dexa ver una pequeña representación del retablu mayor de la catedral y otros detalles arquiteutónicos.
  • Capiya de Santa Marta, en que'l so retablu d'ente 1701 y 1702, atribuyíu a Gregorio de Mesa, destaca la talla de Santa Marta en madera dorao y policromada y les figures sedentes de San Xuan Bautista y del profeta Daniel.
  • Imaxe de San Xuan Bautista.
  • Capiya de les Reliquies, que'l so frente ta ocupáu por un armariu, de puertes pintaes al oleu nel Barrocu.
  • Puerta d'accesu al coru, de lacería mudéxar, presenta na so parte cimera un relieve col tribunal de la Inquisición presidíu por Pedro Arbués.
Trascoro y bóvedes de La Seo.
  • Relieve del martiriu de San Esteban.
  • Capiya de San Xuan Bautista, pequeña capiya que contién un retablu barrocu con una imaxe de San Xuan Bautista, de principios del sieglu XVIII, amás de dos cuadros de San Ignacio de Loyola y San Francisco Javier.
  • Imaxe de San Esteban.
  • Capiya de Santu Tomás de Villanueva, decorada so la iniciativa del arzobispu Manuel Pérez de Araciel y Rada, alluga una imaxe del santu titular realizada por Juan Ramírez en 1727.
  • Escultures de San Valero y de un santu obispu.

La paré del evanxeliu tien les siguientes imáxenes y capiyes:

  • Escultures de San Timoteo y San Pedro Arbués.
  • Capiya de les Vírxenes, dedicada a Santa Orosia, Santa Bárbara y Santa Catalina. Los trés vírxenes mártires apaecen nuna pintura de finales del sieglu XVI o principios del XVII.
  • Imaxe de San Raimundo.
  • Capiya de San Felipe Neri, de la primera miad del sieglu XVII, alluga un retablu de mármol nel que lo más interesante ye la figura del titular arrodillado. Amás na capiya atopen dos pintures, una de San Felipe Neri y otra de San Xuan Crisóstomo.
  • Relieve del martiriu de Santu Dominguito de Val.
  • Puerta d'accesu al coru similar a la del otru muriu. El relieve amuesa la decapitación de Santu Dominguito de Val.
  • Capiya de San Leonardo. Pequeñu retablu churrigueresco con pintures de finales del sieglu XVII completáu con dos llenzos del titular nes parés.
  • Figura de San Clemente.
  • Capiya de San Pedro Nolasco. Tien un interesante retablu barrocu de finales del sieglu XVII. Los llenzos del cuerpu son de San Xosé col Neñu, San Pedro Nolasco ante l'apaición de la Virxe y San Pedro Nolasco. El retablu rematar una Santa Ana cola Virxe y el Neñu.
  • Relieve col treslláu del cuerpu de Santu Dominguito de Val.

Nel muriu de los pies del trascoro atópase la capiya del Santu Cristu (vide infra). El muriu ta completáu por dos relieves y dos estatues. El llau de la derecha ta dedicáu a San Valero, el primer relieve de la derecha amuesa'l so martiriu, siguíu d'una figura del santu a la so izquierda y finalmente un relieve de San Valero presidiendo un conceyu. Nel llau de la izquierda un relieve de San Valero y San Llorienzo, una estatua de San Llorienzo y finalmente el martiriu de San Llorienzo.

Capiya del Santu Cristu[editar | editar la fonte]

Interior de La Seo. A la derecha, en madera escuro y alabastru, la Capiya de los arcánxeles Miguel, Gabriel y Rafael o Capiya de Zaporta. A la izquierda, trascoro y capiya y templete barrocu del Santu Cristu.

Nel centru del muriu de los pies del trascoro atópase la capiya del Santu Cristu, una de los meyores de la Catedral. Foi construyida al empar que les demás capiyes del trascoro, pero yá ente 1634 y 1639 foi modificada pa ser capiya funeraria por don Martín de Funes, canónigu penitenciariu y más tarde obispu de Albarracín. El sepulcru amuesa una figura del obispu rezando.

Alluga'l «Santu Cristu de la Seo», que tien una especial devoción na ciudá, como da muestra la zarzuela Xigantes y cabezudos:

Cristu de la Seo,

Virxe del Pilar,
fai que se samecer
y nun glayen más.
Si n'aumentu sigue
esta rebelión,
d'una gran paliza

nun llibro yo.
El Santu Cristu de la Seo.

El Cristu ye una talla renacentista de tres clavo y muertu, probablemente de la dómina de don Hernando d'Aragón. Acompañar dos imáxenes de la Mater Doliosa y San Xuan Evanxelista, figures policromadas del sieglu XVI. El conxuntu atópase debaxo d'un baldaquino soportáu por seis columnes salomóniques de mármol negro de Calatorao, obra de Juan Ramírez según proyeutu de Juan Zabalo y termináu en 1739. La cúpula del baldaquino ta ricamente decorada rematada con una imaxe de Cristu resucitáu y seis ángel colos preseos de la Pasión.

Sacristía mayor[editar | editar la fonte]

Sacristía mayor

A la sacristía apuértase al traviés d'una puerta mudéxar con elementos renacentistes de madera dorao que s'enmarca nuna portada barroca de yelsu qu'amuesa les figures del Salvador, San Joaquín, la Virxe y San José, col Neñu, el Padre Eternu y l'Espíritu Santu.

Nel interior caltiénense numberoses pintures del sieglu XVII y XVIII de les escueles valenciano y aragonés, ente les que cabo destacar una Inmaculada, el Xuiciu de Salomón, la Fuxida a Exiptu (de la escuela flamenca) y un Martiriu de San Pedro. Tamién hai que mentar el trípticu d'esmaltes de principios del sieglu XVI, obra de Nardon Penicaud, qu'amuesa escenes de la Nacencia, la Epifanía y la Circuncisión.

Hai que destacar, amás, el gran armariu, en que'l so interior caltiénense los relicarios y que les sos puertes fueron pintaes por José Luzán, maestru de Goya. Nel so interior caltiénense, ente otros, los bustu-relicarios de San Valero, San Vicente y San Llorienzo, toos de la escuela d'Avignon; el primeru donáu en 1397 y los segundos en 1440 pol papa Benedicto XIII. El bustu de San Hermenegildo de 1552 ye renacentista y obra de Juan de Orona; donación de Hernando d'Aragón. El de San Pedro Arbués ye una obra barroca de 1664. Amás, dientro del armariu tamién ta'l gran ostensorio de plata (del sieglu XVIII), l'arqueta del Monumentu del Xueves Santu (del sieglu XVI), les ánfores pa consagrar los Santos Oleos (de Pascual d'Agüero y el so fíu Fernando d'ente 1442 y 1443), candelabros, blagos, cetros, bandexes, etc.

Na sacristía tamién s'atopa la custodia procesional, que realizó l'orfebre Pedro Lamaison (con base nun dibuxu de Damián Forment) ente 1537 y 1541 con 218 quilos de plata. El gastu foi pagáu por don Hernando d'Aragón. En 1623 añadióse un últimu cuerpu, obra realizada por Claudio Yenequi en 1623, y el basamento y una imaxe de Santu Tomás, realizada por Juan Dargallo en 1735, sufragáu pol arzobispu Tomás Crespo Agüero. El conxuntu enmárcase dientro del estilu platerescu.

La naveta en forma de carabela ye una obra d'orfebrería española del sieglu XV. Aprovechóse una caracola asitiándo-y mástil, proa y popa p'asemeyar una carabela que s'asitió sobre un dragón de plata.

Diversos oxetos, pintures, escultures y vestidures (casulles, etc.) de los sieglos XVI al XVIII completen la coleición de la catedral.

Los cartularios[editar | editar la fonte]

Caltuviéronse dos cartularios, los llamaos grande» y «pequeñu» que contienen los documentos medievales más importantes de la catedral. El pequeñu foi arrexuntáu a finales del sieglu XIII y contién los documentos de los sieglos XII y XIII principalmente. El grande foi arrexuntáu nel sieglu XIV y contién documentos pontificios, reales, ventes, permutes etc. Hubo un intentu modernu de publicación, pero inda nun se llevó a cabu.

El muséu de tapices[editar | editar la fonte]

El muséu de tapices de La Seo, allugáu en dependencies amiestes, sobre l'archivu y biblioteca capitulares, tien una importante coleición, compuesta por unos 60 paños de los sieglos XV al XVIII, que dexa contemplar diverses dómines d'evolución del arte del tapiz, polo que puede considerase una de les más releventes y completes coleiciones nel ámbitu internacional.

Los más antiguos correspuenden a la serie de La Pasión, con dos tapices dataos nel primer terciu del sieglu XV: Misterios de la Pasión hasta la preparación na Cruz tamién conocíu como Historia de la Pasión, y La Crucifixón y la Resurrección.[8] Estos paños siguen con fidelidá'l llamáu «estilu d'Arrás», creáu pol conocíu centru licero d'esta llocalidá francesa de la rexón de Flandes, que produció les sos colgaduras na primer metá del sieglu XV.

De la segunda metá del sieglu XV daten otros trés series caracterizaes pol so adscripción al estilu de Tournai», por asitiase nesta ciudá un importante taller flamencu al que s'atribúi un exemplar en La Seo: el tapiz de la Espedición de Brutu a Aquitania, conocíu como'l tapiz de Les Naves.

Les series más destacaes de la coleición catedralicia de tapices, ordenaes cronológicamente, son:

  • Serie «La Pasión» (paños franceses, estilu de Arrás, primer terciu del sieglu XV): Misterios de la Pasión hasta la preparación na Cruz, La Crucifixón y la Resurrección.
  • Serie «Les Naves» (taller de Tournai, segunda metá del sieglu XV): Espedición de Brutu a Aquitania o Les Naves.
  • Serie «Asuero y Ester» (estilu de Tournai, segunda metá del sieglu XV): Llacuada de Asuero, Esaltación de Ester al tronu de Persia, Intriga d'Amen.
  • Serie «La Esaltación de la Santa Cruz» (estilu de Tournai, segunda metá del sieglu XV): Cautividá de la Santa Cruz, Esaltación de la Santa Cruz.
  • Serie «Historia de Jefté» (estilu de Tournai, segunda metá del sieglu XV): Votu de Jefté.
  • Serie «Historia de San Xuan Bautista» (paños flamencos, taller de Bruxeles, primer década del sieglu XVI) El Bautista nel Xordán, Bautismu de Xesucristu, San Xuan Bautista ante Herodes. La so prisión.
  • Serie «Historia de la Virxe» (paños flamencos, primer metá del sieglu XVI): Esaltación de María Madre de Dios.
  • Serie «Xesucristu. Simbolismu bíblicu y misterios d'Esquita» (paños flamencos, primer metá del sieglu XVI): Glorificación de Xesucristu, Resurrección de Lázaro.
  • Serie «Simbolismu bíblicu» (paños flamencos, primer metá del sieglu XVI): Presentación de Ester ante Asuero, Casamientos de San Joaquín y Santa Ana.
  • Serie «Historia de José» (paños flamencos, primer metá del sieglu XVI): José vendíu polos sos hermanos en figura de Xesucristu vendíu por Judas.
  • Serie «Guerra de Troya» (paños flamencos, talleres de Bruxeles, primer metá del sieglu XVI): Duelu de Paris y Menelao, Xuiciu de Paris.
  • Serie «Historia de Troya» (paños flamencos, escuela de Van Roome, primer metá del sieglu XVI): Matrimoniu d'Helena con Paris, Sacrificiu de Agamenón, Discordias y celos.
  • Serie «Historia de David y Betsabé» (paños flamencos, escuela de Van Roome, primer metá del sieglu XVI): David recibe a Betsabé, Coronación de Betsabé por Salomón.
  • Serie «Vicios y Virtúes» (paños flamencos, escuela de Van Roome, primer metá del sieglu XVI): El pecáu orixinal y les sos consecuencies na vida del home, Los pecaos capitales, Xuiciu Final.[9]
  • Serie «Historia de Moisés» (paños flamencos, segunda metá del sieglu XVI): Moisés sacáu del Nilo, Moisés apurríu a la so propia madre, Moisés devueltu a la princesa, Moisés neñu quita la corona al Faraón, Moisés neñu tría la corona, Moisés defende a les fíes de Jethro, Moisés presentáu a Jethro por una de les sos fíes. Matrimoniu de Moisés con Sófora, Moisés nel Horeb.
  • Serie «Zodiacu» (paños flamencos, segunda metá del sieglu XVI): Moisés tría la corona. Signu Acuariu, Sida. Signu Piscís, Alejandro y los perses. Signu Aries, El suañu de Alcides. Signu Tauro, Venus y Adonis. Signu Géminis, Curio Dentato. Signu Cáncer, El centauru Quirón. Signu Lleo, Gobiernu de José n'Exiptu. Signu Virgo, Hércules da muerte al dragón. Signu Llibra, Él ayalga de César. Signu Escorpión, Tobías, ciegu da conseyos al so fíu. Signu Sagitario, Jacob, morrebundu, bendiz a los fíos de José: Efraín y Esquitares. Signu Capricorniu.
  • Serie «Historia de Débora» (paños flamencos, segunda metá del sieglu XVI): Débora recibe a Barac, Débora armada pal combate.
  • Serie «Historia de Constantino» (sieglu XVII): Pretorianu Romanu, Nerón y Popea, Constantino ante Galerio, Batalla de la Ponte Milvio, Coronación de la esposa de Constantino.
  • Serie «Apoteosis de Baco» (sieglu XVII): Apoteosis de Baco.
  • Tapices heráldicos col escudu del arzobispu don Hernando d'Aragón y el de la caña Fernández de Heredia, Señores de Fuentes.

Tamién pueden contemplase nesti muséu oxetos y moblame artísticu —como l'arqueta gótica que caltién los restos de la infanta María d'Aragón, fía del rei Xaime I el Conquistador—,[10] y pintures, como una serie de cuatro cuadros del llamáu Maestru de la Seo o una Visitación atribuyida a Jerónimo Cósida.

La música[editar | editar la fonte]

Al igual qu'otres grandes catedrales españoles, la música siempres tuvo un llugar principal en La Seo. Yá dende'l sieglu VII tiense conocencia de la creación de testos poéticos y melodíes pa la misa de la catedral. Inclusive nel ábside románicu ver a un grupu de músicos tocar el arpa, el salteriu, el tintinábulo y les sonajas.

A partir del sieglu XIII esiste la figura del magister cantus que se dedicaba a la monodia del oficiu coral, la polifonía de la capiya de música y a la enseñanza de los neños de coru». La tradición de la enseñanza público y gratuito caltener en La Seo mientres dellos sieglos, siendo orixe de munchos de los maestros de La Seo y d'otres catedrales y capiyes, incluyendo la real. Tamién nel retablu de Hans de Suabia apaecen ánxeles músicos tocando la mandara, el salteriu, l'órganu manual y la vihuela.

Del sieglu XV caltién un ricu facistol góticu-mudéxar pa soportar los enormes llibros cola música polifónica. Los primeres magister cantus (maestros de cantar) conocíos son García Baylo y el Maese Piphan. El Maese Piphan compunxo pa los festexos de Navidá de 1487 «que fizo notaos pa cantar á los profetes, a la María y Jesús»,[11] pa ser tocaos ante los Reis Católicos. El coru de La Seo tamién yera contratáu pa les fiestes importantes de la ciudá.

Hernando d'Aragón, arzobispu de Zaragoza y virréi d'Aragón, dio un impulsu especial a la capiya de música. La música non yá va rellumar en La Seo. La Pilastra y otres ilesies y conventos de Zaragoza tamién van participar d'esta bayura. Esiste un ensame de códices polifónicos creaos a partir d'esa dómina polos maestros que pasaron pola catedral: Pedro de Apiés, Jaime Talamantes, Melchor Carbayeda, Jusepe Gay, Cristóbal Téllez, Francisco de Silos, Francisco Berge, Gaspar Cueto, Diego Pontac, Fray Manuel Correa, Bernardo del Río, Sebastián Alfonso, Andrés de Sola, Miguel de Hegües y José de Cáseda. Tamién hai que mentar a los organistes Sebastián Aguilera de Heredia y Jusepe Ximénez.

Mientres el sieglu XVII tocaron en La Seo dalgunos de los meyores intérpretes de la dómina: Juan Sebastián, Jerónimo Zamorano, Melchor Castillo y «los Clamudís» Juan, Pedro y Jerónimo. La lenta ampliación del númberu de preseos ya intérpretes embocó na gran orquesta del sinfonismo relixosu del sieglu XIX y empiezos del XX.

Los sieglos XVIII y XIX nun son tan conocíos, pero estudio recién sacaron de la escuridá a autores de la talla de Francisco Portería, José Lanuza, Francisco Javier García Fajer «lo spagnoletto», Ramón Cuéllar, Domingo Olleta, Miguel Arnaudas y Salvador Azara.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «base de datos de monumentos de Wiki Loves Monuments» (13 payares 2017).
  2. Catedral de San Salvador o la Seo Archiváu el 2 de xineru de 2011 na Wayback Machine.
  3. Foi siempres costume n'Aragón y Cataluña llamar Seo a la catedral, denominación que significa sede, lo que fai referencia a la Sede del Obispu; por ello, n'Aragón y Cataluña frecuentemente llámase "Seo" a la catedral, anque esto nun ye esclusivu de "La Seo de San Salvador" (otru exemplu ye "La Seo de Urgell" en Cataluña).
  4. «Mudejar Architecture of Aragon». UNESCO Culture Sector. Consultáu'l 16 de febreru de 2013.
  5. Esisten dellos documentos que dicen claramente que los asesinos direutos fueron los xudíos Vidal Durán y Juan de Esperán (según notes de Pedro Navascués Palacio).
  6. Fernández Clemente, Eloy en «La desapaición de los incunables de La Seo», na revista Andalán (Zaragoza, 1985).
  7. José Luis Morales Marín, La pintura aragonesa nel sieglu XVII, Zaragoza, Guara, 1980, páxs. 43 y 46. ISBN 84-85303-34-2
  8. Cfr. ÁGREDA PINU, A. M. y VERA SANZ, F. J., en CORROLADA, J. L. (coord.) (2000), páx. 128: «La más antigua serie de tapices caltenida [...] ye la serie de La Pasión, constituyida por dos paños dataos nel primer terciu del sieglu XV [...] Pertenecen estes pieces al llamáu «estilu de Arrás», que les sos carauterístiques siguen puntualmente. Convien esclariar qu'anque de forma xeneral atribuyir a los talleres de Arrás la mayor parte de los paños texíos na primer metá del sieglu XV, tan solo caltiénse anguaño una serie orixinaria d'esti centru licero, conocida como Historia de San Piat y San Eleuterio», Ana María Ágreda Pinu y Francisco Javier Vera Sanz, «Los tapices de La Seo de Zaragoza», en Corrolada Lafuente, J. L. (coord.), La Seo del Salvador, Zaragoza, Llibrería Xeneral (primer publicación por fascículos en «La Seo», Heraldo de Aragón 1998), 2000, páxs. 123-136. ISBN 84-7078-212-6.
  9. Esta serie ye tamién llamada La Redención. Unu de los tapices ye un retruque exactu del tapiz de la catedral de Palencia Sice illos a facie mexa, con idéntica orla o bordura, que lleva'l títulu de Tapiz del Pecáu o Les pasiones o Les consecuencies del pecáu orixinal nel home.
  10. «Rellumo pa los tapices», 2O minutos.es, 25-05-2005. Consulta: 7-7-2008.
  11. Geschichte der dramatischen Literatur und Kunst in Spanien d'Adolf Friedrich von Schack, na busca en llibros de Google

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • CORROLADA LAFUENTE, José Luis (1998). Historia de Zaragoza. Zaragoza musulmana (714-1118). Zaragoza: Ayto. de Zaragoza-CAI. páxs. 51-55 ISBN 84-8069-155-7.
  • CORROLADA LAFUENTE, José Luis (coord.) (2000). La Seo del Salvador. Zaragoza: Llibrería Xeneral. ISBN 84-7078-212-6.
  • GONZÁLEZ ABARGANE, José Vicente (1999), «La recuperación de la música relixosa n'Aragón», en Ars sacra, 9, marzu de 1999. ISSN 1136-5234
  • LOSTAL PROS, Joaquín y Arturo Ansón Navarro (2001). Historia de cuatro ciudaes: Salduie, Caesaraugusta, Saraqusta, Zaragoza. Zaragoza: Conceyu, Serviciu de Cultura: Caxa Inmaculada. ISBN 84-8069-225-1.
  • RINCÓN GARCÍA, Wifredo (1987). La Seo de Zaragoza. Editorial Everest. ISBN 84-241-4893-2.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]