Zaratu de Polonia

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Kongresówka
Królestwo Polskie
Царство Польское
Tsárstvo Pólskoye
Reinu de Polonia

Protectoráu del Imperiu rusu

Flag of Poland.svg

1815-1915

Flag of Poland.svg

Bandera de Polonia

Bandera

Llocalización de Polonia
Localización de la Polonia del Congresu.
KingdomofPoland1815.jpg
Reinu de Polonia, 1815-1830.
Capital Varsovia
Rei de Polonia
 • 1815–25 Alejandro I
 • 1825–31 Nicolás I
(depués el Reinu incorporar a Rusia)
Historia
 • Afitáu 1815
 • Llevantamientu de Xineru 23 de xineru de 1867
 • Primer Guerra Mundial 1915
Moneda Złoty, Rublu

.


El Zarato de Polonia, Polonia del Congresu (en polacu: Kongresówka) o reinu de Polonia (en polacu: Królestwo Polskie; en rusu: Царство Польское, Tsárstvo Pólskoye), tamién conocida como la Polonia rusa, foi un Estáu creáu nel Congresu de Viena 1815 tres la cayida de Napoleón Bonaparte (y socesor en gran parte del Gran Ducáu de Varsovia), xuníu al Imperiu rusu. Tres el llevantamientu polacu de 1830 foi integráu nel Imperiu rusu hasta 1915 cuando na Primer Guerra Mundial quedó en manos de Alemaña.

Historia[editar | editar la fonte]

Orixe[editar | editar la fonte]

Tres la derrota definitiva del Primer Imperiu francés en 1815, quedó extinto el Gran Ducáu de Varsovia fundáu por Napoleón I como compensa a la collaboración polaca cola Francia napoleónica, y el territoriu del Gran Ducáu (que tomaba gran parte del antiguu Reino de Polonia-Lituania) quedó ocupáu por tropes del Imperiu Rusu, d'Austria y de Prusia, aprosimao según les llendes fites nes Particiones de Polonia.

La esistencia del Gran Ducáu de Varsovia llamó l'atención de les grandes potencies europees nel Congresu de Viena, en tantu amosaba la necesidá de compensar a Rusia pol so auxiliu na Guerra de La Sexta Coalición y sancionar a los polacos por sofitar a la Francia napoleónica.

Magar ello, les tensiones ente Gran Bretaña y Austria per un sitiu, y Rusia y Prusia por otru, motivaron qu'a suxerencia del embaxador francés Talleyrand creárase un tao satélite polacu, que'l so monarca sería'l zar rusu pero con cierta autonomía cultural y aduanero, amás de tener una asamblea nobiliaria propia y un pequeñu exércitu propiu, Estáu que se llamaría Polonia del Congresu, plan que foi implementáu con ayuda del diplomáticu polacu Adam Jerzy Czartoryski, al serviciu del zar Alejandro I mientres el Congresu de Viena. Esti nuevu Estáu entendería les rexones polaques de Kalisz, y otres zones que tomen los actuales voivodatos de Lublin, Świętokrzyskie, Łódź, Mazovia y Podlaquia, con 3,3 millones d'habitantes y unos 128 500 km².

Evolución[editar | editar la fonte]

La Polonia del Congresu foi bautizada oficialmente como "Reinu de Polonia" pero llueu l'autonomía interna polaca -la cual inclusive aprobó la Constitución polaca en 1815- topetó fuertemente cola tradición de autocracia centralista del Imperiu Rusu, que les sos autoridaes aguantar a respetar l'autonomía polaca. En cuantes que la mesma Rusia escarecía tantu de llendes al poder omnímodu del zar como de Constitución, dotándose de la so primer Constitución namái en 1906.

Asina, el gobernadores rusos unviaos en representación del zar Alejandro I llueu amosaron el so descontentu poles llibertaes concedíes al Reinu Polacu (que xulgaben "escesives") y refugaron siguir les pautes fites na constitución de dichu Reinu, lo cual xeneró'l primer descontentu ente les élites polaques.

Perda d'autonomía[editar | editar la fonte]

La fallida Llevantamientu de Payares revuelta polaca de 1830-1831 en pro de la independencia total causó que'l zar Nicolás I (socesor de Alejandro I dende 1825) amenorgara notablemente l'autonomía polaca, suprimiendo l'asamblea nobiliaria, l'aduana polaca, y l'exércitu autónomu polacu, y espulsando de la alministración pública a los funcionarios nativos, pa reemplazalos con funcionarios nacíos en Rusia, situación que foi agravada con diverses normes que faíen a Polonia cada vez más dependiente de Rusia. En 1832, Nicolás I abolió la Constitución polaca, teniendo en cuenta que la mesma Rusia yera una autocracia y escarecía de Constitución. Nicolás I caltuvo'l títulu de "Rei de Polonia", aportunando n'integrar dafechu los territorios polacos al restu del Imperiu Rusu, enzancando les actividaes del cleru católicu polacu ya imponiendo una severa censura de prensa.

La derrota rusa na Guerra de Crimea en 1856 y la abolición de la servidume en 1861 por obra del zar Alejandro II dieron ánimos a un enfotu de lliberalización na Polonia del Congresu, empezando una serie de reivindicaciones nacionalistes en favor de los polacos. Estes fueron refugaes de manera tayante pola corte rusa y causaron una nueva revuelta en 1863.

La posterior sublevación polaca de 1863 tamién foi suprimida violentamente per Rusia, y na práutica esanició toa muerte d'autonomía de la Polonia del Congresu: l'alministración civil quedó en manos de funcionarios rusos de manera casi esclusiva, la enseñanza universitaria o escolar en idioma polacu quedó prohibida en toles sos formes, foi torgada l'espardimientu d'estudios tachaos de "revesosos" poles autoridaes ruses como la hestoria de Polonia o l'analís de la lliteratura polaca, y les provincies polaques fueron incorporaes al Imperiu Rusu sol nome de "Tierres del Vístula" (en rusu Privíslinski Krai) pa evitar usar el nome "Polonia".

En paralelu, gran parte de la élite cultural polaca, sospechosa de "nacionalismu y separatismu" debió exiliarse o foi deportada a Siberia poles autoridaes zaristes, qu'impunxeron agora gobernadores militares na antigua Polonia del Congresu, mientres el mesmu zar escluyía a les "Tierres del Vístula" del algame de les sos polítiques lliberales ya imponía ellí los principios de "Ortodoxa, Autocracia, y Nacionalismu" - desenvueltos pol conde Serguéi Uvárov - como base del réxime, entendiendo que la "Polonia del Congresu" tenía d'integrase al restu del Imperiu Rusu so estos trés elementos: preeminencia del cristianismu ortodoxu, obediencia a la autocracia del zar, y suxeción al nacionalismu ruso esaniciando'l nacionalismu polaco.

De la mesma, escontra 1875 el nuevu zar Alejandro III prohibió l'usu del idioma polacu n'instituciones gubernatives de toa especie, según en documentos oficiales y cartelos públicos teniendo de ser sustituyíu pol idioma rusu ya impúnxose una severa censura contra toa clase de publicación en llingua polaca, promoviendo la rusificación de les "Tierres del Vístula" y calteniendo un ampliu aparatu de represión policial zarista contra sospechosos de "nacionalismu polaco".

Últimos años[editar | editar la fonte]

Magar estes graves dificultaes, la "Polonia rusa" caltuvo un nivel de crecedera económica mayor al del restu de provincies imperiales ruses, y el sentimientu nacional polacu caltúvose vivu, fracasando la rusificación patrocináu viviegamente poles autoridaes zaristes, al puntu qu'escontra fines del sieglu XIX la Polonia rusa caltenía una población de casi 9 millones d'individuos con focos industriales d'importancia en Varsovia, Łódź, y Lublin, según una serie de ferrocarriles que la conectaben fácilmente al restu del Imperiu Rusu.

Tocantes a la evolución política, la nueva élite polaca refugaba recurrir de nuevu a una revuelta armada contra Rusia y pretendía algamar primero mayor autonomía por aciu el desenvolvimientu económicu y la industrialización, según ameyorar el nivel de vida de la clase obrera y el campesinado como fundamentu pa recuperar al llargu plazu la independencia perdida. Ello ye que tres los fracasos de 1831 y de 1863 los nuevos intelectuales polacos condergaron dambes revueltes como "falambaldres" y "poco realistes", alegando que nuna Polonia atrasada y aprobetada trunfara la sublevación namái pa retornar al dominiu rusu en curtiu plazu, y refugando tamién qu'una Polonia restablecida fuera simple calcu del vieyu Reino Polacu-Lituanu, del cual cuestionaben el papel pocu nacionalista de la aristocracia.

El reináu de Nicolás II dende 1893 dexó una leve lliberalización que dexó'l surdimientu de partíos políticos ente los polacos, según un discutiniu políticu-social más amplia y manifestaciones a favor o en contra de los movimientos políticos asocedíos nel Imperiu (como la Revolución rusa de 1905 y la creación de la primera Duma), anque'l gobiernu zarista caltuvo un firme centralismu y torgó a la Polonia rusa toa autonomía política efectiva.

La Primer Guerra Mundial alterió drásticamente a la Polonia rusa, y nun primer momentu tantu l'Imperiu Rusu como les Potencies Centrales ufiertaron independencia a la población polaca si xunir al so bandu, y de fechu en dambos llaos de la guerra hubo contingentes militares polacos. Les derrotes ruses de 1915 a manos de los alemanes motivaron la Gran retirada rusa (1915) onde les autoridaes zaristes y les sos tropes abandonaron la mayor parte de la Polonia del Congresu executando un azotáu plan de tierra quemada sobre la infraestructura polaca, hasta qu'en setiembre de 1915 casi tola Polonia rusa taba baxu control militar del Imperiu Alemán o de Austria-Hungría, poniendo fin de manera efectiva a la "Polonia del Congresu".

Na "Polonia del Congresu" nacieron Marie Curie, Józef Piłsudski, Henryk Sienkiewicz, Rosa Luxemburgu y Maximiliano Kolbe.

Fuentes[editar | editar la fonte]






Zarato de Polonia