Particiones de Polonia

De Wikipedia
República de les Dos Naciones.

Particiones de Polonia (en polacu: Rozbiór o Rozbiory Polski, en lituanu: Abiejų Tautų Respublikos padalinimai, en bielorrusu: Падзелы Рэчы Паспалітай) ye'l términu emplegáu pa designar les divisiones socesives de la República de les Dos Naciones nel sieglu XVIII ente Rusia, Prusia y Austria. Mientres esti periodu les estructures gubernamentales llevaron a la eventual desapaición del país.

Primer Partición (1772)[editar | editar la fonte]

Polonia-Lituania dempués de la primer partición como un protectoráu del Imperiu rusu 1773-1789.

Según el tratáu que se robló en 1772, la República de les Dos Naciones estremar ente Rusia, Austria y Prusia.

Na dómina de Pedru I el Grande y Catalina la Grande de Rusia, Polonia conoció momentos de debilidá. Nesta etapa foi escoyíu rei Estanislao Augusto Poniatowski, quien intentó introducir reformes, como la Constitución del 3 de mayu, pero la presión de Rusia, Prusia y Austria y l'oposición de los nobles torgaron la so realización, lo que llevó a la Primer repartida de Polonia.

En febreru de 1772, en San Petersburgu, axustáronse les condiciones del esmembramientu de Polonia, que cuntaba cola oposición de María Teresa d'Austria. Sicasí, Austria xuntar al tratáu n'agostu del mesmu añu.

La Dieta polaca tuvo que dar la so conformidá a la desmembración del país, en 1773. Rusia apoderar de Livonia y Bielorrusia hasta'l Dviná y el Dniéper. Austria se anexonó los siete voivodatos de la Galitzia Oriental y la Pequeña Polonia, sacante Cracovia. Prusia, gobernada por Federico II el Grande (quien moviera los filos pa la desmembración de Polonia), pudo realizar el so suañu de xunir Brandeburgu y Prusia al traviés de Prusia Central (sacante Danzig y Thorn), que anexonó al so Reinu xunto a una porción de Polonia que diba hasta'l ríu Niemen.

Por cuenta de la división de Polonia ente les potencies centroeuropees y Rusia, el resolución del conflictu rusu-turcu facilitóse.

Segunda Partición (1793)[editar | editar la fonte]

Segunda Partición.

Trescurríes dos décades d'esta repartida, el predominiu políticu de Rusia sobre Polonia intensificóse, al estremu que'l rei Estanislao II Poniatowski y los aristócrates del Sejm preferíen caltener la influencia rusa y abstenese d'enllantar reformes polítiques y alministratives que fortalecieren a Polonia, por medrana a qu'esto provocara una invasión rusa y la perda de los privilexos de l'aristocracia.

Los embaxadores rusos unviaos por Catalina la Grande influyeron decisivamente p'asegurar, con sobornos o promeses, que los aristócrates polacos del Sejm oponer a intentos reformadores. Sicasí, otros nobles polacos d'idees lliberales entendieron que'l fortalecimientu de les instituciones nacionales yera la única vía de caltener la precaria independencia del país, no cual topetaben cola nobleza polaca más conservadora y tradicional. Estos reformistes consiguieron qu'en 1791 redactárase una constitución, la Constitución del 3 de mayu, qu'esaniciaba diversos defectos de la vida política na República de les Dos Naciones, suprimiendo'l liberum vetu y los privilexos de l'aristocracia, afitando'l derechu de votu en favor de les clases medies emerxentes, y asitiando a los llabradores so proteición direuta del rei (quitando esi poder a los nobles).

La Constitución del 3 de mayu de 1791 significó pa Polonia una meyora na so alministración, pero tamién el fin de l'anarquía llexislativa y gubernamental que dexaba la influencia del Imperiu rusu. Los aristócrates polacos descontentos cola nueva constitución formaron la Confederación de Targowica, auspiciada pol Imperiu rusu, y n'abril de 1792 llanzaron una revuelta contra la Constitución recién aprobada. Coles mesmes, esti fortalecimientu del gobiernu central polacu atacaba les aspiraciones de Rusia, que prefería caltener una Polonia debilitada y suxeta a la influencia rusa.

Los reformistes del Sejm, xunto col rei Estanislao II Poniatowski, tuvieron d'encarar una guerra contra los nobles rebalbos y les tropes ruses que los sofitaben; asina combatieron dirixíos por Tadeusz Kosciuszko, mas fueron vencíos en condiciones de grave inferioridá numbérica. Los reformistes polacos pidieren el sofitu de Prusia, pero'l rei prusianu Federico Guillermu II tarrecía fundadamente'l lliberalismu espresáu na nueva Constitución polaca, que copiaba munches idees estrayíes de la Revolución francesa; considerando más ventaxosu xunise a una Rusia autocrática que sofitar a una Polonia lliberal, les tropes prusianes negaron sofitu a los polacos.

Tres una rápida campaña militar de 1792, el mesmu rei Estanislao II Poniatowski xunir a la Confederación de Targowica, al igual que munchos poderosos aristócrates; los polacos partidarios de la Constitución del 3 de mayu quedaron quitaos de toa ayuda y tuvieron d'emigrar masivamente. Pela so parte, Prusia reclamaba a los rusos territorios en Polonia como compensa por abandonar a los polacos reformistes. Asina, l'Imperiu rusu y Prusia alcordaron una nueva partición en xineru de 1793: Rusia apoderar de 250 000 km² de los territorios polacos al este del ríu Bug y otros territorios ucraínos y rutenos, ente que Prusia tomaba posesión de la Posnania qu'incluyía la desaguada del Vístula, 58 000 km², llegando a apenes 80 quilómetros de Varsovia. La Constitución del 3 de mayu foi derogada y los aristócrates de la Confederación de Targowica repunxeron los sos privilexos.

Tercer Partición (1795)[editar | editar la fonte]

Tercer Partición.

Frente a estes circunstancies, los polacos intentaron caltener la so independencia en tantu los aristócrates de la Confederación de Targowica abrazaren la causa de l'autonomía nacional, deslusionados porque Rusia aprovechara la derogatoria de la Constitución del 3 de mayu p'amestase nuevos territorios. N'abril de 1794 un batallón de soldaos polacos sublevóse ante la orde conxunta de Rusia y Prusia por que el exércitu de Polonia amenorgar a la metá. Esti eventu causó una sulevación xeneralizada de los polacos contra les guarniciones rusu y prusianu que fueren acantonaes en territoriu polacu de manera permanente dende 1793.

Nuevamente Tadeusz Kosciuszko dirixó les tropes polaques, pa lo cual concibió la idea de proclamar el fin de la servidume llabradora, nun esfuerciu de reclutar más tropes y esaniciar diferencies sociales que pudieren ser esplotaes por rusos y prusianos. Sicasí, el so esfuerciu fracasó en tantu munchos aristócrates negar a esta concesión final en favor de los sos llabradores. Otru factor importante foi que Kosciuszko y los sos aliaos declararon que'l so oxetivu final yera restablecer la independencia de Polonia pero non los vieyos privilexos de l'aristocracia, bastiando nuevamente la perda de sofitu ente la gran nobleza retrograda y reaccionaria. De la mesma, la revuelta esta vegada estender a Lituania, que manifestó'l so refugu a la ocupación militar rusa y espulsó a les sos guarniciones, en tantu los rebeldes polacos ufiertaren un venceyu políticu que diera mayores llibertaes a los lituanos nel esquema de la República de les Dos Naciones.

Los polacos contuvieron primeramente a los prusianos nes contornes de Varsovia, pero nun taben en condiciones de vencer un ataque simultáneu de tropes ruses; magar espulsar a los prusianos del norte de Polonia y de cuntar con una revuelta nacional en Lituania contra los rusos, los polacos topar en gran dificultá pa siguir la resistencia y a entamos de setiembre empezaron a ser vencíos pol xeneral rusu Aleksandr Suvórov, que tomó Varsovia en payares de 1794, poniendo fin a la revuelta. Tropes prusianes retornaron a suelu polacu, reforzaes de momentu, pa recuperar les sos posiciones perdíes. Arriendes de esto la República de les Dos Naciones quedaba definitivamente escastada, partida ente los sos vecinos.

N'ochobre de 1795 suscribiéronse los últimos alcuerdos ente Rusia, Prusia y Austria, partiéndose Polonia. D'alcuerdu a ello, Rusia ocupaba la llanura central polaca, incluyendo Varsovia, coles rexones de Masovia, Polesia y Podlaquia y tamién s'apoderó de Lituania hasta'l ríu Niemen. Prusia amestóse la Polonia Mayor y confirmó el so dominiu sobre la mariña de Pomerania. Nel mesmu tratáu apautóse evitar conflictos con Austria reconociendo a ésta la posesión sobre les provincies polaques de Galitzia y la Polonia Menor.

Polonia, con esto, sumía como estáu independiente n'Europa hasta 1807, cuando se constituyó de volao el Gran Ducáu de Varsovia. Estinguíu ésti en 1815, nun esistiría un estáu polacu independiente hasta la creación de la Segunda República Polaca en 1918.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Fuentes[editar | editar la fonte]

  • Norman Davies, God's Playground: A History of Poland in Two Volumes, Oxford University Press, 2005, ISBN 0-19-925339-0, Google Print, p.283
  • Lord, Robert. The second partition of Poland; a study in diplomatic history (1915) online
  • Lukowski, Jerzy. The Partitions of Poland 1772, 1793, 1795 (1998) online review

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]