Yera Meiji

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
L'emperador Meiji en 1873.

La yera Meiji (明治時代 meiji jidai?) o Períodu Meiji (23 d'ochobre de 1868 - 30 de xunetu de 1912) denota los 45 años del reináu del emperador xaponés Meiji. Mientres esti períodu, el país empezó la so modernización y occidentalización alzándose como potencia mundial. El nome 明治時代 significa "Yera de cultu a les riegles."

Tres la muerte del emperador Meiji en 1912, el emperador Taishō xubió al tronu, dando empiezu a la yera Taishō.

La Restauración Meiji y l'emperador[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Restauración Meiji

El 3 de febreru de 1868, Mutsuhito asocedió al so padre, el Emperador Kōmei. Foi proclamáu Emperador Meiji y una nueva Yera de Meiji, que significa "cultu a la riegla". La Restauración Meiji dio fin a 265 años de gobiernu del Shogunato Tokugawa.

La primer reforma foi la promulgación de la Carta de xuramentu en 1868, una declaración xeneral col propósitu de que la oligarquía Meiji consiguiera l'emburrie necesariu pa ganar l'enfotu y el soporte financieru del Gobiernu del Xapón Meiji. Los cinco estatutos consistíen en:

  1. Establecimientu d'asamblees deliberativas.
  2. Integración de toles clases na xera de sacar alantre al estáu.
  3. Sustitución de les "costumes nocives" por "lleis naturales".
  4. Busca internacional de la conocencia.
  5. Fortalecimientu de los cimientos de la riegla imperial.

Implícitamente, nel Xuramentu taba l'acabar cola exclusividad política del Bakufu y movese escontra una participación más democrática nel gobiernu. Pa implementar los estatutos del Xuramentu, fueron ellaboraos once artículo constitucionales. Amás d'aprovir un nuevu Conseyu d'Estáu, cuerpu lexislativu y sistema de rangu pa los nobles y oficiales, llindóse la permanencia nos cargos a cuatro año, dexóse la votación pública, establecióse un nuevu sistema d'impuestos y estableciéronse nueves lleis locales alministratives.

El Gobiernu Meiji aseguró a les fuerces estranxeres que tendríen de siguir los antiguos tratos axustaos col Bakufu y que tendríen d'actuar según les lleis internacionales. Mutsuhito, que reinó hasta 1912, escoyó un nuevu títulu Meiji, o Cultu al Gobiernu como señal del empiezu d'una nueva yera na hestoria xaponesa.

Pa escenificar el nuevu orde, la capital foi treslladada de Kioto, onde tuvo asitiada dende'l 794, a Tokio (Capital Esti), nuevu nome pa Edo. Nun movimientu fundamental pal afitamientu del nuevu réxime, la mayoría de los Daimyō apurrieron voluntariamente al emperador les sos tierres y arquivos de censu mientres l'abolición del sistema han, simbolizando que la tierra y la xente taben so xurisdicción del emperador. Confirmaes les sos posiciones hereditaries, los daimyō convertir en gobernadores, y el gobiernu central asumió los sos gastos alministrativos y pagu los estipendios de los samurái. L'han foi reemplazáu poles prefecturas en 1871, y l'autoridá siguió fluyendo escontra'l gobiernu central. Los funcionarios favorecíos polos anteriores han, como los de Satsuma, Chōshū, Tusa, y Provincia de Hizen, fueron puestos en cargos nos nuevos ministerios. Formalmente, los nobles que nun yeren favorecíos pola corte y los de menor rangu y samuráis más radicales reemplazaron a les persones asignaes pol Bakufu, Daimyō, y antiguos nobles de la corte mientres apaecía una nueva clase gobernante.

A midida que la Restauración Meiji intentaba retornar al emperador a una posición cimera, los esfuerzos concentrar n'establecer un estáu Shinto más paecíu al estáu de diba mil años. Anque'l Sintoísmu y el Budismu moldiárense nuna creencia Sincretista mientres los anteriores mil años, un nuevu Estáu Shinto fuera construyíu pa esi propósitu. Foi establecida la Oficina de Cultu Shinto, categorizada sobre'l Conseyu d'Estáu n'importancia. Adoptáronse les idees Kokutai de les escueles Mitu, y se enfatizó na divinidá ancestral de la familia imperial xaponesa. Nun movimientu pequeno pero importante, el gobiernu sofitó a los maestros Shinto. Anque la Oficina de Cultu Shinto foi degradada en 1872, en 1877 la Casa de Ministru controlaba tolos santuarios shinto y l'estáu reconoció a ciertes sectes Shinto. La relixón Shinto foi dixebrada de l'alministración Budista y restauráronse les sos característiques. Anque'l Budismu sufrió'l sofitu del estáu al Shinto, tuvo'l so propiu resurdimientu. El Cristianismu tamién foi llegalizáu, y el confucianismu caltúvose como una doctrina ética d'importancia. Sicasí, aumentó cada vez más el númberu de pensadores xaponeses identificaos con ideoloxíes y metodoloxíes occidentales.

Política[editar | editar la fonte]

El principal llogru institucional tres la Rebelión Satsuma foi l'empiezu d'un enclín escontra'l desenvolvimientu representativu del gobiernu. Tres la Restauración Meiji, la xente que fuera obligada a tar estremada de los asuntos del gobiernu foi testigu o escuchó avera del ésitu de les instituciones representatives n'otros países del mundu y primieron al gobiernu.

Unu de los mayores proponentes d'un gobiernu representativu foi Itagaki Taisuke (1837-1919), un poderosu líder de la provincia de Tusa que foi diputáu nel Conseyu d'Estáu nel Seikanron en 1873. Itagaki utilizó medios pacíficos en cuenta de medios rebalbos pa ganar voz nel gobiernu. Empezó una escuela y un movimientu que buscaba establecer una monarquía constitucional y una asamblea lexislativa. Itagaki, al pie de otros, escribió'l Conmemorativo Tusa en 1874, criticando'l poder desenfrenao de la oligarquía y llamando al establecimientu inmediatu d'un gobiernu representativu.

Ente 1871 a 1873 promulgáronse una serie de lleis sobre impuestos y tierres, como base pa una política fiscal moderna. Llegalizóse la propiedá privada, creáronse escritures, y tasáronse les tierres a un preciu xustu nel mercáu, con impuestos a pagar n'efectivu en cuenta de como se faía enantes con tases llixeramente más baxes.

Descontentu col ritmu de les reformes, en axuntándose col Conseyu d'Estáu en 1875, Itagaki entamó a los sos siguidores y a otros proponentes democráticos nun Aikokusha (Sociedá de Patriotes) a nivel nacional pa impulsar un gobiernu representativu en 1878. En 1881, nuna acción pola cual meyor conózse-y, Itagaki ayudó a fundar el Jiyuto (Partíu Lliberal), que favorecía les doctrines polítiques franceses. En 1882 Okuma Shigenobu estableció'l Kaishinto (Partíu Progresista Constitucional), que buscaba un estilu británicu constitucional demócrata. En respuesta, los burócrates del gobiernu, el oficiales locales del gobiernu, y otru conservadores, establecieron en 1881 el Rikken Teiseito (Partíu del Gobiernu Imperial), un partíu en pro del gobiernu. El posterior surdimientu de numberoses demostraciones polítiques, dalgunes d'elles violentes, dio como resultáu delles restricciones del gobiernu. Les restricciones enzancaben la creación de los partíos políticos y creaba divisiones internes ente ellos. El Jiyuto, que taba en contra del Kaishinto, foi eslleíu en 1884, y Okuma arrenunció a la presidencia del Kaishinto. Los líderes del gobiernu, esmolecíos polos tratos violentos, los problemes d'estabilidá y les divisiones de lliteratu del Seikanron, taben na so mayoría a favor de qu'un gobiernu constitucional fuera establecíu. El líder del Chōshū, Kido Takayoshi, favoreciera una forma constitucional de gobiernu dende antes de 1874, y fixéronse delles ufiertes d'esquises como propuestes pa garantizar el gobiernu constitucional. La oligarquía, sicasí, anque reconocía la realidá d'una presión política, taba determinada a caltener el control.

La Conferencia de Osaka en 1875 dio como resultáu la reorganización del gobiernu con una maxistratura independiente y un Conseyu de Vieyos designáu a la xera de repasar les propuestes de la llexislatura. L'emperador declaró que "un gobiernu constitucional tendría de ser establecíu n'etapes graduales" al ordenar al Conseyu de Vieyos crear un borrador pa una constitución.

Tres año más tarde, la Conferencia d'el Gobernadores de les Prefecturas estableció una asamblea electa. Anque llindada na so autoridá, esta asamblea representaba un movimientu en dirección a un gobiernu representativu a nivel nacional. En 1880 tamién se formaron asamblees nos pueblos y ciudaes, y delegaos de ventidós prefecturas llevaron a cabu una convención nacional pa establecer el Kokkai Kisei Domei (Lliga pa Establecer a una Asamblea Nacional).

Anque'l gobiernu nun taba opuestu a un gobiernu parlamentariu, siguió tratando de caltener control de la situación política. Nueves lleis establecíes en 1875 prohibieron a la prensa criticar el gobiernu o aldericar les lleis nacionales. La Llei d'Asamblea Pública (1880) llindó severamente les xuntes públiques, prohibiendo l'asistencia de funcionarios públicos y riquiendo permisu policiacu pa toles xuntes.

Cuando finalmente l'emperador concedió una porción de la so autoridá y dio-y derechos y llibertaes a los sos súbditos, la Constitución de 1889 del Imperiu de Xapón provista pola Dieta Imperial (Teikoku Gikai), compuesta por miembros electos de la Casa de Representantes con un derechu al votu llindáu a ciudadanos homes mayores de 25 años y que pagaren 15 yenes n'impuestos nacionales, cerca del 1% de la población, y la Casa de los Nobles, compuesta pola nobleza y miembros imperiales designaos, y un gabinete responsable al emperador ya independiente a la llexislatura. La Dieta podía aprobar lexislaciones del gobiernu y lleis, faciendo representación del gobiernu, y unviar los pidimientos al emperador. Sicasí, a pesar d'estos cambeos institucionales, la soberanía entá moraba nel emperador y na base de la so divinidá ancestral.

La nueva constitución especificaba una forma de gobiernu que se caltuviera en calter, col emperador calteniendo'l poder supremo y solo unos pocos privilexos concedíos a los derechos populares y mecanismos parlamentarios. La participación de los partíos foi reconocida como parte del procesu políticu. La Constitución Meiji caltúvose como llei fundamental hasta 1947.

Nos primeros años del gobiernu constitucional, salieron a rellucir les fortaleces y debilidaes de la Constitución Meiji. Un pequenu grupu de la élite Satsuma y Chōshū siguió gobernando Xapón, siendo institucionalizada como un cuerpu estraordinariu del Genrō. Colectivamente, el Genrō fixo decisiones reservaes al emperador, y yera el Genrō y non l'emperador quien controlaba'l gobiernu políticamente. Mientres tola era, sicasí, los problemes políticos yeren resueltos usualmente por aciu compromisos, y los partíos políticos gradualmente fueron amontando'l so poder sobre'l gobiernu y como resultancia caltuvieron un rol entá más grande nel procesu políticu. Ente 1891 y 1895, Ito fungió como primer ministru con un gabinete compuestu na so mayoría por miembros del Genrō que buscaben establecer un gobiernu partidista pa controlar la Casa de Representantes. Anque nun se realizó dafechu, tamién s'estableció un enclín escontra una política partidista.

Sociedá[editar | editar la fonte]

Nel so regresu, una de les primeres acciones del gobiernu foi l'establecer nuevos rangos pa la nobleza. Quinientes persones de l'antigua nobleza de la corte, ente los que s'atopaben los daimyō y samurái qu'emprestaron servicios pervalibles al emperador fueron entamaos en cinco rango: príncipe, marqués, conde, vizconde, y barón.

Foi pa esti tiempu que tomó llugar el movimientu Ee ja nai ka, un españíu bonal de comportamientu extático.

En 1885, l'intelectual Yukichi Fukuzawa escribió l'influyente ensayu Datsu-A Ron, argumentando que Xapón tendría d'empobinase a ser unu de los "países civilizaos d'oriente", dexando tras el "subdesarrollu ensin remediu" de los vecinos asiáticos, nomando a Coria y China. Esti ensayu verdaderamente contribuyó al surdimientu de les meyores económicu y tecnolóxicu mientres el Períodu Meiji pero pudo tamién fomentar los cimientos pa una futura política na rexón colonialista xaponesa, fechu que se fixo patente nel preámbulu de la Segunda Guerra Mundial.

Economía[editar | editar la fonte]

Considerando que la estructura económica y producción del país yera bien paecida a la Dómina isabelina inglesa, convertise nuna potencia mundial en tan pocu tiempu equival a un progresu notable. Esistíen siquier dos razones pa la gran velocidá con que Xapón se modernizó: l'emplegar a más de 3.000 espertos estranxeros (llamaos O-yatoi gaikokujin o 'estranxeros contrataos') especializaos en campos como la enseñanza del inglés, les ciencies, inxeniería, la milicia y el saléu; y l'unviada d'estudiantes xaponeses al estranxeru, especialmente Europa y América, basaos en quintu y últimu artículu de la Carta de xuramentu de 1868: La conocencia va ser buscáu al traviés del mundu pa consolidar los cimientos de la riegla imperial.” Esti procesu de modernización foi fuertemente subsidiado y monitoreado de cerca pol gobiernu Meiji, realzando'l poder de les grandes firmes Zaibatsu como la Mitsui y Mitsubishi.

Mano a mano, les Zaibatsu y el gobiernu empunxeron a la nación, siempres trayendo tecnoloxía d'Occidente. Xapón foi tomando control gradualmente de gran parte del mercáu asiáticu de la manufactura de mercancíes, empezando polos testiles. La estructura económica fíxose por demás comercial, importando materies primes y esportando productos acabaos; reflexu de la probeza relativa de materies primes en Xapón.

Xapón remaneció de la transición Tokugawa-Meiji como la primer nación industrializada asiática. Les actividaes comerciales doméstiques y el llindáu intercambiu estranxeru satisfixo les demandes de material cultural na era Tokugawa, pero la modernizada Yera Meiji demandó diferencies radicales. Dende l'empiezu, los gobernantes Meiji adoptaron el conceutu d'una economía de mercáu y adoptaron les formes británicu y estadounidense de mercáu llibre capitalista. El sector priváu, nuna nación que gociaba d'una bayura d'empresarios agresivos, adoptó'l cambéu con una bona acoyida.

Les reformes económiques incluyeron una moneda unificada basada nel yen, banca, comerciu y lleis d'impuestu, bolsa de valores, y una rede de comunicaciones. L'establecimientu d'una estructura institucional moderna a una avanzada economía capitalista tomó tiempu pero foi completáu mientres los años 1890. Pa esi entós, el gobiernu apostrara gran parte del control directu de los procesos de modernización, principalmente por razones presupuestaries.

Munchos de los antiguos daimyō, que la so pensión fuera pagada toa d'un golpe, beneficiar en gran midida por aciu les inversiones realizaes en nueves industries. Tamién espolletaron aquellos que tuvieren informalmente envueltos n'intercambios estranxeros antes de la Restauración Meiji. Los antiguos servidores del Bakufu que s'enferronaron a les sos formes tradicionales fallaron n'acoplase al nuevu ambiente comercial.

El gobiernu taba primeramente envolubráu na modernización económica, aproviendo un númberu de "fábriques modelo" pa facilitar la transición a una era moderna. Dempués de los primeros venti años de la era Meiji, la industria económico espandióse rápido hasta cerca del 1920 coles meyores tecnolóxiques occidentales y les grandes inversiones privaes. Aguiyaos poles guerres y por aciu la cuidadosa planificación económica, Xapón surdió como una de les principales naciones industriales tres la Primer Guerra Mundial.

Militarismu[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Armada Imperial Xaponesa

A pesar de les crítiques de la oposición, los líderes Meiji siguieron cola modernización de la nación por aciu iniciatives como'l cableaxe telegráficu a les ciudaes más importantes, la construcción de ferrocarriles, estelleros, fábriques de municiones, mines, instalaciones pa fabricación de testiles, fábriques, y estaciones esperimentales agrícoles. Esmolecíos de la seguridá nacional, los líderes realizaron esfuerzos significativos na modernización militar, los qu'incluyeron l'establecimientu d'un pequenu exércitu permanente, un ampliu sistema de reserva, y un serviciu militar obligatoriu pa tolos homes. Fueron estudiaos los sistemes militares estranxeros, contratáronse conseyeros estranxeros, y unviáronse cadetes a les escueles militar y naval d'Europa y Estaos Xuníos.

Relaciones col estranxeru[editar | editar la fonte]

Cuando l'Armada de los Estaos Xuníos acabó cola política xaponesa del Sakoku, y d'igual forma col so aislamientu, el xaponeses viéronse indefensos contra les presiones militares y l'esplotación económica de les potencies occidentales. Por que Xapón pudiera salir de la era feudal, tenía qu'evitar el destín colonial d'otros países asiáticos estableciendo una independencia ya igualdá nacional xenuina.

Tres la victoria contra China en Coria mientres la Primer guerra sinón-xaponesa (1894-1895), Xapón aprució como una potencia internacional con una victoria contra Rusia en Manchuria (Nordés de China) na Guerra Rusu-Xaponesa de 1904 al 1905. Aliaos con Reinu Uníu por aciu la Alianza Anglu-Xaponesa roblada en Londres el 30 de xineru de 1902, Xapón xunir a los Aliaos na Primer Guerra Mundial, buscando nel procesu faese col territoriu a manos d'Alemaña en China y el Pacíficu, pero na so mayor midida ensin tomar participación significativa nel conflictu.

Tres la guerra, una debilitada Europa dexó una gran parte de los mercaos internacionales a los Estaos Xuníos y Xapón, quien remanecieron altamente fortalecíos. La competencia xaponesa fixo una gran incursión nel hasta entós apoderáu mercáu européu en Asia, non solo en China, sinón en casi toles colonies europees como India y Indonesia, reflexando'l desenvolvimientu de la era Meiji.

Conversión al calendariu gregorianu[editar | editar la fonte]

Meiji 1.º 2.º 3.º 8.º 13.º 18.º 23.º 28.º 33.º 38.º 43.º 45.º
Gregorianu 1868 1869 1870 1875 1880 1885 1890 1895 1900 1905 1910 1912

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]


Predecesor:
 
Yera Meiji
1868 - 1912
Socesor:
 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Era Meiji