A Pobra do Brollón

Coordenaes: 42°33′25″N 7°23′31″W / 42.55706°N 7.39194°O / 42.55706; -7.39194
De Wikipedia
A Pobra do Brollón
Alministración
País España
Autonomía Galicia
Provincia provincia de Lugo
Tipu d'entidá conceyu de Galicia[1]
Alcalde de Puebla del Brollón (es) Traducir José Luis Maceda Vilariño
Nome oficial Pobra do Brollón, A (gl)[2]
Códigu postal 27330
Xeografía
Coordenaes 42°33′25″N 7°23′31″W / 42.55706°N 7.39194°O / 42.55706; -7.39194
A Pobra do Brollón alcuéntrase n'España
A Pobra do Brollón
A Pobra do Brollón
A Pobra do Brollón (España)
Superficie 176.7 km²
Altitú 385 m
Llenda con Monforte de Lemos, Bóveda, O Incio, Samos, Folgoso do Courel, Quiroga y Ribas de Sil
Demografía
Población 1565 hab. (2023)
- 815 homes (2019)

- 833 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.48% de provincia de Lugo
0.06% de Galicia
0% de España
Densidá 8,86 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
concellodapobradobrollon.gal
Cambiar los datos en Wikidata

A Pobra do Brollón[3] (Puebla de Brollón en castellanu) ye una llocalidá y conceyu español asitiáu al sur de la provincia de Lugo, na comunidá autónoma de Galicia. Pertenez al partíu xudicial de Monforte de Lemos y a la contorna de la Tierra de Lemos. Forma parte de la Ribeira Sacra.

Llenda al norte con Incio, al sur con Quiroga y Ribas de Sil, al este con Samos, Folgoso de Caurel y Quiroga, y al oeste con Monforte de Lemos y Bóveda.

Mediu natural[editar | editar la fonte]

Xeografía[editar | editar la fonte]

El conceyu d'A Pobra do Brollón tien una superficie de 176,71 km², asitiaos ente'l Valle de Lemos al oeste, y la sierra del Caurel al este. Ta carauterizáu pola so topografía montascosa na metá esti. Hai de solliñar los siguientes montes: Alto da Veneira (1.164 m), Mioteira (871 m), O Home Grande (824 m), Cuetu de Pereira (648 m), Covallo (564 m) y Moncai (531 m). La menor altitú asítiase na Ribeira de Val de Frades, xunto al ríu Sil.

Los ríos principales son el Cabo, el Saa y el Rubín, que formen pequeños y fondos valles. Tolos ríos de la metá oeste formen parte de la cuenca fluvial del Cabo ente que los de la metá esti pertenecen a la cuenca del Lor, que fai de llinde físicu por una franxa nel este. Nes tierres qu'arrodien el ríu Sil hai una pequeña ribera.

Les especies vexetales más importantes son el pinu, el castañu y el chopu, y el toxu, l'artu y la xesta. Nos ríos predomina la vexetación de ribera.

Hidrografía[editar | editar la fonte]

La rede hidrográfica atópase allugada dientro de la cuenca del ríu Cabo, que drena la parte occidental del conceyu en direición NE-SO y que forma parte de la cuenca Miño-Sil. Los principales ríos y regueros son:

Climatoloxía[editar | editar la fonte]

El clima, na zona occidental, ye oceánicu-continental, y escontra l'este, oceánicu de monte, frutu d'una mayor altitú. Na parte occidental, les temperatures son nidies, con iviernos fríos, abondosos xelaes, y branos calorosos. L'área asitiada dientro del dominiu climáticu del monte tien unes temperatures medies en redol a los 11 °C, con amplies amplitúes que van de los 12º a los 15º. Polo que se refier a les precipitaciones tamién varien según correspuendan al sector oriental (1.500 m./añales) o al occidental (1.000 mm./añales). Los meses de máximos pluviométricos son los que van de payares a marzu y, los mínimos correspuenden a xunetu y agostu (25 mm.).

  • Precipitaciones: 1.250 mm./añales.
  • Temperatura medio/añal: 12 °C

Vexetación[editar | editar la fonte]

La vexetación componer d'especies como: el pinu, la castañal, el carbayu y el chopu, ente que la de tipu arbustivo ta epresentada pol toxu, xiblar y la xesta, ente otres.

Cerca de los ríos prdeomina la vexetación de ribera.

Demografía[editar | editar la fonte]

Puebla tenía en 2010 una población de 2.066 habitantes, 39 menos que l'añu anterior.

El conceyu cumple coles carauterístiques de la Galicia rural. La población ye regresiva, con crecedera natural negativu y con una estructura por edaes bien avieyada. La población ye esvalixada en 22 parroquies y 118 entidaes, siendo la so densidá de 12,24 hab/km² en 2008. La mayor parte de les poblaciones llevantar nel sector occidental, ente que la parte oriental ta práuticamente despoblada por cuenta de la so topografía montascosa, siendo tan solo 342 los habitantes que vivíen en 2007 en llugares de monte. Nel conceyu hai, amás, 7 aldegues despoblaes y otres 12 con menos de 5 habitantes, la mayoría d'elles concentraes nel área montascosa.

Dende principios de sieglu, la población nun cesó na so regresión (en 1900 tenía 7.992 habitantes y en 2008, 2.162); una perda debida na so mayor parte a los efeutos de la emigración, sobremanera na década de 1950 a 1960 (en 1950 tenía 8.116 habitantes, en 1960 tan solo 5.444). Nes últimes décades la regresión tamién se debe a la baxa natalidá y l'alta mortalidá.

La resultancia de too esto ye una pirámide de población con base bien estrecha y enanchada nos sos brazos cimeros: un 5% de la población tien menos de 16 años, un 50% formar les edaes entendíes ente los 16 y los 65, ente que'l 45% supera los 65. Estos datos faen que sía'l quintu conceyu más avieyáu d'España.[4] En 2007 la tasa de natalidá yera de 3,1 y la de mortalidá de 16,7.

Fonte: INE Archivu

Historia[editar | editar la fonte]

L'inesorable pasu del tiempu dexó la so buelga nestes tierres al traviés de los castros esistentes y de los restos de la cultura romana qu'entá se caltienen. L'antigua xurisdicción d'A Pobra do Brollón entendía los cotos de Cereixa, Froxende, Parada dos Montes, Pol de Lemos, Valverde, A Raíña, Salcedo y Vales, amás de les tierres pertenecientes al cotu del conventu de San Vicente del Pinu en Monforte de Lemos. L'actual capital municipal esfrutó de foros particulares, daos polos reis Sancho El Bravo y Fernando L'Emperador.

La tradición recueye que la famosa María Castaña, qu'encabezó les revueltes contra l'obispu de Lugo, allá nel sieglu XIV, yera natural de Cereixa, una de les parroquies del conceyu.

Tamién, al igual que gran parte de la zona, A Pobra do Brollón tuvo so la xurisdicción de la casa de Lemos, frente a la cual los vecinos protagonizaron una revuelta: la de los Guímaros, al negase a pagar un tributu. Cunta Amor Meilán que, el Conde al tener conocencia de tal actitú intentó sometelos coles armes y, los llabradores nun tardaron en ser sometíos al dominiu económicu del conde de Lemos, anque nuevamente volviéronse a axuntar sol pinu y alcordaron caltenese na so decisión de nun satisfaer el tributu, sacantes que-yos fuera recoyíu nes sos cases ensin necesidá d'abrir la puerta, tan solo tirando la moneda per debaxo de la puerta. Dende entós a les xentes del condáu de Lemos conózse-yos como guímaros, esto ye, axataos, valientes y desconfiables. Mientres enforma tiempu, y pa conmemorar estos episodios, los vecinos de Puebla axuntábense la madrugada de tolos domingos nes cercaníes onde tuviera llugar el llevantamientu de finales del sieglu XIV o principios del sieglu XV, col fin de tomar alcuerdos qu'afectaren a los intereses del conceyu. Finalmente mentar que, mientres la última guerra carlista hubo nestes tierres dellos incidentes.

Muertes arqueolóxiques d'interés[editar | editar la fonte]

  • A Roda do Castro, cerca d'As Laceiras, en Salcedo. Ye'l castru meyor calteníu del conceyu.
  • O Castelo, cerca d'As Caselas, en Penar do Castelo, en Salcedo. L'amenorgáu tamañu de la cortil y el so estratéxicu allugamientu, faen suponer que'l castru desempeñaba una función de vixilancia sobre la marxe derecha del Lor. Namái queden pequeños restos.
  • O Castro de Alende, en Cereixa.
  • O Castro de Lamaigrexa, en Lamaigrexa.
  • O Castro do Xunqueiro, en Óutara.
  • O Castro de Montecelo, en Fornelas.
  • A Roda do Castro, n'Abrence.
  • O Castro de Santa María, en Castrosante (destruyíu).
  • O Castro, en Piño (destruyíu).

Patrimoniu artísticu[editar | editar la fonte]

Del patrimoniu artísticu municipal tien grande interés tantu l'arquiteutura relixosa como la civil; de la primera abonden ilesies y capiyes como'l templu de Lamaigrexa de 1788 que pose una torre de tres cuerpos nel frontal y nel interior un retablu mayor neoclásicu, otros dos neoclásicu y rococó respeutivamente del sieglu XVIII, un púlpitu policromado, pila bautismal y dos piles d'agua bendito. La ilesia d'Óutara tien un retablu mayor popular de tipu renacentista y una imaxe de Santa María del sieglu XV. La ilesia de Parada dos Montes ye de finales del sieglu XIX pero caltién un retablu neoclásicu procedente del conventu de les Clarises de Monforte de Lemos. El templu de Pinel tien un retablu mayor d'estípites con talles d'interés y finalmente la ilesia parroquial de Veiga ye d'orixe románicu y se estructura con una nave rectangular y una ábside de tramu rectangular y cabecera semicircular con bóvedes de cañón y cuartu de naranxa.

Nel apartáu d'arquiteutura civil vamos destacar una carauterística específica de pueblos como Parada dos Montes onde los teyaos de les cases tán xuníos y superpuestos pa poder circular los díes de nevaes intenses y protexese asina meyor del abertal o de los ataques de llobos. L'arquiteutura popular tien el so principal esponente nos molinos. Con respetu a los palacios y cases grandes vamos señalar les blasonadas: Casa de Díaz (Ferreiros) y Casa de Fontela (A Pobra do Brollón) dambes con dos tales piedres d'armes. Casa Grande d'A Ferreirúa, güei colexu de la parroquia. Coles mesmes, tamién ye digna de mención una ponte de Barxa de Lor, que la tradición quier d'orixe romanu anque l'actual ye del sieglu XVI.

Ilesies[editar | editar la fonte]

Capiyes[editar | editar la fonte]

Palacios y cases[editar | editar la fonte]

Pontes[editar | editar la fonte]

Socioeconomía[editar | editar la fonte]

El sistema económicu encontar nel sector primariu, que se complementa con unu terciariu pocu especializáu. Ente dambos dos ocupen al 90% de la población activa.

El númberu d'esplotaciones agraries per km², ye de 6,3. Les esplotaciones son de tipu minifundista. L'agricultura tien una gama de cultivos amenorgada: patata, maíz y centenu (en retrocesu), xunto a la esplotación d'árboles frutales (castañu). L'agricultura ta enfocada al caltenimientu de la cabaña ganadera, que ye la que reporta un mayor beneficiu al llabrador, tantu poles ventes cómo pola lleche. Rescampla'l predominiu de la cabaña bovina sobre la porcina y la ovina. L'aprovechamientu forestal ye otru de los recursos de la zona, amás del cultivu de la vide en Vilachá, subzona d'Amandi, Denominación d'Orixe de la Ribeira Sacra.

El nivel d'industrialización ye práuticamente nulu, y solamente esisten actividaes del planu artesanal y autónomu. Nos últimos años, el sector testil evolucionó abondo.

El sector terciariu, escasu, atópase centráu na capital municipal. Funcionalmente, esti conceyu depende de Monforte de Lemos tantu pa servicios públicos cómo privaos. Esta particularidá esplicaría la ruralidad patente del conceyu, pos nengún nucleu puede considerase urbanu.

Les feries que se celebren son:

  • Feria d'A Pobra do Brollón, los díes 11 y 25 de cada mes;
  • Feria d'A Estación, el día 2 de cada mes;
  • Feria del Vinu en Vilachá, el primer fin de selmana de mayu.

Turismu y Ociu[editar | editar la fonte]

Una de les mayores riqueces del conceyu son los sos espacios naturales: el valle del Cabo y del Lor, constitúin privilexaes paraxes que conviden a ser percorríos. Otra de les paraxes que merez ser visitada ye la ribera del Sil na parroquia de Vilachá, onde s'atopa un conxuntu de bodegues tradicionales. Nesti casu, a los intereses etnográficos xúnese-y la posibilidá de tastiar el vinu de la zona. Yá atestando cola Sierra del Caurel, atópase Parada dos Montes, nucleu llenu d'intereses: los teyaos de les construcciones tán xuníos y superpuestos pa poder circular los díes d'iviernu cuando les nevaes aisllaben el llugar, y pa protexelo de los ataques de los llobos. Una vegada más, l'arquiteutura tradicional afacer al mediu físicu.

Rutes[editar | editar la fonte]

Nota: les rutes siguientes, anque dalgunes tienen señalización, nun tán reconocíes como rutes senderistas homologadas pola Federación Galega de Montañismo(datos públicos a setiembre de 2009).

  • Ruta de Catro Cabaleiros: ruta que lleva al traviés de la Sierra d'A Trapa hasta la Mesa de los Catro Cabaleiros (cuatro caballeros), asitiada a más de 1200 m. d'altitú na llende ente los conceyos d'A Pobra do Brollón, Incio, Samos y Folgoso do Courel, onde d'antiguo s'axuntaben los alcaldes d'estos cuatro llocalidaes.
  • Ruta Sur del Camín de Santiago: ruta pocu conocida d'esta popular pelegrinación, que trescurre pol conceyu pasando por Barxa de Lor, A Pobra do Brollón y Cereixa.
  • Ruta del Lor: ruta que lleva dende Barxa de Lor, onde hai una ponte antigua, hasta'l llugar de Paramedela, bordiando'l Lor.
  • Ruta del Mazo Santigoso a Parada dos Montes: visita a estos dos aldegues con edificaciones singulares carauterístiques de la Galicia montascosa. En Parada dos Montes, los teyaos de les cases tán xuníos pa evitar les nevaes y protexese de los llobos.
  • Ruta de Loureiro: ruta que lleva dende Salcedo hasta l'aldega abandonada de Loureiro, na vera del regueru del Mazo.
  • Ruta poles aldegues del abandonu: ruta ente ríos, molinos y montes d'árboles autóctonos que lleva a aldegues vacíes o práuticamente despoblaes: Teixeira, O Bustu, Lebrón, Pradelas y Penadexo. Esta ruta pasa tamién pola Capiya del San Vitoiro, onde se celebra una popular romería.

Sitios d'interés[editar | editar la fonte]

  • Bodegues de Vilachá, construcciones centenaries d'una piedra, nesta aldea dedicada a la vide.
  • Muséu Etnográficu del Viño, en Vilachá.
  • Sufrera de Santiorxo, esti peculiar árbol centenariu asitiáu en Santiorxo, tien más de 10 metros de perímetru.
  • Bar de Julia, Remocicada y escelente chigre na parroquia de Salcedo.

Miradores[editar | editar la fonte]

Mirador de Catro Cabaleiros.
  • Paramedela: asitiáu nes llendes col conceyu de Quiroga, puede reparase la guapura del ríu Lor y la Sierra del Courel.
  • Vos Pasos: asitiáu cerca de l'aldega d'As Laceiras y de los restos d'un antiguu castru, acolúmbrase'l ríu Lor y la Sierra del Courel.
  • Vilachá: asitiáu nesta parroquia, dende onde pueden trate los Cañones del Sil.
  • San Vitoiro: asitiáu nel visu de los cantiles, sobre la capiya de San Vitoiro (a pena do santu), parroquia de Saá. Tien accesu pola mesma capiya o pela pista de Covadelas.

Árees recreatives[editar | editar la fonte]

  • Samugueiros: asitiada nel centru de la villa d'A Pobra do Brollón, cuenta con un parque infantil, una pista de tenis, una piscina nel ríu Saa, un anfiteatru, una área de picnic y fontes.
  • As Veigas: asitiada na Mioteira, nes cercaníes d'A Ferreirúa, na pista forestal que va a Monteagudo. Cuenta con una fonte y una área de picnic.

Instalaciones Deportives[editar | editar la fonte]

  • Campu de Fútbol Municipal Vos Medos: asitiáu cerca d'A Pobra do Brollón, tien una dimensión de 108m x 69m, ye de yerba natural y tien llume. Nesti campu xuega l'equipu llocal, el CD Brollón.
  • Pabellón Polideportivu Municipal: asitiáu n'A Pobra do Brollón, na carretera del Outeiro, tien unes dimensiones de 44m x 22m y un altor de 7 a 10m.
  • Pista de Tenis: asitiada nel área recreativa de Samugueiros.
  • Pista Polideportiva de la Ferreirúa: asitiáu n'A Ferreirúa, tien una dimensión de 44m x 22m.
  • Campu de Fútbol del Xuncal: asitiáu en Piño, anguaño abandonáu.

Centros culturales[editar | editar la fonte]

  • Casa de la Cultura "Olga Novo", n'A Pobra do Brollón.
  • Biblioteca, n'A Pobra do Brollón. Con préstamos a casa y llectura en sala.
  • Oficina d'Información Xuvenil, n'A Pobra do Brollón.

Comunicaciones[editar | editar la fonte]

Ciudaes próximes Distancies
La Coruña 159
Ferrol 177
Lugo 65
Monforte de Lemos 14
Ourense 58
Ponferrada 106
Pontevedra 176
Santiago de Compostela 135
Vigo 153

A Pobra do Brollón ye un conceyu abondo bien comunicáu na metá oeste pero na metá esti les comunicaciones son dificultoses por cuenta de los altos montes.

Hai delles carreteres importantes, ente elles la N-120, que xune Logroño con Vigo, y pasa 2 km al sur de la capital municipal. N'A Estación esta carretera encruciar nun ramal (LU-652) que pasando por Bóveda y enllazando nesta cola LU-536 llega a Lugo. Paralela a la N-120, ve la carretera autonómica LU-933 Quiroga-La Rúa. Tamién hai otra carretera llocal, la LU-653, que xune'l conceyu con Incio, conceyu col qu'atiesta al norte.

Tamién pasa pol conceyu la llinia de ferrocarril Palencia-Monforte-La Coruña. Na llocalidá d'A Estación, atópase la estación d'A Pobra do Brollón bien utilizada nel s.XX pero qu'agora namái sirve pa trenes de media distancia que circulen diariamente a Vigo y Ponferrada.

Festividaes[editar | editar la fonte]

  • Fiestes de Santa Inés, en Parada dos Montes, escontra'l 20 de xineru.
  • Antroxos de Salcedo, en Salcedo.
  • Fiestes de San Blas, en Ferreiros, el 3 de febreru.
  • Fiestes de San Antonio, n'A Ferreirúa, el fin de selmana siguiente a Pascua.
  • Fiestes de San Jorge, en Eixón, el 23 d'abril.
  • Fiestes de San Isidro Llabrador, n'A Estación, el 15 de mayu.
  • Fiestes de Santa Bárbara, en Piño, en mayu.
  • Fiestes del Corpus, n'A Pobra do Brollón, en xunu.
  • Fiestes del Corpus, en Veiga, en xunu.
  • Fiestes de San Antonio, en Lamaigrexa, en xunu.
  • Fiestes del Carmen, na Llabrada, escontra'l 15 de xunetu.
  • Fiestes de Santa María Madalena, na Veneira de Roques, en xunetu.
  • Fiestes de Santiago, en Castroncelos, el 25 de xunetu.
  • Fiestes del Carmen, en Óutara, a principios d'agostu.
  • Fiestes del Carmen, en Canedo el primer domingu de setiembre.
  • Fiestes de San Antonio, en Fornelas, el primer domingu d'agostu.
  • Fiestes de San Mamed, en Vilachá, el 7 d'agostu.
  • Fiestes del Salvador, en Vilachá, escontra'l 8 d'agostu.
  • Fiestes del Divín Ecce Homo, en Ferreiros, el 10 d'agostu.
  • Fiestes de La nuesa Señora, en Saá, el 15 d'agostu.
  • Fiestes de La nuesa Señora, en Piño, el 15 d'agostu.
  • Fiestes de La nuesa Señora, en Pinel, el 15 d'agostu.
  • Fiestes de San Roque, en Castrosante, escontra'l 16 d'agostu.
  • Fiestes del Rosario, en Liñares, a mediaos d'agostu.
  • Romería de Santa Llucía, en Santalla de Rei, el penúltimu sábadu d'agostu.
  • Fiestes de San Bartolomé, en Eixón, escontra'l 24 d'agostu.
  • Romería de San Vitoiro, na capiya de San Vitorio de Saá, el 27 d'agostu.
  • Fiestes de San Ramón, en Salcedo, a finales d'agostu.
  • Fiestes de Santa Llucía, na Abrence, a principios de setiembre.
  • Fiestes de los Remedios, n'A Ferreirúa, el 8 de setiembre.
  • Fiestes de San Miguel, en Canedo, escontra'l 29 de setiembre.
  • Fiestes de San Froilán, en Pacios de Veiga, escontra'l 4 d'ochobre.
  • Fiestes del Rosario, en Cereixa, escontra'l 5 d'ochobre.

Pobrenses importantes[editar | editar la fonte]

Parroquies[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Otros artículos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]